روش تحقیق بزهکاری اطفال

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: word کد فایل: 3059
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بزهکاری اطفال

    قیود خانوادگی:

    بحث دیگری که در زمینه فوق پیش می آید و تضادهای موجود در خانواده را می توان تا حدودی معلول آن دانست، وجود پاره ای قیود خانوادگی است که مورد توجه جرم شناسان نیز قرار دارد. بی تفاوتی، بی توجهی به نظم خانواده، عدم رعات نظم در خانواده به لحاظ عینیت والدین یا سرپرست اطفال و یا اشتغال والدین به کار، سخت گیری زیاد، نظم شدید و عدم توافق والدین جهت مراقبت از اطفال ممکن است با عواقب ناگواری همراه باشد که اینک پاره ای از این قیود اشاره می شود.

    1- دیدگاه فرهنگی:

    خانواده ای که از سلامت بر خوردار است که پدر و مادر در خانواده رفتاری متناسب داشته باشند، بدین معنی که هیچکدام از |آنها از وظایف خود نسبت به فرزندانشان  رویگردان نباشند.

    خانواده نماینده روانی جامعه می باشد، هم معلول و هم علت پیدایش منش و رفتار می باشد.

    2- اشتغال به کار مادر:

    3- عدم حضور پدر در خانواده

    د) فقدان والدین:

    به محض متلاشی شدن خانواده، بزهکاری شروع می شود چه وجود خانواده عاملی است علیه بزهکاری . بدترین خانواده ها بهتر از نبودن آن است.

    1- فوت والدین

    2-طلاق و جدایی والدین

    فرار فرزندان از خانه، سرقت، قتل، ضرب و جرح، گرایش به مسائل جنسی، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، خودکشی، ترک تحصیل و افت تحصیلی، عدم موفقیت در کسب مدارج عالی تحصیلیف سوء نیت و بد بینی، تنگدستی، ولگردی، فحشا و اعمال منافی عفت

    خصوصیات شخصیتی افراد بزهکار :

    زمینه شخصیتی وابسته ، ناایمنی ، تنهایی و انزوا

    عوامل روانی در بزهکاری :

    نوجوانان بزهکار خویشتن را افرادی نا مطلوب می دانند و گرایش و تمایلی برای دوست داشتن ، ارزش گذاری و احترام بخود ندارند عموماَ افرادی آشفته ، درهم ، نامطمئن و متغیر هستند .

    روانشناسان می توانند افراد بزهکار آینده را در کودکی پیش بینی کنند اینان از مشکلات رفتاری ، مشکل در تمرکز و مشکلات تحصیلی برخوردار بودند و اینگونه مشکلات در واقع بازتاب مشکلات عاطفی آنان است .

    عوامل اجتماعی:

    جامعه­شناسان و به معنای گسترده­تر متخصصان علوم اجتماعی به عوامل مستقیم و غیرمستقیم محیط (تراکم جمعیت، وضع سکونت، آلودگی هوا، ...) توجه کرده­اند. نقش شرایط اجتماعی و تعارضاتی که در چارچوب آن به  وقوع می­پیوندد ، انکارناپذیر است. معذالک نه می­توان بزهکاری را تنها بر اساس عوامل اجتماعی بررسی کرد و نه یافته­های مستقل این زمینه با زمینه­های قبلی همواره هماهنگ است.

    بررسیها نشان می­دهد وقتی که در جامعه­ای ثبات و پایداری اجتماعی وجود نداشته باشد، بیکاری، فقر یا پاره­ای از شرایط غیرعادی و ناسازگاری عمومی در جامعه رواج داشته باشد، میزان بزهکاری رو به  افزایش می­گذارد. به عکس، هر قدر جامعه به سوی پایداری سوق داده شود، میزان بزهکاری کاهش می­یابد. در حقیقت مجموعه مطالعات اجتماعی نشان می­دهد که بسیاری از بزهکاران، در واقع آسیب­دیدگان بهنجار یک جامعه نابهنجارند. یعنی افرادی هستند که از نظر روانی ،طبیعی و بهنجارند ولی بدین علت که جامعه وضع نابهنجار دارد دست به بزهکاری می­زنند

    احتمال می­رود مهمترین عامل مؤثر در بزهکاری، روش تربیتی نارسا یا اختلال در شبکه ارتباطی خانواده باشد. تقریباً تمام پژوهشها نشان داده­اند والدینی که با کودکان خود مهربان نیستند یا آنهایی که از نظر روانی یا فیزیکی از فرزندان خود سوء­استفاده می­کنند، بیشتر احتمال دارد که فرزندانی بزهکار داشته باشند (آندرو، ۱۹۸۸، پاپرنی و ریشر، ۱۹۸۹). افزایش احتمال بزهکاری در خانواده­هایی وجود دارد که:

    ۱)- والدین از روشهای انضباطی بسیار سخت­گیرانه یا بسیار بی­بند­و­بار و فریبنده استفاده می­کنند.

    ۲- شیوه انضباطی به جای آنکه مبتنی بر استدلال باشد مبتنی بر تنبیه بدنی است.

    والدین نسبت به فرزندان خود به جای آنکه گرم و صمیمی و عاطفی باشند، بی­توجه، غافل و تمسخرکننده هستند (لوبر، دیشین ۱۹۸۸). آشکار شده است که کودکان بزهکار رابطه بسیار ضعیفی با پدران خود داشته و آنها را به عنوان الگوهای غیرقابل پذیرش ارزیابی می­کنند. خانواده­های کودکان بزهکار اغلب فاقد پدر بوده یا پدر از خانه غیبت داشته و این در حالی است که بزهکاری با جدایی و طلاق در خانواده همبستگی دارد، با این حال باید توجه داشت که حداقل یک مطالعه نشان داده است بروز بزهکاری در خانواده های سالم [سالم از این نظر که هم پدر و هم مادر حضور دارند] که کشمکش عاطفی شدیدی بین والدین وجود دارد، بالاتر از خانواده­های تک والدین است که روابط گرم و صمیمانه­ای بین والد و کودک وجود دارد

    عوامل خانوادگی:

    عوامل خانوادگی که باعث بزهکاری نوجوانان می شود شامل موارد ذیل می باشد:

    1- تبعیض: تبعیض در خانواده و توجه بیشتر والدین به برخی از فرزندان و توجه کمتر نسبت به برخی دیگر سبب ایجاد عقده کسری و احساس نفرت و بدبینی در کودک می­شود.

    2- خشونت: پاره­ای از روانشناسان معتقدند که ریشه اصلی جنایات و خشونتها در جامعه اعمال خشونت و تنبهات بدنی است که باعث ایجاد عقده­های روانی در آنان می­شود.

    3- ننری ولوسی: محبت بیش از اندازه همان اثر و نتیجه را دارد که بی­مهری و بی­توجهی

    4- سن والدین: بالا بودن سن والدین و عدم انطباق آنان با کودک و نوجوانان و ندیده گرفتن نیازها و تمایلات کودک و نوجوانشان می­تواند از عوامل بزهکاری باشد.

    5- عقب­ماندگی والدین: خانواده­هایی که با زمان پیش نمی­روند. فرزند آنان نیز با راه و رسم قدیمی و کهنه زندگی را ادامه می­دهند و موجبات ناسازگاری روانی فرزندان با جامعه را فراهم می­آورند. کودک و خانواده می­باید فعالانه در امور اجتماعی سهیم باشند.

    6- یتیمی: یتیمی ناشی از مرگ پدر یا مادر یکی از مهمترین علل ناکامی، ولگردی عقب­افتادگی در مدرسه و اجتماع و ارتکاب بزه و تبهکاری و سایر بیماریهای روانی است.

    7- طلاق و کشمکش: گسستگی خانواده تأثیری مسلم و قطعی در بروز رفتارهای ضد­اجتماعی در کودکان دارد. بالبی (bowlby ) معتقد است جدایی کودک از والدین بخصوص مادر موجب ناتوانی در برقراری رابطه عاطفی سالم و صحیح به هنگام بلوغ می­شود. طلاق و گسیخته شدن خانواده خیلی بیش از نزاع میان زن و شوهر موجب ناراحتی اطفال و بزهکاری آنان می­شود و از علل استثنایی ارتکاب جرم بشمار می­آید.

    8- غیبت والدین از خانواده: وجود والدین در منزل، بخصوص مادر نقش مؤثری در تربیت عاطفی، روانی کودکان دارد و عدم حضور هر یک از والدین باعث ایجاد مشکلات تربیتی و اختلالات عاطفی در کودک می­شود.

    9- انحراف والدین: انحراف والدین یا یکی از اعضای خانواده و زوال اخلاقی آنان، ارتباط مسلمی با انحراف کودکان و نوجوانان دارد.

    10- بی­سوادی: پائین بودن سطح فرهنگ و عدم آگاهی به مسائل پرورشی و علمی کودکان و نوجوانان زمینه ساز ارتکاب جرم و انحراف به شمار می­رود.

    11-بازداشتگاه: نگهداری کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار دچار انحراف از مقررات اجتماعی می­شوند با مجرمان و سازمان سابقه­دار در زندانها و دارالتادیها موجب تشویق و بد آموزیهای بیشتر آنان می­شود.

    12- انحراف جنسی: تربیت نادرست و کمبودهای عاطفی و علل اجتماعی دیگر باعث انحراف جنسی می­شود.

    اعتیاد اعضای خانواده:

    اعتیاد تمام و یا بعضی از افراد خانواده به مواد مخدر و الکل می تواند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در رفتار اطفال و نوجوانان تأثیر پذیر باشد. اساسا به لحاظ آموزش و علایقی که بین اعضاء خانواده وجود دراد خواه و ناخواه چنانچه بعضی از آنها دارای آلودگیهایی باشند به طور نسبی در سایرین نیز اثر گذاشته و احتمالا باعث آلودگی آنها نیز  خواهد شد و بر فرض که موجب آلودگی آنها نشود به احتمال زیاد وضع خانوادگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و چه بسا آنان را با عواقب ناگوار و غیر قابل جبران مواجه خواهد ساخت.

    بررسیهای دانشمندان آسیب شناسی نشان داده که حاصل اعتیاد والدین، سردی کانون، سستی پیوند عاطفی، ویرانی کانون و عوارض ناشی از تبهکاری و آلودگی والدین، بدآموزی و تقلید ناروا، احساس شرمساری، نابسامانی زندگی، استمرار انحراف و سرانجام منجر شدن  به ارتکاب جرم می شود.

    معمولا والدین و اعضاء معتاد خانواده تنها فقط به فکر تهیه مواد جهت رفع خماری خود بوده و نسبت به فرزندان و سایر اعضای خانواده خود احساس مسئولیتی نمی کنند. چه تعداد زیادی در این خانواده ها سرپرست و نان آور خود را که محکوم به اعدام شده و یا به مجازات زندان طویل المدت محکوم شده اند، از دست داده و همین امر باعث متلاشی شدن خانواده و بی سرپرستی کودک گردیده است.

    ب) ناسازگار و نابسامانیهای موجود در خانواده:

    1- تقلیدپذیری:

    پدر و مادر اولین و نزدیکترین کسانی هستند که مورد تقلید کودکان خود قرار می گیرند و در واقع سرمشقی برای فرزندان  خود می شوند.

    افراد خانواده غالبا برای کودک الگویی مناسب و نامناسب بوده او سعی می نماید اعمال و کردار خویش را با اعمال و کردار آنان مطابقت دهد.

    2-کمبود محبت: وجود محبت والدین برای کودک در رشد عاطفی او ضروری است همانطور که برای رشد جسمانی، کودک به انواع و اقسام مواد غذایی و پروتین، به همین ترتیب نیز برای رشد عاطفی خود و ورود به اجتماع احتیاج به محبت و احساسات عاطفی دارد.

    مسأله نیازهای اسای روانی بویژه نیاز به محبت از مباحث اصولی در روانشناسی تربیتی و حتی روانکاوی است. 

  • فهرست و منابع روش تحقیق بزهکاری اطفال

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    بزهکاری اطفال و نوجوانان-دکتر هوشنگ شامبیاتی  

پروپوزال در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, تز دکترا در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, رساله در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, پایان نامه در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, تحقیق در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, مقاله در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بزهکاری اطفال, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بزهکاری اطفال
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت