پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83

تعداد صفحات: 206 فرمت فایل: word کد فایل: 2819
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83

    پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی 

    چکیده

     

    نظام آموزشی هر کشور رکن اساسی در پیشرفت و توسعه در جامعه است و این پیشرفت زمانی می‌تواند صورت بگیرد که نظام آموزشی در آن نه تنها از لحاظ کمیت بلکه از لحاظ کیفیت نیز رشد کرده باشد . آموزش مجازی یکی از ارکانی می‌باشد که در توسعه آموزش عالی از لحاظ کیفیت موثر می‌باشد . با آموزش مجازی و روشهای بکارگیری آن می‌توان امکان آموزش و تحصیل را برای کلیه افراد جامعه در هر سنی و هر نقطه از کشور فراهم نمود . در این پژوهش که هدف بررسی راه‌های بکارگیری آموزش مجازی در بالا بردن کیفیت یاددهی – یادگیری دانشجویان می‌باشد ، محقق قصد دارد تا عواملی که می‌توان با استفاده از آن آموزش مجازی را بکار گرفت معرفی نماید . پژوهش مورد نظر از نوع زمینه‌یابی است که ابزار جمع آوری اطلاعات آن پرسشنامه محقق ساخته است . جامعه آماری پژوهش مورد نظر شامل 240 نفر از اساتید دانشگاه آزاد رودهن و 140 نفر دانشگاه آزاد کرمانشاه است که با استفاده از جدول مورگان جمعاً 250 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد .

    نتیجه بدست آمده از پژوهش مورد نظر نشان داد که روش تدریس جدید ، روش online وسایل کمک آموزشی ، روشهای جدید ارزشیابی ، روش جدید پژوهش از عوامل تشکیل دهنده آموزش مجازی می‌باشند که بر فرایند کیفیت یاددهی- یادگیری دانشجویان موثر است .

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

    مقدمه

                آموزش در گذشته های دور نقش اساسی در تداوم و بقای جوامع بشری ایفا کرده است آداب و رسوم، نگرشها و رفتارها ، دانشها و مهارتها، اعتقادات و ارزشهای جامعه از طریق آموزش قابل انتقال و دوام خواهد بود. در جوامع ابتدائی عواملی که برآموزش مؤثر بود عبارت بود از : زندگی خانوادگی، کار گروهی و مراسمات دینی . اما در جوامع امروزی ، جریان آموزش افراد از خانواده شروع می شود، ولی بعد از چند سال این آموزش سازمان یافته تر شده و مسئولیت این آموزش را دولت بر عهده می گیرد و در نهایت یادگیری عمدتاً در شرایط و وضعیتهای سازمان یافته، و مطابق برنامه های مشخص و به منظور تحقق اهداف صورت می پذیرد.

    نظام آموزشی هر کشور یکی از عوامل مؤثر در تحقق توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود . در واقع « آموزش عالی با پیشینه ای به قدمت بیش از هشت سده به عنوان نهادی کلیدی، مورد توجه خاص ملتها و دولتهاست دستیابی به فن آوری جدید و دانش پیشرفته که می تواند نقش مؤثری در تحقق و شتاب حرکت اجتماعی و اقتصادی ملل ایفا کند، صرفاً با تقویت آموزش عالی و برنامه ریزی کمی و کیفی آن مسیر است » (گزیده  دایره المعارف آموزش عالی، 1376، ص  1 )

    در جهان امروز، سرمایه گذاری برای آموزش عالی یک عامل کلیدی محسوب می گردد و در فرایند توسعه فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا می کند. امروزه دانشگاهها دو نقش را ایفا می کنند. از یک طرف ورود به دانشگاه آمال بزرگ بسیاری از افراد شده است و از طرف دیگر راهیابی به دانشگاه دردسرهای فراوانی را برای این گروه ایجاد کرده است. محدودیت ظرفیت دانشگاه ها عامل بسیار مهمی در خروج افرادی است که مجوز ورود به دانشگاه ها را دریافت نکرده اند و ادامه تحصیل برای این دسته بسیار مهم و اساسی است. بحث ایجاد و احداث دانشگاه مجازی از مدت ها بیش در ایران آغاز شده هر چند که مانند اکثر  موارد و باز هم ایران چند سالی است از دنیا عقب است ولی قدم گذاشتن در راه های موفق در آینده نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. امروزه بحث بررسی مبانی اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی جایگاه خود را پیدا نموده است. این مورد به دو قسمت تقسیم می شود بخش اول چرایی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و بخش دوم چگونگی این توسعه است که  به روشهای بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش بر می گردد.

    برای دستیابی به این اهداف استفاده هر چه بیشتر از اطلاعات در قالب شبکه عظیم اینترنت با روشهای مناسبی را باید بکار برد . «استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار مناسب در آموزش عالی به سرعت در حال گسترش است. بسیاری از مؤسسات جذب فرصتهایی شده اند که از طریق فناوریهای اطلاعات و وارتباطات فراهم شده است. مربیان علاقه مند به فراهم کردن دسترسی مؤثر و راحت به اطلاعات ، ارتباط بهتر میان مربیان، دانشجویان و همکاران، و بهبود فرصتهای یادگیری هستند پتانسیل اقتصادی استفاده از فناوریهای پیشرفته و نقش بالقوه آنها در تغییر ساختار آموزش عالی راهبران و مدیران دانشگاهها را جذب کرده است. این امر موجب شده است تا بسیاری از دانشگاهها فرآیند وارد کردن فناوریهای اطلاعات را در آموزش آکادمیک خود آغاز کنند . در دهه گذشته اجرای فناوریهای جدید در آموزش عالی اشکال جدید و غنی تدریس را ایجاد کرده است دامنه آن از گنجاندن فناوری ( وب  در درسهای حضوری به عنوان یک ابزار اطلاعاتی کمکی گرفته تا ایجاد دوره های یادگیری از راه دور گسترده است ) ( شهرکی، بنی سی، 1382 ص 65 )

    در بسیاری از کشورهای غربی، از اولین روزهای به وجود آمدن و فراگیر شدن رایانه، یک برنامه ملی به جهت بکارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش به وجود آمده است در اکثر کشورهای اروپایی، بودجه معینی از طرف دولت تحت عنوان « برنامه آموزشی میکرو الکترونیک » اختصاص داده شده است. در بسیاری از کشورها واحدی تحت عنوان واحد پشتیبانی آموزش میکرو الکترونیک ایجاد شده و در آن مقطع زمانی پشتیبانی های تخصصی مفیدی را به اداره های آموزش و پرورش منطقه ای هر کشور ارائه نمود در سال 1988 شورای تکنولوژی آموزشی در اروپای غربی بوجود آمد که به تدریج تحت عنوان شورای ملی تکنولوژی آموزشی در تمامی کشورهای اروپایی تشکیل شد . هدف اساسی این شورا عمدتاً در زمینه ارزشیابی و ارتقاء فن آوری جدید در آموزش بود که در ابتدا به شکل غیر انتفاعی بود و پشتیبانی مالی آن از طریق وزارات آموزش تأمین می شد.

    « در سال 1988، در بسیاری از کشورهای اروپایی، این مجموعه با عناوینی مانند سازمان فن آوری و ارتباطات آموزشی ظاهر شد. تدوین برنامه های وسیع فن آوری اطلاعات و در مدارس نیز درهمین سال دنبال شد. همچنین با کمک سازمان های فن آوری و ارتباطات آموزشی ، سعی شد در زمینه های خاصی دخالت مستقیم شده و بر اجرای سیاست های خاصی تأکید میشود مانند معرفی و اشاعه دیسک های فشرده در مدارس به عنوان نمونه ، تنها در کشور انگستان طی سالهای 95-1991 در حدود 19000000 دلار هزینه خرید سیستم های دیسک فشرده و دیگر مواد پیش بینی شده در برنامه بود. در پایان دوره نه تنها 90% مدارس متوسط و 30% مدارس ابتدائی به سیستم دیسک های فشرده مجهز شده بودند ، بلکه بازار جدیدی برای تولید کنندگان  سخت افزار و نرم افزار سیستم های فوق بوجود آمده بود. تدوین و اعمال سیاست های مشابه، منجر به توسعه و بهره گیری از ابعاد مختلف فن آوری اطلاعات (IT) همچون رایانه های قابل حمل برای معلمین ، تکنولوژی ماهواره ، سیستم های آموزش یکپارچه کتابخانه های پیشرفته شد. این تحولات دست به دست هم داده تا آموزش در غرب را با فن آوری جدید روز آمد نگهدارد تحقیقات انجام شده توسط سازمان های مجری بیانگر این واقعیت است که فن آوری اطلاعات نه تنها محتوای آموزش را در جامعه تغییر داده بلکه بر روش های فراگیری هم اثر شایانی داشته است شتاب شگفت آور توسعه و رشد فن آوری در زیر سازی توسعه ارتباطات الکترونیکی و خدمات چند رسانه ای این نوید را می دهد که در آینده نزدیک ، انجام محاسبات رایانه ای شخص به صورت سیار و مقرون به صرفه، عملی خواهد بود. پیشرفت در پردازش داده های دیجیتالی، حصارهای موجود بین فرستندگی، چاپ و نشر و ارتباطات تلقی را بسیار کم رنگ کرده است، این مهم قطعاً بدون شبکه های رایانه ای و تلویزیون های رایانه ای خواهد بود این پیشرفت ها نه تنها برای آموزش گیرندگان امکان دسترسی گسترده به کتابخانه ها و منابع چند رسانه ای را فراهم نموده بلکه دسترسی همزمان ( زنده ) به کلاس های آموزشی و پدیده های طبیعی سراسر جهان را مهیا خواهد نمود.

     

    هر چند فن آوری موجب دسترسی آسانتر آموزش گیرندگان به مواد درسی ارائه شده قبلی مربیان گردد، نقش مربیان از یک، منبع مطالب علمی « به یک » مدیر ناظر برفرآیند یادگیری تغییر می یابد، دسترسی آسانتر دانش آموزان به اطلاعات کلاس های رفع اشکال، نمره تکالیف ، نحو ارزیابی تکالیف وامکان استفاده از ابزارهای IT مانند متن پردازها و صفحات گسترده بازدهی آنها را به طور چشمگیری افزایش می دهد. بدیهی است که روش های سازماندهی در بهره گیری از IT برای مراکز آموزشی متفاوت خواهد بود . در زمینه هایی که برنامه درسی از ساختار مناسبی برخوردار بوده و قابل انتقال به فرصت های الکترونیکی باشد فراگیران
    می توانند در سطوح مختلف و با مطالب درسی متفاوتی کارکنند.

    با پشت سر گذاشتن مشکلات آموزش های فردی در مراکز آموزشی زمان مربیان  آزاد خواهد شد تا به فعالیت هایی بپردازند که مربی باید درآنها نقش کاتالیزور را داشته باشد. پیشرفت در فن آوری های ارتباطاتی و افزایش دسترسی افراد به IT کمک خواهد کرد تا آموزش در مراکز آموزشی با آموزش در دیگر مؤسسات یکپارچه شود. در این وضعیت ، مرزهای بین یک سازمان با سازمان های همکار و سازمان ها با خارج از کشور کمرنگ خواهد شد. به ویژه روند توسعه فن آوری ، دیوار موجود بین مراکز آموزشی و منزل را از میان خواهد برد » ( فقیهی ،1380 )

    ICT یعنی همان فن آوری اطلاعات و ارتباطات نقش و اثر خود را در تمام جنبه های زندگی مشخص کرده است و توانسته ارتباط نزدیکی میان کشورها برقرار کند ICT امکان موفقیت همه افراد را فراهم آورده و فاصله ها را کم کرده است و مشارکت همه کشورها و رسانه های گروهی در اشاعه فرهنگ و اطلاعات از این طریق فراهم شده است اکنون این امید به وجود آمده است که با بکارگیری دقیق این ابزار می تواند به اهداف آموزشی و بالا بردن کیفیت یاددهی – یادگیری رسید فناوری های اطلاعاتی در گذشته در حاشیه آموزش سنتی مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه استفاده از آن، در اشکال دیگر پردازش اطلاعات از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است.

    مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که بین سرمایه گذاری در (IT) و بازده مؤسسات و بهره وری نیروی انسانی ارتباط دو سویه مثبتی وجود دارد و در زمینه آموزش نیز این امر می تواند صورت بگیرد.

    شعار فن آوری اطلاعات قدرت است، مصداقهای فراوانی دارد و اگر برخی از دولتها و سیاستگذاران آن را مبنایی برای سرمایه گذاری اطلاعات علمی و فنی در خدمت آموزش و پژوهش قرار نمی دهند. دست کم توجه به اقداماتی که مصالح سیاسی آنها بیشتر ارتباط دارد مبنایی مسلم می دانند در زمانی که فاصله بین دانایی و توانایی سال به سال، ماه به ماه، هفته به هفته و گاه روز به روز کوتاهتر می شود اطلاعات که پل و پیوند میان این دو است که اهمیت بی سابقه ای یافته است.

    فن آوری اطلاعات و ارتباطات با به هم آمیختن رویکردهای سخت افزاری و نرم افزاری بین نظر و عمل آموزش پلی می زند و در نتیجه یک نظریه عام یکپارچه در باره یادگیری و توسعه علوم ارائه می دهد. با توجه به این نظریه که راهنمایی خواهد بود ، برای علم آموزش دیگری وابستگی محض به یک نظریه یادگیری ضرورتی نخواهد داشت هر نظریه مناسب در ICT باید در برگیرنده آموزش و یادگیری باشد و به این علوم کمک نماید و راههایی را برای تحریک و انگیزش فراگیران پیشنهاد کند.

    در این تحقیق محقق قصد دارد با در نظر گرفتن روشهای بکارگیری آموزش مجازی (ICT) و مقایسه این روش با روشهای  سنتی و با شناخت نحوه بکارگیری این روشها میزان تأثیر این روشها بر کیفیت یادگیری دانشجویان اندازه گیری نماید.

    بیان مسئله

                عصری که ما در آن زندگی می کنیم « عصر اطلاعات » یا « عصر اطلاعات و ارتباطات » نامیده می شود و توجهی که افراد در این قرن به اطلاعات معطوف داشته و راهها و تدابیری که برای شناختن، گردآوری ، سازمان دادن ، انباشتن، بازیافتن و جابجا کردن اندیشیه‌ها ابداع کرده است، در سراسر تاریخ گذشته بی مانند می باشند و با حوزه های دیگری که هم اینک به آنها توجه می گردد کم مانند است.

    « به بیان دیگر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از کشورهای جهان به علت ماهیت علمی مبتنی بر توسعه دانش مورد توجه قرار گرفته است هر کشوری نیز به توان تخصصی مسئولین کشور خود و میزان اطلاع آنها در توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) پیشرفتهای متفاوتی داشته اند. کشورهای خط مقدم تولید دانش در این راه پیشگامان استفاده و توسعه سریع این پدیده بوده اند و بیشترین منابع را نیز از آن خود کرده اند، ومی روند تا فاصله دیجیتالی خود را با بسیاری از کشورهای در حال توسعه و عقب مانده زیادتر کنند. طبق اطلاعات شرکت elforecasts تا سال 2005 میلادی جمعیت استفاده کنندگان اینترنت به 12/1 میلیارد نفر در جهان میرسد این رشد مربوط به منطقه آسیا و آمریکای لاتین خواهد بود» (جلالی، 1381، ص1)

    با توجه به اینکه گسترش روزافزون فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) تمام ابعاد زندگی افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد و آدمی روز به روز تحت تأثیر این پدیده قرار می گیرد و هر روز شاهد سرعت و قدرت این فناوری و ظرفیت های عظیم برای دریافت، پردازش ، استفاده و ارسال اطلاعات هستیم . « آموزش و یادگیری نیز متأثر از این فناوری شده است به نحوی که بسیاری از پارادایم های آموزش عالی در حال تغییر می باشند. پتانسیل های بالقوه این فناوری و ظرفیت های ایجاد شده توسط آن و نحوه برخورد نظام آموزش عالی با این پدیده به نحوی شالوده نظام آموزش عالی در آینده پی ریزی خواهد کرد. در کشور ایران نیز به دلیل تقاضای روز افزون برای آموزش عالی و ضرورت یادگیری مادام العمر از یک سو و محدودیت های پذیرش دانشجو از سوی دیگر و همه نظام آموزش عالی را در ایجاد تنوع در دوره های آموزشی بخصوص آموزش مجازی و استفاده بهینه از ظرفیت های ایجاد شده توسط فناوری اطلاعات سوق خواهد داد.» (منیعی، 1383، ص43)

    بالا بردن کیفیت آموزشی در نظام آموزش خصوصاً آموزش عالی یکی از مهمترین اهداف مسئولین دانشگاهی می باشد. چرا که رسیدن به این مقوله می تواند در بالا رفتن توان علمی و پیشرفت جامعه نقش بسیار مهمی داشته باشد. به همین دلیل همواره سعی شده تا در کشور ما همگام با سایر کشورها به این امر توجه شود و راههای جدیدی نیز برای این امر و استفاده بیشتر افراد جامعه پیدا شود.

    آموزش مجازی موضوع تقریباً جدیدی است که امروزه توجه صاجبنظران و اساتید را به خود جلب کرده و آنها را به این فکر واداشته تا از این طریق فرصت بیشتری را به افراد جامعه دهند که از حق مسلم خود یعنی آموزش عالی استفاده کنند . تحقیق مورد نظر این امر را به عنوان مساله اساسی تلقی نموده و در پی دستیابی و حل آن می باشد. با در نظر گرفتن عواملی که بعنوان مسائل اساسی در این تحقیق مطرح شده اند، سئوالات تحقیق براساس متغیرهای 5 گانه ای است که فرضیات تحقیق براساس آنها طرح شده اند.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83

    فهرست:

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه                                                                                                                2

    بیان مسئله                                                                                                           7

    اهمیت و ضرورت مسئله                                                                                       9

    سوالات  تحقیق                                                                                                  11

    اهداف تحقیق                                                                                                     12

    انگیزه پژوهشگر                                                                                                  13

    تعاریف واژه های کلیدی                                                                                                 15

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه های پژوهش

    تاریخچه اطلاع رسانی                                                                                         20

    ظهور کتاب به عنوان رساله                                                                                  23

    ظهور رسانه های صوتی و تصویری                                                                       24

    انقلاب ارتباطی با رایانه ها                                                                                   25

    فن آوری اطلاعات                                                                                              30

    اهمیت و ضرورت فن آوری اطلاعات                                                                    38

    برنامه ریزی در جهت بکارگیری فن آوری اطلاعات                                                            40

    فن آوری ارتباطات                                                                                             41

    فن آوری اطلاعات در برخی کشور ها                                                                   46

    برنامه جامع فناوری اطلاعات دانشگاه واشینگتن شرقی                                             50

    نقش فنآاوری اطلاعات و ارتباطات                                                                       53

    آموزش مجازی                                                                                                  55

    زیر ساخت آموزش مجازی                                                                                  57

    مواد درسی در آموزش مجازی                                                                             58

    کلاس در آموزش مجازی                                                                                    61

    اینترنت                                                                                                              62

    تاریخچه اینترنت                                                                                                             63

    سازمان شبکه ای                                                                                                             63

    قابلیت های اینترنت                                                                                             66

    عوامل گسترش اینترنت                                                                                        67

    شبکه جهانی وب                                                                                                            70

    اینترانت                                                                                                             71

    اکسترانت                                                                                                           72

    آموزش از طریق شبکه                                                                                         72

    موضوعات آموزش online                                                                                75

    عناصر آموزش online                                                                                       77

    نقش آموزش online در آموزش عالی                                                                 79

    کیفیت یاددهی- یادگیری در آموزش عالی                                                                        79

    کیفیت آموزش و یادگیری                                                                                   82

    ساختار کیفیت در نظام آموزشی                                                                           85

    برنامه ریزی جهت یاددهی- یادگیری در نظام آموزش عالی                                                  87  

    بهبود کیفیت آموزش در آموزش مجازی                                                               89

    کاربرد روشهای تدریس در آموزش مجازی و مرسوم                                              92

    تعریف و تحلیل تدریس سنتی                                                                               93

    تدریس مجازی                                                                                                   98

    الگوها و روشهای تدریس مجازی                                                                                     99

    آموزش برنامه ای                                                                                                102

    آموزش به وسیله رایانه                                                                                         103

    آموزش انفرادی تجویز شده                                                                                  104

    آموزش انفرادی هدایت شده                                                                                 104

    روش بحث گروهی                                                                                             105

    روش مشارکتی                                                                                                   107

    ارزشیابی                                                                                                            108

    اهمیت و ضرورت ارزشیابی                                                                                  109

    انواع ارزشیابی                                                                                                    110

    نقش پژوهش در آموزش                                                                                     114

    مراحل انجام پژوهش                                                                                           115

    هدف از انجام پژوهش                                                                                         119

    پیشینه های پژوهشی داخل کشور                                                                           121

    پیشینه های پژوهشی خارج از کشور                                                                       122

    فصل سوم

    فرایند پژوهش

    روش تحقیق                                                                                                       126

    متغیر های تحقیق                                                                                                             126

    ابزار تحقیق و روش سنجش متغیر ها                                                                      126

    تعیین روایی و اعتبار ابزار تحقیق                                                                            128

    جامعه نمونه روش های و نمونه گیری                                                                    128

    روش تجزیه و تحلیل داده های آماری مورد استفاده در پژوهش                                128

    فصل چهارم

    یافته های پژوهش

    مقدمه                                                                                                                131

    آمار توصیفی داده ها                                                                                           132

    آمار استنباطی داده ها                                                                                          156

    فصل پنجم

    نتیجه گیری و پیشنهادات

    خلاصه پژوهش                                                                                                  164

    بحث و نتیجه گیری                                                                                             166

    پیشنهادات                                                                                                          169

    چند پیشنهاد به محققین آینده                                                                                171

    محدودیت ها و مشکلات                                                                                                 172

    منابع و ماخذ                                                                                                       173

    ضمائم

    نمونه پرسشنامه                                                                                                   181

    جدول همبستگی متغیر ها                                                                                     183

    محاسبه آلفای کرونباخ                                                                                        184

     

    منبع:

    -آذرنگ ، عبدالحسین ، اطلاعات و ارتباطات ، تهران : انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،  1371

    - آموزش مجازی . دانشگاههای الکترونیکی رو به رشد در دنیای غرب ، تهران : دفتر برنامه های                          

                اطلاعات  بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه ، 1383 .

    -  ابراهیمی ، مهدی و دیگران ، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) ، تهران:

                انتشارات تولید دانش ، 1383 .

    - ابراهیمی ، سید محمد فواد ، ظاهر تکنولوژی آموزشی  باطن پوشیده آن . مرکز تربیت معلم سنندج

               1384 .

    - احدیان ، محمد ، مقدمات تکنولوژی آموزشی ، تهران : انتشارات بشری ، 1378 .

    - اسدی فرد ، رضا ، توسعه فناوری های نوین ، تهران : ستاد ویژه توسعه انتشارات رویدادها ایران نانو ،    

                1383 .

    - اسلایت ، استیو ، تکنولوژی اطلاعات (IT) ، ترجمه محمد منتظری ، تهران : انتشارات ساراگل ، 1382.

    - افشاره ، حمیده و دیگران ، نقش تکنولوژی اطلاعات در بهسازی آموزش ، مجموعه مقالات باشگاه

                پژوهشگران جوان دانشگاه اراک ، 1383 .

    - الای ، دونالدپ . گرایشهای نوین در تکنولوژی آموزشی . ترجمه فاطمه فقیهی ، تهران : انتشارات          

             تک نگاشت ، 1995 .

    - بازرگان ، عباس ، کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی ، فصلنامه رهیافت ، شماره 11 .

    - بازرگان ، عباس ، ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی .                                      

                فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش ، 1377 .

    - بازارگادی ، مهرنوش ، پیشرفت های بین المللی در خصوص ارزیابی کیفیت در آموزش عالی ،

                 فصلنامه رهیافت ، شماره 18 .

    - بنیامین ، بلوم ، ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی . ترجمه علی اکبر سیف ، تهران : مرکز نشر

                 دانشگاهی ، 1363 .

    - بنی سی ، پری ناز و حسن شهرکی . جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی ، مجموعه             مقالات همایش منطقه ای مولفه های کیفیت در آموزش عالی دانشگاه رودهن ، 1383 .

    - بنی سی ، پری ناز و حسن شهرکی ، آموزش مجازی ، مجموعه مقالات همایش باشگاه پژوهشگران

                 جوان اراک ، 1383 .

    - بنی سی ، پری ناز و حسن شهرکی ، ظهور پداگوژیهای جدید در هزاره سوم ، تهران : انتشارات

                 فراشناختی اندیشه ، 1382 .

    - بهشتی ، سعید ، برنامه ریزی آموزشی بسوی چشم انداز کیفی ، تهران : انشارات اطلاعاتی ، 1373 .

    - پاکدامن ، مونا و دیگران ، نقش برنامه ریزی استراتژیک در توسعه علمی آموزش ، همایش باشگاه

                پژوهشگران دانشگاه آزاد اراک ، 1383 .

    - جارلی ، علی امیر ، چگونه توسعه فن آوری اطلاعات را در سازمان خود طراحی و اجرا کنیم ،

                اینترنت ، 1381 .

    - جولابادی ، زهرا  و زهرا شهریاری ، فن آوری اطلاعات برای انتقال تکنولوژی ، مجموعه مقالات

                همایش باشگاه پژوهشگران اراک ، 1383 .

    - جلالی ، علی اکبر ، توسعه فناوری اطلاعات را در سازمان ، اینترنت ، 1381 .

    - چاروسه .  فن آوری اطلاعات کانال جدیدی در عرصه اقتصادی ایجاد کرده است . نشریه ابرار

               اقتصادی 3/7/1381 .

    - چرا آموزش مجازی ، موسسه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه شیراز ، 1384 .

    - حبیبی فرد پور ، الهام و مونا پاکدامن ، تاثیر فناوری اطلاعات IT در آموزش ، مجموعه مقالات

                باشگاه   پژوهشگران در همایش IT ، 1383 .

    - حیدری ، فرضعلی و دیگران ، پیاده سازی فناوری اطلاعات در سازمانها ، اینترنت ، 1382 .

    - دلاور ، علی ، مبانی نظی و عملی پژوهش ، تهران : انتشارات رشد ، 1378 .

    - رحیمی ، حسین ، فن آوری اطلاعات دگرگونی عظیمی در تبادل اطلاعات ایجاد کرده است ، نشریه

                ابرار اقتصادی ، 10/1381 .

    - رسولدان ، فن آوری اطلاعات در ایرلند ، خبرنامه انفوماتیک ، ویرایش کمیسیون نظام انفورماتیک

                  کشور ، 1369 .

    - رشتی ، دیوید ، دانشگاه آینده ، ترجمه محمدرضا امیری و غلام حیدری ، مرکز اطلاعات و مدارک

                 علمی ، 1384 .

    - ریاضی ، عبدالمجید ، مبانی نظری جامع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش ،

                  اینترنت ، 1382 .

    - سرمد ، زهره و دیگران ، روش تحقیق در علوم رفتاری ، تهران : انتشارات آگاه ، 1383 .

    - سرمد ، غلامعلی ، نگرشی کاربردی بر روشهای تدریس و هنر معلمی ، تهران : انتشارات آوای نور ، 1380 .

    - سرمد ، غلامعلی . انتظارات دانشجویان هنر معلمی و ارتقای کیفیت ، مجموعه مقالات و مولفه های

              کیفیت در  آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، 1383 .

    - سلیمی ، قربانعلی ، مقدمه ای بر روش تحقیق ، تهران : انتشارات گویا ، 1376 .

    - سیادت ، سید علی و نرگس عصار زادگان ، ده درس برای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات ،

                نشریه تکنولوژی آموزشی شماره 2 ، 1383 .

    - شریفی ، حسن پاشا و جعفر نجفی زند ، روش آماری در علوم تربیتی ، تهران : انتشارات سخن ، 1382.

    - شعبانی ، حسن ، مهارتهای آموزشی ، تهران : انتشارات سمت ، 1382 .

    - شهر های آینده ، سایت اینترنت ، 19/11/1382 .

    - صرافی زاده ، اضغر ، فناوری اطلاعات در سازمان (IT) تهران : انتشارات میر ، 1383 .

    - صنایعی ، علی ، IT برای مدیران ، اصفهان ، جهاد دانشگاهی ، 1383 .

    - فتاحیان ، حسام الدین ، نقش ICT در آموزش ، مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی

                ایران  شماره اول ، دوره چهارم .

    -  فرامرزیان ، دانشگاه مجازی آموزش از راه دور نیست ، خبرگزاری مهر ، 1384 .

    - فیدر ، جان ، جامعه اطلاعاتی ، ترجمه علی رادباوه و عباس گیلوری ، تهران : انتشارات کتابدار ، 1380 .

    - فن آوری اطلاع رسانی و چالش های جهانی شدن ، مردم سالاری ، 8/2/1380 .

    - فهیمی ، مهدی ، فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش ، نشریه : پیام کتاب شماره سوم ، سال دهم.

    - فن آوری آموزشی ، تسهیل در نوآوری و یادگیری ، نشریه قدس ، 1/4/1377 .

    - گرامی ، محسن . زیر ساختمان های آموزشی مجازی ، تهران : مرکز تحقیقات پست و مخابرات  .

    - گزیده مقالات دایره المعارف آموزش عالی ( جداول ) . تهران : موسسه پژوهش و برنامه ریزی  

                آموزش عالی ، 1376 .

    - لاودن ، کنت سی و جین پی لاوردن ف فن آوری اطلاعات مفاهیم و کاربرد ها ، ترجمه : حمید

                محسنی ، تهران : نشر کتابدار ، 1380 .

    - مظفری ، مجید ، فناوری اطلاعات در خدمت آموزش ، نشریه آموزه ، شماره 16 ، 1383 .

    - نفیسی ، عبدالحسین . فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش وپرورش ، تهران : انتشارات دفتر

                مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ، 1381 .

    - منتظری ، نادر . فن آوری اطلاعات مهمترین دغدغه بشر در قرن حاضر ، بی نا بی تا .

    - منیعی ، رضا . توسعه آموزش از راه دور در نظام آموزش عالی . فصلنامه رهیافت ، شماره 31 ، 1382

    - صیاقی ، بهزاد . فن آوری اطلاعات در مالزی ، نشریه خبرنامه انفورماتیک ، شماره 66 ،‌1378  .

    - مهدوی ، محمدنقی ، تکنولوژی اطلاعات و اطلاعات تکنولوژی ، تهران ، نشر چاپار ، 1379 .

    - نادری ، عزت الله و مریم سیف نراقی . روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی ،

                تهران :   انتشارات بدر ، 1381 .

    - یادگیری الکترونیکی واحد آموزش مجازی ، سایت اینترنت ، مرکز تحقیقات فناوری و آموزش ، 1383 - یاردلی ، دیوید . مدیریت موفق پروژه‌های IT ،‌ترجمه : محمود رفیعی و دیگران ، اصفهان :

                انتشارات ارکان ، 1383 .

    - یمینی دوزی سرخانی ، محمد ، تحلیل از مفهوم کیفیت آموزش و پرورش عمومی ایران ، روزنامه

                اطلاعات 18/7/1377 .

    -همدانی ، احمد . فن آوری ارتباطات و پیامد‌های فرهنگی ، نشریه جمهوری اسلامی 7/1/1378 .

    - -Rankin , walter (2000)A survey of course web sites and online syllabi. In educational technology (march – april2000).en educational technology publications  inc new jersey.

    -Reiner, m (1999) conceptual construction of fields through tactile interface . in interactive learning envionmets

    -Russell,g (2001) virtual schools and educational futures in educational technology (November- desamber2001) . in educational technology publications inc, new jersey .

    -Russel,glenn(2001) is virtual shooling a virtual reality ? FNo from Now on the educational journal , new jersey .

    -Schutte , Jerald G ( 1997) virtual teaching in Higher education : the new intellectual superhighway or just Another Traffic jam ? www document     URL

    http : // www . dcs . napier . ac . uk / ~ mm / socbytes / feb 2002

    http : // www . dev . twinisles . com /  research / leanit . htm .

    http : // www . mhtml : file : // documents and setting s / es fahuni .

    http : // www . eurodl . org / materials / contrib./ 2000 / eide . html calson 2004 .

    http : // www . ocedl . com / ocedl / AdvamtagesofOE . htm .

    http : // www . groups . msn . com / Ribbon Hood Writing Academy / essaus . msnw .

    http : // www . mehrnews . ir / fa / news print . aspx .

    http : // www . ict – edu . ir / web / detail – scisession . asp

    http : // www . sent . Isc gov. uk / guide / elearnpersonalise / index .

    http : // www . fno . org/mar . / virtualschool . htm .

    http : // www . csun . edu / sociologu/ virexp . htm . 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, رساله در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, مقاله در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی روش های بکارگیری آموزش مجازی (ICT) در ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم 84 83
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت