پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا)

تعداد صفحات: 156 فرمت فایل: word کد فایل: 3931
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا)

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران(M.Sc)

    گرایش: سازه

    چکیده

     

          ایده بتن سبک به منظور کاهش وزن ساختمان و به تبع آن کاهش نیروی زلزله مطرح شده است.کم بودن مقاومت بتن سبک عامل مهمی در محدود شدن دامنه کاربرد این نوع بتن می باشد.بتن سبکی که مقاومت فشاری کافی داشته و دیگر خصوصیات فیزیکی آن نیز بعلت کاهش وزن ،بهبود یافته باشد تحولی عظیم در کاربرد این بتن بوجود خواهد آورد. دانه های پرلیت ، لیکا و پوکه معدنی جزوسبکدانه های هستند که دارای  اندازه های گوناگون با جرم حجمی کم  هستند.به همین دلیل می توان از آنها در ساخت بتن سبک سازه ای استفاده کرد.

    در این پژوهش پس از انجام آزمایشات مختلفی(54  طرح آزمایشی)، خصوصیات مکانیکی و فیزیکی بتن های سبک ساخته شده از سبکدانه های  پرلیت ، لیکا و پوکه معدنی مورد بررسی قرار گرفت .در این طرحها از ترکیبات مختلف سبکدانه ها ، به همراه پودر سنگ به میزان 5 درصد مصالح ریزدانه و افزودنی های میکروسیلیس و فوق روان کننده استفاده شده است.

    نتایج حاصله ازآزمایشات نشان می دهد که مقاومت های کششی ، خمشی و فشاری 28 روزه نمونه های بتنی در حد مطلوب و قابل قبول بوده ومی توان از آنها بعنوان بتن سبک سازه ای استفاده نمود. با بکار گیری این نوع بتن سبک در سازه ساختمانها می توان وزن سازه ها را در  حدود 25 % الی 31% کاهش داد.

    کلمات کلیدی:  بتن سبک سازه ای، پرلیت ، لیکا (خاک رس منبسط شده)، پوکه معدنی، سبکدانه، مقاومت فشاری،مقاومت کششی

     

    فصل اول

     

    کلّیات پژوهش

     

    مقدمه:

            بتن کاربردی ترین وپر مصرف ترین مصالح مورد استفاده در جهان است. هزینه نسبتاً پایین، آسانی کاربرد و مقاومت فشاری بالای بتن از دلایل اصلی مقبولیت این ماده در دنیا به شمار  می آید. وچیزی که از همه با اهمیت تر است مواد اولیه این ماده ساختمانی بوده که به وفور در همه جای دنیا یافت می شود .در این بخش از پژوهشبه بیان مسئله، اهمیت وضرورت انجام تحقیق، اهداف پژوهش،‌ و روند ارائه پایان نامه پرداخته شده است.

     

    بیان مسئله وضرورت انجام تحقیق:

             بتن جزو پر مصرف ترین مصالح ساختمانی است. این ماده  شامل سنگدانه های شن و ماسه، سیمان و آب است . در سال 1992 میلادی تنها در آمریکا63 میلیون تن سیمان پرتلند به 500 میلیون تن بتن تبدیل شده است که این خود پنج برابر مصرف فولاد ، به صورت وزنی ، در مدت مشابه بوده است. در اغلب کشور های جهان نسبت مصرف بتن به فولاد از 10 به 1 نیز فراتر رفته است. کل بتنی که در سال 91 میلادی در جهان مصرف شده است بالغ بر 3 بیلیون تن یعنی یک تن به ازای هر نفر در جهان تخمین زده می شود[3].

    بتن معمولی که از سیمان پرتلند و سنگدانه های طبیعی ساخته می شود، دارای یکسری نقاط ضعفی مثل وزن زیاد آن  می باشد. که تلاش برای کاهش وزن بتن منجر به نوآوری جدید و ساخت بتن های سبک شده است. علی رغم مزیت های پرشماری که بتن دارا می باشد، اعضای بتنی به علت مقاومت کمتر بتن نسبت به فولاد، در مقایسه با اعضای فولادی دارای ابعاد بزرگتری هستند و از این رو وزن اعضا در ساختمان های بتنی بخش قابل توجهی از بار وارده به ساختمان را تشکیل می دهد. دردهه های اخیر توجه بسیاری از محققین برروی سبک سازی به استفاده از بتن با سنگدانه های سبک در ساخت بناها معطوف شده است. بطوریکه استفاده از مصالح طبیعی و مصنوعی سبک وزن ، بعنوان یک راه حل مؤثر در جهت کاهش ابعاد سازه و به حداقل رساندن نیروی زلزله وارد بر ساختمان ودر نهایت افزایش سرعت و سهولت اجراءو اقتصادی شدن طرح مورد توجه است. لذا همانطور که گفته شد یکی از مشکلات اساسی بتن وزن نسبتاً زیاد آن است. بنابراین مسلماً امتیازات قابل توجهی در کاهش وزن بتن وجود خواهد داشت.

    در بتن سبکدانه نسبت بتن معمولی، پیوند بین سنگدانه و ماتریس قویتر است . خمیر سیمان به خاطر طبیعت متخلخل سنگدانه ها ، به داخل آن نفوذ می کند. بنابراین ناحیه انتقالی واسطه بین سنگدانه ها وماتریس وجود نداردویا در صورت وجود خیلی کوچک است. این موضوع از حیث پایایی بتن خیلی اهمیت دارد چون این ناحیه در بتن معمولی ضعیف ترین ناحیه است .لذا در سالهای اخیر و با بررسی دوام سازه‌های بتنی مسلح بویژه در مناطق خورنده برای بتن، نظر اکثر کارشناسان ودست‌اندرکاران کارهای بتنی به این مسأله جلب شده است که مقاومت به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی کلیه خواص مربوط به بتن بخصوص دوام آن باشد و لازم است در طراحی بتن برای مناطق مختلف علاوه بر مسأله مقاومت و تحمل بارها در طول مدت بهره‌دهی، پایایی و دوام آن نیز مد نظر قرار گیرد.

     

    اگر از دید دیگر نیز به مسئله توجه کنیم می بینیم که مسأله محیط زیست وآلودگی آن نیز در سالهای اخیر نظر جهانیان را بخود معطوف ساخته است. کاربرد مواد و مصالحی که در ساخت آن آلودگی کمتری به محیط منتقل گردد و همچنین برداشت مصالح طبیعی که کمتر محیط را تخریب نماید، مورد توجه خاص قرار دارد. در ضمن تخریب بتن های سبکدانه نسبت به بتن معمولی انرژی کمتری می طلبد چون می توان از ماشین آلات کوچکتری استفاده کرد.جدای از این موضوع ، چون این    بتن ها حاوی هوا هستند،حجم نخاله در هنگام تخریب کمتر از هنگامی است که از بتن معمولی استفاده می شود. لذا با مزیت های
    بی شماری که این نوع بتن ها دارند استفاده از بتن سبکدانه در حال افزایش است و تحقیقات و ابداعات برای توسعه بتن های سبکدانه سازه ای باید ادامه یابد.    

     

    اهداف پژوهش :

           با توجه به خصوصیات بتن سبک که به برخی از آنها اشاره گردید وبا توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه های مختلفی ازبتن سبک و نیزگامهای بلند و سریعی که درراه تکنولوژی بتن سبک سازه ای در سالهای اخیر برداشته شده است . بخصوص در زمینه افزایش مقاومت سنگدانه ها وتولید سبکدانه ها در انواع و اقسام مختلف با چگالی های کم وبامقاومت بالا ،باعث شده است تا ساخت و سازها با بتن سبک سازه ای رونق چشمگیری داشته باشد و از همه مهمتر ، مزیت اقتصادی این نوع بتنها در زمینه حمل ونقل، حرارتی ، صوتی ،پایایی در مقابل عوامل شیمیایی وبخصوص حفاظت محیط زیست  وغیره باعث شده است بسیاری از مهندسین تلاش های مضاعف در زمینه ارتقاء کیفیت این نوع بتن انجام دهند.

    ساختن سازه های سبک با مقاومت کافی در برابر نیروهای جانبی زلزله ونیز پایداری آن در برابر عوامل جوی عامل مهمی برای تحقیق در این زمینه است. هر چند که در حال حاضر در بعضی از کشورهای جهان، استفاده از بتن سبک در سازه های بااهمیت لازم و ضروری است. لذابه نظر می رسد در سالهای نه چندان دور استفاده از بتن های سبک وزن در کلیه سازه ها یک توفیق اجباری باشد.در کشور ما نیز به دلایل گوناگون من جمله واقع شدن درمنطقه زلزله خیزی، سبک سازی   سازه ها ، خصوصاً سبک سازی ساختمانها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و مسیر تحقیق و تفحّس وتوسعه در این راه باید ادامه یابد.

     

    علی رخم اینکه تحقیقات گسترده ای در زمینه بتن های سبک انجام گرفته است ولی روی ترکیب
    سبکدانه های مختلف کمتر کار شده است .لذابخاطر دردسترس بودن سبکدانه پرلیت وسبکدانه های پوکه معدنی و لیکادر این پایان نامه سعی شده است با بکار گیری مخلوطی از سبک دانه های مختلف طبیعی و مصنوعی من جمله دانه های منبسط شده پرلیت و دانه های منبسط شده  خاک رس (لیکا) و پوکه معدنی ، بتنی بسازیم که از لحاظ چگالی ومقاومت وسایر خصوصیات آن در حد قابل قبول آیین نامه ای وحتی بیشتر از آن باشد. در ضمن سعی شده است خصوصیات مکانیکی این نوع بتن را مورد بررسی وتحلیل قرار دهیم .

     بطور خلاصه در این پژوهش هدف آن بوده است که اولاً با بکارگیری ترکیب های متفاوتی از دانه های لیکا ، پرلیت وپوکه معدنی بتوان به یک بتن با مقاومت سازه ای مناسب که کاربردی نیز باشد، دست یافت.ثانیاًٌ طرح اختلاط های بهینه ای از ترکیب دانه های لیکا ، پرلیت وپوکه معدنی ارائه شود . ثالثاً عوامل موثر بر افزایش بهبود خواص مکانیکی این گونه بتن ها ، از جمله عیار سیمان ، نوع دانه بندی و در صدهای وزنی مختلف دانه ها ،نسبت آب به سیمان و استفاده از پودر سنگ ، مورد بررسی قرار گیرند.

     

    روند ارائه پایان نامه:

           روند ارائه پایان نامه در این پژوهش به این شکل است که در فصل اول ، مختصراًبه بیان مسئله وضرورت انجام تحقیق و اهداف پژوهش پرداخته شده است و در فصل دوم به بتن سبک سازه ای و مروری بر تحقیقات گذشته پرداخته شده است در فصل سوم مواد و روش‌ها ی اجرای تحقیق با آزمایش روی سبکدانه های مختلف و نمونه های بتن ارائه شده است.در فصل چهارم تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق گفته شده و نتایج بوسیله نمودار ها و شکل های مختلف نمایش داده شده است. در فصل پنجم خلاصه نتایج حاصله قید شده و پیشنهادات لازم جهت ادامه تحقیق ارائه گردیده است.

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

     

    بتن سبک سازه ای و مروری بر

    تحقیقات انجام شده

     

    2-1- مقدمه :

            از آنجایی که سنگدانه­ها 60 تا 70 درصد وزن بتن را به خود اختصاص داده است ونیز بعلت پایین بودن مقاومت به وزن مخصوص بتن ، ایده سبک­سازی بتن با استفاده از مصالح با چگالی کم جهت تولید بتن سبک یکی از روشهای متداول بوده است .کم بودن مقاومت بتن سبک عامل مهمی در محدود نمودن دامنه کاربرد این نوع بتن و بهره­گیری از امتیازات آن بوده است. بتن سبکی که مقاومت کافی داشته و دیگر خصوصیات فیزیکی آن نیز به علت کاهش وزن بهبود یافته باشد تحولی عظیم در کاربرد این بتن به وجود خواهد آورد. با مصرف سبک­دانه­های با کیفیت مرغوب و تحت شرایط خاص می­توان بتن سبک با مقاومت فشاری تا  500 به دست آورد و به کمک میکروسیلیس و فوق روان­کننده­ها توانسته­اند مقاومت فشاری بتن سبک را تا  700 و در مواردی تا  1000 افزایش دهند.

     

    بتن سبک سازه ای عمدتاً حاوی سنگدانه های سبک از جنس سنگ رس، رس منبسط شده[1]، سنگ لوح منبسط شده، روباره منبسط شده[2]، خاکستر بادی[3] و همچنین سنگدانه های متخلخل سبک حاصل از منابع طبیعی آتش فشانی می باشد . بتن سبک سازه ای ممکن است تماماً از سنگدانه های سبک و یا بنابه دلایلی خاص از مخلوطی از سنگدانه های معمولی و سبک دانه  و یا ازترکیب  انواع مختلفی از سنگ دانه های سبک ساخته شود وهر کدام خصوصیات مربوط به خود را خواهد داشت . عموماً برای دست یابی به کارآیی مناسب و دیگر خصوصیات ، معمولاً در عمل از ماسه و مصالح سنگی ریزدانه معمولی استفاده
    می شود.

     

     2-2- تاریخچه :

     

             کاربرد بتن سبکدانهLWAC)[4] ) را می توان از 3000 سال قبل از میلاد مشاهده کرد. هنگامی که در طول تمدن، شهر های معروفی  مانند Mohenjo-Daro  وHarrappa  ساخته شدند . بتن سبکدانه برای اولین بار در اروپا هنگامی استفاده شد که رو می ها در حدود 2000 سال پیش ، پانتئون ،کانالهای آب و
    کلو سئوم را در روم ساختند . نکته قابل توجه این است که  پو میس هنوز هم به عنوان یک سنگدانه در ساخت بتن سازه ای در کشور هایی چون آلمان ،ایتالیا ، ایسلند و ژاپن استفاده می شود . در برخی از کشور ها مثل مالزی ،برای ساخت بتن ، ازسبکدانه پوکه نخل روغن استفاده می شود.

     

     اولین سبکدانه ها، سبکدانه های طبیعی با منشاء غالباً آتشفشانی مانند پومیس( Pumice) ، اسکوریا
    scoria) )، توف tuff) )و نظایر آن بودند که در بعضی سازه های قدیمی مورد استفاده قرار گرفته اند. اساساً بتن سبکدانه (LWAC ) ، نوآوری جدیدی در فناوری بتن نیست. بلکه بتن سبک از روزگاران امپراطوری روم تاکنون شناخته شده است و برج ها، سالن­های بزرگ، معابد ،کلیساهای بزرگ (شکل2-1) ،آمفی تئاتر های بزرگ(شکل 2-2) و اهرام در مکزیک  با سبک­دانه­ها ساخته شده است.نمونه ای از آنها در زیر آورده شده است[4].

    Abstract:

    This article is an investigation to determine mixture proportion of structural light weight concrete in order to reduce  the  weight of concrete  by using  of  Mixture perlite ,  Leca and mineral lightweight Aggregate  .  in order to reach  higher strength concrete mineral and chemical admixture additives has been used. The variables in different mix design are as follow: the amount of perlite ,  Leca and mineral lightweight Aggregate, the amount stone pawder  5%  and the ratio of water to cementitious  materials.                                                                                           

    test for compressive strength ,flexural strength, indirect tensile strength  and module of elasticity were carried out on the speciments.The Speciments made in the concrete laboratory of shabestar university were kept under the water.

    Result of this research shows that by using Mixture lightweight Aggregate  of  perlit  , Leca and mineral lightweight Aggregate it is possible to reduce unit weight25%-31%

     

    Key words: light weight  concrete, compressive strength , unit weight, perlit  , Leca , and mineral lightweight Aggregate, stone powder.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا)

    فهرست:

     

    چکیده...........................................................................................................................................................1

     

    فصل اول :کلیات پژوهش                                                                                                                

    1-1- مقدمه..................................................................................................................................................3

    1-2- بیان مسئله وضرورت انجام تحقیق.........................................................................................................3

    1-3- اهداف تحقیق......................................................................................................................................4

    1-4- روند ارائه پایان نامه..............................................................................................................................5  

                                                                                 

    فصل دوم: بتن سبک سازه­ای و مروری بر تحقیقات انجام شده

    2-1 - مقدمه................................................................................................................................................ 8

    2-2 - تاریخچه.............................................................................................................................................9

    2-3 - سبک­دانه ها......................................................................................................................................11

    2-3-1 -تعریف .........................................................................................................................................11

    2-3-2- طبقه بندی سبک دانه هااز نظر روش تولید......................................................................................12

    2-3-3- سبک­دانه­های طبیعی......................................................................................................................12

    2-3-3-1- پامیس.......................................................................................................................................12

    2-3-3-2- اسکوریا....................................................................................................................................13

    2-3-3-3- سنگ پا....................................................................................................................................13

    2-3-3-4- پوکه معدنی..............................................................................................................................13

    2-3-3-5- توف آتشفشانی.........................................................................................................................14

    2-3-3-6- دیاتومیت..................................................................................................................................14

    2-3-4- سبکدانه های طبیعی حاصل از مواد آلی.........................................................................................15

    2-3-4-1- پوکه نخل روغن.......................................................................................................................15

    2-3-5 - سبک­دانه­های مصنوعی ................................................................................................................15

    2-3-5-1- تکنیک های تولید.....................................................................................................................15

    2-3-5-2- خاک رس منبسط شده(LECA)فرآیند تر...............................................................................16

    2-3-5-3- لیاپور آلمانی ،روش خشک.......................................................................................................17

    2-3-5-4- سنگدانه های اسلیت منبسط شده................................................................................................18

    2-3-5-5- سبکدانه های به دست آمده از سنگ پرلیت...............................................................................18

    2-3-5-6- سبکدانه های بدست آمده از ورمیکولیت...................................................................................19

    2-3-5-7- سبکدانه های بدست آمده از خاکستر بادی،لیتاژ.........................................................................20

    2-4 - خصوصیات کلی سبکدانه­ها..............................................................................................................20

    2-4-1- چسبندگی.....................................................................................................................................20

    2-4-2- جذب آب.....................................................................................................................................20

    2-4-3- مقاومت.........................................................................................................................................21

    2-4-4- چگالی انبوهی...............................................................................................................................21

    2-5- خصوصیات فیزیکی بتن سبکدانه سازه ای..........................................................................................22

    2-5-1- مقاومت وچگالی...........................................................................................................................22

    2-5-2- مقاومت کششی.............................................................................................................................23

    2-5-2-1- مقاومت کششی ترکاندن(آزمایش برزیلی)................................................................................23

    2-5-2-2- مقاومت کششی ناشی از خمش..................................................................................................24

    2-5-3- محاسبه مقاومت برشی از نظر آیین نامه ACI ................................................................................24

    2-5-4- تغییر شکل بتن دانه سبک...............................................................................................................24

    2-5-4-1- تغییر شکل الاستیک ناشی از بارگذاری.....................................................................................24

    2-5-4-2- خزش.......................................................................................................................................25

    2-5-4-3- جمع شدگی..............................................................................................................................25

    2-5-5- ضریب ارتجاعی............................................................................................................................26

    2-5-6- مقاومت سایش..............................................................................................................................26

    2-5-7- ثبات شیمیایی................................................................................................................................27

    2-5-8- چسبندگی بین آرماتور وبتن...........................................................................................................27

    2-5-9- مقاومت در برابر بارگذاری دائم وایجاد بار خستگی........................................................................28

    2-5-10- مقاومت در برابر بارگذاری متمرکز..............................................................................................28

    2-5-11- مقاومت در مقابل آتش................................................................................................................28

    2-5-12- خواص حرارتی...........................................................................................................................29

    2-5-12-1- قابلیت انتقال حرارت...............................................................................................................29

    2-5-12-2- مقاومت در برابرحریق.............................................................................................................29

    2-6 - بررسی مقایسه­ای سبک­دانه­ها............................................................................................................29

    2-7 - روش­های تولید بتن سبک ............................................................................................................... 31

    2-7-1- تقسیم بندی بتن سبک از نظر روش ساخت.....................................................................................31

    2-8- بتن سبک سازه ای.............................................................................................................................31

    2-8-1- تعریف......................................................................................................................................... 31

    2-9- انواع بتن­های سبک........................................................................................... ............................... 33

    2-9-1- بتن گازی .....................................................................................................................................33

    2-9-2- بتن کفی........................................................................................................................................33

    2-9-3- بتن EPS......................................................................................................................................35

    2-9-4- بتن بدون ریزدانه ...........................................................................................................................36

    2-9-5- بتن خاک اره­ای............................................................................................................................38

    2-9-6- بتن دانه سبک لیکا ........................................................................................................................39

    2-9-6-1- دانه­بندی دانه های لیکا...............................................................................................................39

    2-10- تحقیقات انجام شده.........................................................................................................................41

    2-10-1- بتن با سبکدانه طبیعی پومیس .......................................................................................................41

    2-10-2- ساخت بتن سبک مقاوم با ترکیب مصالح سیمان، خاکستر بادی، میکروسیلیس و اسکوریا............ 51

    2-10-2-1- مصالح مصرفی........................................................................................................................51

    2-10-2-2- طرح اختلاط ..........................................................................................................................51

    2-10-3- بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی بتن حاوی لیکا ومیکروسیلیس ................................................55

    2-10-3-1- ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی لیکا............................................................................................55

    2-10-3-2- وزن مخصوص دانه­های لیکا....................................................................................................56

    2-10-3-3- جذب آب دانه­های لیکا..........................................................................................................56

    2-10-3-4- مصالح مصرف شده................................................................................................................57

    2-10-3-5- طرحهای اختلاط.....................................................................................................................57

    2-10-4-  ساخت بتن سبک مقاوم با استفاده از لیکا و استالیت ....................................................................59

    2-10-5- خلاصه برخی مطالعات دیگر.......................................................................................................60

     

    فصل سوم: روشهای انجام آزمایشات

    3-1- مقدمه................................................................................................................................................63

    3-2- مشخصات نمونه ها.............................................................................................................................63

    3-3- مصالح مصرفی...................................................................................................................................64

    3-3-1-سیمان.............................................................................................................................................64

    3-3-2-آب................................................................................................................................................66

    3-3-3- افزودنی های معدنی.......................................................................................................................66

    3-3-3 -1- تعریف میکروسیلیس یا دوده سیلیس.........................................................................................66

    3-3-3-2- دلایل بهبود و دوام بتن حاوی میکرو سیلیس..............................................................................67

    3-3-3-3- میکرو سیلیس و ژل سیلیس مصرفی...........................................................................................67

    3-3-4- فوق روان کننده(plasticizer Super).......................................................................................68

    3-3-4-1- تعریف......................................................................................................................................68

    3-3-4-2- مکانیسم اثر فوق روان کننده ها..................................................................................................69

    3-3-4-3- اثر سیمان برروی افزودنی های فوق روان کننده.........................................................................69

    3-3-4- 4- فوق روان کننده مصرفی...........................................................................................................70

    3-3-5- سنگدانه های طبیعی.......................................................................................................................71

    3-3-5-1-درشن دانه (شن)........................................................................................................................71

    3-3-5-2- ریزدانه(ماسه طبیعی)..................................................................................................................71

    3-3-6-  پودر سنگ ..................................................................................................................................74

    3-3-7- دانه های پرلیت..............................................................................................................................75

    3-3-7-1- تکنیک و روش تولید پرلیت منبسط شده....................................................................................76

    3-3-8- دانه های لیکا( خاک رس منبسط شده)..........................................................................................78

    3-3-8-1- تعیین وزن مخصوص لیکای مصرفی..........................................................................................80

    3-3-8-2- دانه بندی..................................................................................................................................81

    3-3-8-3- جذب آب................................................................................................................................82

    3-3-9- دانه های پوکه معدنی.....................................................................................................................84

    3-3-9-1- جرم حجمی فضایی و جذب آب سنگدانه پوکه.........................................................................85

    3-4- روند طراحی طرح های  اختلاط بتن...................................................................................................86

    3-4-1-مقدمه ............................................................................................................................................86

    3-4-2- معیار نسبتهای اختلاط.....................................................................................................................87

    3-4-3- نحوه ساخت و عمل آوری بتن.......................................................................................................90

    3-4-4- طرحهای اختلاط اولیه و مقدماتی...................................................................................................92

    3-4-5- طرحهای نهایی اختلاط بتن آزمایش شده  با مخلوط دانه های پرلیت و لیکا و پوکه معدنی.............100

    3-5-آزمایشهای بتن سخت شده................................................................................................................102

    3-5-1- آزمایش تعیین مقاومت فشاری بتن سخت شده.............................................................................102

    3-5-2- آزمایش کششی غیر مستقیم.........................................................................................................104

    3-5-3- آزمایش تعیین مدول الاستیسیته....................................................................................................105

    3-5-4-آزمایش تعیین مقاومت کششی ناشی از خمش..............................................................................106

     

    فصل چهارم: بررسی نتایج حاصل از آزمایش

    4- 1-مقدمه..............................................................................................................................................111

    4-2- خواص مکانیکی وفیزیکی بتن های سبک بتن..................................................................................111

    4-2-1 - بررسی کلی................................................................................................................................111

    4-2-2- مقاومت فشاری و وزن مخصوص.................................................................................................112

    4-2-3 - مقاومت کششی غیر مستقیم........................................................................................................115

    4-2-4 - مقاومت کششی ناشی از خمش...................................................................................................117

    4-2-5 - رابطه مقاومت فشاری و وزن مخصوص.......................................................................................118

    4-2-6- تخمین مقاومت فشاری 28 روزه از 7 روزه...................................................................................119

    4-2-7 - مدول الاستیسیته.........................................................................................................................119

    4-2-8- اعیار سیمان مصرفی.....................................................................................................................120

    4-2-9- نسبت آب به سیمان.....................................................................................................................121

    4-2-10- نسبت حجم سبکدانه ها به حجم بتن...........................................................................................122

    4-2-11- درصد افت بتن..........................................................................................................................124

    4-2-12- نسبت دانه ها به سیمان برروی وزن مخصوص............................................................................125

     

    فصل پنجم: خلاصه نتایج و پیشنهادات

    5-1- نتایج حاصله.....................................................................................................................................127

    5-2- پیشنهادات.......................................................................................................................................129

     

    منابع و مأخذ: ......................................................................................................................................131

     

    منبع:

     

     

    1-علیرضا باقری و همکاران، 1380،"بررسی آزمایشگاهی خواص مهندسی بتنهای سبک ساخته شده با سنگدانه طبیعی(پومیس)"، اولین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه.

    2 -نویل.آدام، ترجمه هرمز فامیلی، 1369، "بتن شناسی"، جهاد دانشگاهی علم و صنعت ایران.

    3-پ.کومارمهتاوهمکاران، ترجمه علی اکبر رمضانیانپورو همکاران، 1385،" ریز ساختار ،خواص واجزای بتن "، انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر.

    4-ساتیش چاندرا.لیف بر نتسون،ترجمه محمدشکرچی زاده وهمکاران،1387،"بتن سبکدانه"،انتشارات دانشگاه تهران.

    5- محمد شکرچی زاده، نیکلاس علی لیبروهمکاران،1387،"راهنمای کاربردی بتن سبکدانه سازه ای لیکا"، انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی دانشگاه تهران.

    6-فریبرز محمدی تهرانی ، 1377  ، "راهنمای جامع لیکا" ، شرکت لیکا.

    7- احمد حامی،1374، "راهنمای بتن ساز "، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ زمستان.

    8-مجیدرضا نقیه ،1380 ، "شرحی بر آیین نامه سازه های بتن آرمه ACI 318 (جلد اول)"،چاپ دوم،پاییز.

    9-کامبیز تاییدی،1385،"لیکا بتن،بتن سبک با استفاده از پوکه صنعتی"،مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن.

    10-جهانبخش ایزدی ،1381، "بتن سبک و کاربرد آن در صنعت ساختمان"، شرکت صنعتی و معدنی سبک عایق تبریز.

    11-علیرضا باقری وهمکاران، اردیبهشت1380، " بتن گازی (AAC (.خواص و زمینه های کاربرد"، اولین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه ،تهران،ایران.

    12-ابوالفضل حسنی، سهیلا سیاهپوش، دی 1376 ،"کاربرد بتن کفی در صنعت راه و ساختمان"،شماره هفتم.

    13-داود مستوفی نژاد،فرهنگ فرحبد، 15-17 اردیبهشت 1382، "بررسی خواص مکانیکی بتن سبک.   سازه ای با استفاده از مصالح موجود در ایران و میکروسیلیس"،ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران (ICCE 2003) ،دانشگاه صنعتی اصفهان.

    14- کامیار اسماعیلی وهمکاران ،1384،"ترکیب بتن سبک ویژه و اجزای متناسب با آن برای دستیابی به سیستمهای نوین سازه ای در صنعت ساختمان".

    15-علیرضا خالو، 1386،"بتن سبک با مقاومت بالا"، یادمان، نشریه مرکز ارتباطات بین المللی تهران.

    16-طیبه پرهیزگار،پرویزقدوسی،1380،"بررسی خواص فیزیکی ومکانیکی بتن حاوی لیکا میکروسیلیس"،اولین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه.

    17- کمیته 211.1 انجمن بتن آمریکا، ترجمه دکتر علیرضا باقری وهمکاران، چاپ اول مهرماه 1378، "طرح اختلاط بتن طبق آیین نامه بتن آمریکا" انتشارمرکز تحقیقات ساختمان ومسکن،نشر انگیزه.

    18-صمد دیلمقانی،1380، "تکنولوژی بتن"،انتشارات دانشگاه تبریز،چاپ چهارم.

    19-مرکز تحقیقات سازمان مسکن،1377، "مواد جایگزین سیمان در بتن".

    20-عباس ایران منش،1385،"بتن سبک سازه ای ،اولین کنفرانس بین الملی بتن و توسعه".

    21- طیبه پرهیزگار،1381،"مواد افزودنی روان کننده و فوق روان کننده"،مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن،نشریه شماره 275.

    22-جواد برنجیان،محمود مقیمی، تیر ماه 1383.، "بررسی خواص مکانیکی بتن با جایگزینی مصالح سنگی بازیافتی بتنی"،پایان نامه کارشناسی ارشد عمران سازه مجتمع فنی مهندسی دانشگاه مازندران.

    23-سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،معاونت امور فنی دفتر و تعیین معیارها،1382، "آیین نامه بتن ایران(تجدید نظر اول)" ، ویرایش سوم،چاپ ششم.

    24-مجیدرضا نقیه،1384،"آیین نامه سازه های بتن آرمهACI 318-89(92)   ،وتفسیر "ACI 318R-89(92).

    25-نصرت اله تاجیک،7-8 اردیبهشت 1376،"تاثیر دوده سیلیسی بر خواص بتنهای پرمقاومت"،سمینار بین المللی کاربرد میکروسیلیس در بتن.

    26-Abdulkadir Kan,R.D,12May2009,"A novel material for lightweight concrete                                                 production",Turkey.                                                                                                          27-Ilker Bekir Topcu,B.I,22October2008,"Effect of expanded perlite aggregate on the properties of lightweight concrete" ,Turkey.

    28-Holm, T.A, ASTM STP 169C,1994, " Lightweight  concrete and Aggregates", Significance  of  Tests and properties  of  concrete .                                          

    29-page,M., Nkinamubanzi,P.C., and Aitkin, P.C., pp.48-55(Mar.21-26,1999), The Cement/Superplasticizer Compatility Headache for superplasticizer  Manufacturers,  proc. Int. symp.The Role of Admixtures  in High performance Concr., Monterry, Mexico,(j,g,Cabrera and p. riveravillareal ,eds.).

    30-hoseinian S.B. ,2000,"shrinkage of high strength concrete",ph.D Thesis.

    31-Thomas a.Holm and Theodore W.Bremner,augost2000,"state of the Art Report on high strength,Durability structural Low density concrete for  appiocation in severe marine environments",us army crorps of engineers,engineer research and development center.

    32- American concrete institute,ACI 211.2-98.2004, "standad practice for selecting proportions for structural lightweight concrete".

    33- Ergul YASAR,cengiz duran ATIS,alaettin KILIC,21.04.2003 "high strength lightweight concrete made with ternary mixtures of cement-fly ash-silica fume and scoria as aggregate",cuchurova university,department of mining and civil engineering ,adana- Turkey.

    34- American concrete institute,2006, ACI committee 318,"building cod requirements for structural concrete(ACI 318 M-99).

    35- www.sintef.no/static/BM/projrcts/eurolightcon/ec-ipp/annexll

    36-Zhang,M.H,gjorv,O.E. ,1991,"Mechanical properties of high-strenght lightweight concrete,ACI Material journal 88(3),240-247.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), رساله در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), مقاله در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ساختار بتن سبک سازه ای با بکارگیری مخلوطی از سبکدانه های پرلیت ، پوکه معدنی و دانه های رس منبسط شده (لیکا)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت