پروژه معرفی ماشین های آبیاری

تعداد صفحات: 38 فرمت فایل: word کد فایل: 2720
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه معرفی ماشین های آبیاری

    1- آبیاری بارانی قرقره ای

    دستگاه آبیاری بارانی قرقره ای برای آبیاری گیاهان کوتاه و بلند در زمینهای رسی و شنی هموار و ناهموار استفاده می شود ولی باید توجه داشت که برای آبیاری خاکهای رسی و گیاهانی که بذر آنها ریز و کوچک است نیاز به رعایت نکاتی است که بعداً توضیح داده خواهد شد .

    با این روش می توان زمینهایی را که شیب آنها حداکثر 10 درصد باشد ، با عوض کردن نازل آبیاری نمود به این ترتیب که تا شیب 3 درصد ، از نازل معمولی و از شیب 3 تا 10 درصد از نازل کوچکتر و فشار بالاتر استفاه نمود .

    بزرگ بودن قطر پاشش و پخش حجم زیاد آب باعث شده که این روش به فشار بیشتری برای انجام آبیاری نیاز داشته باشد .

    آبپاش بزرگ این دستگاه که گان نام دارد آب را به صورت دایره به شعاع 40 تا 50 متر پخش نموده و به وسیله یک لوله پلی اتیلن نیمه سخت که طول آن 300 متر است به بدنه اصلی دستگاه وصل می شود .

    برای ایجاد فشار آب در داخل لوله ها ، از الکتروموتور با برق سه فاز ویا موتور دیزل استفاده می شود . آب تحت فشار قرار گرفته ، در حین ورود به دستگاه یک توربین را به کار انداخته و سپس وارد لوله 300 متری پلی اتیلن شده و از طریق آبپاش گان ( که شبیه تفنگ است ) و روی ارابه ای نصب شده است پخش شده و آبیاری انجام می شود .

    قسمتهای مختلف دستگاه آبیاری بارانی قرقره ای

    این دستگاه از قسمت های زیر تشکیل شده است ( شکل 1 ) :

    1- توربین        2- جعبه دنده3     - قرقره      4- لوله پلی اتیلن          5- آبپاش گان

     (1  (دستگاه آبیاری بارانی قرقره ای همراه آبپاش گان

    وظایف و طرز کار قسمتهای مختلف دستگاه آبیاری بارانی قرقره ای

    1-1 توربین و جعبه دنده

    وقتی آب با فشار وارد دستگاه می شود ، یک توربین را سرراه خود به حرکت در می آورد ( شکل 2 ) . چرخش این توربین توسط جعبه دنده و زنجیر به قرقره منتقل شده و آن را می چرخاند . در نتیجه لوله پلی اتیلنی دورقرقره جمع می شود .

    در این حالت آبپاش بزرگ ( گان ) ضمن آبیاری مزرعه آرام آرام به طرف قرقره نزدیک می شود . اگر سرعت چرخش قرقره زیاد باشد لوله سریعتر جمع شده و آب کمتری توسط آبپاش پخش می شود . برعکس اگر آهسته تر جمع شود آب زیادتری توسط آبپاش پخش می شود .

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    چرخش قرقره به کمک جعبه دنده صورت می گیرد . با کمک این جعبه دنده می توان گردش قرقره را طوری تنظیم کرد که آب به اندازه مورد نظر در مزرعه پخش شود . اگر جریان آب به هر علتی قطع شود ، توربین از کار افتاده و قرقره هم از چرخش می افتد . در این حالت دستگاه

    متوقف می شود .

    2-1 قرقره

    قرقره یک استوانه بزرگ لبه دار است که می تواند لوله های پلی اتیلنی را به دور خود جمع کرده و از گره خوردن آن جلوگیری نماید . جمع شدن لوله روی قرقره باید به صورت کاملاً منظم انجام شود . این کار توسط وسیله ساده ای به نام راهنمای لوله انجام می شود . راهنمای لوله با حرکت به چپ و راست لوله را به صورت ردیف های منظم روی هم قرار می دهد.

    قرقره روی شاسی قرار دارد و می توان آن را به اندازه یک دایره کامل به چرخش درآورد .

    در زمان آبیاری یک قطعه ، قرقره ، موازی مسیر آبیاری قرار می گیرد . پس از پایان آبیاری قطعه مورد نظر ، می توان جهت قرقره را نصف دایره چرخاند و طرف مقابل را آبیاری کرد .

    3- 1 لوله پلی اتیلن

    لوله پلی اتیلن از جنس نیمه سخت با قیمت گران است که آب را از قسمت شاسی به آبپاش می رساند ( شکل 4 ) .

    به علت گران بودن قیمت لوله ، باید در زمان استفاده ، دقت زیادی بعمل آید تا نیاز کمتری به تعویض یا تعمیر آن باشد .

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    به عنوان مثال ، وقتی خاک زبر و ساینده است ، ایجاد یک پوشش گیاهی در مسیر حرکت لوله مانع آسیب رساندن به آن می شود .

    در پایان فصل آبیاری هم ، باید آب داخل لوله را خالی کرده و آنرا در انبار نگهداری نمود . توجه به این نکته مهم ضروری است که در موقع جابجایی دستگاه ، قرقره در جهت حرکت قرار داشته باشد .

    4-1 آبپاش

    آبپاش مهمترین قسمت دستگاه است و در روی پایه ای به نام ارابه قرار دارد       ( شکل 5 و 7 )

    در این روش آبیاری ، شعاع پخش آب 40 تا 50 متر است و قطر آبپاش گان به 3 سانتیمتر می رسد ( شکل 5 ) یک آبپاش گان را نمایش می دهد .

     

    در این روش آبیاری ، آبپاش آب را به صورت دایره و نیم دایره پخش می کند ولی بهتر است آن رابه گونه ای تنظیم نمود تا آب را به صورت نیم دایره پخش نماید . در این صورت در مسیر حرکت رو به عقب ارابه زمین خشک بوده و حرکت ارابه راحتتر انجام می گیرد ( شکل 6 ) .

    شکل (6) نحوه آبیاری به وسیله دستگاه قرقره ای

     

    مدت زمان لازم برای یک دور چرخش آبپاش گان و انجام آبیاری 2 تا 5 دقیقه است . سپس آبپاش خیلی سریع و ناگهانی به جای اول خود برگشته و این عمل تکرار می شود . به همین دلیل توصیه می شود در هنگام کار ، هیچگاه آبپاش سرویس یاتنظیم نشود.

     

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    در صورتی که در زمینهای رسی و سنگین ، محصولاتی که بذر آنها ریز و کوچک باشد ( مانند یونجه ) کاشته شده باشد ، بهتر است برای جلوگیری از سله بستن خاک ، بجای آبپاش گان از بوم آبپاش ( مجموعه چند آبپاش کوچک که برروی یک لوله نصب شده اند را بوم آبپاش گویند ) استفاده کرد و اگر بوم آبپاش در دسترس نبود ، باید از نازل کوچکتر استفاده کرد و فشار ابتدایی دستگاه را هم زیاد نمود تا آب به صورت بسیار ریز پخش شود و زمین کوبیده نشود .

    5-1 شیوه کار دستگاه

    ابتدا دستگاه توسط تراکتور به محل آبیاری منتقل شده و قرقره آن در جهت محل آبیاری قرار می گیرد . سپس ارابه و آبپاش روی آن از شاسی جدا و به انتهای زمین برده می شوند . مرحله بعد اتصال لوله رابط خرطومی به شیر آبگیر است      ( لوله رابط خرطومی ، آب تحت فشار را به دستگاه می رساند ) و مرحله آخر هم روشن کردن پمپ و درگیر کردن جعبه دنده است . با ورود آب به داخل لوله ها ، آبیاری شروع می شود .

    با ورود آب به داخل لوله ها ، توربین داخل دستگاه به حرکت در می آید . حرکت توربین از طریق جعبه دنده و زنجیر به قرقره منتقل شده و آنرا می چرخاند ، چرخش قرقره باعث می شود تا لوله پلی اتیلن به آهستگی دور قرقره جمع شده آبپاش را به طرف خود بکشد . زمانی که ارابه و آبپاش روی آن به قرقره رسیدند ، آبیاری آن قسمت تمام شده و بطور خودکار ، قطع می شود . این کارها برای قطعه های بعدی نیز انجام می گیرد تا تمام سطح مزرعه آبیاری شود .

    مقدار آب لازم برای آبیاری ، بستگی به نوع خاک ، آب و هوا ، نوع گیاه و مرحله رشد آن دارد . با تغییر سرعت چرخش قرقره مقدار آب لازم برای آبیاری تنظیم می شود . 

    6-1 نکات ضروری

    1- قبل از فصل آبیاری ، باید قسمتهای متحرک دستگاه را بازدید نمود و در صورت نیاز آنها را گریس و یا روغن کاری نمود .

    2- اگر از آب استخر برای آبیاری استفاده می شود باید با قرار دادن یک توری در مسیر لوله ورود آب به دستگاه ، از وارد شدن کاه و کلش ، شن و گل و لای به داخل توربین و آبپاش جلوگیری نمود .

    3- آبپاش باید به اندازه کافی از کابلهای برق فاصله داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود .

    4- هنگام آبیاری باید از برخورد اجسام و لباس افراد با چرخ دنده ها و زنجیرها جلوگیری نموده و از تنظیم دستگاه در حال کار خودداری شود .

    5- هنگام جابجایی آبپاش دقت شود تا جعبه دنده درگیر نباشد .

    6- در مناطق خیلی گرم اگر آبیاری به مدت طولانی متوقف شود باید لوله را جمع و آب آن را خارج نمود تا آب داغ باقی مانده در لوله باعث ایجاد سوختگی در محصول نشود و در هنگام سرمای شدید ، ماندن آب در لوله باعث ترکیدن لوله یا توربین می شود .

    7- دقت شود تا پیچیدن لوله به دور قرقره ، بطور صحیح انجام گیرد و در صورت بروز اشکال ، باید آنرا کاملاً باز نموده و پس از رفع اشکال دوباره جمع کرد .

    8- پس از پایان فصل آبیاری باید آب را از تمام قسمتهای دستگاه خارج کرده ، قطعات متحرک را تمیز و گریس کاری نمود و تا فصل آبیاری بعدی آنرا در انبار نگهداری کرد .

    9-1 مزایای آبیاری بارانی با دستگاه قرقره ای

    1- در روش سنتی آب از نهرها گذشته و وارد مزرعه می شود . در نتیجه تا رسیدن آب به مزرعه مقداری از آن بخار شده و مقداری در نهرهای خاکی فرورفته و مقداری هم به صورت هرزآب از مزرعه خارج می شود ، ضمن آنکه بذر علفهای هرز نیز وارد مزرعه می شود .

    ولی در روش آبیاری بارانی قرقره ای به علت هدر نرفتن آب ، در مقدار مصرف آن صرفه جویی شده و می توان زمینهای بیشتری را زیر کشت برد .

    2- این دستگاه می تواند طوری تنظیم شود که به اندازه نیاز گیاه ، زمین آبیاری شده و آب در سطح مزرعه روان نشود . در نتیجه خاک و مواد غذایی هم از زمین خارج نمی شود .

    3- آبیاری با این روش ، هزینه های کارگری را کاهش می دهد .

    4- با این روش آبیاری می توان زمینهای هموار ، نا هموار ، شیبدار ، رسی و شنی که گیاهان کوتاه و بلند در آن کشت شده باشند را آبیاری نمود .

    5- با نصب یک مخزن می توان سم و کود را هم به راحتی و بطور یکنواخت در زمین پخش کرده و هزینه ها را کاهش داد .

    10-1 محدودیت های گسترش استفاده از دستگاه آبیاری بارانی قرقره ای

    1- خرید این دستگاه نیاز به سرمایه اولیه دارد .

    2- برای استفاده از این دستگاه ، نیاز به وجود برق یا گازوئیل می باشد ، بنابراین باید قبل از سرمایه گذاری ، از وجود آنها اطمینان حاصل گردد .

    3- در صورت استفاده از آب به صورت حقابه ، باید نسبت به احداث استخر ذخیره آب اقدام شود .

    4- در مناطقی که باد شدید می وزد و یا هوا خیلی گرم و خشک است ، باید از آبپاش مناسب استفاده نمود و آبیاری را به زمان دیگری موکول کرد .

    5- از آب شور نباید استفاده کرد ، زیرا پس از بخار شدن آب ، نمک باقی مانده برروی برگها به گیاه صدمه می رساند .

    6- با این روش آبیاری ، برگ گیاهان شسته شده و امکان استفاده گیاه از نور خورشید ، زیادتر می شود . در نتیجه گیاه قادر خواهد بود که غذای بیشتری را آماده کند .

    7- بعلت اینکه این دستگاه می تواند به راحتی توسط تراکتور جابجا شود ، وسیله مناسبی برای آبیاری قطعات کوچک و پراکنده است .

    8- از این دستگاه می توان برای آبیاری تکمیلی ، در کشتهایی مثل گندم و جو در زمان کم آبی استفاده نمود ( هنگام گل دادن ، خوشه و دانه بستن که بارندگی کم است ) .

    9- چون دستگاه آبیاری بارانی قرقره ای در اندازه های کوچک ، متوسط و بزرگ ساخته می شود ، لذا می توان با توجه به مقدار آب ، مساحت زمین و نوع گیاه ، اندازه مناسب دستگاه را با راهنمایی کارشناسان با تجربه انتخاب نمود .

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

  • فهرست و منابع پروژه معرفی ماشین های آبیاری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, گزارش سمینار در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, تز دکترا در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, رساله در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, پایان نامه در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, تحقیق در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, مقاله در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, پروژه دانشجویی در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, مقاله دانشجویی در مورد پروژه معرفی ماشین های آبیاری, پروژه دانشجویی درباره پروژه معرفی ماشین های آبیاری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت