روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم

تعداد صفحات: 40 فرمت فایل: word کد فایل: 3622
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مواد و متالورژی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم

    مقدمه:

    چدن های آلومینیوم دار در دو نوع خاکستری و داکتایل وجود دارند. در یکی از انواع آلومینیوم جایگزین سیلیسیم میشود و در نوع دوم آلومینیوم علاوه بر سیلیسیم در چدن حاضر است. این چدنها بخاطر داشتن عناصر آلیاژی نسبتا ارزان و مقاومت خوب در برابر حرارت وخزش در گستره دمائی 570 تا 980 درجه سانتیگراد مورد توجه قرار گرفته است.

    مقاومت در برابر حرارت بصورتی است که در چدنهای حاوی آلومینیوم لایه نازک اکسیدی نفوذ ناپذیر وچسبنده ای تشکیل میشود که از نفوذ اتمهای اکسیژن به درون فلز جلوگیری میکند.

    متاسفانه ریختن چدنهای آلومینیوم دار دشوار است ،زیرا در دمای ذوب ریزی چدن ،آلومینیوم بسیار فعال است. تماس آلیاژ مذاب با هوا و رطوبت باید به حداقل برسد تا از تشکیل سرباره فلزی ،سطح ناصاف و قطعه ناسالم جلوگیری میشود. فرآیندهای تولید این آلیاژ در حال تکامل اند.

    مقدار آلومینیوم انی چدنها بین 0 تا 12 درصد است . آزمایشهای اکسایش در دماهای 800 ،900 ، 1000 ، 1100 انجام شده است. مقدار آلومینیوم ،بر گرافیته شدن چدنهای خاکستری و داکتیل تاثیر میگذارد. اگر مقدار آلومینیوم کمتر از 7 درصد باشد در حین انجماد گرافیت تشکیل میشود. بین 7 و18 درصد آلومینیوم فاز کاربیدی پایداری ایجاد میشود و قطعات ریختگی اساسا فاقد گرافیت هستند. چدنهای حاوی 18 تا 25 درصد آلومینیوم با ریزساختار گرافیتی ریز منجمد میشوند اگرچه مقدار کربن محلول در مذاب کاهش می یابد. ماشینکاری چدنهای آلومینیوم راحت است و قطعات سالمتری تولید میشود.

    چدنهای آلومینیوم دار به دو دسته تقسیم میشوند:

    1_ چدنهای حاوی 1 تا 7 درصد آلومینیوم

    2_ چدنهای حاوی  18 تا 25 درصد آلومینیوم

    مطلوب ترین ریزساختار برای پایداری در دماهای زیاد ترکیبی از فریت و گرافیت است و اگر زمینه کاملا فریتی نباشد آنها را در 930 تا 1040  درجه سانتیگراد تابکاری میکنند تا سمنتیت باقی مانده در آنها تجزیه شود وپایداری ساختاری افزایش یابد.

    چدن های خاکستری آلومینیوم دار:

    آزمایشهای خوبی بر روی چدنهای آلومینیوم دار کم سیلیس انجام شده است . آنها با آزمایش بر روی سه نوع چدن کم آلومینیوم و دو نوع چدن پر آلومینیوم نشان دادند که مقاومت چدنهای خاکستری در برابر اکسایش در هوا در دمای 650 تا 780  با افزایش مقدار آلومینیوم بشدت افزایش می یابد.

    ولی با افزایش آلومینیوم خواص کششی در دمای محیط کاهش می یابد ولی این خاصیت در دمای بالا زیاد کاهش نمی یابد.

    با افزایش مقدار آلومینیوم زمان شکست تحت تنش در دماهای بیشتر از 500 درجه سانتیگراد افزایش می یابد .(شکل های 2 ،3 و4 ).از مقدار آلومینیوم بر خواص مکانیکی چدنهای داکتایل در دمای تا 980 درجه آزمایش شد. چدنهای آلومینیوم دار با چدن خاکستری غیر آلیاژی چدن داکتایل غیر آلیاژی با چدن خاکستری با 5.9% آلومینیوم و چدن 

    کاربردهای چدن خاکستری آلومینیوم دار :

    چند راهه های موتور دیزل را با موفقیت از دو جنس مختلف در ماسه ریخته اند ، یکی با %2 آلومینیوم ، %2 سیلیسیم ، %2.8 کربن.

    روتورهای ترمز دیسکی ساخته شده از چدن خاکستری آلومینیوم دار از آزمون های کنترل کیفیت سربلند بیرون آمدند و در برابر ترک خوردگی حرارتی مقاومت عالی از خود نشان دادند مقاومت این چدن برابر سایش نسبت به مقاومت چدن خاکستری استا ندارد بیشتری بود.

    چدن خاکستری آلومینیوم دار بدون کاربید ریخته شده در ماسه در پخش کننده دود خروجی از توربین بود که ضخامت دیواره های آن به 3.2 میلیمتر میرسید که در یک موتور توربینی نمونه آزمایش شده و خواسته های مکانیکی و مقاومت در برابر اکسایش را برآورده کرده خواص چدنهای آلومینیوم دار در دمای زیاد ، با افزودن 1 یا 2 درصد مولیبدن بشدت بهبود می یابد.

    دیکنسون نشان داده است که با افزودن 5.2 درصد آلومینیوم و %1.2 مولیبدن به چدن خاکستری حاوی 2.75 تا 3.1 درصد کربن میتوان خواص مکانیکی در دمای زیاد را بهبود بخشید

    این نوع چدن ها مقاومت خوبی در برابر اکسایش دارند وخواص مکانیکی آنهانسبت به چدنهای خاکستری پرآلومینیوم بهتر است . بهبود خواص چدن داکتایل در دمای زیاد بدلیل افزودن 5 تا 6 درصد آلومینیوم و در حدود 2 درصد مولیبدن ذکر شده است .

    با ترکیب سیلیسیم زیاد و آلومینیوم و مولیبدن تولید میشود که برای کاربردهای دمای بالا بسیار عالی اند و مشکلات تولید چدنهای داکتیل حاوی 5 تا 6 درصد آلومینیوم همراه نیست.

    اسپونسار، شولتز و راندل درباره چدنهای داکتیل پر آلومینیوم آزمایش انجام دادند و نتیجه گرفتند که مناسب ترین چدن داکتیل برای کاربردهایی که مستلزم مقاومت در برابر اکسایش می باشد چدنی با 4 درصد سیلیسیم 0.5 تا 1 درصد آلومینیوم و 2 درصد مولیبدن است.

    چدن داکتایل شده با 5.5% آلومینیوم و %3 سیلیسیم و%2 مولیبدن برای کار در دماهایی بالاتر از 820 درجه مورد بررسی قرار گرفته است. آهنگ اکسایش این نوع چدن بسیار اندک است و خواص کششی آن در دماهای تا 925 درجه خوب است (جدول 20 ).

    ذوب و ریخته گری چدن های آلومینیوم دار:

    تولید چدنهای پر آلومینیوم ، به سبب دشواریهایی در ذوب وریخته گری هنوز چندان متداول نیست و ذوب و ریخته گری این چدن ها مستلزم بکارگیری شیوه های خاص است. در هنگام ریختن چدنهای آلومینیوم دار باید دقت لازم را به خرج داد زیرا غالبا لایه ای از اکسیدها در پیرامون جریان فاز مناسب تشکیل میشود. جلوگیری از کشیده شدن این لایه به درون قالب اهمیت دارد. چدن های پرآلومینیوم بشدت در معرض خطر ایجاد مکهای گازی قرار دارند. آلومینیوم حل شده در چدن مذاب با آب و هیدروکربن ها واکنش می دهد و هیدروژن آزاد تشکیل میدهد که در چدن مذاب حل شده و در حین انجماد بیرون رانده میشود پس باید قالبها کاملا خشک و فاقد رطوبت باشند و در ساخت آنها هیدروکربن بکار نرفته باشد. همچنین کاهش سطح تماس فلز مذاب با اکسیژن ، به منظور به حداقل رسانیدن عیبهای ناشی از وجود سرباره در قطعه ریختگی ضرورت دارد. با شستشوی حوضچه بارریز و قالب بوسیله گاز بی اثر قبل از بارریزی میتوان این کار را انجام داد.

  • فهرست و منابع روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم

    فهرست:

    مقدمه  ............................................................................................................(1)

    چدن های خاکستری آلومینیوم دار...................................................................(2)

    چدن های داکتایل آلومینیوم دار.......................................................................(8)

    ذوب وریختگری چدن های آلومینیوم دار........................................................(9)

    کلیاتی در مورد تولید چدن های آلمینوم دار....................................................(11)

    اثر آلومینیوم در چدن......................................................................................(13)

    نکات ریختگری.............................................................................................(15)

    رفتار اکسیداسیونی در دماهای بالا...................................................................(20)

    تجهیزات ذوب وقالبگیری..............................................................................(29)

    مواد لازم.......................................................................................................(30)

    نحوه آزمایش................................................................................................(30)

    مراحل عملیات..............................................................................................(30)

    نتایج آزمایش................................................................................................(31)

    منابع ومآخذ..................................................................................................(33)

    ریز ساختار ها...............................................................................................(34)

     

     

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, تز دکترا در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, رساله در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, پایان نامه در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, تحقیق در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, مقاله در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت