پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده

تعداد صفحات: 65 فرمت فایل: word کد فایل: 2940
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی

    چکیده 

    هدف از تحقیق  حاضر بررسی  رابطه  بین سلامت روان  و مشاوره  در بین خانواده های  شهرستان قزوین است. در این راستا  فرضیه  های زیر مطرح شدند: 1)ا بین  مشاوره و سلامت روان در خانواده رابطه معنی داری  وجود دارد. 2)  بین  مشاوره و وضعیت روحی خانواده ها رابطه  وجود دارد. 3) بین مشاوره و وضعیت سلامتی اجتماعی خانواده رابطه معنی دار وجود دارد .  جامعه مورد مطالعه  در تحقیق  حاضر عبارتند از  خانواده های  شهرستان   قزوین است  که صد  خانواده  به عنوان  نمونه انتخاب گردیده  که آزمون  سلامت روان  بر روی آنها اجرا گردید.  نتایج  بدست آمده  حاکی  از آن  است که میان مشاوره خانواده ها و سلامت روان خانواده ها رابطه معنی داری وجود دارد .

    فصل 1

    کلیات تحقیق

     مقدمه

    خانواده در زندگی آدمی  نقش بسزایی  داشته و باید  در  وضعی استوار  باشد بدان  گونه که اطرافیان  در آن  احساس ایمنی  کامل  داشته باشند.  مخصوصا کودکان  و نوجوانان  که پرورش آنها در محیط  سالم و دور  از هر گونه  اختلال  و جدالها  و برخورد های زن و شوهر (والدین )  به دور از  هر جنجالی  باشد به عبارت دیگر  روح سازش  و تعادل  هم زیستی  بین والدین  می تواند در تربیت فرزندان  و انگیزه  پیشرفت  نقش بسزایی داشته باشد .

     اصلاح  محیط اجتماعی  یکی از عواملی  است که والدین  در مشاوره  خود باید  به آنها توجه  داشته باشند .  به این صورت  که اگر کودکان  در محیط اجتماعی  ناسالم  قرار گرفته باشند  با برخوردهای  درست و خوشایند  آنها را از عواقب  بد محیط  آگاه سازند  و انگیزه ی  آنها را برای  ادامه ی زندگی  به طور صحیح  مشخص نمایند .

    به طور کلی  می توان گفت  والدین و مربیان جزء اصلی ترین عامل تربیت کودک  هستند و   ایجاد  تغییرات  رفتاری  با واسطه مربیان  تربیت یا والدین  می تواند  انگیزه ی کودک  را برای  رسیدن  به تحول  آفرینی  و سازندگی دچار  اختلال کنند  . (قائمی امیری – 1385)                                                             

     مشاوره  والدین  میتواند  با استناد به  سلامت روان  در کودکان روندی مثبت  و به جا باشد زیرا که  پرورش انگیزه  از نوع پیشرفت  در کودکان                                      باعث   افزایش  خود شناسی و  اعتماد به نفس  می باشد  که این موضوع  در به کار گیری  روحیات  مثبت  جوانان  اثر خوب  و منطقی  خواهد داشت  از طریق  شیوه های  تربیت  پذیری مثل :  اقتدار طلبی و آزادی  می توان  تجارب نسل  گذشته  را با روحیات  نسل جدید  هماهنگ کرد  تا در رسیدن  به رشد  و توسعه و خود یابی  جوانان و نوجوانان  اقدام کرد . (قائمی امیری – 1385)                                                             

     

    بیان مساله :

    بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده در استان قزوین ، بدین سان  که یادآوری  میشود  تربیت و شیوه  ی مساله ی تربیتی  امری ضروری  و مفید انسان است  که ضرورتش  بدان  حد است که  انسان فاقد  تربیت  همه چیز  است  از دید دیگر انسان  را موجودی  متعالی  و دارای استعداد  و کمال  بدانیم  تربیتی لازم است  تا این  سیر تکاملی  را هدایت بخشد  و جهت دهد ، زیرا متعالی  بودن ، کسب آمادگی برای  سیر تکاملی  لازم دارد  و این  نیازمند  به اعمال  قدرتی و یا  نفوذ دادن  شیوه ی مساله  ی تربیتی قوی  و مستمر  است تا انگیزه مالی  درونی  مثل خرد یابی  و رسیدن به  هدف و یا انگیزه  پیشرفت در تحصیل را در فرزند  بیشتر وبیشتر  کند  که گاهی اوقات ممکن  است شیوه های  تربیتی  اگر اصولی  و منطقی  نباشد  مشکلات  جبران ناپذیری  را به وجود  بیاورد  زمانی که کودک  به دنیا  می آید  در حالی که تمام  آگاهیها  و اطلاعات  مربوط  به این جهان  و جهان بعدی  عاری است  و در فاصله کوتاه و یا طولانی  باید حامل  میراثی عظیم  از تاریخ و فرهنگ ره آورد  مساله ی  جامعه  گذشته  و حال گردد.

     این از راه آموزش  شیوه ی  مساله ی  صحیح  تربیتی  می توان  موثر باشد  و فرزند  را به اوج  و یا برعکس  ان هدایت  نماید و این  شیوه  مساله ی تربیتی  از طریق  عاملان  تربیت  که همانهایی هستند  که نقش اجرایی  در تربیت کودک  بر عهده  دارند  به گونه ای  در او  سازندگی  ایجاد  می کنند . (اصغری ، مجد -1383).

     

     اهمیت و ضرورت تحقیق :

    مشاوره و تربیت کودکان  در بین والدین  یکی از مهم ترین  وظیفه ای  است که والدین  بر عهده  دارند  وظیفه ی آنها  در بین فرزندان  سازندگی  و آفرینندگی  و سازمان  دادن  فرزند  در جهت رسیدن  به انسانی کامل  و متحرک  ومؤثر  بوده  که جهت بقای وجود ،  صیانت نفس  و انجام وظایف  والدینی  و اجتماعی آماده شوند  بدین گونه  که قادر باشند  زندگی خود  و دیگران را دلنشین  سازند  شیوه های  مشاوره  الز طریق والدین  باید  با در نظر گرفتن  اصول و قوانین  مشخص شده  باشد که خدای ناکرده  مشکلات حل نشدی  را با گذشت زمان  برای  فرزند به وجود نیاورد .

     پرورش فردی که  مولد  به معنای اعم کلمه  است  وجهت رفع  نیاز مندی های   فرزند است  باید  از لحاظ  مورد سنجش  و مطابقت  با روحیه  فرزند  قرار بگیرد   و توجه به انگیزه  مساله ی درونی  فرزند از همان  دوران  کودکی بر عهده  والدین  است  که با توجه  به انگیزه  مساله ی درونی  فرزند  و مشاوره  بتواند در  جهت رسیدن  فرزندان به اوج  سعادت اقدامات  لازم  را به عمل آورد  که با توجه  به این تحقیقات  و ارائه مطالب  جدید  جهت بررسی  شیوه ی مساله  ی تربیتی  والدین  می توان  میزان  موفقیت  فرزندان را گسترش داد .(شعاری نژاد ،1383)

     

     

    اهداف تحقیق :

    هدف از تحقیق  حاضر  بررسی و رابطه ی بین  سلامت روان  و شیوه  مساله ی مشاوره  است  و اینکه آیا سلامت روان  با نوع تربیت  و میزان مشاوره خانواده  می تواند  رابطه  داشته باشد .

     

     

     

    فرضیه های  تحقیق :

    فرضیه کلی (اصلی ) :

    1. بین  سلامت روان  و مشاوره  خانواده رابطه وجود دارد . 

     

    فرضیه های فرعی :

    2.  بین مشاوره  و اقتدار طلبی افراد خانواده رابطه  وجود دارد .

    3. بین مشاوره و آزادی طلبی افراد خانواده رابطه وجود دارد .

     

    متغیرهای تحقیق :

    سلامت روان : متغیر وابسته

    مشاوره: متغیر مستقل

    مقطع تحصیلی و جنس : متغیر کنترل

     

     تعاریف عملیاتی :

    تعاریف  نظری  مشاوره : عبارتند از  شیوه مساله  و راهکار مساله  که جهت  پرورش  عضوی  مفید برزای  جامعه  از طریق  والدین  انجام می گیرد  و یا عبارتند از   شیوه مساله  از یک عمل  عمدی و آگاهانه و دارای هدف  که به منظور  رشد دادن ، ساختن و دگرگون کردن  و شکفتگی  استعدادهای  مادر زادی  او انجام  می گیرد . (لطف آبادی -1385)

     تعرف عملیاتی  مشاوره :  عبارتند از  نمره ای که آزمودنی  از آزمون  شیوه مساله  ی مشاوره  به دست آورد .

     تعریف نظری  سلامت روان : عبارتند از  هدف و انگیزه  ی درونی  فرد که نسبت  به رسیدن اوج  و خود یابی  و عرصه های مختلف  را در ذهن  می پروراند   و روبرو شدن  با تمام  خواسته ها  و ناکامی  ها جهت رسیدن  به هدف نهایی (علاقه مند -1383)

     

    تعریف عملیاتی  سلامت روان :  عبارتند از نمره ای  است که آزمودنی  از آزمون  سلامت روان  به دست آورده  است .

    فصل 2

    مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    مبانی نظری:

    تربیت از مادر ( ربو ) بمعنای بالا رفتن و اوج است ، و بدین سان لغت تربیت بمعنی اوج دادن و زمینه را برای بالا رفتن و رشد فراهم ساختن است .

    تعاریف تربیت

    برای تربیت تعاریف متعددی ذکر شده که برخی از آنها عبارتند از :

    تربیت عملی است که از طریق نسل بالغ درباره آنها که رشد کافی نیافته اند بمنظور پرورش جسمی ، فکری و اخلاقی شان انجام میشود تا آنها را برای عضویت در زندگی انسانی آماده کند

    تربیت عبارتست از پرورش قوای جسمی و روانی انسان برای وصول به کمال مطلوب ، انتقال تفکر ، احساس و عمل جامعه به آیندگان .

    تربیت عبارتست از یک عمل عمدی و آگاهانه و دارای هدف که بمنظور رشد دادن ، ساختن دگرگون کردن و نیز شکفتگی استعداد های مادر زادی او انجام میشود .

    تعاریف دیگری نیز در تربیت هست که از جمله اینست که

          تربیت عبارتست از پرورش عضوی مفید برای جامعه .

    از نظر اسلام میتوان گفت تربیت عبارتست از هدایت و اداره جریان ارتقائی و تکاملی بشر ، یا ایجاد هیئت تازه در فرد بمنظور فراهم آوردن زمینه جهت رشد و تکامل همه جانبه .

    هدف از تربیت :

    بر این اساس که تصویر شد هدف تربیت سازندگی و آفرینندگی مداوم و تلاش برای تعدیل و تعادل بین نیازها و تمایلات است . و در جمع غرض اینست که دست فرد را گرفته و زمینه رشد او را از هر سو بدانگونه فراهم کنند که به نقطه مورد نظر برسد .

    دو مفهوم از کلمه تربیت :

    در تعاریف فوق ما دو مفهوم آموزش و پرورش را در هم گنجانده و از آن به تربیت یاد کردیم ولی می دانیم برای هر یک از دو مفهوم تعاریف دیگری وجود دارد .

    منظور از آموزش یا تعلیم تلقین سلسله مطالب ، وارد کردن فرد به فراگیری و حفظ مسائلی بمنظور انتقال از حالت جهل به دانائی است و یا بنا به تعریف اسلام آموزش یک جریان مداوم و همه جانبه است برای انتقال انسان از جهل به علم در تمام جنبه های زندگی .

    و تعریف پرورش : عبارتست از هدایت و اداره جریان ارتقائی و تکاملی بشر ، ایجاد هیئت تازه در فرد بمنظور فراهم شدن زمینه جهت رشد و پیشرفت . و بنا به تعریف دیگر پرورش عبارتست از مراقبتی مداوم از حیات در حال رشد و نمو آن و ایجاد تغییر در فرد به منظور یافتن قدرت درک مسائل ، یافتن استقلال فکری و . . . (اصغری 1383)

     

    سابقه ی  تاریخی تربیت:

    تربیت به معنی  آموزش . پرورش دادن و پرورش یافتن ، تاریخی بس قدیم دارد و از روزگاران گذشته در بین جامعه انسانی وجود داشته است . ولی به  صورت علمی که بر اساس روشی اندیشیده انجام شود و فرد را از نقطه ای به نقطه دلخواه برساند دانشی است جدید که مبتنی بر علم تربیت است .

     

    علم تربیت :

    دانشی است که در سایه آن آدمی قادر به ایجاد رشد و تحول در همه جنبه ها از جسمی ، فکری ، عقلی ، عاطفی ، سیاسی ، اجتماعی ، مذهبی ، اخلاقی . . . در خود یا دیگری میشود .

    این شاخه از دانش بشری خود بدو بخش قابل تقسیم است : تربیت نظری ، تربیت عملی . در تربیت نظری بحث از منشاء افعال و رفتار ، ماهیت جسم و جنس آدمی ، ماهیت عقل و اندیشه ، قواعد و قوانین حاکم بر رفتار و کردار آدمی و . . . است و در تربیت عملی استفاده از مسائل تربیت نظری در جنبه عمل و اجراست که طبعاً در آن از روش ، ابزار و عامل بحث به میان  می آید .(اصغری 1383)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده

    فهرست:

    چکیده..............................................................................................................8

    فصل اول(کلیات تحقیق):

    مقدمه .........................................................................................................10                                                                                               

    بیان مساله....................................................................................................12

    اهمیت و ضرورت تحقیق.............................................................................13

    اهداف تحقیق.............................................................................................14

    فرضیه تحقیق...............................................................................................14

    متغیرهای تحقیق............................................................................................14

    تعاریف عملیاتی. ..........................................................................................15

     

    فصل دوم (مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش)                              

    مبانی نظری.................................................................................................17

    هدف از تربیت............................................................................................18

    سابقه تاریخی تربیت....................................................................................19

    وظیفه تربیت...............................................................................................20

    اگر تربیت نباشد..........................................................................................22

    دامنه و قدرت نفوذ تربیت............................................................................22

    عوامل مورد بحث در تربیت........................................................................23

    فایده و لزوم تربیت.....................................................................................24

    جنبه ی فردی.............................................................................................25

    جنبه ی اجتماعی.........................................................................................25

    جنبه اقتصادی..............................................................................................26

    جنبه ی سیاسی.............................................................................................27

    جنبه ی فرهنگی...........................................................................................27

    جنبه ی معنوی.............................................................................................28

    لزوم تربیت..................................................................................................28

    عاملان تربیت..............................................................................................30

    اهمیت خانواده از نظر تربیت.......................................................................32

    عالی ترین شکل تربیت.................................................................................33

    وسعت دامنه ی بحث در خانواده.................................................................34

    ساختار نظریه ی اتکینسون............................................................................35

    کارایی نظریه ی اتکینسون...........................................................................41

    رفتار و سلامت روان..............................................................................45

    نظریه ی مورای...........................................................................................46

    ویژگی های افراد پیشرفت گرا.....................................................................49

    بررسی پژوهش های انجام یافته...................................................................51

    پیشینه ی پژوهش........................................................................................58

     

    فصل سوم (روش شناسی)

    روش تحقیق...............................................................................................61

    جامعه مورد مطالعه......................................................................................61

    حجم نمونه.................................................................................................61

    روش نمونه گیری......................................................................................61

    ابزار اندازه گیری......................................................................................62

    روش  آماری مربوط به فرضیه....................................................................65

     

    فصل چهارم

    (یافته ها و تجزیه تحلیل داده ها )...............................................................67

     

    فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری )

    بحث و نتیجه گیری....................................................................................75

    محدودیت ها.............................................................................................77

    پیشنهادات..................................................................................................78

     

    پیوست......................................................................................................79

    منابع و ماخذ.............................................................................................92

     

     

    منبع:

    1 - سروری،منیژه.(1380).روانشناسی فردی.تهران:انتشارات پیروز

    2 - شکر کن،علی اصغر.(1383).سلامت روان.تهران: انتشارات نی

    3 - لطف ابادی ،حسین.(1384).روانشناسی رشد.تهران:انتشارات بهار

    4 - قائمی امیری،علی.(1385).تربیت.تهران: انتشارات ارسباران

    5 - محمدی، سید یحیی.(1385).نظریه های روان درمانی.تهران: انتشارات رشد

    6 - امیری مجد،رسول.(1383).تربیت و شیوه ی های آن . تهران: انتشارات نور

    7 - ابادی،عبد الله . (1384).شیوه های تربیت.تهران: انتشارات پیام

    8 - بهاری،علی.(1383) . انگیزه .تهران: انتشارات نار

    9 - باقری،اصغر.(1384) . روش های تربیتی . تهران: انتشارات فرهنگستان

    10 - دلاور،علی.(1384) . امار استنباطی . تهران: انتشارات رشد

    11 - دلاور،علی. (1384).روش تحقیق در علوم تربیتی.تهران:انتشارات رشد

    12 - شاملو، سعید. (1385). سلامت روانی.تهران: انتشارات نی

    13 - سیاسی،علی اکبر.(1378).روانشناسی شخصیت.تهران:انتشارات ارجمند

    14 - محمدی، سید یحیی.(1384).انگیزه و هیجان.تهران:انتشارات رشد

    15 - پایان نامه حسین زمانی دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , رساله در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , مقاله در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کارآیی و میزان تاثیر گذاری مشاوره در خانواده های مشاوره شده و خانواده های مشاوره نشده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت