پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل

تعداد صفحات: 89 فرمت فایل: word کد فایل: 3371
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل

    چکیده

     

    عنوان تحقیق مورد نظر بررسی مقایسه مهارت اجتماعی فرزندان فرهنگی با فرزندان افراد غیر فرهنگی در شهرستان لالی خوزستان است.گسترش روابط انسانی در دوران نوجوانی نیاز افراد را در کسب مهارتهای اجتماعی برای تسلط بر ارتباطات بین فردی را بیشتر میکند0 روش تحقیق حاضر با توجه به اهداف وفرضیات تحقیق از نوع عملی مقایسه ای است یعنی در واقع محقق با مقایسه دو گروه می خواهد میزان مهارت اجتماعی هر گروه را بررسی کند.جهت بررسی میزان مهارت اجتماعی دانش آموزان افراد فرهنگی و غیر فرهنگی دو گروه انتخاب شده وبا استفاده از پرسشنامه استاندارد شده مهارتهای اجتماعی مورد آزمون قرار گرفته اند.جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی که در سال تحصیلی 85-84در شهرستان لالی مشغول به تحصیل میباشند وطبق آمار 458نفر جزو نمونه آماری بوده اند .

    برای تجزیه وتحلیل داده های آزمون نیز از روش آمار استنباطی شامل(tدو گروه مستقل،آزمون تحلیل واریانس)وهمچنین آمارتوصیفی شامل میانگین نما،میانه و…استفاده شده است ودر نهایت نتایج بدست آمده نشان داد که مهارت اجتماعی فرزندان فرهنگی بیشتر از فرزندان افراد غیر فرهنگی است ومهارت اجتماعی دختران بیشتر از مهارت اجتماعی پسران است.

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1مقدمه :

    ارتباط غیر کلامی ابتدایی ترین وسیله پیوند میان انسانها بوده و انسان اولیه به کمک آن با همنوع خود و حتی با حیوانات رابطه برقرار می کرد و نیازهای خود را با ترسیم آن برآورده می ساخت با پیدایش زبان گفتاری ، اختراع خط، صنعت چاپ ، پیشرفت جوامع، تغییرات ، تحولات شدید صنعتی و … نیاز انسان را به ارتباط پیچیده و مؤثر بیشتر کرده است.

    خود باوری توانایی است که فرد از طریق ابراز آن می تواند به طور موثری نیازهای خود را  براورد کند. در حالیکه به حقوق سایرافراد نیز احترام بگذارد. ( تامسون , باندی ، 1999) مهارتهای اجتماعی اغلب به عنوان مجموعه پیچیده ای از مهارتها تعریف می شوند که شامل ارتباطات ، حل مساله تصمیم گیری ، قدرت نمایی ،تعامل با گروه ودوستان (همسالان ) وخود رهبری است (هاگر و واون 1999،) این مهارتها ، شایستگی های ضروری برایدانش آموزان  هستند که از طریق آنها تقلید می کنند وروابط اجتماعی مثبتی را با همسالان ،معلمان ،خانواده وسایر افراد جامعه بر قرار میکنند (جانسون رادرفورد (2001)  مهارتهای ارتباطی جرئی از رفتار اجتماعی انسان هستند که خود زیر مجموعه مهارتهای اجتماعی به حساب می آیند. مهارتهایی همانند، همدلی، همکاری، دلسوزی، درخواست کمک از دیگران، گوش دادن فعال، تشویق دیگران و رعایت حقوق دیگران و … جزء مهارتهای اجتماعی مثبت به حساب می آیند که محققان و دانشمندان در صدد افزایش این مهارتها در انسانها هستند تا به کمک آنها بتوانند ناهنجاریهایی مانند خودخواهی، خشونت ، دزدی و تقلب را در جامعه کاهش دهند. اخیراً تحقیقات و پژوهشهایی در مورد رفتارهای اجتماعی و بخصوص مهارتهای اجتماعی که پایه و اساس ارتباطات هستند و در تمام جهان مورد توجه روانشناسان ، محققان علوم اجتماعی و علوم تربیتی قرار گرفته است.

    به نظر آنان جوامعی که به کمک ارتباطات کارساز در عرصه حساسیت، تجارت علم و عمل مطلوب واقع شده اند،به سرعت پیشرفت کرده اند و به جایگاه بالاترین دست یافته اند (فرهنگی، 1375). افراد سرآمد هر جامعه به عنوان رهبران، دانشمندان، مدیران و مسئولان آینده جامعه باید از مهارتهای ارتباطی و اجتماعی بالایی برخودار باشند. تا بتوانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و به اهداف خود نزدیکتر شوند، ما نیز قصد داریم مهارتهای اجتماعی دانش آموزان فرهنگی و غیر فرهنگی را با یکدیگر مقایسه نموده و مورد بررسی قرار دهیم.

     

    1-2بیان مسئله و اهمیت موضوع:

    انسان اصولاً موجودی اجتماعی است و به همین دلیل از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع بسر می برد و دائماً در تعامل با انسانهای دیگر می باشد. او در یافته است که در جمع بودن می تواند مشکلات او را مرتفع سازد. و به همین منظور همواره یاد می گیرد که چگونه بایستی در جمع زندگی کند و نیازهای خود را ارضا نماید بنابراین لزوم آموزش مهارتهای اجتماعی در زندگی فرد مطرح می شود.

      در تحقیقی که صورت گرفت در زمینه مهارت های اجتماعی؛ تاثیر والدین بر میزان مهارت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت ومشخص گردید،هر چه مهارتها اجتماعی والدین بیشتر باشد مهارت اجتماعی فرزندان نیز افزایش می یابد.( دنِیز لین کولن (1999) ). اینکه چگونه و با چه کیفیتی در جمع حضور یابد و رفتارهای متناسب و مقبول گروهی را از خود بروز دهد مطرح می گردد. موضوع مهارتها اجتماعی کودکان بخشی از مسأله آنان شده است و اجتماعی شدن جریانی است که در آن هنجارها، مهارتها، انگیزه ها و طرز تلقی ها و رفتار فرد شکل می گیرد، تا ایفای نقش کنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. مهمترین عوامل اجتماعی شدن را می توان فرهنگ، خانواده و نهادهای اجتماعی دانست که در قالب نقش جنسیتی ، پرخاشگری ، اخلاقیات و انگیزه پیشرفت بررسی می شوند تا پیچیدگی مسأله اجتماعی شدن و چگونگی آن آشکارتر شود.

    از دهه 1970 سنجش مهارتهای اجتماعی و اقدامات مربوط به آن یکی از فعالترین عرصه های تحقیقات روان شناسان رفتاری بوده است. اگر چه بیشتر این تحقیقات در مورد بزرگسالان بوده است ولی بطور پیوسته توجه خاص و با اهمیتی به مهارتهای اجتماعی شده است خصوصاً توجه اصلاحگران رفتار را به خود جلب نموده است.

    دانش آموزانی که رفتار اجتماعی مناسب دارند و به دنبال معلم هستند و با او در باره انجام تکالیف ارتباط برقرار می کند و به سئوالات او پاسخ می دهند، یا سعی در پاسخدهی به او را دارند، به معلم لبخند می زنند و به درس توجه دارند عموماً توجه بیشتر معلم را به خود جلب می کنند و میزان توفیق تحصیلی آنها بیشتر است. گاهی از مهارتهای آنها به عنوان مهارتهای اجتماعی خاص نام مهارتهای زندگی نیز می توان اشاره کرد که توسط آن میزان پیشرفت آنها در زمینه های مختلف تحصیلی قابل پیش بینی است) به کمک آموزش مهارت زندگی می توان میزان پیشرفت تحصیلی را نیز افزایش داد (کاذب، هاپس 1973 - Cobb- Hops   ) .

    با توجه به موارد فوق در خصوص نقش مهارتهای اجتماعی در زندگی فرد این موضوع گستره بیشتری از مطالعات را به خود معطوف داشته است. در بعضی از تحقیقات مهارتهای اجتماعی تحت عوامل مختلف تأثیر گذار بر آن مورد بررسی قرار گرفته است.

    عوامل مجاور، شامل متغیرهای بین خانوادگی مانند عملکرد والدین تعاملات و روابط درون و بین اعضای خانواده مثل روابط بین خواهر و برادر و والدین می باشد.اگر چه تاثیر و تایید همسالان نقش مهم و فزاینده ای در بزرگسالی دارند و تاثیرات والدین نیز نقش مهمی بر دانش آموزان دارد(کویین وهمکاران 2003). عوامل شخصی شامل ویژگیهای جسمانی و فطری شخص والدین با کودک مانند جنسیت، ژنتیک و سطح رشد یافتگی می باشد. با توجه به اهمیت موضوع و نقش خانواده در مهارتهای اجتماعی دانش آموزان، محقق در این تحقیق به دنبال این است که آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان فرهنگی و غیر فرهنگی تفاوت وجود دارد؟

     

    1-3 اهداف تحقیق :

    هدف اصلی :

    شناسایی میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان فرهنگی در مقایسه با سایر دانش آموزان.

    2- شناسایی تفاوت مهارتهای اجتماعی پسران و دختران و مقایسه آنها با یکدیگر .

    اهداف فرعی :

    1- شناخت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر از خانواده فرهنگی .

    2- شناخت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر از خانواده های فرهنگی .

    3-شناخت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دخترخانواده های غیرفرهنگی درمقایسه با دختران خانواده های فرهنگی.

    4- شناخت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر خانواده های فرهنگی با دانش آموزان پسر خانواده های غیر فرهنگی.

    5- شناخت مهارتهای اجتماعی پسران در مقایسه با دختران.

    6- شناخت مهارتهای اجتماعی پسران خانواده های فرهنگی در مقایسه با دختران خانواده های فرهنگی.

    7- شناخت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر فرهنگی و غیر فرهنگی.

    1-4سئوالات تحقیق :

    مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر خانواده های فرهنگی چگونه است؟

    2- مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر خانواده های فرهنگی چگونه است؟

    3-آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر خانواده های فرهنگی و غیر فرهنگی تفاوت وجود دارد؟

    4-آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر خانواده های فرهنگی و خانواده های غیر فرهنگی تفاوت وجود دارد؟

    5-آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟

    6-آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر خانواده های فرهنگی تفاوت وجود دارد؟

    7-آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر و دختر فرهنگی و غیر فرهنگی تفاوت وجود دارد؟

    1-5متغیرهای تحقیق :

    متغیر مستقل: شامل جنس دانش آموزان و نوع خانواده (غیر فرهنگی و فرهنگی ) است.

    متغیر وابسته: مهارتهای اجتماعی دانش آموزان.

    متغیر کنترل: سال تحصیلی (شامل دانش آموزان دوره دبیرستان )، شهر،

    عریف متغیرها:

    1-5-1تعاریف نظری:

    مهارتهای اجتماعی:

    مهارت هایی است مؤثر بین دانش آموزان و دیگران که شامل مهارتهای ارتباطی و روابط بین فردی است، نوجوانان برای برخورد با معلمان، مربیان، مدیران و دوستان و همکلاسی های خود نیاز به مهارتهای اجتماعی مانند: تشریک مساعی، تسهیم ، همکاری، همدلی ،گذشت ، شوخ طبعی،عدالت خواهی،صداقت،وفاداری تحسین دیگران،درک ضعف خود ،درک قدرت دیگران،اعتماد،کنترل خشم،رازداری واحساس بودن دارد وبرعکس رفتارهایی وجود دارند که مشاهده آنها نشانه ای از مهارتهای اجتماعی مناسبی نیست وبلکه مخل روابط خوب اجتماعی وتعامل با همکلاسیها ودوستان وبطور کلی تعامل در محیط مدرسه … می باشد که شامل:خودخواهی،عدم امانت داری،تمسخر،خودمحوری،عدم درک عادلانه،دروغگویی،پرخاشگری،بی مسئولیتی،عدم همکاری وبی توجهی نسبت به دیگران است (سازمان بهداشت جهانی؛ابادی ومحمدخانی،1377).

    تعاریف عملیاتی:

    مهارتهای اجتماعی:

    نمره ای است که هر فرد از آزمون مهارتهای اجتماعی1 ( Tiss )به دست می آورد.پاسخ آزمودنیها براساس مقیاس اندازه گیری 1تا 6 ارزش گذاری می شود.

    فرهنگی وغیر فرهنگی:

    دانش آموزان فرهنگی شامل دانش آموزانی می شود که پدر یا مادر آنان، معلم،دبیر، معاون یا مدیر آموزش وپرورش هستند.

    دانش آموزان غیر فرهنگی شامل کلیه دانش آموزان دیگرمی شود.

    دانش آموزان:

    شامل دانش آموزان دختر وپسر دوره دبیرستان است.

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه پژوهش

    1مقدمه

    توانایی ‌های روانی – اجتماعی در ارتقای بهداشت سلامت و روان نقش مهمی بر عهده دارند . مستقیم ترین روش مداخله ، به منظور ارتقای توانایی‌های روانی – اجتماعی ، مداخله‌هایی است که منابع مقابله‌ای اشخاص و توانایی‌های شخصی و اجتماعی آنان را تقویت می‌کند . در رابطه با نوجوانان و جوانان این نوع مداخله را می‌توان از طریق آموزش مهارت های اجتماعی در محیط آموزشی حمایت کننده یعنی مدرسه ارائه نمود .

    2-2زمینه های رشد در نوجوانان و جوانان :

    در اقوام بدوی و فرهنگهای ابتدائی مرحله ایی تحت عنوان بلوغ جوانی وجود نداشته و این دو مرحله ناشی از تغییرات بدنی تصور می شده است.

    جوانی دوره شور و توان است دوره ایست که استعداد جسمانی و عقلانی می تواند رشد و پرورش یابد. پیامبر اسلام (ص) آنقدر به این دوره اهمیت دادند که اسامه جوان را به فرماندهی سپاه برگزیدند.

    ادبا نیز به بیان دوره جوانی و شمه ای از خصوصیات آن پرداخته و در بعضی موارد رهنمود های تربیتی ارائه داده اند.

    در اوائل قرن حاضر استانلی هال 9 براساس مطالعات و مشاهدات خود با عده زیادی از نوجوانان به این نتیجه رسید که مرحله نوجوانی دوره ایست که در آن فرد، دارای جنبه های افراطی و اغراق آمیز در سلوک و رفتار خود می باشد و از مشخصات آن طوفان و فشار هیجانی است. نوجوان در این دوره تمایلات و خواهشهای متضادی دارد و خودخواهی کودکانه با نوع پرستی خیر خواهانه را در می آمیزد.

    غیر از عوامل بیولوژیکی عوامل اجتماعی نیز در تغییرات بلوغ تأثیر دارند. در تاریخچه دوران شناسی دو جریان فکری در زمینه تحول بلوغ وجود داشته است.

    جریان اول:رشد را پدیده ای مداوم و پیوسته می داند. نماینده این طرز فکر گزل است. براساس این نظریه ، رشد امری پیوسته است که از کودکی شروع می شود و بدون انقطاع ادامه می یابد رشد گاهی سریع و گاهی کنداست و نمی توان برای آن خصوصیات و ساختمان مشخصی را تعیین کرد و آنرا دارای مراحلی دانست . بر طبق این نظریه دوره بلوغ دنباله رشد دوران کودکی است و پیوسته به آنست ولی آهنگی سریعتر دارد.

    جریان دوم: رشد و تحول را یک پدیده مداوم و پیوسته نمی داند بلکه آن را متشکل از مراحل و دوره های مختلف می داند نماینده این طرز فکر پیاژه و والون هستند. از نظر این گروه رشد از مراحل متعددی می گذرد. هر مرحله ساخت ذهنی خاصی مربوط به خود دارد و به علت همین ساخت مخصوص ، هر مرحله از سایر مراحل مجزی است.

    زندگی آرام و بی دغدغه کودکی با فرا رسیدن دوران بلوغ به یکباره دگرگون می شود ابتدا نوجوان تصویر ذهنی خاصی از بدن خویش پیدا می کند. این تصویر ذهنی با تصویری که فرد از خود در آئینه می بیند متفاوت است و شامل برداشت جسمانی همراه با خصوصیات روانی می شود.

    کولب [1] تصویر ذهنی را به درک بدنی و فهم بدنی تقسیم نموده است درک بدنی عبارت از ادراکات مختلفی است که فرد در باره بدن خویش دارد و فهم بدنی مربوط به درونی نمودن احساساتی است که فرد در مورد شخصیت خویش از داخل و خارج کسب می کند به عبارت دیگر درک بدنی بیشتر برداشت فیزیکی از خود است در صورتیکه فهم بدنی برداشت فیزیکی همراه با قضاوت دیگران در مورد بدن خود است و در آن ارزیابی فرد با دیگران نیز قرار دارد.

    براساس نظریه اریکسون[2] 1  اگر هویت شخصی نوجوان و جوان در طی زمان و براساس تجربیات حاصل از برخورد صحیح اجتماعی بتدریج ایجاد شود و فرد بتواند خود را بشناسد و از دیگران جدا سازد تعادل روانی وی تضمین می شود ولی اگر سر خوردگی و عدم اعتماد جایگزین اعتماد گردد و بجای تماس با مردم، نوجوان گوشه گیر و منزوی شود و بجای تحرک به رکود گراید و بجای خود آگاهی و تشکیل هویت مثبت دچار ابهام در نقش خود شود، هماهنگی و تعادل روانی وی بهم می خورد و به بجران هویت دچار می شود. در بحران هویت ، نوجوان و جوانان شدیداً دچار اضطراب و ناراحتی ذهنی است بصورتیکه نمی تواند جنبه های مختلف شخصیت خویش را در یک خویشتن قابل قبول و هماهنگ سازمان دهد.

    بحران هویت جوان را به ابهام و سر درگمی می کشاند و دارای عوارضی از این قبیل است:

    1- اختلال در احساس زمان و وقت:‌ در این صورت نوجوان و جوان احساس می کند که گذشت زمان مهم نیست و برای هر کاری بیش از حد کافی وقت دارد. در برابر این احساس، دسته ای احساس می کنند که همه امور بسرعت می گذرند و وقت و زمان کافی برای کار خود ندارند.

    2- احساس شدید نسبت به خویش : فکر نوجوان و جوان در این حالت ، همیشه مشغول خصوصیات بدنی یا شغل و نقشی است که بر عهده دارد و نمی تواند افکارش را از دایره تنگ خویش آزاد سازد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل

    فهرست:

    فصل اول  (کلیات پژوهش)

    1-1-مقدمه............................................................................................................ 2

    1-2-بیان مسئله واهمیت موضوع ......................................................................... 2

    1-3-اهداف تحقیق................................................................................................ 3

    1-4-سئوالات و فرضیات تحقیق .......................................................................... 4

    1-5-متغیرهای تحقیق .......................................................................................... 4

    1-5-1-تعریف متغیرها ........................................................................................ 5

     

    فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش)

    2-1-مقدمه.................................................................................... 7

    2-2-زمینه های رشد در نوجوانان وجوانان  ......................................................... 7

    2-3-تربیت اجتماعی نوجوانان وجوانان ............................................................... 9

    2-4-شناخت و تربیت نیازهای اجتماعی   ............................................................ 9

           2-4-1- نیاز به امنیت اجتماعی   ..................................................................... 9

            2-4-2-نیاز به تعلق داشتن.............................................................................. 10

            2-4-3- نیازبه توجه ...................................................................................... 10

            2-4-4- نیاز به تحسین   ............................................................................... 11

            2-4-5- نیاز به موفقیت  ................................................................................ 11

    2-5-  تقویت احسس کفایت و عزت نفس در جوانان ونوجوانان ........................ 11

            2-5-1- تقویت ابزارهای ارتباطی   ............................................................. 12

            2-5-2- ارتباط غیر کلامی  ........................................................................ 13

    -6- اساسی ترین نیاز نسل جوان و نوجوان........................................................... 14

    2-7- تاثیر خانواده وگروه همسالان بر نوجوان و جوان.......................................... 16

           2-7-1- نگرش ایستا و بازدارنده ..................................................................... 17

           2-7-2- نگرش آزاد منشانه وافراطی................................................................. 17

           2-7-3- نگرش متزلزل و تخریبی..................................................................... 17

    2-7-4- نگرش پویا و سازنده............................................................................... 18

    2-8-5- نظریه موریس دبس................................................................................. 18

    2-9- تاثیر دوستان و همسالان در نصمیم گیری های نوجوان................................ 18

          2-9-1- دوستان وهمسالان، نوجوان را به رقابت وا می دارند............................... 19

    2-10- مهارتهای اجتماعی..................................................................................... 19

    2-10-1-تعریف مهارتهای اجتماعی........................................................................... 21

        2-11- نظریه یادگیری......................................................................................... 23

         2-11-1-پاداش وتنبیه........................................................................................ 23

         2-10-2-مشاهده الگو......................................................................................... 23

         2-10-3-نظریه میدانی........................................................................................ 24

         2-10-4-نظریه گروه اجتماعی............................................................................. 24

             2-11-4-1- هنجار.......................................................................................................................... 24

              2-11- 4-2-نقش............................................................................................................................. 25

        2-12-روی آورد اجتماعی................................................................................... 25

        2-13-روی آورد شناختی (تحولی نگر)................................................................ 26

    2-14-پرورش مهارتهای اجتماعی......................................................................... 27

        2-14-1-آموزش مهارتهای اجتماعی به افرادی که دچار جدائی اجتماعی هستند ...... 27

    2-15-انتخابهای مهارتهای اجتماعی...................................................................... 27

       2-15-1-نظریه مورگان وتراور............................................................................... 28

    2-16عوامل انتخاب مهارتهای اجتماعی................................................................. 28

    -17-تئوریهای رشد............................................................................................... 29

       2-17-1-نظریه اریکسون در مورد تئوری رشد......................................................... 29

    2-18-معیارهای اجتماعی در انتخاب مهارت........................................................ 29

    2-19-ارزیابی رفتارهای عاطفی وشناختی............................................................. 30

        2-19-1-ارزیابی رفتارهای عاطفی........................................................................ 31

        2-19-2-ارزیابی رفتار شناختی............................................................................. 31

    2-20-مهارتهای اجتماعی وپیشرفت تحصیلی....................................................... 32

    2-21-مشکل تحصیل نوجوانان وجوانان .............................................................. 32

    2-22-جنسییت و مهارتهای اجتماعی.................................................................... 33

    2-23-انتخاب رفتار شناختی وعاطفی در مهارتهای اجتماعی................................ 34

    2-24-مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف.......................................................... 34

    2-25-مهارتهای اجتماعی مربوط به شناخت.......................................................... 35

        2-25-1-ادراک اجتماعی..................................................................................... 35

        2-25-2-حل مساله............................................................................................. 36

        2-25-3-خود آموزی........................................................................................... 36

        2-25-4-نوسازی شناختی.................................................................................... 37

    2-26-ماهیت مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی..................................... 37

       2-26-1-ارتباط وارتباط میان فردی........................................................................ 38

      2-26-2-ارتباط بین نوجوانان وجوانان اجتناب ناپذیر است........................................ 39

      2-26-3-ارتباط  بین نوجوانان وجوانان هدفمند است................................................ 39

      2-26-4-ارتباط بین نوجوانان چند بعدی است......................................................... 40

    2-27-اشکالات ناشی از اختلالات عاطفی وبیماریهای روانی درنوجوانی وجوانی..... 41

      2-27-1-عقب نشینی وبازگشت............................................................................. 41

      2-27-2-همانند سازی........................................................................................... 41

      2-27-3-برون افکنی............................................................................................. 41

      2-27-4-جبران..................................................................................................... 41

      2-27-5-دلیل تراشی............................................................................................. 41

      2-27-6-سرکوبی.................................................................................................. 41

        2-27-6-1-نگرانی.................................................................................................................................. 42

        2-27-6-2-ترس...................................................................................................................................... 42

        2-27-6-3-احساس حقارت.................................................................................................................... 42

    2-28-اضطراب...................................................................................................... 43

    2-29-حالات هیستریک........................................................................................ 43

    2-30-رهنمودهای اسلام برای برخورداری با جوانان ونوجوانان............................ 43

    2-31-پیشینه تحقیق در ایران................................................................................. 44

    2-32-پیشینه خارج از کشور................................................................................. 47

     

                                            فصل سوم

     3-1-روش تحقیق................................................................................................ 52

    3-2-جامعه آماری................................................................................................. 52

    3-3-روش نمونه گیری......................................................................................... 52

    3-4-ابزار پژوهش................................................................................................. 52

    3-5-روش نمره گذاری......................................................................................... 53

    3-6-روش تجزیه وتحلیل داده ها.......................................................................... 53

     

                                          فصل چهارم

    4-1-آمار توصیفی مربوط به مهارت اجتماعی....................................................... 55

    4-7-آماراستنباطی مربوط به فرضیات مهارت اجتماعی گروه های مختلف........... 63

                                                

                                                فصل پنجم

    5-1-بحث و نتیجه گیری...................................................................................... 72

    5-2-محدودیتها..................................................................................................... 74

    5-3-پیشنهادات..................................................................................................... 75

     

    5-4- خلاصه......................................................................................................... 76

    منابع ومأخذ........................................................................................................... 77

                  

    منبع:

     

    آزاد فلاح ،پروین.(1380)بررسی رابطه بازی های کامپیوتری ومهارتهای اجتماعی نوجوانان ،پایان نامه ارشد.دانشگاه تهران

    آقا جانی،مریم.(1381) پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان ومنبع کنترل نوجوانان ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا.

    آیزنبرک،ن (1379). رفتار های اجتماعی کودکان ، ترجمه بهار ملکی، انتشارات ققنوس، چاپ اول.

    احمدیزاده،جواد. (1374)،پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر برخی وپژگیهای شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی ،کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی.  

    ارجی اون ؛کریستین سان رزرو (1377) مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی.ترجمه خشایار بیگی مهرداد فیروز بخت .انتشارات استان قدس رضوی.

    ابراهیمی قوام، صغری .(1374)بررسی رابطه بین اضطراب اجتماعی وسطح مهارتهای  اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمائی شهرستان رشت ،پایان نامه ارشد. دانشگاه تهران.

    امیری،عبدالحسین. (1378)بررسی مقایسه این ویژگی های شناختی ،اجتماعی وحرمت خود نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک عادی.

    اکبری ،ابوالقاسم.(1381)مشکلات نوجوانی وجوانی .تهران ک انتشارات ساوالان.

    اسمیت و همکاران ،(1378)مهارتهای اجتماعی.ترجمه دادستان.تهران انتشارات ژرف.

    10- اروستون، الیوت.(1369)روانشناسی اجتماعی.ترجمه حسین شکر کن. تهران انتشارات رشد.

    11-امینی ،آرزو.(1378) .اعتبار یابی پرسشنامه TISS (مهارتهای اجتماعی نوجوانان) پایان نامه کارشناسی ؛دانشگاه آزاد اسلامی تهران ،دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی

    12-احمدی ،احمد.(1379) روانشناسی نوجوانان و جوانان  .تهران :نشر نخستین

    13-بیابانگرد، اسماعیل.(1379). روانشناسی نوجوانان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    14-. برچ (1376) مهارتهای اجتماعی. ترجمه منصور دادستان.بی جا

    15-پاکدامن ،شهلا (1380)بررسی ارتباط بین دلبستگی وجامعه در نوجوانی .پایان کارشناسی ارشد .دانشگاه تهران.

    16-پاشایی، جعفر(1383) بررسی میزان کسب مهارتهای زندگی در دانش آموزان ابتدائی. دانشگاه تهران

    17- کار,کلج ؛میل برون.(1375)آموزشهای مهارتهای اجتماعی به کودکان ،ترجمه :محمد حسین نظری نژاد ،انتشارات آستان قدس رضوی.

    18-دادستان ،محمود ومنصور. سال (1369) .روان شناسی ژنیتیک 2.انتشارات ژرف ،چاپ اول

    19-دوران ،بهناز.(1380)پژوهش بررسی رابطه بازیهای کامپیوتری ومهارتهای اجتماعی نوجوانان ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت مدرس.

    20-رحیم آبادی ،حسین (1379) بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی جوانان ونوجوانان و پیشرفت تحصیلی انان . دانشگاه شیرا ز

    210- رشید پور،مجید. مهارتهای اجتماعی. ماهنامه پیوند. خرداد 1381.

    22-سازمان بهداشت جهانی ،برنامه آموزشی مهارت زندگی ،ترجمه ربابه نوری قاسم آبادی و پروانه محمدخانی ،تهران معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.

    23-سیف ،علی اکبر. (1380).روانشناسی پرورشی .تهران :انتشارات آگاه.

    24-سلبی دیوید.( 2000). برنامه پروژه آموزشی مهارت زندگی .ترجمه گروهی از کارشناسان ،تهیه شده برای دفتر یونیسف در ایران، موسسه بین المللی آموزش جهانی

    25-سلطانی،فتوت.(1381). مهارت اجتماعی در نوجوانان.ماهنامه پیوند

    26-شریفی،حسن پاشا؛جعفر نجفی زند.(1382) روشهای آماری در علوم رفتاری.

    27-عباسی،پریسا.(1383)بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی وسلامت روان دانش آموزان دختر دوم راهنمائی      با توجه به وضعیت اجتماعی واقتصادی والدین در شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشنا سی عمومی دانشگاه الزهرا.

    28-فتحی ، فاطمه .(1378)بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی و درمان شناختی بک به روش گروهی بر عزت نفس دانش آموزان دختر تحت پوشش کمیته امداد امام در دبیرستانهای منطقه 6آموزش وپرورش  تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    29-فتحعلی لواسانی ، فهیمه.(1379) مهارتهای زندگی ،چکیده مقالات آموزش فن آوری در آموزش عمومی،شماره3.سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی.

    30-فرانزوی ،استیون .(1381)روان شناسی اجتماعی .ترجمه مهرداد فیروز بخت ،منصور قنادان ؛تهران خدمات فرهنگی رسا

    31-کریمی ،یوسف.(1368) روانشناسی اجتماعی. تهران انتشارات پیام نور.

    32-صحت،فاطمه .(1384).میزان اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر عزت نفس دختران 16-17 ساله قم ؛دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.

    33-طارمیان ،فرهاد؛ودیگران.(1380).مهارتهای زندگی ،انتشارات:تربیت.

    34-لطف آبادی .،حسین.(1376).روانشناسی کاربردی نوجوانی و جوانی. تهران:انتشارات اسپید.

    35-ماسن ،پاول هنری وهمکاران. (1380) رشد وشخصیت کودک .ترجمه مهشید یاسایی، تهران:انتشارات نشر مرکز.

    36-مستعملی، فروزان. (1381)،بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای دبیرستان نرجس شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره وراهنمایی ،دانشگاه الزهرا.

    37-هنرکار،سرور. (1374) بررسی تأثیر نقش مهارتهای اجتماعی در پر خاشگری وافسردگی کودکان ،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه الزهراء 

    38- نیسی، مریم. (1383) بررسی مهارتهای اجتماعی مدارس تیزهوشان در مقایسه با مدارس نمونه دولتی و مدارس عادی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رودهن.

    Bogdan ;R.C; & Biklen ; S .K. (1992). Qualitative research for education : An  introduction to theory and method .Needham  Heights ;MA : Allyn & Bacon.*

     

    Bogdan.B.R; & Brogan ;W.A. (1999) . The formation  of character : A necessary  goal for success in  

         Education. The Education al   Forum , 63,348,355.

     

     Browder , D.M; wood, W.M; Test, D.w; Karvonen , M; & Algozzine , B. (2003) .Reeviewing  resources on self – determination: A map for teachers . R emedial and Special Education , 22.233,244.

     

     Conrad ,C.F.(1998). Grounded theory : An  alternative  approach to  research  in higher  education .

          In D.G . smith (Series Ed.) &C.Conrad , A .Neumann , J.G. Haworth , & p.Scott (Vol . E ds.) , 

          Qualitative  research  in higher ed ucation : Experiencing alternative  perspectives  and  approaches ( pp. 279-286).

     

    Costa , A.R,& Kallick , B .(2003). Discovering and exploring habits of mind. Alexandria, VA: Association for Supervision and  Curriculum Development.

     

    Erwin ,P.G (1999). Effectiveness of social skills training with children: A meta-analytic study [1]. Counseling Psychology Quarterly , 7,305-310.

     

    Gibb,GS., & Young, J.r. (2000) . A team – based junior high inclusion program. Remedial & Special Education , 18 , 243-251.

     

    Goals 2000 : Educate  America  Act  of 1999 ( PL  103-227 ), 20 et  seq . U.S.C. 5801.

     

     Goleman, D. (2002) . Emotion al  intelligence: Why it can matter  more than  IQ . New York : Bantam  Books.

     

      Goleman , D. (2004) . Daniel  Goleman  talks about  emotional  intelligence.scholastic  Early  Childhood  Today, 13,29-30.

     

       Haager , D., & Vaughn,S.(1999) .Parent ,teacher, peer, and self –reports of the  social competence

            Of  students  with  learning disabilities. Journal of Learning  Disabilities , 28,205-217

     

        Miles, M; &  Huberman ,A .(2001) . Qualitative  data  analysis. Beverly  Hill ,CA:Sage.*

     

         Mille, f. (1997) . Dealing with feeling . New statesman , 126, 31.

     

     Strauss, A.L., & corbin , J (1990) . Basics qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Beverly Hill,CA: sage*

     

     Taylor, H. E., & Larson , S . (1999) . Social and emotional lerning in middle school.The clearing House, 72, 331-336.

       

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, رساله در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فرزندان شاغل و غیر شاغل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت