روش تحقیق بد حجابی

تعداد صفحات: 132 فرمت فایل: word کد فایل: 3451
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بد حجابی

    فصل اول:

    کلیات

    بیان مساله

    بی شک پوشش زن در برابر مرد بیگانه یکی از ضروریات دین اسلام است که نمی توان درباره جنبه اسلامی آن تردیدی به خود راه داد در قرآن کریم و روایات وارده از پیامبر و ائمه معصومین- علیهم السلام- و نیز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کیفیت آن تصریح شده است.

    بنابراین همه ادیان الهی در پاسخ به ندای درونی فطرت حجاب را بر زنان واجب دانسته اند و اسلام که آخرین آیین الهی و بالطبع کاملترین دین است و برای همیشه و همه بشریت، از طرف خداوند عالم نازل شده است لباس را هدیه ای الهی معرفی نموده و وجوب پوشش زنان را با تعدیل و انتظام مناسبی به جامعه بشری ارزانی داشته است از انحرافات و یا افراط و تفریطهایی که در زمان پیامبران در پوشش زنان وجود داشته است اجتناب نموده و در تشریع قانون، حدی متناسب غرایز انسانی را در نظر گرفته است.

    حجاب و پوشش اسلامی از جمله مسائلی است که چند سال اخیر در کشور ما بصورت گسترده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. و عده ای از افراد سئوال می کنند که:

    منظور از حجاب چیست؟

    به چه چیزی حجاب اسلامی اطلاق می شود؟

    چرا ما باید پوششی تحت عنوان چادر داشته باشیم؟

    چرا ورود زنان در جامعه منوط به حجاب آنها می باشد و…

    به نظر این افراد حجاب یعنی پوشانیدن بدن به هر طریق که باشد و در هر صورتی که باشد کفایت می‌کند، در صورتیکه در شرع مقدس هر پوششی حجاب محسوب نمی شود بلکه پوششی را حجاب می‌شمرد که حدود آن در شرع مشخص شده است. اگر پوشش بر اساس آن معیار باشد حجاب است وگرنه آن پوشش را نمی توان حجاب شمرد.

    حال برای یافتن پاسخی مناسب برای این پرسشها بر آن شدیم که پژوهشی در این موضوع صورت گیرد تا روشن گردد که علت اساسی بیان این مخالفتها چیست؟ چرا عده ای مخالف با این امر ضروری اسلام هستند؟ و چرا عده ای این پدیده مهم اخلاقی و اجتماعی را زیر سئوال می برند و در صدد از بین بردن حیا و حجاب در بین زنان هستند؟

    در این پایان نامه بعضی از علتهای بد حجابی از دو بعد فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته تا اینکه معلوم گردد که آیا علت مخالفت با این امر خود شخص است یا علت آن مربوط به اجتماع و خانواده می باشد و بالطبع اگر کسی چنین طرز فکری را از حجاب داشته باشد، و مخالف آن باشد و آنرا عامل عقب ماندگی و واپس گرایی بداند، پیامدهایی برای فردو اجتماع در پی خواهد داشت، زیرا آثار بد حجابی افراد، هم به خود فرد و هم به اجتماع و دیگران و مخصوصاً به قشر جوان مملکت بر می گردد، که بعضی از فشارهای روحی و روانی دختران و پسران ریشه در همین عامل ضد اخلاقی دارد.

    بنابراین برای ترویج حجاب و پیاده کردن آن در جامعه نیاز به راهکارهایی است که بتوان با توجه به آن حجاب را ترویج داد و از بی حجابی و بدحجابی جلوگیری نمود.

     

    ضرورت موضوع

    جامعه اسلامی جامعه ای است ارزش مدار و آرمانی که حفظ و تقویت این ارزشها می تواند در پیشبرد اهداف متعالی مکتب حیات بخش اسلام موثر واقع شود و بالعکس عدم پایبندی به ارزشها و یا کم رنگ شدن آنها باعث دور شدن جامعه از اهداف آرمانی خود خواهد شد.

    یکی از این ارزشهای مهم موضوع حجاب است که با مشاهدات عینی ملاحظه می شود برخی از بانوان جامعه این امر را جدی تلقی نمی کنند و با رعایت نکردن موازین اسلام لطمه ای به خویش، و پیرو آن به اجتماع و خصوصاً نسل جوان و نوجوان جامعه وارد می شود، و از این طریق جامعه اسلامی را به طرف انحطاطات اخلاقی و اجتماعی پیش می برد. و از آنجایی که شناسایی مساله و توجه به اصل موضوع اولین مرحله برای ارائه راه حل می باشد، لازم دانستم پژوهشی در این زمینه ارائه دهم، باشد که این امر، مورد دقت و توجه مسئولین امر قرار گرفته و در جهت بهبود وضع موجود موثر واقع شود.

     

    پیشینه موضوع

    حجاب صحیح اسلامی از آن موضوع هایی است که همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و آثاری در این زمینه به نگارش در آمده است، که از جمله آنها:

    1- کتاب علل فساد و بدحجابی زنان نوشته احمد رزاقی است که این کتاب بیشتر به بیان علتهای فساد و بد حجابی زنان پرداخته است در این کتاب علت العلل بد حجابی را ضعف ایمان معرفی کرده است و بعد از آن خانواده و بطور اخص برای مادر بیشترین نقش را در حجاب زنان و دختران جوان می داند.

    2- کتاب حجاب در عصر  ما نوشته محمد رضا اکبری این کتاب علاوه بر بیان علت بدحجابی به پیامدهای بدحجابی نیز اشاره کرده است و می گوید ثمره اصلی بد حجابی فرو پاشیدن و تزلزل خانواده و از بین رفتن حیا و عفت که منجر به طلاق و بالطبع زیاد شدن کودکان بی سرپرست می شود و در مقابل آن رعایت حجاب طبق شئونات اسلامی باعث تداوم و استحکام خانواده و ایجاد مهر و محبت و اعتماد متقابل میان زن و شوهر می شود از جمله راهکارهایی که می توان برای مبارزه با این پدیده شوم ارائه داد در این کتاب بالا بردن اعتقادات و ایمان به عالم غیب را بیان نموده است تا از این طریق بتوان گامی درست در جهت بالا بردن حجاب در جامعه برداشته شود.

    3- مجله شمیم یاس شماره دهم دی 1382، خانم حکیمی در این مجله بعد از ذکر تاریخچه بدحجابی پیامدهایی را برای آن ذکر نموده است که مهمترین پیامد آن تزلزل خانواده می باشد و پیامدهای دیگر را نیز بعد از آن ذکر نموده است.

    البته کتابهایی که فقط تاریخچه و علل بدحجابی را بیان کرده باشد زیاد در دسترس نیست در کتابهای موجود علل بدحجابی از ابعاد مختلف بیان نشده است و در برخی از این کتابها پیامدهای بد حجابی از ابعاد مختلف بررسی شده است. در این پایان نامه پژوهشگر بعد از ذکر تاریخچه بدحجابی در صدد بیان علل و به دنبال آن پیامدهای بدحجابی از دو بعد فردی و اجتماعی است. که در آخر هم راهکارهایی را پیشنهاد نموده است تا شاید مورد توجه قرار گیرد.

     

    اهداف موضوع

    انسان فطرتی خداخواه و خواهان رشد و کمال دارد و با کسب شناختی نسبی از پروردگار عالم آوای عبودیت سر می دهد و با میل و اشتیاق در برابر دستورات و نواهی الهی سر تسلیم فرود می آورد.

    پوشیدگی زن یکی از ارزشهای بزرگ اسلام است که اگر به سبکی زیبا و منطقی، جامع و قلمی شیوا و رسا به آن پرداخته شود، از آن استقبال می کند و از برکات فراوان انتخاب حجاب بهره مند می گردد و از آفت های متعدد و زیانبار بی حجابی و بدحجابی مصون می ماند.

    حجاب اسلامی همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است کتابهایی در این زمینه به زیور صحیح آراسته گردیده اند که هر کدام در بردارنده بخشی از مباحث این حکم الهی است.

     

    اهداف موضوع

    الف- هدف کلی:

    تبیین پدیده بدحجابی در جامعه

    یافتن راه حل صحیح و مناسب جهت مقابله با آثار و مظاهر فساد و تباهی و بی عفتی و بی حجابی در گرو شناخت عمیق علل و عوامل تظاهر به بدحجابی و فساد گستری است.

    ب- اهداف جزیی:

    تبیین علل فردی و اجتماعی بد حجابی

    تبیین پیامدهای فردی و اجتماعی بدحجابی

    تبیین راههای مبارزه با بدحجابی

    واژه لغوی حجاب

    حجاب در لغت: حجاب واژه ای است عربی با معانی متعدد، پوشش، وسیله پوشیدن، حائل و... در کتاب «لسان العرب» درباره معانی آن چنین آمده است:

    «حجاب به معنای پوشش است زن محجوبه یعنی زنی که بوسیله ای پوشیده شده است. هم چنین حجاب نامی است برای آنچه بدان خود را می پوشاند. آنچه میان دو چیز حائل گردد نیز حجاب نامیده می شود جمع آن «حجب» است کلام خداوند متعال که می فرماید: «وهن بیننا و بینک حجاب» بدین معناست که میان ما و شما حاجز و فاصله ای در نحله «روش» و دین وجود دارد»[1]

    در زبان فارسی- با توجه به این که واژه حجاب عربی است- معانی متفاوتی برای آن نقل شده است در فرهنگ عمید برای «حجاب» معانی ذیل ارائه شده است:

    «پرده، ستر، نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند، روی بند، برقع، چادری که زنان سر تاپای خود را بدان پوشانند»[2]

     

    واژه اصطلاحی حجاب

    معنای اصطلاحی حجاب همان پوشش مخصوص زنان است و گاهی هم به معنای پرده و حاجز می آید؛ مانند این آیه «و اذا سالتموهن متاعا فاسئلوهن وراء حجاب»

    در شرع برای حجاب سه اطلاق وجود دارد.

    1- این که زن تمام اجزای بدنش را مگر آن مقداری که مجاز شمرده شده است از هر ناظری که نگاه کردنش بدان زن جایز نیست بپوشاند.

    2- این که در بیت خویش بماند و جز هنگام ضرورت از آن خارج نشود.

    3- حایلی که بین زن و مرد نامحرم ساتر قرار می گیرد.

    همانطور که ملاحظه شد برداشتهای که از حجاب شده مختلف است و علت اختلاف آن از معانی لغوی حجاب ناشی شده است استاد شهید مطهری «ره» در معنای اصطلاحی حجاب می فرماید «کلمه حجاب هم به معنای پوشیدن و هم به معنی پرده و حجاب، بیشتر استعمالش به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده، وسیله پوشش است شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششی حجاب نیست آنگاه با ذکر مواردی از آیات و روایات و نقل سخنان ابن خلدون که در آنها واژه حجاب به معنای «پرده» بکار رفته است می فرماید:

    «استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن، یک اصطلاح نسبتاً جدید است در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها، کلمه ستر که به معنی پوشش است بکار رفته است. فقها در کتاب الصلوه و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شده اند که کلمه «ستر» را بکار برده اند لغت حجاب پرده است و اگر در مورد پوشش کار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود»[3]

    از مجموع این کلمات می توان چنین نتیجه گیری کرد که واژه حجاب گرچه در لغت اغلب به معنای پرده و حائل استعمال شده است وشاید پوشش زن را به اعتبار پشت پرده واقع شدن، حجاب نامیده اند اما بطور مسلم، امروزه- بویژه در معنای مصطلح واژه حجاب فقط به معنای پوشش مخصوص زنان بکار می رود و از معنای پرده نسخ شده است. از این رو در کلمات فقها و مفسرین متاخر و نویسندگان معاصر، به جای کلمه «ستر» یا پوشش زنان از واژه حجاب استفاده می شود.

    البته واژه حجاب در کتابها و عبارات عرفانی، معنای مصطلح دیگری دارد.

     

    حجاب صحیح اسلامی

    اسلام بنا بر مصالح زیادی مخالف هرگونه تحریک و تهییج جنسی در خارج از خانواده و خارج از روابط زناشویی می باشد. البته همان که این مصالح مربوط به خود انسان است نه مربوط به چیزی خارج از وجود او و همه مفاسدی که از کشیده شدن تحریکها و تهییجهای جنسی به اجتماع و خارج از خانواده بوجود می آید دامن گیر خود انسانها می شود.

    حجاب اسلامی و کامل، حجابی است که در آن هیچ نوع جلب توجه و تحریکی وجود ندارد. در رساله های علمیه چنین می خوانیم «بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناء وجه وکفین از نامحرم بپوشاند.

    وجه یعنی صورت، کفین یعنی دستها تا مچ،‌ پوشش دستها و صورت در صورتی واجب نیست که آرایش و زینت نشده باشد و نگاه به آنها موجب مفسده نباشد.

    اینک به چند نمونه از حجابهای غیر اسلامی که بنابر نظر فقها جایز نیست اشاره می کنیم.

    اما قبل از بیان نمونه ها ذکر نکته ای لازم است که تا علت غیر جایز بودن بعضی از حجابها روشن شود .

    خانمها در ارتباطشان با نامحرم در حالتهایی قرار می گیرند که اگر از پوشش مناسب برخوردار نباشند ارتباط آنها موجب مفسده و گناه می شود. بعضی از این حالتها عبارتند از:

    دادن چیزی به نامحرم یا گرفتن چیزی از آن.

    کار کردن در مقابل نامحرم در منزل یا خارج از منزل.

    مرتب کردن چادر، سوار شدن به اتومبیل یا خارج شدن از آن.

    غذا خوردن در مقابل نامحرم…

    و در این قبیل موارد، احتمال نمایان شدن بدن زن در صورتی که حجاب مناسب طبق گفته فتاوا نباشد وجود دارد.

    برای سهولت در یادگیری حجابها را- به سه دسته، همراه با چند مثال تقسیم می کنیم.

    1) حجابهای غیر جایز با چادر

    پوشیدن چادر بدون روسری یا مقنعه ای که موها و سرو گردن را بپوشاند.

    پوشیدن چادرهای نازکی که موها و یا دستها و اندامها از پشت آن نمایان است.

    پوشیدن چادری که دارای رنگ تند و مهیج باشد به طوری که توجه نا محرم را جلب کند.

    2) حجابهای غیر جایز بدون چادر

    پوشیدن مانتو یا لباس کم حجم بدن که برجستگیهای آن را نپوشاند به طوری که ایجاد تهییج و تحریک کند.

    پوشیدن مانتو یا آستینهای گشاد به طوری که در بعضی ارتباطها از مچ را نپوشاند.

    پوشیدن مانتو یا لباسی که رنگ تند و مهیج دارد.

    پوشیدن مانتویی که طوری دوخته یا تزیین شده که توجه را به خود جلب می کند. مثلاً روی سینه یا پشت آن چیزی از قبیل دکمه یا گل و… قرار داده، که جلب نظر کند. یا پشت و بغل آن چاکهای بلند داده شده به خصوص زن از پایین تنه و زیر آن پوشش مناسبی نداشته باشد.

    3) پوشش مربوط به پا و سر

     پوشیدن جورابهای نازکی که پوست پا را نمی پوشاند.

    پوشیدن روسری یا مقنعه ای که تمامی مو را نپوشاند یا استفاده از روسری و مقنعه بطوری که تمامی مو را پنهان نکند.

    -بستن مو وجمع کردن آن در پشت سربه نحوی که بر آمدگی آن مشهود باشدوجلب نظر کند.

    پوشیدن کفشهای صدادار به نحوی که جلب نظرنامحرم کند ومفسده ایجاد نماید.

    نمایان شدن موی مصنوعی که به موی خانمها وصل است هم چنین نمایان شدن کلاه گیس نیز جایز نمی باشدحتی اگرموی وصل شده از جنس موی مرد باشد.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بد حجابی

    فهرست:

    فصل اول:

     

    کلیات

    بیان مساله

    ضرورت موضوع

    پیشینه موضوع

    اهداف موضوع

    اهداف موضوع

    واژه لغوی حجاب

    واژه اصطلاحی حجاب

    حجاب صحیح اسلامی

    تاریخچه بدحجابی

     

    فصل دوم:

    علل بد حجابی

    علل فردی

    علل اجتماعی

    الف)خانواده

    ب)عدم آراستگی

    ج)ضعف غیرت

    د)ضعف ایمان

    2-تربیت نامطلوب

    ب)جامعه

    الف)تهاجم فرهنگی و تبلیغات استعمار:

    ب)مدگرایی

    ج)تنوع اقوام و ادیان

    د)رسانه‌ها

    و)بازار

    ه)کاهش ازدواج

    وسوسه‌های شیطانی

    عملکرد دستگاه‌های ذیربط

     

    فصل سوم:

    پیامدهای بد حجابی

    پیامدهای فردی

    1-از بین رفتن حرمت و کرامت زن

    2-نبود امنیت فردی و اجتماعی برای زن

    3-افت کمالات

    4- ذلت و خواری مرد

    5-بیماریهای روحی و روانی

    6-پیامدهای اقتصادی

    پیامد اجتماعی

    الف- خانواده

    سست شدن پایه های خانواده و گریز از ازدواج

    طلاق

    بی اعتمادی

    ب- جامعه

    خود باختگی زنان

    سلطه قدرتهای سیاسی

    نا امنی در جامعه

    روابط ناسالم اجتماعی

    عدم پذیرش مسئولیتهای اجتماعی

    رکود فعالیتهای علمی صنعتی و اقتصادی

    ایجاد فاصله جوان با جامعه

    شیوع انحراف و گناه

     

    فصل چهارم

    ارائه پیشنهاد

    عمق بخشیدن به باورهای دینی

    تربیت دینی

    استفاده از روش های نوین تربیتی

    تکیه بر فرهنگ دینی

    توجه به امر به معروف و نهی از منکر و گسترش و رواج آن در جامعه

    عدم پیروی کورکورانه از فرهنگ مبتذل غرب

    مقاومت آگاهانه در برابر فرهنگ مبتذل غرب

    توجه به ارزش های اسلامی و ملی

    افزایش آگاهی های دینی

    توجه به وظایف دو گانه زن و مرد

    تبیین صحیح حدود روابط زن و مرد

    دقت و توجه عمیق در تربیت فرزندان دختر

    توجه بیشتر به جوانان

    توجه و محبت به همسر

    ایجاد انگیزه برای گسترش حجاب در جامعه

    تسهیل ازدواج و لوازم آن

    دقت بیشتر در تولید فیلم ها و سریالهای تلویزیونی

    ایجاد محدودیت برای غیر مسلمانان وسیاحان

    برخورد با بد حجابان

    پاسخ به شبهات

    حجاب، سلب آزادی زن

    حجاب، شعار سیاسی است

    بی حجابی، بی حیایی نیست

    حجاب، عامل دلمردگی زنان

    خلاصه مطالب

    بحث و نتیجه گیری

    منابع و مأخذ

     

    منبع:

    -آمدی، عبدالواحد، غررالحکم، ترجمه محمد علی انصاری، تهران؟ 1337.

    2- ابونعیم، احمد بن عبدالله، حلیه اولیاء، ج2، دارالکتب الحلیه.

    3- اتکنیسون، ریتال و هیلگارد، ارنست، زمینه روانشناسی.

    4- استاد ملک، فاطمه، حجاب و کشف حجاب در ایران، موسسه مطبوعاتی عطایی، تهران.

    5- اکبری، محمد رضا، حجاب در عصر حاضر، پیام آزادی، تهران.

    6- العشماوی، محمد سعید، حقیقه الحجاب و حجیه الحدیث.

    7- امام خمینی «ره»، کشف الاسرار.

    8- امینی، ابراهیم، آئین تربیت، انتشارات اسلامی، تهران، 1359.

    9- انصاری، ابن منظور جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، ارصاد، ج1.

    10- بروس، کوئن، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلامعباس توسلی، رضا فاضل، تهران، سمت، 1372.

    11- ترنر، ا.چ.مفاهیم و کاربردهای جامعه شناسان.

    12- جوادی عاملی، محمد تقی، زن در آینه جلال و جمال، نشر فرهنیگ رجا.

    13- خودآموز احکام بانوان

    14- دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام، انقلاب اسلامی، تهران 1365.

    15- رزاقی، احمد، عوامل فساد و بدحجابی زنان، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی، تهران، 1367.

    16- زمخشری، محمودبن عمر، کشاف، ترجمه و تصحیح مصطفی حسین احمد، المکتب التجاره، قاهره، 1935 ق. 1373.

    17- ساراسون، باربارا، روان شناسی مرضی، ترجمه بهمن عمارین، رشد، تهران، 1371.

    18- شامبیاتی، هوشنگ، بزهکاری اطفال و نوجوانان، پاژنگ، تهران، 1370.

    19- شبر، ابوعبدالله، اخلاق، قم، هجرت، 1379.

    20- شریعتی، علی، انتظار عصر حاضر از زن مسلمان، حسینیه ارشاد، تهران، بی تا.

    21- شریعتی، علی، زن، انتشارات سفر، تهران، 1360.

    22- طبرسی، احمدبن عبدالله، الاحتجاج، ج1، مشهد.

    23- طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، مصر، 1304 ق.

    24- عمید، محسن، فرهنگ عمید فارسی رقعی، امیر کبیر، تهران، 1377.

    25- غفاری، مسعود، بنیاد شناسی رفتار، مرکز آموزشی و پژوهشی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، تهران،‌ 1376.

    26- فتحی، مهری، آنچه یک زن باید بداند، شهید فهمیده، اصفهان، 1380.

    27- قانعی، علی، نظام حیات خانواده در اسلام، انجمن اولیاء و مربیان، تهران.

    28- قمی، عباس، سفینه البحار، ترجمه محمد باقر ساعدی، زیر نظر محمد رضا اعدادی، کتابفروشی جعفری، مشهد، 1400 ق.

    29- کاظمینی،‌ محسن، وسایل الشیعه، کتابفروشی مصطفوی، تهران، 1364.

    30- لمبروز، جینا، روح زن، ترجمه پری شه رئیسی، انتشارات دانش، چاپ سوم ، 1369.

    31- مجلسی، محمد بن باقربن محمد تقی، بحارالانوار.

    32- مجله زنان، ش 42.

    33- مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، قم، صدرا، 1299ق- 1358.

    34- مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، قم، صدرا.

    35- مهریزی، مهدی، حجاب، کانون اندیشه جوان، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، تهران، 1379.

    36- نهج البلاغه، حکمت، ترجمه صبحی صالح.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بد حجابی, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بد حجابی, تز دکترا در مورد روش تحقیق بد حجابی, رساله در مورد روش تحقیق بد حجابی, پایان نامه در مورد روش تحقیق بد حجابی, تحقیق در مورد روش تحقیق بد حجابی, مقاله در مورد روش تحقیق بد حجابی, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بد حجابی, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بد حجابی, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بد حجابی, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بد حجابی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت