روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 2917
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون

    پیشگفتار :

    اضطراب‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ احساس‌ ناراحت‌کننده‌ و مبهم‌ ترس‌ ، وحشت ‌، یا خطر با منشای‌ ناشناخته‌ که‌ بر فرد مستولی‌ می‌گردد. برای‌ بعضی‌ از افراد این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ ناگهانی‌ روی‌ دهد و بر طرف‌ شود، اما برای‌ بعضی‌ دیگر این‌ حالت‌ به‌ صورت‌ مزمن‌ در می‌آید. اضطراب‌ از نظر علمی‌ چندین‌ نوع‌ دارد: اضطراب‌ حاد ناشی‌ از موقعیتی‌ خاص ‌، اختلال‌ در تطابق‌ یافتن‌ با شرایط‌ تازه ‌، اختلال‌ اضطرابی‌ عمومی‌ شده ‌، اختلال‌ هراس ‌، اختلال‌ تنش‌زای‌ پس‌ از حادثه ‌، ترس‌ مرض‌گونه‌ و اختلال‌ وسواسی‌ جبری‌. [1]

     

    مقدمه

    اضطراب اغلب از زمان کودکی و طفولیت شروع می‌شود. بنابراین تشخیص علائم زود هنگام این اختلالات از اهمیت خاص کلینیکی برخوردار است. مطالعات در این زمینه روی دو قلوهایی که پدر و مادر مضطرب داشتند شروع شده و ثابت شده است که اختلالات اضطرابی به شدت در فرزندان دوقلوی والدین مضطرب، حتی آنانکه در محیطهای مختلف بزرگ شده‌اند، بیشتر است. در این زمینه ژنهای مخصوصی که واسطه‌های شیمیایی مجزایی را تولید می‌کنند شناخته شده است [2]

     

    واژه های کلیدی : 

    اضطراب Anxiety ، دانش آموزان  Students ، اضطراب چهار سیستمی  FSAQ

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    بیان مسئله :

    استرس و اضطراب کلماتی هستند که در زندگی روزمره، برای توصیف حالات و احساسات بسیار استفاده می‌شوند: به طور مثال، به‌هنگام سخنرانی در برابر جمع، به‌هنگام امتحان، به‌هنگام مشکلات مادی، تاُخیر سر یک قرار و ... هنگامی که در شرایطی چون شرایط فوق، در سخنان خود از این دو کلمه استفاده می‌کنیم، توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم. ولی به طور مثال هنگام سخن گفتن از مشکلات روحی شایع در کودکان و نوجوانان، باید دقیق تر بود و تفاوت میان استرس و اضطراب را به خوبی درک کرد. در روان‌شناسی، اضطراب مرحله‌ی پیشرفته‌ی استرس مزمن است، که هنگامی به صورت یک مشکل بهداشت روانی در می‌آید که برای فرد یا اطرافیانش رنج و ناراحتی به‌وجود آورد یا مانع رسیدن او به اهدافش شود و یا در انجام کار های روزانه و عادی او اختلال ایجاد کند.  [3]

    اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرر رخ دهد، و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحلهٔ مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود. [4]

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    زمانی که افراد به مدت نسبتاً طولانی در معرض اضطراب مزمن (Chronic anxiety) قرار می‌گیرند، سیستم‌های عصبی رتیکلوآندوتلیال (Reticlo endothelial system-R.A.S) آنها به گونه‌ای خود را تنظیم می‌نمایند که فرد به طور طبیعی در حالت بیداری، هوشیاری بیشتری را نسبت به وقایع اطراف خویش نشان می‌دهد. این امر طبیعتاً سبب می‌شود که نیاز به محرک خارجی در آنها کمتر شده و تا زمانی که منبع اضطراب کشف و رفع نگردد به سوی درونگرایی متمایل می‌شوند. (بنزیگر ۱۹۹۹).

    با توجه به موارد فوق مشاهده می‌شود که وجود اضطراب در افراد جامعه تأثیر بسزایی در میزان درونگرایی و برون‌گرایی آنها دارد. به گونه‌ای که ممکن است یک فرد برون‌گرا در اثر شدت فشارهای وارده ناشی از اضطراب به تدریج به فردی درون‌گرا تبدیل شود و در صورتیکه این فشار همچنان ادامه داشته باشد ممکن است در افرادی که با مشاغل اجتماعی سر و کار دارند و باید در تعامل دایم با جامعه باشند سبب کاهش شدید کارآیی آنها بشود. این موضوع در جامعه معلمان بسیار حائز اهمیت است.

    براساس دیدگاه آیزنگ نظریه یونگ مبنی بر اینکه «درونگرایی به عنوان یک حالت روانشناختی طبیعی در شرایط خاص محیطی است» کاملاً صحیح می‌باشد و این امر مبتنی بر خواص فیزیولوژیکی بدن است و به عنوان یک واکنش طبیعی در برابر اضطراب تلقی می‌شود.

    از سوی دیگر افراد درونگرا در مواردی که جامعه‌شان افراد برون‌گرا مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرند، دچار خجالت زدگی شده و احساس کم ارزشی می‌کنند (آرون ۱۹۹۶).
    همچنین بسیاری از افرادی که در معرض اضطرابهای مداوم قرار می‌گیرند ممکن است نسبت به زندگی دارای دیدگاه منفی شوند. ولی باید اعلام نمود که اضطراب در زندگی افراد به علت انتخابی است که آنها برای ادامه زندگی خویش انجام داده‌اند و این انتخاب بنا به هر دلیلی ممکن است آنها را با مشکلات مواجه کرده باشد. اما نکته مهم این است که تمایل افراد به درون‌گرایی در زمان رویارویی با اضطراب‌های ممتد این توانایی را به آنها می‌دهد که با تمرکز بیشتری به مشکل خود توجه نموده و نهایتاً درحل آن مشکل کوشش نموده و موفق شوند.

    در این موارد افراد درون‌گرا با دقت هر چه تمام‌تر که به جمع‌آوری اطلاعات در خصوص علل بروز مشکلات و چگونگی رفع آنها می‌پرازند.(Aron, Elaine w. )و آنقدر کوشش می‌کنند تا نهایتاً با حل مشکلات مورد نظر به طور طبیعی به دیدگاه مثبت نسبت به زندگی دست می‌یابند.

    دراینجا باید به نظریه آیزنک اشاره نماییم که بروز درون‌گرایی و برون‌گرایی در افراد همیشه حالت نسبی داشته و در ارتباط با وقایع خارجی زندگی آنها می‌باشد به صورتی که در شرایط مناسب افراد دارای یک حد تعادل در رفتارهای درون‌گرا و برون‌گرای خویش بوده و براساس شرایط زندگی خویش ممکن است بیشتر به سوی درون‌گرایی و یا برون‌گرایی متمایل شوند.

    به طور مثال فردی که درحالت عادی برون‌گرا است ممکن است پس از تماس طولانی مدت با اضطراب مزمن تبدیل به یک فرد درون‌گرا بشود و پس از رفع اضطراب می‌تواند دوباره به شخصیت برون‌گرای خویش برگشت نماید. (آیزنک Eysenek- ۱۹۸۱).
    بنابراین با توجه به روابط پویا و دینامیک ما بین دو بعد رفتاری درونگرایی و برون‌گرایی و ارتباط آن با اضطراب، اهمیت این امر مشاهده می‌‌شود.
    Eysenck, Hans J. A Model of Personality, Springer-Verlag, Berlin, ۱۹۸۱.

    از پرسشنامه مربوط به ۱۶ فاکتور شخصیتی (۱۶PF) که توسط کاتل (Cattel) و اِبِر (Eber) و تاتسوکا (Tatsuoka) در ۱۹۸۶ طراحی شده است برای ارزیابی جنبه‌های شخصیتی افراداستفاده می‌‌شود. در این پرسشنامه اختصاصاً سوالات مربوط به چهارگونه شخصیتی شامل برون‌گرایی، درون‌گرایی، اضطراب
    شدید و اضطراب خفیف استخراج و ارائه می‌شوند

     

    هدف های کلی تحقیق :

    هدف کلی در این پژوهش بدست آوردن بک رابطه معنی دار میان میزان اضطراب در دانش آموزان  دختر و پسر در مدارس متوسطه  میباشد   .

    هدف های جزئی تحقیق :

    بدست آوردن میزان تاثیر پذیری اضطراب در دانش آموزان  دوره متوسطه  از عامل جنسیت با استفاده از آموزن اضطراب چهار سیستمی .

    فرضیه ها :

    فرضیه اول :

    میان میزان اضطراب دانش آموزان  و زمان امتحان  رابطه معنی داری وجود دارد   .

     

    فرضیه دوم :

    میان میزان اضطراب دانش آموزان  و زمان امتحان  رابطه معنی داری وجود ندارد   .

     

    متغییر های تحقیق :

    متغییر مستقل :

    اضطراب

     

    متغییر وابسطه :

    جنسیت

     

    تعاریف عملیاتی متغییر ها :

    اضطراب :

    اضطراب‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ احساس‌ ناراحت‌کننده‌ و مبهم‌ ترس‌ ، وحشت ‌، یا خطر با منشای‌ ناشناخته‌ که‌ بر فرد مستولی‌ می‌گردد. برای‌ بعضی‌ از افراد این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ ناگهانی‌ روی‌ دهد و بر طرف‌ شود، اما برای‌ بعضی‌ دیگر این‌ حالت‌ به‌ صورت‌ مزمن‌ در می‌آید. اضطراب‌ از نظر علمی‌ چندین‌ نوع‌ دارد: اضطراب‌ حاد ناشی‌ از موقعیتی‌ خاص ‌، اختلال‌ در تطابق‌ یافتن‌ با شرایط‌ تازه ‌، اختلال‌ اضطرابی‌ عمومی‌ شده ‌، اختلال‌ هراس ‌، اختلال‌ تنش‌زای‌ پس‌ از حادثه ‌، ترس‌ مرض‌گونه‌ و اختلال‌ وسواسی‌ جبری‌.

     

    تعریف واژه ها :

    اضطراب: anxiety

    تعریف نظری:

    اضطراب یک ترس درونی شده است از اینکه مبادا تجارت دردآور گذشته تکرار شوند. از دیدگاه فروید فروید کششهای غریزی نامطلوب موجب اضطراب می‌شوند. اضطراب با احساس ترس مترادف است با این تفاوت که ترس منشاء خارجی دارد ولی اضطراب منشاء درونی دارد. (شفیع‌آبادی ۱۳۷۸ ص ۵۲).

     

     درون گرایی: Introversion

    تعریف نظری: رفتاری است که با دیدگاه درونی ذهنی همراه بوده و فرد درون گرا آمادگی بیشتری برای خود داری و تسلط بر نفس از خود نشان می‌دهد. این افراد کمتر تمایل به حضور در جمع دارند و و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیتهای ذهنی انفرادی می‌گذرانند. (آیزنگ ۱۹۴۷).

     

     برون گرایی: (Extraversion)

    تعریف نظری: رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد برون‌گرا (آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. (آیزنگ ۱۹۴۷).

    از پرسشنامه (MBTI) (Myers-Briggs) برای ارزیابی میزان برون‌گرایی درون‌گرایی و از پرسشنامه اضطراب (State-Trait) برای ارزیابی میزان اضطراب استفاده خواهد شد.

    در پرسشنامه ۱۶PF که توضیح داده شد هر چهار موضوع درون‌گرایی برون‌گرایی، اضطراب خفیف و شدید با هم قابل محاسبه هستند

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی :

    1 – حسین پور ، سید جواد الدین . آناتومی اضطراب : تهران: انتشارات بسیج دانشگاهی ، ۱۳۷8.

    2 - یان رابرتسون. درآمدی بر جامعه. ترجمهٔ حسین بهروان. چاپ سوم، مشهد: آستان قدس رضوی، ۱۳۷۲.

    3 - ساناساریان، الیز. جنبش حقوق دختران در ایران (طغیان، افول و سرکوب از ۱۲۸۰ تا انقلاب ۱۳۵۷). چاپ اول، تهران: نشر اختران، ۱۳۸۴، ISBN 964-7514-78-6.

    4 - تامین ملوین. جامعه‌شناسی قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی. ترجمهٔ عبدالحسین نیک‌گهر. چاپ دوم، تهران: توتیا، ۱۳۷۳، ۱۲۸

    5 مفتح زاده، محمد حسن، 1380، بررسی راه های افزایش مشارکت دانش آموزان در انجام فعالیتهای پرورشی مدارس، معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش .

    6 . رضا زاده ، محمد حسن، 1381، ارتقای فرهنگ مدرسه، بنیانی برای اصلاح مدرسه، سال هجدهم، شماره ، پائیز 1381، شماره مسلسل 71، صفحات 103 تا133.

     

    منابع لاتین :

    ^ Seligman, M.E.P., Walker, E.F. & Rosenhan, D.L. (2001). Abnormal psychology, (4th ed.) New York: W.W. Norton & Company, Inc.

    ^ Ohman, A. (2000). Fear and anxiety: Evolutionary, cognitive, and clinical perspectives. In M. Lewis & J. M. Haviland-Jones (Eds.). Handbook of emotions. (pp.573-593). New York: The Guilford Press.

    ^ National Institute of Mental Health Retrieved September 3, 2008.

    ^ Smith, Melinda (2008, June). Anxiety attacks and disorders: Guide to the signs, symptoms, and treatment options. Retrieved March 3, 2009, from Helpguide Web site: http://www.helpguide.org/mental/anxiety_types_symptoms_treatment.htm>

     

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , رساله در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی تاثیر اضطراب بر عملکرد دانش آموزان دوره متوسطه در زمان آزمون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت