پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387

تعداد صفحات: 31 فرمت فایل: word کد فایل: 2972
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387

    مددکاری اجتماعی

    چکیده

    افسردگى هر چند که از شایعترین اختلالات روانى انسان است، با این حال شاید بیش از هر اختلال روانى دیگر ناشناخته مانده یا در تشخیص آن اشتباه مى‏شود. یکى از علل پنهان ماندن و عدم تشخیص افسردگى، در آمیختن آن با غمگینى معمولى است. در زندگى هر کس موقعیتهایى پیش مى‏آید که خواه ناخواه او را غمگین مى‏سازد، اما این حالت با آشفتگى واقعى روانى و تقلیل بینش معنوى شخص همراه نیست. برعکس، افسردگى حالتى است که بر کیفیت خلق شخص تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک او را از خویش و از محیطش دگرگون مى‏سازد.

    این بیمارى اختصاص به یک طبقه معین اجتماع یا کشور بخصوصى ندارد. علائم زجر دهنده آن را در میان مردم از ثروتمند و فقیر گرفته تا دانشمند و بیسواد و شاه و گدا، زن و مرد و در هر گوشه‏اى از عالم مى‏توان یافت.

     

     

    مقدمه

     

    افسردگی چیست و به چه صورت در زنان و دختران نمود پیدا می کند؟

     افسردگی یک اختلال عاطفی است که در بعد عواطف فرد اختلال ایجاد می کند. افسردگی می تواند هم دلایل بیرونی و محیطی و هم علل ژنی و درونی داشته باشد. به لحاظ ژنی هورمونها تغییراتی در بدن ایجاد می کند.

    ما در زبان روزمره، از کلمه افسردگی جهت توصیف ترکیبی از احساسات غمگینی، ناکامی، نا امیدی، و شاید رخوت و بی حالی استفاده کنیم اما زمانی که درمی یابیم پزشکان، روان پزشکان و روان شناسان بالینی این کلمه را به شیوه ای متفاوت به کار می برند، سردرگم می شویم. ازدید آنان، افسردگی یا بیماری افسردگی، حالتی است که به درمان ویژه نیاز دارد. به علت این درهم شدن واژه ها افراد عادی و درمانگرانی که بیماری افسردگی مبتلا نشده اند، احتمالا همدردی و مساعدتی کمتر از آنچه جدی بودن موضوع افسردگی می طلبند، ازخودظاهر می سازند.آنان ممکن است چنین  تصور کنند که افراد افسرده تن پرور، خودخواه، یا اهل تمارضند و آنان را با چنین عباراتی نصیحت می کنند : «سعی کن خودت را جمع و جور کنی» یا «خودت را از این حالت خارج کن، به آن بدی هم که فکر می کنی نیست»

      افراد مبتلا به خوبی این مسئله را احساس می کنند که دوستان، همکاران و خانواده های آنها  نمی توانند مشکل آنها را درک کنند و با آنان همدلی نشان دهند وبا نگرانی از اینکه دیگران آنها را به عنوان فردی متمارض تلقی کنند، ناراحتی شان را دو چندان می سازد.  

     

    ضرورتهای تحقیق

    تندرستی یکی از نعمتهای بزرگ در زندگی انسان است و نمی توان منکر شد که سلامتی روانی در زمره بالاترین نعمتهاست . و بدیهی است که بیماران روانی مخصوص به یک قشر ویا طبقه خاصی نبوده و تمام طبقات جامعه را شامل می شوند و امکان ابتلا به ناراحتی های روانی برای تمام افراد وجود دارد . از میان اختلالات رفتاری زنان و بیماری آنان لازم است که بیشترین توجه به بیماری افسردگی شود زیرا افسردگی نوعی احساس غم است که اگر درجهت جلوگیری از آن اقدامی نشود به تدریج منجر به گوشه گیری خواهد شد و تقریبا حالت بی تفاوتی به انسان دست می دهد و این زنگ خطر بزرگی است برای زندگی چرا که چنین شخصیتی دچار نوعی کوری می شود و در اثر همین کوری خوبیهای زندگی را نادیده گرفته و فقط بدیها را می بیند واضح است چنین شخصی اکثر اوقات در تنهایی به سر میبرد و هرگز حاضر به رقابت مثبت در هیچ عملی نیست زیرا که خود را شایسته رقابت با دیگران نمی داند و در نتیجه پس از چندی اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و مسلم است که نتیجه کارش نه رضایت بخش خواهد بود نه قابل اعتماد . وجود یک بیمار روانی به کار عادی – اقتصادی خانواده لطمه شدید وارد می کند درآمد را کاهش داده و از لحاظ روابط انسانی سایر افراد خانواده را در وضع ناراحت و تاسف باری قرار می دهد . مراقبت و نگهداری بیمار روانی زندگی خانواده را مختل و نشاط و رفاه فردی را از اعضای خانواده سلب می کند . برای سازمان های درمانی – آموزشی – سیاسی – اقتصادی – انتظامی مساله بزرگ و پیچیده ای را ایجاد می کند .  به این ترتیب عدم توجه به مسائل عاطفی و روانی زنان – آنها را با مسائل و مشکلات عدیده ای روبرو می کند و آنان را به صورت یک زن دشوار تحویل جامعه می  دهد . تراکم مشکلات خطری است که زنان را تهدید می کند و مشکلی که بازشناسی – علت یابی و درمان نشده است با مشکل دیگری پیوند می خورد  و ممکن است که در یک دور باطل به پاره ای انحرافات – کمبودها و حتی بزهکاریها در زنان منجر شود .

     

    تعریف مساله

    زندگی پر از فراز و نشیب های روحی است و زمانی که چرخ زندگی در سرازیریبیفتد ، نشیب های روحی تداوم یافته ، عملکرد طبیعی فرد مختل میشود و امکان بروز یک بیماری جدی و رایج به نام"افسردگی" افزایش خواهد یافت . افسردگی، روح ، جسم ، ذهن و رفتار فرد را درگیر می کند.

    افسردگی – زنان – روابط اجتماعی

     

     

    امکان بروز این بیماری هم درزنان وهم در مردان وجود دارد، اما بنا به دلایلی زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلامی شوند.

    در کشور آمریکا در حدود 19 میلیون نفر ( 10/1 بزرگسالان ) مبتلا به افسردگی هستند . پژوهشگران نشان داده اند که شرایط بیولوژیکی و شیوه زندگی، از عوامل روانی – اجتماعی علت ابتلای بیشتر زنان به این بیماریست . از این رو اشاره به دو نکته حائز اهمیت است:

    1-هر فردی به دلیل خاص خود ، ‌به این بیماری مبتلا می شود و حتی دو نفر از مبتلایان به دلایل مشابه ، دچار افسردگی نشده اند .

    2علائم افسردگی در بیشتر مواقع بروز می کند ، ولی زمانی که شخص،عزیزی را از دست می دهد، ‌احساس اندوه، ناامیدی و کاهش توانایی های روزمره،علائمی عادی به نظر می رسند.

    همانطور که ذکر شد ، زندگی مملو از فشارهای روانی ، کار زیادوخسته کننده ، بیکاری دراز مدت ، در گیری ها و مشکلات خانوادگی و مالی ، تحریک پذیری فرد را افزایش خواهد داد . از آنجا که میزان تحمل فرد محدود است ، تا نقطه ای خاص می تواند تحریک شده و تجربه های مطلوب را پشت سر بگذارد. اما زمانی که تحریک احساسات ادامه پیدا کند ،‌ممکن است فرد نتواند مانند روزها یا ماه های قبل زندگی کند و به کار و فعالیتادامه دهد ؛ لذا حالتی گذرا پدید خواهد آمد که گاه به یک بیماری جدید تبدیل خواهد شد .

     

    انواع افسردگی و علائم آن

     

    افسردگی دو نوع است ،‌ یک قطبی و دو قطبی . در نوع دوم ( دو قطبی ) علاوه بر احساسغم واندوه ، با علائمی چون پرحرفی ، فعالیت زیاد و تحریک پذیری نیز رو به رو خواهیم بود . زنان کمتر از مردان به نوع دوم ( دو قطبی) افسردگی مبتلا می شوند . علائم افسردگی عبارتند از:

     

    علائم افسردگی

    1- شکایات مختلف جسمی و دردهای پراکنده

    2- احساس خستگی دائم

    3- سوء هاضمه و یبوست

    4- اختلالات قاعدگی و جنسی

    5-عدم احساس شادی و نشاط

    6- لذت نبردن از زندگی

    7- زودرنجی

    8-از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره

    9- کم خوابی و کم اشتهایی و گاهی برعکس

    10-از دست دادن قدرت تصمیم گیری

    11- احساس بی ارزشی و بی کفایتی

    12- اشتغالات ذهنی دائمی درباره مرگ

    13- اقدام به خودکشی

     

     

     

    بررسی علت های افسردگی

    عوامل متعددی چون ارث ، محیط ، شخصیت فرد و اجتماع در بروز افسردگی دخالت دارند  .

     

    الف ) ارث

    امکان بروز افسردگی در فردی که سابقه‌ ابتلایبه اینبیماری را در خانواده خود داشته ، زیاد است ( به ویژه نوع دو قطبی )با توجه به اینکه افرادی که سابقه ژنتیکی ندارند نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند .

    ب ) محیط

    عوامل ایجاد کننده ی فشار روانی در زندگی همه یما وجود دارد که از جمله ی آنهامی توان بهاز دست دادن عضوی از خانواده و دارایی ، اشکال در برقرار کردن ارتباطبا اطرافیان ، مشکلات مالی و تغییر چشمگیر در شیوه و سبک زندگیاشاره کرد که این هااز جمله عوامل مهم تلقی می شوند. به علاوه ، اعتیاد در3/1 مواردمنجر بهبیماری افسردگی خواهد شد .

    ج )عامل های روانی – اجتماعی

    یک انسان منفی باف ، از اعتماد به نفس پائینی برخوردار است و نمی تواند وقایع زندگی خود را در دست بگیرد . دیدگاه و نگرش منفی سبب می شود که اثر عوامل استرس زا بیشتر شده و تندرستی فرد به خطر بیفتد . پژوهشگران معتقدند که منفی بافی در کودکی شکل گرفتهو پرورش دختران به شیوه های سنتی سبب بروز این گونه تفکر و دیدگاه خواهد شد .

     

    هورمون ها وافسردگی 

     

     

        هر چقدر که بعضی از زنان سعی درانکار دارند، ولی این طور به نظر می رسدکه تفاوت های هورمونی که در جنس زنانه وجود دارد تمایل به بروز افسردگی در ایشان را افزایش می دهد. درحقیقت، افسردگی و اختلالات هورمونی ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. از آنجایی که میزان جریان هورمون ها در زنان بیشتر است، می تواند یک دلیل دیگر برای ریسک بالای ابتلای آنها به افسردگی باشد و به همین دلیل است که دختران پس از بلوغ جنسی یعنی زمانی که هورمون های زنانه شروع به ترشح می کنند، حساس تر از پسران هستند.  درحقیقت زنان، به ویژه دردوران مربوط به تولید مثل(قاعدگی، تخمک گذاری، بارداری و یائسگی) نسبت به افسردگی آسیب پذیرتر هستند. 

     تغییرات هورمونی دراین دوران برانتقالات عصبی که  کنترل روحیات را بر عهده دارند، اثر می گذارند. هورمون استروژن هم با واکنش در برابر استرس، دربروز افسردگی اثر دارد و در مواقع بروز استرس، در بروز افسردگی اثردارد. درمواقع بروز استرس غده آدرنال به میزان زیادی هورمون کورتیزول ترشح می کند که فعالیت سیستم دفاعی و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و می توان به راحتی گفت ترشح اضافه استروژن هم سبب افزایش ترشح هورمون کورتیزول و هم باعث کاهش فعالیت آن می شود تا دوباره به میزان طبیعی بازگردد.

    در طول دهه های اخیر مطالعات بسیاری نشان داده است که بیش از نیمی ازافرادی که دچار افسردگی های عمیق بوده اند، دارای میزان زیادی از کورتیزول بوده اند اگر هورمون استروژن میزان کورتیزول را پس از استرس افزایش می دهد، پس این هورمون زنان را بیشتر به سوی افسردگی می کشاند، به ویژه پس از یک تنش عصبی.

     

    آنچه زنان درباره افسردگی باید بدانند:

     

     

    تنوع عوامل موجود در زندگی یک زن نفش مهمی در بروز افسردگی ایفا می کند . عوامل خاصی مانند تولید مثل ،‌ هورمون های ژنتیک و شخصیت ، عوامل بیولوژیکی و رنج هایی که زنان در زندگی خود متحمل می شوند قابل توجه اند . البته زنان بسیاری هستند که با این عوامل روبه رو شده اما هیچکدام از عوامل بیماری افسردگی در آنها مشاهده نمی شود.

     

    بلوغ و افسردگی

     

     

    پیش از بلوغ ، دختران و پسران کمتر دچار افسردگی می شوندواین نسبتدر سنین 11 تا 13 سالگی تغییر می کند . در سن 15 سالگی دختران دو برابر پسران به این بیماری مبتلا می شوند؛ البته در دوره‌ بلوغ، نقش ها و انتظارهای فرد به طور چشمگیریتغییر پیدا می کند و فشار روانی ناشی از بلوغ ، شکل گیری هویت فرد ، تشکیل اندام های جنسی ، جدا شدن از خانواده واستقلال در تصمیم گیری ،پسران و دختران را درگیر می سازد . تغییرات هورمونی ، ذهنی و جسمی نیز فشار روانی خاص خود را ایجاد خواهد کردو به علت ظرافت های خاص دختران بیش از پسران علائم افسردگی ، اضطراب و اختلال های گوارشی را نشان می دهند .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387

    فهرست:

    چکیده ....................................................................................................................5

    مقدمه ....................................................................................................................5

    ضرورت تحقیق..........................................................................................................6

    تعریف مساله .........................................................................................................7

    انواع افسردگی .......................................................................................................8

    بررسی علل افسردگی................................................................................................8

    درمان افسردگی .....................................................................................................12

    تاثیرات افسردگی..................................................................................................16

    تبعیض ها............................................................................................................21

    زنان و فعالیت بدنی..............................................................................................24

    افسردگی و تغذیه..................................................................................................25

    پیشینه تحقیق.......................................................................................................30

    روشهای جمع آوری اطلاعات ..................................................................................31

    جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری ............................................................31

    نتیجه گیری............................................................................................................32

    پیشنهادات ...........................................................................................................32

    فهرست منابع ......................................................................................................33

     

     

     

    منبع:

    آزاد – حسین – 1374- روانشناسی مرضی – تهران – انتشارات پاژنگ

    اخوت – ولی اله و جلیلی – احمد 1362- روانشناسی افسردگی – تهران – انتشارات رز

    بک 1369- شناخت درمان مشکلات روانی – مترجم قراچه داغی – تهران – انتشارات ویس

    جی ، ریموندو پاولو- کیت راسل 1371- درمان افسردگی – مترجم قراچه داغی – مهدی – تهران – نشر البرز

    ریتاویکس – نلسون – آلن سی ، ایزرائل 1369- اختلالات رفتاری زنان – مترجم منشی طوسی – محمد تقی – مشهد – انتشارات آستان قدس

    راس میچل – 1376- افسردگی – مترجم رواندوست ، وحید – مشهد – انتشارات آستان قدس رضوی

    شعاری نژاد 1374- فرهنگ علوم رفتاری – تهران – انتشارات امیرکبیر

    شاملو – سعید 1370 – آسیب شناسی روانی

    مهریار – امیر هوشنگ 1382- افسردگی و درمان شناختی – تهران – انتشارات رشد

    دانیل پی ، هالاهان – جیمز ام ، کافمن 1372- مترجم جوادیان – مجتبی – مشهد – انتشارات آستان قدس رضوی

    سایت انجمن روانشناسی اجتماعی ایران

    12- سایت  salamat.com www.iran

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, رساله در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, مقاله در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی علل افسردگی در زنان 65-25 سال مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی بیمارستان قائم در پاییز 1387
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت