پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک

تعداد صفحات: 224 فرمت فایل: word کد فایل: 3298
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک

    دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی

    پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M . S . C ) رشته زراعت  

    چکیده

    این آزمایش به منظور بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزاء عملکرد گلرنگ بهاره رقم محلی اصفهان در سال زراعی 1387 در مزرعه تحقیقاتی شهرک دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اجرا گردید .

    دو تاریخ کاشت شامل : 20 اردیبهشت ، 20 خرداد ( کشت تاخیری ) و سه سطح نیتروژن : 100 و 200 و 300 کیلوگرم اوره در هکتار و دو تراکم 800 و 400 هزار بوته در هکتار بطوریکه تراکم 800 هزار با آرایش کاشت در دوطرف پشته به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در 4 تکرار مورد بررسی قرار گرفتند . در این تحقیق عملکرد دانه ، وزن صد دانه ، تعداد غوزه در گیاه ، تعداد دانه در غوزه ، قطر ساقه ، ارتفاع شاخه دهی ، تعداد شاخه فرعی ، تعداد شاخه فرعی فرعی ، طول شاخه فرعی ، ارتفاع نهایی بوته ، وزن خشک کل مرحله رسیدگی فیزیولوژیکی و شاخص های رشد مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصل از تجزیه واریانس صفات نشان داد که تاریخ کاشت اول در این تحقیق بر عملکرد دانه ، وزن صد دانه ، تعداد غوزه در گیاه ، تعداد دانه در غوزه ، ارتفاع نهایی بوته ، قطر ساقه ، طول شاخه فرعی تاثیر گذاشته و معنی دار شده است . و مقادیر نیتروژن مورد آزمون از نظر صفات ، عملکرد دانه ، وزن صد دانه ، تعداد غوزه در بوته ، ارتفاع نهایی بوته ، ارتفاع شاخه دهی ، وزن خشک کل مرحله رسیدگی فیزیولوژیک ، قطر ساقه ، تعداد غوزه نابارور در بوته ، طول شاخه فرعی ، تعداد شاخه فرعی ، تعداد شاخه فرعی فرعی ، درصد پوکی دانه تحت تاثی مقادیر مختلف کود اوره قرار گرفته و معنی دار شده است و با توجه به جدول مقایسه میانگین ها و تیمار 300 کیلوگرم اوره در هکتار بیشترین تاثیر تراکم مورد آزمون بر صفات عملکرد دانه ، وزن صد دانه ، تعداد دانه در غوزه ، تعداد غوزه در بوته ، ارتفاع شاخه دهی ، وزن خشک کل مرحله رسیدگی فیزیولوژیکی ، قطر ساقه ، طول شاخه فرعی ، تعداد شاخه فرعی ، تعداد شاخه فرعی فرعی ، درصد پوکی دانه معنی دار شده و طبق جدول مقایسه میانگین تراکم 800 هزار بوته در هکتار عملکرد دانه در هکتار بالاتری را داشته است که این امر باعث افزایش عملکرد روغن در هکتار شده است و با توجه به هدف تولید دانه و استحصال روغن از دانه گلرنگ کشت آن در این منطقه توصیه می شود .

    واژه کلیدی : گلرنگ ، رقم ، تراکم ، تعداد دانه در غوزه ، تعداد غوزه در بوته ، وزن خشک کل رسیدگی فیزیولوژیک ، عملکرد دانه ، تعداد غوزه نابارور .

    مقدمه

    افزایش روز افزون جمعیت جهان در چند دهه اخیر ، محدودیت شدید منابع انرژی غذایی را به دنبال داشته است ، اگرچه ذخایر غذا معمولاً با تکیه بر حبوبات ، گندم ، برنج و ذرت به عنوان غذاهای اصلی ، مورد بحث قرار می گیرند ، اما دانه های روغنی در مقام دوم منابع مهم انرژی غذایی برای انسان به شمار می آیند ( 36 م و 45 ) محصولات دانه های روغنی ، یعنی روغن های خوراکی و کنجاله های مقوی پروتئینی که حاصل فرایند روغن کشی هستند ، بخشی از غذای روزانه انسان و دام را تشکیل می دهند ، علاوه بر این ، دانه های روغنی مصارف صنعتی ، دارویی و غیره دارند ( میر 45 )

    تا دهه 1340 عمده ترین روغن مصرفی در ایران ، روغن حیوانی بوه است ، ولی از آن پس ، طبق آمارهای ارائه شده در ایران ، مصرف روزانه روغن های نباتی طی سیزده سال ( 63- 1351 ) دو برابر شده است ( 25 و 29 )

    کشا دانه های روغنی همیشه بخش مهمی از فعالیت های کشاورزان را تشکیل می داده است ( 83 محمدی ) هرچند از گذشته های دور کشت دانه های روغنی در نقاط مختلف ایران معمول بوده است ، ولی هدف اصلی از کشت آنها ، غالباً استفاده به صورت آجیل ، صادرات و تا حدودی رفع نیازهای صنعتی کشور بوده است ( 25 محمدی )

    در سالهای اخیر روند مصرف سرانه روغن های نباتی در ایران هم سر با سایر کشورها روبه افزایش می باشد به طوری که بر اساس آخرین اطلاعات و آمار ، مقدار مصرف سرانه آن با توجه به اعمال سهمیه بندی در ایران حدود 17- 16 کیلوگرم برای هر نفر می باشد . بنابراین با در نظر گرفتن جمعیت 70 میلیونی کشور سالیانه به حدود 2/1 میلیون تن روغن نیاز می باشد و این در حالی است که کمتر از 10 درصد این مقدار در کشور تولید می شود و بیش از 90 درصد آن از خارج تامین می گردد . ( 25 محمدی )

    در حال حاضر با توجه به سطح زیر کشت و مقدار تولید گیاهان زراعی در مقیاس جهانی ، سویا مهمترین گیاه روغنی محسوب می شود . ( 58 م ) روند تولید و سطح زیر کشت دانه های روغنی در ایران نیز موید آن است که گلرنگ وارد الگوی کشت مناطق مختلف کشور شده و تولید آن مورد حمایت دولت قرار گرفته است . ( 20 و 25 محمدی )

    ایران از جمله کشورهایی است که کاشت برخی از دانه های روغنی مثل کنجد ، کرچک ، گلرنگ ، آفتابگردان و پنبه در آن قدمت فراوان دارد . ( 38 محمدی ) به هر حال رشد جمعیت و افزایش مصرف سرانه که با سطح درآمد و زندگی افراد جامعه همبستگی زیادی دارد ، دو مساله مهم در تامین انرژی و پروتئین برای افراد جوامع در حال پیشرفت از جمله ایران است ( 25 محمدی ) لذا باید در نظر گرفت واقعیت ها برای تولید روغن نباتی مورد نیاز ، سیاست گذاری دقیق و جامع تری اعمال شود که به عنوان نمونه می توان به حمایت دولت از تولید دانه های روغنی که بومی ایران بوده و با شرایط آب و هوایی کشور سازگاری یافته اشاره دارد . ( 10 محمدی )

    لذا باید با در نظر گرفتن واقعیت ها برای تولید روغن های نباتی مورد نیاز ، سیاست گذاری دقیق و جامع تری اعمال شود که به عنوان نمونه می توان به حمایت دولت از تولید دانه های روغنی که بومی ایران بوده و با شرایط آب و هوایی کشور سازگاری یافته اشاره دارد . ( 10 محمدی )

    گلرنگ زراعی گیاهی یکساله و از خانواده گل کاسنی می باشد و از بین کشورهای تولید کننده آن هندوستان با داشتن حدود 60 درصد سطح زیر کشت جهانی ( 831 هزار تن ) را به خود اختصاص داده است . ایالات متحده آمریکا با عملکرد 1485 کیلوگرم در هکتار بیشترین متوسط عملکرد جهانی را در بین کشورهای تولید کننده گلرنگ داراست . ( 65 محمدی ) متوسط عملکرد دانه گلرنگ در ایران حدود 700 کیلوگرم در هکتار برآورد گردیأه است ( 15 محمدی ) در گذشته کشت گلرنگ بیشتر به منظور تهیه کار تامین ( رنگدانه قرمز رنگ که از گلچه های این گیاه قابل استخراج است ) و استفاده از آن در رنگرزی البسه و نیز به عنوان رنگ غذا صورت می گرفت ( 15 ) ولی امروزه این گیاه در گروه گیاهان روغنی جاگرفته و به این منظور کشت می گردد . ( 41 محمدی )

    این گیاه که احتمالاً بومی ایران است ( 7 ، 45 ، 96 میرزاخانی ) . در سطوح کوچک یا به صورت حاشیه ای برای حفاظت از محصولات ، در حاشیه کرت ها کشت می شده است و هم اکنون نیز در مناطقی از هندوستان برای جلوگیری و جبران خسارت عوامل مختلف بر گندم در کشت مخلوط به صورت ردیفی کشت می شود . ( 92 میرزاخانی )

    زراعت گلرنگ به منظور استفاده از روغن دانه آن سابقه زیادی ندارد ، به همین دلیل در اغلب نوشته ها از این گیاه به عنوان یک گیاه زراعی نسبتاً جدید یاد شده است . اصلاح ارقام پر محصول گلرنگ با مقدار روغن بالا که بعد از جنگ جهانی دوم اصلاح شدند به گسترش و توسعه سطح زیر کشت این گیاه زراعی در بعضی نقاط دنیا منجر شد ، ارقام اصلاح شده از ژرم پلاسم هایی به دست آمده که از مراکز اولیه این گیاه از جمله ایران جمع آوری شده بودند . این گیاه به دلیل قابلیت هایی نظیر قدرت سازگاری بالا ، مقاومت به سرما ، مقاومت نسبی به خشکی ، شوری و قلیائیت بالای خاک و مواد مصرف متعدد در بسیاری از کشورها به طور گسترده کشت می شود . ( 15 ) روغن این گیاه کیفیت قابل ملاحظه ای دارد . میزان اسید لینولئیک این روغن بین 73 تا 85 درصد است . اسید لینولئیک موجود در روغن گلرنگ حاوی خواصی نظیر کاهش چربی خون ، کلسترول و سختی رگ ها می باشد . روغن گلرنگ به عنوان ماده خام جهت افزودن به مواد رنگی ، جوهر چاپ و فیلم ، نوار مغناطیسی ، روغن جلا و ... بکار برده می شود . گلچه های این گیاه به عنوان ماده اولیه جهت استخراج پیگمان هایی رنگی به منظور قابل ملاحظه ای در مواد غذایی و نوشیدنی ها و ... می توان آن را بکار برد . ( 26 محمدی )

    گلرنگ چنانچه قبل از گلدهی برداشت شود ، علوفه قابل قبولی را برای دامها تولید می کند . ( 18 و 20 محمدی ) گلرنگ در طب سنتی دارای خواص دارویی متعدد بوده که از آن جمله می توان به اثرات آن در درمان دردهای روماتیسمی و بیماری های زنان و اثرات مسهلی اشاره نمود . ( 20 و 25 محمدی ) با توجه به آنچه درباره اهمیت گلرنگ گفته شد و با عنایت به کمبود تولید روغن های گیاهی در کشور و همچنین بومی بودن آن در کشور ما ، بررسی روند کشت گلرنگ و تحقیقات درباره آن امری اجتناب ناپذیر است . در ایران تحقیق در مورد کشت گلرنگ به عنوان یک گیاه روغنی ، از سال 1346 با تهیه بذر اصلاح شده از خارج از کشور ، توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ورامین ، صورت گرفت . به این منظور در سال 1348 با هدف بررسی پتانسیل ارقام بومی و تولید ارقام برتر اقدام به جمع آوری توده های محلی گلرنگ از شهرستانهای مختلف نموده و آزمایشات به زراعی مختلفی را جهت حل مسائل زراعی آن به عمل آوردند . ( 15 محمدی )

    برخی از محققین بر حاصل که با هدف تعیین برتری ارقام از نظر صفات زراعی و سازگاری آنها با محیط های مختل کشت انجام شد ، انتخاب بالغ بر 2812 ژنوتیپ با مشخصات و صفات متنوع بود ( 25 محمدی ) گزینش تیپ های مطلوب از بین توده های محلی اراک ، مشهد ، اصفهان ، ارومیه ، مرند و ... منجر به معرفی لاین های جدید شده است . ( 32 محمدی )

    علی رغم آنچه گفته شد در حال حاضر کشت گلرنگ در ایران رواج چندانی ندارد به طوری که سطح زیر کشت آن در سال 1372 به کمتر از  سطح زیر کشت آن در سال 1354 و در پایین ترین میزان خود بوده است ( 31 محمدی ) یکی از عمده ترین دلایل پایین بودن سطح زیر کشت گلرنگ کم بودن عملکرد آن است . برخی محققین بر این عقیده اند که هنوز ژرم پلاسم ها و ذخایر توارثی ، پتانسیل و تنوع ژنتیکی بسیاری نهفته است که می توان از طریق روشهای چند منظوره انتخاب ، با تلفیق این توانایی های ژنتیکی و انتخاب ژنوتیپ های برتر ، گامهای موثر و کاربردی در جهت بهبود عملکرد ، برداشت . ( میرزا خانی )

    محققانی چون گیلبرت و تاکر چنین نتیجه گرفتند که مقدار و زمان مصرف نیتروژن بر روی عملکرد و رشد گلرنگ تاثیر بسزایی دارد . عملکرد گلرنگ همانند سایر محصولات زراعی ، تحت تاثیر عوامل گوناگون از جمله ژنوتیپ تاریخ کشت ، تراکم بوته ، رطوبت ، حاصلخیزی ، دما و نور قرار می گیرد . تراکم بوته به طرق مختلف همچون تغییر در فضای موجود برای هر بوته در نتیجه تغییر در رقابت گیاه برای مواد غذایی و منابع محیطی ، بر خصوصیات گیاه تاثیر می گذارد . عملکرد دانه در واحد سطح هنگامی حاصل می گردد که این رقابت ها به حداقل خود رسیده و در عین حال گیاه بتواند از عوامل رشد موجود حداکثر استفاده را بنماید . آرایش و فواصل مناسب بین ردیف های کاشت و بین بوته های روی ردیف های کاشت تعیین کننده فضای رشد قابل استفاده هر بوته و در نتیجه عملکرد قابل حصول می باشد . ( 10 محمدی ) تاریخ کاشت نیز به عنوان فاکتور مهم برای حصول عملکرد کمی و کیفی بالا تاثیر مهمی دارد .

    هدف از مطالعه و تحقیق حاضر

    این بررسی به منظور دستیابی به اهداف زیر طرح ریزی و اجرا شده است :

    1- تعیین مناسب ترین مقادیر مصرف کود نتیروژن و رسیدن به حداکثر عملکرد کمی و کیفی

    2- تعیین بهترین روش کاشت و تراکم و تعیین بهترین روش یک یا دو ردیفه کاشت بر روی هر ردیف برای دستیابی به عملکرد بالا

    3- تعیین و بررسی بهترین تاریخ کاشت برای رسیدن به حداکثر عملکرد کمی و کیفی در استان مرکزی

    4- بررسی شاخص های رشد و تعیین ارتباط آنها با عملکرد دانه با توجه به تراکم- کود نیتروژن و تاریخ کاشت

    فصل اول

    کلیات

    1-1 : مبدا گلرنگ

    گلرنگ (Carthamus tinctorius)،از خانواده composite است. جنس Carthamus حدود 25 گونۀ مهم دارد که بسیاری از آنها بومی منطقه مدیترانه هستند(1).در زمینه مبدا گلرنگ اتفاق نظر وجودندارد  وبه عقیده واویلوف[1] گونه زراعی گلرنگ(Carthamus tinctorius L) به همراه دو گونه (C.palaestinus L, c.oxyacanth L) در یک گروه جای دارند. هر سه گونه یکساله ،قابل تلاقی با یکدیگربوده و12 جفت کروموزوم دارند(3). وی سه ناحیه را به عنوان مبدا، برای گونه زراعی گلرنگ پیشنهادکرده است که اولی در هند، دومی در افغانستان وسومی در اتیوپی قرار دارد(به نقل از نولز78).کاپزو[2] نیز بعد از مطالعات خود به همین نتیجه دست یافت. هانلت[3]،اشری[4]،ونولز[5] مبدا گلرنگ را خاورمیانه تشخیص دادند. نولز ( 1980 ) پشنهاد کرد که برای سهولت کار بهتر است به چندین مرکز کشت و مصرف گلرنگ در دنیای قدیم اشاره نمود.اینها نه مراکز مبداء هستند و نه مراکز تنوع ودرواقع کاربرد واژۀ مراکز متشابه مناسب تر می باشد. نولز این مراکزرا در 7 گروه قرار داده که عبارتند از:

    الف) خاور دور : چین، زاپن و کره

    ب) هند – پاکستان : هند و غرب و شرق پاکستان

    ج) خاورمیانه: افغانستان، ایران تا ترکیه، بخش های جنوبی اتحاد جماهیر شورو سابق تا اقیانوس هند.

    د) مصر: کناره رودنیل در شمال سودان، جنوب مصر.

    ﻫ ) سودان : کناره های رود نیل در شمال سودان ، جنوب مصر

    و) اتیوپی

    ز) اروپا:اسپانیا، پرتغال، فرانسه، رومانی، مغرب ( مراکش ) و الجزایر

    بر اساس تقسیم بندی فوق ایران در مرکزخاورمیانه قرار میگیرد(79).

     

    Abestract :

    The present study is performed in order to study the effects of date of cultivation plant density and different level of N on the component and performance of spring safflower in the research field of Arak Azad university complex in the year .

    1387

    In this research estimated two date of cultivation ( 20 Ordibehesht and Khordad ) and three level of N : 100 , 200 , and 30 kg and two density 800 and 400 .

    In this research , performance of seed , weight of on hundred see , the number of capital in the plant , the number of seed in the capital , shoot diameter , the length of branch , the number of branch , the number of secondary branch , the length of secondary branch , total length of bush , the total pure weight , the term of the biologically . mature and growing index , were estimated .

    The result of the analysis and variance showed that the first date of cultivation has been effected performance at seed , the weight of one hundred seed , the number capital , in the plant , the total length of bush , the diameter of  shoot and the length of secondary branch .

    Different amount of N has been affected the performance of seeds , the weight of one hundred seed , the number of capital The total length of bush , the length of secondary branch the number of secondary branch , the percent of seedlessness .

    According to mean comparative table , just 300 kg , urea per acre has the most effect on density maintiened features .

    According to the chant , density has been effected performance of seeds , weight of hundred seed , the number of capital , the number of capital in the plant , the length of branching , the total weight of physiologically mature , the diameter of shoot .

    And according to the chant mean of density have higher performance and for this reason increase the performance of oil .

    According to the air of seed production , the planting of this plant is recommended .

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - احمدی ، م ، روا . ح . امیدی و همکاران . 1380 . شناخت گلرنگ و بررسی مقدماتی ساختار تولید آن در ایران . وزارت جهاد کشاورزی ، معاونت زراعت .

    2- آلیاری ، ﻫ . 1375. نباتات صنعتی . جزوه درسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز .

    3- احمدی ، م . ر . 1371 . اصلاح گلرنگ . پژوهش و سازندگی ، فصلنامه علمی ، تحقیقاتی و آموزشی جهاد سازندگی ، سال 5 شماره 16 ، صفحات 39- 36 .

    4- احمدی ، م . روا . ح . امیدی . 1373 . گزارش تحقیقات گلرنگ . موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر کرج .

    5- احمدیان تهرانی ، پ . و ب . یزدی صمدی ، 1353 ، مقایسه گلرنگ وحشی و گلرنگ اهلی از لحاظ چند صفت بوتانیکی و زراعی ، مجله علوم کشاورزی ایران ، سال ششم ، شماره های 2 و 3 ، صفحات 20- 13 .

    6- اسمی ، ر . 1376 . بررسی اثرات فاصله بین ردیف و روی ردیف کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد و سایر خصوصیات زراعی دو رقم گلرنگ بهاره در منطقه اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان .

    7- باقری ، م . 1374 . اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام گلرنگ ، پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان .

    8- برادران ، م . 1374 . بررسی رابطه ژنتیکی عملکرد و اجزاء آن در مطالعه همبستگی صفات مهم زراعی در گلرنگ از طریق تجزیه علیت . پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات . دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

    9- برزگر ، 1 . پ . 1378 . بررسی عملکرد ، اجزاء عملکرد و الگوی توزیع آن در گلرنگ . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان .

    10- خواجه پور ، م . ر . 1370 ، تولید نباتات صنعتی ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان .

    11- خواجه پور ، م . ر . 1376 ، اصول و مبانی زراعت . انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان .

    12- زالی ، ع . و ب . یزدی صمدی . 1353 . آزمایشات انجام شده گلرنگ . نهمین سمینار تحقیقات دانه های روغنی . دانشگاه تهران .

    13- زرگری ، ع . 1368 . گیاهان داروئی . ( جلد سوم ) . چاپ چهارم . دانشگاه تهران .

    14- زند ، ا . 1374 . مبانی مورفولوژیک و فیزیولوژیک اختلاف عملکرد در گلرنگ . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه فرودسی مشهد .

    15- زینلی ، ا . 1378 . گلرنگ ( شناخت تولید و مصرف ) ، چاپ اول ، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان .

    16- سبحانی ، محمد رضا . 1382 . بررسی اثرات دوره های آبیاری و روشهای کاشت بر خصوصیات کمی و کیفی گلرنگ بهاره رقم اراک 2811 در استان مرکزی . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین .

    17- سرودی ، امید . 1382 . بررسی اثر تراکم بوته بر روی عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ در منطقه جیرفت . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت .

    18- سرمدنیا ، غ . ح و ع . کوچکی . 1368 . فیزیولوژی گیاهان زراعی ( ترجمه ) . انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد .

    19- سعادت لاجوردی ، ن . 1359 . دانه های روغنی . انتشارات دانشگاه تهران .

    20- صدیق ، ک . وا . امین پور . 1363 . تغذیه درمانی . شرکت سهامی انتشار .

    21- صمدی ، ا . 1356 . نباتات صنعتی ( قسمت اول ) . گیاهان لیفی و روغنی . انتشارات دانشگاه جندی شاپور .

    22- طالبان ، ن . 1368 . تغذیه پزشکی و رژیم درمانی . انتشارات نیما . تبریز .

    23- عزیزی ، خ . 1372 . بررسی اثرات تراکم گیاهی بر عملکرد و اجزا عملکرد دو رقم ذرت متوسط رس . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه تربیت مدرس .

    24- عمارت پرداز ، ج . 1367 . بررسی مناسب ترین تراکم و رقم برای کاشت گلرنگ در تبریز . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .

    25- فتحی بزچلوئی ، ح . 1369 . دانه های روغنی و روغنهای خوراکی . از سری انتشارات بازار جهانی .

    26- فروزان ، ک . 1378 . گلرنگ . انتشارات شرکت دانه های روغنی . 151 صفحه .

    27- فیروزه ، فرزاد . 1382 . اثر آرایش کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ تابستانه در اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .

    28- قنواتی ، ن . ع . وا . نهاوندی . 1352 . گلرنگ روزت طولانی یا زمستانه . هشتمین سمینار تحقیقات علمی دانه های روغنی . دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز .

    29- کاظمی شیرازی ، ر . وا . اچ . کراتز . 1358 . کنجاله گلرنگ به عنوان یک منبع پروتئینی در جیره های غذاییی طیور . مجله علوم کشاورزی ایران . جلد سوم . 74- 66 .

    30- کدوری ، محمد رضا و همکاران . 1382 . اثر تاریخ کاشت بر مراحل رشد و نمو و عملکرد ارقام گلرنگ . فصلنامه پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران ، جلد 19 شماره 4 .

    31- کریمی ، ﻫ . 1375 . گیاهان زراعی . انتشارات جهاد دانشگاهی فردوسی مشهد . 202 صفحه .

    33- کوچکی ، ع . م . ح . راشد محصل ، م نصیری . و . ر . صدر آبادی . 1367 . مبانی فیزیولوژیکی رشد و نمو گیاهان زراعی ، بنیاد فرهنگی رضوی .

    34- کوچکی ، ع . م . حسینی و م . نصیری محلاتی . 1372 . رابطه آب و خاک در گیاهان زراعی ( ترجمه ) . انتشارات جهاد دانشگاهی فردوسی مشهد .

    35- دهخدا ، ع . 1337 . لغت نامه ( حرف گ ) . انتشارات .

    36- محمدی نیکپور ، ع . ر . 1374 . بررسی اثر تاریخ کاشت و تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ در منطقه مشهد . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد .

    37- میرزاخانی ، محمد . 1380 . بررسی اثرات تاریخ کاشت بر عملکرد ، اجزای عملکرد و آنالیز رشد ارقام گلرنگ بهاره در استان مرکزی . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .

    38- ناصری ، ف . 1370 . دانه های روغنی . انتشارات آستان قدس رضوی .

    39- نژاد شاملو ، ع . ر . 1375 . بررسی خصوصیات مرفولوژیکی ، فیزیولوژیکی و عملکرد ارقام گلرنگ بهاره در اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت . دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .

    40- نکویی ، الف . 1371 . بررسی شاخص های رشد ارقام گندم در اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد علوم گیاهی . دانشگاه اصفهان .

    41- یزدی صمدی ، ب . وس . عبد میشانی . 1370 . اصلاح نباتات زراعی . مرکز نشر دانشگاهی تهران .

    42-Able, G. H. 1969. An analysis of yield components in safflower. Proc. 3rd safflower Res. Conf., Univ. of California, Davis, P: 18-22.

    43-Able, G. H. 1975. Growth and yield of safflower in three temperature. Agron .J. 67:639-642.

    44-Able, G.H. 1976. Effect of ilrrigation regimes, planting dates, nitrogen levels and rowspacing on safflower cultivars. Agron.J. 68: 448-451.

    45-Able, G. H.,and M. F. Driscoll.1976. Sequential trait development and breeding for high yield in safflower. Crop Sci: 16: 213-216.

    46- Alessi, j., j.F. Power, and D.C. Zimmerman. 1981. Effect of seeding date and population on water-use efficiency and safflower yield. Agron.J. 73: 783-787.

    47- Arnon, I. 1982. Crop production in dry regions. Vo12. Leonard Hill, London.

    48-Ashri, A. 1971. Evaluation of the world collection of Safflower,(Carthamous tinctctorious L.) I. Reaction to several disease and association with morphological characters in israel. Crop Sci. 11: 253-257.

    49- Ashri, A., D. E.Zimmer, A.L. Urie, A. Cahaner, and A. Marani. 1974. Evalvate of the world collection of safflower IV. Yield and yield component and their relation ships.Crop Sci. 14:799-802.

    50- Barden, j. A, R. G. Halfacre and D.j. Darrish. 1987. Plant science. Mc Graw - HillPublishing co.

    51-Bassiri, A. I. Roohani, and S. R. Ghorashy. 1975. Effect of temperature and scarification on germination and emergence of wild safflower, Carthamus oxyacantha Bieb.J. Agric Sci, Camb. 84:239-243.

    52- Beech, D.F., and M. j. T. Norman. 1963. The effect of time of planting on y attributes of varieties of safflower. Aust. j. Exp. Agric, Anim. Husb. 3: 140 -148.

    53-Beech, D. 17., and M. j. T.Norman. 1966. The effect of plant density of the reproductivestructure of safflower in the ord River Valley. Aust. j. Exp. Agric. Anita. Husb. 6: 255-260.

    54-Brauns, P. j. C. 1961. Safflower row spacing and seeding rate: Cd. Agric. 87: 347-348.

    55-Brown, R. H., E. R. Beaty, W.j. E thredge and D.D Hayes. 1970. influence of row width and plant population on yield of two varities of corn. Agron. J. 62: 167-720.

    56-Chapman, S. R., and L. P. Carter. 1976. Crop production N.H. freeman. Sanfranisco.

    57-Cholaky, L., E. M. Fernandex, W. E. Asnal, O. Giaretto, and Y. j. O. Plevich. 1992.Safflower Conf., Bijing, china. PP: 395-402.

    58- Dajue, L.1989. Study of germplasm collection of safflower screening for long

     days. Sesam and Safflower Newsletter.4:213-218.

    59-Dedio,W. 1985. Effect of seeding and harvesting dates on yield and oil quality of sunflower cultivars. Can.j. plant Sci. 65: 299- 305.

    60-Dennis, R. E., and D. D. Rubis. 1966. Safflower production in arizona. Agricalt experiment station. The University of Arizona. PP. 1-23.

    61-Dunphy, E. j., J. J. Hangwang, and D.S. Green. 1979. Soybean yield in relation to day between specific developmental stages. Agron.J. 1:917-920.

    62-Esendal, E., Keveseoglu, N, Usla, and S.Aytac. 1992. Performance of late autumn spring of safflower under limited environment. Third Int. Safflower Conf.Beijing China. PP: 221-248.

    63- FAO. 1988. Traditional food plants. FAO., Rome. PP. 145-149.

    64-FAO. 1992. Quarteny bulletin of statistics. FAO., Rome.

    65- FAO. 1993. Production year book 1992. Vol 46. FAO, UN, Rome.

    66-Fehr, W, R, and C. E. Caviness. 1980. Stages of soybean development. Iowa Agric.Hom e Econ Exp. Stn. Rep. 80.P. Ames. Iowa

    67-Gubbles, G. H., and W.Dedio. 1986. Effect of plant density and soil fertility and oil seed safflower genotypes. Canadian J.Plant Sci. 66: 521-527.

    68-Hans-Henming, M, J. Morison, R. E, Blackshaw, and B. Roth. 1992. Safflower production of the canadian prairies. Graph comp-priners Lt. Lether bridge, Alberta.

    69-Hashim. R. M. and M., and A. A. Schinter. 1988. Semidwarf and convertio heightsafflower performance at five plant population. Agron.J. 80:821-829.

    70-Heaton, T. C., and P.F. Knowles. 1980. Registeration of uc- 18 and UC- 149 malesteril safflower germplasm. Crop Sci. 20: 554.

    71-Hoag. B.k., J. C. Zubriski, and G. N. Geiszler. 1968. Effect of fertilizer treatment a row spacing on yield, quality and physiological response of safflower. Agron.J. 60:198 - 200.

    72-Holt, N. W., and S. J. Campbel. 1984. Effect of plant density on the agronom performance of safflower on dryland. Canadian J. plant Sci. 64: 559-605.

    73-Jones, J. P., and T.G. Tucker. 1968. Effect of nitrogen fertilizer on yield, nitroge content, and yield components of safflower. Agron.J. 60: 363-364.

    74-Karlen, D. L., and C.R. Comp. 1985. Row spacing, plant population and water management effect on corn in the Atlantic coastal plain. Agron. J. 71 343-348.

    75-Katal, N. S., G. P. Meena. 1989. Effect of row spacing, nitrogen and irrigation on seed yield, oil and water requirment of safflower. Field Crop Abs. Vol 1. No. 4 p: 1113.

    76-Khidir, M. O. 1974. Genetic. variability and interrelationship of some quantitative characters in safflower. J. Agric. Sci., Camb. 83197-202.

    77-Kipps, M. S., 1970. Production of field crops. 6th edition. Mc Grow- Hill book oimpany. PP. 442- 446.

    78- Knowles, P. F. Safflower, University of California, Davis, California. In. PP. 289-323.

    79-Knowles, P.F. 1969. Centers of plant diversity and conservation of crop germplasm safflower. Economic botany 23: 324-329.

    80- Knowles, P. F. 1980. Safflower. P:535-549. In Fehr, W.P., and H.H. Hodlay (eds). Hybridization of crop plant, Am. Soc. Agron. Madison, Wis.

    81-Knowles, P.F. 1986. Safflower. P 363-373. In Roebbelen, G. (ed). Oil crops of the world. Mc Grow-Hill Book Company. New york.

    82- Knowles, P. F., and M.D. Miller. 1960. Safflower in California agricalturalexperiment station extension servise. Manual 27. PP. 1-23.

    83-Koller, H. R. 1971. Analysis of growth with in distance streat of the soybean community. Crop Sci. 11: 400-402.

    84-Lidajve and Hans. 1996. Safflower. International plant Genetic Resources Institute. P.83.

    85-Martin, J. H., and W. H. Leonard. 1967. Principle of field crop production. 2nd edition. The Macmillan Company. PP. 924-927.

    86-Nasr, H. G., N. Katkhud, and L. Tannir. 1978. Effect of fertilization and papulation rate- spacing on safflower yield and other characteristics. Agron. J. 70: 683-684.

    87-Pascaal- Villalobos, M. J. and N. Alburquerue. 1996. Genetic variation of safflower germplasm collection grown as a winter crop in soutrn spain. Euphytica. 92:327- 332.

    88-Rao, V. R., M. Ramachardam and V. Arunachalam. 1977. An analysis of associationof components of yield and oil in safflower Theorical and Applied Genetics, 50:181- 191.

    89-Ravander-Singh, G. P. Bhargava, and Singh. 1995. Response of safflower and dill to soil salinity. Indian J. ofAgri. Sci. 62: 442- 444.

    90-Saite, k. and K. I. Miyakawa. 1994. A new procedure for the production of cartamin dver's saffto. Flowers. Lebensmittel - wissenchaft and technologie. 27: 384-385.

    91-Salankhe, D. K. and B.B kesai: 1986. Past Harvest Biotechnology of oil seed. CRS. Press. Inc.

    92-Shaneiter. A. G. and J.F. Miller. 1981. Description of safflower growth stage. CropSci. 21:901-903.

    93-Sinpson, B. B. and M.C. Ogorzaly. 1986. Economic Botany. (plant in our world). Mc Grow- Hill Book co.

    94-Singh, H. S. B., Y. S. C hauhum, and G.S. verma. 1992. Effect of row spacing and nitrogen level on yield of safflower in salt affected soils. Indian, J. Agron. 37:90-92.

    95-Sounda, G. 1989. Effect of levels of nitrogen and plant papulations, yield crop Abs. Vol 42. No 11. P: 801.

    96-Urie, A. L., and P. F. Knowles. 1972. Safflower introduction resistant to verticilliu wilt. Crop Sci. 12: 245-246.

    97-Urie, A . L., L.N. leininger, and D. E. Zimmer. 1967. Development of safflower seed as influenced by wind rowing, varieties and season. Crop Sci. 7:584- 587.

    98-Vija yalakshemi, K., N. K. Sanghi, W. L. Pellon, and C.H. Anderson. 1975. Effect of plant population and row spacing on sunflower agronomy. Can. J. plant Sc. 55 491-499.

    99-Werkniven, C. H. E., and F. Massantini. 1967. Effect of phosphorus and nitrogen placement on safflower growth and phosphorus absorbtion. Agron. J. 59: 169-171.

    100-Williams. G.H. 1962. Influence of plant spacing and flower position on oil content of safflower. Crop Sci. 2: 475- 477.

    101- Yazdi- Samadi, B., and M. Zafar- All 1980. Planting date, plant densities soil cultivation practices and irrigation regimes as factors in Ron irrigation safflower production. Indian. J. Agric. Res. 14: 65-72.

    102-Zheng, N., C. Futang., S. Xinchun and W. Yancai. Path analysis of correlated character on flower yield of sofflower. 1993. Third Int. Safflower conf., Bijing, China. 582-588.

    103-Zimmerman, L. H. 1972, Effect of temperature and humidity stress during flowering on safflower. Crop Sci. 12: 637-640.

    104-Iimmerman, L. H. 1973, Effect of photoperiod and temperature on rosette habit in safflower Crop Sci. 13: 80-81.

    105- Zope, R. E., D. S. Parlekar, D. S. Ghorpade, and S. i. Tambe. 1992. Effect of different row spacing on the growth and yield of safflower. Third Int. Safflower conf. Bijing. China. PP: 34-39.

     

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, رساله در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثرات تاریخ کاشت ، تراکم بوته و سطوح مختلف کود نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد گلرنگ بهاره در شرایط آب و هوایی اراک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت