روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89

تعداد صفحات: 63 فرمت فایل: word کد فایل: 3268
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89

    گزارش پژوهشی بمنظور تکمیل قسمتی از فعالیت های عملی درس طراحی مسائل یادگیری و آموزش دوره کارشناسی رشته زبان انگلیسی

    مقدمه

    مادران  درارتقاءکیفیت آموزشی فرزندان خود نقش محوری را ایفا می نمایند . عموماً مادران ی که از تحصیلات بالاتری برخوردارند از یک طرف در منزل مشارکت بیشتری در امر آموزش فرزندان خود دارند با دقت پیشرفت تحصیلی آنها را دنبال می کنند . زیرا انجام تکالیف فرزندان خود را از نزدیک نظارت دارند . از طرف دیگر کیفیت و نحوه کار معلمین را تحت کنترل دارند و در صورت مشاهده هر گونه نارسایی از رفتن به مدرسه و مذاکره معلمین خوداری نمی نمایند در چنین شرایطی مراقبت و دقت مادران  موجب ارتقاء کیفی آموزشی فرزندان احتمالاً کلاس و مدرسه خواهد شد در مدارس خصوصی که مادران  در هر زمینه ای مشارکت مستقیم دارند ، کیفیت معلمین پیوسته زیر سئوال است و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هم در خانه و هم در مدرسه تحت کنترل شدید قرارداد در جاهائیکه مادران  از تحصیلات پایین تری برخوردارند نه تنها به کیفیت معلمین توجه نمی گردد بلکه پیشرفت تحصیلی فرزندان در منزل به دقت دنبال نمی گردد . نگرش مادران  نسبت به آموزش و پرورش و اهمیت پیشرفت تحصیلی فرزندان خودنیز یکی از عوامل بسیار مهم در ارتقاء کیفیت دانش آموزان قلمداد می شوند . نقش مادران  از آن جهت از اهمیت روز افزون برخوردار است که با پیشگیری های مداوم خود کنترل مضاعفی به طور همزمان به کیفیت آموزش فرزندان و نحوه کار معلمین دارند .

    بطور کلی مطالعات بانک جهانی در 29 کشور گوناگون همگی گویای این حقیقتند که دانش آموزان در ایفاء کیفیت از نقش والایی برخوردارند . توانایی ذاتی ، محیط خانوادگی و اوضاع اقتصادی – اجتماعی مادران  در کیفیت دانش آموزان آثار مستقیمی دارند و هر قدر کیفیت کودکان بهبود یابد کارآموزش سهل تر و سطح آن ارتقاء بیشتری خواهد یافت . مطالعات انجام شده همگی گواه این حقیقت اند که آن دسته از دانش آموزان که مادران  تحصیل کرده دارند در مراحل تحصیلی از توفیق بیشتری برخوردار بوده اند . ارائه تحصیلات فرزندان و دریافت مهارت ها و تخصص های آنها تا حد زیادی متأثر از رفتار مادران  و جو حاکم بر خانواده می باشد . محیط خانواده بسیاری از مسائل را به فرزندان می آموزد آنجاست که زمینه رفتن به مدرسه ، ادامه تحصیلات و انتخاب رشته تحصیلی فرزندان بنیان نهاده می شود . در محیط خانوادگی است که فرزندان به ارزش آْموزشی و پرورشی پی می برند و تلاش می نمایند تا با دریافت مهارتها و تخصص هایی برای مشاغل گوناگون خود در آینده تجهیز نمایند . بنابراین جو خانواده تأثیر مهمی در اشاعه آموزش و پرورش دارد یکی از مهمترین وظایفی که مادران  در زمینه پیشرفت فرزندان خود دارند ایجاد محیط آرام ومساعد برای انجام تکالیف و مطالعه است . غنی کردن محیط خانواده از دیگر مسولیتهای مهم مادران  است . همچنین مادران  با شناخت خصوصیات رشد کودکان و نوجوانان در سنین مختلف بیشتر می توانند در بالندگی فرزندان خود مؤثر باشند .

    بدون شک حضور مادران   شاغل    در محیط خانه و خانواده نقش بسزایی در امر تحصیلی فرزندان می تواند داشته باشد .

    اگر پدر یا مادر یا هر دوی آنها  شاغل    باشند می توانند در درس های مربوط به رشته تحصیلی خود یا مرتبط با رشته تحصیلی خود به فرزندان کمک کنند ، یا از وجود همکاران  شاغل    خود بهره ببرند .

    بیان مسئله

    در این تحقیق ، محقق در صدد است که مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران  شاغل و غیر شاغلمقطع ابتدایی  در مدارس محدوده شهرستان باغملکاز طریق پرسش شوندگان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهد و از روش اسناد ومدارک موجود مشخص نماید که بین دانش آموزان دختر دارای مادران  شاغل و غیر  شاغل    لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان پسر دارای مادران  شاغل و غیر  شاغل    لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

    بین دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل و غیر  شاغل    لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد .

     

    اهمیت مسئله

    این تحقیق صرفاً در رابطه با مسائل آموزش و پرورش و نظام آموزش و پرورش کشور می باشد  و با توجه به بررسیها وتحقیقاتی که در این زمینه می شود می توان   مشخص نمود که چه عواملی  می توانند در نظام آموزش و پرورش دخیل باشند و از این عوامل چه عواملی  مضر و چه عوملی  می توانند مفید باشند .

    بررسی نمودن این عوامل  و تحقیق و کار کردن  بر روی آنها  می توان علل پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان  مشخص نمود .

    و از آنجائیکه تعلیم و تربیت  امریست پیوسته  ،مستمر و همه  جانبه  ، تاثیر فاکتورهای چون  شرایط خانواده و میزان تحصیلات و آگاهی اولیاء  شرایط  شاغل    و اقتصادی   و مجموعه شرایط  محیط آموزش  بر یکدیگرو نتیجتاًدر تعلیم و تربیت امری است اجتناب ناپذیر ، لذا مطالعه هر یک  بدون در نظر گرفتن  تاثیر و تاثر  شرایط دیگر امریست دشوار  با این پیش فرض  ما برای تاثیر میزان  تحصیلات  و آگاهی  اولیاء و دانش آموزان   در عملکرد  تحصیلی  فرزندانشان  را مورد بررسی قرار داده ایم .

    از مجموعه نظرات روان شناسی  اجتماعی ، روان شناسی تربیتی  در روانشناسی رشد  چنین بر

     می آید که کودکان همه مهارتهای و ارزشها  را از محیط خود کسب می کنند و اولین محیط اجتماعی  مهم خانواده است کودکان چه آگاهانه و چه ناآگاهانه ، چه مستقیم و چه  غیر مستقیم تحت تاثیر  پدر و مادر خود قرار می گیرند  و به دست آنها تربیت  می شوند .

    جریان تربیت کودکان در خانواده یک امر لحظه ای و منقطع  نیست . بلکه جریانی است دائمی و مستمر و بالطبع مادران   تحصیل کرده  در امر تربیت و تعلیم فرزندانشان در پیشبرد  اهداف اموزشی نقش بسزائی  خواهند داشت .

    اهداف تحقیق:

    هدف کلی تحقیق: مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران  شاغل و غیر شاغل مقطع ابتدایی  در شهرستان باغملک در سال 90-89  بوده است.

    اهداف ویژه تحقیق:

    - بین دانش آموزان دختر دارای مادران  شاغل و غیر  شاغل    لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    - بین دانش آموزان پسر دارای مادران  شاغل و غیر  شاغل    لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت وجود دارد.

    محدودیت های تحقیق:

    محدودیت های تحقیق به دو دسته تقسیم می شوند: 1. محدودیت هایی که کنترل آنها از عهده محقق خارج است. 2. محدودیت هایی که کنترل آنها بر عهده محقق است.

    در مورد نخست پراکندگی گسترده دانش آموزان با مادران   شاغل    در مقاطع تحصیلی مختلف و دبیرستانهای مختلف.

    و در مورد دوم. عدم نوشتن شغل مادر در پرونده های دانش آموزان که باعث شد با معاونین ابتدایی  به سر کلاس دانش آموزان رفته و راجع به شغل مادران از آنها سؤال شود.

     

    تعریف اصطلاحات مهم:

    1. عملکرد: در اینجا عملکرد تحصیلی مدنظر است، از نظر اصطلاحی و کاربردی عملکرد میزان تغییر دانش آموزان در طول یک ثلث یا یک سال تحصیلی بوسیله آزمونهای معلم ساخته، میزان تحصیل و پیشرفت یا افت دانش آموزان اندازه گیری   می شود.

    عملکرد در فرهنگ لغت عمید به معنای کارکرد، حاصل و نتیجه کار و در فرهنگ لغت معین به معنای حاصل و نتیجه کار ، میزان کار.

    2. تحصیل: تحصیل یعنی درس خواندن دانش آموزان در مدارس و درس خواندن دانشجویان در دانشگاه ها.

    تحصیل در فرهنگ عمید به معنای حاصل کردن، فراهم کردن، بدست آوردن، درس خواندن و دانش آموختن و در فرهنگ معین به معنای بدست آوردن، حاصل کردن، کسب کردن، اندوختن، آموختن، علم آموختن، دانشجویی، دانش آموزی.

    3. مادران : زن و شوهری که دارای فرزند می باشند به آنها مادران  اطلاق می شود.

    مادران  در فرهنگ عمیه به معنای والدان، تثنیه والد، پدر و مادر و در فرهنگ معین تثنیه والد و به معنای پدر و مادر.

    4. شاغل: به کسی که ساعاتی از روز را خارج از منزل به کار می پردازد شاغل گفته می شود.

    شاغل در فرهنگ عمید به معنای در کار دارنده، به کار وا دارنده، بازدارنده، مانع، کار و پیشه ای که شخص را مشغول سازد.

    5.  شاغل   : کسی در اداره   آموزش و پرورش مشغول به کار می باشد.

     شاغل    در فرهنگ عمید منصوب به فرهنگ، با فرهنگ، با ادب، مؤدب، معلم، مدرس، کارمند وزارت فرهنگ و در فرهنگ معین منسوب و مربوط به فرهنگ، معلم   و مربی، شخصی با فرهنگ و با ادب.

     

    فصل دوم

    مرور مطالعاتی

    تاریخچه مطالعاتی

    در بسیاری از پژوهشهای جامعه شناسی تعلیم و تربیت این پرسش مطرح می شود که چرا اعضای برخی از گروه های اجتماعی در مقایسه با سایر مشابه به پیشرفتهای تحصیلی بالاتری نایل می شوند.

    شواهد آماری گسترده ای نشان می دهد که بطور کلی پیشرفت تحصیلی از پایین هرم طبقات اجتماعی به سمت بالا سیر صعودی می پیماید، به این ترتیب فرزندان افراد متخصص معمولاً بیش از طبقات کارگر به موفقیت تحصیلی دست می یابند.

    پیشرفت تحصیلی را می توان نتیجه چند عامل دانست: سلامت دانش آموز، تعداد افراد خانواده، کیفیت مدرسه و میزان علاقه مادران  به این امر. چنین به نظر می رسد که مهمترین عامل، تنها عبارت است از میزان علاقه مادران  به تربیت فرزندانشان.

    بطور کلی مادران  طبقه متوسط با مراجعه بیشتر به مدرسه و بحث درباره پیشرفت تحصیلی فرزندانشان علاقه بیشتری از خود نشان داده اند. آنان علاقه زیادتری به ادامه تحصیل فرزندانشان تا بعد از تعلیمات عمومی و اجباری داشتند و آنها را به کار ترغیب می کردند.

     

    «دوگلاس»1 دریافت که علاقه مادران  و تشویق آنان در جریان رشد سن کودکان بطور فزاینده ای در کسب موفقیت تحصیلی اهمیت می یابد. وی همچنین برای سالهای اولیه تحصیلی کودک اهمیت قائل است زیرا در بسیاری موارد، عملکرد سالهای نخستین تحصیل در سراسر دوره دبیرستان منعکس می شود کودکان طبقه متوسط هنگام اجتماعی شدن اولیه توجه و تحرک بیشتری از سوی مادران  دریافت دارند.این عمل پایه ای برای کسب موفقیت بیشتر در نظام تحصیلی بنا می کنند.نتیجه اینکه بسیاری از تفاوتهای عمده در عملکرد را به اثرات محیطی سالهای قبل از دبستان نسبت می دهیم.بطور کلی نحوه پرورش کودک در طبقه متوسط در مقایسه با طبقه کارگر از  ویژگی های زیر برخوردار است:

    در طبقه متوسط( تحصیل کرده) بر موفقیت تحصیلی در سطح بالا تأکید می شود مادران  از فرزندان خود درخواست و انتظار بیشتری در این مورد آنان در سطحی وسیع فرزندان خود را به پیشرفت مستمر در تحصیل و آداب اجتماعی ترغیب می کنند. مادران  با دادن پاداش، الگویی از انگیزه قوی برای موفقیت در کودکان خود به وجود می آورند. مادران  با بذل توجه فردی به کودکان خود و ترسیم معیارهای بالاتر، محیط انگیزاننده ای برای آنان تدارک می بینند که موجب رشد عقلانی آنها می شود. به این ترتیب اعمال کودک پروری طبقه متوسط ( تحصیل کرده) پیشرفت تحصیلی موفقیت آمیز را در نظام آموزش بنیانگذاری می کند.2

  • فهرست و منابع روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89

    فهرست:

    چکیده ..............................................................................................................................................................................................................................................................................

    فصل اول : کلیات

    مقدمه............................................................................................................................................................................................................................................................

    بیان مسئله.....................................................................................................................................................................................................................................................

     اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................................................................................................

    هدف های پژوهش............................................................................................................................................................................................................................

    فرضیه های پژوهش..........................................................................................................................................................................................................................................................

    متغیرها............................................................................................................................................................................................................................................................

    تعریف واژه ها و اصطلاحات..................................................................................................................................................................................................

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشنه تحقیق

    مبانی نظری................................................................................................................................................................................................................................................

    نیاز چیست..................................................................................................................................................................................................................................................

    نیاز سنجی چیست.........................................................................................................................

    کاربرد نیازسنجی..........................................................................................................................

    1-    فراهم سازی اطلاعات..........................................................................................................

    2-    ارزیابی و سنجش.................................................................................................................

    3-    پاسخگو و مسئول کردن موسسات و نهادهای آموزشی........................................................

    4-    تشخیص یا شناسایی ضعف ها و مسائل و مشکلات اساسی سازمان های مربوطه....................

    5-    رشد و توسعه سازمان و کارکنان.........................................................................................

    6-    استفاده بهینه از منابع و امکانات...........................................................................................

    اصول نیازسنجی.......................................................................................................................................................................................................................

    نیاز آموزشی................................................................................................................................................................................................................................

    روش های تعیین نیازهای آموزشی کدام است..........................................................................................................................................

    نیازسنجی آموزشی...............................................................................................................................................................................................................

    آموزش ضمن خدمت.......................................................................................................................................................................................................

    پیشینه تحقیق...............................................................................................................................................................................................................................

    فصل سوم: روش تحقیق

    جامعه آماری..........................................................................................................................................................................................................................................

    نمونه آماری.............................................................................................................................................................................................................................................

    روش های نمونه گیری.................................................................................................................................................................................................................

    ابزار گرد آوری داده ها...............................................................................................................................................................................................................

    روش تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................................................................................................................................

    روش های تحقیق...............................................................................................................................................................................................................................

    فصل چهارم: یا فته های تحقیق

    داده های توصیفی..............................................................................................................................................................................................................................

    فرضیه ها......................................................................................................................................................................................................................................................

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری

    نتایج:..............................................................................................................................................................................................................................................................

    مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش های مشابه..............................................................................................................................................................

    پیشنهادات: ...............................................................................................................................................................................................................................................

    محدودیتها: ..............................................................................................................................................................................................................................................

    منابع: ............................................................................................................................................................................................................................................................

    چکیده انگلیسی: ..........................................................................................................................................................................................................................

    ضمایم: .................

    منبع:

    . برادلی ،  خانواده+ آموزش= موفقیت، ترجمه نازنین رادمنش

    ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- اسفند 1382- شماره 180

    2. دلاور، دکتر علی، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی .انتشارات رشد، تهران- 1375

    3. دلاور، دکتر علی، روش های تحقیق در روان شناس و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور- تهران سال 1376.

    4. شریف زاده ملکه و عصاره پروین، پایان نامه تحصیلی 72-71 دانشگاه شهید چمران اهواز.

    5. صدری سید ضیاءالدین، نقش در پیشرفت تحصیلی فرزندان، پیوند شماره 119- سال 1368.

    6. صیاهی توحید، انتظار خانواده عملکرد تحصیلی فرزندان، ماهنامه رشد معلم- سال بیست و دوم- آبان 1382- شماره 176.

    7. عمید حسن، فرهنگ فارسی.مؤسسه انتشارات امیر کبیر- تهران 1375.

    8-گچیرانی لیلا و بخشی فرشته، پایان نامه تحصیلی 79-78 دانشگاه پیام نور رامهرمز

    9. معین محمد، فرهنگ فارسی، مؤسسه انتشارات امیر کبیر- تهران 1374.

    10. میرکمالی دکتر، نقش خانواده در شکوفایی استعدادها، پیوند- شماره 139 و 138 – سال 1370.

    11. نوابی نژاد شکوه، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره- انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

    12. هارالامپوس مایکل، پیشرفت تحصیلی افتراقی از دیدگاه جامعه شناسی و آموزش                   و پرورش ترجمه امان الله صفوی- فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 3 و 2 سال 1369.

    13. هومن حیدرعلی، بررسی مدلهای عالی پیشرفت تحصیلی- نشریه علوم تربیتی- سال دهم شماره 2 و 1 سال 1366.

پروپوزال در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, تز دکترا در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, رساله در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, پایان نامه در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, تحقیق در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, مقاله در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای مادران شاغل و غیرشاغل مقطع ابتدایی در شهرستان باغملک در سال 90-89
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت