پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی)

تعداد صفحات: 109 فرمت فایل: word کد فایل: 2920
سال: 1381 مقطع: کارشناسی دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی)

    پایان نامه دوره کارشناسی 

    چکیده :

    موضوع تحقیقی که در پیش روی شماست حاصل بررسی سیستم خرید و انبارداری در مجتمع صنعتی سیمان آبیک می باشد که هدف از انتخاب آن اولاً آشنایی با نحوه انجام عملیات خرید و سفارشات در یک مجتمع صنعتی و تولیدی و ثانیاً چگونگی عملیات  نگهداری ، و سرویس دهی انبار در یک مجتمع صنعتی و تولیدی می باشد .

    در طی بررسی سیستم خرید و انبارداری در مجتمع صنعتی سیمان آبیک تحقیقات با بهره گیری از روشهای متنوع از قبیل : مشاهده ، مصاحبه و کتابخانه انجام گرفت که کمک شایانی به ما نمود در جهت شناخت عملیات خرید و تدارکات توسط مسئولین و کارپردازان که تلاش دارند خریدها به موقع و مناسب باشند و در حقیقت می کوشند اصول و موازین پنج گانه خرید رعایت شود . اطلاعات مفیدی نیز در زمینه انبار و انبارداری و عملیات نگهداری و سرویس دهی انبار بدست آمد که ما را در نحوه ایجاد کدینگ و کنترل موجودی (انبار گردانی) بهینه دارای شناخت مناسبی نمود.

    در طی انجام تحقیق فوق موانع و مشکلات اندکی بچشم آمد که با توجه به همکاری صمیمانه کارکنان و مسئولین مجتمع صنعتی سیمان آبیک می توان از آن صرف نظر کرد . چرا که منابع و امکانات و اطلاعات ارزنده ای را این عزیزان در اختیار بنده قرار دادند که در ارائه پربارتر این تحقیق بسیار مفید بودند . 

     مقدمه :

    هدف از انتخاب روش تحقیق این است که پژوهش گر مشخص نماید که چه روشی را به کار گیرد تا او را هر چه دقیق تر و آسانتر در دستیابی به پاسخهای احتمالی کمک کند . نوع روش تحقیق که انتخاب می شود بستگی به اهداف و ماهیت موضوع تحقیق و همچنین امکانات و منابع دارد .

    بنابراین بعد از مشخص شدن ماهیت موضوع مورد مطالعه ، اهداف و قلمرو کار است که روش تحقیق انتخاب می شود .(نادری و نراقی 1369)

    روش تحقیق مجموعه ای از قواعد ، ابزار و راهی معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها ، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است .(نبوی ، 1376)

    تحقیق علمی عبارتست از تلاش کاوشگرانه ای که با آداب خاصی به طور نظام یافته و با هدف کشف مجهولی به منظور گسترش قلمرو معرفت نوع بشر انجام شده و شناخت حاصل از آن مصادیق و ما به ازای خارجی داشته باشد . (حافظ نیا ، 1377) و روش تحقیق علمی ، تکیه وسایل و مراحل جمع آوری سیستماتیک اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل منطقی آنها را برای نیل به هدف معین گویند . (نبوی ، 1376)

     

    تحقیقات علمی بر اساس دو مبنا یعنی هدف و ماهیت و روش تقسیم بندی
    می شوند . (حافظ نیا ، 1377)تحقیقات علمی بر اساس هدف به سه گروه بنیادی ، کاربردی و عملی تقسیم بندی می شوند . تحقیقات بنیادی به دنبال کشف حقایق و واقعیت ها و شناخت پدیده هاست و مرزهای دانش بشری را توسعه داده و قوانین علمی را کشف می نماید .

    تحقیقات کاربردی برای رفع نیازمندیهای بشر با استفاده از بستر شناختی حاصل شده از تحقیقات بنیادی ، بکار می رود . تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و تحقیقات علمی آنهایی هستند که نتایج شان مستقیماً برای حل مساله به کار می رود . بر اساس ماهیت 5 نوع روش تحقیق داریم که عبارتند از : تاریخی ، توصیفی ، همبستگی ، تجربی و علی .

    در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده ، متغیر یا مطلب چگونه است . و محقق دخالتی در موقعیت وضعیت و نقش متغیرها ندارد و آنها را دستکاری نمی کند .

    بهترین تحقیقات توصیفی ، تحقیق پیمایشی است که هدف آن شناخت صفات ، ویژگی ها ، عقاید ، نگرشها ، رفتار و سایر مسائل افراد یک جامعه از طریق مراجعه به آنها یعنی روشهای میدانی نظیر پرسشنامه ، مصاحبه و مشاهده می باشد .

     

    در پیمایش توصیفی محقق سعی دارد رابطه متغیری رابا متغیر دیگر بیابد و در جستجوی اطلاعات دقیق در مورد ویژگیهای آزمودنی ها ، گروهها نهادها یا
    موقعیت های خاص یا فراوانی های وقوع بعضی از چیزهاست . (نجفی ، 1373)

    تحقیق پیمایشی حاضر به توصیف و بررسی سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک می پردازد .

    روشهای جمع آوری اطلاعات را می توان از طرق مختلف بدست آورد که عبارتند از : 1-مشاهده     2-پرسشنامه      3-مصاحبه     4-آماری        5-تاریخی 6-تجربی 7-برون فکنی 8-مطالعه موارد خاص .

    که محقق در هر تحقیقی بسته به نوع تحقیق یک و یا تلفیقی از چند روش را بکار می برد . برای انجام تحقیق حاضر از منابع کتابخانه ای شامل کتاب ، اسناد و مدارک بایگانی ، مشاهده و مصاحبه بهره گرفته است .

     

    1-کتابخانه

    تحلیل گربایستی پیش ازآغازجمع آوری اطلاعات ازطریق روشهای دیگر ، اطلاعات مقدماتی وزمینه ای را درباره موضوع موردبررسی ازکتابخانه های موجود به دست آورد وازیافته های دیگران درباره موضوع استفاده کند، و از تکراراقداماتی که توسط سایرپژوهشگران صورت گرفته است ، اجتناب ورزد . کسی که باذهن خالی تحقیق راشروع می کند،معمولاَ بادست خالی تمام می کند.

     

    درکتابخانه ، کتب ،نشریات علمی وتخصصی، جرایدروزانه ،میکروفیلم ، نوار ، دیسک وسایروسایل اطلاع رسانی وجود دارد . بدیهی است که تحلیلگر باید با چگونگی استفاده ازکتابخانه ، آشنائی کافی داشته باشد تا بتواند از منابع موجود ، بیشترین استفاده را بکند . تحلیلگر می تواند با مراجعه به اسناد ، مدارک و
     پرونده های موجود در بایگانیها وآرشیوها ، اطلاعات زیادی درباره موضوع موردنظرکسب کند.

    جداول ، نمودارها ، فرم ها و نمونه های موجود در سازمان ، برای ارائه برخی ازاطلاعات موردنیاز به تحلیلگر، منابع خوبی به شمارمی روند.(زاهدی،1378)

     

    2-مشاهده

    بطوری کلی هرعلمی بامشاهده وملاحظه شروع می شود.یک مشاهده ساده اولین قدم هرعلم وهر مبحث علمی است وبه تدریج که درامرتحقیق پیشرفت می کنیم،این مشاهده بیشترجنبه سیستماتیک (منظم وباقاعده)به خودمی گیردودرشرایط خاص انجام می شود.(نبوی،1376)

    مشاهده یکی ازروشهای مؤثروکارآمددرتحقیقات موردی است.اطلاعاتی که محقق ازطریق مشاهده می تواندکسب کند،کمترمی توان ازروشهای دیگربدست آورد،زیرا مشاهده به محقق اجازه می دهدکه مستقیماَپدیده موردمطالعه راببیندوواقعیت رابه صورت مستقیم یابی واسطه درک کند.

     

    ازاین رومحققان برای مشاهده اعتبارخاصی قایلندوغالباَدرموردتحقیقات مشاهده پذیرآنراموردتاُکیدقرار می دهند.روش مشاهده نه تنهاخودبه طورمستقل می تواندیک منبع قوی وشیوه ای مناسب برای گردآوری اطلاعات باشد،بلکه به عنوان یک روش تکمیلی در کنار سایر روشهای گردآوری اطلاعات نیز مورد استفاده قرار
    می گیرد . (حافظ نیا،1377)

    روش مشاهده برای اینکه بدرستی استفاده شودبایدهمراه بایک سری ملاحظاتی باشدمثل عدم دخالت قضاوتهای شخصی درکارمشاهده،عدم تعبیروتفسیرهنگام ثبت داده هاوموارددیگری که بسته به نوع مشاهده دارد.

    مشاهده رامی توان به دوصورت انجام داد:

    الف-مشاهدمستقیم(آشکار)که طی آن تحلیل گربه مشاهده نحوه انجام کارمی پردازدومشاهده شوندگان نیزازاین که رفتاروکردارشان موردمشاهده قرارگرفته است،آکاهی دارند.

    ب-مشاهده غیرمستقیم(مکتوم)که طی آن بدون این که افرادی که کارشان تحت بررسی است،اطلاع بدهد،عملکرد آنهاراموردمشاهده قرارمی دهدواطلاعات موردنیازراگردآوری می کند.(زاهدی،1378)

    دراین تحقیق ازمشاهده بسیارکمک گرفته ایم ونحوه مشاهده مابه صورت مستقیم وآشکاربوده است.

    3-مصاحبه

    مصاحبه عبارتست ازیک گفت وشنودمستقیم ورودرروبافردی که قراراست درباره موضوع موردنظر،ازوی اطلاعاتی کسب شود.(زاهدی،1378)

    برقراری ارتباط صمیمانه بین مصاحبه کننده ومصاحبه شونده نقش مهمی درثمربخشی این روش داردزیرامصاحبه برای پی بردن به واقعیتها،احساسات،گرایش ها،باورهاوعلائق پاسخگویامصاحبه شونده طراحی وبرنامه ریزی می شودوتحقیق این امربابرقراری ارتباط صمیمانه وجلب اعتمادمصاحبه شونده مقدوراست.

    پیش ازآغازمصاحبه ،تحلیلگربایدخودرابرای انجام مصاحبه آماده سازد،وبرنامه مصاحبه راازپیش تنظیم کند.آمادگی قبلی به دودلیل ضروری است:

    1-بتوان اززمان محدودجلسه مصاحبه استفاده بیشتری به عمل آورد.

    2-پرسشهای مناسبی رامطرح می کندکه منجربه کسب اطلاعات مفیدونه اضافی وخارج ازبحث می شود.

    مصاحبه به دوصورت قابل اجراست:الف-مصاحبه آزادیاشبه ساختاری ب-مصاحبه منظم یاساختاری.

    درانجام مصاحبه بایستی  به نکات زیرتوجه کرد:

    الف-قبل ازشروع تحقیق اطلاعاتی ازروحیات،طرززندگی وخصوصیات اخلاقی وروانی مصاحبه شونده برای سهولت کارکسب گردد.

    ب-قبل ازشروع مقد‏‏‏‏مه ای دلنشین بیان شودوحس خودخواهی مصاحبه شونده تحریک گرددوبه او فهمانده شودکه «نظریاتش مهم است واگرمساعدت نکندکارتحقیق فلج می شود.»

    ج-اعتمادمصاحبه شونده رابه خودجلب کندتامصاحبه شونده آزادانه مطالبش رابیان نماید.

    د-امروزه محققان ترجیح می دهندکه ازمصاحبه آزادبیش ازمصاحبه منظم استفاده کنند.چراکه درمصاحبه آزادمحقق محدودومقیُدنیست ومی تواندبه هنگام لزوم سؤالاتی اضافی مطرح نمایدویاجای سؤالات راباهم عوض کند.(نبوی،1376)

    دراین تحقیق ازمصاحبه بیشترین بهره گرفته شده است چراکه مفیدترین نوع رسیدن به اطلاعات دراین مجتمع صنعتی به نظرمی رسید.

     

    خلاصه

    گردآوری اطلاعات - در این مرحله ، اطلاعات گوناگون درباره موضوع در مورد مطالعه جمع آوری می شود . این اطلاعات را می توان ازکل آحاد موجود در قلمروی برسی و یانمونه ای ازآنهاکسب کرد.

    برای جمع آوری اطلاعات ، روشهای متعددی وجود دارد ، مانند:

    استفاده ازمنابع کتابخانه ای ،کسب اطلاعات ازاسناد ، مدارک و بایگانیها ، مراجعه به جداول ونمودارهای سازمانی،مشاهده وانجام مصاحبه.

    تحلیل گربایستی باتوجه به ماهیت موضوع موردبرسی ،ترکیب مناسبی از روشهای مزبور را انتخاب کندو به گردآوری اطلاعات بپردازد.

  • فهرست و منابع پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی)

    فهرست:

    پیشگفتار

    ب

    فهرست مطالب

    د

    فهرست اشکال

    ح

    فهرست ضمائم

    چکیده

    ط

    ی

    فصل اول - کلیات

    1

    مقدمه

    2

    تعریف موضوع تحقیق

    3

    اهمیت و ارزش تحقیق

    4

    اهداف تحقیق

    5

    کاربرد نتایج تحقیق

    6

    سوالات اساسی تحقیق

    7

    روش تحقیق

    8

    تعریف واژه ها

    8

    خلاصه

    10

    مباحث فصول بعدی

    10

    فصل دوم - ادبیات موضوع

    11

    مقدمه

    12

    بخش یک - مباحث نظری

    13

    سیستم

    13

    خرید

    14

    اهداف بخش خرید

    14

    اصول و موازین پنجگانه خرید

    15

    وظایف و مسئولیت های بخش خرید

    16

    ارتباط بخش خرید با بخشهای دیگر

    17

    فرآیند یا مراحل خرید خارجی

    18

    انبار

    19

    عنوان

    صفحه

    انواع انبارها

    19

    جایگاه انبار

    20

    اهداف و وظایف انبارها

    20

    انواع موجودیهای انبارها

    20

    انبارداری

    21

    سیستم انبارداری و مزیتهای آن

    21

    وظایف انباردار

    22

    انتظارات مدیریت از سیستم کنترل انبارها

    23

    نکات مهم برای اداره بهینه انبارها

    24

    مناسبترین «تعداد اقتصادی» انبارها

    24

    طراحی و برنامه ریزی تامین کالا

    25

    کدینگ

    25

    کدگذاری

    25

    فواید کد گذاری

    26

    انواع روشهای کدگذاری

    26

    موجودی کالا

    27

    اهمیت موجودیها

    27

    دلایل نگهداری موجودی کالا

    28

    هزینه مربوط به موجودیها

    28

    مواضع مختلف بخشها و گروههای درون سازمان نسبت به حجم موجودیها

    31

    کنترل موجودی

    31

    مشکلات عدم تعادل موجودی

    32

    مهمترین شیوه های محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا در انبار

    32

    سیستم های سفارش کالا در سازمان

    33

    بخش دو - پیشینه تحقیق

    35

    بخش سه - مشخصات مجتمع صنعتی سیمان آبیک

    38

    مروری مختصر بر خط تولید مجتمع صنعتی سیمان آبیک

    41

    عنوان

    صفحه

    طرح طبقه بندی مشاغل کارخانه

    44

    شرح وظایف

    45

    خلاصه

    55

    فصل سوم - روش تحقیق

    56

    مقدمه

    57

    کتابخانه

    60

    مشاهده

    60

    مصاحبه

    62

    خلاصه

    63

    فصل چهارم - تجزیه و تحلیل اطلاعات

    64

    مقدمه

    65

    طراحی انبارها

    67

    انواع انبارها در کارخانه سیمان آبیک

    69

    مشکلات و خسارت ناشی از طراحی غیراصولی انبارها

    71

    حفاظت و ایمنی انبارها

    72

    عملیات مربوط به خرید در انبارها

    80

    انواع خرید

    80

    انواع شیوه ها در خریدهای داخلی

    80

    عملیات خرید در تدارکات

    89

    تنظیم گزارش خرید

    95

    خریدهای خارجی

    96

    نحوه خرید مواد اولیه توسط مجتمع صنعتی سیمان آبیک

    100

    خریدهای خودسرانه برخی از مسئولین و واحدها

    102

    خریدهائی‌ که کالای آنها فاسد شدنی است

    103

    خریدهای غیر ضروری و بیش از حد

    103

    کنترل کیفیت

    104

    استاندارد کردن قطعات

    105

    عنوان

    صفحه

    قبض انبار

    106

    سیستم کدینگ اجناس

    110

    مشکلات ناشی از عدم کدینگ

    112

    مزایای کدینگ اجناس

    113

    شرح کدینگ اجناس

    115

    عدم وجود واحدی برای پیاده کردن سیستم کدینگ بطور ثابت

    121

    مختصری درباره سیستم اطلاعات مدیریت

    122

    عملیات نگهداری و سرویس دهی انبار

    123

    عملیات نگهداری در بخش اداری

    123

    عملیات نگهداری مربوط به داخل انبار

    130

    کنترل موجودی انبار

    132

    انواع روشهای کنترل موجودی

    133

    محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا در انبار

    136

    عدم هماهنگی انبار با واحدهای تولیدی

    138

    خلاصه

    139

    فصل پنجم - نتیجه گیری و پیشنهادات

    141

    مقدمه

    نتیجه گیری

     پیشنهادات

    142

    142

    146

    منابع و مآخذ

     

    ضمائم

     

     

     

    منبع:

    - امیری عقدائی ، سید فتح الله . (1377) . مدیریت در سیستم های خرید و انبارداری نوین . چاپ اول ، اصفهان : انتشارات دانشگاه اصفهان .

    - انواری رستمی ، علی اصغر . (1378) . سیستم های خرید و انبارداری .
    چاپ هفتم.

    - بازرگان ، الهام . (1381) . بررسی سیستم خرید و انبارداری کارخانه ذوب آهن اصفهان . پایان نامه کارشناسی ، موسسه آموزش عالی شیخ بهائی اصفهان .

    - حافظ نیا ، محمدرضا . (1377) . مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی .
    چاپ اول ، تهران : انتشارات سمت .

    - روح پور ، ابراهیم . (1377) . طراحی سیستم خرید و انبارداری در شرکت تولیدی وسایل کودک (توکا). پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج .

    - زاهدی ، شمس السادات . (1378) . تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها .
    چاپ دوم ، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی .

    - سامعی ، ابوالفضل . (1373) . بررسی سیستم خرید و انبارداری در شرکت
    خانه گستر یکم . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج .

    - کشاورزیان ، سینا . (1375) . بررسی سیستم خرید و انبارداری کارخانه روغن نباتی جهان . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج .

    - مبین ، محمد مهدی . (1374) . طراحی انبار و انبارگردانی کارخانجات شهید باقری . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج .

    - محسنی ، علی . (1374) . طراحی سیستم خرید و انبارداری کارخانه ترانسفوری . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج .

    -مک لوید ، ریموند . (1377) . سیستم های اطلاعات مدیریت . ترجمه دکتر مهدی جمشیدیان و اکبر مهدی پور عطاآبادی ، چاپ اول ، اصفهان : انتشارات دانشگاه اصفهان .

    - نادری ، عزت الله و سیف نراقی. (1372) . روشهای تحقیق در علوم انسانی . چاپ دوم ، تهران : چاپ مهارت .

    - نبوی ، بهروز . (1376) . مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی . تهران : انتشارات فروردین .

    - هورن گرن ، چارلز ، هاریسون و رابینسون . (1377) . اصول حسابداری . ترجمه دکتر ایرج نو روش و غلامرضا کرمی . ج 1 ، چاپ دوم ، نشر ترمه .

پروپوزال در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), گزارش سمینار در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), تز دکترا در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), رساله در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), پایان نامه در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), تحقیق در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), مقاله در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه سیستم خرید و انبارداری مجتمع صنعتی سیمان آبیک (پروژه مالی)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت