پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران

تعداد صفحات: 110 فرمت فایل: word کد فایل: 3192
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    در رشته روان شناسی عمومی 

    فصل اول

    بیان مسئله

    مقدمه

    بحث درباره ی رفتارهای انسان و چگونگی بروز اختلال در ﺁن نیازمند بررسی دیدگاه ها و نظریه های دانشمندان مختلفی است که با تمام پیچیدگی موضوع٬ سعی در شناخت بشر ونیازهای او دارند.

    احتمالا به کرات اصطلاحات ((مشکلات رفتاری)) [1] ((ﺁشفتگی هیجانی)) ویا ((بیماری روانی[2]))را شنیده ایم .اما هنگامی که می خواهیم انها را دقیقا تجزیه و تحلیل و یا تعریف کنیم این اصطلاحات٬مبهم و کلی به نظر می اید و کار بسیار مشکل می نماید.اصطلاح ((اختلال رفتاری[3]))که نتیجه بارز آشفتگی هیجانی است.معمولا بیشتر برای کودکانی که دچار تضاد هستند ٬به کار می رود.این اصطلاح ٬بدون ﺁن که تعریف شود تقریبا از حدود 85سال پیش ٬در فرهنگ ادبیات روان شناسی وارد شده است .از ان هنگام معلمان٬پزشکان٬ روان شناسان٬پرستاران و افراد دیگری که به مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان علاقه مند هستند از این اصطلاح برای بیان مقصود خویش استفاده کرده اند .اما تعریف واحدی که مورد پذیرش همگان باشد ارائه نشده است( نراقی و نادری1380٬).

    درباره ی سبب شناسی این اختلال افزون بر عوامل زیست شناختی علل محیطی همچون فقر ٬مسکن نامناسب٬سطح پایین اقتصادی- اجتماعی ٬خانواده پر جمعیت ٬ نا سازگاری و کشمکش های زیاد میان پدر و مادر و پرخاشگری در خانواده در ایجاد بیماری مهم دانسته شده است(بیدرمن[4] و فارون ٬1996 تا یلور ٬1998کاپلان و سادوک 1998).

    رتبه تولد و تعداد افراد خانواده دو عامل مهم شناخته شده اند که در شکل گیری اختلال رفتار موثر شناخته شده اند(ویستر و استراتون و دال1995).

    اختلالات رفتاری کودکان دارای شیوع بالا و قابل توجهی است و با وجود این که بعضی اختلالات رفتاری دوران کودکی در طول دوران رشد کودک کاهش می یابد بسیاری از اختلالات رفتاری کودکان ٬ ﺁینده ﺁن ها را بطور جدی تحت تاثیر قرار داده و ناتوانی های دوران بزرگسالی را به همراه خواهند داشت (بشاورد٬ 1380).

    بیان مسئله

     

    اختلالات رفتاری ٬اختلالات شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای کودک و خانواده اش مشکل ایجاد می کند و با نرخ های بالایی از عضلات روابط اجتماعی همراه بوده و نسبت به کودکان بدون اختلال با شکست بیشتری مواجه می شوند و در نوجوانی و بلوغ در خطر آشفتگی های رفتاری و اجتماعی می باشند.(کشکولی1379٬).

    عدم تشخیص موقعیت ها٬ لج بازی های بی مورد رفتار های ناپسند و نامطلوب انجام بی موقع برخی از کارها بدون در نظر گرفتن موقعیت زمانی و مکانی از جمله مشخصات رفتارهای غیر عادی و کودکان با اختلالات رفتاری است این گونه رفتارها ممکن است ریشه ذهنی عقلی حسی و حرکتی فشارهای درونی و روانی و یا محیطی و اجتماعی باشند(نراقی و نادری1380).

    به طور کلی شخصیت مستقل و واحد کودک در همان مراحل اولیه زندگی کل می گیرد . یک کودک ممکن است از نظر ارثی گرایش به خصوصیات شخصیتی معینی داشته باشد اما بسته به این که این تمایلات در چه محیطی ٬رشد یابد ٬شدت و ضعف ان ها تفاوت می کند (جمالی1387٬).

    وجود تعارض٬نا سازگاری ٬اختلالات رفتاری و خشونت هایی که زندگی مطلوب و امنیت اجتماعی را مختل می کند یکی از مشکلات جوامع امروزی است.از عواملی که می تواند هم به عنوان محیطی برای پیش گیری و کاهش ﺁن تلقی گردد ٬مدرسه است . در هر کلاس و مدرسه ٬دانش اموزانی وجود دارند که به دلیل خصوصیات و شرایط فردی٬خانوادگی و اجتماعی در پذیرش انتظارات و مقررات محیط آموزشی و انطباق دادن خود با ﺁن و نیز در رفتار و بر خورد متعادل با هم سالان و هم کلاسی های خود دچار مشکل می باشند.یکی از این خصوصیات و شرایط فردی٬تک فرزندی و یا چند فرزندی است که ممکن است عامل اصلی این اختلال و ناسازگاری باشد .البته این امر در حد یک فرضیه بیان شده است و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته است . بنابراین انجام تحقیق در این زمینه برای یاری رساندن به کودکان و نوجوانان که با اختلالات رفتاری و ناسازگاری در گیرند و عامل اصلی ﺁن تک فرزند بودن است امری مهم می نماید ( گیتونی٬ 1384).

     

    اهمیت و ارزش موضوع

     

    با توجه به این که در جوامع پیشرفته و در حال توسعه امروزی داشتن فرزند زیاد چندان مطلوب نیست و تامین لوازم اسایش زندگی برای تعداد کمتری از فرزندان مقدور است٬لذا والدین به داشتن حداکثر دو فرزند اکتفا می کنند .این تعداد کم فرزندان ٬فرزند سالاری  و در بعضی موارد نیز اختلالات رفتاری را به دنبال خواهد داشت .بچه ها در محیط خانه به علت حمایت های زیاد ٬تامین شدن بی اندازه ٬تجربه نکردن شکست ٬لوس و بی مسئولیت بار می ایند و در ﺁینده ای نه چندان دور در محیط اجتماع هم برای خود هم برای اطرافیان مشکل ساز خواهند بود ٬بخصوص هنگامی که در خانواده مسئله تک فرزندی وجود داشته باشد این امر محسوس تر است.والدین به خاطر حمایت های بی مورد  و علاقه زیاد به تنها فرزند زندگی خود در برخی موارد مشکلاتی را بوجود می اورند٬و ﺁنها را به افرادی از خود راضی و نوعی مشکل ﺁفرین برای سایرین تبدیل می کند(نراقی و نادری٬ 1380).

    بیان اهداف              

    هدف کلی

    برای کمک به خانواده هایی که تنها یک فرزند یا چندین فرزند دارند وبررسی این پدیده با اختلالات رفتاری انجام پژوهش امری مهم می نماید تا راهکاری برای این پدیده رو به رشد یافت.

     

    هدف های جزیی

    - رابطه اختلال رفتاری کودک با اشتغال مادران و میزان درﺁمد

    - تفاوت بین اختلالات رفتاری دانش ﺁموزان مدارس دولتی و مدارس غیر انتفاعی

    - تاثیر جو خانواده براختلال رفتاری فرزندان

    و...

    بیان فرضیه های پژوهش

     

    1-  اختلاف  معنادار ی بین افسردگی در خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود دارد.

    2- اختلاف  معنادار ی بین اضطراب  در خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود دارد.

    3-  اختلاف  معنادار ی بین بیش فعالی  در خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود دارد.

    4-   اختلاف  معنادار ی بین بی اعتنایی مقابلی ای در خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود دارد.

      اختلاف  معنادار ی بین  سلوک در خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود دارد.

    6- اختلاف  معنادار ی بینADHD در خانواده های تک فرزند و چند فرزند وجود دارد

    اختلالات رفتاری در کودکان تک فرزند بیشتر از کودکان چند فرزند است.

    8-- بین اختلالات هیجانی و اختلالات عادتی و خوردن در خانواد ه های تک فرزند و چند فرزند  اختلاف معناداری وجود ندارد .

    9- بین  اختلالات یادگیری واختلالات بیش فعالی در خانواده های تک فرزند و چند فرزند  اختلاف معناداری وجود ندارد.

    تعاریف نظری

     

    اختلالات رفتاری

    اختلالات رفتاری بصورت یک سندرم یا الگوی رفتاری یا روان شناختی مهم بالینی تصور شده است که در یک فرد روی می دهد و با ناراحتی (یک علامت درد ناک ) یا ناتوانی (تخریب در یک یا چند زمینه مهم عملکرد) یا با افزایش قابل ملاحظه درد٬ ناراحتی٬ ناتوانی یا فقدان مهم ﺁزادی همراه است .

    این اختلال دردوران کودکی یا نوجوانی شکل می گیرد ودر پسران از دختران شایع است.(حاجی قاسم کاشانی1388٬).

     

    خانواده

    خانواده مجموعه‏ای از افرادی است که یک جا در کنار هم زندگی می‏کنند و معیار همزیستی و همبستگی آن‏ها دو چیز است: قرابت یا زوجیت(حاجی قاسم کاشانی٬ 1388 ).

     

    تک فرزندی

    موقعیتی است که در ان مرد و زن به عنوان والدین به داشتن یک فرزند اکتفا می کنند.(بابایی٬ 1373).

     

    چند فرزندی

    موقعیتی است که در ان مرد و زن بیش از یک فرزند دارند (بابایی٬ 1373).

     

    تعاریف عملیاتی

     

    تعریف عملیاتی اختلال رفتاری

    در این پژوهش اختلال رفتاری شامل مشکلات عاطفی (افسردگی)٬ اضطرابی و سوماتیک ٬بیش فعالی ٬بی اعتنایی مقابله ای ٬اختلال سلوک می باشد.

    خانواده

    در این پژوهش منظور از خانواده پدر و مادر و فرزندان است .

     

    خانواده تک فرزند

    در این پژوهش اعضای خانواده پدر و مادر و تنها یک فرزند است و پدر و مادر هم در قید حیات باشند.

     

    خانواده چند فرزند

    در این پژوهش خانواده ای که دارای دوفرزند و یا بیش از دوفرزند دارند و پدر و مادر در قید حیات باشند مد نظر است.

     

    فصل دوم

    پیشینه پژوش

    پیشینه نظری

     

    اختلال رفتاری

    1-کودکی دارای اختلالات رفتاری است که عملکردهایش نسبت به همسالان نقصان وجود دارد.برای مثال ٬کودک کم کوشش یا کم دقتی را در نظر بگیرید که این کم کوششی یا کم دقتی او ناشی از عواملی مانند بهره هوشی ٬حواس مختلف٬فیزیولوژی اعصاب یا سایر عوامل زیستی نیست .اما این کم کوششی و کم دقتی بر روند یادگیری او و نیز تجربه های اجتماعی وی تاثیر منفی می گذارد و ﺁنها را کاهش می دهد.بنابراین او فردی نا توان در ایجاد روابط ویا حفظ روابط سالم بین خود و همسالان و نیز بین خود و بزرگسالان از جمله معلمین است.به عبارت دیگر رفتار ها و تظاهراحساسات این چنین کودکی نسبت به همسالان و نیز بزرگسالان نا مناسب و نا پخته است.در نتیجه حالات یاد شده٬طبیعی خواهد بود .اگر فردی نا شاد و افسرده باشد و بیشتر از سایرین دچار مشکلات تکلمی ٬دردهای جسمی وترس های واهی گردد.البته اینمشکلات خلقی سبب مشکلات درسی و مدرسه ی او نیز می گردد (لمبر[5]1971٬).

     

    3-کرک[6]٬رفتاری را انحرافی یا هیجانی تلقی می کند که ضمن نامتناسب بودن با سن فرد٬شدید ٬مزمن یا مداوم باشد و گستره ی آن شامل رفتارهای بیش فعالی و پرخاشگرانه تا رفتارهای گوشه گیرانه است.ویژگی این گونه رفتارها این است که اولا تاثیر منفی  برفرایند رشد و انطباق مناسب کودک با محیط دارد .ثانیا مزاحمت برای زندگی دیگران و استفاده ی انان از شرایط به وجود می اورد (تحقیق احمدی٬ 1384).

     

    4-هرینگ [7]می نویسد:کودکی که به علت جسمی یا اثرات محیطی به طور مزمن دارای یکی از ویژگی های زیر می باشد کودکی با اختلال رفتاری است:

    الف-ناتوانی در یادگیری متناسب با بهرهی هوشی ٬توانایی حسی و حرکتی و رشد فیزیکی

    ب- ناتوانی در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مطلوب و مناسب

    ج-ناتوانی در پاسخ گویی به شرایط زندگی روزمره

    د- رفتارهای افراطی گوناگونی که گستردگی ان از فعالیت بیش از اندازه یا بیش فعالی و پاسخ های نا گهانی تا رفتار های افسرده گونه و گوشه گیرانه کشیده است (تحقیق احمدی ٬ 1384).

     

    وود، معتقد است که تعریف یک رفتار دشوار و اعمالی که از آن تعریف ناشی می‌شود باید 4 عامل را دربرگیرد:

    عامل مزاحم: چه چیز و یا چه کسی عامل این مسأله است؟

    عامل رفتار دشوار:‌ رفتار دشوار چگونه تعریف می‌شود؟

    عامل محیطی: در چه موقعیتی مشکل رفتاری رخ می‌دهد؟

    عامل مورد زحمت:‌ چه کسی رفتار را مشکل تلقی می‌کند؟

     

      قانون آموزش و پرورش برای تمام کودکان معلول، اصطلاح "آشفتگی عاطفی جدی" را پیشنهاد کرده و آن را چنین تعریف می‌کند: این اصطلاح به معنای

    حالتی است که در آن کودک، خصوصیاتی را در مدتی طولانی و با درجه‌ای شدید از خود نشان می‌دهد. به‌طوری که آن رفتار تأثیر ناگواری بر پیشرفت تحصیلی او باقی می‌گذارد. این خصوصیات عبارتنداز:

    -   ناتوانی در یادگیری در صورتی که نتوان آن را معلول عوامل هوشی، حسی و یا بهداشتی دانست.

      - ناتوانی در ایجاد ارتباطی رضایت‌بخش با همسالان و معلمان

    - رفتار یا احساساتی نامتناسب در موقعیت‌های طبیعی و عادی

    -   نشان دادن ناشادی و یا افسردگی مداوم

    -  گرایش به نشان دادن علایم جسمانی و یا ترس در رابطه با مسائل شخصی و یا درسی

    (کرک و ساموئل1376٬).

     

    آنچه افراد انجام می دهند و یا بیان می نمایند رفتار نام دارد . در واقع رفتار ٬عملی است که حرکت در فضا و زمان را شامل می شود (جانسون[8] وپنی پاکر٬[9]1981).

     

    از نظر اسکینررفتار ممکن است اشکار یا پنهان باشد رفتار ﺁشکار عمل فردی است که توسط شخص دیگری به غیر از خود فردی که در رفتار دخیل است قابل مشاهده و ثبت باشد ورفتار پنهان را که رویدادهای خصوصی نیز نامیده می شوند.دیگران نمی توانند مشاهده کنند برای مثال فکر کردن (برگر1389٬ ).

    در کل شاید بتوان اختلالات رفتاری را این چنین تعریف کرد:

    رفتارهای گوناگون افراطی و انحرافی که گستره ی ﺁن شامل اعمال تهاجمی یا بر انگیختگی نا گهانی تا اعمال افسرده گونه و گوشه گیرانه می باشد و بروز ان هابه دور از انتظار مشاهده کننده است .به طوری که وی ﺁرزوی توقف این گونه رفتار هارا دارد( نراقی ونادری٬ 1380).

     

    خانواده

    خانواده یکی از اساسی ترین نهاد های اجتماعی است و در مراحل اولیه رشد کودک ٬ مهد پرورش وی بشمار می رود به همین دلیل هر گوشنه اختلال که در خانواده پدید ﺁید تاثیر مخربی در روحیه کودک بجا می گذارد .تمامی حالات و رفتارهای دوران بلوغ چه اجتماعی وچه ضد اجتماعی ریشه در تجربیات گذشته کودک در خانواده دارد. محرومیت ازمهر و محبت مادری در دوره پیش دبستان ممکن است باعث پیدایش علایم رفتاری از قبیل اضطراب ٬گریه و زاری ظاهرا بی جهت همراه با بی احساسی ٬ بی ارادگی٬ بی رغبتی در محیط ٬ حرکات کلیشه ای ٬ می شود(شعاری نژاد٬ 1372).

     

    خانواده چند فرزند

    در خانواده پر فرزند ٬زیادی فرزندان به تنهایی مسئله ساز است و هنگامی که اقوام نزدیک نظیر پدر بزرگ ٬مادر بزرگ ٬عمه و خاله و...نیز در یک مکان زندگی کنند مشکل ممکن است بیشتر شود . وقتی افراد سالمند در منزل همراه فرزندان زندگی می کنند گاهی محبت های بیش از حد انان به نوه ها باعث می گردد اعمال مقررات و بر خوردهای تربیتی والدین خنثی شود بطوری که والدین دچار سردرگمی می شوند که ایا حرمت فرد سالمند را حفظ کنند ویا تربیت فرزند را ارجحیت بدهند ( احمدوند٬ 1389).

    تبعیض در خانواده های چند فرزند منشا بسیاری از نابسامانی هاست بسیاری از اختلاف ها و در گیری های بین فرزندان ریشه در بی توجهی والدین در توزیع محبت و بی عدالتی پدر و مادر در اجرای مقررات دارد که به بدبینی و کینه توزی و عداوت بین فرزندان منجر می شود( احمدوند٬ 1389).2

  • فهرست و منابع پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران

    فهرست:

    مقدمه                                                             10    

    بیان مسئله                                                       12    

    اهمیت و ارزش موضوع                                      14

    -بیان اهداف                                                     15              

    هدف کلی                                                        15    

    هدف های جزیی                                               15

    بیان فرضیه ای پژوهش                                       16

    تعاریف نظری                                                  17    

    تعاریف عملیاتی                                                18

     

    فصل دوم

                                                   

    پیشینه نظری                                                       

    اختلال رفتاری                                                  20

    خانواده                                                           23    

    خانواده چند فرزند                                              23

    خانواده تک فرزند                                              24

    انواع اختلالات رفتاری                                        26

    اختلال یادگیری                                                 26

    اختلال مهارت های حرکتی                                   27

    اختلال اوتیسم                                                   27

    اختلال بیش فعالی –کمبود توجه                             28    

    اختلال سلوک                                                   29

     

    -عوامل مرتبط با اختلال سلوک                             

    بزهکاری                                                      30                                           

    پرخاشگری                                                      30

    دروغ گویی                                                      31

    سرقت                                                            31

    اختلال تیک                                                     32

    اختلال وابستگی                                                33

    اختلال پر اشتهایی روانی                                     33

    اختلال بی اشتهایی روانی                                     33

    اختلال تغذیه                                                    34

    اختلال فوبی                                                                                           35

    اختلال اضطراب جدایی                                                                            36      

    اختلال اضطراب اجتماعی                                                                          36

    تفاوت های مربوط به جنسیت                                                                      37                                                          

    ساختار خانواده                                                                                           38 

    وضع فرهنگی اجتماعی خانواده                                                                          39       

    رفتار بهنجار                                                                                                 41  براورد در صد شیوع اختلال رفتاری                                                                                44     

    بررسی مختصری از تاریخچه وعلل اختلالات رفتاری                                    46

    علل و در صد هریک از اختلالات رفتاری                                                48       

    میزان شیوع اختلالات رفتاری دانش اموزان تهران و اذر بایجان                  49          

     

    طبقه بندی اختلالات رفتاری از دیدگاه های متفاوت                                            

    الف)گروه بندی بر اساس مزاج                                                                     50                                                         

    ب) گروه بندی بر اساس رفتارهای اولیه و ثانویه                                               50     

    ج) گروه بندی بر اساس سن                                                               51               

    د) گروه بندی بر اساس سبب شناسی               52

    و) گروه بندی از دیدگاه متخصصان آموزش و پرورش   52                                                                                                                                              

    ژنتیک                                                                           53     

     

    رفتار ٬ چگونگی بروز و روش های اصلاح و ترمیم ان از دیدگاه مکاتب مختلف                                

    رفتار گرایان                                                                   55                 

    چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر رفتار گرایان   56                                     

    اصول کلی رفتار درمانی                                      57                                      

    روش های رفتاردرمانی                                       58

     چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر فروید          62

    درمان اختلالات رفتاری از دیدگاه روانکاوی              62

    اختلالات رفتاری در کودکان تک فرزند و چند فرزند شهر تهران         63     

     

    پیشینه تجربی                                           

    پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در جهان  64

    پیشینه میزان شیوع اختلالات رفتاری کودکان در ایران  66

     

     

     

     

    فصل سوم

    مقدمه                                                             70

    نوع پژوهش                                                    70

    جامعه اماری و روش نمونه گیری                           71

    تعداد نمونه                                                      71

    ابزار پژوهش                                                   71

    روایی و پایایی ازمون                                         72

    روش جمع اوری اطلاعات                                   74

    روش اجر                                                       74

    روش تجزیه و تحلیل                                          74

     

    فصل چهار

    مقدمه                                                             76

    امار توصیفی                                                    77

    امار استنباطی                                                   83

     

     

    فصل پنجم

    بررسی فرضیه ها و یافته های پژوهش                    92                

    ﻣﺤﺪودﻳﺘﻬﺎی ﭘﮋوﻫﺶ                                           94

    ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدات پژوهشی                                               95

     

     

     

    منابع                                                                      

    منابع فارسی                                                     96

    منابع خارجی                                                    97

    پیوست                                                           99

    ازمون                                                            100

     

    منبع:

    ازاد٬حسین. (1388).روان شناسی مرضی کودک .انتشارات دانشگاه پیام نور

    احمد وند ٬محمد علی.(1389). بهداشت روانی . تهران :انتشارات دانشگاه پیام نور

    ایرانپور٬ چنگیز. (1379) .بررسی مقایسه ای اختلال های رفتاری بین خانواده های پر اولاد و کم اولاد. پایان نامه کارشناسی ٬ دانشگاه پیام نور

    اتیکسنون ٬ریتال واتیکسنون ٬ریچارد سی واسمیت٬ادواردای وبم ٬ داریل رج.(1380). زمینه ی روان شناسی هیلگارد.( مترجمان دکتر مهرناز شهرارای یوسف کریمی و نیسان گاهان ومهدی محی الدین). تهران: انتشارات رشد مرکز نشر و پخش اثار روان شناسی و تربیتی .

    ای.کرک، ساموئل و گالاگر.(1380). آموزش و پرورش کودکان استثنایی.( ترجمه مجتبی جوادیان). انتشارات آستان قدس رضوی

    انله، ایزولده.(1384). آسیب شناسی ناروانی گفتارها.(ترجمه سپیده خلیلی ).انتشارات پیدایش

    بابایی٬ ایرج.(1373). بررسی تاثیر تعداد اعضا ی خانواده بر عملکرد تحصیلی .پایان نامه کارشناسی .دانشگاه پیام نور

    تحقیق احمدی ٬نیلوفر .(1384). مشکلات رفتاری کودکان و راه حل ان ها نگرش علمی به امر تربیت کودکان نوپا و پیش دبستانی.مشهد :انتشارات خانه ی ابیو مشهد

    حاجی قاسم کاشانی ٬ زهرا.(1388). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و انواع ان در بین کودکان 6تا12سال. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه پیام نور

    دلاور ٬علی.(1381). اختلالات و امار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران:انتشارات رشد

    دیویسون ٬نیل و کرینگ.(1388). اسیب شناسی روانی جلد اول .(ترجمه مهدی دهستانی ). تهران :نشر ویرایش

     

    شکوهی یکتا٬محسن و پرند٬اکرم .(1384).اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان .انتشارات استان قدس رضوی

    کامکار٬علی(1388)اختلالات دوران کودکی.روزنامه مستقل صبح ایران.ص 12-

    کاپلان ٬سادوک.(1382). خلاصه ی روان پزشکی علوم رفتاری .(ترجمه پور نصرت الله افکاری ) .تهران: انتشارات شهراب اینده سازان (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001)

    گیتونی.(1384). ناسازگاری کودکان و نوجوانان علل و رویکرد(ترجمه زهرا بازرگان).تهران:انتشارات انجمن اولیا و مربیان (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2005)

    گلدنبرگ ٬ایرنه و گلدنبرگ ٬هربرت .(1388). خانواده درمانی .(ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی و سیامک نقش بندی).تهران : نشر دوران

    میلتن برگر ٬ریموند . (1387).شیوه های تغییر رفتار.(ترجمه علی فتحی اشتیانی وهادی عظیمی اشتیانی . تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

     

    نراقی٬سیف و نادری٬عزت الله . (1380).اختلالات رفتاری کودکان و روش های اصلاح و ترمیم ان.تهران:دفتر تحقیقات و انتشارات بدر

    ود.پی٬وارما .ناسازگاری و مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان (ترجمه  سیمین حسینیان).تهران:انتشارات دانشگاه الزهرا(س)

    هالاهان، دانیل‌پی و کافمن، جیمزجی؛(1382). کودکان استثنایی( ترجمه مجتبی جوادیان). انتشارات آستان قدس رضوی

     

    منابع لاتین :

    Melkote, G.S. (1973)Concise report of work done at Yoga research Institute, Hyderabad, “Presented at first scientificseminar, CCRIMH, New Delhi.

    Meti, B.L.(1995)Sleep pattern abnormality in dysthnic syndrome”. Abstract, ANCIPS, Patana, 36.

    Murphy, G. & Murphy, L.B. (Eds.) (1968)“Asian

پروپوزال در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, رساله در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, تحقیق در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, مقاله در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اختلالات رفتاری کودکان در خانواده های تک فرزند و چند فرزند شهر تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت