پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 3194
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.Sc»

    گرایش: زراعت

    چکیده

    به منظور بررسی تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول­ پاشی عناصر کم ­مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان آجیلی رقم کانفتا، آزمایشی طی سال 1390 در روستای فنایی واقع در 2 کیلومتری شهرستان خوی اجرا گردید. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. در این تحقیق کود پتاسیم در چهار سطح (مصرف 50% کمتر از توصیه، برابر توصیه، 5/1 برابر توصیه کودی و 2 برابر توصیه کودی) و محلول­پاشی عناصر کم­مصرف بور، آهن و روی بود. نتایج نشان داد که تاثیر کود پتاسیم بر صفات درصد پوکی دانه، وزن صد دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، درصد روغن و عملکرد روغن معنی­دار بود. بیشترین عملکرد دانه با 7/393 گرم در مترمربع در تیمار 2 برابر توصیه کودی بدست آمد. محلول­پاشی عناصر ریزمغذی بر تمام صفات اندازه­گیری شده به جز ارتفاع بوته و قطر ساقه تاثیر معنی­داری داشت. بیشترین عملکرد دانه در محلول­پاشی کود بور بدست آمد. و با میانگین 0/385 گرم در مترمربع در گروه آماری بالاتری قرار گرفت. اثر متقابل پتاسیم و کود­های کم مصرف تنها بر روی درصد پوکی و درصد روغن معنی­دار بود.

     

    کلمات کلیدی: آفتابگردان، پتاسیم، عناصر کم مصرف و عملکرد دانه.

     

    مقدمه

    آفتابگردان (Helianthus annuusL.) پس از سویا، کلزا و بادام زمینی، چهارمین زراعت یک ساله جهان است که به خاطر روغن خوراکی آن کشت می­شود (عرشی، 1373) .آفتابگردان یکی از پنج نبات روغنی ایران است که با کیفیت بالای روغن دانه و تحمل نسبتا زیاد به خشکی و تنش آبی، سازگار بودن با انواع شرایط آب و هوایی، رشد خوب آن در بسیاری از خاک­ها، بالا بودن کیفیت روغن خوراکی به خاطر نداشتن کلسترول، کوتاه بودن دوره رشد و امکان کشت به عنوان محصول دوم بعد از برداشت گندم و جو، سالانه بخش عظیمی از اراضی ایران را به کشت خود اختصاص می­دهد (خواجه پور، 1383).   

    امروزه کشاورزان برای افزایش عملکرد در واحد سطح ، یکی از روش­های کود­دهی رایج شامل مصرف خاکی، از طریق آبیاری، تیمار بذر و محلول­پاشی را مورد استفاده قرار می­دهند. محلول­پاشی برگی یکی از روش­های سریع در عکس العمل گیاهان به کود بوده که در مصرف کود نیز صرفه جویی می گردد. با انجام این روش و کود­دهی علاوه بر جنبه­های اقتصادی و اثر بخشی سریع، محیط زیست حفظ شده که این امر در راستای نیل به کشاورزی پایدار نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود (ملکوتی و ضیائیان، 1379).

    یکی از مهم­ترین راه­های دست­یابی به عملکرد بهینه، تامین مقادیر کافی عناصر معدنی مورد نیاز گیاهان زراعی است (کوچکی و سرمدنیا،1382). مطالعات سازمان خواربار و کشاورزی جهانی نشان داده است که در 41 درصد از کشورهای جهان همبستگی مثبتی بین افزایش مصرف کود و افزایش عملکرد در هکتار وجود داشت (فود و الیس، 1996).

    افزایش روز افزون قیمت کود­های شیمیایی در جهان و ضرورت اقتصادی کردن تولید، آلودگی آب های زیر زمینی و تخریب ساختمان خاک در اثر مصرف بی­رویه و نامتعادل کود­های شیمیایی مشکلاتی هستند که باید با روش­های مناسب آنها را حل کرد. تغذیه برگی روش مناسبی در مصرف کود- های شیمیایی و کاهش خطرات زیست محیطی آنها می باشد، به خصوص که امروزه سیاست کاهش  مصرف سم و بهینه سازی مصرف کود در دنیا مطرح است. یکی از عوامل مهم در کاهش عملکرد و کیفیت محصولات مناطق خشک و نیمه خشک، پایین بودن کارایی جذب عناصر غذایی است، بنابراین برای استفاده بهینه از کودهای شیمیایی در مناطق خشک و بهبود کیفی و کمی محصول مصرف کودها از طریق محلول­پاشی می تواند در اولویت قرار گیرد (ملکوتی و تهرانی، 1377).

    همچنین به علت قرار گرفتن اکثر اراضی زراعی ایران در مناطق خشک و نیمه خشک امکان استفاده بهینه از کودهای شیمیایی به صورت مصرف خاکی آنها چندان رضایت بخش نیست ، زیرا عناصر کم مصرف در هر یک از مراحل رشدی مورد نیاز گیاه می­باشد و به علت کمبود نزولات جوی، عدم تامین آب کافی در اواخر دوره رشد گیاه، امکان جذب عناصر کم مصرف از طریق خاک محدود میگردد (الفولی و ابوالنور،1998).

    در کشور ما به دلیل اینکه نسبت مصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم نامتعادل می­باشد، لذا مصرف عناصر کم مصرف در سطح وسیع چندان مطرح نمی­باشد، در حالی که در کشورهای پیشرفته نسبت مصرف نیترو‍‍ژن، فسفر و پتاسیم به ترتیب در حدود 100،50 و40 است (مقدار متوسط جذب توسط محصولات زراعی معمولا به نسبت10،2 و 8 است) این نسبت مصرفی در ایران تقریبا 100، 80 و5 می- باشد (شریفی، 1379).

    کشورهایی که دارای کشاورزی پیشرفته هستند بیش از 4 درصد کودهای شیمیایی مصرفی آنها را عناصر کم مصرف تشکیل می دهد و در حالی که این وضعیت در کشور ما به 17/0درصد می­رسد (ملکوتی و بای بوردی،1378). خاک های زراعی کشور به دلایل متعددی دچار کمبود شدید عناصر کم مصرف به ویژه روی و آهن می­باشند. برخی دلایل کمبود آنها عبارتند از : آهکی بودن خاک ها، بی کربناته بودن آب آبیاری، تنش خشکی، پائین بودن مواد آلی، اسیدیته بالای خاک، مصرف نامتعادل کود و. . .

    بنابراین جذب عناصر کم مصرف به وسیله ریشه گیاهان بسیار کند بوده و به دلیل اسیدیته بالای شیره سلولی، با رسوب در درون آوندها به قسمت خوراکی مانند برگ، میوه و دانه نمی­رسند (ملکوتی و بلالی،1383).

    عناصر کم مصرف نقش اساسی در تمایز سلولی، رشد و استحکام دیواره سلولی به عهده دارند و در اکثر موارد باعث مقاومت گیاهان به آفات و امراض می­شود. با توجه به pH بالای خاک و مصرف کودهای فسفاته، بدون شک در اکثر باغ­ها و مزارع کشور بیش از نیاز گیاه، جذب عناصر کم مصرف به ویژه روی و آهن را مختل و در نتیجه باعث افت کمیت و کیفیت محصول می­شود. محلول­پاشی در چنین مواقعی موثرتر و با صرفه­تر از مصرف کلات های آهن و روی در خاک خواهد بود (سپهر و ملکوتی،1377؛ ملکوتی و طهرانی، 1378). بنابراین با مصرف متعادل عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف علاوه بر بالا بردن کارایی استفاده از کودهای رایج با تولید گیاهان سالم­تر و افزایش مقاومت آنها به آفات وامراض، از مصرف سموم شیمیایی نیز کاسته خواهد شد. این موضوع نیز به تولید پایدار کشاورزی کمک خواهد کرد. تحقیق حاصل نیز در این راستا صورت گرفته است.

    - اهداف تحقیق :

    الف) مطالعه اثرات محلول­پاشی عناصر کم مصرف بر خصوصیات کمی و کیفی آفتابگردان.

    ب)بررسی مقادیر مختلف پتاسیم بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان.

    ج) بررسی اثرات متقابل پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف برخصوصیات رویشی عملکرد و اجزای عملکرد و روغن دانه آفتابگردان

     

    فصل اول

    کلیات و بررسی منابع

    منشا گیاهی و اهمیت اقتصادی آفتابگردان

    خاستگاه آفتابگردان زراعی (Helianthus annuus)، منطقه غرب آمریکا شمالی، بین مکزیک و نبراسکا می باشد (ناصری ،1375؛ میلک،1980). این گونه در مقایسه با 50 گونه دیگر بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است. گونه­های وحشی آفتابگردان در 66 درصد اراضی این کشور می رویند. این گیاه سمبُل ایالت کانزاس محسوب می­شود. قدیمی­ترین کاوش­های باستان شناسی مبنی بر پیدایش طبق و بذر آفتابگردان، مربوط به نیومکزیکو و کلرادو بوده که به حدود2500 سال قبل از میلاد بر می­گردد(آلیاری و همکاران؛1379،خواجه پور، 1383؛عرشی، 1373). این دانه روغنی در سال 1510 میلادی توسط اسپانیایی­ها به اروپا برده شد و تا اواخر قرن 16، آفتابگردان به عنوان گیاه زینتی سراسر اروپای غربی و شرقی تا انگستان را فرا گرفت. استخراج روغن از دانه آفتابگردانطی سال 1716 در روسیه عملی گردید و از سال 1829 تولید انبوه از این دانه روغنی شروع شد (سپهر، 1376؛ ناصری، 1370).

    اهمیت آفتابگردان در ایران به عنوان یک گیاه روغنی در سال 1347 با وارد کردن ارقام خارجی و پر محصول آشکار گردید. طبق آمار شرکت کشت و توسعه دانه­های روغنی در سال 1373 سطح زیر کشت این محصول در ایران 142 هزار هکتار و متوسط تولید در ایران یک تن در هکتار گزارش شده است. با توجه به کمبود روغن در کشور توسعه کشت آفتابگردان و استفاده از ارقام پر روغن می­تواند گام مهمی در مسیر خودکفایی قلمداد گردد. در مورد زمان ورود آفتابگردان به ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نیست،ظاهراً کشت آفتابگردان در ایران برای مصارف آجیلی از اواخر دوره قاجاریه در قسمت­هایی از آذربایجان  غربی و در بخش هایی از شهرستان خوی آغاز شده است. طی این مدت زراعت این محصول به تدریج به شهرستان­های ماکو، قره ضیالدین، سلماس و ارومیه توسعه یافته است. با این حال شهرستان خوی در طی سالیان متمادی به عنوان مرکز اصلی کشت این محصول مطرح بوده و هر ساله حدود 15000 هکتار از اراضی این منطقه زیر کشت آفتابگردان آجیلی رفته و در حدود 2000الی 3000 تن دانه آفتابگردان تولید می­گردد(رشدی، 1384).

    استفاده از بذر آفتابگردان به عنوان دانه خوراکی به بومیان آمریکا مربوط می­شود. آنها از مخلوط نمودن آرد ذرت و آرد دانه آفتابگردان نان تازه ای تهیه می­نمودند. از آرد دانه آفتابگردان و عصاره طبق آن نیز داروهایی برای دفع زهر نیش مارعینکی و همچنین مداوای بیماری­های ریوی استفاده می­کردند (آلیاری و همکاران، 1379).

     در گذشته انواع بومی شده این محصول را بیشتر در اطراف صیفی کاری­ها جهت مصرف آجیلی کشت می­کردند فقدان مواد سمی در پروتئین آفتابگردان یک مزیت برای مصرف آن در تغذیه انسان است. پروتئین آفتابگردان برتر از اکثر پروتئین­های گیاهی است. طعمی مطلوب و ملایم دارد و قند­هایی که در دستگاه گوارش ایجاد نفخ می­کند در آن کمتر است. دانه­های آفتابگردان به صورت نمک زده و تفت داده شده به عنوان آجیل هم مصرف می­شوند. کنجاله حاوی پوست غذایی بسیار خوبی برای نشخوارکنندگان است و از نظر پروتئین و هیدرات کربن غنی است (آلیاری و همکاران، 1379 ؛احمدی، 1378؛ عرشی، 1373؛ ناصری، 1375؛ هاشمی دزفولی و همکاران،1374).

    ساقه آفتابگردان به علت داشتن فیبر زیاد در صنعت کاغذ سازی و تهیه سلولز کاربرد دارد همچنین از ساقه و برگ آفتابگردان می توان همانند ذرت جهت علوفه سیلویی به عنوان تعلیف دام­ها استفاده نمود. به همین منظور می توان آن را در پایان دوره گرده افشانی و گلدهی برداشت کرد. برگ­های این گیاه دارای ارزش غذایی زیادی هستند، ولی ساقه آن به سرعت چوبی شده و ارزش غذایی کمی دارد. به طور کلی ارزش غذایی و مطبوعیت سیلویی آفتابگردان از ذرت سیلویی کمتر است. از آنجایی که ساقه آفتابگردان از لحاظ نیتروژن، کلسیم و پتاسیم نسبتا غنی است، بنابراین اگر پس از خرد کردن زیر خاک شوند باعث بهبود حاصلخیزی خاک می­شوند. می­توان طبق­ها را پس از جدا کردن دانه­ها خشک و خرد کرد وبه عنوان علوفه پرحجم در تغذیه دام استفاده کرد، زیرا طبق­ها تا نه درصد پروتئین و سه درصد روغن دارند (آلیاری و همکاران ، 1379).

    تولید عسل نیز در مزارع آفتابگردان به عنوان یک محصول جنبی محسوب می­شود که از هر هکتار زراعت آن 50 کیلو گرم عسل مرغوب قابل استحصال خواهد بود(عرشی، 1373).

    -2-1 خصوصیات گیاه شناسی

    آفتابگردان با نام علمی(Helianthus annuus)گیاهی است یکساله از تیره مرکبه (کومپوزیته)که بصورت بوته­ای استوار رشد می­کند. گونه­های آن در اغلب موارد بلند و قوی یکساله و یا علفی چند ساله  و ندرتاً درختچه­ای مانند هستند. طول دوره رشد آفتابگردان بسته به رقم و کلیه عوامل محیطی از 90 تا 150 روز می­باشد(خواجه پور، 1383).

     

    1-2-1- بذر

    بذر آفتابگردان فندقه بوده و آکن نامیده می­شود. در بذر آفتابگردان پوست دانه و میوه یکی شده که پریکارپ نامیده می­شود. پریکارپ در بر گیرنده جنین و برگ­های اولیه تکامل یافته و گوشتی شده می­باشد. برگ­های اولیه حاوی روغن و پروتئین به عنوان مواد ذخیره­ای می­باشد. ارقام زراعی آفتابگردان دارای  دو تیپ روغنی و آجیلی می­باشند که وزن هزار دانه انواع روغنی بین 40 تا 120 گرم و انواع آجیلی بین 100 تا 200 گرم و حتی بیشتر متغیر است (خواجه پور، 1380).

    1-2-2- ریشه

    سیستم ریشه­ای آفتابگردان به صورت افشان و سطحی بوده و تا 3متر هم در خاک نفوذ می­کند، ولی قسمت اعظم سیستم ریشه­ای در لایه سطح الارض قرار دارد و 50 تا 70 درصد بیوماس کل ریشه را شامل می­شود. قطر ریشه اصلی از سطح خاک به اعماق به سرعت کاهش می­یابد. به همین دلیل برای گیاهی که به رشد کامل رسیده تکیه گاه امنی محسوب نمی­شود. زخمی شدن نوک ریشه اصلی، مانع نفوذ عمودی آن شده و در نتیجه رشد ریشه به صورت افقی در می­آید و در این صورت در مقابل کم آبی، مقاومت کمتری دارد. در طول 5 تا6 هفته نخست، رشد ریشه اصلی به میزان ساقه بوده ولی سپس کندتر می شود. توسعه جانبی ریشه­های افشان در یک بوته کامل می تواند تا شعاع5/1 متری گسترش یابد به طوری که در چهار هفته نخست ریشه­های جانبی می­تواند در صورتی که فاصله ردیف­ها 60 سانتیمتر باشد این فاصله را بپوشاند (آلیاری و همکاران،1379؛ناصری، 1375). افزایش طول سیستم ریشه­ای به طور روزانه و در یک هکتار تا 70 کیلومتر گزارش شده است. تحقیقات نشان داده که در 12 روز بعد از مرحله سبز شدن ردیف­ها، نفوذ ریشه و گسترش شعاعی شبکه ریشه در خاک به ترتیب 77 و62 سانتی متر بوده است (آلیاری و همکاران، 1379). پراکنش ریشه و نفوذ آن برای کشت دیم بیشرین اهمیت را دارد، زیرا رشد اندام­های رویشی، گلدهی و تشکیل بذر به رطوبت خاک که از عمق بیشتر از یک متری جذب می­شود بستگی دارد( آلیاری و همکاران، 1379؛ خواجه پور 1383؛ عرشی، 1373؛ ناصری، 1376 ).

    1-2-3- ساقه

    ساقه آفتابگردان زراعی بلند و بدون شاخه است. ساقه معمولا به رنگ سبز یا زرد مایل به سبز و تنومند با مقطع گرد بوده و قطر آن معمولا 3 تا 6 سانتی متر است. ساقه کرک دار بوده و دارای برجستگی-های طولی باریک است. داخل پوسته خارجی چوبی ساقه را مغز خشک سفیدی پر کرده است و اغلب به مرور زمان پوک می شود. طول ساقه آفتابگردان بین نیم تا 5 متر متغیر بوده و بستگی به رقم و شرایط محیطی دارد. خاک شور یا آبیاری با آب شور می تواند قطر و ارتفاع ساقه را کاهش دهد. همچنین هر چه تعداد میانگره ها بیشتر باشد ساقه ضخیم تر خواهد بود، زیرا بین تعداد میانگره و ضخامت ساقه یک همبستگی مثبت وجود دارد (ناصری،1375 ؛ کاترجی و همکاران، 1993).

    1-2-4- برگ

    برگ­ها کم و بیش قلبی شکل و یا سه گوش بوده و کناره آنها دندانه­ای و ریز ارهّ ای می­باشند. برگ ها دارای دمبرگ گوشتی و دراز بوده و با پیشروی به طرف انتهای ساقه از طول دمبرگ کاسته می­شود. پهنک برگ با توجه به ژنوتیب می­تواند صاف و یا تاولی باشد. بطور عمده برگ­ها پوشیده از کرک­های خشن بوده که به کاهش تعرق کمک می­کند (ناصری، 1375).

     

    Abstract

    To investigate the effect of different amounts application of potash fertilizer and micronutrients spraying on yield and yield components of sunflower crops of nuts (kanfta c.v) the trial in 2011 in the village fanaie located at 2 km from the city of khoy was conducred. The experiment was conducted in fotorial based on a randomized complete block design with three replications. In this study, four levels of potash fertilizer (50% consumed less than recommended, recommended against, 1/5 and 2 as much as recommended rate and spraying micronutrients of boron, iron, and zinc. Results showed that the effect of potash fertilizer on traits of hollow seed percentage, weight of 100 seeds, seed yield, biological yield, oil percentage and oil yield was significant the highest yield of 393/7 gr/m2 in fertilizer treatments were recommended 2 spraying micronutrients on all measured traits except plant height and stem diameter had a significant effect. The highest yield was obtained with foliar application of boron and with average of 385 gr/m2 was higher in statistics. Interaction effect of potassium and micronutrients of fertilizers on hollow oil percentage and oil percentage was significant.

    Key words: sunflower, potassium, micronutrients and seed yield. 

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا

    فهرست:

    چکیده ......................................................................................................................... 1

    مقدمه.......................................................................................................................... 2

    فصل اول: بررسی منابع

    1-1- کلیات و  بررسی منابع...................................................................................... 6

    1-2-خصوصیات گیاهشناسی........................................................................................ 8

    1-2-1-بذر.............................................................................................................. 9

    1-2-2- ریشه........................................................................................................... 9

    1-2-3- ساقه........................................................................................................... 10

    1-2-4- برگ............................................................................................................ 10

    1-2-5- گل............................................................................................................. 11

    1-3- اکولوژی آفتابگردان.......................................................................................... 12

    1-3-1- نیاز آبی آفتابگردان ........................................................................................ 13

    1-3-2- خاک  .......................................................................................................... 14

    1-4- مراحل نمو آفتابگردان......................................................................................... 16

    1-4-1- مراحل رشد رویشی ...................................................................................... 16

    1-4-2-مراحل رشد زایشی ......................................................................................... 16

    1-5-پتاسیم ................................................................................................................ 17

    1-5-1- اثر پتاسیم بر عملکرد گیاهان............................................................................ 18

    1-5-2- نقش پتاسیم در فیزیولوژی گیاه........................................................................ 21

    1-6-تاثیر پتاسیم بر صفات رویشی آفتابگردان .............................................................. 22

    1-7- تاثیر پتاسیم بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان  ............................................ 23

    1-8- تاثیر پتاسیم بر میزان پتاسیم قابل جذب خاک ....................................................... 25

    1-9- تاثیر پتاسیم بر درصد و عملکرد روغن................................................................. 26

    1-10-عناصر غذایی کم مصرف و اهمیت آنها............................................................... 27

    1-10-1- روی........................................................................................................... 29

    1-10-2- نقش روی در گیاه....................................................................................... 29

    1-10-3- آهن  ......................................................................................................... 32

    1-10-4- نقش آهن در گیاه........................................................................................ 32

    1-7- آهن.................................................................................................................. 28

    1-7-1- خواص شیمیایی............................................................................................. 28

    1-7-2- نقش آهن در گیاه........................................................................................... 28

    1-10-5- عنصر بور(B)............................................................................................. 36

    فصل دوم: مواد و روش ها

    2-1- زمان، محل و ویژگی های اقلیمی منطقه اجرای آزمایش......................................... 38

    2-2- مشخصات خاک محل آزمایش ........................................................................... 39

    2-3- طرح آماری مورد استفاده..................................................................................... 40

    2-4- عملیات زراعی................................................................................................... 41

    2-5- زمان و روش نمونه برداری ................................................................................ 42

    2-5-1-ارتفاع بوته  ................................................................................................... 42

    2-5-2-قطر ساقه........................................................................................................ 42

    2-5-3- قطرطبق......................................................................................................... 43

    2-5-4-تعداد ردیف دانه در طبق.................................................................................. 43

    2-5-5-تعداد دانه در طبق............................................................................................ 43

    2-5-6-وزن صد دانه.................................................................................................. 43

    2-5-7- نسبت مغز به کل دانه .................................................................................... 43

    2-5-8-عملکر دانه...................................................................................................... 44

    2-5-9-عملکرد بیولوژیک .......................................................................................... 44

    2-5-10-شاخص برداشت........................................................................................... 44

    2-5-11-درصد پوکی................................................................................................. 44

    2-5-12-تعیین درصد روغن....................................................................................... 44

     2-5-13-عملکرد روغن............................................................................................. 46

    2-6-محاسبات آماری.................................................................................................. 46

    فصل سوم: نتایج و بحث

    3-1- ارتفاع بوته......................................................................................................... 47

    3-2- قطر ساقه........................................................................................................... 48

    3-3-قطر طبق............................................................................................................. 48

    3-4-تعداد ردیف دانه در طبق...................................................................................... 49

    3-5-درصد پوکی........................................................................................................ 50

    3-6- درصد مغز به کل دانه ......................................................................................... 52

    3-7- تعداد دانه پر ..................................................................................................... 54

    3-8- وزن صد دانه...................................................................................................... 56

    3-9- عملکرد دانه  ..................................................................................................... 57

    3-10- عملکرد بیولوژیک  .......................................................................................... 58

    3-11- شاخص برداشت ............................................................................................. 60

    3-12- درصد روغن .................................................................................................. 60

    3-13-  عملکرد روغن ............................................................................................... 62

    3-14-  ضرایب همبستگی بین صفات مورد بررسی....................................................... 65

    نتیجه گیری کلی........................................................................................................... 68

    پیشنهادات .................................................................................................................. 68

    فهرست منابع و ماخذ.................................................................................................... 69

     

     

    منبع:

    آلیاری، ه و ف. شکاری. 1379. دانه های روغنی (زراعت و فیزیولوژی). انتشارات عمیدی تبریز. 182 صفحه.

    -ابراهیمیان، ا. 1389. ارزیابی کارآیی روش های مصرف ریز مغذی های آهن و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان روغنی، مجله پژوهش در علوم زراعی.2(7): 15-27.

    -احمدی، م. ر. 1378. کیفیت و کاربرد دانه های روغنی. نشر آموزش کشاروزی.

    -اسکندری، ا. ر .1379. بر همکنش رژیم رطوبتی خاک و سطوح پتاسیم بر رشد رویشی در رقم گندم زمستانه. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق بیابانی. دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز. 71 صفحه.

    -اسماعیلی، م.، و ا. گلچین. 1383. تحلیل اقتصادی کم آبیاری و تأثیر آن بر عملکرد دانه و میزان روغن دو رقم آفتابگردان. مجله دانش کشاروزی. جلد15، شماره اول، صفحه 135-121.

    -بای بوردی، ا. و م. ج. ملکوتی. 1379. اثر بخشی منابع و مقادیر فراتر از حد بحرانی کودهای پتاسیمی در بهبود عملکرد پیاز، گوجه فرنگی و پینه در آذربایجان شرقی. نشریه ترویجی شماره 119، معاونت تات وزارت کشاروزی، کرج، ایران.

    -برمکی، ی. 1388. اثر محلول پاشی روی، آهن و بور بر عملکرد و کیفیت دو رقم آفتابگردان روغنی. مجله پژوهش در علوم زراعی. 2(6): 13-26.

    -بهنیار، م.ع.1383. تاثیر سطوح مختلف پتاسیم و گوگرد برمیزان روغن، پروتئین و برخی از شاخص های رشدآفتابگردانwww.cilica.com.

    .

    -پاسبانی، ب.1376.اثرات کمبود آهن بر گیاه آفتابگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.93 صفحه.

    -تاج آبادی پور،ا. 1383. تأثیر کاربرد خاکی پتاسیم بر مقاومت نسبی سه رقم پسته به تنش آبی و شوری. پایان نامه دکتری رشته خاک شنا‌سی. دانشکده کشاروزی، دانشگاه شیراز.

    - حق پرست، م. ر. 1371. تغذیه و متابولیسم گیاهان. انتشارات جهاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. ایران. 372 صفحه.

     -خلیقی،ا. 1376. گل کاری. انتشارات روز بهاران تهران. 392 صفحه.

    -خلدبرین، ب.، و ط. اسلام زاده. 1380. تغذیه معدنی گیاهان، جلد اول (ترجمه). انتشارات داشنگاه شیراز. ایران.

    -خواجه پور، م. ر. 1383. تولید نباتات صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان. 564 صفحه.

    -رحیمی، م. م.، و د. مظاهری. 1383. تأثیر عناصر ریز مغذی های آهن و روی بر روی عملکرد و اجزای عملکرد کشت دوم دو رقم آفتابگردان در منطقه ارسنجان. مجله پژوهش و سازندگی، در زراعت و باغبانی.64 :16– 020

    - رشدی، م. 1384. بررسی اثرات تنش کم آبی بر جنبه های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی ارقام روغنی آفتابگردان. پایان نامه دکتری رشته زراعت. دانشکده کشاروزی واحد علوم و تحقیقات تهران. 156 صفحه

    -رشدی، م. و س. رضادوست. 1384. بررسی اثرات سطوح مختلف آبیاری بر خصوصیات کمی و کیفی ارقام آفتابگردان. مجله علوم کشاروزی ایران. جلد 36، شماره ه، صفحه 1250-1241.

     - سالاردینی،ع .ا.، و م، مجتهدی.1376. اصول تغذیه گیاه. جلد دوم انتشارات مرکز نشر دانشگاهی. شماره 368. تهران. صفحه 32.

    -سپاهی بروجنی، م؛ ثواقبی فیروزآبادی، غ. ر.، و ح. میر سید حسینی، 1384. تاثیر پتاسیم و پرایمینگ بذر با محلول سولفات پتاسیم بر پاسخ­های گیاه ذرت (zeamays L.) به تنش شوری. مجله بیابان. جلد یک، شماره 10، صفحه 86-71.

    -سپهر،ا. 1382. تأثیر عناصر مختلف کودی بر کمیت و کیفیت آفتابگردان. مجموعه مقالات تغذیه بهینه دانه های روغنی. انتشارات خانیران. صفحه 216- 209.

    -سپهر، ا.، و م. ج، ملکوتی. 1376. بررسی اثرات پتاسیم، منیزیم، گوگرد و عناصر ریزمغذی روی افزایش عملکرد و بهبود کیفیت آفتابگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد خاک­شناسی. دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران. 95 صفحه.

    -سپهر، ا.، و م. ج. ملکوتی. 1383. تاثیر سطوح مختلف پتاسیم و منیزیم بر کمیت و کیفیت آفتابگردان. مجله علوم آب و خاک. جلد 13، شماره 1. 36-29 صفحه.

    -سدری،م. ح.، و م .ج، ملکوتی. 1377. بررسی تأثیر آهن، روی و مس در بهبود خصوصیات کمی و کیفی گندم آبی. مجله خاک و آب، موسسه تحقیقاتی خاک و آب، جلد 12. شماره 5. 74 صفحه.

    -سعیدی، ق.1386. تاثیر برخی عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف براجزای عملکرد دیگر صفات آفتابگردان دریک خاک آهکی اصفهان. مجله علوم وفنون کشاورزی منابع طبیعی. سال یازدهم،شماره اول،صفحه 365-355.

    - سلیم پور.،س.، دریاشناس، ع. ملکوتی، م. ج ، و ح. رضایی. 1380. بررسی میزان و روش  مصرف سولفات روی در کلزا در صفحی آباد دزفول. مجله  خاک و آب، (ویژه نامه کلزا )، موسسه تحقیقات خاک و آب، جلد 12، شماره 92.12 صفحه.

    -شریفی، س. 1379. بررسی اثرات آهن و روی بر عملکرد کمی و کیفی دو رقم ذرات دانه ای. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه. 151 صفحه.

    -شکوری، ا. 1382. بررسی تأثیر سیستم های مختلف خاک ورزی و محلول پاشی عناصر روی، بور و منگنز برعملکرد کمی و کیفی آفتابگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه.121 صفحه.

    -صلاحی فراهی، م.، و م. ج. ملکوتی .1379. بررسی تأثیر برخی از عناصر غذایی بر افزایش عملکرد آفتابگردان در گنبد کاوس. مجله علمی پژوهشی خاک و آب. ویژه نامه زراعت. جلد12، شماره 13. مؤسسه تحقیقات خاک و آب. تهران.

    -ضیائیان. ع. 1384. بررسی اثرات بور و روی بر تشکیل دانه در ذرت. مجموعه مقالات نهمین کنگره علوم خاک ایران، کرج. 197 صفحه.

    -عبدالهی، ع. 1388. اثرات کم آبیاری و پتاسیم بر خصوصیات کمی و کیفی آفتابگردان روغنی. مجله پژوهش در علوم زراعی. 2(6): 27-39.

    -عرشی، ی. 1373. علوم و تکنولوژی آفتابگردان(ترجمه). اداره کل پنبه و دانه های روغنی تهران. ایران. صفحات 598-591.

    -عزتمند، ر. 1388. تأثیر پتاسیم در تعدیل اثرات تنش خشکی در ذرت. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی. 98 صفحه

    - علوی، ر، م. علیزاده، م . مقدم، و ا. فرخی. 1387. ارزیابی ارقام مختلف آفتابگردان از نظر مقاومت به خشکی در منطقه خوی. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    -غیبی، م، غ. 1384. ضرورت مصرف بهینه عناصر غذایی برای افزایش عملکرد و بهبود کیفیت کلزا. مجموعه مقالات تغذیه بهینه دانه های روغنی. 193 صفحه.

    -فرخ، ع، ت.رضوی پور، و ع. مهرداد. 1386. تأثیر سطوح مختلف نیتروژن و پتاسیم بر عملکرد و اجزای عملکرد راتون برنج رقم هاشمی در آستانه اشرفیه(استان گیلان). مجله پژوهش در علوم کشاورزی. سال سوم، شماره دوم.

    -فیضی اصل، و. 1379. مصرف بهینه کود برای آفتابگردان دیم. مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم مراغه. نشریه تحقیقی ترویجی.6 صفحه.

    -قاسمیان، و . 1379. بررسی تأثیر ریز مغذی آهن، روی و منگنز بر کمیت و کیفیت بذر سویا در آذربایجان غربی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس. 125 صفحه.

    -کسرایی، ر.1372. چکیده ای درباره علم تغذیه گیاهی (ترجمه). چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تبریز.

    -کمال نژاد، ج.، ص. فرهی آشیانی، و ف. فناتی. 1385. بررسی اثرات شوری و پتاسیم بر میزان رشد و تجمع پرولین در دو رقم جو. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. یال سیزدهم، شماره اول.

    -کوچکی، ع.، و غ. ح. سرمد نیا. 1382. فیزیولوژی گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 400 صفحه.

    -کوچکی. ع. و ج. خلقانی. 1374. شناخت مبانی تولید محصولات زراعی (نگرشی اکوفیزیولوژیک). انتشارات جهاد دانشگاهی فردوس مشهد. 536 صفحه.

    -کوچکی، ع.،  و غ. ح. سرمدینا. 1382. فیزیولوژی  گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 400 صفحه.

    -کوچکی ، ع. 1373. زراعت در مناطق خشک. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. 202 صفحه.

    -مجیدی، ع.، و م. ج. ملکوتی. 1386. ضرورت مصرف پتاسیم در دانه­های روغنی. انتشارات سنا، نشریه فنی شماره 151. موسسه تحقیقات خاک و آب. تهران. ایران­­.

    -مجیدی، ع.، و م. ج. ملکوتی. 1386. ضرورت مصرف پتاسیم در دانه های روغنی. انتشارت سنا، نشریه فنی شماره 151. مؤسسه تحقیقات خاک و آب. تهران. ایران.

    -مجیدی، ع.، ک. طهماسبی، م. عبدالهی، ط. رزوان، ر. رادمنش،  و د. مختاری. 1382. بررسی اثرات مقادیر، منابع و زمان مصرف پتاسیم بر عملکرد و کیفیت محصول آفتابگردان رقم آذرگل. گزارش پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی. شش صفحه.

    -مرشدی، ا. ملکوتی، م. ج. نقیبی، و  م. ج. رضایی. 1385. تأثیر محلول پاشی آهن و روی بر عملکرد، خواص کیفی و غنی سازی دانه های کلزا در بردسیر کرمان. مجله خاک و آب (ویژه کلزا) جلد .12 شماره12مؤسسه تحقیقات آب و خاک. 56 صفحه.

    -ملکوتی،م.ج.، 1378 چالشی برای جایگزینی کلرور پتاسیم با سولفات پتاسیم در خاک های غیر شور کشور. نشریه فنی شماره 72. نشر آموزش کشاورزی، معاونت وزارت کشاورزی.کرج، ایران.

    -ملکوتی،م. ج.، و ع. ح. ضیائیان .1379. محلول پاشی روشی نوین در افزایش کارآیی کودها ونیل به کشاورزی پایدار. نشریه ترویجی شورای عالی توسعه کاربرد مواد بیولوژیک واستفاده بهینه از کود وسم درکشاورزی. انتشارات فنی معاونت ترویج کشاورزی.23صفحه.

    -ملکوتی، م. ج.، م، اسماعیلی، ا.سپهر، و ا، گلچین. 1380. بررسی اثرات مصرف کودهای محتوی منیزیم، آهن، منگنز و روی بر صفات کمی و کیفی آفتابگردان. تغذیه بهینه دانه های روغنی. (مجموعه مقالات).

    -ملکوتی، م.، و س. بلالی. 1383. مصرف بهینه کود راهی برای پایداری در تولیدات کشاورزی(مجموعه مقلات). نشر آموزش کشاورزی. چاپ اول.52 صفحه.

    -ملکوتی، م.، و ع. بای بوردی. 1378. روی عنصری مهم و فراموشی شده در چرخه حیات گیاه و انسان. نشر آموزش کشاورزی. نشریه فنی شماره 78.18 صفحه.

    - ملکوتی، م.، ج.، و ا. سپهر 1382. تغذیه بهینه دانه های روغنی گامی موثر در نیل به خودکفایی روغن در کشور(مجموعه مقالات). انتشارات خانیران(چاپ اول). 452 صفحه.

    -ملکوتی، م.ج.، و م. ا. لطف الهی1378. افزایش عملکرد کمی و کیفی ذرت علوفه ای با استفاده از کلرور پتاسیم اضافی در مناطق سردسیر(کشت دوم). نشریه فنی شماره 107، نشریه آموزش کشاورزی، معاونت تات وزارت کشاورزی، کرج، ایران. 

     -ملکوتی، م.ج.، و م. نفیسی. 1379. ضرورت مصرف کلرور پتاسیم برای تأمین پتاسیم مورد نیاز در مزارع غیر شور کشور. نشریه فنی شماره 21، نشر آموزش کشاورزی. معاونت تات وزارت کشاورزی. کرج، ایران.

    -ملکوتی، م.ج.، و م. همایی. 1383. حاصلخیزی خاک های مناطق خشک و نیمه خشک. مشکلات و راه حل ها. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ دوم. 600 صفحه.

    -ملکوتی، م.ج.، و م. م.  طهرانی. 1378. نقش ریز مغذی ها در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی((عناصر خرد با تاثبر کلان)). انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. 299 صفحه.

    -ملکوتی، م. ج.، ع. ا. شهبانی،  و ک. بازرگان. 1384. پتاسیم در کشاروزی ایران. انتشارات سنا، وزارت جهاد کشاورزی. 250 صفحه.

    - منتظری، ع.،  و م. ج. ملکوتی. 1382. اثرات سه ساله کود‌دهی پتاسیمی در عملکرد آفتابگردان و تغییرات کلر در خاک های زراعی ارومیه. مجموعه مقالات تغذیه بهینه دانه های روغنی. انتشارات خانیران. تهران. صفحه 226-217.

    -میرزاپور، م. ه.، ا. ح. خوشگفتار منش، س. خ. میرنیا بهرامی، و م.ر. نایینی. 1382. اثرهای متقابل منیزیم و پتاسیم بر رشد و عملکرد آفتابگردان در یک خاک شور. مجموعه مقالات تغذیه بهینه دانه های روغنی. انتشارات خانیران. تهران. صفحه 298-288.

    -میر نظامی ضیا بری، ج،1374. چربیها و روغن های خوراکی. نشر مشهد. 339 صفحه.

    -ناصری، ف. 1375. دانه های روغنی (ترجمه). انتشارات آستان قدس رضوی.175 صفحه.

    -نجفی،ع.1378.گزینش برای مقاومت به تنش کمبود آب در آفتابگردان. پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز. 97 صفحه.

    - نورا، ع.ر. 1376. بررسی توازن پتاسیم در تعدادی از مزارع تحت کشت سورگوم علوفه ای در منطقه سیستان. پایان نامه کارشنا‌سی ارشد خاکشنا‌سی. دانشگاه آزا‌د اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. ایران.

    -هاشمی دزفولی، ا. .،کوچکی، ع.، و م. بنایان اول، 1374. افزایش عملکرد گیاهان زراعی، انتشارات جهاد دانشگاهی، فردوسی مشهد. 287 صفحه.

    -هدایتی زاده، ع. 1373. اثر کود­های میکروالمنت بر روی کیفیت و کمیت چغندرقند. گزارش تحقیقی کارخانه قند دزفول. 14 صفحه.

    -یوزباشی، م، یارنیا، م، جوانشی، ع.، و آ.تاری نژاد. 1386. تأثیر نحوه کاربرد عناصر کم مصرف بر اجزای عملکرد و عملکرد دانه هبیرید آلستار آفتابگردان. مجله علوم کشاورزی دانشگاه ازاد اسلامی تبریز سال اول، شماره 2. صفحه 108-97.

    -یارنیا.م.1390.فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.458صفحه.

     

     

    - Abdelsalam, a., a. Ibrahim, and a. h. elgarhi. 1994. Comparative study of application or foliar spray or seed coating to maize on a sand soil. Annals of agricultural science moshtehor. 32:665-673.

    - Alkio,M.,E.Grimm., and W.Diepenbrock. 2000. Grian filhing of sunflower. Union of promoting Oil Seeds and Protein Plants.65-6.

    - ALLoway, B.Y. and A.F. Tills. 1984. Copper deficiency in world crops.Out look Agric. 13:32-42.

    ,- Amberger, A. and R. Guster.1976. Effect  of long term potassium fertilization on grape and potassium dynamics of a brown earth (weihenste phan). Annuals Agronomiguse. 27(5-6): 643-657.

    - Amnuaysilpa, S., S. Surasak and S. Terapongtanakorn. 1991. Effects of K and Mg upon growth and nutrient uptake of sunflower grown on an acid soil (abs tract).  J. of Agirculture (Thailand). 7(1): 19-30.

    - Anadurai, K. and S. P. Palaniappan. 1994. Effect of potassium on yield, oil content, and nutrient uptake of sunflower. Physiologia plantarum. 95(1): 11-18.

    - Belyaev, g. n. 1993. The influence of addition of boron, copper, zince and potassium chloride on the yield of sunflower.Agrokhimiya. 11(1): 28-33.

    - Blamey, f. and C. Chapman. 1989. Soij amelioration effectson boronuptake- by sunflower. Comunn.Soil Science of Plant Anal.67:189 – 194.

    - Bohra, j. s. and doerffling, k. 1993. Potassium nutrition of rice (oryza sativa l.) verities under naci salinity.Plant soil. 152:299-303

    - Brown, C. L. 1977. Effect of data of final irrigation on yield components of sunflower. Agron. J.54:19 – 23.

    - Cakmak I .2000. possible roles of zinc in protecting plant cells from damage by reactive oxygen species. New physiol. 146: 146-205 .

    - Castlebrry, R. M. and crum, c. w. 1984. Genetic yield improvement of U.S maize cultivars under varying fertility and climatic environments. Crop Sci.24:33 – 36.

    - Davies, B. E. 1980. Applied soil trace elements.Wily publication.483.

    - Delgado, I. C., and A. J. Sanchez- Raya. 1999. Physiological response  of seeding  sunflower  to  salinity and K sources, Commun. Soil Sci. Plant Anal. 30(5- 6):773 – 783.

    - EL. Foly, M.M., and E.A. Abou E1-nour. 1998. Resisteration and use of foliar fertilizers in Egypt. PP1-5.

    - Foth, H. D. and Boyd. G. Ellis. 1996. Soil fertility. 2nd edition.Lewis  publishhers  CRC press,  Dent.Michigon.PP.290.

     - Gething, p.a. 1994. Potash facts.International potash institute. Bern.

    - Glas, K. and F. Kassel.1998. Fertilizing for high yield and quality of sunflower.International Potash Institute(IPI). Worblaufen, Bern, Switzerland.

    - Johnston, A. E., Poulton. P.R., and J.K. Syers. 2001. Phosphorus, potassium and sulphur cycles  in  agricultural  soils.  Proceedings  No, 465,  The  International Fertilizer Society York.  UK. 44pp.

    - Katerji, j. W. A. hamdy, f. karam, and m. masroilli.1993. effect of salinity on emergence and on water stress and early seedling growth of sunflower and corn. Agric. J. water management. 26:8191. Manage.

    - kovacik, A. 1977 . biology and breeding aspects of pollination in line hybridization of sunflower. Sicence.Agric brioche. 9:47-52.

    - Krauss, A. 1992. Role of potassium in nutrient efficiency.4th national congress of soil scienve. Islamabad, Pakistan.

    -Lei, Y. 1996. Nutrient requirement of sunflower and effect of fertilizer on yield  and quality .

    - Mahler, r. i., and d. t westermann. 2003. Essential plant micronutrient. Zince in Idaho. 24pp.

    - Marschner, h. 1995. Mineral nutrition of higer plants.Academic Prees.London.889.

    - Masoni. A.,  A.Evacoli, and M. Mavoti. 1996. Spectral of leaves deficient in iron, sulphur, magnesium and manganese. Agron. J.88(6):937-943.

    - Mesquita,M.E ., J.M. Vieireliva, M.A. Castelo Branco, and E.M. Sequeira.2000. Copper and zinc competitive adsorption: adsorption in calcareous soils Arid soil Res. Rehab. 14:27-41.

    - Morales,  F.,  Abadia,  A.,and  J. Abadia .1990.  Characterization  of  the xanthophylls  cycle and ther  photosynthetic  pigment changes  induced by iron  deficiency  in  beet(Beta vulgaris L..).  Plant  Physiology . 94: 607-613.

    - Mortvedth, J. 2003. Efficient  fertilizer use micronutrient, Florida University Published.

    - Mutthy, I.,K. Viropakshappa, and M.Sing. 1999. Micronutrient studies on sunflower and sesame. Fertilizer News. 44(10): 45-49.

    - Narawal R.P. M.singh.and A.P. Cupta. 1994. Nickel and zinc interaction incorn grown stages on yield of groundnut and sunflower. Journal of MaharashtraAgricultural University . 15(3):322-324.

    - Schneiter, A. A., and J. F. Miller. 1981. Description  of  sunflower  growth stages. Crop Sci.21:901-903. 

    - Sepehr A. and M. J.Malakouti 1999. The effect of balanced fertilization on the yield and quality of sunflower in khoy area.Internanational Symposium on Balanced Fertilization and Crop Response to potassium.

    - Siadat, H. , M. H. Roozitalab, H. Seddigh-  Ansaripoor and E. Shahrokhnia. 1993. Statuy of K contents in soils, fertilizer in use and recommendation in Iran. In: Mengel, .and Krauss, A. K availability of soils in wst Asia and North Africa statuy and perspectives. Regional symposium of the soil and water research institute (SWRI) and the international potash institute(IPI). Burn

    - Singh, K. S. Chosals, S., and Singh. J. 1992. Effect  of  sulphur, zinc and iron on Chorophyll content, yield, protein, harvest and nutrient uptake of French been (Phaseolus vulgaris L.).Journal of Plant Nutrition, 15: 2025 – 2033.

    - Ross, F. B. 2005. Zinc application and availability to plant. Thesis for the degree of doctor, school of environmental science division of science and engineerin. Murdoch university.

    - Tandon, H. 1995. Micronutrients in oil crops and fertilizers.Fertilizer development and consulation organization. New delhi. India.

    - Torun, B., A. Yazici., I. Gultekin., and I. Cacmak. 2003. Influence of gyttja  shoot growth and shoot concentrations on zinc and boron of wheat cultivargrown on zinc deficient and boron toxic soil. J. Plant Nutr. 26: 896-881.

    - Yongzhen, L. 1996. Nutrient requirement of sunflower and effect of fertilizer on yield and quality.Proceeding of 14th international sunflower conference, Beijing.Shenyang, china.12-20 June.

پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, رساله در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, پایان نامه در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر مصرف مقادیر مختلف کود پتاسیم و محلول پاشی عناصر کم مصرف بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان رقم کانفتا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت