پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 2791
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی

    بیان مسئله:

    امروزه دولت ها هزینه گزافی برای مبارزه با سوء مصرف[1] مواد متحمل می گردند چرا که این پدیده به عنوان معضلی فردی و اجتماعی کانون توجه متخصصین در حوزه های مختلف قرار گرفته است. اهمیت ایجاد راهبردهای پیشگیری و درمان موثر بی شک سالهاست که بر همگان روشن شده است. اما علیرغم تلاش های روز افزونی که در راستای پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد صورت می گیرد ما همچنان شاهد انتشار آمارهای فزآینده ای از سوی سازمان بهداشت جهانی و انجمن روانپزشکی آمریکا در زمینه شیوع سوء مصرف مواد و مشکلات وابسته به آن هستیم. (لووینسون[i]و همکاران،1997).

    امروزه اعتیاد یک بیماری زیستی- روانی اجتماعی4 قلمداد می شود و عوامل متعددی در گرایش به سوء مصرف مواد مخدر موثر است.

    در حال حاضر سوء مصرف مواد به این صورت تعریف میشود : الگوی ناسازگارانه مصرف مواد که ظرف یک دوره 12 ماهه روی می دهد و به اختلال یا پریشانی شدید منجر می شود که با یک مورد زیر یا بیشتر مشخص می شود :

    (1) ناتوانی در برآورده کردن تعهدات (2) مصرف مواد در موقعیت هایی که از لحاظ جسمانی خطرناک هستند (3) مشکلات قانونی، یا (4) مشکلات میان فردی. افرادی که مواد را سوء مصرف می کنند، در می یابند که زندگیشان از چند جهت تحت تاثیر قرار گرفته است. آنها تعهدات شغلی خود را نادیده می گیرند و تعهدات آنها در قبال خانه و خانواده تحلیل می رود. (هالجین و همکاران ، 2003، یحیی سید محمدی ، 1387).

    در نظر سنجی به عمل آمده، بالغ بر 85 درصد مردم پس از بیکاری و فقر مقوله اعتیاد و مواد مخدر را به عنوان سومین عامل تهدید کشور مطرح کرده اند. (صرامی حمید 1387) بتابراین با توجه به اهمیت شیوع سوء مصرف مواد و آثار جانبی آ ن ضرورت می طلبد که علل و عوامل موثر در گرایش به سوء مصرف مواد شناخته شوند نا از این طریق پیشگیری ودرمان مناسبی صورت گیرد.

    اولین متغیری که در پژوهش حاضردر مورد بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد مورد بررسی قرار می گیرد طرحواره های ناسازگار اولیه5 است به باور یانگ6 (1990) طرحواره های ناسازگار اولیه ساختارهای شناختی عمیق شامل باورهایی درباره خو طرح واره ها سازمانهایی از واقعیت هستند که به صورت نتیجه تجربیات عینی از محیط رشد می یابند. بویژه آنهایی که از اوایل زندگی به وجود آمده اند تاثیر        

     معنادارتری دارند رشد طرحواره های اغلب به دوران کودکی باز می گردد مطابق نظر یانگ (1999) بعضی از افراد به خاطر تجارب کو[2]دکی منفی طرحواره های ناسازگار اولیه را ایجاد می کنند که بر شیوه تفکر احساس و رفتار آنها در روابط صمیمانه بعدی و سایر جنبه های زندگیشان تاثیر می[3] گذارند طترحواره هایی که در سنین اولیه رشد یافته اند اغلب خارج از حوزه آگاهی قرار دارند و زمانی که محرکهای زندگی یک یا چند طرحواره را تحریک می کنند آن وقت فعال می شوند. و اطلاعات شخصی را مطابق با این طرحواره ها به صورت اتوماتیک پردازش می کنند) یانگ معتقد است. که طرحواره ها به دلیل ارضاء تشرف نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی بوجود می آیند که این نیازها عبارتند از: دلبستگی ایمن به دیگران، خود گردانی کفایت و هویت، آزادی در بیان نیازها و هیجانهای سالم، خود انگیختگی و تفریح، محدودیت های واقع بینانه و خویشتن داری (یانگ و همکاران، ترجمه حمیدپور و اندرز، 1383). از سوی دیگر با توجه به مراحل رشد روانی اجتماعی در دیدگاه اریکسون1 (1950) می توان چنین استدلال کرد که حل موفقیت امیز هر یک از مراحل به یک طرحواره سازگار منجر میشود در حالیکه شکست در آن مرحله باعث ایجاد یک طرحواره ناسازگار می گردد.

    معمولاً ماهیت ناکارآمد طرحواره ها وقتی ظاهر میشود که بیماران در روند زندگی روزمره خود و تعاملاتشان با دیگران به گونه ای عمل کنند که طرحواره های آنها تایید شود، حتی اگر برداشت اولیه آنها درست باشند طرحواره های ناسازگار اولیه و راههای ناکارآمدی که بیماران از طریق آنها یاد می گیرند با دیگران کنار بیایند، اغلب زیربنای نشانه های مزمن محورI در طبقه بندی و تشخیصی و آماری اختلات روانی2 (DSM) مثل اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و... بشمار می رود. از طرفی طرحواره ها حالت ابعادی دارند بدین معنا که از نظر شدت و گستردگی فعالیت در ذهن یکدیگر فرق دارند. بطور کلی هر چه طرحواره ها شدیدتر باشد فرد به هنگام برانگیخته شدن طرحواره ها عواطف منفی بیشتری را تجربه می کند و فعال بودن آن در ذهن مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. برخی معتقدند که برای هر یک از طرحواره های ناسازگار اولیه یک طرحواره سازگار نیز وجود دارد (ایلوت1، لاسن2، 1997).

    طرحواره ها مطابق با پنج نیاز تحولی کودک به پنج حوزه بریدگی و طرد، خود گردانی و عملکرد مختل، محدودیت های مختل، دیگر جهت مندیف گوش بزنگی بیش از حد و بازدارری تقسیم شده اند. طرحواره های ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسانی هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته اند و در مسیر زندگی تکرار میشوند. طرحواره های ناسازگاره اولیه برای بقاء خودشان می جنگند این امر نتیجه تمایل بشر به هماهنگی شناختی است. اگر چه فرد می داند طرحواره منجر به ناراحتی میشود ولی با این طرحواره احساس راحتی می کند و همین احساس راحتی فرد را به این نتیجه می رساند که طرحواره اش درست است. افراد به سمت وقایعی کشیده میشوند که با طرحواره هایشان همخوانی دارند. و به همین دلیل تغییر طرحواره ها سخت است. طرحواره ها نقش عمده ای در تفکر، احساس، رفتار و نحوه ی برقراری ارتباط افراد با دیگران بازی می کند طرحواره ها در اوایل دوران کودکی یا نوجوانی یا نوجوانی بازنمایی های دقیق از محیط پیرامون ایجاد می کند. این طرحواره ها در طول زمان به حرکت خود ادامه می دهند و خود را به تجارب بعدی زندگی تحمل می کنند. (یانگ 2003؛ ترجمه حمید پورواندرز، 1386).

    در پژوهش رضایی3 و شمس علیزاده4 (2011) این نتیجه رسیدند که ما بین افراد مبتلا به سوء مصرف مواد افیونی، آمفتامین و گروه بهنجار تفاوت معنی داری را در بین دو گروه وجود دارد همچنین بین دو گروه مصرف کنندگان افیونی و آمفتامینی از لحاظ طرحواره های ناسازگار اولیه تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد نسبت به افراد بهنجار طرحواره های ناسازگار اولیه و مشکلات سلامت روان در سطح بیشتری قرار دارد. (کاظمی، دیده روشنی 1389).

    بنابراین بنظر می رسد طرحواره های ناسازگار اولیه در گرایش به سمت سوء مصرف مواد و بیماری روانی نقش بارزی را دارد و پژوهش در این حیطه می تواند موجب شناخت بهتر علل اعتیاد، پیشگیری و درمان بهتر سوء مصرف کنندگان گردد.

    مطالعه هویت1، در ارتباط با سوء مصرف مواد می تواند به ادبیات مربوطه به حوزه اعتیاد کمک کند. فهم تحول هویت ها، ما را آگاه می کند که چطور افراد هویتشان را تولید و باز تولید می کنند و رفتارشان را در درون زمینه اجتماعی بزرگتر شکل می دهند. مهمتر اینکه هویت ها رفتار را بر می انگیزانند. بنابراین مطالعه هویت، سرانجام در شناخت تغییرات در رفتار نیز، به ما کمک می کند.

    به نظر جونز (1994، نقل از لوبی، 1379) اگر تلاش هایی که در مدارس غربی جهت پیشگیری از مشکلات رفتاری نوجوانان مثل سوء مصرف مواد می شود، معطوف به کمبودهای رشد زیر بنایی می شد، این مداخلات اساسی تر و موثرتر بوده و احتمال کاهش رفتارهایی افزایش می یافت. در واقع برای پیشگیری از رفتارهای پر خطر باید مداخله های مناسب مربوط به رشد را انجام داد و با اصلاح وکمک به بلوغ هویت در افراد، از شیوع مشکلات مربوط به شکل گیری هویت ناسالم کاست.

    کنش متقابل گرایان در بررسی رفتارهای انحرافی و دوره های اعتیاد و بیماری، اهمیت تغییر هویت در پیدایش، ادامه و خاتمه اعتیاد به مواد، الکسیم، جرم و بیماری روانی را مورد کاوش قرار داده اند. اندرسون (1994)، مدل تغییر هویت ناشی از مصرف را بر اساس گروههای خرده فرهنگ مواد جذب میشوند تا مشکلات هویتی فعلی شان در دوران کودکی و نوجوانی را حل نمایند. خرده فرهنگ مصرف مواد، فرصت هایی مهمی را برای تغییر هویت مرتبط با مواد تدارک می بیند.

    اندرسون (1993، 1995، 1998). در چارچوب اصول نظریه کنش متقابل نمادین نشان داده است که احراز هویت در خرده فرهنگ و انطباق با هویت مرتبط با مواد مخدر، رضامندی فرد را نسبت به هویتی شخص افزایش می دهد و یا از میزان رنج آوری هویت از این طریق می کاهد.

    اریکسون هویت را تعادلی بین تعهد و سردرگمی نقش (نقشی که فرد در جامعه به عهده می گیرد) می داند. الگوی پایگاه هویت مارسیا بیشتر بر پایه نظریه اریکسون و در رابطه با شکل گیری هویت در نوجوانان است. مارسیا (1966)، مفهوم هویت من اریکسون را به عنوان پایگاه هویت، عملیاتی کرده است. پایگاه هویت نتیجه دوران بحران هویت است که در اواخر نوجوانی (22-18 سالگی)، فرد به یک پایگاه هویت مستقل می رسد.

    خود وصفی های سازمان یافته و احساس اعتماد بنفش متمایز شده نوجوانان، شالوده شناختی را برای تشکیل هویت فراهم می آورند. پژوهشگران با استفاده از روش مصاحبه بالینی که جیمز مارسیا (1980) آن را ابداع کرد یا با پرسشنامه کوتاه، پیشرفت در تشکیل هویت را بر اساس دو ملاکی که از نظریه اریکسون بدست آمده است ارزیابی می کند؛ کاوش و احساس تعهد ترکیبات مختلف آنها، چهار وضعیت هویت را به بار می آورد: کسب هویت، احساس تعهد نسبت به ارزش ها،‌عقاید، و هدف ها بعد از یک دوره کاوش؛ وقفه هویت کاوش بدون رسیدن به احساس تعهد؛ ضبط هویت، احساس تعهد بدون کاوش؛ و پراکندگی هویت حالت بی تفاوتی که مشخصه آن فقدان کاوش و احساس تعهد است. (لورابرگ 2007؛ یحی سید محمدی 1389) یکی از حوزه های جالب توجه رابطه پایگاههای هویت و چگونگی مصرف مواد مخدر و داروهای روانگردان است در حال حاضر در بین نوجوانان سراسر جهان شیوع روز افزون مصرف مواد مخدر به چشم می خورد. (کوئر و همکاران 2002). اکبری زردخانه  خدا جوادی (1388)، در پژوهشی بدین نتیجه است یافتند که رابطه با پدر، رابطه با مادر و هویت معوق به ترتیب از بیشتر به کمتر توانایی پیش بینی عضویت افراد در گروههای معتاد و غیر معتاد را دارند

     

    کلمات کلیدی: طرحواره های ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی، پایگاه هویت، سوء مصرف مواد

    (لینک دانلود پایان نامه این پروپوزال)

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    آقا محمدیان شعرباف، حمید رضا ؛ شیخ روحانی، سعید؛1388). مقایسه میزان اضطراب در پایگاه هویت .دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/روانشناسی بالینی وشخصیت. ش 37 ،ص9،آبان 1388.

    اکبری زردخانه، سعید؛رستمی ،رضا؛ زارعان،مصطفی. (1387). رابطه هوش هیجانی ومکانیزم های دفاعی با اعتیاد؛فصلنامه روان شناسان ایران ،ش15،سال چهارم،293-303،بهار 1387.

    حاجی ، م.(1389)؛ عوامل موثر برهویت یابی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان  مهاباد . پایان نامه  کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی،تهران.

    حیدری نسب ،ل .(1385) مقایسه مکانیزم های دفاعی در نمونه های بالینی وغیر بالینی ،براساس هنجاریابی و یافته های میتنی بر  روانسنجی پرسشنامه ایرانی سبک های دفاعی(DSQ) ، رساله دکترای روان شناسی ، دانشگاه تربیت مدرس.

    خشوعی، مهدیه سادات. (1386) رابطه بین شوخ طبعی و اختلالات روانی  در دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر اصفهان .فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز ،ش3 بهار (1386)،65-79.

    دلاور، علی؛(1388) مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی.چاپ هفتم،1387،تهران؛رشد.

    ریو ،جان مارشال؛(2001)، انگیزش وهیجان (ویراست دوم)،ترجمه یحیی سید محمدی(1381)،تهران ،نشر ویرایش.

    سماوی، عبدالوهاب؛حسین چاری، مسعود. سوء مصرف مواد  مخدر و پایگاه هویت  در دانشجویان ؛ فصلنامه  روان شناسان ایران ش.2 ،323-331، تابستان1388.

    صرامی، حمید؛ مواد مخدر بزرگترین شوک هزاره سوم،ایران پاک ،شماره هفتم،ص22،مردادماه.

    غفاری نژاد، علیرضا؛ خردمند، علی؛طوفانی، خاطره.آشفتگی هویت و وابستگی به مواد در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی.2(1-2)31-41 ، (1389).

    کاظمی، رضا؛دیده روشنی، سونیا.مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه وسلامت روان در سوء مصرف کنندگان مواد و افراد عادی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ،(چکیده دهمین همایش سالیلنه انجمن علمی روانپزشکان ایران(1389).

    کوری، جرالد. (2005) نظریه وکاربست مشاوره و رواندرمانی ،ترجمه یحیی سید محمدی(1389)،تهران،نشر ارسباران.

    17

     

    هالجین،ریچارد پی؛ ویتبورن، سوزان کراس؛ آسیب شناسی روانی (ویراست پنجم)، ترجمه یحیی سید محمدی ،تهران (1387)، روان (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003).

    یانگ،جفری؛ شناخت درمانی اختلالات شخصیت رویکرد طرحواره محور،ترجمه علی صاحبی، حسن حمید پور، تهران (1386)، آگه-ارجمند(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1999).

    یانگ ،جفری ؛کسلو ،ژانت ؛ ویشار ،بارجوری؛طرحواره درمانی؛ترجمه علی صاحبی، حسن حمید پور،تهران (1386)، آگه-ارجمند(تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003).

    Afifi,R,M &Salem,T,M.(2004).Religious identity and smoking behavior among adolescents : evidence from entering students at the American university of berreut. Health communication, 16(1),47-62.

    Anderson T.L,(1995),Toward a preliminary Marco theory of drug addiction, Deviant behavior,16,353-372.

    Andrews, G; Polleck, C; Stewart, G(1989). ). the determination of defense style by questionnaire. Archive of  general psychiatry; 46(5),455-460.

    Andrews ,G ; Singh, M (1993). The determination of defense style of Nervous and mental disease; 181(4), 246-256.

     Blackman ,J(2004).101  Defenses ;How the mind shields itself, Newyork :Routledge.

    Bond. C. M; Gardner, S. T; Chritian, J; single, J. J.(1983). Empirical study of self-rated defenses style, arch gen psychiatry; 40,333-338.

    Bulik, C .M, Sullivan .P.F. Crater. F.A& Joyce.P.R(1997).Life time co morbidity of alrosa. Addictive behaviours.22.437-446.

    Ericson, E ,H .(1950). Childhood and society; Newyork; Norton.

    Gramer, P(2004). Identity change in adulthood: the contribution of defense mechanism and life experiences. Journal of research in personality. 38(2004),280-316.

    Grotevant, H.,& Adams. G.(1984). Developmental of an objective measure to assess ego identity in adolescence ; validation and replication. Journal of Youth and adolescence, 13, 419-438.

    Jones ,R .M .&Hartman ,B. R .(1998) Ego identity :developmental differences and experimental substance use among adolescents. Journal of adolescence.20,143-160.

    Kue,P., Yang, H., Soong, W.,& Chen,W.(2002). Substances use among adolescents in Taiwan: Associated personality traits, incompetence , and behavioral/emotional problems. Drug and alcohol dependence, 67(1),27-39.

    18

     

    Lowinson ,J .H ,Millman ,R.B.,& Longrod, G.(1997). Substances abuse; A comprehensive textbook. New York Willams: Baltimore.

    Marcia J, E.(1996),Developmental and validation of ego identity status, journal of personality and social psychology.

    Offer ,L ; Larie, .R ; Gothelf, D, D; Apter ,A(2000). Defense mechanism negative emotions and psychopathology in adolescents inpatients. Comprehensive psychiatry ;41(1). Eugene or :orregon . social learning center& Castilian publishing Co .35-41.

    Patterson,G,R. Reid,J,B& Dishion .T.J.(1992).Antisocial boys.

    Plutchic R.(1995). A theory of ego defense; IN conte rc ,plutchik R(eds): Ego defenses :theory and measurement. New York; wiley, 13-37.

    Raketic .D,Kovacevic. M,Djuric .T.(2009). Women addiction ,(alcohol and opiates and defenses mechanism style. European psychiatry.(2009). Vol 24,supplement 1, pags 451.

    Rezaei, F. Shams Alizadeh (2011). Early maladaptive schemas in methamphetamine and opioid addicts. European psychiatry, volume 26, supplement 1, 2011, pages 93.

    Wiley.J& Sons ,L (2007). Early maladaptive schema in  children: stability and differences between a community and a clinical referred sample. Clinical psychology psychotherapy. 14;10-18.

    Young. J. E.(1990). Cognitive therapy for personality disorder. Sarasota, FL; professional recourse press.

    Young. J. E.(1999). Cognitive therapy for personality disorder. A schema-focused approach. Sarasota , FL professional recourse press.

    Young. J. E. Sr Brown,G .(1990). Yuong schema questionaire. New York

پروپوزال در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, گزارش سمینار در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, تز دکترا در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, رساله در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, پایان نامه در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, تحقیق در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, مقاله در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی, پروژه دانشجویی درباره پروپوزال بررسی مقایسه ای طرحواره ناسازگار اولیه، مکانیسم های دفاعی و پایگاه هویت در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد عادی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت