پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان )

تعداد صفحات: 159 فرمت فایل: word کد فایل: 3858
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان )

    چکیده:

    شهر وایقان یکی از شهرهای استان اذر بایجان شرقی در منطقه شبستر می باشد که از سال 1372 تبدیل به شهر شده است.

    بیشتر تحقیقات به عمل آمده در منطقه اختصاص به طرحهای هادی شهر می باشد. توسعه فیزیکی شهر ها فرآیندی پویا و مداوم است که طی آن، محدودیت فیزیکی شهر ها، به صورت افقی و عمودی، گسترش       می یابند. این پایان نامه به بررسی روند توسعه فیزیکی شهر وایقان طی ادوار گذشته و تعیین عوامل موثر در توسعه و سازماندهی آن می پردازد. برای رسیدن به این امر در گام نخست به بررسی روند توسعه شهر وایقان از سال های قبل از انقلاب تا سال 1388 شمسی و طرحهای توسعه آن اشاره شده است.

    از اهداف اصلی این تحقیق می توان به عوامل و موانع و محدودیت هایی که در مسیر گسترش فیزیکی و توسعه شهر، دخالت دارد اشاره نمود. فرضیه اصلی در رساله که در بعد کلی مطرح می شود، موانع و محدودیت های طبیعی در راستای گسترش فیزیکی شهر موثر واقع شده است.

    فرضیه دیگر محدودیت های انسان ساخت در گسترش و توسعه شهر وایقان چه نقشی ایفا نموده است. در آزمون فرضیه اول،‌باید اذعان کرد که شهر وایقان به خاطر داشتن کوره های آجرپزی که نزدیکی شهر و همجواری باغات و اراضی کشاورزی و زراعتی و پایین بودن سطح آب زیر زمینی، از نقاط و عدم توسعه ی شهری در کالبد فیزیکی به صورت اعم بشمار می رود. آزمون فرضیه دوم نیز، در مورد موانع محدودیت های انسان ساخت که در توسعه فیزیکی، شهر نقش ایفا کند. می توان در این مورد اشاره کرد: خطر آهن تبریز – وان       (ترکیه) پادگان نظامی نیرو هوایی – کوره های آجر پزی – اراضی کشاورزی که شهر را از طرفین تهدید می کند اشاره کرد. برای از بین نرفتن باغات و اراضی کشاورزی اطراف شهر، باید مراقب بود.تا از این راه به سیمای شهر خدشه ای وارد نشود.

    در گام بعدی، به مکان گزینی و تعیین جهات توسعه شهر وایقان پرداخته شده است. در این مرحله براساس درجه بندی و تقسیم بندی شاخص های موثر در توسعه فیزیکی شهر و با ترکیب و تلفیق این شاخص ها. اراضی مناسب برای توسعه آتی شهر، مشخص گردیده است. با توجه به نتایج حاصله، جهات شمال  و شمال غربی  و – شهر برای توسعه آتی مناسب می باشند. در خاتمه به ارزیابی اجتماعی، اقتصادی و تحلیل و سنجش از وضعیت کلی شهر که در توسعه آتی آن سهم بسزایی را داراست اشاره شده است.

     

    مقدمه:

    توسعه فیزیکی و رشد جمعیتی شهرهای ایران تا چند دهه پیش دارای افزایش هماهنگ و متعادل بود. با بروز تحولات جدید، شهر ها به سرعت تغییرات و دگرگونی هایی را پذیرفتند. این دگر گونیها به شکل افزایش سریع جمعیت و گسترش فیزیکی شتاب آمیز شهرها به صورت نا متعادل و ناهماهنگ بوده است. اگر چه شهر ها دارای گسترش فیزیکی وسیعی بوده اند اما در قالب این گسترش فیزیکی سریع نیز تعادل برقرار نبوده و سطح زیر ساخت های شهری و اختصاص زمین در پیرامون های شهری مناسب به هر یک، تناسب معقول و منطقی برقرار نبوده است.

    شهرهای کوچک و میانی به لحاظ نقش و ساختار خود و جمعیت کمتر فشار کمتری بر محیط زیست و منابع طبیعی وارد می کنند. ضمن ایجاد کمترین آلودگی زیست محیطی در خود و محیط های اطراف اغلب شرایط پایداری را در نحو میزان بهره برداری از منابع و سازگار با شرایط طبیعی ارائه می دهند کنترل و نظارت مداوم نیز در آنها تا حدی میسر می گردد با توجه به مسئله رشد بی رویه جمعیت و رشد شهر نشینی سریع ناشی از چالش های اقتصادی و محدودیت منابع طبیعی رشد و توسعه شهرها ی کوچک می تواند نقش بسیار موثری در توسعه شهری ایفا کند.

    توسعه پایدار شهری به عنوان جزیی از توسعه پایدار ملی بر پایه استفاده معقول از منابع طبیعی (آب و زمین و    هوا.....) امکان پذیر است و توسعه شهری به عنوان جزیی از سیاست ها و توسعه ملی می تواند و باید در خدمت رشد اقتصادی و تامین عدالت اجتماعی قرار گیرد.

    به دنبال توسعه زندگی شهری، افزایش تعداد شهرها و جمعیت شهر نشین کنترل و کادر بندی فضای شهری موجب تغییرات فیزیکی بافت ساختمان شده و بالاخره تعیین حدود و مرزهای فضای شهری حوزه های نفوذ شهرها در برنامه ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته است. مسلماً از آنجا که شهر انعکاس و تصویر ی از مجموعه عوامل اجتماعی – اقتصادی یک جامعه به هم پیوسته در یک قلمرو جغرافیایی است لزوماً تغییرات ظاهری بافت شهری و رشد آن در تبعیت از مجموعه عوامل بخصوص مکانیزمهای تصمیم گیری، سیاست شهری، رفاه اجتماعی و بهبود زندگی انسان شکل خواهد گرفت و شکل گیری های جدید در راستای عوامل فوق تحقق خواهد یافت.

    بعلاوه در طول دهه ی اخیر برخورد نیروهای اقتصادی و اجتماعی و افزایش جمعیت، ضمن تغیییر نوسازی فضای ساختمان شده ی شهری، نواحی اطراف را نیز در مقیاس وسیع باسیمای کاملاً جدیدی از شهر سازی مدرن به فضای کالبدی شهر افزوده است به این ترتیب تعادل و پیوستگی فضای کالبدی و نقش عناصر مهم آن در هم شکسته است. بنابراین محتوای کلی شهر ها به تدریج تغییر یافته و با گذشت زمان، توسعه اقتصادی تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مستمر در شکل یابی شهر ها نقش مهمی ایفا می کنند (شالین کلود 1372- ص: 7- 8)

    افزایش جمعیت فصلی از اوایل اردیبهشت تا مهر ماه که نیروی کار از نواحی اطراف و شهرهایی همچون: مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و سقز، بانه و... و ضمناً از شهرهای اطراف منطقه شبستر برای جذب و کار در کوره های آجرپزی مهاجر قبول می کند و کوره های آجر پزی بسیار حائز اهمیت هستند از نظر اقتصادی و اجتماعی و در اقتصاد منطقه شبستر (اعم از کسبه  و اصناف) ضرورت خاص خود را دارد مردم وایقان بیشتر مدیریت کوره ها را بر عهده دارند و در آینده  انتظاری می رود با صنعتی  کردن کوره ها و گاز کشی به آنها راه ترقی و اقتصاد هموار شود و برنامه مشخصی داشته باشند برای جذب نیروی انسانی و کارگر ارزان قیمت در کوره ها و شهر وایقان.

    بعد از ذکر مختصری در مورد موضوع مورد بحث،  این فصل حاوی اطلاعات در مورد بیان مسئله،اهداف تحقیق و همچون روش گرد آوری اطلاعات می باشد و همچنین محدودیت ها و مشکلات تحقیق را نیز بیان می کند.

    1-1- مراحل تحقیق

    بیان مسئله:

    شهرنشینی پدیده تازه ای نیست. تاریخ شهر نشینی در ناحیه بین النهرین و در تمدن سومری به سه هزار سال قبل از میلاد می رسد.

    رشد و توسعه ی شهرها بر اثر حوادث مختلف در تمام ادوار تاریخی دارای افول و صعود بوده است. آنچه که اساس شهر نشینی بسط و توسعه شهرها را بیان می کند به قرن هجده میلادی باز می گردد که به عصر انقلاب صنعتی شهرت دارد (شیعه اسماعیل 1382 ص:14)

    به دنبال توسعه صنعت و رشد سریع جمعیت ما شاهد ظهور و گسترش شهرهای بزرگ و متراکم و هجوم روستائیان به سوی مراکز صنعتی و بنا در تجاری هستیم که تا پیش از انقلاب صنعتی سابقه نداشته است. به طور کلی عوامل و نیروهایی که فضای کالبدی شهر همواره تحت تأثیر آن قرار دارند. در طی زمان با تغییرات و پیشرفتهای اجتماعی – اقتصادی شهر را نیز فراهم می آورد. اولین گام در هر پژوهش انتخاب و شناخت دقیق مسئله است مسائل معمولاً از احساس مسئولیت و یا نیاز به دانش (آگاهی) بیشتر سرچشمه می گیرند. یک مسئله پژوهشی مناسب یک موقعیت مرتبط در جغرافیاست که به منظور انجام مطالعات فشرده توصیف تحدید بر آن تاکید می شود.

    تراکم بیش از اندازه جمعیت، تمرکز فعالیت ها و فراوانی ساخت و ساز، رشد و گسترش فیزیکی کانون شهری، تخریب اکوسیستم های طبیعی را در پی داشته است. هر چند توسعه ی شهر در کشور های صنعتی، در قرون گذشته به آرامی صورت گرفته است اما در کشورهای در حال توسعه بعد از جنگ جهانی دوم و شهرهای جهان سوم باشتاب و سرعت بیشتری از شهرهای ممالک صنعتی توسعه می یابند (شکونی 1365 ص: 176)

    طی دهه های اخیر، رشد جمعیت شهر وایقان، در سال 1365 معادل 3100 بوده که در سال 1375 با نرخ رشدی معادل 2 درصد به 4000 نفر رسیده است، با ادامه این روند جمعیت شهروایقان در سال 1385 براساس طرح هادی شهر معادل 4315 نفر و در سال 1387 با جمعیت 4700 نفر افزایش پیدا کرده است.(طرح هادی شهر وایقان)

    در چند دهه اخیر به دنبال تحولات اجتماعی – اقتصادی و سیاسی کشور ما، شهرهای ایران  دچار تحولات چشمگیری شده اند رشد سریع جمعیت شهری ناشی از مهاجرت روستا به شهر، توسعه فیزیکی شتابان و بی رویه و اضافه شدن مناطق و محله های جدیدی به محدوده شهرها، گسترش شتابان مشاغل خدماتی –بازرگانی و تحول بافت کالبدی تحت تأثیر شهر سازی از جمله این تحولات بوده است. توسعه فیزیکی شهرها فرآیندی پویا و مداوم است. که طی آن محدود فیزیکی شهر و فضاهای کالبدی آن به صورت عمودی و افقی گسترش می یابند. اگر این روند برنامه ریزی باشد. مشکلات متعددی را موجب خواهد شد بنابراین همه جانبه علل و عوامل توسعه فیزیکی شهری بویژه در دهه ی اخیر همراه با ارزیابی الگوی توسعه بانگرش علمی و نقاط مثبت و منفی آن را در ارتباط مسائل شهر از مهمترین مسائل هستند که باعث می شود مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند.

     

    2-1-1-1- اهداف تحقیق:

      هدف این پژوهش علمی، کشف واقعیت ها و برقرار کردن رابطه ی میان آنها و تبین شرایط ورویداد هاست. این تبیین  باید به نحوی صورت گیرد که به یک رشته تصمیمهای منطقی منجر شود، تا در صورت امکان بتوان براساس آن پیش بینی رویداد ها پرداخت (حافظ نیا:1377  )

    در این پژوهش رشد جمعیت و به دنبال آن، توسعه ی فیزیکی شهر، مساله تنظیم و هدایت حجم عظیم توسعه را در زمان حال و برای  دهه های آتی مطرح ساخته است و نیاز به ایجاد شرایط اقتصادی و اجتماعی برای نسل های آینده را به عنوان مساله ای ملی در آورده است. شهر نشینی گرایش و روند رو به رشدی است و آنچه که در این رونداهمیت دارد هدایت صحیح جریان و حل مسائل ناشی از آن است. با توجه به اینکه تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی – توسعه ای می باشد و هدف آن بررسی کمیت  پتانسیل لازم جهت توسعه فیزیکی کلی شهر وایقان و مراحل گسترش شهر و عوامل موثر در گسترش شهر می باشد با توجه به این مسائل هدف از انجام پژوهش حاضر عبارتنداز:

    1-مشخص کردن جایگاه شهر وایقان در منطقه شبستر (ارونق و انزاب)

    2- بررسی و نقد توسعه فیزیکی شهر وایقان

    3- شناسایی موانع و محدودیتهای موثر بر توسعه ی کالبدی شهر از قبیل (طبیعی – انسان ساخت) که در مسیر توسعه فیزیکی شهر وایقان تأثیر گذار می باشند.

    4- شناسایی فرایند رشد و توسعه شهر وایقان به عنوان بخشی از روند شهرنشینی در ایران. 

  • فهرست و منابع پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان )

    فهرست:

    چکیده .................................................................................................................................. 1

    فصل اول : کلیات  

    مقدمه..................................................................................................................................... 3

    1- 1 –  مراحل تحقیق ..........................................................................................................  4

    1- 1 – 1 -  بیان مسئله .........................................................................................................  4

    2 – 1 – 1 – اهداف تحقیق ..................................................................................................  6

    3- 1 – 1 – اهمیت ضرورت تحقیق .......................................................................................  6

    4- 1 – 1 – فرضیه تحقیق .....................................................................................................  7

    5- 1 – 1- پیشینه تحقیق .......................................................................................................  7

    6 – 1 – 1- نوع و روش تحقیق .............................................................................................  7

    7 – 1 – 1 – مشکلات و محدودیت تحقیق .............................................................................  8

    8 – 1 – 1- کاربرد نتایج تحقیق ............................................................................................  9

    فصل دوم : مبانی نظری و تئوریک تحقیق

    1 – 2 – رشد شهری ..........................................................................................................  10

    2 – 2 – توسعه ..................................................................................................................  10

    3 – 2 – توسعه شهری ......................................................................................................... 11

    4 – 2 – توسعه فیزیکی شهر ................................................................................................. 11

    5 – 2 – انواع توسعه فیزیکی شهرها .....................................................................................  12

    6 – 2 - نظریات تحولات فیزیکی شهرها ............................................................................... 12

    7- 2 – معنی و مفهوم توسعه ................................................................................................ 13

    8-2- نظریات مختلف توسعه شهری ...................................................................................... 13

    1- 8– 2 – نظریات قطب رشد ............................................................................................  13

    2 – 8 – 2 – نظزیه قطب رشد ............................................................................................  14

    3- 8 – 2 – نظریه راندنیلی .................................................................................................. 15

    4- 8 – 2-    نظریه لیپتون .................................................................................................... 15

    9 – 2 – توسعه پایدار شهری ................................................................................................ 16

    10 – 2 – توسعه پایدار و مسائل زیست محیطی .....................................................................  16

    11 – 2 – مسکن و زمین و توسعه پایدار شهری ...................................................................... 17

    12 – 2 – روشهای تعیین جهت توسعه فیزیکی شهر ...............................................................  18

    13- 2 – روش سنتی تعیین توسعه فیزیکی شهرها .................................................................... 19

    14 – 2 – مدل توسعه پایدار زمین برای نواحی با رشد سریع با استفاده از GIS  ......................... 19

    15 – 2 – مدل شبیه سازی و دینامیک شهر ...........................................................................  19

    16 – 2 – رشد و توسعه داخلی شهر ....................................................................................  20

    17 – 2- جابجای شهرها ....................................................................................................  20

    18 – 2 – علائم و نشانه های رشد توسعه داخلی شهرها ..........................................................  20

    19 – 2 – تاسیسات غیر قابل انتقال ......................................................................................  21

    20 – 2 – ارزش تاریخی و معماری بناها ..............................................................................  21

    21-2- نظریه های شهر گرایی و مهاجرت و تاثیرات بر توسعه .................................................  22

    22-2- نظریه مطلوبیت مهاجرت داخلی و تاثیران بر توسعه فیزیکی ...........................................  22

    23-2- نظریه در آمد مورد انتظار مهاجر در مقصد و تاثیر آن بر توسعه فیزیکی ............................ 22

    24- 2- مدل رشد شهری کلارک .......................................................................................  23

    25 – 2 – نظریه توسعه شعاعی ( ساخت قطاعی ) ..................................................................  23

    26 – 2 – اصول تشکیل دهنده نظریه ساخت قطاعی شهر به این شرح است ...............................  24

    27-2-  عوامل موثر در توسعه فیزیکی و کالبدی شهر .............................................................  24

    1-27-2- عوامل طبیعی .....................................................................................................  24  

    2- 27 – 2 - عوامل اقتصادی .............................................................................................. 26

    3 – 27 – 2 - شبکه های ارتباطی ........................................................................................ 27

    4 – 27 – 2 - عوامل اصلی رشد جمعیت شهرها ..................................................................   27

    28-2- محدودیت های توسعه فیزیکی شهرها.......................................................................... 27

    1 – 28 – 2 - محدودیت های ناشی از عوامل طبیعی ............................................................   28

    2- 28 – 2 - محدودیت های ناشی از عوامل اجتماعی ...........................................................  28

    3 – 28 – 2-  محدودیت ناشی از عوامل اقتصادی ................................................................  28

    4 – 28 – 2 -  محدودیت ناشی از عوامل فنی ....................................................................... 29

    5 – 28 – 2 -   محدودیت ناشی از عوامل اداری و سیاسی .....................................................  29

    29 – 2 - نگرش سیستمی .................................................................................................... 30

    30 – 2 -   توسعه فیزیکی شهر ............................................................................................  32

    1-30-2- الگوی توسعه فیزیکی شهرها.................................................................................. 32

    2 – 30 – 2 - شهر ستاره ای ( شعاعی ) ...............................................................................  33

    3 – 30 – 2 -  شهر گسترده ( شطرنجی ) .............................................................................  33

    4 – 30 – 2-  شهر مدل کهکشانی ......................................................................................  33

    31- 2- استراتژی توسعه از بالا به سیاست شهری ...................................................................  34

    32 -2 – استراتژی توسعه از پایین و سیاست شهری ................................................................  35

    فصل سوم : شهر نشینی و تحولات اجتماعی و کالبدی دهه های اخیر

    1-3 – سابقه برنامه ریزی شهری در جهان و ایران ...................................................................  39

    2-3- مهاجرت در ایران ....................................................................................................... 40

    3-3- نتایج و اثرات مهاجرت ..............................................................................................  41

    4-3-تحولات کالبدی شهرهای  ایران ..................................................................................  41

    1 – 4 – 3 -  بافت تاریخی ، ایجاد و گسترش هسته اولیه شهرها ..............................................  42

    2 – 4 – 3 - بافت قدیمی – شکل گیری شهر ایرانی – اسلامی ................................................ 42

    3 – 4 – 3 -  بافت میانی ، رشد آرام شهرها و شروع تغییرات کالبدی در آنها ...........................  43

    4 – 4 –  3 - بافت جدید با رشد شتابان شهر سازی و گسترش بی رویه شهرها ........................... 43

    5-3-  عوامل موثر در سازمان یابی فضاهای شهری در ایران .....................................................  44  

    6-3- نظام شهر ایران در دوره پنجاه ساله 1385 – 1335 .....................................................  45

    8-3-    تحلیل از رشد و توسعه فیزیکی شهرهای ایران ............................................................  47

    9-3-    نقش شهرهای کوچک و متوسط در توسعه پایدار شهری .............................................. 49

    10-3- نقش و جایگاه شهرهای کوچک در شبکه شهری ایران ................................................ 50

    11-3- اهمیت و ضرورت بررسی شهرهای کوچک ...............................................................  51

    12-3- نگاهی به تحولات اقتصادی ایران در دهه های اخیر .....................................................  53

    13-3- برنامه ریزی و انواع آن ............................................................................................  53

    14-3- حرایم و محدوده متعارف در شهر سازی ....................................................................  56

    15-3- الگوی توسعه بیرونی شهر ........................................................................................  57

    16-3- اشکال برنامه ریزی ................................................................................................... 59

    1-16-3- برنامه ریزی محلی ( شهر ) ( Local planning )  ..............................................  59

    2-16-3- برنامه ریزی روستایی ( Rural planning ) ......................................................  59

    3-16-3- برنامه ریزی  ناحیه ای ( Regional planning )  ..............................................  60

    4-16-3- برنامه ریزی  ملی ( National planning )  .....................................................  60

    5-16-3-برنامه ریزی  بین المللی ( Internlianal planning )  ........................................ 60

    17 – 3 – طرح های شهر سازی در ایران ............................................................................... 60

    18 – 3 - سرانه و تراکم زمین شهری .................................................................................... 64

    19 – 3 -  عوامل گسترش شهرها .......................................................................................... 68

    20 – 3-  الگوهای توسعه فیزیکی شهری ..............................................................................  69

    21 – 3 -  نتنیجه گیری فصل سوم ........................................................................................ 72

    فصل چهارم: شناسایی محدوده مورد مطالعه

    1 – 4 - موقعیت استان اذربایجان شرقی ................................................................................. 73

    2 – 4 -  مورفولوژی و اوضاع طبیعی استان ...........................................................................  74

    3 – 4 -  ویژگیهای عمده جغرافیایی و اقلیمی شهرستان شبستر................................................... 74

    4 – 4 -  موقعیت ووسعت شهرستان ....................................................................................... 74

    5 – 4 -  توپوگرافی منطقه ................................................................................................... 76

    6 – 4 - اقلیم ..................................................................................................................... 78

    1 – 6 – 4 –بارش............................................................................................................. 78

    2 – 6 – 4 -رطوبت ........................................................................................................... 79

    3 – 6 – 4 – دما................................................................................................................ 79

    4 – 6 – 4 – باد................................................................................................................. 79

    5 – 6 – 4 -  تعیین ماههای خشک مرطوب و نوع اقلیم منطقه .................................................  79

    7 – 4 - حوزه های آبریز شبکه رودخانه ها ............................................................................ 80

    8- 4 – بررسی و شناخت شهر وایقان .................................................................................... 80

    1 – 8 – 4 -  پیشینه تاریخی وایقان ...................................................................................... 81

    9 – 4 - وجه تسمیه وایقان ..................................................................................................  86

    10 – 4 -  کلیماتولوژی منطقه و شهر وایقان .......................................................................... 89

    11- 4- پراکندگی خاک در شهر وایقان ..............................................................................  91

    12 – 4 - پوشش گیاهی وایقان ............................................................................................ 92

    13 – 4 - هیدرولوژی منطقه و شهر وایقان ............................................................................. 95

    1 – 13 – 4 - بارش باران های جوی ..................................................................................  95

    2 – 13 – 4 - آب های سطحی ( رودخانه های فصلی – سیلاب ها ) ....................................... 95

    4- 13 – 4 - سیلاب ها ...................................................................................................... 95

    14 – 4 - آب های زیر زمینی و چشمه ها – قنات ها – چاه ها ................................................. 96

    1 – 14 -4 - چشمه ها ....................................................................................................... 96

    2 – 14 – 4 - قنات ها ....................................................................................................... 97

    3 – 14 – 4 - چاه ها ...................................................................................................... 100

    15 – 4 -  اتصال به شبکه موجود ....................................................................................... 100

    1 – 15 – 4 -  شیب زمین ...............................................................................................  101

    2 – 15 – 4 - سیل گیری ................................................................................................  101

    16 – 4 -  نحوه دفع ابهای سطحی و منابع آب شهر ............................................................. 101

    17 – 4 -  نوع اراضی ...................................................................................................... 101

    18 – 4 - جهات توسعه در گذشته ..................................................................................... 102

    19 – 4 - موقعیت و وسعت شهر ........................................................................................ 102

    20 – 4 - رطوبت نسبی .................................................................................................... 103

    21 – 4 -  در مورد گسل و زلزله شهر وایقان ......................................................................  104

    1 – 21- 4-  بررسی خصوصیات تکتونیکی زمین زلزله ........................................................ 104

    22 – 4 – خصوصیات اجتماعی و جمعیتی شهر ..................................................................  107

    1 – 22 – 4 - جمعیت ....................................................................................................  107

    2 – 22 – 4 -  تراکم کلی جمعیت  در سطح شهر و تغییرات آن در مناطق مختلف .................  107

    3 – 22- 4 -  خصوصیات جمعیتی و ترکیب آن در وضع جمعیت در گذشته و حال مهاجرت و رشد جمعیت  109

    4 – 22 – 4 - جمعیت ، خانوار و نرخ رشد ........................................................................ 110

    5 – 22- 4 - ساختار جنسی ............................................................................................. 111

    6 – 22 -4 - ساختار سنی ...............................................................................................  113

    7 – 22 – 4 -  حرکات طبیعی ( وقایع چهار گانه ) .............................................................  115

    8 – 22 – 4 -  حرکات اجتماعی یا مکانی جمعیت ( مهاجرت ) ..........................................  116

    9 – 22 – 4 -  مهاجرت .................................................................................................  117

    23 – 4 – خصوصیات فرهنگی جمعیت .............................................................................. 118

    1 – 23 – 4 -  سواد .......................................................................................................  118

    2 – 23 – 4 -  آموزش..................................................................................................... 118

    3 – 23 -4 - زبان ..........................................................................................................  119

    4 – 23 – 4 – مذهب...................................................................................................... 119

    24 – 4 - ویژگی های اقتصادی شهر وایقان ......................................................................... 119

    25 – 4 - تصویر کلی فعالیت های اقتصادی شهر در زمینه تجارت ،صنعت ، کشاورزی و خدمات 120

    1 – 25 – 4 – کشاورزی ................................................................................................. 121

    2 – 25 – 4 -  باغداری................................................................................................... 122

    3 – 25 – 4 - دامداری ...................................................................................................  122

    26 – 4 -  بررسی وضع  توپوگرافی شهر وایقان ..................................................................  125

    27 – 4 - جهات توسعه شهر گذشته ..................................................................................  126

    28 – 4 - روند گسترش و مراحل توسعه آن ........................................................................  127

    1 – 28 – 4-  هسته اولیه شهر ..........................................................................................  128

    2 – 28 – 4 -  مراحل اول گسترش ...................................................................................  128

    3 – 28 – 4 - مراحل دوم گسترش .................................................................................... 129

    4 – 28 – 4 -  گسترش تا سال 1373 .............................................................................  129

    5 – 28 – 4 - گسترش از سال 1384 به بعد...................................................................... 129

    29 – 4 - نتیجه گیری .....................................................................................................  130

    فصل پنجم : یافته های تحقیقات و پیشنهادات

    1 – 5 - مقدمه ................................................................................................................  131

    2 – 5 – موانع ، امکانات و ساماندهی توسعه فیزیکی شهر وایقان ...........................................  131

    1 – 2 – 5 -  مانع کوره آجرپزی در قسمت شمال غربی وایقان ............................................  131

    2 – 2 – 5 - اراضی مرغوب کشاورزی .............................................................................  131

    3 – 2 – 5 - راه آهن ......................................................................................................  132

    4 – 2 – 5 -پادگان نظامی ................................................................................................ 132

    5 – 2 – 5 -  بن بست بودن شهر وایقان .............................................................................  132

    6 – 2 – 5 -  شوره زار بودن زمین های اطراف و آفت آبهای زیر زمینی ................................  133

    7 – 2 – 5 – نتیجه گیری و پیشنهادات ..............................................................................  133

    شعر در مورد وایقان ........................................................................................................... 137

    منابع و مآخذ ..................................................................................................................... 138

      

     

    منبع:

    – آسایش حسین 1377 اصول و روشهای برنامه ریزی ناحیه ای انتشارات دانشگاه پیام نور

    2 – احمدیس ، حسن ( 1376 ، سلسله مراتب شهری ، مبانی نظری ، نظام شهری انتشارات وزارت کشور

    3 – باسته ژان و درزیرنارد 1370 شهر ترجمه علی اشرافی تهران انتشارات دانشگاه تهران هنرهای زیبا

    4 – بحرینی ، حسین ( 1375 ) فرآیند طراحی شهری ، تهران انتشارات دانشگاه تهران

    5 – بحرینی حسین 1377 فر آیند طراحی شهری انتشارات دانشگاه تهران

    6 – پایلی یزدی ، محمد حسین و رجبی سناجردی ، حسین ( 1372 ) ، نظریه های شهری و پیرامون تهران . انتشارات سمت چاپ اول .

    7 – پور محمدی ، محمد رضا ( 1379 ) ، برنامه ریزی مسکن ، تهران ، انتشارات سمت

    8 – پور محمدی ، محمد رضا ( 1375 ) ، ( برخی ملاحظات برنامه ریزی و طراحی در بافت فیزیکی مجتمع های مسکونی ) . نشریه دانشگده ادبیات تبریز شماره 160 و 161

    9 – پور محمدی ، محمد رضا ( 1382 ) ، برنامه ریزی کار برای اراضی شهری ، تهران ، انتشارات سمت

    10 – مایکل تودارو 1377 توسعه اقتصادی در جهان سوم ترجمه غلامعلی فرجادی

    11 – حبیبی ، سید حسن ( 1375 ) از شار تا شهر ، تهران ، انتشارات دانشگده تهران

    12 – حسین زاده دلیر ، کریم ( 1371 ) تکنیک و اصول برنامه ریزی شهری ، جزوه درسی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی ،  دانشگاه تبریز

    13 – حسین زاده دلیر کریم ( 1380 ) برنامه ریزی ناحیه ای ، انتشارات سمت

    14– حسین زاده دلیر کریم 1373 تکنیک و اصول برنامه ریزی شعری دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز

    15 – دریو ماکس ( 1378 ) جغرافیای انسانی ( جلد 2 ) ترجمه سیروس سهامی ، تهران انتشارات رایزن .

    16 – رضویان ، محمد تقی ( 1381 ) ، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری تهران ، انتشارات مشی چاپ اول

    17 – رهنمایی ، محمد تقی ( 1371 ) ، مجموعه مباحث و روش های شهر سازی ، جغرافیا ، تهران ، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران ، چاپ دوم .

    18 – رهنمایی ، محمد تقی ، ( 1369 ) . مجموعه مباحث و روشهاب شهر سازی جغرافیا . وزارت مسکن و شهر سازی .

    19 – زنجانی ، حبیب الله ( 1363 ) ، جمعیت و شهر نشینی در ایران ، جلد اول ، مرکز مطالعات و تحقیقات شهر سازی معماری ایران .

    20 – زنجانی ، حبیب الله ( 1376 ) ، راهنمای جمعیت شهرهای ایران معاونت برنامه ریزی مرکز آمار ایران

    21 – زنگی آبادی 1371 جغرافیا و برنامه ریزی شهری کرمان مرکز انتشارات کرمان چاپ اول 

    22 – سازمان هواشناسی کشور ، سالنامه هواشناسی ، ایستگاه سینپوتیک تبریز .

    23 – سعید نیا ، احمد ( 1378 ) ، کتاب سبز .و جلد چهارم . نظام مراکز شهری و فضاهای مسکونی ، مرکز مطالعات . برنامه ریزی شهری وزارت کشور

    24 – سعید نیا احمد 1383 کاربری زمین انتشارات شهراریها و دهیاریها کشور

    25 – سلطان زاده ، حسین ( 1364 ) مقدمه ای بر تاریخ شهر و شهر نشینی در ایران ، تهران ، نشر آبی .

    26 – سلطانزاده حسین ( 1370 ) مقدمه ای بر تاریخ شهر نشینی در ایران تهران ، امیر کبیر . چاپ چهارم .

    27 – شالین کلود ( 1372 ) : دینامیک شهری یا پویایی شهرها ، ترجمه اصغر نظریان ، مشهد ، انتشارات آستان قدس .

    28 – شکوئی حسین . ( 1374 ) ، جغرافیای کاربری . مکتبهای جغرافیایی ، انتشارات آستان قدس رضوی .

    29 – شکویی ، حسین ( 1365 ) ، اکولوژی شهر ، جغرافیای اجتماعی شهری . انتشارات جهاد دانشگاهی تهران .

    30 – شکوئی ، حسین ( 1387 ) دیدگاههای نو در جغرافیای شهری ، تهران انتشارات سمت .

    31 – شیعه اسماعیل ( 1373 ) ، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری . چاپ چهارم انتشارات علم و صنعت .

    32 - شیعه ، اسماعیل ( 1378 ) مقدمه ای بر برنامه ریزی شهری ، تهران انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران .

    33 – شیعه ، اسماعیل ( 1378 ) ، با شهر و منطقه در ایران . انتشارات دانشگاه علوم و صنعت ایران .

    34 - شیعه ، اسماعیل ( 1380 ) ، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری انتشارات دانشگاه علوم و صنعت ایران

    35 – شیعه اسماعیل 1384 با شهر و منطقه در ایران

    36 – طرح هادی شهر وایقان

    37- عزیرپور ، ملکه ( 1375 ) ، توان سنجی محیط طبیعی و توسعه فیزیکی شهر تبریز ، پایان نامه دکتری جغرافیای انسانی ، دانشگاه تربیت مدرس

    38 – علیخانی بهلول 1374 آب و هوا ایران انتشارات پیام نور

    39- فرید ، یدالله ( 1368 ) ، جغرافیا و شهرسازی ، انتشارات دانشگاه تبریز

    40 - مجتهد زاده ، غلامحسین ( 1377 ) ، برنامه ریزی شهری درایران ، تهران ،دانشگاه پیام نور ، چاپ دوم

    41- محمودی ، فرج الله ( 1376 ) ، ژئومرفولوژی ساختمانی ، انتشارات پیام نور

    42- مزینی ، منوچهر ( 1381 ) ، مقالاتی در مورد شهر و شهرسازی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران

    43- مشهدی زاده ، دهاقانی ( 1378 ) ، تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران ، تهران انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران .

    44 - موسویان ، محمد رضا ( 1367 ) ، اصول و مبانی معماری و شهر سازی . مرکز مطالعات شهر سازی و معماری وزارت مسکن ، چاپ اول

    45 – مشهدیزاده ناصر 1373 تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران انتشارات علم و صنعت

    46- هادیلی ، بهمن ( 1374 ) ، توسعه فیزیکی شهرها ، جزوه درسی مقطع کارشناسی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز .

    47 - هاشمی ، فضل الله ( 1377 ) ، حفظ زمین های کشاورزی و باغها در طرح ریزی تهران ، مرکز مطالات و تحقیقات شهر سازی و معماری ایران .

    48 – هوشیار ، حسین ( 1381 ) ، برنامه ریزی توسعه فیزیکی شهرهای میانه اندام پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه تبریز .

     

پروپوزال در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , تز دکترا در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , رساله در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , پایان نامه در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , تحقیق در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , مقاله در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان ) , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه موانع و محدودیت های توسعه فیزیکی شهر های کوچک ( موردی شهر وایقان )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت