روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟

تعداد صفحات: 101 فرمت فایل: word کد فایل: 3407
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: تاریخ
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟

    پیشینه ی تحقیق

    در زمینه ی ترقّی و پیشرفت جامعه و کشور ایران زیاد گفته و نوشته اند،در این زمینه کتاب های مفیدی نوشته و به تفصیل سخن رانده اند ولی هنوز مطالب ناگفته بسیار است و مسائل جدیدی که هر روز و هرساعت در دنیا پیش می آید و تغییر و تحولاتی که در سیاست داخلی و خارجی کشورها پدید می آورد و روابط بین کشور ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

    اگر چه سیاست کشور ما مشخّص و بر موازین شرع مقدس اسلام و قوانین مجلس استوار است ولی دیگر کشورها وعمدتاً کشورهای غیر اسلامی محور برنامه ریزی ها و سیاستشان منافع مادی کوتاه مدت و بلند مدت آن ها است نه اصول اعتقادی و اخلاقی. برای مثال در جریان مسئله ی هسته ای کشورمان شاهد بودیم  بعضی از کشور ها که به ظاهر با ما همراه بودند در صدور قطعنامه علیه ایران یا سکوت کردند ویا علیه ایران رای دادند.

    پس در زمینه ی رشد و پیشرفت و استقلال همه جانبه ی کشور مطلب زیاد و تابع جریانات سیاسی است.یک روز حکومت غیر مردمی کشور عراق روبروی جمهوری اسلامی می ایستد و همه ی امکانات دو کشور که باید برای نابودی دشمن مشترک به کار گرفته شود نابود می گردد و آن که نفس راحت می کشد اسرائیل است و متّحد اصلیش آمریکا و دیگر دشمنان پشت پرده و پنهانی هر دو کشور که به ظاهر دوستند و در حقیقت دشمن.

    ما تحقیق خود را در زمینه ی پیشرفت و ترقی کشور به پایان رساندیم و یقیناً اگر هم اکنون مقاله ی تحقیقی دیگری می نوشتیم، مطالب جدیدی اضافه می شد زیرادر این زمینه سخن ناگفته بسیار است .

    امید واریم دانشمندان و نویسندگان متعهّد در زمینه ی بیداری و آگاهی مردم مطالب سودمند بنویسند و شاهراه سعادت را بنمایند، توطئه ها ی دشمنان را بر ملا نمایند و با انتشار مطالب مفید و آگاهی بخش بیش از پیش زمینه ها ی توسعه و ترقی  کشوررا فراهم سازند.

    روش تحقیق

    در مقاله ی حاضر روش تحقیق ، کتابخانه ای است. دراین تحقیق از منابع مکتوب فارسی ،عربی وانگلیسی شامل:کتاب،روزنامه،ماهنامه و... ویا اینترنت استفاد شده است.

    با نگاهی اجمالی و مبتنی بر دریافت ها و اطلاعات از خبرگزاری ها ، روزنامه ها و آثار تحقیقی به دخالت های بیگانگان در طول تاریخ در امور سیاسی و اقتصادی کشور ،تکنولوژی هسته ای،موانع پیشرفت و راه های رسیدن به تعالی پرداختیم.

     یقین داریم که مطالب مطروحه در پژوهش قابل نقد و بررسی می باشد و با گذشت زمان و سیر تحوّلات و وقایع می تواند در پاره ای از موارد نقد یا حتّی نقض شود. همانگونه که این مشکل در اغلب پژو هش هایی که در این موضوع طرّاحی ،تنظیم و نگاشته می شود وجود دارد .

    مهم این است که تحقیقات در این زمینه ، می تواند دست کم در ایجاد انگیزه در محققان ونخبگان مفید باشد و زمینه ساز حرکتی در خور شود.

     

     

     

    مقدّمه

          پیشرفت همه جانبه ی کشور و موانع این حرکت عظیم، موضوعی بود که علاوه بر همسویی با علاقه و میل باطنی می توانست در یک بررسی تحقیقی پاسخگوی نیاز درونیمان باشد و با گام نهادن دراین مسیر و مشاهده ی  جلوه هایی از گذشته ی پر افتخار میهن ، مساعی نیاکان فخر آفرین خود را بیش از پیش درخور احترام یافته "بوی گل آنچنان مستمان کرد که دامن از دستمان شد" و در برابر بزرگ مردانی که شوکت ، شکوه و ایسار فرهنگ و تمدن ایرانی مدیون ایثارشان است زانوی ادب زدیم ومات و مبهوت به تماشای آن همه رشادت ها وشهامت ها نشستیم[1].

    به پاس هر وجب خاکی از ملک

     

    چه بسیار است آن سرها که رفته

    زمستی بر سر هر قطعه زین خاک

     

    خدا داند چه افسر ها که رفته

          هر ایرانی غیرتمند با مطالعه ی تاریخ گذشته کشور خود گاهی با غرور، گاهی با خشم و گاهی با تاسّف به وقایع تاریخ می نگرد. با مطالعه ی حکومت نادر شاه به تجزیه و تحلیل می پردازد. یک روستایی چوپان زاده ، کشور ایران را  از شرّ کشور گشایان داخلی و خارجی نجات می دهد، پله های موفقیّت و قدرت را با هوشمندی کم نظیری می پیماید و آنچنان آوازه ای  می یابد که تحلیل گران نظامی تاریخ او را به عنوان فاتح نامدار آسیا و جزء نوابغ نظامی تاریخ بشر معرفی می کنند ولی سر انجام همین نادر قصی القلب می شود و به بیماری جنون آدم کشی و  باج ستانی مبتلا می گردد "حیاتی که با حماسه آغاز می شود و با فاجعه پایان می پذیرد [2]" حکومت ها یکی پس از دیگری چون ابر بهاری می بارند و می روند و بعضی ها هم بر سر مردم تگرگ می بارند تگرگی که پیکره ی جامعه را تباه می سازد و نعمت ، نقمت می شود واز  کارنامه ی سیاه آن حکومت زخمی عمیق بر پیکره ی تاریخ کشور باقی می ماند؛ مثل،حکومت پهلوی که اقتدار ملّی را دست مایه ی سرسپردگی به بیگانه نمود یا حکومت ناصرالدین شاه و عیّاشی های او و امتیازهایی که به بیگانگان می داد، از جمله امتیاز "رویتر"و" قرارداد تالبوت" نا گفته نماند که امتیاز رویتر از ننگین ترین امتیازاتی است که ممکن است از سوی یک کشور به کشور دیگری داده شود در زمان ناصرالدین شاه و با تلاش میرزا حسین خان سپهسالار میان دولت ایران با یک یهودی انگلیسی به نام بارون جولیوس دورویتر بسته شد. به موجب این توافقنامه که به صورت قطعی و انحصاری بود حقّ احداث راه آهن و بهره برداری ازکلیه ی معادن بجز طلا و نقره و سنگ ها ی قیمتی و نیز بهره بر داری از  جنگل ها و احداث قنوات و کانال های آبیاری اراضی به مدت هفتاد سال و اداره ی گمرکات و حق صدور همه نوع محصولات به ایران به مدّت بیست و پنج سال به رویتر واگذار گردیدبا انعقاد چنین قراردادی ایران عملا استقلال سیاسی و اقتصادی خود را از دست داد و بدون جنگ و خونریزی تبدیل به مستعمره ی انگلستان شد که سر انجام با اعتراضات مردم و به خصوص مجتهد اگاه حاج ملا علی کنی ملغی اعلام شد.     

          این مثالی بود تا محرز شود که کشور ماچه بلایایی را طی نموده که البته این مورد مشتی از خرواراست آنچه اهمیت دارد این است که ایران امروز با مردانی به استواری کوه،بیدار و با اراده پوزه ی استکبار را به خاک مذلّت مالیده و می مالند. شیر مردانی که دیروز جنگ تحمیلی وهجوم ناجوانمردانه ی دشمن بی منطق را دفع نمودند وهمه ی محاسبات دشمن را بر هم زدند و نقشه های آنان را نقش بر آب نمودند و امروز با قدرت و مصمّم ، با دست یابی به فن آوری هسته ای و علم روز دنیا به پیش می روند تا در عرصه ی اقتصادی و سیاسی به قلّه های عظیم فتح ونصرت دست پیدا کنند. اگر بگوییم ریشه ی بیشتر عقب ماندگی های ما و بد بختی کشور ما از امریکاست گزافه نگقته ایم بهترین تعبیر در مورد امریکا همان است که حضرت امام فرمودند"شیطان بزرگ"  شیطانی که بعد ازگذشت سی سال از سقوط رژیم شاهنشاهی هنوز دست از شیطنت بر نداشتند و پشت هر دسیسه و نیرنگی هیئت کریه این دشمن بشریّت و حامی رژیم صهیونیستی دیده می شود پرسش مهر امسال نشانه ی توجّه ریاست محترم جمهور به آینده ی ایران است و گفتگو و مشورت با دانشجویان روشنقکر و فرهنگیان متعهّد و دلسوز که پرچم دار علم ودانش و پشتوانه ی عظیم نیروی انسانی هستند بیانگر ارزشی است که ایشان برای این طبقه مخلص و بی ریا قائل شدند هدف از نگارش این مقاله برداشتن گامی هر چند کوچک در مسیری است که همه ی ایرا نیان متعهّد و پیرو خط ولایت به آن چشم دوخته اند و آن اعتلای ایران و اسلام است در این مقاله ابتدا شمه ای به تاریخ گذشته ی ایرانیان و وقایع مهمّی پرداختیم که از دوران مشروطه برای ما پیش آمد، کارشکنی های کشورهای استعمار گر مثل انگلیس وآلمان و روسیه و فرانسه و....[3]

          آنها یی که فقط صلاح و مصلحت خود را در نظر داشته و دارند و از مقررات بین المللی و روابط انسانی تا جایی سخن می گویند که بتوانند به کمک آن به چپاول و غارت کشورهای بی دفاع بپردازند و هر جا که منافع آنها ایجاب نماید به همه ی قوانین بین المللی و حقوق بشر پشت پا می زنند.

           نمونه ی بارز آن حمله ی نظامی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران و ساقط نمودن آن در خلیج فارس است .عده ای بی گناه  را در دریا غرق نمودند وبه جای سر افکندگی به این عمل وحشیانه مباهات می کنند و به فرمانده ناو جنگی خود مدال افتخار می دهند و این کار او را می ستایند .گویا مردم بی دفاع فلسطین و  افغانستان و عراق و... حقوقی ندارندو یا به چشم آنها بشر نیستند .

          یکی از موانع پیشرفت کشور ما همین قدرت ها هستند که می خواهند یکه تاز میدان باشند؛ منابع طبیعی و خدادادی کشورها ی جهان سوم را غارت نمایند و بر سر تقسیم آنها به مذاکره و معامله بنشینند و هر گاه دست آنهااز تجاوز به کشوری بسته شود و دولتمردان آن کشور به پشتوانه مردم در مقابل آنها بایستند چنگ و دندان نشان می دهند و تهدید نظامی می نمایند.تحریم اقتصادی می کنند و با هزار نیرنگ و دسیسه برای نفوذ درآن کشور و تفرقه در بین صفوف متّحد و همدل آن کشور نفشه می کشند در اینجا بهترین کار اگاهی و رشد سیاسی آن ملت است. برای مقابله با دشمن در چنین شرایطی باید به خود ایمان بیاورند  از مصرف کالاهای بیگانه حتّی المقدور چشم بپوشد خود تولید کنند ، به خود متّکی باشند به دشمن اجازه نفوذ درکشور خود را ندهند زیرا آنها مسیری را دنبال می کنند که به صلاح و مصلحت خودشان است و به منافع ملی آن کشور بی توجه اند.

    آن چه از خاک تو رست ای مرد حر

     

    آن بپوش و آن فروش و آن بخور

    آن جهان بینان که خود را دیده اند

     

    خود گلیم خویش را بافیده اند

            ملّت آگاه ایران و ملّت وفادار به آرمانهای حضرت امام خمینی"ره" امروز راه خود را یافته و با رهبری خردمندانه ی عالم فرزانه ، حضرت آیت الله خامنه ای در مقابل تهدیدها و تحریم ها و زور گویی ها ایستاده است و دنیا نیز دریافته است که دیگر ملت ایران آن ملت راکد و بی تفاوت دوره ی پهلوی نیست .خشم دنیای استکبار نیز ناشی از چنین وحدت و انسجامی است. دفاع دولتمردان ایران از انرژی هسته ای و پشتیبانی مثال زدنی مردم از تصمیم قاطع دولت در این زمینه نمونه ای است از انسجام مردم و پشتیبانی ملت  از دولت در برابر زور گویی اجانب.

  • فهرست و منابع روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - قرآن مجید

    2- نهج الفصاحه ، کلمات قصار حضرت رسول اکرم (ص)، تصحیح و شرح علی اکبر میرزایی

    3- نهج البلاغه حضرت علی (ع)، ترجمه محمد دشتی

    4- فیوضات، دکتر ابراهیم ، توسعه صنعتی و موانع آن در ایران، ناشر: انتشارات چاپخش، چاپ اول، بهار 1374

    5- وطن خواه دکتر مصطفی ، موانع تاریخی توسعه نیافتگی در ایران، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    6- رازانی، احسان ، پیامد های حضور نظامی آمریکا در عراق بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ناشر سازمان عقیدتی -سیاسی ناجا، چاپ اول، تابستان 1384

    7- رضا، پور شمسی، آشنایی با علوم هسته ای، ناشر معاونت آموزش منطقه مقاومت یزد و انتشارات نیکوروش، چاپ اول ،اسفند 1384

    8- ماهنامه  صلابت، سازمان آموزش و پرورش استان یزد، شماره 3 و4،بهار 1385

    9- رفیعی ،دکتر محمد حسین،توسعه ی ایران  نقدی بر گذشته راهی به سوی آینده ،ناشر نشر صمدیه

    10- تانزر، اقتصاد سیاسی بین المللی و کشور های در حال توسعه،ترجمه ی محمد سوداگر،انتشارات موسسه ی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی،پازند ،تهران،چاپ اول،1356

    11- پاکدامن،رساله ی دکترای دولتی،پاریس

    12- جهان عرب پس از صدام و منافع ملّی ایران ،معاونت سیاسی خارجی، گاهنامه،برداشت اول،سال دوم،ویژه نامه ی شماره ی دوم      (بقیه ی منابع در صفحه ی بعد)

    13- عزّت بگویچ، علی،اسلام بین دو دیدگاه شرق و غرب،مترجم سید حسین سیف زاده،دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی 1374

    14- زکی محمد،حسن،صنایع ایران بعد از اسلام،ترجمه محمدعلی خلیلی

    15- قاضیان ،حسین،مقاله ی مفهوم توسعه در آثار جلال آل احمد،اطلاعات سیاسی –اقتصادی،شماره های 75و78،آذر و اسفند1372

    16- مجموعه آثار شماره ی 10،جهت گیری طبقاتی اسلام،آیت الله طالقانی،تفسیر پرتوی از قرآن،جلد دوم

    17-پیام ها و سخنرانی های امام خمینی،جلد 3 ،انتشارات نور

    18-رزاقی،دکتر ابراهیم ،الگویی برای توسعه ی اقتصادی ایران،نشر توسعه،چاپ اول1369

    19-روز نامه ی سلام24/3/75

    20- روزنامه ی همشهری 13و19و20و21/11/82

    21- خبرگزاری مهر،24/2/83

    22- www1.irna.ir/fa/news/menu-158

پروپوزال در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, تز دکترا در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, رساله در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, پایان نامه در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, تحقیق در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, مقاله در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق عوامل ، راه ها و موانع پیشرفت چیست و چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست ؟
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت