روش تحقیق خود پنداره افژول

تعداد صفحات: 56 فرمت فایل: word کد فایل: 3098
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق خود پنداره افژول

    مقدمه:

    انسان موجودی است که در اجتماع بدنیا می آید و همین دنیا آمدن یعنی با چند نفر زیستن و اجتماعی شدن . او ارزشها ، ملاکها و رفتارها را یاد می گیرد و این روند برایش مزایایی دارد ، لیکن نکته مهم اینجاست که این روند همیشه ارمغان آور نیست . ارتباطات ، محیط ، فرهنگ ،خانواده و ... همه دست به دست هم داده و چرخه ای ایجاد می کند که بصورت اختلال در شخصیت[1] خودنمایی می کند ( کریمی ، 1372 ) . ویژگیهای شخصیت آدمی تحت تاثیر عوامل زیستی، ارثی و محیطی است . تجارب مشترک در یک فرهنگ ،خرده فرهنگ و تجارب مختص فرد در تعامل با آمادگیهای فرد ، شخصیت را شکل می دهند ( اتکینسون ، هیلگارد، 1369 ) . از دیدگاه شامبیاتی ( 1371 ) یکی از ابعاد شخصیت ، شخصیت ضد اجتماعی[2] است که نه تنها برای فرد معضل است که یکی از معیارهای بزرگ جامعه محسوب می شود . افرادی که دارای چنین شخصیتی هستند ، می توانند دچار انحراف اجتماعی[3] و بزهکاری[4] گردند .

    بزهکاری قدمتی برابر حیات آدمی دارد و تنها به دنیای امروزی اختصاص ندارد بطوریکه در غارها و مقبره های مصری جملاتی مبنی بر عدم اطاعت فرزندان از والدین مشاهده شده است و جوامع بشری نیز از دیرباز رویای دست یافتن به جامعه ای آرمانی را در سر می پرورانده اند و در این راستا علوم مختلف ایجاد شد و زندانها ، ندامتگاهها و کانون های اصلاح و تربیت ساخته شد و اینچنین تلاش برای شناسایی شخصیت بزهکارانه ادامه یافت ( کواراسوس ، 1367 ) . شخصیت بزهکارانه که با انحراف اجتماعی خود را نشان می دهد می تواند یکی از روندهای شکل گیری غیر عادی یک شخصیت باشد و لزوما نیز با انحراف اجتماعی نیست و می تواند پنهان نیز باشد .

    شولت مشکلات رفتاری بزه دیدگان را در دو گروه سندرم طبقه بندی می کند . اولین گروه آن دسته از رفتارهایی را شامل می شود که توسط دنیای بیرونی تعیین شده و به بزه دیدگانی تعلق دارد که نه به خاطر شخصیت بزهکارانه که بعلت شرایط خاص محیطی و بیشتر بصورت اتفاقی و یا درگیری قانونی ، بزهکار شناخته شده اند . دومین گروه شامل رفتارهایی می شود که توسط خود شخص و دنیای درونی او تعیین شده و به بزه دیدگانی تعلق دارد که بزهکاری در آنها نهادینه شده و در شکل گیری شخصیت آنها اختلال وجود داشته و بزهکاری برای آنها یک صفت است و منشا عمده رفتاری آنان درونی است نه بیرونی(رپوی لا،1992). آنچه که در این دو گروه برای نگارش مهم است ارزیابی گروه دوم است و جالب آنکه تفکیک بین این دو گروه در تمامی مراحل شناخت ، ارزیابی ، درمان و یا مراحل قضایی قانونی بسیار مهم است درحالیکه دیده می شود این دو گروه به یک عنوان بزهکار شناخته می شوند و تحقیقات نیز با انجام پرسشنامه هایی به کشف و توصیف علل می پردازند که شاید بتوان تمامی آنها را در دو عامل فردی (جسمی و ذاتی،اختلالات روانی،اختلاالت شخصیت و اکتسابی)و عامل عمومی(محیط اجتماعی ،جغرافیایی،اقتصادی و سیاسی) خلاصه نمود.لیکن کمتر به شناسایی ، تشخیص و جداسازی پرداخته شده است درحالیکه روند حمایت ، درمان ومسایل قضایی دو گروه پس از شناسایی کاملا متفاوت است .

    هر علمی بطور کلی از یکسری مفاهیم یا سازه های نظری و رابطه ای بین این مفاهیم تشکیل می شود ، اما واقعیت آن است که تا وقتی که مفاهیم نظری قابل اندازه گیری یا کمی شدن نباشد ، کشف قوانین و روابط علمی بمنظور پیش بینی پدیده ها امکان پذیر نیست ( براهنی ، 1371 ) . شخصیت بزهکارانه و انحرافات اجتماعی ناشی از آن نیز نمی تواند خارج از این اصل مورد تفحص قرار گیرد . بنابراین اندازه گیری[5] و ارزیابی این نوع شخصیت گام اول تبیین علمی بزه دیدگان است . مرحوم براهنی (1371 ) از قول لرد کلوین می گوید :"اگر بتوانید آنچه را که درباره اش صحبت می کنید ، اندازه بگیریدو آنرا بصورت کمی بیان کنید ، میتوانید مدعی باشید که درباره آن چیزی می دانید “ .

    جهت اندازه گیری شخصیت از آزمون های متفاوتی استفاده می شود که پر استفاده ترین آنها پرسشنامه شخصیتی است. در ایران نیز برای شناخت هرچه بیشتر شخصیت بزه دیدگان ، از آزمون های شخصیتی زیادی استفاده شده است که به وضوح در پایان نامه ها و تحقیقات انجام شده در این خصوص ملاحظه می شود . این آزمونهای استفاده شده یا از نوع خودساخته بوده و یا از پرسشنامه های شخصیتی کمک گرفته شده است . لیکن نکته مهم اینجاست که شخصیت بزهکارانه و انحرافات اجتماعی مربوطه متاثر از فرهنگ اجتماعی هر کشوری است ، بنابراین شخصیت بزه دیدگان ایرانی نیز با خصوصیات و شرایط فرهنگی – اجتماعی کشور ایران گره خورده است و بعلت همین ارتباط تنگاتنگ است که برای شناخت و ارزیابی شخصیت بزه دیده ایرانی باید از یک آزمون کاملا تخصصی بزهکاری و با نمرات هنجار ایرانی استفاده شود درحالیکه ابزارهای استفاده شده در اکثر تحقیقات مربوطه دارای نمرات هنجار ایرانی نبوده و یا اصلا عمومی بوده و بصورت تخصصی به بزه دیدگان اختصاص نداشته است .

    دراین تحقیق تلاش گردیده که رابطه خودپنداره، بربزهکاری جوانان ونوجوانان کانون اصلاح و تربیت اهواز را با استفاده از تست خود پنداره راجرزکه در دوفرم (الف و ب) می باشد بررسی نماید.در این فصل موضوع تحقیق،بیان مسئله،اهمیت فایده تحقیق،هدف تحقیق،فرضیه ها و تعارف مفاهیم واژه ها عنوان میشود.

    بیان مسئله:

    در پی جوابگویی به این سوال هستیم که آیارابطه خود پنداره بر بروز بزهکاری نرمال و طبیعی است یا  اینکه خود پنداره آنها طبیعی و ضعیف است .البته این مقایسه با جوانان ونوجوانان بزهکارانجام می گیرد یعنی اینکه خود پنداره در جوانان ونوجوانان بزهکاربررسی می شود و اگر اختلاف معنی داری ملاحظه شود قضیه را دنبال می کنیم   که آیا اختلاف ناشی ازخودپنداری یا متغیر دیگری است و اگر اختلاف معنی دار نبوده پس بزهکاری در خود پنداره تاثیری نداشته است در توضیح بیشتر خود پنداری به معنای نگرش ادراک و برداشتی است که شخص از خود دارد . محور اصلی این پندار عبارت است از نام شخص ، احساسش نسبت  به اندام و بدن خود، تصور کل   بدن ، جذبیت و من، در این تحقیق متغیری است که به وسیله مقیاس خود پنداری را جرز سنجیده می شود.

    اهمیت و فایده تحقیق:

    با توجه به شواهد و تحقیقات به عمل آمده و تجارب می بینیم که کودکان از لحاظ توانائیهای ذهنی یکسان نیستند و هر یک از آنان نیازمند روش و برنامه آموزشی خاص هستند در این تحقیق جوانان ونوجوانان بزهکاری که از نظر استعداد و توانائیهای ذهنی در سطح بالاتری هستند مد نظر قرار گرفته اند و از روشهای آموزشی که برای آنان به کار می برند. توجه شده است بدین ترتیب که جوانان ونوجوانان بزهکاری که استعداد بالائی دارند چگونه خودپنداره ای دارند.آیا خود پنداره نرمال دارند یا بر عکس خود پنداره ای غیر طبیعی و ضعیف دارند و اگر اثبات شود که  خود پنداره ضعیف دارند به بیانی دیگر نسبت به توانائیهای خود با نظری منفی می نگرند. و تفکر آنان بین آنچه که هستند، و آنچه که باید باشند، خیلی فاصله باشد.پس در پی آن باشیم که روش مناسبی انتخاب کنیم .این هدف از آنجا منشاء می شود که عده ای معتقدند عوارض منفی از جمله ناسازگاری های رفتاری واجتماعی ناشی خودپنداری فردنسبت به خوداست.واگراین عوارض منفی درواقع عوارض ناشی ازخودپنداری هستند. میخواهیم دریابیم،ومطمئن شویم، که ازخودپنداره غیر طبیعی وضعیف آنان منشاء می شود یا نه ؟

    هدف تحقیق:

    هدف کلی ما این است ، که به رابطه بین بزهکاری با خود پنداره برسیم، و در جای مناسب بررسی شیوه هایی از تعلیم و تربیت و نیز کشف راههایی است . که بهترین الگوها را برای رشد فردی و اجتماعی کودکان فراهم می آورد و از آنجا که اهمیت هر تحقیقی در میزان میل به اهداف واقعی آن مستتر است لذا به امید دستیابی به اهداف کلی و اختصاصی در تحقیق مذکور سعی می کنیم پیرو واقعی علم و تحقیق باشیم .

    فرضیه ها:

    بررسی رابطه خود پنداره با بزهکاری جوانان ونوجوانان،

    روابط بین خود پنداره بالا و بروز بزهکاری جوانان ونوجوانان،

    روابط بین خود پنداره پایین و بروز بزهکاری جوانان ونوجوانان،

    سئولات تحقیق:

    1- آیا بین خود پنداره وبزهکاری جوانان ونوجوانان رابطه ای وجود دارد ؟

               2- آیا بین خود پنداره بالا و بروز بزهکاری روابط معنا داری وجود دارد ؟

      3- آیا بین خود پنداره پایین و بروز بزهکاری تفاوت معنا داری وجود دارد ؟

     

    تعاریف مفاهیم و واژه ها عملیاتی و مفهومی :

    بزهکاری در معنا و مفهوم لفظی خود عمل خطائی قلمداد می شود که ناشی از ترک انجام وظیفه قانونی با انجام یک عمل خطائی است، که جرم قلمداد نمی شود. که این لفظ بیشتر برای کودکان واطفال به کاربرده می شود. بزهکاری در هر حال از لحاظ اصطلاحی معنای بسیار نزدیکی با جرم و تبه دارد. ولی به این لحاظ در برابر اطفال استعمال می شود. که اطفال با توجه به روح لطیف و ساده ای که دارند، نامناسب است، که آنها را به مجرم و تبهکاری عنوان کرد. و ازاین حیث اطفال بزهکار نامیده می شوند. و در برخی از موارد نیز بزهکار به فردی اطلاق می شود که صرفا مرتکب جرم نشده ولی به طور کلی فردی سرکش و ضد اجتماعی باشد.

    خودپنداری عبارت است از ارزشیابی کلی فرد از شخصیت خویش این ارزشیابی ناشی از ارزشیابی ذهنی است که معمولا” از ویژگی های رفتاری خود به عمل می آوریم.در نتیجه ممکن است، مثبت یا منفی باشد .

    در تعریف عملیاتی خود پنداره : خود پنداره دراین تحقیق عبارت است از خصیصه ای که بوسیله تست خودپنداره راجرز سنجیده می شود .(تست را جرز از دو فرم (الف،ب) تشکیل شده است).

    خود واقعی : به مجموعه نگرشها و بازخوردهای فرد به آنچه که واقعا” هست معطوف میگردد و   میزان آن عبارت است از نمره ای که فرد در فرم «الف» تست را جرز کسب میکند.

    خود ایده آل: به مجموعه آرمانهای فرد به آنچه که می خواهد باشد معطوف میگردد و میزان         آن عبارت است از نمره ای که فرد در فرم «ب» تست را جرز کسب می شود .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

                        (تعاریف ، چارچوب نظری ودیدگاهها)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    خود چیست :

    حکمای یونان باستان همواره نصیحتی کرده اند که خود را بشناسید این نصیحت خوبی است زیرا به دلیل شناخت ناقص و محدود از خود معمولا” در انتخاب رشته تحصیلی در انتخاب شغل در عشق و ازدواج در حقیقت  در تمام مواردی که می خواهیم درباره موضوع مهمی در ارتباط با آینده آن اخذ تصمیم کند دچار مشکل کنیم .روان شناسان حرفه ای به کرات با مردمی مواجه می شوند که انتخاب نادرست انجام داده اند هر چند در نظرافرادی که از خارج به موضوع نگاه می کنند اشتباه بود انتخاب کاملا” واضح و آشکار است اما این اشتباه همواره به علت داشتن تصویر نادرست از خود یعنی قصور شخص در این نکته خود را به درستی بشناسد تکرار شده است.2خود مجموع افکار و احساساتی است که شخص را از هستی فرد خویش و اینکه چیست آگاه می سازد . خود مجموع تمام چیزهایی است که شخص از آن خود می داند علاوه بر سایر چیز ها خود شامل سازمان عقاید نگرشها، ارزشها و مسئولیتهای هر شخص است خود عبارت است از مجموع تمام محیط ذهنی و محیط ذهنی و خصوصی فرد .خود شامل دنیای درونی هر شخص است در مقایسه با جهان بیرونی که شامل اشیاء و اشخاص می باشد خود هان فرد است از دیدگاه خویش همان چیزی است که بالفظ«من » به آن اشاره می شود خود را شخصیت نیز توصیف کرده اند (آلپورت) خود هم ثابت است و هم متغیر و شامل … طبیعت ثابت شخص با اضافه تمام عواملی که وابسته به زمان و مکان بوده و تغییر پذیرند .3جورج ه . مید از جمله کسانی است که به منشاء اجتماعی خود معتقد است و در این مورد می نویسد خود   اساسا” یک سازمان اجتماعی است که در جریان تجارب اجتماعی پدید می آید  …و خارج از خود تجارب اجتماعی وجود نخواهد داشت .

    به نظر سالیوان خود عبارت است از ارزیابیهایی که در شخص منعکس شده اند و نخستین تجاربی که در رشد    خود موثر است از تماس با دیگران حاصل می شود و بنای اولین خود سنجی کودک ، افکار و احساسات دیگران نسبت به اوست . نظر اشخاص مهم در پی ریزی خود اهمیت زیاد دارد . سالیوان معتقد است که شخصیت را نمی توان از پیکره پیچیده روابط خصوصی جدا کرد .سالیوان نیز مانند هورنای و مردم و دیگران معتقد است که بین نظرهای شخصی نسبت به خود و نسبت به دیگران ارتباط متقابل و نزدیک برقرار است . کسی که خود را محترم می شمارد و برای دیگران نیز احترام قائل است اگر نسبت به خود اعتماد واقعی داشته باشد به دیگران نیز اعتماد خواهد داشت 

  • فهرست و منابع روش تحقیق خود پنداره افژول

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    1-    افروز.غلامعلی،مقدمه ای برروان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1364.
    2-    اسماعیل بیابانگر 1374 ، روشهای افزایش عزت نفس که کودکان و نوجوانان انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران 1374 .
    3-    اتکینسون،هیلگارد.( 1381 ). زمینه روانشناسی ، جلد اول و دوم . ترجمه م. براهنی و همکاران ، انتشارات رشد
    چاپ بیست ودوم با آخرین ویرایش پائیز 1384.
    4-    پریش، بریل . ام . آموزش کودکان با استعداد ، ترجمه حسن افشار پایان نامه فوق لیسانس 1349 .
    5-    جعفری.محمد،بررسی جهش تحصیلی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایان نامه فوق لیسانس 1370 .
    6-    دلاور: علی ، روشهای آماری در روان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات دانشگاه پیام نور 1370 .
    7-    دلاور . علی ، روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات دانشگاه پیام نور 1370 .
    8-    راسخ . مهری . کاربرد روان شناسی در شناخت هوشمندان و سرآمد و آموزش و پرورش آنان ، مجله روان شناسی ، سال ششم ، شماره 16 .
    9-    رجبی،علیرضا ،بررسی ارتباط خود پنداره و اضطراب دانش آموزان دوم دبیرستان پایان نامه لیسانس 1372 
    10-     سجادیه . سید جعفر ، آموزش تیز هوشان ،‌فصلنامه تعلیم و تربیت سال پنجم شماره 19 آموزش و پرورش 1368 
    11-    شوون . رمی ، آموزش و پرورش ، 1368 .کالاکر، جمیز،آموزش تیز هوشان،ترجمه مجید مهدی زاده و احمد رضوائی،انتشارات آستان قدس رضوی 1369. 

     

پروپوزال در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, تز دکترا در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, رساله در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, پایان نامه در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, تحقیق در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, مقاله در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق خود پنداره افژول, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق خود پنداره افژول
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت