روش تحقیق بررسی طلاق

تعداد صفحات: 152 فرمت فایل: word کد فایل: 3090
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی طلاق

    چکیده :

    طلاق ، از مهمترین پدیده های حیات انسانی است . یک پدیده ارتباطی ، اقتصادی و روانی است . طلاق آفتی اجتماعی است .

    در این تحقیق ، سعی بر آن است ، تا علل و عواملی را که موجب افزایش طلاق می شود و پیامدهای حاصل مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد .

    عوامل تاثیرگذار ، در جنبه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، خانوادگی ، اجتماعی و روانی مورد توجه قرار گرفته است .

    طلاق عبارت است از زائل نمودن قید و پیوند نکاح یا صیغه مخصوصی است .

    طلاق دارای ابعادی است که آنها را بررسی می کنیم .

    جامعه آماری تحقیق حاضر را 60 نفر مرد و زن تشکیل می دهند که در دو گروه 30 نفری به نسبت مساوی تقسیم شده اند .

    منظور ، زنان و مردانی است که مدتی قبل طلاق گرفته اند و یا اینکه در دادگاه خانواده رای بر طلاق آنها صادر شده است و یا مراجعه کننده هستند .

    افراد نمونه در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار دارند ، که به صورت تصادفی انتخاب شده اند .

     

    ابزار تحقیق پرسشنامه ای بوده است که توسط پژوهشگر این تحقیق با همکاری
    و همیاری استاد راهنما آقای یدالله آزاد ساخته شده است ، که با استفاده از علل  طلاق
     
    در بین دو گروه نمونه ، بررسی شده است .

    برای بدست آوردن نتایج پژوهش ار فرمول ، مجذور کا(خی) ، استفاده شده است و همچنین درصد تمامی علت ‌ها بدست آورده شد .

    لازم به توضیح است که سطح معنادار بودن مشخصه های آماری آزمونهای انجام شده ، در این پژوهش در دو سطح 1% و 5% ، استفاده شده است .

    مقدمه :

     

    آیا از هم گسستگی خانواده ای را از نزدیک دیده اید ؟ آیا نظاره گر فرزندی بوده اید که با چشمان گریان صحنه جدایی پدر و مادر نگاه کرده و به‌ آینده نامعلوم خویش می اندیشید ؟ آیا شما هم دچار چنین معضلی  شده اید تا بتوانید تلخی را لمس نمائید ؟ آیا تاکنون از خود سوال کرده اید که دلایل وجود این بلای خانمان سوز چیست ؟ آیا تا به حال بر‌ آن شده اید تا از فرو ریختن کانون گرم
    خانواده ای جلوگیری نمائید ؟ و آیا برعکس شاهد زندگی شیرین و پرمحبت
    خانواده ای بوده و یا خود آن را حس کرده اید و آیا و... آیاهای دیگر[1] .

    طلاق[2] را از مهمترین پدیده های حیات انسانی تلقی می کنند . این پدیده دارای اضلاعی به تعداد تمامی جوانب و اضلاع جامعه انسانی است . نخست یک پدیده روانی[3] است ، زیرا بر تعادل روانی نه تنها دو انسان ، بلکه فرزندان ، بستگان ، دوستان و نزدیکان آنان اثر می نهد . در ثانی پدیده ای است اقتصادی[4] ، چه به گسست خانواده به عنوان یک واحد اقتصادی می انجامد و امحاء تعادل روانی انسانها موجبات بروز اثراتی سهمگین در حیات اقتصادی آنان را نیز فراهم می آورد[5] .

    گذشته از این ، طلاق پدیده ای است موثرتر از تمامی جوانب جمعیت در یک جامعه ، زیرا از طرفی بر کمیت جمعیت اثر می نهد ، چون تنها واحد مشروع و اساسی تولید مثل ، یعنی خانواده را از هم می پاشد و از طرف دیگر بر کیفیت اثر دارد ، چون موجب می شود فرزندانی محروم از نعمتهای خانواده تحویل جامعه گردند که به احتمال زیاد فاقد شرایط لازم در راه احراز مقام شهروندی یک جامعه اند . چهارم آن که طلاق پدیده ای فرهنگی[6] است ، جامعه ای که در آن ، طلاق از حدی متعارف تجاوز کند ، هرگز از سلامت برخوردار نخواهد بود .

     

    طلاق از دیدگاهی یک پدیده ارتباطی[7] است ، بدینسان در جامعه ای که فاقد ارتباطات سالم ، درست و طبیعی است ، پیوند یا رابطه زناشویی نیز استثناء نیست . پیوندهای ازدواج به زودی برقرار می شوند ، بزودی نیز قطع می شوند . پس توجه به طلاق نه تنها از دیدگاه فرد به عنوان انسان و فرزندانش مهم است ، بلکه از دیدگاه جامعه ، فرهنگ ، و اقتصاد و حتی جمعیت نیز قابل اعتناء است[8] . طلاق آفتی اجتماعی است و هیچ جامعه ای نمی تواند نسبت به‌ آن بی توجه بماند . هیچ
    جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند ، اگر از خانواده هایی استوار برخوردار نباشد . هرگز هدف این نیست که قوانینی در حذف طلاق وضع شود . طلاق هست ، همانگونه که جامعه هست . هرگز نمی توان تصور کرد که تمامی ارتباطات انسانی برجای ماند و هرگز هیچ ارتباطی آسیب نبیند . اما جامعه باید در اثر اندیشه کاستن از تعداد طلاق باشد .بیان زیبای پیامبر اکرم را به یاد می آوریم : بدترین امور برای من طلاق است[9] .

    اگر جامعه ای رو به سوی افزایش طلاق رود بی هیچ شبهه در آستانه بهران قرار دارد . بدین سان به درستی می توان گفت : میزان طلاق ، نشانه دقیق سلامت یا بیماری جامعه است . پس نظر این است که به سوی خانواده های اضطراری پیش رویم . انسانها را مجبور سازیم در کنار هم به اجبار قانون به زندگی ادامه دهند ، که تجربه گسست ناپذیری میثاق خانواده ‌ها را در کاتولیسم دیدیم و به نتیجه نیز نرسید[10] .

     

    موضوع تحقیق :

    بررسی علل تقاضای طلاق ، در مردان و زنان ، مراجعه کننده به دادگاه خانواده تهران .

    موضوع این تحقیق، بررسی و شناخت علل یا عواملی است که در وقوع طلاق موثر می باشد و می خواهیم ببینیم، چه عواملی موجب می شود که طلاق صورت بگیرد و کدام یک از این عوامل بیشتر در امر طلاق دخیل می باشد و تردیدی نیست ، که شناخت مسئله طلاق و تاثیر نامطلوبی که در دیگر افراد خانواده و جامعه می گذارد برای مسئولان برنامه ریزی اجتماعی و همین طور خانواده ‌ها ضرورت دارد . و چون ریشه بسیاری از بیماری های روانی ، ستیزه های خانوادگی است . و در همه اعضاء خانواده و سپس در جامعه تاثیرات نامطلوبی می گذارد بنابراین باید به این مسئله توجه بیشتری نمود .

    فایده تحقیق :

    الف)این تحقیق برای تحقیقات وسیع تر آینده ، در مورد شناخت علل از هم گسیختگی خانواده در جامعه های بزرگتر می تواند مرجعی بشمار آید .

    ب)کمک به آگاه ساختن مسئولین امر در دادگاه حمایت از خانواده در اجرای قوانین . تردیدی نیست که قوانین و مقررات هر قدر کامل و مدرن باشد نمی تواند مبانی روابط میان زن و مرد را به نحوی تنظیم کندو هیچ گاه قانون قادر نیست که جزئیات روابط اجتماعی را پیش بینی نماید .

    علاوه بر این چون اجتماع متغیر و متکامل است ، قوانین تنها در مقاطع زمانی خاصی می توانند ، مسائل ناشی از اصطکاک و تصادم های انسانی را در حد معینی پیش گیری نماید . بدین جهت مسئولین امر با کمک گرفتن از روان شناسان[11] ، روان پزشکان[12] و مددکاران اجتماعی[13] ، می توانند در اجرای قوانین انعطاف بیشتری داشته باشند .

    ج)بدست آوردن راه حل های اجتماعی بمنظور پایین‌ آوردن میزان طلاق و عرضه آن به افراد جامعه و ارشاد آنها .

     

    د)بالاخره چون بسیاری از مشکلات و نیازهای زنان و مردان مشابه است ، لذا شاید آگاه ساختن مسئولین امر در مورد این مشکلات و نیازهای وراه حل های رفاهی آنان بتواند سرآغازی در فراهم آوردن و تکمیل امکانات رفاهی برای کلیه افراد
    باشد[14] .

    اهمیت تحقیق :

    اهمیت تحقیق در این است که علل و عوامل اصلی طلاق شناخته می شود و همین طور ، عوارض روانی – اجتماعی ناشی از آن مشخص می شود . و باشناخت علل و عوارض آن مسئولان اجتماعی کشور می توانند با ارائه پیشنهادات و کاربرد روشهای صحیح تر در پیشگیری و کاهش این مشکل چاره ای بیندیشند .

     

    هدف تحقیق :

    1-شناخت علل و عوامل موثر در گسیختگی خانواده (طرفین زندگی مشترک)[15] .

    2-پیدا کردن راه حل های احتمالی که هم سعادت زنان و هم مردان جامعه تامین شود و هم کانون گرم خانواده ‌ها حفظ شود[16] .

    3-هدف و انگیزه دیگر اهمیت خاص این مسئله و عوارض نامطلوبی است که در زندگی اجتماعی یک جامعه بر جای می گذارد[17] .

    4-توجه به میزان طلاق در سالهای اخیر و اندیشه در مورد پیامدهای ناشی از آن[18] .

     

    فرضیه های تحقیق :

    1-در زنان ، اعتیاد همسر ، عامل اصلی طلاق است .

    2-مشاجره لفظی و فیزیکی ، یکی از عوامل موثر در طلاق است .

    3-دخالت اطرافیان و خانواده همسر (چه در زنان و چه در مردان) در طلاق موثر است .

    4-سوء ظن و بدبینی ، از عوامل اصلی طلاق است .

    5-همسر دیکتاتور یکی از عوامل طلاق است .

    6-عدم یکسانی فرهنگی ، عامل و یکی از علل موثر در طلاق است .

    7-عدم تفاهم اخلاقی ، از جمله علل موثر در طلاق است .

     

     

     

     

     

     

     

     

    تعریف اصطلاحات :

    1-طلاق : در کتب لغت برای واژه طلاق معانی متعددی ذکر شده است  ، از جمله رهائی ، آزاد کردن ، ترک کردن ، واگذاشتن . اما در اصطلاح شرعی طلاق عبارت است از : زائل نمودن قید پیوند و نکاح[19] یا صیغه مخصوص است[20] . و یا انحلال عقد نکاح در حیات زن و شوهر به اراده مرد یا تقاضای زن با شرایط معین[21] .

    در عرف عام معنای جدایی از آن در ذهن متبادر می شود ، در شعر ریز مفهوم در همین معنی بکار آمده است :

    از سرمستی ، دگر بار با شاهد عهد شباب  

    رخصتی می‌ خواستم ، لیکن طلاق افتاده است[22]

     

    2-وجود شخص ثالث : از قبیل : اقوام شوهر و فرزندان زن قبل و دوستان و معشوقه شوهر و دخالت اقوام زن و فرزندان شوهر قبل .

    1-معشوقه : فرد دیگری (اعم از زن یا مرد ) که مرد و یا زن با او رابطه ای برقرار می سازد ، که از نظر قانون یا اخلاق مجاز نمی باشد .

    2-اقوام : منظور پدر و مادر ، شوهر یا زن که عمداً یا غیر عمد در زندگی مشترک فرزندشان دخالت می کنند و موجب از هم گسیختگی ازدواج آنها می گردد .

    3-فرزندشوهر یا زن : منظور فرزندی است که از ازدواج قبل مرد یا زن باقی مانده است .

    4-دوستان : دوستان هم جنس ، زن و شوهر که بدون رضایت و موقعیت کنونی خانواده با آنها معاشرت می کنند . عامل خطرناک که همواره بنیان روابط زناشویی را در معرض تباهی قرار می دهد ، دخالت های نابجای اولیاء مرد و زن ، وجود معشوقه، فرزند از زن یا شوهر قبل و دوستان ، در زندگی آنان است .

     

    هر روز شاهد خودکشی ‌ها طلاق‌ها و فرار زن و واژگونی خانواده به لحاظ این
    دخالت های ناروا هستیم . به این جهت این عامل را که تحت عنوان وجود شخص ثالث ذکر می شود می توان به عنوان یک علت مهم واصلی طلاق و جدایی پذیرفت .

     

    3-فقر مالی : یعنی کمبود در آمد . درآمد : مقدار پولی است که شخص در واحد زمانی معین بدست می آورد که در این تحفیف منظور از واحد زمانی ماه است .

    از مطالعه[23] وضعیت مالی و درآمد چنین بر می آید ، که اکثریت مورد بررسی که طلاق گرفته اند ، دارای درآمد متوسط یا پایین بوده اند .

    4-اعتیاد[24] : وابستگی فیزیکی و روانی فرد به یک ماده یا عمل مضر است . عامل مهم دیگر که موجب طلاق شده است ، اعتیاد همسر به مواد مخدر ،‌الکل و قمار بوده است[25] .

     

    پیشگفتار :

    ای نازنین پدرا وای مادر که شمع دل افروز خانه ای ، ای جان ما فدای شما ، آشتی کنید ، جغد طلاق بر سر ما ضجه می زند . لعنت بر طلاق ، از بهر مانه ، از بهر خدا آشتی کنید .

    طلاق مهمترین عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه یعنی خانواده است . طلاق پدیده ای است قراردادی ، که به زن و مرد امکان می دهد تا تحت شرایطی پیوند زناشویی خود را گسیخته و ازیکدیگر جدا شوند .

    طلاق بر انحلال یک ازدواج رسمی ، در زمانی که طرفین آن هنوز در قید حیاتند و بعد آن نیز از آن آزادند ، تا دوباره ازدواج کنند ، دلالت می کند . یا به عبارت دیگر  طلاق شیوه نهادی شده اختیاری یا پایان یک ازدواج است . متفکران و جامعه شناسان[26]، طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی[27] به شمار آورده اند و با بالا رفتن میزان آن را نشانه بارز اختلال در اصول اخلاقی و به هم خوردن آرامش خانوادگی و در مجموع دگرگونی در هنجارهای اجتماعی محسوب می دارند[28] .

    ولتر[29] می گوید : ازدواج و طلاق در این جهان ، تقریباً با هم متولد شده اند . شاید ازدواج چند روز زودتر متولد شده باشد ، زیرا پس از زناشویی و گذشت چند روز ، کار زن و شوهر ، بزد و خورد و طلاق کشیده است . حقیقت این است که ازدواج و طلاق با هم به دنیا آمده اند و هردو از قدیم بوده اند و هر دو برای بشر لازم و ضروری اند . از این رو در تمام قوانین و تواریخ ملل قدیم یونان و ایران باستان و قوانین همورابی مساله طلاق وجود داشته و غالباً نیز طلاق دهنده مرد بوده و زن را در آن اختیاری نبوده است .

    با ملاحظه قوانین حقوقی دنیا می توان گفت : که طلاق تا اواخر قرن نوزدهم در اروپا رسماً ممنوع بود . اما علی رغم مخالفت اربابان کلیسا ، از آن پس ، رفته رفته قانونی و مجاز اعلام شد[30] . (ستوده ، 1374 ، ص 238)

    زن و مرد برای یکدیگر آفریده شده اند ، همان گونه که پیوند آنها طبق آیین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می شود ، چنانچه طرفین نتوانند به دلایل گوناگونی ، شخصیتی ، محیطی و اجتماعی با یکدیگر زندگی کنند به ناچار باید طبق مقررات و ضوابط از هم جدا شوند و این حق را دارند که دوباره درصدد برآیند تا جفت مناسب و درخور خود را بیایند .

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی طلاق

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -باستانی ، ربابه ، طلاق ، 1374 ، انتشارات تندیس .

    2-دکتر جعفرپور ، جمشید ، احمدیه ، مریم ، طلاق به درخواست زن و به درخواست شوهر ، 1380 ، انتشارات صبح سفید .

    3-جهانگیری ، زهره ، قصه جدایی ، زن ، جامعه ، 1378 ، انتشارات جاده ابریشم .

    4-حشمتی ، زهرا ، علل مراجعه زنان به دادگاه حمایت خانواده ، 1377 ، انتشارات تهران .

    5-حقانی ، حسین ، طلاق : فاجعه انحلال خانواده ، 1365 ، انتشارات فرهنگ اسلامی .

    6-دلاور ، علی ، روشن تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، 1378 ، موسسه نشر ویرایش .

    7-دکتر ساروخانی ،‌باقر ، طلاق : پژوهشی در شناخت واقعیت و عوامل آن ، 1372 ، 1376 ، انتشارات زمستان .

    8-دکتر ساروخانی ، باقر ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، 1370 ، انتشارات سروش .

    9-ستوده ، هدایت الله ، آسیب شناسی اجتماعی ، 1374 ، موسسه انتشارات آوای نور .

    10-شمس الدین ، مهدی ، ازدواج و طلاق ، 1370 ، انتشارات قیام .

    11-صفایی ، مسعود ، ریشه های طلاق و درس های خوشبختی ،‌سال 1370 ، انتشارات اساطیر .

    12-طوماری ، فرحناز ، علل طلاق ، 1378 ، انتشارات سروش .

    13-دکتر فرجاد ، محمدحسین ، رو در رو با مشکلات و اختلالات روانی – رفتاری در خانواده ، 1377 ، انتشارات دفتر تحقیقات بدر .

    14-کمانگر ،‌احمد ، دوره کامل قانون مدنی ، 1350 ، انتشارات دانشگاه
    تهران .

    15-مقصودی ، مهری ، علل و ریشه های طلاق ، 1375 ، انتشارات
    تهران .

    16-ناصحی ، ویدا ، طلاق در ایران ، 1359 ، انتشارات موسسه مطالعات .

    17-واحدی ، قدرت الله ، قانون حمایت خانواده ، 1348 ، موسسه انتشارات
    آسیا . 

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , رساله در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی طلاق , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی طلاق
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت