روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83

تعداد صفحات: 108 فرمت فایل: word کد فایل: 3457
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83

    چکیده

      پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 انجام گرفته است . از جمله مسائلی که می توان در مورد این گروه مورد تحقیق قرار داد بررسی رشد شناختی است . بدین منظور نحوه عملکرد در آزمون های بندر و آدمک گودایناف بین دو گروه کودکان (7 و 11 سال ) عقب مانده و عادی مورد بررسی قرار می گیرد . جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر عادی ( از متولدین سال 1372 الی 1376 ) که در آموزشگاه های ویژه کودکان عقب مانده ذهنی شهر تهران تحصیل می کنند . گروه نمونه شامل 100 دانش آموز عادی (50 نفر دختر و 50 نفر پسر ) در 5 گروه سنی 7 تا 11سال ( به ازای هر گروه سنی 10 نفر ) بود . روش نمونه گیری در این تحقیق به طور تصادفی می باشد و ابزاری که مورد استفاده قرار گرفته آزمون دیداری – حرکتی بندر ، آزمون نابسته به فرهنگ ، به عنوان ابزار غربال کردن برای بررسی آسیب مغزی ، فرم 1938 (شامل 9 تصویر ) . و آزمون نقاشی آدمک گودایناف، نابسته به فرهنگ ، به عنوان ابزاری جهت تشخیص رشد شناختی ، فرم نمره گذاری 1926 ( بر اساس نمره گذاری گوایناف ) می باشد . در این پژوهش مشاهده گردید که کودکان عقب مانده عملکردی به مراتب پائین تر و ضعیف تر از کودکان عادی ، در دو آزمون بندر و گوداینافدارند بجز نحوه بهتر عملکرد دختران عادی از پسران عادی در آزمون گودایناف در سایر آزمون ها و همچنین نحوه عملکرد آن ها در آزمون بندر و گودایناف جنسیت نقی ندارد . معمولا با افزایش سن عملکرد در دو آزمون بندر و گودایناف بهبود می یابد و این موضوع در مورد کودکان عادی مشهودتر است . بجز گروه دختران عقب مانده ذهنی در سایر گروه ها رابطه معنی داری بین نحوه عملکرد در آزمون بندر و گودایناف وجود دارد .

    مقدمه

    رشته روانشناسی رشد کودک دریافتن راه حلی هایی برای مسائل و پرسش هایی مربوط به رفاه کودکان نقش مهمی دارد . نمونه ای از این مسائل عبارت است از هنگام تصمیم گیری های قانونی در مورد سرپرستی کودک در مورد طلاق یا مواردی که باید کودک را از خانواده اش به دلیل ناسالم بودن محیط آن جدا کرد چه عواملی را باید در نظر داشت ؟ چه تجاربی در شکل گرفتن رفتار الگو یابی جنسیتی در کودک موثر است ؟ مهد کودک چه خصوصیاتی باید داشته باشد ؟ آیا رشد هوشی کدک به طور معنی داری تحت تاثیر برنامه تربیتی دوران اولیه کودکی است ؟ چگونه می توان به کودکانی که مشکلات عاطفی یا رفتار دارند کمک کرد ؟ (م19ص35)

    شیوه های مطالعه رشد کودکان در دوران قرن بیستم تغییر کرد . پیش از جنگ جهانی دوم تاکید اصلی بر توضیح رفتار بر اساس تفاوت های سنی بود و بسیاری از روانشناسان فرض را بر این گرفتند که این تغییرات اساس بیولوژیکی دارد و یا ناشی از رشد کودک است بین سال های 1945 و اوایل سال های 1960 روان شناسان کودک کوشیدند نظریه هایی را درباره فرآیند های رشد بیازمایند و تمایل آنان بیشتر به جانب یافتن توجیهات محیطی برای رفتار بود و نه توجیهات بیولوژیکی . از اوایل 1960بر تائیدات متقابل تجربه و رشد و تغییرات وابسته به «رشد شناختی » تاکید شده است . (م 19 ص 36)

    شناخت به فعالیت های ذهنی ای اطلاق می شود که در اکتساب ، پردازش ، سازمانبندی و کاربرد دانش به کار می رود . روانشناسی رشد با دو سوال کلیدی سر و کار دارد ، همراه با رشد کودکان چه تغییرات شناختی ای بروز می کند ؟ چه عواملی توجیه کننده این تغییرات است ؟ صرف نظر از اینکه شخص از چه دیدگاهی با این پرسش ها روبرو می شود تمایز بین توانش کودکان (آنچه می دانند ) عملکرد آنان ( دانشی که در وضعیت خاص به کار می برند ) اهمیت دارد ، توانایی کودکان در اکتساب مهارتی جدید توانش بالقوه آنان نامیده می شود (م19ص304)

    این تغییرات وجود دارند و ثوروندایک می گوید « اگر چیزی وجود داشته باشد دارای کمیت است و آنچه که دارای کمیت است قابل اندازه گیری است » . (م11ص26)

    توسعه و کاربرد آزمون های روانی پدیده های جالبی در زمینه علوم انسانی است . می توان گفت در سایه آزمون های روانی ، روانشناسی از سرزنش و انتقاد بدین معنی که فقط یک روش ذهنی است رهایی یافته است . باید توجه داشت که تا قبل از تهیه آزمون ها روانشناسی را جزء فلسفه می دانستند و حتی در طبقه بندی های مختلف علوم جای مشخص برای روانشناسی قائل نبوده و آن را جزئی از فیزیولوژی می دانستند . منشاء آزمون های روانی را می توان در مکاتب گوناگون روانشناسی از قبیل گشتالت و ... جستجو کرد . کنش اصلی هر آزمون روانی اساسا این است که تفاوت های فردی بین افراد و یا تفاوت  هایی را که فرد به خصوص در مواقع نشان می دهد اندازه گیری کند . (م1)

    از مینان این آزمون ها و روش سنجش روانی می توان به 2 تست ، طرح دیداری – حرکتی بندر و نقاشی آدمک گودایناف اشاره کرد که اساس و پایه این تحقیق است . هدف ما بر این است که با استفاده از این 2 بتوان تفاوت تحول شناختی ، بین گروهی از کودکان عقب مانده و عادی را مورد بررسی قرار داد و به نتایجی هر چند کوچک دست یافت .

    بیان مسئله

    قرن نوزدهم شامل پیدایش نهضت رفتار انسانی با عقب مانده های ذهنی و مجانین بود تا آن زمان این قبیل بیچارگان عموما با ابی اعتنایی و شکنجه روبرو بودند . با افزایش علاقه و توجه نسبت به مراقبت صحیح از افراد نابهنجار به تدریج این مساله مطرح شد که برای شناسایی و طبقه بندی افراد معیا متحد الشکلی لازم است (م1).

    از جمله مسائلی که می توان در مورد این گروه مورد تحقیق قرار داد بررسی رشد شناختی است .

    بدین منظور نحوه عملکرد در آزمون های بندر گشتالت و آدمک گودایناف بین دو گروه کودکان (7 تا 11 سال ) عقب مانده و عادی مورد مقایسه و بررسی قرار می گیرد .

    با توجه به اینکه تحقیق فوق از نوع اکتشافی می باشد  در تحقیق فرضیه بیان نمی گردد بلکه آنچه صدنظر است به صورت سئوالات تحقیق بیان و مورد بررسی قرار می گیرد این سئوال ها عبارتند از :

    1- بین عملکردکودکان عادی و عقب مانده در آزمون گودایناف چه نوع تفاوت هایی وجود دارد ؟

    2- آیا از روی عملکرد کودکان عقب مانده در آزمون گودایناف می توان آن ها را از کودکان عادی تفکیک کرد به عبارت دیگر آیا آزمون گودایناف شاخص معتبری برای تشخیص عقب ماندگی است یا خیر ؟

    3- آیا جنس (دختر یا پسر بودن ) در نحوه عملکرد در آزمون گودایناف نقشی دارد؟

    4- آیا با افزایش سن نحوه عملکرد در آزمون گودایناف تغییر می کند ؟

    5- آیا بین عملکرد کودکان عادی و عقب مانده در آزمون بندر تفاوت وجود دارد ؟ اگر تفاوت هست در کدام شاخص ها بیشتر است .

    6- آیا از روی عملکرد کودکان عقب مانده در آزمون بندر می توان آن ها را از کودکان عادی تفکیک کرد به عبارت دیگر آیا آزمون بندر شاخص معتبری برای تشخیص عقب ماندگی است یا خیر ؟

    7-آیا جنس ( دختر یا پسر بودن ) در نحوه عملکرد در آزمون بندر نقشی دارد؟

    8- آیا با افزایش سن نحوه عمکرد در آزمون بندر تغییر می کند ؟

    9- آیا بین نحوه عملکرد در آزمون گودایناف و بندر رابطه معنی داری وجود دارد ؟

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    جمعیتی در حدود 2 تا 3 درصد مردم جهان را عقب ماندگان ذهنی تشکیل می دهند که به دلیل میزان عقب ماندگی (شاید ، متوسط یا خفیف ) از انجام امور روزمره ناتوانند که همیشه این موضوع مورد توجه سایرین بوده و سعی در جهت بهبود این ناتوانی ها داشته اند .

    قرن نوزدهم شاهد پیدایش نهضت رفتار انسانی با عقب مانده های ذهنی بود و بدنبال آن بسیاری از دانشمندان در جهت تحقیقات و مطالعات بسیاری بر آمدند که تاکنون نیز ادامه دارد . این تحیقیقات شامل روش های تشخیص ، طبقه بندی ، درمان ، آموزش و پرورش ، بهداشت روانی ، خانواده ، تشکیل مراکز ، روش های افزایش توانی های فردی و ... در مورد عقب ماندگان ذهنی می شود  (م 15 ص ) .

    ولی واکنش روان درمانگر نسبت به کودکان معلول ، چون واکنش دیگران نسبت به این کودکان است اغلب ، آن ها را به عنوان افراد غیر جالب ، غیر جذاب و شاید حتی تنفر انگیزی می بینند (م15ص588)

    با وجود این تحقیقات چشمگیری در قرن اخیر درم ورد این افراد انجام شده است ولی میزان آن در کشور ما ناچیز است و زیاد به آن توجه نشده است . امید آن است که این تحقیقات هر چند کوچک بتواند زمینه ای برای تحقیقات و مطالعات بعدی باشد و مفید واقع شود .

    متغیر های تحقیق

    متغیر های تحقیق به 2 صورت مستقل و وابسته بیان می شوند .

    متغیر مستقل : عقب ماندگی ذهنی (پایئن بودن IQ )

    متغیر وابسته ، تحول شناختی (رشد شناختی )

    عقب ماندگی ذهنی 1

    در مورد عقب ماندگی ذهنی تعاریف گوناگونی تاکنون ارائه شده که بعضی باعث ایجاد مشکلات شگرفی برای این افراد شده و بعضی هم بسیار مفید واقع شده اند . اما مناسبترین تعریف علمی مربوط به انجمن آمریکایی نقص ذهنی AAMDاست براساس تعریف AAMD  عقب ماندگی ذهنی ناظر است بر عملکرد عمومی هوش که بطور معنی دار پائین تر از حد متوسط است بطور همزمان همراه با نواقصی در رفتار سازشی است و طی دوران و تحول ظاهر شده است (م15 ص 53) . برای درک بهتر تعریف به تعریف اصطلاحات کلیدی می پردازیم .

    عقب ماندی ذهنی 2

    ناظر است بر سطحی از کنش رفتاری با توجه به آسیب شناسی آن بنابراین این اصطلاح بین عقب ماندگی متداعی با تاثیرات چند مبدایی یا روانی اجتماعی و عقب ماندگی مرتبط با معلولیت بیولوژیک تفاوت قائل نمی شود (م15 ص 53)

    کارگزاری هوشی 3 :

    که آن را می توان بوسیله یک یا چند آزمون استاندارد که برای این منظور تدوین شده است تعیین کرد به طور معنی داری زیر میانگین ناظر است بر کارکردی که بیش از 2 انحراف معیار پائین تر از میانگین یا معدل آزمون ها باشد (م 15ص54).

    رفتار سازشی : به مثابه حساسیت یا میزانی تعریف می شود که فرد بدان وسیله با معیار های استقلال شخصی و مسئولیت اجتماعی که از سن و گروه فرهنگی او انتظار می رود مواجه می گردد . با سبب اینکه ، این توقعات از گروه های سنی مختلف متفاوت است ، پس به تبع آن نقص در رفتار سازشی نیز در سنین مختلف متفاوت خواهد بود ( م 15 ص 54).

    تعریف عملیاتی عقب ماندگی ذهنی

    عبارت است از فردی که بهره هوشی او 2 انحراف معیار پائین تر از حد نرمال باشد (طبق آزمون و توسط روانشناس عقب مانده ذهنی تشخیص داده شده است ).

    و از نظر آموزشی کسی است که نتواند از برنامه کلاس های عادی بهره گیرد و نیاز به آموزش ویژه دارد .

    کودک عادی :در این تحقیق کودکان عادی ، آن هایی هستند که در تعریف AAMD جای نمی گیرند و بهره هوشی آن ها در حد نرمال است ولی سایر مشکلات (مشکلات یادگیری ، روانی اجتماعی ، محیطی و ... )مد نظر نیست .

    تعریف تحول شناختی و شناخت

    از دیدگاه تحولی تفکر بزرگسالان پیامد پیچیده یک دوره طولانی رشد است که شروع آن تولد است . فرایند های فکری ما در پاسخ به تقاضا هایی که در طول تعامل طولانی و متنوع با محیط مادی و اجتماعی از آن طلب می شود . تغییر می کنند . ویژگی اصلی این دیدگاه آن است که فکر رشد می یابد . یعنی فعالیت فکری به شیوه ای منظم و به موازات پیشرفت از صورت نوزادی درمانده به بزرگسالی تغییر می یابد (م 16 ص 460 ) .

    شناخت به فعالیت های ذهنی گسترده ای اطلاق می شود که در اکتساب ، پردازش ، سازمانبندی و استفاده از شناخت دخالت دارد واژه شناخت این فرآیند های عمده را در بر می گیرد . کشف کردن ، تعبیر ، رده بندی ، به خاطر آوردن اطلاعات ، ارزیابی مفاهیم استنتاج اصول و استنباط قوانینی با به تصور در آوردن امکانات ، ایجاد راهبرد ها ، خیالپردازی با رویا (م 19 ص 258).

    تعریف عملیاتی شناخت :در این تحقیق شناخت عبارت است از عملکرد فرد در 2 آزمون دیداری حرکتی و نقاشی آدمک گودایناف و نمره ای که می گیرد .

    اهداف تحقیق

    میزان عقب ماندگی ذهنی به خصوص در مورد کسانی که عقب ماندگیشان خفیف است امری تثبیت شده نیست این احتمال وجود دارد که فردی با داشتن هوشبهر پایین ، از مهارت های سازشی مطلوبی برخوردار باشد . تعداد زیادی از این مهارت ها در صورتی به دست خواهند آمد که فرد از ترتیب ، انگیزه ، تجربه ها و محیط اجتماعی مناسبی بهره مند شوند (م 9 ص 87).

    از طریق برنامه های آموزشی مناسب ، می توان به تعداد زیادی از افراد عقب مانده ذهنی کمک کرد تا زندگی مستقلی را آغاز کنند . در واقع با ارائه کمک های حرفه ای می توان به این افراد کمک کرد تا وارد جامعه شده و حتی کاری رقابتی برای خود پیدا کنند ( م 9 ص 88 ) . 

  • فهرست و منابع روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83

    فهرست:

    چکیده.......................................................................................................................................................................1

    فصل اول....................................................................................................................................................................

    مقدمه.......................................................................................................................................................................2

    بیان مساله .............................................................................................................................................................4

    اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................6

    متغیر های تحقیق .................................................................................................................................................7

    اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................10

    فصل دوم ..................................................................................................................................................................

    مقدمه.....................................................................................................................................................................11

    تاریخچه ...............................................................................................................................................................12

    نامگذاری ، تعریف و طبقه بندی کودکان عقب مانده ذهنی ............................................................................14

    مراحل در رشد شناختی از دیدگاه پیاژه...........................................................................................................15

    تعاریف متداول عقب ماندگی .............................................................................................................................17

    عوامل روانشناختی در عقب ماندگی ذهنی .....................................................................................................18

    اصول کلی رشد و تحول روانشناختی .............................................................................................................19

    جباریت اجتماعی فرهنگی ..................................................................................................................................19

    رویکردی پویا در رشد و تحول روانشناختی..................................................................................................20

    نظریه های فرهنگی – بافتی ...............................................................................................................................22

    نظریه تکاملی روانی – اجتماعی اریک اریکسون..............................................................................................23

    نظریه آرنولد گزل................................................................................................................................................24

    نظریه جی . استانلی هال....................................................................................................................................25

    نظریات پیاژه.......................................................................................................................................................26

    دوره های عمومی رشد از دیدگاه پیاژه............................................................................................................27

    ارزیابی نظریات پیاژه.........................................................................................................................................30

    علل عقب ماندگی ذهنی .......................................................................................................................................32

    تاریخچه پزشکی ................................................................................................................................................33

    طبقه بندی عقب ماندگی ذهنی ...........................................................................................................................34

    گروه بندی روانشناسان ...................................................................................................................................34

    گروه بندی روانپزشکان.....................................................................................................................................37

    گروه بندی عقب ماندگان ذهنی از نظر آموزشی و تربیتی و درمانی...........................................................38

    طبقه بندی در DSM-III-R..................................................................................................................................40

    طبقه بندی در DSM-IV......................................................................................................................................40

    تعریف رشد .........................................................................................................................................................41

    دیدگاه هایی درباره هوش .................................................................................................................................42

    پیشگیری از بروز عقب ماندگی .........................................................................................................................44

    فصل سوم...................................................................................................................................................................

    طرح تحقیق .........................................................................................................................................................45

    جامعه آماری ......................................................................................................................................................45

    گروه نمونه .........................................................................................................................................................45

    روش نمونه گیری ..............................................................................................................................................45

    ابزار تحقیق ..........................................................................................................................................................46

    روش اجرا.............................................................................................................................................................48

    روش نمره گذاری ...............................................................................................................................................49

    روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................................................53

    فصل چهارم ..............................................................................................................................................................

    تجزیه و تحلیل آماری ........................................................................................................................................53

    تجزیه و تحلیل داده ها (آزمون گودایناف ) .....................................................................................................53

    اطلاعات توصیفی (آزمون گودایناف ) .............................................................................................................55

    جدول اطلاعات توصیفی (آزمون گودایناف ) ..................................................................................................66

    تجزیه و تحلیل داده ها(آزمون بندر ) ...............................................................................................................72

    اطلاعات توصیفی (آزمون بندر ) ......................................................................................................................74

    جدول اطلاعات توصیفی (آزمون بندر ) ...........................................................................................................84

    بررسی رابطه بین آزمون گودایناف و بندر ....................................................................................................89

    تفسیر کلی ...........................................................................................................................................................96

    فصل پنجم..................................................................................................................................................................

    خلاصه تحقیق  ....................................................................................................................................................97

     یافته های تحقیق ...............................................................................................................................................99

    سخن آخر .........................................................................................................................................................100

    منابع...................................................................................................................................................................102

     

    منبع:

    1-آناستازی ، الف – روان آزمایی – ترجمه محمد تقی براهنی – 1364- انتشارات دانشگاه تهران

    2-افروز، غلامعلی – مقدمه ای بر کودکان عقب مانده ذهنی – 1375انتشارات دانشگاه تهران

    3-احمدوند ، محمد علی – روانشناسی کودکان استثنایی – 1375 انتشارات دانشگاه پیام نور

    4-انجمن آمریکایی عقب ماندگی ذهنی (جمعی از نویسندگان)-عقب ماندگی ذهنی تعریف ، طبقه بندی و سیستم های حمایت – ترجمه دکتر فرهاد ماهر- تهران 1380 – انتشارات رشد .

    5-بیابانگرد ، اسماعیل – روانشناسی نوجونان – تهران 1376- دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    6-سلیمی اشکوری ، هادی – سمپوزیوم عقب ماندگی ذهنی – تهران 1362- انتشارات علمی و فرهنگی

    7-کریمی درمنی ، حمید رضا- توانبخشی گروه های خاص – تهران 1382- انتشارات گسترده

    8- تبریزی ، غلامرضا . ک- مقدمه ای بر روانشناسی رشد – 1375- انتشارات آیدین

    9-دانیل پی ، هالاهان – جمیز ام ، کافمن – کودکان استثنایی – ترجمه مجتبی جوادیان – 1377 انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ چهارم

    10- فلاول ، جان اچ – رشد شناختی – ترجمه دکتر فرهاد ماهر – 1377 – انتشارات رشد

    11- پاشا شریفی- حسن – اصول روانسنجی و روان آزمایی – 1372- انتشارات رشد

    12- مارنات ، گری گراث – راهنمای سنجش روانی ، جلد اول – ترجمه حسن پاشاشریفی و دیگران – 1373 – انتشارات رشد

    13-مارنات ، گری گراث – راهنمای سنجش روانی ، جلد دوم – ترجمه حسن پاشا شریفی و دیگران – 1373 – انتشارات رشد

    14- لطف آبادی ، حسین – آزمون های روانی ، شناختی برای مشاوره کودک -1372- انتشارات آستان قدس رضوی

    15- رابینسون ، نانسی ام – رابینسون ، هالبرت بی – کودک عقب مانده ذهنی – ترجمه فرهاد ماهر – 1377 – انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ پنجم

    16-سولسو، رابرت ال – روانشناسی شناختی – ترجمه فرهاد ماهر – 1375 – انتشارات رشد

    17-میلانی فر، بهروز – روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی – تهران 1378 – انتشارات قومس

    18-نادری، عزت اله و دیگران – راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق -1371 – انتشارات بدر

    19- هنری ماسن ، پاول و دیگران – رشد و شخصیت کودک – ترجمه مهشید یاسایی – 1374- نشر مرکز – چاپ اول

    20- سیف ، سوسن و دیگران – روانشناسی رشد – تهران 1373- انتشارات سمت

    21-شفیع آبادی ، عبداله – مبانی روانشناسی رشد – تهران 1372-انتشارات چهر

پروپوزال در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , تز دکترا در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , رساله در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , پایان نامه در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , تحقیق در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , مقاله در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83 , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت