پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز

تعداد صفحات: 208 فرمت فایل: word کد فایل: 3239
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز

    پایان نامه جهت اخذدرجه کارشناسی ارشد

    در رشته مدیریت دولتی(گرایش تحول سازمانی)

    چکیده

    سرمایه اجتماعی[1] از مفاهیم نوینی است که امروزه در بررسی های اقتصادی و اجتماعی جوامع مدرن مطرح گردیده است. سرمایه اجتماعی را مجموعه ای از هنجارهای موجود در سیستم اجتماعی که از یک طرف موجب ارتقای تبادلات و سطح همکاری اعضای آن جامعه و از طرف دیگر موجب پایین آمدن سطح هزینه های تبادلات و ارتباطات می گردد تعریف کرده اند. کوهن و پروساک اعتقاد دارند که سرمایه اجتماعی می تواند به توسعه اقتصادی کمک نماید. برخی از مزایای مورد اشاره این افراد به شرح ذیل می باشد:  اشترک گذاشتن بهتر دانش ، ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد ،ایجاد روح تعاون (درون سازمان ،بین سازمان و مشتریان و شرکا) کاهش نرخ جابه جایی ،کاهش هزینه های استخدام ،کمک به آموزش ،ابقای دانش سازمانی ،کاهش تغییرات نیروی کار ،افزایش فعالیت های مرتبط با ثبات سازمانی و درک مشترک (کوهن و پروساک ،2001).کلارک سون سرمایه اجتماعی را به عنوان فرایند حل مشکل توصیف می نماید. یک شخص به تنهایی نمی تواند سرمایه اجتماعی را ایجاد نماید ،ولی منبعی است برای افرادی که در شبکه روابط اجتماعی کم و بیش بلند مدت قرار می گیرند. اهمیت سرمایه اجتماعی سازمانی در این است که سبب اجتماع افرادی می شود (گروه ها ،تیم ها ،سازمان هاو...)که با همدیگر به طور موفقیت آمیز کارها را به پایان می رسانند. سرمایه اجتماعی سازمانی احساس انسجام را از طریق اعتماد و همکاری ایجاد می نماید.(رحمانی،1387:81)

     در دنیای کنونی ،هر کس در هر سمت سازمانی و با هر نوع تحصیلات و شغلی به طور دائم در حال تصمیم گیری برای حوزه کاری یا زندگی خود است. سطح این تصمیمات یکسان نیست. بعضی ازاین تصمیم گیری ها در سطح فردی است ،گاهی برای سازمان و مؤسسه مربوط و در پاره ای از موارد در سطح ملی و گاهی در سطح جهانی ،به منظور تصمیم گیری درباره این موضوعات یا افراد ،در هر سطحی باید آنها را شناخت و برای شناخت آنها باید اطلاعاتی درباره جنبه های مختلف و ویژگی های آنها به دست آورد.

    این پژوهش به بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان در سازمان می‌پردازد. این تحقیق در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول به کلیات تحقیق می‌پردازد ،در فصل دوم مروری بر مبانی نظری موضوع صورت می‌گیرد ،درفصل سوم روش تحقیق مرور شده است و در فصل چهارم آزمون‌های آماری و نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه‌ها و یافته‌های جانبی پژوهش بیان شده است و در فصل پنجم به نتیجه گیری و پیشنهادات می‌پردازد.

    در این تحقیق شاخص های رضایت شغلی درابعاد ،عوامل سازمانی ،عوامل فردی ،ماهیت کار ،محیط کار ،مورد بررسی قرار می‌گیرد ،سرمایه اجتماعی نیز در سطح فردی و با ابعاد قابلیت اعتماد ؛مشارکت و رهبری مدنی ؛ بخشش و روحیه داوطلبی ؛توانایی برقراری روابط اجتماعی غیر رسمی ؛تنوع در معاشرت‌ها و دوستی‌ها و مشارکت سیاسی سنجیده می‌شود. تحقیق حاضر براساس هدف ،جزء تحقیقات کاربردی محسوب شده واز نظر گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع ،از روش کتابخانه ای و شبکه‌های اینترنتی و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. با مطالعه پژوهش ها به این نتیجه رسیدیم که مناسبترین نوع مقیاس اندازه گیری نگرش ها استفاده از طیف لیکرت است که با استفاده از فرمول کرونباخ با ضریب برابر87/0روایی آن تائید شد.آزمون مورد استفاده برای بررسی و تحلیل نتایج اطلاعات جمع  آوری شده ضریب همبستگی پیرسون می‌باشد. نتایج حاکی از تأیید فرضیه اصلی وپنج فرضیه فرعی آن می باشد ،یعنی میان رضایت شغلی کارکنان و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان رابطه معنی داری وجود دارد.

     

    واژه گان کلیدی:سرمایه اجتماعی، رضایت شغلی، عوامل فردی، عوامل سازمانی

    فصل اول

    کلیات تحقیق 

      1-1- مقدمه

    نظریه روابط انسانی معتقد است ،هرچه افراد در سازمان رضایت اجتماعی بیشتری داشته باشند سازمان کارایی بیشتری خواهد داشت. کارگران در سازمان بیروح ،رسمی عقلایی که فقط نیازهای اقتصادی آنها را ارضا می کند  احساس خوشبختی و رضایت نخواهند کرد .این نظریه معتقد نیست که تنها با تقسیم کار و توزیع قدرت به کاراترین شیوه ای که به وسیله ماهیت کار تعیین می شود می توان کارایی را افزایش داد مانند مدیریت علمی بلکه با توجه به نیازهای اجتماعی افراد ،گروهای غیر رسمی ،مشارکت گروهی در تصمیم گیری و برقراری ارتباط میان رهبری و اعضای سازمان حداکثر رضایت کارکنان فراهم خواهد گردید و در نتیجه همکاری آنان جلب خواهد شد و کارایی سازمان افزایش خواهد یافت مکتب روابط انسانی به این امر معتقد است که تعادل کامل میان هدفهای سازمان و نیازهای کارگران را باید آگاهانه به وجود آورد .(منوچهر صبوری،1379 :120) .

    واین بیکر در تعریف سرمایه اجتماعی می گوید "سرمایه اجتماعی منابعی است که از درون شبکه های کسب و کار ی افردی در دسترس است با توجه به این تعربف نتیجه می گیریم که شبکه های کسب کار شامل شبکه های رسمی و غیر رسمی می باشد و اتحادیه های کارگری  آشکارترین نمونه های شبکه های غیر رسمی یا اجتماعی است که در سازمانها برای تأمین خواسته های افراد و تأمین رضایت اجتماعی ،برقراری ارتباط ،کنترل اجتماعی رفتار گروه به وجود آمده اند.

    در سلسله مراتب نیازهای مازلو[2] بر اهمیت نیازهای  تعلق که از طریق تعامل اجتماعی ارضا می شود تاکید می گردد طبق نظر مازلو این نیاز باید قبل از این که فرد به نیازهای سطح بالاتر احترام و خود شکوفایی برسد ارضا شود ،هرزبرگ در نظریه خود به اهمیت تعامل اجتماعی در کاهش نارضایتی و این که چنین ارتباطی می تواند موجب رضایت شود اشاره می کند .بدین ترتیب از آغاز جنبش روابط انسانی  یعنی مطالعات هاثورن[3] ،تعامل اجتماعی در محل کارمرکز ثقل اندیشه روابط انسانی است .(کاترین میلر،28:1998).

     

    1-2- تشریح و بیان موضوع

    بر طبق نظر کلمن[4] یکی از نظریه پردازان سرمایهْ اجتماعی ،یکی ازشکل های سرمایهْ اجتماعی ظرفیت اطلاعات برای انتقال و حرکت در ساختارهای اجتماعی است تا بتوان پایه ای را برای کنش فراهم نمود .بر این اساس سازمان ها می توانند با تضمین جریان یافتن آزاد اطلاعات کافی میان افرادی که قدرت تصمیم گیری دارند مشارکت کارکنان را افزایش دهند . سازمان هایی که علاقه مند به رقابت با قیمت کمتر ،عملکرد بهتر ،انعطاف بیشترمی باشند برای افزایش مشارکت ،تعهد و بهره وری اعضا به مشارکت کارکنان روی می آورند که موجب رضایت کارکنان و جذب ماندگاری آنها و در نهایت افزایش بهره وری می شود .مشارکتی که بر اساس تعامل و سرمایه اجتماعی در بین اعضای سازمانی باشد راهی برای ارضای نیازهای سطح بالاتر کارکنان (مانند نیازهای احترام ،خودشکوفایی) نگریسته می شود و ارضای این نیازها موجب رضایت شغل می شود.

    بر طبق نظریهْ روابط انسانی مشارکت در فرایند تصمیم گیری راهی برای ارضای نیازهای سطح بالاتر کارکنان (مانند ،نیازهای احترام ،خود شکوفایی) نگریسته می شود کارکنان راضی بهره ورتر خواهند بود اولین مطالعه دربارهْ مشارکت در تصمیم گیری در سال 1948توسط کونچ فرنچ انجام شد این محققان به عواملی که تعهد کارکنان را نسبت به تصمیمات سازمانی افزایش می دهد توجه داشته اند وآثار نگرشی مشارکت را رضایت شغلی معرفی نمودند و آثار نگرشی دیگر که به نظر می رسد از پیامدهای مشارکت در تصمیم گیری باشد را درگیر شدن در شغل و تعهد سازمان دانستند.

    مدل محرک ،مشارکت در تصمیم گیری و مدل شناختی به این سؤال که چگونه مشارکت کارکنان در تصمیم گیری که یکی از شاخص های سرمایهْ اجتماعی است باعث پیامدهای با ارزشی از جمله رضایت شغلی می شود پاسخ می دهد.

    مدل محرک مبتنی بر کار نظریه پردازان روابط انسانی است و بر طبق این مدل مشارکت در تصمیم گیری یک اقدام سازمانی است که باید نیازهای سطح بالاتر کارکنان (نیازهای احترام و خودیابی) را ارضا کند این نیازها موجب رضایت شغلی می شود وقتی که زیردستان احساس کنند مورد مشورت و مشارکت قرار گرفته اند نیازهای خودخواهانه شان ارضا می شود و بنابراین تشریک مساعی بیشتری خواهند داشت .مدل محرک تصمیم گیری مشارکتی:

    [5]PDM        ارضای نیازهای سطح بالاتر       رضایت شغلی       انگیزه       بهره وری

    مدل شناختی این مدل مبتنی بررویکرد منابع انسانی است در این مدل PDM به عنوان روشی برای بهبود جریان اطلاعات به سمت بالا مبتنی براین عقیده است که افرادی که درگیر کار هستند یعنی (سطح پایین سلسله مراتب سازمانی)  نسبت به چگونگی انجام کار آگاه تر هستند بنابراین وقتی این افراد در فرایند تصمیم گیری مشارکت نمایند تصمیمی مبتنی بر اطلاعات دقیق تر و با کیفیت تر اتخاذ می شود بهبود جریان اطلاعات به سمت پایین بر این فرض استوار است که افرادی که در تصمیم گیری مشارکت دارند بهتر می توانند تصمیمات را در آخر مسیر اجرا نمایند وقتی تصمیمات بر پایه اطلاعات بیشتر و دقیق تر باشد و بهتر اجرا شوند بهره وری بهبود می یابد و به نظر می رسد که افزایش رضایت کارکنان نتیجهْ فرعی مشارکت آنها در تصمیمات مهم سازمانی است.

    مطالعات هاکمن وآلدمن[6] (1980) نیز نشان می دهد که مشارکت نقش ارزنده ای در رضایت شغلی و ایجاد وحدت در کارکنان یک سازمان بازی می نماید .تأثیر مشارکت کارکنان در بهبود کارایی و افزایش رضایت شغلی ،مدیران را به سوی شیوهْ نوین مدیریت ،یعنی مدیریت مشارکتی سوق داده است و نتایج مدیریت مشارکتی غالباً بیانگر آن است که این نوع مدیریت موجب افزایش بلند مدت رضایت شغلی کارگران و بارآوری آن ها بوده است .( باورز وازکمپ به نقل از هومن ،162:1382) .

    درجهان پر شتاب امروز ،سازمانهای زیادی در تلاشند تا برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی و تداوم حیات خود از الگوها وشیوه های مختلف بهره ببرند و مزیت رقابتی جدیدی کسب نمایند  تا از سقوط و واژگونی های سریع محیطی در امان بمانند.

    در دیدگاه های سنتی مدیریت توسعه سرمایه اقتصادی ،فیزیکی ،ونیروی انسانی مهمترین نقش را ایفا می کردند ؛برای توسعه در عصر حاضر به سرمایه اجتماعی بیشتر از سرمایه اقتصادی ،فیزیکی وانسانی نیازمندیم. زیرا بدون این سرمایه استفاده  از  دیگر سرمایه ها امکان پذیر نیست .در جامعه ای که فاقد سرمایه اجتماعی کافی است به احتمال زیاد سایر سرمایه ها تلف می شوند .از این روست که موضوع سرمایه اجتماعی محور اصلی مدیریت در سازمانها محسوب شده ومدیرانی موفق می‌گردند که بتوانند در ارتباط با جامعه به تولید و توسعه سرمایه اجتماعی بیشتری نائل گردند.

    در گذشته سرمایه اجتماعی به صراحت مورد توجه قرار نمی گرفت ،اما درحال حاضر،تغییرات پرشتاب محیطی ،فناوری اطلاعات ،نیازهای رو به رشد به اطلاعات وآموزش ،نیازهای فزاینده به نوآوری وخلاقیت ،وضرورت پیشرفت مداوم سازمان ،ایجاب می کند که رهبران سازمان ،سرمایه اجتماعی را به منزله یک منبع ارزشمند سازمانی مورد توجه قرار دهند(رحمانپور،1380 :102)

    پیدایش مفهوم سرمایه اجتماعی به نیمه دوم قرن بیستم بر می گردد ؛هنگامی که انتقادات و مشکلاتی در برابر تئوری های توسعه و رشد اقتصادی وهم چنین تئوری های مدیریت سازمان به وجود آمد .دوره ای که درآن تحقیقات حائز اهمیتی درنگرش ها ایجاد شد ؛به طوری که الگوهای برنامه ریزی از بالا وبیرون به الگوهای مشارکتی و محلی و درون سازمانی و همچنین مدیریت سازمانها از نظریه های کلاسیک و تیلوری به سوی نظریه های روابط انسانی تمایل پیدا کرد.

    سرمایه اجتماعی از نظر پاتنام ،وجوه گوناگون سازمان اجتماعی نظیراعتماد ،هنجارهای جمعی و شبکه های انسانی را در بر می گیرد که با تسهیل اقدامات هماهنگ ،موجب بهبود کارایی جامعه می شوند.

    از نظر کلمن(1999)سرمایه اجتماعی شامل این موارد می گردد:تعهدات و انتظارات ،روابط اقتدار ،ظرفیت بالقوه اطلاعات ،هنجارها و ضمانت های اجرایی موثر.

    در یک دسته بندی دیگر نیز سرمایه اجتماعی به سه بعد زیر تقسیم گردیده است:

    بعد ساختاری با تاکید بر

    الف)پیوندهای موجود در شبکه ب)شکل وترتیب شبکه  ج)تناسب سازمانی

    بعد شناختی با تاکید بر  

    الف)زبان و علائم مشترک     ب)روایت های مشترک

    بعد ارتباطی با تاکید بر  الف)اعتماد  ب)هنجارها  ج)تعهدات و روابط متقابل    د)تعیین هویت مشترک( Nahapiet. J & Ghoshal.S 1998).

    بعضی از محققان تمایل دارند تا سرمایه اجتماعی را در سطح کلان مطالعه نموده و بر ماهیت ثانویه مزایای فردی آن تاکید می نمایند.آنها سرمایه اجتماعی را ویژگی واحد اجتماعی به جای عامل فردی در نظر می گیرند و مزایای فردی حاصل از وجود سرمایه اجتماعی ومشکلات فردی ایجاد شده ناشی از عدم وجود آن در درجه دوم اهمیت قرار می دهند.

    الگوی دیگر که توسط محققان مورد استفاده قرار می گیرد ،مدل منفعت شخصی از سرمایه اجتماعی است ؛در این حالت به طور آشکاری بر افراد ودارایی های اجتماعی شان از قبیل منفعت و جایگاه اجتماعی، گواهینامه های تحصیلی و غیره، تمرکز می شود به طور کلی  در این مدل، تمرکز بر نتایج حاصل برای اشخاص یا واحد فردی مدنظر قرارمی گیرد(Leana & Van Buren  , 1999:  450  ).

    مساله عصر ما فقط این نیست که چگونه بهره وری افزایش یابد و سازمانها کاراتر شوند؛بلکه باید در برابر افزایش و اهمیت روز افزون تعقل ابزاری و  توجه روز افزون به بازدهی مادی ،تعقل ارزشی هم مد نظر قرار گیرد ؛به گونه ای که حقانیت و آزادی و کرامت انسانی از گزند و تهدید سازمانهای کارا در امان بمانند ؛انسانها و روابط آنها در سازمانها مد نظر قرار گیرند و سیستمهای اجتماعی به گونه ای سازماندهی شوند که روح اطمینان و اعتماد در ساختار آنها رسوخ نماید و موجد منابع ارزشمندی برای توسعه سرمایه اجتماعی آنها گردد ؛ضمن اینکه پایبندی مدیران بخش عمومی به اخلاقیات و تبلور این تعهد در رفتارهای آنها ،موجب توسعه سرمایه اجتماعی می شود ،یعنی مدیرانی که اصول اخلاقی را در عملکردها و تصمیم های سازمانی به کار می گیرند ،با توسعه روابط مبتنی بر اخلاقیات ،سرمایه اجتماعی ایجاد می کنند.

    Abstract

    Social asset is a modern concept. This concept has been introduced in today’s socioeconomic studies of modern communities. Social asset has been defined as aggregate of norms existing in social system, which helps promoting communications and the level of collaboration among members of that community from one side, and lowers the cost of transactions and communications on the other side.

    Job satisfaction is the result of staff perception; the content and background of job prepares what is valuable for the employee. Job satisfaction is a pleasant felling, which is the result of job assessment or the individual’s experience. This positive mood contributes to physical and mental health of the individual. Organizationally, high job satisfaction indicates very favorable organizational atmosphere, which results in employment and survival of employees.

    From value point of view, satisfaction is determined based on the fact that job lets the individual to maintain private and personal values and two mental and social aspects of the individual are taken into account.

    This research studies the relationship between social asset and job satisfaction of employees in the organization. This research has been prepared in 5 chapters. Chapter 1 deals with generalities of research. Chapter 2 reviews theoretical fundamentals of the issue and chapter 3 has been allotted to research methodology. In chapter 4, statistical tests and the results obtained from research hypotheses are stated. Chapter 5 is devoted to conclusion and recommendation.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز

    فهرست:

    ل اول: کلیات

     1-1- مقدمه. 2

    1-2- تشریح و بیان موضوع. 3

    1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 6

    1-4- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته........................................................................ 10

    1-5- سوال اصلی تحقیق.. 18

    1-5-1- سوالات فرعی.......................................................................................................... 18

    1-6- اهداف تحقیق.. 18

    1-6-1- هدف اصلی تحقیق................................................................................................... 18

    1-6-2-اهداف فرعی تحقیق................................................................................................... 18

    1-7- فرضیه های تحقیق.. 20

    1-7-1- فرضیه اصلی.. 20

    1-7-2- فرضیه های فرعی..................................................................................................... 20

    1-8- نتایج مورد انتظار پس از انجام این تحقیق.. 20

    1-9- قلمرو تحقیق.............................................................................................................. 21

    1-9-1- قلمرو موضوعی.. 21

    1-9-2- قلمرو زمانی............................................................................................................. 21

    1-9-3- قلمرومکانی............................................................................................................ 21

    1-10- جامعه آماری.. 21

    1-10-1- نمونه آماری.......................................................................................................... 21

    1-11- روش انجام تحقیق.. 21

    1-11-1- روش تحقیق.. 21

    1-11-2- روش گردآوری اطلاعات...................................................................................... 22

    1-11-3- روش یا روشهای نمونه گیری................................................................................ 22                                                           

    1-11-4- مدل تحلیلی تحقیق............................................................................................... 23

    1-11-5-. روشهای موردنظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه 24

    1-11-6- محدودیت های تحقیق.....................................................................................................24

    1-12- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی...................................................................... 24

    فصل دوم: مروری بر مبانی نظری

    مقدمه.................................................................................................................................. 26

    2-1-1-سرمایه اجتماعی....................................................................................................... 31

    2-1-2- تعاریف سرمایه اجتماعی.. 33

    2-1-3-مؤلفه های سرمایه اجتماعی.. 36

    2-1-4- شاخص های سرمایه اجتماعی.................................................................................. 37

    2-1-5-  منابع سرمایه اجتماعی............................................................................................ 38

    2-1-6- کارکرد روابط اجتماعی(شبکه ها) از چشم انداز سرمایه اجتماعی.......................................................................................................................................... 45

    2-1-7-  انواع تقسیم بندی سرمایه اجتماعی.. 53

    2-1-8- سرمایه اجتماعی  و مدیریت... 58

    2-1-9- سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی................................................................................. 64

    2-1-10- دیدگاه های صاحب نظران سرمایه اجتماعی................................................................. 65

    2-10-1- سرمایه اجتماعی از دیدگاه بوردیو. 65

    10-2-سرمایه اجتماعی از دیدگاه کلمن.................................................................................. 65

    2-10-3- سرمایه اجتماعی از دیدگاه پوتنام ........................................................................... 66

    2-10-4- سرمایه اجتماعی از دیدگاه برت.............................................................................. 69

    2-10-5- سرمایه اجتماعی از دیدگاه الهاندر پورتس............................................................... 69

    2-10-6- سرمایه اجتماعی از دیدگاه فرانسیس وکومایا............................................................ 70

    2-10-7- سرمایه اجتماعی از دیدگاه جیمز جاکوب................................................................ 71

     2-10-8- سرمایه اجتماعی از دیدگاه وان بیکر....................................................................... 71

    2-10-9-سرمایه اجتماعی از دیدگاه شیف.............................................................................. 72

    2-10-10-سرمایه اجتماعی از دیدگاه کوهن پروساک.............................................................. 72

    2-10-11- سرمایه اجتماعی از دیدگاه بانک جهانی................................................................. 72

    2-10-12- سرمایه اجتماعی از دیدگاه ولکاک و ناریان............................................................ 72

    2-11- سه کارکرد اصلی سرمایه اجتماعی.............................................................................. 77

     2-12-سرمایه اجتماعی و حاکمیت... 79

    2-13- ایجاد و حفظ سرمایه اجتماعی در سازمان. 82

    2-14- سازمان های دولتی و  سرمایه اجتماعی 86

     2-15-سرمایه اجتماعی و نقش آن در ایجاد دانش. 89

    2-16- چگونگی زوال سرمایه اجتماعی 94

    2-17- مزایای سرمایه اجتماعی 97

     2-18- هزینه‌های بالقوه سرمایه اجتماع. 99

    قسمت دوم رضایت شغلی

    2-2-1-مقدمه..................................................................................................................... 101

    2-2-2- اهمیت رضایت شغلی............................................................................................ 103

    2-2-3- تعاریف رضایت شغلی........................................................................................................................... 104

    2-2-4-مدل رضایت شغل pul sepector......................................................................... 106

    2-2-5-.رضایت شغلی بر اساس نظرات دانشمندان علوم رفتاری............................................ 120

    2-2-6-.مدل کلی رضایت شغلی......................................................................................... 132

    قسمت سوم بررسی شاخص های مشترک بین رضایت شغلی و سرمایه اجتماعی

    2-3- سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی................................................................................ 134

    2-3-1 خط مشی ها........................................................................................................... 134

    2-3-2- هنجارها................................................................................................................ 135

    2-3-3- اعتماد................................................................................................................... 138

    2-3-5-اعتقادات مشترک..................................................................................................... 140

    3-3-4- شبکه ها ............................................................................................................... 141

    2-4-نتیجه گیری...............................................................................................................................144

    فصل سوم: روش تحقیق

    مقدمه ................................................................................................................................. 145

    3-1- نوع تحقیق................................................................................................................ 146

    3-2- روش تحقیق.. 146

    3-3- روش گردآوری داده ها 147

    3-4- روایی و پایایی پرسشنامه............................................................................................ 147

    3-4-1- روایی ابزار اندازه گیری.......................................................................................... 148

    3-4-2- پایایی ابزار اندازه گیری.......................................................................................... 148

    3-5) متغیرهای تحقیق.. 150

    3-6- جامعه آماری و نمونه آماری........................................................................................ 150

    3-6-1- جامعه آماری.. 150

    3-6-2- روش نمونه گیری.. 150

    3-6-3- تعیین حجم نمونه. 150

    3-7- روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها........................... 150

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه. 152

    4-1- آمار توصیفی............................................................................................................. 152

     

    4-2-آمار استنباطی.............................................................................................................. 165

     

    فصل پنجم نتیجه و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 191

    5-2- نتیجه گیری ازتحلیل فرضیه ها 192

    5-3) پیشنهاداتی با توجه به موضوع تحقیق.. 199

    (4-5پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.. 201

     

    منابع و مأخذ...................................................................................................................... 202

    ضمایم وپیوستها................................................................................................................. .....1

     

    منبع:

    الوانی ، مهدی (1387)"مدیریت عمومی"نشر نی ،تهران

     الوانی، سید مهدی و میرعلی سید نقوی (1381) سرمایه اجتماعی:‌ مفاهیم و نظریه‌ها؛ فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 33 و 34، صص 26-3.

     الوانی، سید مهدی و علی رضا شیروانی؛ (1383). سرمایه اجتماعی، اصل محوری توسعه؛ تدبیر؛ شماره 147ص ص 22-16.

    ابطحی، حسین(1382)"مدیریت منابع انسانی"انتشارات دانشگاه پیام نور،تهران

    5- ابطحی، حسین"و صلواتی عادل(1385)"مدیریت دانش در سازمان" انتشارات پیوند نو ،تهران

    6- الوانی ، مهدی و شیروانی، علیرضا،(1385)،"سرمایهْ اجتماعی"، محل نشر:سازمان مدیریت صنعتی،تهران

    7- اندرسون،آلن وکپیریانو،آنا(1377)"رفتار سازمانی اثر بخش":رویکرد مبتنی بر مهارت ها و فعالیتها"،مترجمان،علی رضا جباری،عباس کحالزاده، مجید پسران قادر،ناشر:شرکت سیم لاکی فارس،تهران

    8- احمدی،مسعود(1386)"مدیریت رفتار سازمانی"نشر:کوهسار،تهران

    9-احمدی درینی،حمید رضا،(1386)، بررسی مقایسه ای سبک مدیریت ورضایت شغلی کارکنان مراکز و واحدهای جامع پیام نور استان یزد، دانشگاه پیام نورتهران ،پایان نامهْ کارشناسی ارشدمدِریت دولتی،تهران

    10-بیکر ،واین(1382)،ْ"مدیریت و سرمایهْ اجتماعی"مترجم : مهدی الوانی و محمد رضا مندجین،انتشارات مدیریت صنعتی،تهران

    11-پورتر،دبلیو و لیمان،ریچارد ام ستیز(1372)"انگیزش و رفتار در کار" مترجم :امین الله علوی ،انتشارات:مرکز آموزش مدیریت دولتی ،تهران

    12- توسلی،غلامعباس(1380)"جامعه شناسی کار و شغل"انتشارات سمت،تهران

    13- تراوثانا،رابرت و پورت ، جین نیو(1369)"اصول مدیریت و رفتار سازمانی"مترجم :عین الله علا ،انتشارات زوار،تهران

    14- چلبی،مسعود(1385)"تحلیل اجتماعی در فضای کنش"نشر نی،تهران

    15-چلبی،راحله،(1381)،"وقتی سرمایه اجتماعی نوآوری را نابود می کند "ترجمه راحله چلبی،مجله برگزیده مدیریت،شماره

    16- جوادی ،محمد رضا،(1385)،رابطه بین رضایت شغلی و عملکرد رانندگان شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، دانشگاه پیام نورتهران، پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت دولتی،تهران

    17-- جهانیان، رمضان ،(1374) بررسی رضایت شغلی دبیران بر مبنای نظریه هرزبرگ در مدارس راهنمایی پسران شهرستان دامغان در شهر تهران، دانشگاه تربیت مدرس پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی

     18- حقیقی،محمد علی(1380)"مدیریت رفتار سازمانی"انتشارات ترمه،تهران

    19 خاکی،‌ غلام‌رضا (1379)؛ روش تحقیق در مدیریت؛ تهران؛ انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

    20- دیویس،کیت،نیواستروم،جان،(1376)"رفتار سازمانی"مترجم،محمدعلی طوسی،انتشارات:مرکز آموزش مدیریت دولتی،تهران

    21- ریتزر،جورج(1374)"نظریهْ جامعه شناسی در دوران معاصر"مترجم:محسن ثلاثی انتشارات علمی،تهران

    22-رابینز،استیفن،(1386)"تئوری سازمان،ساختار و طرح سازمانی"،مترجم:سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد،انتشارات صفار،تهران

    23- رابینز،استیفن پی(1378) "رفتارسازمانی"مترجمان: علی پارسیان و محمد اعرابی"انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی،تهران

    24- رابینز ،استیفن(1380)"رفتار سازمانی"مترجم علی پارسایئان و محمد اعرابی "انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ،تهران

    25- رابینز ،استیفن(1385)"رفتار سازمانی"مترجم علی پارسایئان و محمد اعرابی "انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی ،تهران

    26- رضایئان ، علی(1386)"مبانی مدیریت رفتار سازمانی" انتشارات سمت،تهران

    27- رحمانپور، لقمان؛ (1382). «مدیریت سرمایه اجتماعی: رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی»؛ مدیریت و توسعه، شماره 19.

    28-رحمانی،محمود،کاوسی،اسماعیل،(1387)،"اندازه گیری سرمایه اجتماعی در بخش های خصوصی و دولتی"انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، شهرتهران

    29- ساعتچی،محمود(1380)"روانشناسی بهره وری"انتشارات:موسسه و نشر ویرایش،تهران

    30- سعادت ، اسفندیار،(1385)،"مدیریت منابع انسانی" انتشارات سمت،تهران

    31 سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی (1381)؛ روشهای تحقیق در علوم رفتاری؛ تهران؛ چاپ ششم؛ انتشارات آگاه.

    32- سخنرانی دکتر قلی پور(26 آذر ماه 86) ،سالن همایش های دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران

    33-  شارع پور، محمود(1385)" سرمایه اجتماعی مفهوم سازی،ودلالت های سیاستگذاری،سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران"انتشارات ،انجمن جامعه  شناسان ایران،تهران

    34-  شارع پور، محمود(1383)"ابعاد و کارکرد های سرمایه اجتماعی و پیامدهای حاصل از فرسایش آن"مسائل اجتماعی ایران،انجمن جامعه شناسی ایران ،تهران

    35- صبوری،منوچهر(1379)" جامعه شناسی سازمان ها"انتشارات شب تاب،تهران

    36- ضماهنی،مجید،(1379)بررسی رابطه نظام انتخاب و انتصاب مدیران با رضایت شغلی کارکنان در استانداری بوشهر و فرماندار های تابعه، در شهر تهران،دانشگاه علامه طباطبایی،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی

    37- عدلی ، فریبا،(1384)،"مدیریت دانش"انتشارات فراشناختی اندیشه،تهران

    38 علوی،‌سید بابک؛ (1380) «نقش سرمایه اجتماعی در توسعه»؛ تدبیر شماره 116؛ صص 40-34.

    39-عبدالهی ،محمد (1384)، سرمایه اجتماعی ،فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی ، سال ششم،شماره 25،ص 2-39،تهران

    40- فیلد،جان(1388)"سرمایهْ اجتماعی"مترجم غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، انتشارات کویر تهران،

    41-فوکومایا،(1385) فرانسیس ،"سرمایهْ اجتماعی و حفظ آن"،مترجم:غلامعباس توسلی،نشر حکایت قلم نوین،تهران

    42- فقهی فرهمند، ناصر(1381) "مدیریت پویای سازمان،انتشارات فروزش،تبریز

    43- فقیه،ابوالحسن؛فیضی،طاهره(1385)؛سرمایه اجتماعی:رویکردی نو در سازمان،دانش مدیریت ؛شماره72؛ص ص 46-23.

    44- فرج پهلو ،عبدالحسین،سمیه سادات آخشیک ،(1386) ،بررسی رضایت شغلی کتابداران کتابخانه های عمومی استان های جنوب غرب کشور :مجله علوم تربیتی و روانشناسی ،شماره 4 ،صص159-180

    45- کامینگز،توماس . جی و ورلی ،کریستوفرجی،(1385)،"تحول و توسعه ْسازمان ،مترجم،کوروش برارپور،انتشارات ساپکو،تهران

    46-کلمن،جیمز،(1386)،"بنیادهای نظریهْ اجتماعی"مترجم منوچهر صبوری،نشر نی،تهران

    47- کوکلان ، هوشنگ،(1358)،"رفتار سازمانی"دانشگاه علوم اداری و مدیریت بازرگانی (تاریخ مقدمه)،انتشارات دانشگاه تهران،تهران

    48- کورمن، ابراهام .ک(1370)"روانشناسی صنعتی و سازمان" ترجمه دکتر حسین شکرکن،انتشارات رشد،تهران

    49- لوپز،خوزه ، واسکات،جان ،(1385)،"ساخت اجتماعی"،مترجم:حسین قاضیان،نشر نی ،تهران

    50- میرکمالی ، محمد،(1378)،" رفتار و روابط در سازمان و مدیریت "انتشارات رامین، تهران

    51- میلر،کاترین،(1385)،ْ"ارتباطات سازمانی"مترجم آذر قبادی،انتشارات مدیریت صنعتی،تهران

    52- مقیمی،سید محمد"سازمان و مدیریت،رویکرد پژوهشی"تهران :نشر ترجمه،چاپ اول،1377

    53-مجموعه مقالات سرمایه اجتماعی(1386)،چالش ها و راه کارها،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان

    54- مشبکی،اصغر،1383)،تبیین نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی ،نشریه روابط اجتماعی و مدیریت ،شماره 25،ص 8-28

    55-  مریم نژاد،رضا،(1386)،تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار نظام مشارکت کارکنان در شرکت آب و فاضلاب تهران، دانشگاه پیام نور ،پایان نامهْ کارشناسی ارشدارشدمدیریت دولتی،تهران

    56- مبشری، محمد، (1387)،سرمایه اجتماعی، روزنامه همشهری،سال شانزدهم،شماره 4679،ص

    57- نوغانی ،محسن ،(1386) ،میزان رضایت شغلی  کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان رضوی و عوامل مرتبط با آن ،مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ،شماره 1 ص143-171

    58- هومن،حیدر علی،(1381)،"مقیاس های سنجش رضایت شغلی"ناشر:مرکز آموزش و مدیریت دولتی،تهران

    59- Adler, PauL. S & Seok-woo kwon (2002); "Social Capital: Prospects for a new Concept"; Academy of management

    Review; Vol 27. No1; pp:17-40.

    60- - Brehm, John & Wendy Rahn (1977); "Individual level Evidence for Causes & Consequences of Social Capital"; American Journal of political science, Vol.41, No. 3; pp 999-1023

    61-  Baker ,Way ( 2000) ;'Achieving Success  through social Capital',University of  Business  School Management Seres 

    62- Eric L . Lesser,( 2000) 'Knowledge and Social capital : Foundations and Applications' Boston  Oxford  Auckland  Johannesburg Melborne  New Delhi

    63- field, john ( 2004) ;' Social capital'; Routledge Taylor&Francis Group ,Londen and New York

    1-                                   64-Leana, Carrie R & Harry J. van Buren (1999): "Organizational Social Capital And Employemnt Practices"; Academy of management Review; Vol 24, No3, 538-555

    2-                                    65- Nahapiet, J., & Ghoshal, s. (1998); "Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage"; Academy of management Reivew, 23(2), 242-260

    3-                                    66- Tymon, Walter G & Stephen A. Stumpf (2003); "Social Capital in the Success of knowledge Worker"; career Development International, 8/1, 12-20

    67- http://www.mazandnume.com/cms/print.asp?PND=7988;Gholipor,(2007): social capital

    68- Sepector, Paul E (1998) 'Job satisfaction :Application,assessment,causes,and consequences ;londen;SAGE,1997,

    69-http;www.financialexpress.com/(1998)'G job satisfaction is an ovrall attiude'indian express (Bombay)

    70-http;/slim.EmPoria.edu/programs/Phd/dissertations/mcginnpdf.reterived.20th june200

    71- (http/www.financialexpress.com/ ,daily ,1998)

    72- (htt:// cbpa.louisville.edu/ ,Ed lock,1999)

    73- www.sience Direct.com , Berry, Lilly M. (1997). Psychology at Work. San Francisco: McGraw Hill Companies Inc.

    74- www.sanatekhodro.com/Template3/NewsPrintableVersion.aspx?NID=1812

    Abdolahi, mansor,social capital

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی کارکنان و رضایت شغلی آنان در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان – شهرستان اهواز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت