روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان

تعداد صفحات: 28 فرمت فایل: word کد فایل: 3075
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان

    روش تحقیق در علوم انسانی

    1-عنوان پژوهش :

    تاثیر الگوهای مشاوره ای در کاهش میزان‌ آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمای استان همدان در سال تحصیلی 83-1382 .

     

    2-مقدمه :

    قرن بیستم ، قرن شگفتی هاست . اختراعات ، اکتشافات بی شمار و پیشرفت علم و صنعت برای افراد چند قرن پیش قابل تصور نبوده است . در آغاز قرن مذکور ، پیشرفت حیرت انگیز علم و صنعت که همزمان با پژوهشهای متعدد در رشته های مختلف علوم رفتاری برای پی بردن به علل اعمال نادرست و ناپسند بوده است زندگی توأم با آرامش و امنیت را به جامعه بشری نوید می داد .

    دیری نپائید که با ازدیاد سرسام آور بزهکاری و اعمال ضد اجتماعی که حاکی از بی رحمی و شقاوت ، بی تفاوتی به مبانی مذهبی و اصول اخلاقی و آداب و رسوم و قوانین و مقررات اجتماعی بود ، آثار شوم ترقی تمدن و پیشرفت صنعت را که بدون پذیرش مسئولیت وجدانی و اخلاقی بود آشکار نمود . پدیده مذکور بر نوجوانان و جوانان بیش از بزرگسالان اثر مخرب داشته است . در دوره شروع بلوغ، نوجوان می خواهد بداند چه شأن و منزلتی در اجتماع دارد و نقش خود را چگونه باید ایفا نماید . نوجوان در تلاش برای تحقق بخشیدن به خواسته های درونی و ارضاء خاطر خویش به اعمال خشن دست می زند و گاهی با مخاطراتی مواجه می گردد .

    هرگاه وضع محیط خانوادگی توأم با اتحاد و اتفاق و همبستگی نباشد نوجوان هادی و حامی و راهنمایی نیز نداشته باشد در معرض مشکلات بیشتری قرار می گیرد .

    شناخت دقیق و علمی مشکلات رفتاری کودکان و علت مسبب آنها اولین گام در جهت پیشگیری و اصلاح آنها و روند سلامت جامعه می باشد .

    عوامل موثر در ایجاد و بروز اختلالات رفتاری نوجوانان مخصوصاً دانش‌آموزان مسئله ای است که نظر دست اندرکاران تعلیم و تربیت و روانشناسان و جامعه شناسان را به خود جلب کرده است . مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان و نوجوانان که نتیجه اجتناب ناپذیر فقر و بیماری و جهل و بدرفتاری و نابسامانی های خانوادگی و کاستیهای آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی است شدیداً مانع رشد و بالندگی و وصول آنان به کمالاتی است که در خلقتشان مقدر شده است . متاسفانه اکثر مردم به درستی نمی دانند که هر گاه فرزندانشان از امکانات رشد و پرورش صحیح برخوردار باشند چه زندگی ارجمندی در انتظارشان است .

     

    مطالعات اخیر نشان می دهد که دست کم 12% تمام جوانان 22% جوانان پسر پیش از پایان بردن این دوره احتمالاً در دادگاه های نوجوانان حاضر شده اند. در سال 1980 افراد زیر 18 سال که تنها 28%  کل جمعیت آمریکا را تشکیل می دادند در بسیاری از جرائم درصد بسیار بالائی از جرائم را احراز

    کرده‌اند.[1]

    از عوامل مهمی که در بروز اختلال رفتاری نوجوانان و جوانان نقش دارد و بسیار مورد توجه می باشد ، عوامل خانوادگی و ساختار خانوادگی می باشد . بررسیهای انجام شده نشان می دهد که تبعیض در خانواده و توجه بیش از اندازه والدین به برخی از فرزندان و توجه کمتر بعضی از والدین نسبت به فرزند گاهی سبب نفرت و بدبینی می شود و مشکلاتی را فراهم می آورد .[2]

    در تحقیقی که بوسیله دکتر احدی و همکارانش انجام گرفته است نشان می‌دهد که عوامل متعدد فردی ، خانوادگی و محیطی در بروز اختلالات رفتاری در دانش آموزان ایرانی نقش دارد .[3]

    شناخت عوامل روانی ، اجتماعی ، مخصوصاً در خانواده و محیط زندگی که سبب بسیاری از مشکلات رفتاری و اخلاقی هستند نه تنها برای خانواده بلکه برای جامعه و دست اندرکاران تعلیم و تربیت امری ضروری و واجب می‌باشد تا بتوانند از بروز مشکلات و اختلالات رفتاری جلوگیری نمایند و بعضاً افراد مبتلا شده را به شیوه ای موثر ، درمان و اصلاح نمایند و از این راه خانواده های بسیاری را از ناراحتی و سردرگمی نجات دهند . امیدواریم که باتحقیقات و پژوهشهای مناسب و بکار گرفتن نتایج تحقیقات در زندگی خانوادگی و اجتماعی در آینده نه چندان دور شاهد از بین رفتن کاستیها و مشکلات رفتاری نوجوانان باشیم .

    3-تعریف و بیان مسئله :

    یکی از عوامل مهم پیشرفت هر جامعه رشد و پویائی علم و فرهنگ می باشد و این زمانی بدست خواهد آمد که جامعه به نسل جوان بیشتر اهمیت داده و در صدد رفع مشکلات این قشر برآید و راه را برای آنان هموار کرده تا بتوانند از استعدادهای نهفته در خود استفاده بهینه نمایند . اگر تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش هر انسان از ابتدا با اصول صحیح همراه باشد ، با کمک مشاوره جلوی بسیاری از نابسامانی های بحران نوجوانی گرفته می شود و شخصیت افراد بر اساس اصول مثبت جامعه و هنجارهای پذیرفتنی اجتماع شکل می‌گیرد که با توجه به راهبردهای مشاوره ای مشاوران و روانشناسان باید گفت : آیا می توان میزان آسیب های روانی و اجتماعی نوجوانان را کاهش داد و تا چه میزان با کمک الگوهای مشاوره ای می توان از بروز ناهنجاری ها و بزهکاریهای سنین نوجوانی جلوگیری به عمل آورد ؟

    مشاوره جهت راهنمایی افراد در تمام سنین می باشد . حال که بحث در خصوص دوران نوجوانی که توام با بلوغ و بحرانهای گوناگون می باشد وجود مشاور در کنار دانش آموزان و ارائه الگوهای مشاوره ای به آنان در رشد اجتماعی و هنجارهای پذیرفتنی جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت .

    طی آمار اعلام شده در دبیرستانهای کشورمان به ازاء هر 12 نفر 1 ساعت مشاوره وجود دارد .‌ آیا در مقطع راهنمایی همین زمان برای دانش آموزان وجود دارد یا خیر ،؟

    ضرورت اجرای طرح یا اهمیت موضوع :

    آسیب شناسی روانی ، رفتار ، احساسات و هیجانهای افراد را از نظر بخورد با محیط مورد بحث قرار می دهد . همچنین چگونگی احساس متفاوت بودن افراد از نظر جامعه و برخورد با آنان را بررسی می نماید . آسیب شناسی روانی علمی است که در آن کوشش می شود ، با به کار گرفتن اصول اساسی روانشناسی رفتار نابهنجار شناخته شده ، علل آن موردبررسی قرار گیرد . [4]

    به منظور ایجاد ارتباط مطلوب با محیط و برای بکارکیری علائق و استعدادهای دانش آموزان در مسیرهای مناسب بنحوی که نیازهای جامعه از جهات مختلف تامین گردد برنامه راهنمایی طرح ریزی شده است . [5]

    مشاوره دادن پند و اندرز نیست ، پاسخ دادن به سوالات و یافتن راه حل مشکلات نیست ، دستور دادن و تعیین تکلیف کردن نیست ، دادن اطلاعات نیست ، تجزیه و تحلیل مراجع هم نیست . گاستاد[6] مشاوره را چنین تعریف

    می کند :

    «مشاوره یک جریان یادگیری است که از طریق رابطه بین دو نفر انجام می‌گیرد . در این رابطه مشاور با داشتن مهارتها و صلاحیتهای علمی و حرفه‌ای می کوشد مراجع را با روشهای منطبق بر نیازمندیهایش یاری کند تا بیشتر خود را بشناسد و بینشی را که به این طریق نسبت به خویشتن کسب می کند در رابطه اش با هدفهای معین واقع بینانه و ادراک شده بطور موثری مورد استفاده قرار دهد و بالنتیجه فردی خلاقتر و شادمان تر در جامعه خود بارآید . همچنین نظریه پردازان دیگری همچون سی گیلبرت رن[7] ، مک دانیل [8] تعاریفی از مشاور و مشاوره ارائه داده اند .

    مشاور و وجود مکانی برای مشاوره به کمک می کند تا بتوانند راه حل مشکلات و پاسخ سوالهای بی جواب خود را یافته و آلام خود را تسکین دهد .

    نوجوانان همراه با بلوغ خود دچار بحرانی شده که نمی دانند آیا در دوران کودکی بسر می برند یا پا به دنیای بزرگسالان گذاشته اند . در اینجا مشاوران با کمک و راهنمایی اصولی و صحیح آنان کمک می کنند تا این بحران را با آرامی پشت سر بگذارد .

    زمانی که مشاور قدم به قدم با نوجوانان همراه باشد و برنامه های ویژه و

    ساعات خاصی را جهت توضیح پاره ای از مسائل مربوط به امور مشاوره‌ای و مسائل اخلاقی دانش آموزان در مدارس اختصاص یابد ، به خوبی با کار مشاور و اطاق مشاوره آشنا می شوند و همانند آموزگار با آنان همراه است . به منظور تحقق این اهداف لازم است که پژوهشهایی در این خصوص بعمل آید و محقق را بر آن داشت که پژوهشی را با عنوانی که موضوع مذکور را در بر داشته باشد و همچنین ضرورتهای زیر را هم در بر گیرد به انجام رساند.

    اهم ضرورتهای این پژوهش به شرح زیر می باشد :

    موضوع پژوهش جزء عناوین اولویتی سازمان آموزش و پروش استان همدان در سال 1382 است .

    با توجه به اینکه تقریباً  جمعیت ایران را دانش آموزان تشکیل می دهند وجود این پژوهش از ضروریات عینی است و در حوزه آموزش کمبود چنین تحقیقاتی احساس می شود .

    ارائه راههائی برای شناخت مشاور و مشاوره ، راه را برای جلوگیری از آسیب های روانی و اجتماعی و کاهش این آسیب ها در کشور فراهم خواهد ساخت .

    5-مبانی نظری طرح و پژوهشهای مرتبط با موضوع (پیشینه پژوهش)

    الف) در تحقیقی که در سال 1376 توسط خانم مریم آشوری به راهنمایی آقای دکتر حسن احدی تحت عنوان «بررسی عوامل روانی - اجتماعی موثر بر اختلالات رفتاری نوجوانان 13 الی 16 ساله مقطع راهنمائی » انجام شده ، نشان داده است ، که والدین دانش آموزان دارای اختلال رفتاری ، در مقایسه با دانش آموزان عادی دارای سازگاری کمتری می باشند . همچنین مشخص شد سطح تحصیلات والدین دانش آموزان دارای اختلال رفتاری پایین تر از سطح تحصیلات والدین دانش آموزان عادی است و خانواده های دانش آموزان دارای اختلال رفتاری در مقایسه با دانش آموزان عادی از درآمد کمتری برخوردارند ، و این خانواده ها از تعداد اولاد بیشتری برخوردارند و همچنین بین از دست دادن پدر و مادر واختلال رفتاری فرزندان رابطه وجود دارد .[9]

    ب)در تحقیقی که در سال 1374 توسط خانم سیده هاجر سیدعلیخانی به راهنمایی آقای دکتر حسن احدی تحت عنوان «علل و عوامل افت تحصیلی در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان در منطقه شهریار» انجام شده بود هدف چنین

    بوده است که :

    1-متوجه نمودن والدین به نکاتی که موجب عقب ماندگی درسی می شود . 

  • فهرست و منابع روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    -کریمی ، یوسف ، (1377) ، روانشناسی اجتماعی (نظریه ها ، مفاهیم و کاربردها ) .

    2-آزاد ، حسین ، (1372) ، آسیب‌شناسی روانی .

    3-نصفت ، مرتضی ، (1371) ، اصول و روشهای آمار .

    4-حسینی (بیرجندی) ، سیدمهدی ، (1369) ، اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره .

    5-شفیع آبادی ، عبدالله ،‌(1378) ، مقدمات راهنمایی و مشاوره (مفاهیم و کاربردها ) .

    6-کرباسی ، منیژه ، وکیلیان ، منوچهر ، (1379) ، مسائل نوجوانان و جوانان .

    7-دلاور ، علی ، (1375) ، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی .

    8-آشوری ، مریم ، (1376) ، بررسی عوامل روانی - اجتماعی موثر بر اختلالات رفتاری نوجوانان 16-13 ساله مقطع راهنمایی .

    9-سیدعلیخانی ، سیده هاجر ، (1374) ، علل و عوامل افت تحصیلی در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان در منطقه شهریار .

    10-پهلوانی ، فروغ ، علیمحمدی ، زهره ، وقاری ، سیمین ، (1380) ، بررسی علل روانی - اجتماعی ، اختلالات رفتاری در نوجوانان دختر مقطع سنی
    15-12 سال در سه ناحیه کرج (یک - سه - چهار) .

    11-مصلحی ، غلامرضا ، (1372) ، بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان .

    12-منشی طوسی ، محمدتقی (1369) ترجمه .

     

    منابع خارجی  :

    1.Chess , S , Thamas , Atemperamental individuality from childhood , to  a dolesence journal of American Academy of child psychiatry , (1977).

    2.Mussen , pH , Conger , Kagan , Huston , child derelopment and personality . 

پروپوزال در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, تز دکترا در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, رساله در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, پایان نامه در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, تحقیق در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, مقاله در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق تاثیر الگو های مشاوره ای در کاهش میزان آسیب های اجتماعی و روانی دانش آموزان مقطع راهنمایی استان همدان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت