پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی

تعداد صفحات: 187 فرمت فایل: word کد فایل: 3885
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی

    زبان و ادبیات فارسی

    پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد  (  M.A)

    چکیده :

           تاریخ بیهقی از جمله متون کمیابی است که با استفاده از شگردهای ادبی، هم به تاریخی مستند و هم به متنی خلاق بدل شده است. یکی از این شگردها بهره گیری از گفتگو در این اثر است. ابوالفضل بیهقی به طور استادانه ای گفتگوهای میان شخصیتها را به رشته تحریر کشیده است. همچنین کلام فخیم وی در میان گفتگوها به جلوه گری می آغازد. در حقیقت، گفتگوهای تاریخ بیهقی از طرفی شخصیت گویندگان را بیان می کنند و از طرفی نحوه و نوع حوادث را برای خواننده ترسیم می نمایند و گاهی مواقع، عدم صدق پادشاه و کارگزاران حکومتی را نشان         می دهند و زمانی از گفتگو به عنوان دام و تله، استفاده می کنند و گاهی اوقات از گفتگوها برای تملق و چاپلوسی بهره می گیرند.

          گفتگوها گاهی نیز از اهداف گویندگان پرده برمی دارد مثلاً زمانی که امیر مسعود در خصوص حسنک وزیر با میمندی به گفتگو می پردازد، میمندی می داند که کار حسنک به پایان رسیده است و این درک در جملاتی که وی با خواجه عبدالغفار – پسرش – رد و بدل می کند خود را باز می نمایاند.

     

    1-فصل اول

    (کلیات)

    1-1-طرح مسئله :

       به نظر می رسد که گفتگوهای تاریخ بیهقی مانند هر کتاب دیگر کلید گشایش بسیاری از مشکلات و بیانگر مسائل بسیاری از اوضاع اجتماعی، درباری و نظامی، ... باشد .

    2-1-ضرورت و اهمیت موضوع :

       همانطور که می دانیم تاریخ بیهقی از شاهکار های ادب فارسی به شمار می رود و در نوع خود بی نظیر می باشد. همچنان که شاهنامه فردوسی و مثنوی مولانا و گلستان و بوستان سعدی و دیگر آثار بزرگ پهنه ی ادبیات فارسی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در کنار این آثار سترگ، تاریخ بیهقی، حوادث و واقعیات روی داده در عصر غزنوی را مانند آیینه ای روشن در برابر دیدگان خوانندگان قرار می دهد و از جایگاه والایی برخوردار است و بدین منظور برآن هستیم جزئی از تاریخ بیهقی که گفتگو باشد به انجام برسانیم.

         امید است تا علاقه مندان با مطالعه این پایان نامه، اهداف و نتایج حاصله از واقعیّات متقن این تاریخ را، در زندگی دنیوی نصب العین قرار داده و بهره کافی را برده باشند و راهگشایی باشد تا از علاقه مندان به پهنه ادبیات فارسی، شاهد پژوهشهای کامل تری در این خصوص باشیم.

    3-1-پیشینه تحقیق :

       قطعاً درباره تاریخ بیهقی مرحوم فیاض و استاد خطیب رهبر ونیز دیگران در یادنامه بیهقی داد سخن داده اند. اینک درصدد هستیم تا جزئی را (که گفتگو باشد) مورد توجه قرار دهیم.

     

    4-1-اهداف تحقیق :

        اهداف این تحقیق در یک یا دو مورد خلاصه نمی شود. از آن جایی که تاریخ بیهقی از بزرگترین سرمایه های زبان فارسی محسوب می شود و باید در مراقبت و حفاظت از آن بکوشیم و در شناسایی اش تلاش نماییم، یکی از هدفهای این تحقیق ارج نهادن به هنر بزرگ بیهقی و توجه به سرمایه ی سترگ اوست. ثانیاً دست یافتن به اهداف قهرمانان تاریخ ساز اثر کم نظیر وی است. ثالثاً گفتگوها وقتی مورد دقت نظر واقع می شوند بیانگر شخصیت  گویندگان نیز می توانند باشند.

         رابعاً در مواردی گفتگوها پرده از اغراض و اهداف گویندگان برداشته و چهره واقعی آنان را در برابر چشم خواننده آشکار می سازند، که چگونه در پس این گفتگوها و شنیده ها، توطئه ها بارور می شود یا ناکام می ماند .

    5-1-سؤال اصلی تحقیق :

       مضمون گفتگوهای تاریخ بیهقی چیست و این گفتگوها چه اهدافی را دنبال می کنند ؟

    6-1-روش تحقیق :

        زمانی که درانتخاب موضوع پایان نامه، موضوعات مختلفی پیش رو داشتم و به نتیجه ای نمی رسیدم، استاد فاضل و ادیب و راهنمای بنده جناب آقای دکتر امیر پور، گاه و بی گاه بنده را تحت ارشاد و راهنمایی قرار می دادند و عاقبت موضوع پیش رو را پیشنهاد کرد ند که در نوع خود جالب و متنوع بود و این، نقطه ی عطفی برای شروع کار شد. ابتدا با مراجعه به فرهنگهای مختلف فارسی و عربی و کتب مرتبط، تعریفی از گفتگو نوشته شد. سپس با انتخاب جلد اوّل تاریخ بیهقی دکتر خطیب رهبر ظرف مدت دو ماه گفتگو ها مشخص شد و از آن جایی که در رشته ادبیات فارسی شیوه گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای بوده با مراجعه به کتابخانه های مرکزی و مقبره الشعراء و رشدیّه تبریز از منابع گوناگون در خصوص موضوع بهره جستم. در ادامه شیوه کار بر این منوال بود که گفتگوهای تاریخ بیهقی و سایر مطالب مرتبط را فیش برداری کرده و بعد فیشها را برای بررسی بیشتر به استاد راهنما جناب آقای دکتر امیر پور ارائه کردم و پس از کسب نکته نظرات ایشان به تدوین پرداخته و پاک نویسی نمودم. توضیح اینکه، چون شخصیت پایه و اساس شکل گیری گفتگو است، واجب دانستیم که برای بهتر شناساندن افراد گفتگوها، شخصیتهای حائز اهمیت را معرفی نماییم تا از اطناب در پایان نامه اجتناب گردد. لذا مطالب نوشته شده در فصول مختلف دسته بندی گردید. در تنظیم محتوای گفتگوها و شخصیتها حروف الفبایی مد نظر نبوده، بلکه رتبه و مقام شخصیتها و ترتیب توالی صفحات مبنا است. گفتگوها در سه بخش تنظیم گردید، ابتدا جهت روشن شدن بهتر گفتگو ها خلاصه ای از آنها ترتیب داده شد. سپس متن گفتگوها از تاریخ بیهقی روی کاغذ پیاده گردید و در ادامه کار با توجه به کهنگی زبان تاریخ بیهقی، این اثر همواره نیازمند شرح و توضیح است. در نتیجه برای دستیابی سریع و آسان و استفاده ی مفید از پایان نامه، لغات و اصطلاحات در بخش سوم هر گفتگو مندرج گردید. لازم است متذکر شویم رسم الخط گفتگوها بر اساس نسخه دکتر خلیل خطیب رهبر می باشد. با لطف و عنایت خداوند در موعد مقرر پایان نامه برای دفاع تکمیل گردید.

    7-1-مقدمه :

         بی شک تاریخ بیهقی یکی از متون پر مغز و با محتوا و شیرین تاریخی به شمار می رود که نثر این کتاب از نظر ادبی، دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد؛ به طوری که سالهاست که در کنار متونی مانند سیاست نامه ی خواجه نظام الملک و قابوس نامه ی عنصر المعالی کیکاووس، همواره در دانشگاه ها در مقاطع مختلف، تدریس می شود. بیهقی در مقام یک مورخ، هرگز اصول اخلاقی و انسانی را فراموش نمی کند و عیوب اخلاقی شخصیتهای تاریخ خود را بدون ترس و به دور از تعصب و رودر بایستی، بیان می کند. مثلاً از دهن بینی، عیّاشی و ظلم و ستم سلطان مسعود، سخن می گوید. از اشتباهات مسلم محاسباتی وی در راه دادن ترکمانان به مرزهای ایران و اتحاد با علی تگین در برانداختن برادرش – سلطان محمد – پرده بر می دارد یا بی باکانه از افرادی نظیر حاجب علی قریب و حسنک وزیر و آلتونتاش خوارزمشاه که مورد غضب سلطان مسعود قرار گرفته بودند، دفاع می کند. این موارد، خصوصیاتی هستند که نزد مورخان ایرانی به ندرت به چشم می خورد و به همین دلیل است که به جرأت می توان گفت، بیهقی حق بزرگی بر گردن ما دارد. از آن جایی که گفتگوهای اشخاص تاریخ بیهقی به عنوان تحقیقی مستقل، مورد توجه محققان ادبیات و دانشجویان قرار نگرفته است. به همین دلیل نگارنده این سطور بر آن شد که موضوع گفتگو در تاریخ بیهقی را به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد قراردهد. قبل از هر چیز لازم است که تعریفی از واژه گفتگو ذکر شود. لذا با مراجعه به منابع فارسی و عربی و دیگر کتب مرتبط، معنی و مفهوم گفتگو به شرح ذیل روشن شد:

    الف ) – گفتگو ( اسم مصدر مرکّب) : مکالمت، مباحثه، مُجادله، گفت و شنود. ( لغت نامه )

    ب) – گفتگو : قیل و قال، مباحثه، بحث، سخن، گپّ .( تاجیکی، 1385: فرهنگ فارسی تاجیکی) .

    ج) – گفتگو : مکالمه، مُحادثه، تحدّ ُت، حوار، محاوَرَه، تَحاوُر، جَدَل، جِدال، مُجادله، مُحاجّه. (طبیبیان، 1386، فرهنگ فارسی – عربی فرزان )

       آقای میر صادقی در کتاب عناصر داستان درباره گفتگو چنین می نویسد : « گفتگو به معنای مکالمه و صحبت کردن با هم و مبادله ی افکار و عقاید است و در شعر، داستان، نمایشنامه و ... به کار برده می شود. صحبتی را که میان دو شخص یا بیشتر رد و بدل می شود، یا آزادانه در ذهن شخصیت واحدی در اثری ادبی ( داستان، نمایشنامه، شعر ....) پیش می آید. صحبتی را که در میان شخصیتها یا به طور گسترده تر، در افکار شخصیت واحدی در هر کار ادبی صورت می گیرد گفت و گو می نامند.» (میر صادقی، 1375 : 1466 )

        در کتاب مجموعه مقالاتی در باب گفتگو چنین بیان شده : « دیالوگ در زبان یونانی عبارت از مکالمه بین افراد است. در زبان فرانسه، دیالوگ به معنی گفتگوی مستقیم بین دو یا چند مخاطب است. گفتگو خاص انسان است و فقط انسان می تواند نه تنها با دیگری ارتباط برقرار کند بلکه با او به سؤال و جواب بپردازد. برای انسان، زبان فقط وسیله ای برای ارتباط نیست بلکه انسانی به واسطه ی زبان به تفکّر و اندیشه دست می یابد و به کمک آن رفتار او شکل می گیرد. » ( امید، 1381 : 57 )

         با مقایسه ی انسان با حیوانات دیگری می توان گفت که نطق و اندیشه اختصاص به انسان دارد و صرفاً انسان می تواند دست به انتخاب و تفکّر بزند. بدین لحاظ زبان در حیوانات صرفاً وسیله ای برای ارتباط است و آنها زبان همدیگر را بهتر می فهمند، امّا اینکه آیا انسان می تواند زبان حیوانات را درک کند و آیا آنرا بیاموزد ؟ به عقیده ی نگارنده درک زبان حیوانات نه تنها از عهده ی انسانهای معمولی خارج است بلکه دریافت زبان حیوانات از نوع فضیلت است نه علم اکتسابی که خداوند به هر کس که خواهد عطا می کند. چنانکه در تأیید همین مطلب در قرآن کریم در داستان حضرت سلیمان به وضوح بیان شده :

        « وَوَرِثَ سُلَیْمان ُ داوُودَ وَ قالَ یا ایّها النّاسُ عُلِّمنا مَنطِقَ الطَّیرِ وَ اُوتینا مِنْ کُلِّ شَیءٍ اِنَّ هذا لَهُوَ الفَضْلُ المُبینُ : و سلیمان ( ع ) از حضرت داود ( ع) میراث یافت و گفت : ای مردم ما زبان پرندگان را تعلیم یافته ایم و از هر چیزی که به ما داده شده است. این همان فضل و بخشش آشکار است.» ( نمل: 16)

         دو واژه ی حوار یا گفتگو و جَدَل یا مجادله در قرآن کریم نیز بیان شده است. قرآن    واژه ی حوار را در موضعی در سوره کهف بکار برده است : « وَ کان َ لَهُ ثَمَرٌ فَقالَ لِصاحِبِه وَ هُوَ یُحاوِرُهُ اَنَا اَکثَرُ مِنکَ مالاً وَ اَعَزُّ نَفَراً : و این مرد که دو باغ میوه بسیار داشت با رفیق خود در مقام گفتگو مفاخرت برآمد و گفت : من از تو به دارایی بیشتر و از حیث خدم و حشم نیز عزیز تر و توانمندترم.» (کهف : 34)

     

     

    Abstract

     

            Beyhagi History is one of the most rare texts that was transformed into a creative and documented history due to its use of literary techniques .One of these techniques is the use of dialogue in this book.Abolfazl Beyhagi has professionally written the dialogues between characters .Also his splendid language in these dialogues is worthy to mention.

            In fact the dialogues in Beyhagi History ,on one hand introduce the speakers` personality and on the other hand,pictures the scene of the incidents to the reader.Sometimes it shows dishonesty between king and his servents.Sometimes uses  dsialogues as a trap and sometimes for flattering.Dialogues also reveal and disclose their speakers` intentions.For example when Amir  Masoud was  talking to Meymandi about Hasanak Vazir ,Meymandi knew that Hasanak is over and this understanding is obvious in the sentences spoken to khaje AbdolGhafar .

    Keywords: Dialogues.Beyhagi History,Character,Abolfazl Beyhagi

  • فهرست و منابع پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی

    فهرست:

    چکیده ...................................................................................................................................................................................

    1-فصل اول (کلیات) ........................................................................ .........................................................

    1-1-طرح مسئله : ........................................................................ ........................................................................ ..

    2-1-ضرورت و اهمیت موضوع : .............................................................................................................

    3-1-پیشینه تحقیق : ..................................................................................................................................................

    4-1-اهداف تحقیق : .........................................................................................................................................

    5-1-سؤال اصلی تحقیق : .................................................................................................................................

    6-1-روش تحقیق : .............................................................................................................................................

    7-1-مقدمه : ..................................................................................................................................................................

    2-فصل دوم  (شخصیتهای گفتگوها)...................................................................................

    1-2-شخصیت .............................................................................................................................................................

    2-2-شخصیت پردازی بر مبنای گفت و گو ......................................................................................

    3-2- شخصیت علی بن موسی الرضا (ع) ..................................................................... ...............................

    4-2-ابولفضل محمد بن حسین بیهقی ..................................................................... ........................

    5-2-سلطان امیر مسعود غزنوی.....................................................................................................................

    6-2-خواجه احمد حسن میمندی وزیر ................................ ................................................................

    7-2-امیر محمد غزنوی......................................................................................................................

    8-2-حاجب بزرگ علی قریب ..................................... ...............................................................................

    9-2-خوارزمشاه آلتونتاش ....................................... ..................................................................................

    10-2-بونصر مشکان ............................................... ...........................................................................................

    11-2-بو سهل زوزنی..........................................................................................................................................

     

    12-2-حسنک وزیر .............................................. ............................................................................................

    13-2-سپهسالار اریارق.................................... ..................................................................................................

    14-2-بوبکر حصیری .................................... ......................................................................................................

    15-2-طاهر دبیر .............................................. ............................................................................................

    16-2-بگتغدی ........................................................... ...............................................................................

    17-2-بلگاتگین  .......................................................... ................................................................................

    18-2-طاهر مستوفی .................................................. ........................................................................................

    19-2-معتصم بالله..................................................................... .........................................................

    20-2-عبدالله بن زبیر..................................................................... .........................................................................

    21-2-فضل بن سهل ................................. ............................................. ............................................................

    22-2-طاهر ذوالیمینین............................ ..................................... ........................................................................

    3-فصل سوم( گفتگو در حوادث تاریخی قبل از بیهقی).........................................

    1-3-گفتگوی امام رضا (ع) با طاهر ذوالیمینین .............................................................................

    2-3-گفتگوی فضل سهل ذوالریاستین با حسین بن معصب..................................................

    3-3-گفتگوی مأمون و فضل سهل..............................................................................................................

    4-3-گفتگوی نصر احمد سامانی با بلعمی و بوطیب مصعبی ............................................

    5-3-گفتگوی هارون الرشید و فضل ربیع............................................................................................

    6-3-گفتگوی فضل ربیع و عبدالله طاهر ..............................................................................................

    7-3-گفتگوی حسن بن سهل و مأمون....................................................................................................

    8-3-گفتگوی احمد بن ابی دواد و غلامش سلامه.........................................................................

    9-3-گفتگوی احمد بن ابی دواد و حاجب نوبتی درگاه .......................................................

    10-3-گفتگوی احمد بن ابی دواد و خلیفه معتصم .....................................................................

     

     

     

    11-3-گفتگوی احمد بن ابی دواد و افشین ...........................................................................................

    12-3-گفتگوی بودلف و احمد بن ابی دواد............................................................................................

    13-3-گفتگوی احمد بن ابی دواد و خلیفه معتصم ..........................................................................

    14-3-گفتگوی معتصم و افشین ....................................................................................................................

    15-3-گفتگوی احمد بن ابی دواد و خلیفه معتصم ..........................................................................

    16-3-گفتگوی عبدالله بن زبیر و مادرش اسماء....................................................................................

    4-فصل چهارم  (گفتگوهای امیر مسعود)............................................................................

    1-4-گفتگوی امیر مسعود با اعیان و مقدّمان درگاه (پیرامون نامه حرّه ختلی)...................

    2-4-گفتگوی امیرمسعود و اعیان و مقدّمان درگاه(پیرامون نامه های واصله از غزنین) .........

    3-4-گفتگوی امیر مسعود و اعیان ری .......................................................................................................

    4-4-گفتگوی امیر مسعود و خطیب شهر ری.........................................................................................

    5-4-گفتگوی امیر مسعود و حسن سلیمان .............................................................................................

    6-4-گفتگوی امیر مسعود و رکابدار ............................................................................................................

    7-4-گفتگوی امیر مسعود با بوسهل زوزنی و دیگران ....................................................................

    8-4-گفتگوی امیر مسعود و قاضی صاعد ...............................................................................................

    9-4-گفتگوی امیر مسعود و منگیتیراک و حصیری ...........................................................................

    10-4-گفتگوی امیر مسعود و خوارزمشاه آلتونتاش...........................................................................

    11-4-گفتگوی امیر مسعود و حاجب منگیتراک .................................................................................

    12-4-گفتگوی امیر مسعود و عضدوالدوله...............................................................................................

    13-4-گفتگوی امیر مسعود و پیرزن غزنه ................................................................................................

    14-4-گفتگوی امیر مسعود و ابو احمدخلیل ........................................................................................

    15-4-گفتگوی امیر مسعود و بوسعید سهل ........................................................................................

     

    16-4-گفتگوی امیر مسعود با غلامان و مقدّمان محمودی............................................................

    17-4-گفتگوی امیر مسعود و خواجه عبدالغفار....................................................................................

    18-4-گفتگوی امیر مسعود و عبیدالله .........................................................................................................

    19-4-گفتگوی امیر مسعود با بونصر و بوالحسن عقیلی ..............................................................

    20-4-گفتگوی امیر مسعود با بونصرمشکان و بوسهل زوزنی....................................................

    21-4-گفتگوی امیرمسعود و بیهقی................................................................................................................

    22-4-گفتگوی امیر مسعود با رسول خلیفه ...........................................................................................

    23-4-گفتگوی امیر مسعود و اعیان درگاه (درباره سپهسالار غازی) ...................................

    24-4-گفتگوی امیر مسعود و عبدوس.........................................................................................................

    5-فصل پنجم  (گفتگوهای خواجه احمد حسن میمندی)....................................

    1-5-گفتگوی خواجه احمد حسن و بوسهل زوزنی.........................................................................

    2-5-گفتگوی خواجه احمد حسن و امیر مسعود (دعوت به وزارت) ................................

    3-5-گفتگوی خواجه احمد و بونصرمشکان (پیرامون مواضعه وزارت) ...................................

    4-5-گفتگوی خواجه احمد و بونصرمشکان(درباره بوسهل زوزنی) ...........................................

    5-5-گفتگوی خواجه احمد و امیر مسعود (مقرّر شدن خلعت پوشی) ......................................

    6-5-گفتگوی خواجه احمد و امیر مسعود (قبول وزارت از جانب میمندی) .....................

    7-5-گفتگوی خواجه احمد و بلگاتگین......................................................................................................

    8-5-گفتگوی خواجه احمد با بوبکر حصیری و پسرش................................................................

    9-5-گفتگوی خواجه احمد و امیر مسعود (درباره بوبکر حصیری) ............................................

    10-5-گفتگوی خواجه احمد و عبدوس(پیرامون دشمنی بوسهل با حسنک وزیر) ...............

    11-5-گفتگوی خواجه احمد و امیر مسعود (پیرامون مصادره اموال حسنک وزیر)..............

    12-5-گفتگوی خواجه احمد و حسنک وزیر ......................................................................................

     

     

     

     13-5-گفتگوی خواجه احمد و امیر مسعود (پیرامون اریارق و غازی) .................................

    14-5-گفتگوی خواجه احمد و امیر مسعود( پیرامون دلجویی از اریارق و غازی) ..................

    15-5-گفتگوی خواجه احمد با سپهسالار اریارق و غازی .............................................................

    16-5-گفتگوی خواجه احمد و عبدوس(درباره حسنک وزیر) .........................................................

    6- فصل ششم (گفتگوهای حاجب بزرگ علی قریب)..................... .........................

    1-6-گفتگوی حاجب علی قریب و حاضران در مجلس......................... .................................................

    2-6-گفتگوی علی قریب و بگتگین حاجب.................. ............................................................................

    3-6-گفتگوی علی قریب و بو نصرمشکان.............. ...................................................................................

    4-6-گفتگوی علی قریب و امیر مسعود(پیرامون خوشآمد گویی) ....................................................

    5-6-گفتگوی علی قریب و امیر مسعود(پیرامون امیرمحمد) ............................................................

    7- فصل هفتم (گفتگوهای بونصر مشکان) ......................................... ................................

    1-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون دیوان رسالت) ........................................

    2-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون امور مملکتی) .............................................

    3-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون حرکت مسعود به بلخ) ...............................

    4-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون میمندی) ........................................................ 5-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون پیغام خواجه احمد) ................................

    6-7-گفتگوی بونصرمشکان و بوسهل زوزنی...........................................................................................

    7-7-گفتگوی بونصرمشکان و امیر مسعود(پیرامون مواضعه وزارت) .........................................

    8-7-گفتگوی بونصرمشکان و بیهقی................................................................................................................

    9-7-گفتگوی بو نصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون اعتقاد و اموال حسنک وزیر) .................

    10-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون عبیدالله و ابوالفتح حاتمی) ....................

    11-7-گفتگوی بونصر مشکان و امیر مسعود(پیرامون رقابت با طاهر دبیر) ............................

     8-فصل هشتم (گفتگوهای بوسهل زوزنی).........................................................................

    1-8-گفتگوی بوسهل زوزنی و امیر مسعود(پیرامون ملطّفه ها) .................................................

    2-8-گفتگوی بوسهل زوزنی و امیر مسعود(پیرامون استقبال از رسول خلیفه) .......................

    3-8-گفتگوی بوسهل زوزنی و امیر مسعود(پیرامون خلعت پوشی میمندی) ....................

    4-8-گفتگوی بوسهل زوزنی و امیر مسعود (پیرامون قرمطی بودن حسنک وزیر) ...............

    5-8-گفتگوی بوسهل زوزنی و پدر خواجه عبدالرزاق.................................................................

    6-8-گفتگوی بوسهل زوزنی و امیر مسعود (پیرامون سعایت از بونصر مشکان ) ...............

    9-فصل نهم (گفتگوهای سپهسالار غازی)............................................................................

    1-9-گفتگوی سپهسالار غازی و امیر مسعود(پیرامون اریارق) ................................................

    2-9-گفتگوی غازی و امیر مسعود(پیرامون دستگیری اریارق) ................................................

    3-9-گفتگوی غازی و کنیزک............................................................................................................

    4-9-گفتگوی غازی و قوم خویش................... .........................................................................

    5-9-گفتگوی غازی و عبدوس (پیرامون ندامت غازی) .................................................................

    6-9-گفتگوی غازی و عبدوس (پیرامون دستگیری غازی) ................................................

    10-فصل دهم (گفتگوهای طاهر دبیر).........................................................................................

    1-10-گفتگوی طاهر دبیر و امیر مسعود(پیرامون نامه حرّه ختلی) ..........................................

    2-10-گفتگوی طاهردبیر و اعیان ری....................................................................................

    3-10-گفتگوی طاهر دبیر و خطیب شهر ری.........................................................................................

    4-10-گفتگوی طاهر دبیر و امیر مسعود (پیرامون گرامیداشت مردم ری) ...........................

    5-10-گفتگوی طاهر دبیر و امیر مسعود (پیرامون علی قریب) ................................................

    6-10-گفتگوی طاهر دبیر و بیهقی.....................................................................................................................

    11-فصل یازدهم( گفتگوهای متفرقه).......................... ...............................................................

     

     

    عنوان

     

    1-11-گفتگوی امیر محمد با دانشمند نبیه و مظفر حاکم..................................................................

    2-11-گفتگوی رسول آل بویه و اعیان شهر ری.....................................................................................

    3-11-گفتگوی قاضی صاعد و اهالی ری.....................................................................................................

    4-11-گفتگوی امیر محمود و نوشتگین.........................................................................................................

    5-11-گفتگوی امیر محمود و خیلتاش..........................................................................................................

    6-11-گفتگوی بیهقی و نصر خلف.............................................................................................................

    7-11-گفتگوی بیهقی با شاهدی در صحنه مجازات حصیری............................................

    8-11-گفتگوی حصیری و چاکر خواجه احمد........................................................................................

    9-11-گفتگوی سبکتگین با خضر پیامبر در رویا....................................................................................

    10-11-گفتگوی بگتغدی و علی دایه ............................................................................................................

    11-11-گفتگوی طاهر مستوفی و بوسعید سهل.............................................................................

    12-11-گفتگوی امیر محمد و عبدالرحمن قوّال......................................................................................

    13-11-گفتگوی رئیس شهر نیشابور با اعیان محلّتها و بازارها.....................................................

    12-نتیجه گیری:.............................................................................................................................................

    13-منابع و مآخذ: ................................. ............................................................ ..................................

    چکیده انگلیسی........................... ........................................................ ..................................................................

     

    .

    منبع:

    - قرآن کریم

    2- آشتیانی، عباس. (1388) . تاریخ ایران.  تهران : نگارستان کتاب.

    3-امید، مسعود. (1381) . مجموعه مقالاتی در باب گفتگو به استقبال مبحث گفتگوی تمدن ها، به سفارش موسسه تحقیقاتی سه علامّه تبریزی دانشگاه تبریز، یاس نبی.

    4-باسورث ، کلیفورد ادوارد . (1378) . تاریخ غزنویان ، مترجم: حسن انوشه . چ اول . تهران: امیر کبیر.

    5-بیهقی، ابوالفضل. (1368) . تاریخ بیهقی به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر. چ اول. تهران: سعدی.       

    6----------.تاریخ بیهقی به تصحیح دکتر علی اکبر فیّاض. (1336). گام:  تهران.

    7-پورشبانان، علیرضا. (1389) . نمایش شخصیت ها و شخصّیتهای نمایش در تاریخ بیهقی . دوره اول شماره 2. مازندران.

    8-تاجیکی.(1385). فرهنگ فارسی تاجیکی، زیر نظر محمدجان شکوری ، ولادیمیر کاپرانوف ، رحیم هاشم ، ناصرجان معصومی ، برگردان از خط سیریلیک و تصحیحات محسن شجاعی ، چ ا ، موسسه فرهنگ معاصر ج2 .

    9-تهامی ، سیدغلامرضا . (1386) . فرهنگ اعلام تاریخ اسلام . چاپ 2 . تهران : انتشار.

    10- خادمی، محمد صادق . (1385). شخصیت ها در تاریخ بیهقی . دوره بیستم ، شماره 2 . تهران: رشد.

    11-دهخدا ، علی اکبر . (1377) . لغت نامه دهخدا ، زیر نظر دکتر محمد معین و دکتر جعفر شهیدی، چ 12. از دوره جدید ، موسسه ی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    12- ------(1325) . لغت نامه. چ اول. تهران.

    13-روان پور، نرگس . (1372) . گزینه تاریخ بیهقی . چ اول . تهران : رسانش.

    14-سعدی، مصلح بن عبدالله. (1383) .کلیات سعدی، بر اساس تصحیح شادروان محمدعلی فروغی . چ 4 . تهران: دوستان

    15-سید رضی ، ابوالحسن محمد بن حسین. (1381). نهج البلاغه، ترجمه نبی الدین اولیایی. چ6 . تهران: انتشارات زرین.

    16-فضل الله ، محمدحسین. (1380) . گفت و گو و تفاهم در قرآن (روشها ، الگوها و دستاوردهای گفتگو) . ترجمه حسین میردامادی ، تهران ، مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها . هرمس.

    17-مبیّن ، ابوالحسن . (1381) . سرگذشت سلطان مسعود غزنوی . چ اول . تهران: اهل قلم.

    18-مهدوی، سیروس. (1388) . رجال بیهقی. چ اول . تهران :رسانش

    19-میرصادقی ، جمال . (1385) . عناصر داستان . چ 5 . تهران: سخن.

    20-والدمن ، مریلین . (1375) . زمانه ، زندگی و کارنامه بیهقی ، ترجمه منصوره اتحادیه . چ اول . تهران: تاریخ ایران.

    21-یاحقی، محمدجعفر . (1375) . دیبای خسروانی . چ 2 . تهران: دیبا.

    22-یوسفی ، غلامحسین . (1387) . کاغذ زر . چ اول . تهران: سخن.

پروپوزال در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, تز دکترا در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, رساله در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, پایان نامه در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, تحقیق در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, مقاله در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه گفتگو در مجلد اول تاریخ بیهقی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت