روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 63 فرمت فایل: word کد فایل: 3230
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه

    مقدمه

    ازدواج یکی از مهمترین نیازهای آدمی است که دین مقدس اسلام به آن اهمیت فراوانی داده است و آن را از مهمترین سنت های دینی شمرده که مایه برکات بی شماری است از نظر قرآن ازدواج مایه آرامش روح و روان آدمی است ، این خود از نشانه های رحمت بزرگی خداوند است تشویق اسلام به ازدواج خصوصاً در سن جوانی و کراهت اسلام از تجّرد و رهبانیت در بسیاری از سخنان معصومین آمده است . آثاری چون بزرگداشت سنت پیامبر قرار گرفتن در ولایت و حمایت خداوند

    به خشم آوردن شیطان کامل شدن ایمان جوانان زیاد شدن روزی و مانند آن از برکات ازدواج ، در کلام امامان شمرده است همچنین تاخیر درآمد ازدواج در بعضی روایات مردود دانسته شده و تاکید شده است . [1]

     هیچ چیز نباید باعث تاخیر انسان در ازدواج شود ، حتی اگر فقر باشد . در روایتی مردان بدون همسر را سرزنش می کند و تجرد را به سبب شرور شدن می داند و در روایتی دیگر به کسانی که صاحب دخترهستند . سفارش می کند در ازدواج دخترانشان تعجیل کنند که در اینجا به این روایت اشاره می کنیم :

     

    چکیده 

    پیشنهاد ازدواج دادن بی شک یکی از مهمترین و بزرگترین گامهایی میباشد که تا به حال برداشته اید. شما خواهان آن هستید که در آن لحظه همه چیز عالی و به بهترین نحو پیش رود و از آن مهمتر که میخواهید پاسخ وی مثبت باشد! این نکات را هنگام دادن پیشنهاد ازدواج مد نظر قرار دهید تا شانس موفقیت شما افزایش یابد.

     

                  ازدواج مصدر ثلاثى مزید از باب افتعال وزواج مصدر باب مفاعله است , این دو واژه در اصطلاح فقهى وقانونى , به معناى رابطه اى است حقوقى که لازمه آن , جواز کامجویى بین زن ومرد مى باشد, چنان که واژه نکاح نیز به همین معناست , هر چند از نظر لغت , ازدواج به معناى متحد شدن دو انسان ونکاح به معناى همخوابگى آن دو مى باشد.                                                                                                                                  

              بنابراین , نکاح وازدواج به معناى حق همخوابگى وبه وحدت رسیدن است , که معنایى است لغوى و عقد عامل پیدایش این حق است , هر چند فقها و حقوقدانان در بسیارى از موارد مقصودشان از نکاح وازدواج , عقد خاص مى باشد.                                                                                                                                       

              ازدواج به عنوان سنتی پسندیده در تمامی جوامع در طول تاریخ از جایگاه خاصی برخورداربوده است . شروع زندگی مشترک روزنه ای بر ارضای نیازهای زیستی ، روانی و اجتماعی می باشد ، با این حال بنا به دلایل متعدد امروزه بسیاری از ازدواجها به طلاق منجر می شود .

            انگیزه های افراد برای تشکیل زندگی مشترک ، متعدد است ، بعضی از این انگیزه ها به دلیل ناهمخوانی  با واقعیتهای زندگی زناشویی محکوم به شکست می شود . در این مطلب سعی بر این است تابه انگیزه هایی که احتمالا به شکست در زندگی مشترک (طلاق) منجرمی شود ، نظری بیفکنیم .  

    امام رضا (علیه السلام) فرمود :

    جبرئیل امین بر پیامبر خدا (r) نازل شده و عرض کرد : ای محمد ( r ) پروردگارت به تو سلام می رساند و می فرماید : دختران و زنان با کره مانند میوه درختان هستند و همان طور که میوه وقتی می رسد ، چاره ای جز چیدن ندارد ، و الا تابش خورشید و وزش باد آن را فاسد می کند ، دختران و زنان با کره هم ( وقتی به سن بلوغ و ازدواج می رسند ) چاره ای جز ازدواج ندارند والا از گرفتار شدن به فتنه و انحراف ، در امان نیستند . پس رسول خدا مردم را جمع کرد و به منبر رفت و پیام پروردگار عزیز را به آنان ابلاغ کرد .

    بنابراین از نظر اسلام تاخیر ازدواج امر نکوهیده ای است که مورد حمایت خدا نیست .[2] اما آن چه امروز در جوامع اسلامی ، خصوصاً جامعه ما در عمل دیده می شود . متاسفانه برخلاف سفارشات اسلام است و آمارها از بالا رفتن سن ازدواج حکایت دارد . بنابر آماری که در روزنامه ها منتشر شده میانگین سن ازدواج پسران از 24 سال و دختران از 18 سالگی است در سال 75 به ترتیب به 26 و 22 در سال 80 رسیده است .

    در حالی که طبق آمار دیگری ، میانگین سن ازدواج در پسران 33 و دختران 28 سال می باشد .

    این افزایش بی سابقه سن ازدواج مشکلات فراوانی به دنبال خواهد داشت گرچه در این مقاله مجال بررسی آن فراهم نیست ، ولی فهرست وار به برخی مشکلات ناشی از این افزایش اشاره کرد : افسردگی ، مبتلا شدن به وسواس در انتخاب همسر – بلاتکلیفی – احتمال افزایش انحراف اخلاقی - احساس سربار بودن و ...

     

    بیان مسئله

    در طی این تحقیق ما برآنیم تا به سوالات زیر پاسخ دهیم و تاثیر هر کدام از عوامل زیر را بر روی بالا رفتن سن ازدواج بررسی کنیم . با توجه به اینکه عوامل همچون ، عوامل اقتصادی و عوامل اجتماعی ، سنت های خانوادگی و قبیله ای ، نوع نگرش افراد نسبت به امر ازدواج موانع سه راه ازدواج و ... در این امر موثر می باشند این سوالات مطرح می شود که این تحقیق درصد پاسخ گویی به آنهاست .

    1- آیا عوامل اقتصادی مانند وضع مالی ، انتظارات طرفین و غیره . در بالا رفتن سن ازدواج موثر است ؟

    2- آیا عوامل اجتماعی مانند فرهنگ جامعه ، آماده نکردن جوانان برای ازدواج از طرف جامعه و ... در بالا رفتن سن ازدواج موثر است ؟

    3- آیا تست های خانوادگی و قبیله ای مانند پایبندی به مهریه های سنگین ، گرفتن مراسمات پر خرج و ... در بالا رفتن سن ازدواج موثر است ؟

    4-آیا نگرش منفی افراد نسبت به ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج موثر است ؟

    5- آیا موانع و مشکلات سر راه ازدواج آنقدر زیاد هستند که عامل مهمی در بالا رفتن سن ازدواج باشند؟

    با توجه به ساختار جامعه ایرانی و تاثیر همه ی عوامل بالا در امر ازدواج هر کدام از مسائل بالا می تواند در بالا رفتن سن ازدواج در جوانان تاثیر بسزائی داشته باشد .

    لذا محقق در این تحقیق قصد پاسخ گویی به این سوالات و پیدا کردن درصد تاثیر هر کدام از این مسائل در بالا رفتن سن ازدواج در جوانان است . با پیدا کردن جواب این سوالات و درصد تاثیر هر کدام می توان برای از میان برداشتن هر کدام قدمهای را بر داشت .

     

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    ازدواج یک سنت دیرینه اجتماعی است که از زمانهای بسیار قدیم بلکه از آغاز زندگی بشر مرسوم بوده است . پیمانی است مقدس که در بین تمام اقوام و ملل های مذهبی و غیر مذهبی ، و در تمام اعصار و امکنه ، وجود  داشته و دارد .

    در این پیمان مقدس ، زوجین یعنی زن و مرد زندگی مشترکی را تاسیس می کنند و پیمان می بندند که در کنار هم ویار و غمخوار یک دیگر باشند . ازدواج برای انسانها یک نیاز طبیعی است که از آفرینش ویژه آنها سرچشمه می گیرد . چنانکه انسان به آب و غذا نیاز دارد . در سنین مخصوصی به ازدواج هم نیاز پیدا می کند . هر یک از دخت و پر در سنین بلوغ احساس می کنند که جنس مخالف را دوست دارند و خواستار وصال همدیگر هستند  .

    ازدواج یک خواسته طبیعی است که همه جوامع بشری و ادیان آسمانی بر آن صحه نهادند با توجه به اینکه ازدواج یکی از مهمترین مسائل زندگی هر فرد است و موفق بودن یا نبودن آن و به موقع بودن یا نبودن آن در زندگی فرد و به موازات آن در زندگی اجتماعی موثر است اهمیت و ضرورت این امر مشخص می شود .

    از آنجایی که بالا رفتن سن ازدواج تبعات اجتماعی ، اقتصادی و اخلاقی فراوان دارد پیدا کردن علل و عوامل افزایش سن ازدواج اهمیت ویژه ای دارد .

    از جمله آثار بالا رفتن سن ازدواج می توان به سست شدن بنیان خانواده ، ناهنجاری های اخلاقی و جنسی ، بالا رفتن فشارهای روحی و روانی در افراد ، بی هدف شدن زندگی ،افسرده شدن افراد را نام برد .

    پیدا کردن عوامل افزایش سن ازدواج به بع آن از میان بردن این عوامل می توان به سلامت جامعه کمک بزرگی بکند .

    همه عوامل گفته شده در بالا اهمیت و ضرورت این تحقیق را به خوبی روشن می کند زیرا پیدا کردن جواب این سوالات و همچنین اقدام عملی برای ریشه کنی عوامل آنها می تواند سن ازدواج را کاهش داده و در سلامت جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

    فرضیات تحقیق

    1- عوامل اقتصادی مانند وضع مالی و انتظارات طرفین باعث بالا رفتن سن ازدواج می شود .

    2- عوامل اجتماعی ، مانند فرهنگ جامعه و آماده نکردن جوانان برای ازدواج باعث بالا رفتن سن ازدواج در جوانان می شود ؟

    3- سنت های خانوادگی و قبیله ای مانند پایبند به مهریه سنگین گرفتن مراسمات پر خرجچ و بالا رفتن سن ازدواج موثر است ؟

    4- نگرش منفی افراد نسبت به زندگی مشترک و ازدواج در بالا رفتن سن ازدواج موثر است ؟

    5- موانع مشکلات سر راه ازدواج باعث بالا رفتن سن ازدواج در جوانان می شود .

    6- به نظر می آید که علت بالا رفتن سن ازدواج داشتن انحرافات اخلاقی و مشکلات خانوادگی باشد .

    7- به نظر می رسد که بالا رفتن سن ازدواج مشکل خدمت سربازی و تحصیلات در بین جوانان باشد .

    8- به نظر می رسد که علت بالا رفتن سن ازدواج نداشتن تفاهم یا حساس بودن طرفین

     

     

    اهداف تحقیق

    هدف کلی

    بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان دختر و پسر شهرستان ایذه

    هدفهای جزئی

    بررسی عللی از جمله :

    بررسی علل اقتصادی بالا رفتن سن ازدواج

    بررسی علل اجتماعی بالا رفتن سن ازدواج

    بررسی عوامل فرهنگی موثر بر بالا رفتن سن ازدواج

    بررسی عوامل افزایش جرم و جرایم و آسیب های اجتماعی

    روش تحقیق

    در این تحقیق با توجه به نوع سوالات و ماهیت تحقیق نیاز به گرفتن اطلاعات از اشخاص جامعه آماری است با توجه به این مطلب در این تحقیق می توان از روشهای مصاحبه ای و پرسش نامه ای استفاده کرد و به تحلیل پرسش نامه ها و به سوالات و فرضیات تحقیق پاسخ داد و آن ها را رد یا اثبات کرد .

    ابزار که می توان در گردآوری اطلاعات از آن استفاده کرد پرسشنامه است . می توان با طرح چندین سوال در قالب یکی پرسش نامه اطلاعات مورد نظر را از افراد جامعه آماری بدست آورد . 

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه

    فهرست:

    موضوع تحقیق ............................................................................................................

    مقدمه .........................................................................................................................

    بیان مسئله ....................................................................................................................

    اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................................

    فرضیات تحقیق ...........................................................................................................

    اهداف تحقیق..............................................................................................................

    روش تحقیق ...............................................................................................................

    متغیرها ........................................................................................................................

    تعریف واژگان ............................................................................................................

    فصل دوم :

    ادبیات و پیشینه تحقیق .................................................................................................

    نظریه ها ......................................................................................................................

    فصل سوم :

    نمونه گیری و چگونگی آن در تحقیقات علوم اسلامی ................................................

    تعریف نمونه ...............................................................................................................

    تعریف جامعه آماری....................................................................................................

     

     

    فصل چهارم :

    پرسشنامه .....................................................................................................................

    فصل پنجم :

    نتیجه گیری 

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, رساله در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی علل افزایش سن ازدواج در جوانان گروه سنی 26 تا 35 سال در شهرستان ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت