روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 3324
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه

    چکیده :

    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه درآمد و جمعیت خانواده بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر  شهرستان ایذه می­باشد­.­این مطالعه روی 239 نمونه تصادفی­خوشه­ایی  انجام شد.­­ابزارهای مورد استفاده برای جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه وضعیت اقتصادی_ اجتماعی،­ آزمون­های­ ویژ­ه درآمد و کسب خانواده و عملکرد تحصیلی دانش اموزان از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.­یافته های پژوهشی نشان داد که بین وضعیت اقتصادی و عملکرد تحصیلی  وBMI ارتباط معنی­داری وجود داشت.­­بین وضعیت اقتصادی اجتماعی با عملکرد تحصیلی ارتباط معنی داری وجود نداشت.

     

    کلیدواژه­ها: آمادگی­ جسمانی،عملکرد تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی

     

     

    مقدمه

         پیشرفت­های شگرف در فن­آوری و ماشینی­شدن زندگی از ویژگی­های دنیای مدرن امروزی است.پیامد ماشینی­شدن زندگی،­فقرحرکتی­ بوده که از دیدگاه تندرستی از مهم­ترین مشکلات بشر امروزی است.­این پدیده یکی از عوامل خطرآفرین چاقی محسوب می­شود.­در پنجاه سال گذشته،­پژوهش­ها نشان­ داده­اند که مهم­ترین عواملی که سبب بروز ناتوانی­ها و مرگ­های زودرس می­شوند،­­از بیماری­های عفونی و واگیردار به بیماری­های مزمن وتحلیل­برنده تغییر یافته­اند.­در طی این سال­ها ازیک سو،­به علت افزایش توان اقتصادی در جوامع صنعتی­ورفاه بیش­ازحد در زندگی،­زیاده­روی در مصرف چربی­ها­گوشت،­شکرونمک­ودخانیات رایج شده واز سوی دیگر میزان فعالیت بدنی کاهش یافته ­است که درمجموع عوامل فوق سبب افزایش شیوع بیماری­های غیرواگیر وخطرات ناشی از آن شده­است(وو[1]،2000).

         دارا بودن سطوح بالای شاخص تندرستی،­بهداشتی و قابلیت­های جسمانی می­تواند نشان­دهنده سلامت وتوانمندی یک جامعه باشد.­در کشورهای توسعه­یافته صنعتی به نظر می­رسد چاقی نتیجه انتخاب رژیم­های غذایی نامناسب ،­کاهش فعالیت جسمانی وشیوه نامناسب زندگی باشد.­با این حال،عوامل ژنتیکی ومحیطی نقش اصلی را در چاقی بازی می­کنند و وضعیت اقتصادی اجتماعی از جمله عوامل محیطی می­ باشد.­بررسی ها نشان داده­اند که شیوع چاقی وسایر عوامل خطرزای بیماری­های قلبی عروقی در بسیاری از جوامع تحت تاثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی است( دیل[2]،2002). عوامل متعددی از جمله سن،­جنس،­میزان تحصیلات،­ شغل و میزان درآمد عواملی هستند که در ایجاد اضافه­وزن وچاقی مؤثرند­(عبدالوهاب،1999). کودکان با  وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین که از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند در مقایسه با کودکان برخودار از تغذیه مناسب،­به طور متوسط کوچک­تر می­مانند وجهش نوجوانی آن­ها دیرتر وبا وسعت کمتری اتفاق می افتد.­نتیجه اصلی این امر،­کاهش قد بزرگسالی وتوده عضلانی است.­یافته­های پژوهشی نشان می­دهد بین سلامتی با کاهش فقر ورشد اقتصادی دردرازمدت ارتباطی قوی وجود دارد­(ساچز[3]،1381). با توجه به این که شاخص­های بدنی تحت تاثیر عواملی مانند جنس،­سن،­قوم ونژاد،­فرهنگ اجتماعی و وضعیت اقتصادی هستند و باتوجه به خطرات ناشی از آمادگی جسمانی پایین وناهنجاری­های ترکیب بدنی در تندرستی افراد و به طور کلی جامعه،­برای برخورداری از یک جامعه سالم شناخت زمینه های خطرزا ضروری است،­بر همین اساس تحقیق حاضر بر آن است تا ارتباط بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی  را با وضعیت اقتصادی –اجتماعی دختران دانش­آموز دوره راهنمایی شهرستان ایذه مورد مطالعه قرار دهد.

     

     

    بیان مساله :

    این تحقیق ، محقق در صدد است که مقایسه تعیین رابطه درآمد و جمعیت خانواده بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر  شهرستان ایذه می­باشد­.­ از طریق پرسش شوندگان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهد و از روش اسناد ومدارک موجود مشخص نماید که بین دانش آموزان دختر با میزان درآمد بالاو دانش آموزان با میزان درامد پایین و یا متوسط رابطه معناداری وجود .

    به منظور انجام پژوهش، دانش آموزان دختر مدرسه آنزان کشای شهرستان ایذه  به صورت تصادفی طبقه‌‌ای و 600 دانش‌آموز و 40 نمفر به صورت تصادفی  شهرستان ایذه انتخاب شدند. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و کیفی بوده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، فرمهای پرسشنامه، مشاهده و آزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌های کمی پژوهش، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان داد که اگر چه رابطهٔ معناداری بین میزان درآمد و جمعیت خانواده  و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی وجود دارد،. متغیرهای فیزیکی، حتی اگر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی  دانش‌آموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.و درکل تنها نفش جمعیت و تعداد فرزندان و میزان درآمد خانواده های دانش آموزان بر عملکرد تحصیلی این دسته از دانش آموزان وجود دارد.

    پژوهش حاضراز ابین عوامل خانوادگی موثر در پیشرفت تحصیلی ، بررسی میزان درآمد و تعداد فرزندان بر پیشرفت  تحصیلی می باشد.لذا طرح حاضر سعی براین دارد به به سوالات زیر پاسخ صحیحی بدهد.

    آیابین میزان جمعیت در خانواده و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.

    آیا آموزش لازم خانواده در جهت کنترل جمعیت و کنترل تعداد فرزندان موثر واقع شده است.

     

    3-آیا بین تعداد فرزندان و ایجاد محیطی گرم و صمیمی در خانواده با پیشرفت و عملکرد تحصیلی کودکان رابطه وجود دارد.

    اهمیت و ضرورت  پژوهش

    این مقاله کوشش شده است یافته های عمده این مطالعات مورد بازنگری قرار گیرد. کشف اثرات متغیرها بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی  و میزان درآمد یک خانواده دانش آموز و تعداد فرزندان همان خانواده موضوع ساده ای نیست. نتایج پژوهش ها بر روی روابط و همبستگی ها باید در عمل مورد آزمایش قرار گیرند. هر یک از نتایج باید به دفعات متعدد به وقوع پیوندد تا به توان نسبت به صحت آنها اطمینان حاصل کرد.

    مطالعات کیفی که بر پایه روش های مشاهده ای و تکنیک های مصاحبه انجام می گیرد، این امکان را به پژوهشگر می دهد که به نکات ظریفی که در کلاس نقش دارند و بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثرند که تشخیص آنها جز با بکارگیری این روش ها ممکن نیست.

    نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است. مسلما چنین مشاوره‌ها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکست و در نیمه راه ماندنها ، ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از اینرو چنانچه انجام مشاوره در زمینه‌های مختلف مثل مشاوره ازدواج ، مشاوره در شرایط بحرانی ، مشاوره شغلی و غیره اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است.

     

     

    اهداف پژوهش :

    اهداف کلی :

    تعیین اینکه بین میزان درامد و جمعیت خانواده و پیشرفت تحصیلی فرزندان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.

    اهداف جزئی:

    ارائه پیشنهاداتی به خانواده ها جهت کنترل تعداد فرزندان ر یک خانواده

    یافتن راه حل های مناسب در جهت  بالا بردن سطح آگاهی والدین به منظور  کمک به فرزندان در مساول اجتمایی و یادگیری مسائل اموزشی

    فرضیه های تحقیق :

    بین تعداد تعداد فرزندان و عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.

    بین میزان درامد خانواده و عملکرد تحصیلی  دانش اموزان رابطه معنی داری وجود دارد.

    بین میزان توانایی مالی خانواده  و تعداد فرزندان  از نظر عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.

    بین میزان تقویت مثبت و منفی تأثیر تعداد فرزندان و درآمد خانواده  رابطه مستقیم وجود دارد.

    متغیرهای تحقیق

    1-    متغیر مستقل : «Independent  Variable  »

    متغیری است که توسط محقّق دستکاری می شود تا تأثیرات آن بر متغیر وابسته مشخص شود. متغیر مستقل در این تحقیق « درآمد خانواده  » می باشد.

    2-      متغیر وابسته : « Dependent  Variable »

    متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند درآن دخل و تصرف و دستکاری به عمل آورد . متغیر وابسته در این تحقیق« پیشرفت تحصیلیو عملکرد تحصیلی دانش آموزان » می باشد.

    تعاریف عملیاتی

    1. عملکرد: در اینجا عملکرد تحصیلی مدنظر است، از نظر اصطلاحی و کاربردی عملکرد میزان تغییر دانش آموزان در طول یک ثلث یا یک سال تحصیلی بوسیله آزمونهای معلم ساخته، میزان تحصیل و پیشرفت یا افت دانش آموزان اندازه گیری   می شود.

    عملکرد در فرهنگ لغت عمید به معنای کارکرد، حاصل و نتیجه کار و در فرهنگ لغت معین به معنای حاصل و نتیجه کار ، میزان کار.

    2. تحصیل: تحصیل یعنی درس خواندن دانش آموزان در مدارس و درس خواندن دانشجویان در دانشگاه ها.

    تحصیل در فرهنگ عمید به معنای حاصل کردن، فراهم کردن، بدست آوردن، درس خواندن و دانش آموختن و در فرهنگ معین به معنای بدست آوردن، حاصل کردن، کسب کردن، اندوختن، آموختن، علم آموختن، دانشجویی، دانش آموزی.

    3. والدین: زن و شوهری که دارای فرزند می باشند به آنها والدین اطلاق می شود.

    والدین در فرهنگ عمیه به معنای والدان، تثنیه والد، پدر و مادر و در فرهنگ معین تثنیه والد و به معنای پدر و مادر.

    4. شاغل: به کسی که ساعاتی از روز را خارج از منزل به کار می پردازد شاغل گفته می شود.

    شاغل در فرهنگ عمید به معنای در کار دارنده، به کار وا دارنده، بازدارنده، مانع، کار و پیشه ای که شخص را مشغول سازد.

     

    درآمد : سود یا درآمد چیست؟     

    1 - سود یا درآمد یعنى هر آنچه انسان از راه تلاش و کار مانندکشاورزى، تجارت و حرفه و فن بدست مى‏آورد، و یا آنچه بدون‏تلاش بدست مى‏آید مانند ارث که پیش‏بینى نشده و جائزه ازحکمران. پس معیار درآمد هر آنچه انسان بدست آورد، و بدرستیکه‏پروردگار عالم فرمود:    

    )وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ للَّهِ‏ِ خُمُسَهُ(45)).   

    "اى مؤمنان بدانید هرچه غنیمت و فائده رسد خمس آن خاص‏خداست."       

    2 - پس معیار خمس فقط منفعت کسب وکار نیست، اگر کسى‏چنانچه زمین مباحى را بدست آورد، و فایده و سودى براى اوحاصل گردید باید خمس آن را بپردازد، هر چند آن را براى کار وکاسبى خود تخصیص نداده باشد.

    3 - دریافت جایزه، هبه )هدیه(، ارث پیش‏بینى نشده، وآنچه ازطریق صلح از دشمن گرفته مى‏شود، تمامى آن مشمول خمس‏مى‏گردد.

     

    فصل دوم

    ادبیان و پیشینه تحقیق :

    «دوگلاس»1 دریافت که علاقه والدین و تشویق آنان در جریان رشد سن کودکان بطور فزاینده ای در کسب موفقیت تحصیلی اهمیت می یابد. وی همچنین برای سالهای اولیه تحصیلی کودک اهمیت قائل است زیرا در بسیاری موارد، عملکرد سالهای نخستین تحصیل در سراسر دوره دبیرستان منعکس می شود کودکان طبقه متوسط هنگام اجتماعی شدن اولیه توجه و تحرک بیشتری از سوی والدین دریافت دارند.این عمل پایه ای برای کسب موفقیت بیشتر در نظام تحصیلی بنا می کنند.نتیجه اینکه بسیاری از تفاوتهای عمده در عملکرد را به اثرات محیطی سالهای قبل از دبستان نسبت می دهیم.بطور کلی نحوه پرورش کودک در طبقه متوسط در مقایسه با طبقه کارگر از  ویژگی های زیر برخوردار است:

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, رساله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رابطه بین میزان جمعیت و درآمد خانواده بر عملکرد دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت