پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 3312
سال: 1385 مقطع: کاردانی دسته بندی: گرافیک
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کاردانی

    کلیات طرح تحقیق

    مقدمه

                اگر بخواهم بین زیبایی و حقیقت یکی را انتخاب کنم بیدرنگ زیبایی را انتخاب می کنم زیرا اطمینان دارم که در زیبایی حقیقتی نهفته است که بالاتر از خود حقیقت است. در واقع هیچ چیز در دنیا حقیقت ندارد مگر زیبایی  و زیبایی در نهاد هنر مندان است.

    هنر یک وسیله ارتباطی و کلید فهم زندگی است.

              انسان تدابیر مختلف و متعددی به کار میبرد تا بتواند نیت و مقصود خود را به همنوعانش بفهماند و نیت و مقصود آنها را نیز متقابلاً بفهمد. از اشاره های سر و چشم و ابرو گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی همه از جمله وسایل ارتباطی هستند. تمام قرار دادهای اجتماعی بشر که آنها را نهاد اجتماعی می نامیم، حتی مقررات سلام و علیک و خداحافظی، مراسم معرافه و آداب و معاشرت و غیره از فروغ زندگی اجتماعی محسوب می شوند و به منظور ایجاد ارتباط با همدیگر انجام می گیرند. به این ترتیب مدار زندگی انسان بر ارتباط قرار دارد. هر امری را از دستگاه علائم رانندگی گرفته تا هنر های زیبا می توان در شمار وسایل ارتباطی آورد.

              حتی اگر هم آفرینش هنری چنانکه گفته اند زبان حال و حدیث نفس پدید آورنده اثر باشد. هنرمندان از آن لحظه ای که محصول کارش را در معرض دید و داوری دیگران می گذارد عملی در زمینه ارتباط انجام می دهد.

              اما مهم ترین وسیله  ارتباطی بشر که پایه همه نهادهای اجتماعی او می باشد، زبان است بنابر  این باید زبان را زا زمره نهادهای اجتماعی دانست و در این حالت زبان آن نهاد اجتماعی است که از نشانه استفاده می کند.

     

    هدف

              ما می دانیم که در کشور ما یکی از عواملی که باعث می شود روزانه جان صدها نفر گرفته شود در اثر حوادث رانندگی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین سرعت بیش از حد است که سرعت یکی از رفتارهای پر خطر ترافیکی در رانندگی است که افزایش میانگین سرعت در معابر کشور بر اساس آیین نامه جدید راهنمایی و رانندگی قابل توجه است بر این اساس رانندگان باید با رعایت قوانین در آزادراه ها و خیابان ها باعث ایجاد امنیت و کاهش حوادث در رانندگی شوند.

              در بیان این موضوع هدف ما کاهش حوادث در رانندگی و خطرات ناشی از بی توجهی رانندگان و همچنین سایر عابرین پیاده در خیابان ها و هشدار به رانندگان از طریق تابلوهای راهنمایی و رانندگی و همچنین توجه به قانون و عمل به آن است.

    همچنین با طرح چند پیشنهاد که امیدوارم در آینده با مشکلاتی که بوجود آمده روبه رو نباشیم. بتوانیم با استفاده از عوامل گرافیکی و بصری و همچنین ارتباطات تبلیغاتی ، بتوانیم به میزان چشمگیری این مشکلات را کاهش دهیم.

     

    اهمیت موضوع

    ما میتوانیم با در نظر گرفتن استانداردهای زیبا سازی شهر، گرافیک را به خدمت ایمنی و امنیت انسانها به کار برد . زیرا این موضوع از این نظر اهمیت دارد که می توان خیلی از مشکلات را که ما روزانه در گیرآن هستیم را به نحوی که شایسته است حل نمود. به طور کل هر فرد به طور متوسط هرروز چند ساعت از وقت خود را در خیابان ها و جاده ها می گذراند پس ما باید به این فکر باشیم که می توان از گرافیک وعناصر بصری موجود با توجه به ضوابط و قوانین خاص راهنمایی رانندگی از بوجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد ، زیرا این مشکلات باعث بوجود آمدن مشکلات دیگر می شود.

    2- پس باید طوری این موضوع رابیان کرد که هر کس بتواند به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارد. چون احترام به قوانین و احترام به حق دیگران ، در واقع احترام به خودمان است .

     

    سئوالات

    ضرورت وجود تابلوها در خیابان ها و جاده ها؟

    تابلوهای راهنمایی و رانندگی چگونه ساخته می شوند؟

    از چه رنگ هایی برای رنگ کردن تابلوها و همچنین خط کشی جاده ها استفاده می شود؟

    تفاوت تابلوها از نظر رنگ و فرم چگونه است؟

    فرم و رنگ در علائم تابلوهای اخطار دهنده چگونه است؟

    فرم و رنگ در علائم تابلوهای بازدارنده و حکم کننده چگونه است؟

    فرم و رنگ در علائم تابلوهای اخباری یا اطلاع دهنده چگونه است؟

    متن تحقیق

    نماد و نشانه

              نشانه: نشانه چیزی است که برای کسی در مناسبتی خاص به عنوان خاص نسبت داده شده است. یعنی در ذهن آن کس نشانه ای معادل و چه بسا کاملتر می سازد این نشانه از چیزی خبر می دهد از موضوع خود، اما در تمامی مناسباتش چنین نمیکند بلکه در ارجاع به ایده ای خاص که آن را مبنای نشانه خوانده انداز موضوعش خبر می دهد.

    انواع نشانه ها:

    نشانه هایی را که در زندگی اجتماعی است را می توان به 3 دسته تقسیم کرد:

    نشانه های تصویری : نشانه ای که میان صورت و مفهوم آن شباهتی عینی و تقلیدی هست. مثل نقش مار که بر خود مار و عکس آدم که بر صاحب عکس دلالت می کند. در این حالت تنها به سبب مشابهت ظاهری است که می توان از  اولی به دومی راه برد.

    نشانه طبیعی : نشانه ای که میان صورت و مفهوم آن همجواری یا تماس هست. مثلاً رابطه میان دود و آتش و میان جای پا و رونده فرق اساسی این نشانه با نشانه دسته سوم یعنی نشانه وضعی در این است که عملاً به قصد ایجاد ارتباط به وجود نیامده است.

    نشانه وضعی: نشانه ای است که میان صورت و مفهوم آن همچنان رابطه همجواری و پیوستگی هست اما این رابطه قرار دادی است نه ذاتی و خود بخودی. پس بر مبنای قاعده ای جاری و مستعمل است نه بر اساس مشابهت صوری یا بستگی علت و معلولی مثلاً دلالت لفظ اسب بر معنای اسب که تا مسبوق بر قرار داد تسویهی یا تلویحی میان گوینده و شنونده نباشد مفهوم نخواهد شد یا دلالت نور قرمز چراغ راهنمایی در سر چهارراه بر توقف.

    می توان گفت که دلالت نشانه های تصویری و طبیعی تردد همه جوامع بشری تقریباً یکسان و لااقل بی نیاز به آموختن قابل درک است. حال آنکه دلالت نشانه های وضعی مسبوق بر آموزش و فراگیری است و بنابر این نزد هر جماعتی به صورت متفاوت با صورت رایج نزد جماعت دیگر است، مثلاً جانوی که در فارسی اسب نامیده می شود، در عربی فرس می گویند و در انگلیسی horse و در فرانسه chevel و در زبان های دیگر الفاظ دیگر.

              همچنین بسیاری از نشانه ها ممکن است ترکیبی از دو یا سه نوع باشند، مثلاً در علائم راهنمایی و رانندگی نشانه ای که دلالت بر پیچ جاده می کند متشکل از نشانه تصویری و نشانه وضعی است. در صورتیکه علامت ایست اجباری صد در صد وضعی است.

    نماد : در طول 200 سال گذشته واژه ای سمبول یا نماد در هزاران متن معتبر علمی و فلسفی و در نقالی سخن زیباشناسی به ده ها معنای متفاوت و گاه حتی متضاد به کار رفته است. بر رسی این معنای گوناگون خود می تواند موضوع کتابی باشد هر گاه نشانه ای بنا به قرار دادی روشن و مورد پذیرش همگان به کار رود سخن رمز گذاری می شود. همچون علامت های نوشتاری، نقطه گذاری ها، علامت های راهنمایی، واحدهای زبان های گوناگون بر نامه ریزی رایانه ها و واحدهای زبان تصویری را در  رایانه ها.

     

    نشانه  های دیداری و نشانه های تصویری

    هر چیز که ببینیم مجموعه ای از نشانه های دیداری است.

    نشانه ی دیداری مفهومی کلی است، هر آنچه که، چشم می بینم و با ادراک حسی می شناسیم.

    تصویر می تواند از دیدگاه ساختاری به دو شکل متفاوت وجود داشته باشد:

    تصویری که فقط از یک واحد تشکیل شده است، همچون چراغ قرمز در کدهای رانندگی، که دیدن آن به معنای ضرورت توقف است.

    تصویری که مجموعه ای است از واحدهای نشانه ای، همچون پرده ای نقاشی.

    «خواندن تصویر» پدیداری اندیشه گرانه است چشم آنچه را که می بیندبر میگزیند. تصویر پیش از آنکه به شیوه ای فیزیکی خوانده شود به گونه ای ذهنی یا اندیشگون دانسته می شود.

    تماشای هر تصویر، یا مجموعه ای از تصاویر (ثابت یا متحرک) ما را به فکر فرو می برد. این فکر لزوماً به معنای تاویل تصویر یا تصاویر نیست، اما از آنجا که سر چشمه اش وجود مادی تصاویر است لحظه ای از افق دلالتهای معنایی آن به شمار می آید. پس می توان تصویر را موجود میان پردازی دانست.

    نشانه های دیداری در حکم حضور چیزهایند که مستقل از ما به شکلی در خود وجود دارند. نشانه های تصویری، بر خلاف ، در حکم غیاب چیزهایند.

    نشانه شناس با تمام چیزهایی سروکار دارد که می تواند به جای چیزهای دیگر بر معنایی دلالت کنند.

    به گفته ی «اومبرتواکو» نشانه تمام آن چیزهایی است که بر پایه ی قرار دادی اجتماعی و از پیش نهاده، چیزی را به جای چیز دیگر معرفی می کنند. مثلاً لفظ نیلوفر نمی تواند با ماهیت گل نیلوفر یکی باشد. در واقع پذیرش این واژه به جای آن گل گونه ای دروغ است» باز به گفته ی اکو «نشانه شناسی نظریه ای است درباره ی دروغ».

     

    علائم تصویری و علائم اختصاصی

              علائم تصویری اغلب به (پیکتوگرام یا ایزوتاپ) معروفند. در واقع، یک ایزوتاپ ، نام نوع خاصی از علائم تصویری (پیکتوگرام) است که از سوی آقای "اتونویلات" از استرالیا طراحی شده است.

              این علائم به لحاظ آنکه پیام هایی همچون صدا، شخصیت، حرکت و رنگ را نیز در بر می گیرند دارای معنای چنند گانه ای هستند پس بدین ترتیب علائم تصویری کدام هستند ؟ علائم تصویری ، زبان تصویری علائم و نشانه های اختصاصی را با تصاویر در هم آمیخته و ترکیب می گردانند تا با بیننده خود ارتباط بر قرار سازند.

              تصاویر می توانند در بر گیرنده حروف، رنگ ها، علائم و دیگر اجزاء به طرز جلوه یافته تری باشند تا در رسانیدن نظرات و ایده ها موثر تر و کاراکتر واقع شوند از بعضی لحاظ که علائم تصویری از نظر شکل و فرم به علائم و نشانه های اختصاصی، نمادها و اشکال ساده شباهت دارند. گرچه نمادها کاربرد علائم تصویری را نسبت به دیگر علائم و نشانه های اختصاصی به طرز متمایز نشان می دهد لکن کاربرد معدودتر علائم تصویری نسبت به نمادها و نشان های تجارتی بیشتر به این خاطر است که علائم تصویری بطور محدود تری مورد استفاده قرار گرفته اند.

              توضیح معقول تر و قابل قبول تر برای این امر آن است که واژه «علامت تصویری» در جهان طراحی آنطور که بایسته است جای و مکان خود را نیافته است. علائم تصویری، در خلال بازی های المپیک توکیو در سال 1964 بطورگسترده ای در ژاپن شناخته شده باشند اگر چه بسیاری علائم راهنمایی و رانندگی در اروپا علائم تصویری مربوط به علائم راهنمایی و رانندگی، ابتدا در اروپا آغاز شدند. ژاپن به سرعت از نمونه های اروپایی دنباله روی نموده. اگر چه اکثر علائم راهنمایی و رانندگی در آمریکا هنوز به صورت حروف می باشند اما علائم تصویری به گونه گسترده تری در حال استفاده می باشند.

              بطور فزاینده ای آشکار گردیده که علائم تصویری، به عنوان جنبه ی مهمی از ارتباطات و طراحی تصویری در سراسر جهان در حال تحول و تکامل هستند.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    از نشانه های تصویری تا متن : نویسنده: احمدی، بابک- انتشارات نشر مرکز

    راهنمایی آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی: نویسنده: قلیچ خانی، محمدحسین- نشر طاهری

    رنگ اثر: نویسنده ایتن- ترجمه: حلیمی، محمدحسین

    فرهنگ دانستیها

    فرهنگ ترافیک : نویسنده: رضایی، مرتضی - سال 1367

    علائم تجاری و نشانه ها: نویسنده: یاسابوروکوایاما- ترجمه: نصیری، محمدرضا

    مبادی سواد بصری: نویسنده: دونیس اداندیس- مترجم: سپهر، مسعود

    سایت اطلاع رسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

    -Police Traffic of I-R-RAN.htm

    -www.sharghnewspaper.com

    -www.hamvatansalam.com

    -www.mehrnews.com

    www.baztab.com

پروپوزال در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, رساله در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, پایان نامه در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, تحقیق در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, مقاله در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نقش گرافیک در راهنمایی و رانندگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت