پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی

تعداد صفحات: 182 فرمت فایل: word کد فایل: 3712
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی معماری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی

    پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    چکیده:

     

    این رساله شامل ترجمه فصولی از کتاب «جنسیت و زیبایی شناسی» به تألیف کارولین کورس مایر، استاد فلسفه در دانشگاه ایالتی نیویورک و مقدمه مترجم (شیرین شفائی) می‌باشد.

    هر فصل از کتاب به بحث در مورد موضوعات و متفکران مهم در حوزه هنر می‌پردازد و نقش و تاثیر جنسیت در درک ما از مفاهیمی چون خلاقیت، نبوغ و کیفیات زیبایی شناسانه را بررسی می کند. نظریه‌های مربوط به فیلسوفان تأثیرگذاری همچون افلاطون، کانت و هیوم به قصد نشان دادن تأثیر تفکر ایشان بر تحول ایده های فلسفی جنسیتی، مورد ملاحظه قرار می گیرند. نظریه های معاصر با توجه به ارتباطی که با فعالیت های هنری فمینیستی دارند، ذکر شده اند. در پایان هر فصل، خلاصه‌ای از محتویات آن فصل ارائه شده است و این کتاب شامل 12 تصویر می باشد.

    مقدمه مترجم نیز شامل خلاصه ای از مفاد کتاب، تاریخچه مختصری از فمینیسم و تاریخ هنر از منظر فمینیسم می شود.

    مقدمه

     

    چکیده و ساختار مطالب:

    در این رساله ترجمه فصولی از کتاب «جنسیت و زیبایی شناسی»[1] به تالیف «کارولین کورس مایر»[2] ارائه شده است. کارولین کورس مایر، استاد فلسفه دردانشگاه بوفالو ، دانشگاه ایالتی نیویورک[3] و نیز مولف کتاب «معنا بخشیدن» به ذوق : طعام و فلسفه[4]» (1999) و ویراستار کتب متعدد دیگری در حوزه‌های زیبایی شناسی و فمینیسم می‌باشد.

    سبک نگارش کورس مایر دراین کتاب، روان و قابل فهم است و مطالعه آن برای دانشجویان فلسفه، علاقه‌مندان به مطالعات جنسیتی و تحقیقات در زمینه هنرهای بصری و نظریه‌های مربوط به هنر، آسان و سودمند می‌باشد؛ علاوه براین نامبردگان، تمام افراد دیگری نیز که به نوعی علاقه‌مند به مطالعه در مورد تاثیر جنسیت بر نظریه‌های مربوط به هنر هستند، قادر خواهند بود تا به سهولت از این کتاب استفاده کنند.

    هرگونه نارسایی و کمبود در متن برعهده اینجانب (مترجم) می‌باشد، و بخشی از مشکلات پیش آمده حین ترجمه متن، مستقیماً ناشی از عدم وجود واژه‌های جایگزین مناسب در زبان فارسی، معادل واژه‌های تخصصی موجود (در زبان انگلیسی) در زمینه زیبایی شناسی و فمینیسم بوده است. سعی اینجانب در ترجمه این کتاب بر امانتداری نسبت به متن استوار بوده و در عین استفاده از روش ترجمه لفظی، همواره در حفظ معنا نیز کوشا بوده‌ام و با اینکه هیچ‌گونه دخل و تصرف در متن را جایز ندانسته‌ام، ولیکن در پاره‌ای از موارد به قصد رساندن معنا به خواننده، از توضیحات اضافی که در پاورقی‌ها آمده است دریع نکرده‌ام.

    دامنه بحث کورس مایر در این کتاب بسیار وسیع بوده و جنبه‌های مختلف زیبایی شناسی از جمله جنبه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را دربرمی‌گیرد. این کتاب در متن اصلی خود شامل 6 فصل می‌باشد که در این رساله تنها ترجمه 5 فصل نخست آن، ارائه شده است.

    هر فصل از کتاب به بحث در مورد موضوعات و متفکران مهم در حوزه هنر می‌پردازد و نقش جنسیت را در فهم ما از خلاقیت، نبوغ و کیفیات زیبایی شناسانه بررسی می‌کند. نظریه‌های مربوط به فیلسوفان تاثیر گذار متعددی، از جمله افلاطون، کانت و هیوم که ایده‌های فلسفی حاوی مفاهیم جنسیتی را ابداع کرده و اشاعه داده‌اند، در این فصول مورد بررسی قرار می‌گیرد. نظریه پردازان معاصری از جمله لوسی ایریگاری[5] و جولیا کریستوا[6] نیز در ارتباط با عملکرد جنبش‌های هنری فمینیستی معرفی می‌شوند و نظریات ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. مولف (کارولین کورس مایر) همچنین توجه خود را در بخش‌هایی از کتاب به موضوعات غیر ارتودوکسی نظیر طعام و ارتباط آن با زیبایی شناسی معطوف می‌کند.

    این کتاب حاوی توضیحات تصویری برگرفته‌ از آثار هنری مربوط به گذشته و دوره معاصر می‌باشد و از این طریق مفاهیم غالباً دشوار را به نحو ساده‌تری توضیح می‌دهد.

    نظریه‌ها و چارچوب‌های مفهومی مرتبط با هنر و زیبایی شناسی به طور مفصل در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرند. موضوعات مذکور، از نظر گاهی فمینیستی، یعنی با توجه به نقشی که جنسیت در شکل گیری و به کارگیری ایده‌های مربوط به آثار هنری، خلاقیت و ارزش زیبایی شناسانه داراست، مورد بررسی قرای می‌گیرند. چنین رهیافتی گویای این نکته است که تصاویر، بازنمایی ها و بیانگری ایده‌ها، نه تنها به دلیل زیبایی، استعداد هنری یا ارزش‌های ذاتی که دارند، بلکه همچنین به دلیل نمایش وضعیت اجتماعی و قدرت نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند.

    در این کتاب، مفهوم جنسیت و تاثیر آن برموقعیت اجتماعی و فرهنگی و ارتباط آن با مراحل پیشرفت و تکامل هنر به طور اخص ارزیابی می‌شود. مولف اهمیت قابل توجهی برای هنر و ذوق زیبایی شناسانه قائل است و آنها را امور قدرتمندی در زمینه شکل‌گیری شخصیت اجتماعی و فردی و ارزش‌های فرهنگی می‌داند، لذا مباحث گسترده‌ای در زمینه قدرت و کیفیت ارزش‌های زیبایی شناسانه در حوزه مفاهیم اجتماعی و جنسیتی مطرح می‌کند.

    زیبایی‌ شناسی[7] به عنوان یک علم، بدون شک دارای نظمی فلسفی می‌باشد و لیکن این انتظام فلسفی هرگز محدود به نظریه‌ها یا نقادی‌های هنری نیست و فلسفه هنر[8] نیز به عنوان یکی از فلسفه‌های مضاف، محدوده وسیعی از علم زیبایی شناسی را به خود اختصاص می‌دهد[9]قصد بر این است که «فلسفه هنر» در مورد تمامی انواع هنرها مباحثی ارائه دهد، هر چند که واژه «هنر»[10] واژه‌ای است با قابلیت انعطاف بسیار بالا که محدود کردن حوزه استفاده از آن امر دشواری به شمار می‌رود. امروزه واژه هنر (مخصوصاً) در زبان انگلیسی یادآور هنرهای تجسمی همچون نقاشی، طراحی و مجسمه‌ سازی می‌باشد[11]هنرهای نامبرده را معمولاً به عنوان هنرهای زیبا[12] می‌شناسیم، بدین ترتیب بسیاری از آثار زنان که عمدتاً محصولاتی خانگی از جمله گلدوزی، سوزن دوزی، قلاب بافی و حتی آشپزی می‌باشند، از حیطه هنر (زیبا) خارج مانده‌اند؛ مولف دراین کتاب مباحث بسیار تازه‌ای در زمینه ارتباط کوشش و تلاش زنان در خانه و مفهوم هنر و اثر هنری مطرح می‌کند. در عین حال، انواع مختلف هنرها، تا سرحد امکان در این کتاب به طور جداگانه و به مقدار مساوی مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ البته به دلیل محدود بودن امکان بحث در مورد تمام هنرهای زیبا، مولف به بحث در مورد چند نوع اصلی این هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، ادبیات و بخشی از هنرهای نمایشی می‌پردازد و از این طریق، تاثیر جنسیت را در فضای پرپیچ و خم زیبایی شناسی تحلیل می‌کند.

    امروزه مراجعه به مساله جنسیت و بحث در مورد آن در حوزه مباحث فمینیستی شایع است ولیکن بحث‌های تخصصی در مورد اهمیت و تاثیر جنسیت در حوزه زیبایی شناسی (از یک دیدگاه فمینیستی ) همچنان دچار نقصان بوده و تحقیقات و مطالعات بیشتری دراین زمینه لازم به نظر می‌رسد. البته در کشور ایران به ندرت مطالعه مستقل و معتبری در این زمینه انجام گرفته است، لذا ارائه ترجمه این کتاب، تقریباً اولین تلاش در زمینه بازگشایی مباحث مربوط به جنسیت (در ارتباط با هنر) به شمار می‌آید.

    مطالعه مفهوم جنسیت در ارتباط با علم زیبایی شناسی صرفاً به معنای تحقیق در مورد زنان هنرمند نیست بلکه چنین مطالعه‌ای شامل تحلیل مفاهیم پایه‌ای و بعضاً متضاد و بررسی معانی دارای نوسان و متغیر مربوط به شالوده‌های ارزشی در زمینه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی نیز میشود. تحلیل جنسیت از لحاظ فلسفی در سطوح مختلفی قابل اجرا است که البته رعایت بی‌غرضی فلسفی در تمامی این سطوح از لوازم بحث‌های نظری بوده و ضروری به شمار می‌آید، مولف درهمین راستا، مواردی را ارائه می‌دهد که این بی‌غرضی فلسفی از جانب فیلسوفان و نظریه پردازان به کرات نادیده گرفته شده است.

    شوپنهاور اشاره می‌کند که زنان فاقد خلاقیت هنری می‌باشند[13]، اظهاریه وی آشکارا در ارتباط با جنسیت مطرح شده است و تحت مباحث مربوط به تحلیل جنسیت قرار می‌گیرد. در مواردی هم تبعیضات جنسیتی (از لحاظ هنری) در نظریه‌‌های مختلف، مخفی باقی مانده‌اند که مولف در این کتاب پرده از آنها برمی‌دارد و نقادانه به بررسی و تحلیل آن‌ها می‌پردازد؛ این موارد شامل نظریه‌های مختلفی در رابطه با مفاهیمی همچون زیبایی[14]، ذوق[15] و نبوغ[16] می‌شوند.

    البته کاملاً مشهود است که ابعاد جنسیتی نظریه‌های مختلف چه در حوزه هنر و چه در حوزه فلسفه، در نگاه نخست قابل رویت نیستند و برای رسیدن به درک عمیق تری از این امور، موشکافی‌های نقادانه بیشتری لازم است مولف در جای جای کتاب از واژه جنسیتی[17]استفاده می‌کند و از این طریق نشان می‌دهد که چگونه اصطلاحات مبنایی در فلسفه هنر و نظریه‌های هنری، بعضاً با توجه به جنسیت و یا کاملاً بی‌غرضانه به کار رفته‌اند. یک مفهوم جنسیتی (یا جنسی شده)، آن مفهومی است که دارای انحرافی پنهانی به سمت وارد کردن (یا دلالت ضمنی بر) مفهوم جنسیت باشد، در این موارد ایده مطرح شده صرفاً مربوط به افراد مذکر یا حتی درموار خاصی صرفاُ مربوط به افراد مونث می‌شود.

    مولف در این کتاب، جنسیت پنهان در ایده‌ها و نظریات را برای خواننده آشکار می‌کند و مراحل این پدیده (یعنی جنسی شدن ایده‌ها و نظریات) را در سطوح مختلف نشان می‌دهد، محدودیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز که در طول تاریخ، زنان را از ورود به حوزه‌های هنری محروم کرده‌اند، در این کتاب مطرح و تحلیل می‌شوند.

    این تحقیق عمدتاً برمبنای مفاهیم پایه‌ای در نظریات زیبایی شناسی (از جمله نظریات مربوط به هنر، هنرمند، ذوق و امر والا) انجام شده است. هدف نهایی این تحقیق ارائه یک زیبایی شناسی  فمینیستی یا شاخه‌ای از هنر به عنوان «هنر زنانه» نیست، چرا که زنان نیز دارای گوناگونی‌های بسیار بوده  و بسته به شرایط فرهنگی، دوره تاریخی و موقعیت اجتماعی که دارند، تحت گروهها و دسته‌های مختلفی‌ طبقه‌بندی میشوند، لذا انتظار کشف یا پایه‌گذاری یک فلسفه هنر یا علم زیبایی شناسی مخصوص به زنان که در همه امور و مفاهیم دارای مبانی و نظریات مشترکی باشد، کاملاً انتظاری بیهوده و غیر عقلانی است.

    قصد مولف دراین کتاب، ارائه یک نوع دیدگاه جدید است که بتوان از طریق آن بار دیگر هنر، فلسفه و زیبایی شناسی را مورد بررسی قرار داد؛ نتیجه این تحقیق از چنین منظری (یعنی از منظر فمینیستی و در ارتباط با جنسیت) می‌تواند کاملاً به نتایج متفاوت و بعضاً متضادی ختم شود، همانطور که در فلسفه نیز مشاهده می‌کنیم که فیلسوفان و نظریه‌پردازان مختلف با روش فلسفی (که می‌توان آن را یک روش شناخته شده و هماهنگ دانست) به نظریات و نتایج کاملاً متفاوتی دست می‌یابند.

    حوزه مباحث مطرح شده در این کتاب محدود به «فلسفه غربی»[18]می‌باشد ، فلسفه غربی شامل سنت‌های نظری است که از طریق نظریه‌های مطرح شده در اروپا شکل گرفته‌اند. در سه فصل اول به مباحث تاریخی خواهیم پرداخت و تمرکز اصلی ما در این سه فصل بر روی نقد مفاهیم نظری و کشف تبعیضی خواهد بود که در این نظریات غالباً به سود جنس مذکر ایراد شده‌‌اند.

    در این فصول روش‌های متعددی معرفی می‌شوند که می‌توان توسط آن‌ها، ایده‌های جنسی شده را در بطن نظریات مربوط به هنرمندان، هنرهای زیبا و ارزش زیبایی شناسانه مورد تشخیص و ارزیابی قرار داد.

    روش بحث دراین فصول با تکیه بر تحلیل نظام دوتایی (ثنوی) امور متضادی است که به نحوه تفکر ما در مورد موضوعات مختلف فلسفی نظم می‌بخشند. این انتظام‌های دوتایی شامل ثنویت  بین ذهن و جسم ماده و صورت ، عقل و احساس، فرهنگ و طبیعت و بسیاری ثنویت‌های دیگر از جمله امور دوتایی همچون مونث و مذکر، زنانه و مردانه می‌شوند.

     

    Abstract:

     

    This thesis contains a translation of five chapters of a book called “gender and aesthetics”, originally written by Carolyn Korsmeyer, Professor of Philosophy at the state University of New York and a preface written by the translator, Shirin Shafaie.

    Each chapter of the original book discusses important topics and thinkers within art and examines the role gender plays in our understanding of creativity, genius, and aesthetic qualities. Theories of influential philosophers such as Plato, Kant, and Hume are examined to show how their thinking perpetuates gendered philosophical ideas. Contemprary theorists are situated in relation to feminist art practices. Each chapter cocludes with a summary and this book contains 12 illustrations.

    The translator's preface also contains a summary of the book’s content and a brief history of feminism and a feminist art history.

  • فهرست و منابع پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی

    فهرست:

    چکیده ............................................................................................................... 1      

    مقدمه................................................................................................................. 2

              چکیده و ساختار مطالب........................................................................... 2

              فمینیسم ................................................................................................. 13

              تاریخ هنر از منظر فمینیسم....................................................................... 17

    1- هنرمندان و هنر: مختصری از تاریخ مفاهیم....................................................... 23

               مبانی مفهومی......................................................................................... 25

               ایده هنرمند: اسلاف باستانی..................................................................... 31

              میمیس: توهم و واقعیت........................................................................... 35

               بحث از موزها در باب خلاقیت................................................................ 38

               هنرورزی: افراد و گروه‌ها....................................................................... 44

                   هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند...................................................... 48

              نبوغ....................................................................................................... 54

              نظریه‌های بیانگری در هنر........................................................................ 58

             خلاصه..................................................................................................... 62

     

    2- لذات زیبایی شناسانه...................................................................................... 67

              زیبایی شناسی.......................................................................................... 67

              ذوق و زیبایی......................................................................................... 73

               آراء برک در باب زیبایی........................................................................ 76

               آراء کانت در باب احکام ذوقی.............................................................. 80

               ذوق چه کسی؟..................................................................................... 84

             نظریه‌های مربوط به نگرش زیبایی شناسانه................................................... 88

             نقدهای فمینیستی در مورد درک زیبایی شناسانه.......................................... 92

             خلاصه..................................................................................................... 103

    3- آماتورها و حرفه‌ای‌ها..................................................................................... 106

              آموزش و پرورش: چه کسی می‌‌آموزد؟.................................................... 106

               موسیقی................................................................................................. 110

                            اجرا

                                  سرایش

                                  نبوغ و فردیت

               ادبیات................................................................................................... 123

                           نوشتن و فروختن          

                           دگربار فردیت

               نقاشی.................................................................................................... 131

                          دیدن          

                          پرسپکتیو خطی

               بازنگری گذشته..................................................................................... 142

               خلاصه.................................................................................................. 144

    4- جنسیت عمیق: ذوق و خوراک........................................................................ 147

                حواس پنجگانه...................................................................................... 149

                لذات محسوس و زیبایی شناسی.............................................................. 155          ذهنیت و عینیت 161

                دفاعی از ذائقه....................................................................................... 166

                خوراک و / در/ به عنوان هنر................................................................ 171

                              آیا پخت و پز یک صورت هنری است؟                                                       

                              خوراک در هنر

                                      خوراک به عنوان رسانه هنری

                خلاصه................................................................................................. 178

    5- چیست هنر؟ (هنر چیست؟)............................................................................ 181

               تعاریف و زمینه‌هایشان........................................................................... 190

               هنر و ضد هنر....................................................................................... 196

               نظریه نهادی........................................................................................... 199

               هنر به عنوان یک آیینه: آرتور دانتو........................................................ 201

               آثار فمینیستی و مفاهیم متغیر هنری........................................................ 204

                                رسانه و پیام

                                بدن هنرمندان

               خلاصه.................................................................................................. 222

    6- لذات دشوار : والایی و اشمئزاز....................................................................... 225

    ملاحظه مجدد ذهن و جسم...................................................................... 228

    بار دگر والایی...................................................................................... 231

    لوسی ایریگاری: ذهنیت جنسیت مدار...................................................... 243

    اشمئزاز به عنوان یک واکنش زیبایی شناسانه........................................... 250

    اشمئزاز و فروافتادگی: جولیا کریستوا...................................................... 255

    اشمئزاز: مضمون و ایهام......................................................................... 260

    خلاصه.................................................................................................. 262

    یادداشت‌ها.......................................................................................................... 265

    فهرست تصاویر................................................................................................... 285

    واژه نامه............................................................................................................. 286

    نمایه................................................................................................................... 291

    منابع و مأخذ مقدمه............................................................................................. 295

    Abstract     

     

    منبع:

     

    _ Battersby, Christine, Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics, 1989

    _ Encyclopedia of Aesthetics, by Michael Kelly, Oxford University Press, New York 1998, Oxford, (4 volumes)

    _ Gouma Peterson, Thalia, and Patricia Mathews. The Feminist Critique of Art History, Art Bulletin, ( September 1987 )

    _ Korsmeyer, Carolyn, “Perceptions, Pleasures, Arts”, Princeton, 1998.

    _ Lippard, Lucy R. The Pink Glass Swan, New York, 1995.

    _ Nochlin, Linda. “Why Are There No Great Women Artists”, Women, Art, and Power and other Essays, New York, 1988.

    _ Parker, Rozsika & Pollock, Griselda. Old Mistresses: Woman, Art, and Ideology, New York, 1981.

     

پروپوزال در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , تز دکترا در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , رساله در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , پایان نامه در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , تحقیق در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , مقاله در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت