گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء

تعداد صفحات: 256 فرمت فایل: word کد فایل: 4011
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء

    خلاصه گزارش

    در این گزارش سعی شده است که با رعایت اختصار گوشه ای از قسمت عظیم و گسترش انتقال الکتریکی تشریح شود .در مقدمه این گزارش آشنایی با مشخصات کلی الکتریکی پست 63 کیلو ولتی کمال آباد کرج آمده است . در بخش نخست گزارش دلایل وجود پست های فشار قوی و همچنین انواع آنها با توجه به استانداردهای موجود شرح داده شده دربخش دوم گزارش مهمترین و اساسی ترین تجهیزات تشکیسل دهنده پست به تفصیل شرح و بررسی گردیده است . همچنین در مورد رله هایی که محافظت خطوط و ترانسفورماتور ها و دیگر تجهیزات مهم یک مجموعه را عهده دارند توضیحاتی داده شده است دربخش بعدی اصول و روشهای بهره برداری بهینه از پستهای فشار قوی بطور اعم شرح داده شده است که این توضیحات در جهت بهره وری بیشتر و همچنین راندمان بالاتر و جلوگیری از بروز هر گونه خطر و یا اشال احتمالی به کلیه دست اندرکاران یک پست فشار قوی توصیه می شود . بخش بعدی مربوط به شرح و توضیح اشکالات احتمالی که ممکن است در پست 63کمال آباد بروز کند و همچنین شرح کارهایی که برای رفع این عیوب باید انجام شود . بخش آخر نیز مربوط به نحوه بهره برداری از مدارهای اینترلاک پست 63 کمال آباد می باشد که در آن نحوه برق دار کردن خط با در نظر گرفتن کلیه اصول فنی برای جلوگیری از بروز هر گونه نارسایی در سیستم و شبکه شرح گردیده است .

    مقدمه

    پست 63 کمال آباد در غرب تهران در 50 کیلومتری تهران واقع در کرج قرار دارد . پست توسط 4 ترانس اصلی التا ساخت آلمان هر یک بقدرت نامی 15MVA تغذیه می شود دارای 4 ترانس داخلی ساخت UNELEC هر یک بقدرت نامی 100KVA با گروه برداری PYNU یا پست تبدیل ولتاژ نامی 20/0.4KV با نسبت تبدیل ( جریان نامی )2.88/144.3,A می‌باشد .

    و دارای ترانسفورماتور ولتاژ 63 کیلو ولت  P.T خطوط سازنده کارخانه SPANNUN GSWANPLER می باشد با قدرت 250,VA  و کلاس 0.5 می باشد . دارای دوبی ورودی63 از طریق پست 23 کیلو ولتی کمال آباد به فاصله 2 کیلو‌متری از پست به کدهای 606,605 و یک بی خروجی به پست اختصاصی بی‌سیم واقع در 1 کیلومتری پست که در مواقع مانور از این خط استفاده می شود . و در حال حاضر 12 خط خروجی به شرح ذیل می باشد:

    ماهواره 20kv           نان شهر 20kv          بوستان 20kv

    عرب آباد //              استناد      //              فرهنگ   //

    پدم        //              قزوین     //              مردآباد    //  

    علومی   //               زندان      //              پارک شهر  //

    هر بی ورودی شامل تجهیزات زیر می باشد :

    1 برقگیر 2 ترانس ولتاژ   3 سکسیونر سرخط ( عمودی )  4 سکسیونر زمین  

    5 ترانس جریان 6 بریکر 63     7 سکسیونر یا سیار    8 سکسیونر ارتباط با سیار      9 بریکر 63       10 ترانس جریان     11 ترانسفورماتور قدرت    12 سکسیونر اتصال زمین ترانس      13 ترانسفورماتور داخلی      14 ترانسفورماتور نوتر

     

    دستگاههای اندازه گیری

    این دستگاهها عبارتند از : ولتمتر ، آمپر متر ، واتمتر ، وارمتر ، کنتور اکتیو و راکتیووسازنده‌این‌دستگاهها‌B.B.C‌می باشد‌و‌دستگاههایشان الکترومغناطیسی می‌باشد .

     

    رله های حفاظت خط

    1 رله دیستانس اولیه ، ساخت آلمان B.B.C دارای سه زون

    2 رله رکلوزتیک ( دوباره وصل کن ) ، ساخت آلمان B.B.C

    3 رله جریان زیاد ، ساخت آلمان B.B.C

     

    رله های حفاظتی خط 20c

    1 رله اضافه جریان

    2 رله اتصال زمین

    ضمناً کلیه اتفاقات در پست توسط دستگاه ثبت می گردد و در حادثه ای که درخطهای خروجی رخ دهد توسط مودم ارسال و ثبت می گردد .

     

    مشخصات باطریهای 127v

    پست شامل 2 دسته باطری با مشخصات زیر می باشد که توسط دو دستگاه باتری شارژ که سازنده کشور آن آلمان غربی می باشد ، شارژ می شود .

    این باطری از نوع باتری اسیدی و تهویه اش توسط فن انجام می شود تعداد هر ست آن 10 عدد است که هر کدام 12 ولت و 40 آمپر می باشد .

     

    مشخصات باطریهای D.c 48v

    همچنین این پست دارای یکدست باطری 48v است که توسط یک ست باطری شارژ 48v است که با Type 48 ساخت آلمان می باشد . مشخصات این باطری 48v به قرار زیر است  از نوع اسیدی ظرفیت باطری آن 200 Ah و تعداد آن 4 عدد ولتاژ هر باطری 12V است .

     

    مبانی و تعاریف مربوط به پست فشار قوی

    با توجه به اینکه قدرت تولیدی نیروگاههای بزرگ تماماً در محل مصرف نخواهد شد به منظور انتقال انرژی تولید شده از محل تولید به مکانهای دیگر ، نیاز به انتقال انرژی توسط هادیهای الکتریکی می باشد . با توجه به اینکه ولتاژ خروجی ژنراتورها در ایران حداکثر20KV می باشد با توجه به قدرت تولیدی کل این نیروگاه ( مثلاً نیروگاه نکاء :440MW ) جریان انتقالی خیلی زیاد خواهد بود و دراین صورت سطح مقطع هادی مورد نیاز و افت ولتاژ و توان انتقالی خیلی زیاد خواهد بود .

    بطور خلاصه می توان گفت از آنجاییکه انرژی الکتریکی بصورت متمرکز و به توسط نیروگاههای بزرگ با قدرت خیلی زیاد تولید می گردد و محل احداث این نیروگاهها بر حسب نوع نیروگاه ( آبی ، بخاری ، هسته ای ) از مراکز مصرف فاصله زیادی دارند لذا انتقال این انرژی در فواصل زیاد با افت ولتاژ و تلفات خط غیر قابل قبول همراه می باشد . هرگاه این انرژی با سطح ولتاژ بالاتری منتقل گردد طبق رابطه :  مقدار جریان‌الکتریکی که با ولتاژ مسبت عکس دارد کاهش می یابد در نتیجه مطابق روابط زیر افت ولتاژ و تلفات قدرت در طول خط کاهش می یابد :

    امپدانس هادی :V=ZI ( Z ) : افت ولتاژ

    مقاومت هادی : P= RI (R) : تلفات قدرت

    از طرفی درخطوط انتقال فشار قوی ، بخاطر اندوکتیویته زیاد ، جریان کور زیادی وجود دارد که خود باعث تلفات زیاد حرارت می شود :

    معمولاً تلفات را از نیروگاه تا مصرف کننده حدوداً 10% در نظر می گیرند و ای مقدار قابل نلاحظه می باشد مثلاً برای انتقال 500MW نیرو حدوداً 50MW آن تلف می شود .

    بنابراین با کاهش جریان می توان سطح مقطع هادی را نیز کاهش داده و از این راه هزینه خط انتقال را کم نمود ولی از طرفی بالا رفتن ولتاژ نیز مستلزم عایق بندی بیشتر و استفاده از دکلهایی با ارتفاع بلندتر بمنظور رعایت فواصل مجاز با زمین و همچنین فاصله فازها از همدیگر می باشد و این موضوع بر هزینه احداث خط انتقال می افزاید .پس با توضیحات فوق روشن می گردد که میزان افزایش ولتاژ نیز حدی دارد و بالا بردن بیش از حد ولتاژ نیز عملاً مقرون به صرفه نخواهد بود بنابراین بمنظور انتخاب ولتاژ مناسب جهت انتقال میزان معینی انرژی الکتریکی به فاصله معینی می بایست محاسبات اقتصادی کامل انجام شده و مناسب ترین و اقتصادی ترین ولتاژ انتخاب گردد .

    معمولاً در انتخاب ولتاژ انتقال موارد زیر مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد :

    1 ولتاژ خطوط مشابهی که قبلاً در شبکه و حوالی خط مورد نظر وجود داشته است .

    2 طول خط

    3 قدرت مورد نظر که می بایست انتقال داده شود .

    4 افت ولتاژ و افت قدرت

    5 افت کرونا که ازافزایش ولتاژ ناشی می گردد .

    6 تنظیم ولتاژ درحالت بی باری و در بار کامل که معمولاً در طراحی شبکه این رقم بین +10% و-5% می باشد .

    7 بررسی اقتصادی ومقایسه خطوط با ولتاژهای مختلف .

    روابط تجربی برای تعیین ولتاژ انتقال اقتصادی :

    روابط تجربی زیر بمنظور تعیین حدود ولتاژ و کمک به طرح دریافتن میزان مبنا برای انتخاب بهترین ولتاژ از نظر اقتصادی می باشد .

    1 رابطه تجربی استیل :

    قدرت بر حسب کیلو وات : p      طول خط بر حسب مایل :L       ولتاژ بر حسب کیلو ولت :V

    2 رابطه کلون :

    قدرت بر حسب کیلو ولت :P         طول خط بر حسب کیلومتر : L           ولتاژ بر حسب کیلو ولت :V

    روابط استیل و کلون برای مسافتهای کوتاه مفید است .

    این رابطه هم برای فواصل نزدیک و هم برای فواصل دور صدق می کند و از آن استفاده می شود :

    قدرت بر حسب مگا وات :P               ولتاژ بر حسب کیلو ولت : V

     

    ولتاژهای استاندارد :

    ولتاژهای استاندارد در شبکه ایران به شرح زیر می باشد :

    1 ولتاژهای انتقال :132.230.400(KV)

    2 ولتاژهای فوق توزیع :63.33.10(KV)

    3 ولتاژهای توزیع :220  تک فاز و 400V سه فاز

    ولتاژهای خروجی ژنراتور در نیروگاهها معمولاً در حد 11(KV) ،66 حداکثر 33KV می باشد و افزایش ولتاژ ژنراتور بیش از این مقدار از نظر عایق بندی و هزینه های مربوط اقتصادی نمی باشد . بنابراین توسط پستهای بالابرنده سطح ولتاژ بمیزان مناسب افزایش می یابد .

  • فهرست و منابع گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , گزارش سمینار در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , تز دکترا در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , رساله در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , پایان نامه در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , تحقیق در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , مقاله در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , پروژه دانشجویی در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , تحقیق دانشجویی در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , مقاله دانشجویی در مورد گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء , پروژه دانشجویی درباره گزارش فنی تخصصی پایانی طرح ها - رشد و ارتقاء
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت