پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک

تعداد صفحات: 89 فرمت فایل: word کد فایل: 3514
سال: 1385 مقطع: دکترا دسته بندی: پیراپزشکی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک

    جهت دریافت دکتری داروسازی

    عنوان:

    بررسی اثر ملاتونین بر زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک

    هدف:

    با توجه به اینکه زخم معده در موجودات کلستاتیک بیش از موجودات نرمال مشاهده می شود، هدف این پایان نامه بررسی نقش ملاتونین در کاهش این زخم می باشد. ملاتونین هورمون مترشحه اپی فیز که از  L - تریپتوفان سنتز می شود در دستگاه گوارش وجود داشته، اثر محافظتی در برابر رادیکالهای آزاد دارد.

    در این مطالعه اثر ملاتونین بر زخم معده ناشی از اتانول  o 96 در  Rat  های نرکلستاتیک بررسی می گردد.

    زخم های معده به شکل ماکروسکوپی با متد  J. Score اندازه گیری شدند. ملاتونین پس از کلستاتیک کردن حیوانات و بروز علائم کلستاز( یک هفته)، به صورت داخل صفاقی با دوزهای 1،5/2،5،10،20   mg/kg به طور وابسته به دوز زخم های ایجاد شده توسط اتانول را کاهش داد.

    به نظر می رسد مهار عملکرد رادیکالهای آزاد به وسیله ملاتونین ممکن است یکی از راههایی باشد که  اثر محافظتی خود را بر غشای معده اعمال می کند. در موشهای صحرایی کلستاتیک این اثر به نسبت موشهای غیر کلستاتیک بیشتر مشاهده شد. به علاوه ملاتونین حتی در دوزهای پائین، یک عامل مکفی در کاهش عوارض کلستاتیک است. در این مطالعه 5 گروه، کنترل، Sham، نرمال سالین + BDL، اتانول+BDL و گروه ملاتونین+ اتانول+ BDL با دوزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند.

     

    فصل اول

     

    اهمیت مسأله

    بیان مسئله

    اهمیت موضوع

     

    اهمیت مسأله:

    همانطور که می دانیم رادیکالهای آزاد به DNA، پروتئین ها و لیپیدها از راههای مختلف صدمه می زنند و منجر به صدمه به ژن ها، پروتئین های ساختمانی، آنزیمها و سطح سلولها می شوند و از این راه کلیه اعمال بدن را می توانند مختل کنند.

    اتانول از آن دسته موادی است که تولید رادیکالهای آزاد می کند از جمله رایکالهای اکسیژن، و از سنتز GSH جلوگیری می کند و از میزان آن را در بافتها کم می کند. همچنین میزان Malandial  dehyde:  MDA را افزایش داده و به طور کلی در حیوانات و انسان سیستم دفاعی آنتی اکسیدان بدن را ناتوان می کند. بافتهای مختلف با مصرف اتانول آسیب می بیند از جمله کبد، سیستم اعصاب مرکزی، قلب، ریه و بیضه ها. به نظر می رسد معده نیز از جمله بافتهایی است که تحت تأثیر رادیکالهای آزاد حاصل از اتانول آسیب می بیند مانند ایجاد زخم معده و همانطور که می دانیم مصرف اتانول و  نوشیدنی هایی که حاوی آن است اگر چه در ایران بسیار کم ولی در سطح جهان معمول است. پس اگر بتوان ماده ای را یافت که بتواند از تولید رادیکالهای آزاد حاصل از اتانول جلوگیری کند در عین حال خود نیز بی ضرر باشد، کمک بسیار بزرگی برای رفع این مشکل کرده‌ایم.

    لذا با توجه به گزارشات متعدد مبنی بر حضور بیشتر زخم های گوارشی در بیمارانی که علل مختلف دچار کلستاز می شوند و همچنین گزارشاتی که نشان می دهند در کلستاز،‌افزایش ترشح اسید، کاهش جریان خون دیواره معده و افزایش تشکیل رادیکالهای آزاد داریم و از سوی دیگر نقش ملاتونین در کاهش زخم معده از طریق مهار عملکرد رادیکالهای آزاد و اثر آن در محافظت از سلولها، به نظر می‌رسد ملاتونین بتواند نقش مهمی در جلوگیری از زخم معده موجودات کلستاتیک بازی کند.

    بیان مسئله:

    اتانول احتمالاً از کم قدرت ترین داروهای مورد استعمال انسان است. در حین حال عوارض و مرگ و میر آن از نظر شیوع بیش از مجموع کلیه داروهای دیگر است.

    در ایران به خاطر دین حاکم بر آن مصرف اتانول و سایر نوشیدنیهای حاوی آن، پائین است ولی حدود 80 % بالغین ایالات متحده آمریکا مشروبات الکلی مصرف می کنند. تخمین زده می شود که 5 تا 10 درصد مردان بالغ این اجتماع در دوره ای از زندگی خود با مشکلات ناشی از مصرف الکل روبه رو می شوند نظر داده اند که عواملی  اساسی چون گلوتاتیون ممکن است در الکلی ها به علت سوء جذب کاهش پیدا کند و بدین طریق رادیکالهای سمی که به وسیله این ماده جذب می شوند باعث آسیب های کبدی، معدی و.... گردد.

    زخم های پپیتیک عبارت از ضایعاتی هستند که در مخاط معده یا دوازدهه قرار داشته و توسط عمل هضمی اسید و پپسین معده آسیب پذیر می باشند. این لایه ها مناطقی هستند که عاری از مخاط بوده و به عمل هضم حساسیت نشان می دهند. ترشح غیر کنترل شده اسید هیدروکلریک و زخم شدن موکوس معده در نتیجه فاکتورهای مختلفی می باشد. اگر چه مکانیسم ترشح اسید از سلولهای پاریتال به خوبی شناخته شده است ولی پروسه ای که باعث زخم های معده می شود هنوز واضح نمی باشد. از میان عامل های مختلف که باعث زخم معده می شوند. زخم هایی که مسبب آنها استرس، مصرف الکل، و یا عفونت با هلیکو باکتر پیلوری است، واکنشهای اکسیژنی بخصوص تولید رادیکال آزاد هیدروکسیل عامل ایجاد زخم معده است. ثابت شده است که بسیاری از داروهای موجود در این روند، اثرات مفیدی در کنترل افزایش اسید و زخم دارند، اما استفاده طولانی از آنها همراه با اثرات جانبی تخریب کننده می باشد. از این رو بسیاری از تحقیقات برای یافتن ترکیبی است که اثر ضد ترشح اسید و ضد زخم داشته و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند. ملاتونین هورمون مترشحه از اپی فیز است که به صورت دارو نیز در دسترس می باشد. طبق مطالعات  انجام شده بر روی آنزیم‌هایی که تولید رادیکالهای آزاد می کنند اثر گذاشته و آنها را کاهش می دهند و همچنین تولید گلوتاتیون پراکسیداز که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است را افزایش می دهد و در مقابل رادیکالهای آزاد که حاوی هیدروکسیل هستند عمل دفاعی و آنتی اکسیدانی دارد و کاملاً نیز بی ضرر می باشد. پس باید نقش ملاتونین  را به عنوان یک جلوگیری کننده از زخم معده بررسی کرد.

    اتانول با آسیب پاتوژنز کبد کلستاتیک ارتباط دارد و به آسیب اکسیدایتو کمک می کند و ملاتونین باعث کاهش این آسیب ها می شود و چون ابتلا به زخم معده در افراد  کلستاتیک بیشتر بوده و موکوس معده آنها حساسیت زیادی به عوامل مهاجم زخم زا دارد، ملاتونین می تواند در کاهش زخم این افراد، با مکانیسم منع عملکرد رادیکالهای آزاد، مؤثر باشد.

     

    اهمیت موضوع:

    ابتلا به زخم معده در بیماران کلستاتیک درمقایسه با جمعیت نرمال زیاد بوده آزمایشات متعدد نشان داده اند که موکوس معده حیوانات کلستاتیک حساسیت زیادی به استرس، اتانول و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (  NSAIDs) دارند. از سوی دیگر از ملاتونین، هورمونی که در غده اپی فیز سنتز می شود، اثرات متعددی همچون محافظت از سلولها در برابر رادیکالهای آزاد، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از سرطان و افزایش طول عمر گزارش شده است. قرص ملاتونین در سوپر مارکتهای امریکا به راحتی در دسترس بوده و مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین اثرات گزارش شده ملاتونین نقش آن در جلوگیری از زخم معده می باشد. لذا با توجه به اینکه زخم معده در موجودات کلستاتیک زیاد مشاهده می گردد، به نظر می رسد چنانچه بتواند در کاهش زخم معده در این بیماران نقش داشته باشد، دارای  اهمیت ویژه ای خواهد بود. مضاف بر اینکه زخم معده حاصل از رادیکالهای آزاد تولید شده به وسیله مصرف اتانول در جهان شایع بوده و ملاتونین یک داروی بی ضرر است.

     

    فصل دوم

     

    بررسی متون و مطالعات دیگران در این زمینه

     

    زخم های پیتیک:

    زخم های پیتیک عبارت از ضایعاتی هستند که در مخاط معده یا دواز دهه قرار داشته و توسط عمل هضمی اسید و پسین معده آسیب پذیر می باشند. این لایه ها مناطقی هستند که عاری از مخاط بوده و به عمل هضم، حساسیت نشان می دهند، زخم ها اغلب درمحل اتصال بین تنه معده و آنتر قرار دارند.

    حداکثر وفور زخم های معدی در حدود ششمین دهه زندگی به وقوع می پیوندد. تقریباً نیمی از زخمهای معدی در مردان اتفاق می افتد، زخم های معدی  معمولاً عمیق بوده و به نواحی زیر مخاط نفوذ می کنند. زخم های خوش خیم معدی تقریباً همیشه با ورم ناحیه آنتر معدی همراه بوده و بیشتر با آتروفی مخاط با درجات مختلف توأم می باشند. %20 -10 بیماران با زخم های معدی خوش خیم به زخم دوازدهه نیز دچارند.(1)

    اشکال غیر معمول اولسرپیتیک:

    الف- سندروم زولینجر- الیسون: نوع شدیدی از اولسرپتیک است که در آن زخمهای صعب العلاج به هیپراسیدیتی شدید معدی و حداقل با یک گاسترینوما (تومورسلولی non-beta islet در پانکراس یا جاهای دیگر) همراه است.

    ب- زخمهای استومال: به معنی تلاقی دو قسمت مختلف از روده کوچک است و معمولاً به زخمهای مارژینال معروف هستند و بیشتر  در بیمارانی رخ  می دهد که متحمل جراحی اولسر شده اند یا پس از یک دوره بهبودی مجدداً مبتلا شده اند.

     

    اپیدمیولوژی:

    اولسرپپتیک شایع ترین ناراحتی قسمت فوقانی دستگاه گوارش است.

    الف- 4 تا 10% از جمعیت آمریکا مبتلا به زخمهای دواز دهه هستند و 05/0- 03/0 درصد مبتلا به زخمهای معدی هستند.

    ب- تقریباً 80 درصد از اولسر پپتیک از نوع اولسر دواز دهه و بقیه از نوع اولسر معدی است.

    ج- اکثر زخمهای دوازدهه در سنین بین 20 تا 50 سال اتفاق می افتد. وخامت زخمهای معدی در سنین بین 45 تا 55 سال مشاهده می شود.

    د- احتمال وقوع زخمهای دوازدهه در مردها دو برابر زنها است ولی احتمال وقوع زخم معده در زن و مرد مساوی است.

    ه - 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به زخم معدی دچار زخم دوازدهه نیز هستند.

    اتیولوژی:

    علت واضحی برای تشکیل اولسرپیتیک شناخته نشده است، ولی فاکتورهای افزاینده احتمال وقوع بیماری عبارتند از:

    1- فاکتورهای ژنتیکی

    الف- احتمال وقوع اولسر در افرادی که دارای سابقه خانوادگی برای ابتلا به بیماری هستند دو برابر سایر افراد است.

    ب- افراد با گروه خونی o تمایل بیشتری برای ابتلا به زخم دوازدهه و افراد با گروه خونی A تمایل بیشتری برای ابتلا به زخم معده دارند.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک

    فهرست:

    خلاصه.............................................................................................................. 1    

    فصل اول:.......................................................................................................... 2

               (1-1) اهمیت مسأله........................................................................... 3

               (2-1) بیان مسأله................................................................................ 4

               (3-1) اهمیت مسأله........................................................................... 5

    فصل دوم: بررسی متون و مطالعات دیگران در این زمینه................................... 7

              (1-2) زخمهای پپتیک......................................................................... 8

              (2-2) اشکال غیر معمول اولسر پپتیک................................................ 8

              (3-2) اپیدمیولوژی.............................................................................. 9

              (4-2) اتیولوژی.................................................................................... 9

              (5-2) پاتوژنززخم معده و عوامل مهاجم............................................. 13

                      (1-5-2) اسید و پپسین............................................................. 13

                      (2-5-2) معیوب شدن سد مخاطی............................................ 13

             (6-2) برخی از عوامل دفاعی در مقابل زخم‌های معدی........................ 15

                     (1-6-2) ترشح موکوس و بی‌کربنات......................................... 15

                     (2-6-2) جریان خون موضعی................................................... 16

                     (3-6-2) پروستاگلندین‌های داخلی............................................ 17

                     (4-6-2) نیتریک اکساید............................................................ 18

           (7-2) روشهای ایجاد زخم معده تجربی.................................................. 19

                    (1-7-2) زخم دارویی یا روش شیمیایی...................................... 19

                    (2-7-2) روش فیزیکی............................................................... 19

           (8-2) روش‌های اندازه‌گیری زخم معده.................................................. 23

                    (1-8-2) J.Score........................................................................ 23

                    (2-8-2) محاسبه Ulcer index................................................... 23

                    (3-8-2) تغییرات در گردش خون معده...................................... 24

           (9-2) کلستازیس.................................................................................... 25

           (10-2) سندروم کلستاز.......................................................................... 25

           (11-2) تظاهرات بالینی........................................................................... 25

           (12-2) تغییرات بیوشیمیایی................................................................... 26

           (13-2) ارتباط یرقان انسدادی با اولسر پپتیک......................................... 28

                     (1-13-2) تعریف بیماری اولسر پپتیک..................................... 28

                     (2-13-2) انواع اولسر پپتیک..................................................... 28

                     (3-13-2) تعریف یرقان............................................................ 28

                     (4-13-2) بررسی شیوع اولسر پپتیک در بیماران یرقانی........... 28

                     (5-13-2) سیروز....................................................................... 29

                     (6-13-2) تعریف واریس مری................................................. 29

                     (7-13-2) ظهور لیژن‌های موکوسی معدی روده‌ای در

                     سیروز کبدی................................................................................ 30

                     (8-13-2) سیروز صفراوی........................................................ 30

                     (9-13-2) سیروز صفراوی اولیه................................................ 31

            (14-2) رادیکال‌های آزاد........................................................................ 32

            (15-2) رادیکال‌های آزاد حاصل از متابولیسم o2................................... 33

            (16-2) الکل اتیلیک.............................................................................. 36

            (17-2) فارماکولوژی پایه‌ای اتانول......................................................... 36

                       (1-17-2) مسیر الکل دهیدروژناز........................................... 37

                    (2-17-2) سیستم میکروزومی اکسید کننده اتانول (MEOS)...... 37

                    (3-17-2) متابولیسم استالدئید.................................................... 38

          (18-2) اثر اتانول در GIT......................................................................... 38

          (19-2) الکل و رادیکال‌های آزادی که تولید می‌کند.................................. 40

          (20-2) ملاتونین...................................................................................... 45

                   (1-20-2) منشأ ملاتونین در بدن................................................. 45

                    (2-20-2) ساختمان شیمیایی و کریستالی ملاتونین.................... 46

                    (3-20-2) اهمیت ملاتونین......................................................... 48

                    (4-20-2) فارماکوکینتیک ملاتونین............................................ 52                                      

                    (5-20-2) اثرات جانبی ملاتونین................................................ 54        

                    (6-20-2) موارد منع مصرف ملاتونین........................................ 55        

                    (7-20-2) آنتاگونیست ملاتونین................................................. 55          

                    (8-20-2) تغییرات در ملاتونین با سن....................................... 56  

                    (9-20-2) مکانیزیم عمل ضد رادیکال آزادی ملاتونین و اثر آن

                    بر روی NO................................................................................... 57       

                   (10-20-2) طرز تشکیل رادیکال‌های آزاد اسید چرب و مکانیسم عمل        

                   ملاتونین در مقابل آنها.................................................................... 59  

                   (11-20-2) رادیکال‌های آزاد در مغز و عمل ملاتونین در

                   مقابل آن.......................................................................................... 60  

                   (12-20-2) مکانیزم‌های ضد رادیکال‌ آزادی مغز......................... 61     

                   (13-20-2) نقش ملاتونین.......................................................... 61  

                   (14-20-2) اثر پیش‌گیری ملاتونین از تولید رادیکال آزاد به وسیله مصرف      

                   مزمن اتانول در مغز، ریه، قلب، کبد و بیضه‌ها ............................... 62  

    فصل سوم: روش کار......................................................................................... 64      

              (1-3) جامعه آماری............................................................................. 65         

              (2-3) فرد آماری................................................................................. 66        

              (3-3) نوع نمونه‌برداری و نوع مطالعه................................................. 67

              (4-3) محدودیت‌ها و مشکلات........................................................... 67

              (5-3) ملاحظات اخلاقی..................................................................... 68

    فصل چهارم:...................................................................................................... 69

              (1-4) تجزیه و تحلیل اطلاعات........................................................... 70

              (2-4) روش‌های آنالیز آماری.............................................................. 70

              (3-4) ارائه جدول................................................................................ 71

              (4-4) نمودار و انجام آزمون آماری..................................................... 72

    فصل پنجم:........................................................................................................ 75

              (1-5) بحث و نتیجه‌گیری................................................................... 76

    خلاصه انگلیسی................................................................................................ 78

    منابع.................................................................................................................. 79

     

    منبع:

     

    Guigan J.E Peptic Ulcer and gastritis, Harrison’s principles of Internal Medicine Vol 2.PP. 1229-1234. 1991.

    2) Kumashiro R,Antiplatelet aggregators inhibit development of stress ulcer in sprague – Dawley rats. Eur surg Res 1985; 17: 44-72.

    3) Kontured, S.Y. Brozozowski, T., Drozdowicz, D. and Beak , G.: Role of leukotrienes in acute gastric lesions induced by ethanol , taurocholate, aspirin, Platelet-activating factor and stress in rats. Dig. Dis.Sci, 33; 805-813 (1988).

    4) Bentto Z.: some new aspects of gastric mucosal protection and damage. Acta. Physiological – Hungarica 73 (2-3); 179-183 (1989).

    5) Sall A.H. Pathogenesis of peptic ulcer and implications for therapy. N. Engl. J. Med. 322: 909, 1990.

    6) Wallac J.L., Grange D.N. The cellular and molecular basis of gastric mucosal defense. FASBE J. 10: 731-740, 1996.

    7)Wallac J.L.  ,Grange  D.N.  The  cellular and molecular basis of gastric mucosal defense. FASEB J.10:731-740,1996

    8) Allen A., Garner A. Mucus and bicarbonate secretion in the stomach and their possible role in mucosal protection. Gut. 21: 249-262, 1980.

    9) Allen A. structure and Function of gastric mucus. In physiology of the Gastrointestinal et al PP. 617-639, 1981.

    10) Flemstrom G,. Turnberg L. A. Gastroduodenal defense mechanisms Clin. Gastroenterol. 13(2)327-357, 1987.

    11) Grisham M.B., Ritter C., smith B.F,. lamont J. T., Granger D.N. Intrantior between oxygen radicals and gastric mucin. Am. J. physiol. 253. 93-96, 1987.

    12) Hiraishi H., Terano A., Mutoh H., sugimoto T., Harada T. Role of mucosglycoprotein in protecting cultured rat gastric mucosal cells against toxic oxygen metabolites. J. Lab. Clin. Med 121: 570-8, 1993.

    13) Whittle B. J. R,. Lopez Belmonte J., Moncada S. Regulation of gastric mucosal integrity by endogenouse nitric oxide, interactions with prostanoids and sensory neuropeptides in the rat. Bar. J. pharamacol. 99: 607-611, 1990.

    14) Fujii A,. Kaboyama N. Kobuashi S. Namiki Y. Timcourse study of gastric damage in rats by antiinflammatory drugs using a gastroscope and its quantification. JPN. J. pharmacol. 48:317-322, 1988.

    15) Wait R.P. Prostaglandins and pepticulcer therapy. Scand. J. Gastroentrol. 25: 29-36. 1990.

    16) Johansson C,. Aly A., Nilsson E., Flemstrom G. Stimulation of gastric bicarbonate secretion by E2 PG5 in man (samulsson et al ) P12, 395-401, 1983.

    17) Lipper I.T. Holzer P. Percipitation of endothelium derived nitric oxide but not prostacyclin in the gastric mucosal hyper anemia due to acid back-deffusion. Br. J. Pharmacol. 105: 708-14, 1992.

    18) Kubes P., Suzuki M, Granger D. N. Nitric oxide, an endogenous modulator of leukocyte adhesion. Proc. NAH. Accd. Sci. usa 88: 4651-4555, 1991.

    19) Alarconde lastra C, Martin M.J., Nieto A., barranco M.D, Cabeza J., Herrerias J.M. Protective effect of melatonin on indomethacin – induced gastric injury in rats. J pineal Res. 26: 101-7, 1999.

    20) Wisanaga Y., Got H., Tachi k., Hayakawa T. and Sugigama S. Implication of nitric oxide synthase activity in the genesis of water immersion stress – induced gastric lesions in rats, the protective effects of FK 506. Aliment Pharmacol ther. 10: 933-940, 1996.

    21) WADA K.Y., Kamisaki M. K., Nakamoto K. Protective effect of cystathion on acute gastric mucosal injury induced by ischemia – reperfusion in rats. Eur. J. Pharmacol. 294: 377-382, 1995.

    22 ) Kontured S.J., Brzozowski T., Majka J., Dembiski A., Slomian Y. Transforming growth factor alpha and epidermal growth factor in protection and healing of gastric mucosal injury. Scanol. J. Gastroenterol. 27: 649-655, 1992.

    23) Brozo zowski T., Kontured P., Konturek S.J., et all. Gastric adaptation to injury by repeated doses of aspirin strengthens mucosal defense against sub sequent exposure to various strong irritant in rats,. Gut 37: 759-757, 1995.

    24) Debnath P.K., Chabide A.K.D.E. Role of mucosubstances in the genesis of stress ulceration produced by electroshock and exhanstive swimming in albino rats. Ind.J.Pharmac., 12(2). P: 93-100,1980.

    25) Morley. J. E., Levine , A. S,. Silvis, E. S. Endogenous opioids and stress ulceration. Life sci. 31: 693-699, 1982.

    26) Baneryee R. K.. Effect of stress on the antioxidant enzymes and gastric ulceration. Mol. Cell. Biochem. 125: 1115-1125, 1993.

    27) Konturek P. Physiological, immunohistochemical and molecular aspect of gastric adaptation to stress, asprin and H. pylori derived gastrotoxins. J. Physiol. Pharmacol 48: 3-42, 1991.

    28) Harrison T.R. (1999). Disease of the gallbladder and bile ducts. In: Principles of internal medicine. pp: 1358-1369. 12th Ed. Mc Gaw – Hill.

    29) Ichiyanagu C. lozano R. peptic ulcer in patients with cirrhosis. Rev Gastroenterol peru 1995, 15 (1): 15-19.

    30) Reiter, R.J. Oxidative processes and Antioxidative Defense Mechanisms, The FASEB jornal, 9.526-533, 1995.

    31) Bertram G. Ratzung MD. Basic and clinical pharmacology. 4: 630-633, 1989.

    32) Samin M. pharmacology 2:10-11 (2000)

    33) Reiter R.J, et al. Melatonin in the context of the free radical theory of aging, Ann. N.Y. Acad. Sci, 786: 362-378, 1996.

    34) Reiter R. J. Oxygen detoxification processes during aging, the Functional Importance of Melationin, Aging clin. Exp. Res, 7: 340-351, 1995.

    35) Reter R. J. functional aspects of the pineal hormone Melatonin in combating cell and tissue Damage Induced by free Radicals, European Journal of Endo crinology, 143: 421-430, 1996.

    36) Reiter R.J. Functional diversity of the Pineal Hormon Melatonin, It’s role as an Antioxidant, Experimental and clinical Endo crinology & Diabet, 104:10-16, 1996.

    37) Billici D, Suleyman H, Banoglu ZN, Kizil tunce A. Avci B, Ciftcioglu A, Bilici S. Melatonin prevents ethanol induced gastric mucosal damage possibly due to its antioxidant effect. Dig Dis sci, 47 (4): 856-61, Apr 2002.

    38) bandyopadhyay D, Bis wask, Bhattacharyya M, Reiter RJ, Banerjee RK. Gastric toxicity and mucosal ulceration induced by oxygen – derived reactive species: protection by melatonin. Curr Mol Med, 1 (4): 501-13, sep 2001.

    39) Takeuch. K, ueshima k, Hironaka Y, Fujioka Y, Mastsumoto J, okabe S. Oxygen Free radicals and peroxidation in the pathogensis of gastric mucosal lesions induced by indomethacin in rats. Digestion 49: 175-184, 1991.

    40) Yoshikawa T., Naito Y., Kishi A., Kaneko T., Kondo M. Role of active Oxygen Iipid peroxidation and antioxidant in the pathogenesis of gastric mucosal injury induced by indomethacin in rats. Cut 34: 732-737, 1993.

    41) gamal H. Reiter R.J., dun-Xian T., Seok J.k. and Javier C.: Inhibitory effect of melatonin on products of lipid peroxidation Resulting from chronic ethanol adminstration. J Alcohol and Alcoholism Vol. 34, No 6, PP: 842-850, 1999.

    42) guerri C., and Grisolia S. changes in glutation in acute and chronic alcohol intoxication pharmacology, Biochem., 13: 53-61, 1980.

    43) Diluzio N., Rand Hartman A.D. role of lipid peroxidation in the pathogenesis of ethanol – induced fatty liver. Federation Proceed. 26, 1436-1442, 1967.

    44) Rosen blum E. R., Gavaler J., Sandvanthel D. H. Vitamin A at pharmacologic doses amelio rates the membrane lipid peroxidation injury and testicular atrophy that occurs with chronic alcohol feeding in rats. Alcohol and Alcoholism 22, 241-249, 1987.

    45) Edes I., Csanady A., and Bozoky B. Myocardial lipid peroxidation in rats after chronic alocohol ingestion and the effects of different antioxidants, cardivas. Res., 20, 542-548, 1989.

    46) Moriya N., Nihira M. sato S. and watanabe T. Ultra structural changes of liver, heart, lung and kidney of mice in a large dose of ethanol injection. Alcohol studies and Drug Dependence 27, 182-200, 1992.

    47) Nadiger H. A., Marcus S. R. and Chandra kala, M. V. Lipid peroxidation and ethanol toxicity in rat brain, effect of vitamin E deficiency and supplementation. IR Medic science Res. 16. 1273-1247, 1988.

    48) Samin M. Pharmacology 3, 10-11, 2000.

    49) ArendT.J. And Aldhous M. Annu. Rev. chronopharmacol, 5, 53-55, 1988.

    50) Dawson D. and N Encel, J.Pineal Res, 15(1), 1-2, 1993.

    51) Lieberm H.R. et al., Brain Res, 323,201-207, 1994.

    52) Maes trone G.J.M. and A. contio Melatonin and the pineal gland from basic science to clinical application, pp. 295-302,1993.

    53) Dahlitz M. etal., the lancet, 337, 1121-1124, 1999.

    54) Wald hauser F., steger H. and p.vorkapic, Advances in pineal research: 2,PP 207-221, 1987.

    55) Reiter , R.J. Antioxidont action of melatonin Advances in pharmacology 38. 103-117, 1997.

    56) Department of thyroidology, Institute of Endocrinology Medical university of lodz, poland. Potential anticarciogenic action of melatonin and other anti oxidants mediated by antioxidative mechanisms Neuroendocrinol. 31 suppll. 39-44, Apr 2002.

    57) Melchiorri D., Reiter R.J. Sew erynek E., chen L.D. and Nistico G. Melatonin reduces kainate – induced lipid peroxidation in homogenates of different brain regions. FASEB. 1205-1210, 1995.

    58) Pieri, c. Moroni, F., Marra, M., Marches elli, F. and Rech ioni, R. Melatonin as an efficient antioxidant Archives of Gerontology and Coeriatrics 20, 159-165, 1995.

    59) Matuszak, z., Reszka and chignell, C.F. Reaction of melatonin and related indoles with hydroxyl radicals: EPR and spin trapping investigations. Free Radical Biology and Medicine 23, 367-372, 1997.

    60) Arendt, J clin  Endo crinology 27. 432- 444, 1994.

    61) Dollin s, AB Proc Natl Acad Sci, 91: 18 24-1828, 1994.

    62) Hirata F. Et al , J. Biol. Chem., 249, 1311-1313, 1994.

    63) Zhdanova I.V. et al., Clin. Pharmacology therapeutics, 57(5), 552-558, 1995.

    64) wald hauser F., saletu B. and I. Trinchard lugah, psychopharmacology, 100,222-226,1999.

    65) ivona Brzozow ska, peter c.konturek, tomsz Brzoziwski, Stanislaw J: role of Prostaglandins , nitric oxid, sensory nerves and gastrin in acceleration of ulcer healing by melatonin and its preccursor L-tryptophan. Pin. Res. 32 Issue3 page 149-151, April 2002.

    66) Reiter, R.J. Functional diversity of the pineal hormone melatonin antioxidant protection and neuroendocrine regulation Frontiers in Neuroendocrinolgy 16.389-415, 1995.

    67) Reiter, R.J. oxygen radical detoxefication processes during aging the functional importance of melatonin. Aging clinical and Experimental Research 7, 340-351, 1995.

    68) Banyopadhyay D, Biswask, Bhattacharyya , Reiter R.J., banerfee Rk: Gastric toxicity and mucosal ulceration induced by oxygen-derived reactive species. Protection by melatonin: currMol Med, 1(4): 501-513, sep 2001.

    69) Pieri, C.Marra, M., Moroi, f., Rechioni, R. and Marchesell, F Melatonin: a peroxyl radical scavenger more effective than vitamin E. life sciences, 55, pl 271-pl276, 1994.

    70) stetionva V., Smetano V., Grosmann V., anseubacher P. Invitro and invivo assessment of the autioxidant activety of melatonin and related indole derivatives . Gen physiol Biophy s, 21 (2) : 153-62 jun 2002.

    71) Reiter, R.J. Melchiorri., sewrynek, E., Poeggeler, B., Barlow – walden , L.R., chuang, J.I., Ortiz, G.G. and castroviejo, D. A review of the evidence supporting melatonin role as an antioxidant . J. Pin. Res. 18, 1-11, 1995.

    72) Raghavendra V., Agrewala J.N., kul karni S.K. Role of centrally adminstered melatonin and inhibitors of COX and NOS in LPS – induced hyperthermia a and adipsia. Prostaglandins leukot Essent Fatty Acids, 60(4): 249-53, Apr 1999.

    73) Manev H., kharlamov A. and JOO J.Y. Increased brain damage after stroke or excit toxic seizures in melatonin deficient rats. FASEB Journal 10, 1546-1551, 1996.

     

    74) whittle, B.J.R, LopezBelmonte, J., Moncada, s. Regulation of gastric mucosal integrity by endojenous nitric oxid, interaction, with prostanoids and sensory neuropeptides in the rat. Br. J. Pharmacol. 99:607-611, 1990.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, رساله در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر ملاتونین در زخم معده ناشی از اتانول در موش صحرایی کلستاتیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت