پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی

تعداد صفحات: 100 فرمت فایل: word کد فایل: 2616
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی

     پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روان­شناسی بالینی

    چکیده

          هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد دارای اختلال وسواس فکری ‌ عملی مراجعه کننده به مراکز درمانی و مراکز مشاوره در سال 1392 شهر اردبیل بود. روش نمونه‌گیری این پژوهش به صورت تصادفی در دسترس بود. بدین صورت که از بین مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و مراکز مشاوره تعداد 30 نفر انتخاب شد. همچنین30 نفر از افراد عادی که با گروه وسواسی همتاسازی نسبی داشتند، برای مقایسه با این گروه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های پژوهشی مقیاس جهت گیری مذهب آلپورت و مقیاس معبد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده گردید.نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی متفاوت است. به عبارت دیگر باورهای ناکارآمد مذهبی در افراد مبتلا به وسواس بیشتر از افراد عادی می باشد.بحث و نتیجه­گیری: جهت گیری مذهبی درونی در مبتلایان به وسواس کمتر از افراد عادی و جهت گیری مذهبی بیرونی بیشتر از افراد عادی بود.

     

    واژگان کلیدی: باورهای ناکارآمد مذهبی، جهت‌گیری مذهبی، اختلال وسواس فکری-عملی.                    

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     1-1 مقدمه

     

          اختلال وسواس فکری و عملی[1](OCD) در نسخه تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان یک اختلال اضطرابی طبقه بندی میشود که در آن، فرد افکار، تصاویر ذهنی یا تکانه های مزاحم و تکرار شونده ای را تجربه میکند که افکار وسواسی تعریف میشوند.رفتارهای تکرار شونده بعدی که هدفشان کاهش اضطراب همراه با افکار وسواسی است، اعمال وسواسی خوانده میشوند. ملاکهای تشخیصی برای اختلال وسواس فکری و عملی حاکی از آن هستند که افکار و اعمال وسواسی باعث پریشانی قابل ملاحظه میشوند، وقت گیر هستند و با عملکرد روزانه فرد تداخل دارند. همچنین، فرد مبتلا به وسواس، تا اندازهای تشخیص میدهد که افکار و اعمال وسواسی افراطی وغیر منطقی هستند. بین فرهنگ و روانپزشکی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. مذهب یکی از وجوه مهم فرهنگی هر جامعه است. برخی روانشناسان باورها و رفتارهای مذهبی را نمودهایی از آسیب شناسی روانی به ویژه اختلال وسواسی-اجباری به شماره آورده اند. فروید (به نقل از یوسیفوا و لوینتال[2]، 1999)، مذهب را یک نوروز وسواسی جهان شمول توصیف می کند و علایم وسواسی-اجباری را همانند آیین های مذهبی می داند. آلپورت[3] (1968) بیان می کند که در دو سطح می توان از مذهب صحبت کرد جهت گیری مذهبی درونی، که شامل تجربه کردن مذهب به منزلۀ عامل انگیزش مهم در زندگی فردی بوده و کاملاً در زندگی درونی شده و عملی است و جهت گیری مذهبی بیرونی که معادل مذهب، رشد نیافته و شامل استفاده از مذهب برای دستیابی به حمایت اجتماعی است. تحقیقات متعدد، چه در ایران و چه در خارج، نشان می دهند که رابطه مثبت و معناداری بین مذهبی بودن و سلامت روانی وجود دارد، چنان که 34 درصد از130 مطالعه انجام شده، نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار دین داری بر افسردگی و اضطراب است. امونز[4](2000) معتقد است که دین تا حدودی به این علت که یکپارچگی شخصیت را فراهم می سازد، موجب افزایش بهزیستی می شود.

          استرس و اضطراب موجب فرسوده شدن و کم شدن احساس قدرت، مهارت و تسلط بر زندگی        می شود، اما با بکار بردن برخی از روش ها می توان تا حدودی از اثرات مخرب آن کاست. به طور مثال نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد که با افزایش باورهای مذهبی می توان تاثیرات منفی اضطراب را کاهش داد و به طور کلی ارتباط قوی بین باورهای مذهبی و سلامتی وجود دارد. نتایج تحقیقات شهبازی نشان می دهد که مذهب و باورهای مذهبی برای افراد جامعه امنیت و سلامت به ارمغان می آورد.گرنبرگ و ویتوم[5] (1987) اظهار نموند که باورهای مذهبی نقش مهمی در زندگی افراد دارد و با سلامتی و رضایت زندگی ارتباط دارد. اخیرا به تاثیر باورهای مذهبی در سلامت روان افراد توجه بیشتری می شود، زیرا که مشخص شده باورهای مذهبی مانع ایجاد نگرش منفی و در نتیجه مانع ایجاد اختلال تفکر و بیماری های روانی در فرد می شود. نتایج تحقیق یاکسین[6] (2009)، نشان داد که نگرش منفی افراد نسبت به زندگی که در اثر نداشتن باورهای مذهبی به وجود می آید موجب افزایش ریسک ایجاد بیماری های روانی می شود و به طور کلی زنان و مردان مذهبی کمتر دچار اضطراب و اختلالات اضطرابی می شوند.

          نقش باورهای شناختی ناکارآمد به ویژه احساس مسئولیت افراطی بیماران در بروز و تداوم اختلال وسواسی مورد توجه برخی از پژوهشگران بوده و افکار وسواسی یا مناسک اجباری دارای رنگ و بوی مذهبی گزارش شده اند (فیضی،1373: فتی و بوالهری، 1378: دادفر، بوالهری، ملکوتی و بیان زاده،1380)، اما این موضوع که آیا بین این گونه افکار یا مناسک و مذهب یک رابطه علی وجود دارد یا آن که مذهب تنها نمود یا قالب ظاهری اختلال را شکل می دهد و سر منشا را باید در سایر ابعاد شناختی جستجو کرد، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که درمان شناختی و رفتاری که اکنون در کنار دارو درمانی به کار می رود، اصولا مبتنی بر تصحیح باورهای ناکارآمد بیماران است. باورهای ناکارآمد که بیشتر پیرامون ارزیابی بیمار از رویدادها و خنثی سازی های پس از این ارزیابی، ناخوشایند بودن افکار، پذیرفته نشدن، احساس گناه و به ویژه احساس مسئولیت افراطی در مورد آنها دور می زند (راچمن[7]، 1993؛ جنیلک[8]، 1998؛ نیلر و بک[9]، 1989؛ ریتولدز و سالکووس[10]، 1991). بر طبق اظهارات میموتی و میچل[11] (2003)، افرادی که باورهای مذهبی کارآمد بیشتری دارند ، روابط اجتماعیشان بهتر است، بنابراین بهتر میتوانند از منابع حمایتی استفاده نمایند. افراد مذهبی بیشتر بر مشکلات و نیازهای دیگران متمرکز می شوند و با تمرکز کمتر بر مشکل خود کمتر دچار سرخوردگی و در نتیجه اختلالات روانی می شوند. به طور کلی افراد با باورهای مذهبی کارآمد بیشتر تمایل به تشکیل خانواده دارند و سعی می کنند که در خانواده نیز روابط موثر داشته باشند.لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای نا کارآمد مذهبی و جهت گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی است.

     

     

     

     1-2 بیان مسئله

         اختلال وسواس فکری عملی (OCD) نشانگان عصبی روانپزشکی پیچیده‌ای است که مشخصه اصلی آن، افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم (افکار وسواسی) و نیز رفتارهای تکراری و آزاددهنده آیین‌مند (اعمال وسواسی) است که به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی کردن افکار وسواسی انجام می‌شود (انجمن روانپزشکی آمریکا، 1994).

          براساس نظام طبقه‌بندی DSM-IV اختلال وسواس فکری عملی یک اختلال محور I بوده و در چهارچوب اختلال‌های اضطرابی طبقه‌بندی شده است. در طبقه‌بندی DSM-IV برعکس DSM-III-R فکر و عمل وسواسی همواره با هم بوده و هیچ یک به تنهایی مشاهده نشده است. به این ترتیب عمل وسواسی می‌تواند یک آیین ذهنی برای کاهش اضطراب باشد و تفاوت در رفتاری یا فکری بودن نیست، بلکه در اضطراب آفرین یا کاهنده اضطراب بودن است (کاپلان، سادوک[12]، 2007). در طی سال‌های اخیر این توجه را می‌توان به افزایش شیوع این اختلال طی سه دهه گذشته نسبت داد. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که همپوشی قابل ملاحظه‌ای بین اختلال وسواس فکری عملی و دیگر اختلالات روانی وجود دارد. (راسموزن و آیزن[13]، 1992).

         عوامل بسیاری در سبب‌شناسی این اختلال مطرح شده است. از جمله عوامل زیستی، محیطی، شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی و ... (کاپلان، سادوک، 2007). در این میان یکی از عوامل مهم و مورد توجه، عامل فرهنگی است و یکی از وجوه بسیار مهم فرهنگی، مذهب است. برخی از روان‌شناسان باورها و رفتارهای مذهبی را نمودهایی از آسیب‌شناسی روانی به ویژه اختلال وسواس فکری، عملی به شمار آورده‌اند. فروید[14] (1908؛ نقل از یوسیفوا و لوینتال[15]، 2009) مذهب را یک نوروز وسواس جهان‌شمول توصیف می‌کند و علایم وسواس اجباری را همانند آیین‌های مذهبی می‌داند. بنابراین مذهب و جهت‌گیری مذهبی[16] در اختلال وسواس فکری عملی نقش ویژه ای دارد. جهت‌گیری مذهبی روی‌آورد کلی شخص به ارتباط با موجود متعالی است و به عنوان مجموعه‌ای از اعتقادات، اعمال و تشریفات خاص برای ارتباط با آن موجود متعالی، تعریف می شود. افراد دارای جهت‌گیری مذهبی براساس مذهب خود، دارای اعتقادات و باورهایی هستند که بر نگرش و رفتارهای آنان تأثیر گذاشته و در نتیجه سبک زندگی و رفتار آنان، متأثر از دین‌ورزی و جهت‌گیری مذهبی آنان است (آذربایجانی، 2009). جهت گیری مذهبی دارای دو مولفه جهت گیری مذهبی درونی و جهت گیری مذهبی برونی می­باشد. شخصی که جهت گیری مذهبی درونی دارد، انگیزه هایش را در خود مذهب، می یابد. چنین اشخاصی، مذهب و شخصیت شان یکی می شود. در حالی که اشخاصی که جهت گیری مذهبی برونی دارند، برای رسیدن به اهدافی دیگر به سمت مذهب می روند. به عبارت دیگر به سمت خداوند می روند، بدون این که از خود روی بگردانند (آذربایجانی، 2009).

         بهرامی و همکاران (1384) در پژوهشی تحت عنوان رابطه جهت‌گیری مذهبی با اختلال روان‌شناختی و سلامت‌روانی، نشان دادند که جهت‌گیری مذهبی با اختلالات روان‌شناختی رابطه منفی و با سلامت روان، رابطه مثبت و معنی‌داری دارد.

                                                                             

    Abstract

       The aim of present study was the comparison of religious dysfunctional beliefs and religious orientation in obsessive compulsive disorder patients and normal individuals. the statistical population consist all patients with OCD referred treatment and counseling centers of Ardabil City in 2013. Sampling method was available randomized. To do that, among patients referred treatment and counseling centers, 30 patients as experimental group and 30 patients as control group was selected. In order to data collection used Allport’s Religious Orientation Scale and Maabad Scale. Also for data analyzed used Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) via SPSS software.  the results showed that religious dysfunctional beliefs and religious orientation is different among OCD patients and normal people. In other words, religious dysfunctional beliefs in OCD patients are higher than normal peoples. Conclusion: internal religious orientation in OCD patients is lower than normal peoples and external religious orientation in OCD patients is higher than normal peoples.

     

    Keywords: religious dysfunctional beliefs, religious orientation, obsessive compulsive disorder        

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول : کلیات پژوهش

    1-1 مقدمه. 3

    1-2 بیان مسئله. 5

    1-3 ضرورت پژوهش... 7

    1-4 سوال پژوهشی.. 7

    1-5 هدف پژوهش... 8

    1-5-1 هدف کلی.. 8

    1-5-2 اهداف اختصاصی.. 8

    1-6 فرضیه ها 8

    1-7 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8

    1-7-1 اختلال وسواس- اجبار. 8

    1-7-2 جهت گیری مذهبی.. 8

    1-7-3 باورهای ناکارآمد مذهبی.. 9

    فصل دوم: ادبیات و مستندات، چارچوب‌ها و مبانی، سابقه و پیشینه تحقیق

    2-1 پیشینه نظری پژوهش... 11

    2-1-1 اختلال وسواس فکری – عملی.. 11

    2-1-1-1 شیوع کلی.. 12

    2-1-1-2  ویژگی های تشخیصی اختلال وسواس فکری- عملی.. 12

    2-1-1-3 ملاک های تشخیصی اختلال وسواس فکری- عملی عبارتند از: 12

    2-1-1-4 دوره یا سیر اختلال. 14

    2-1-1-5 سبب شناسی.. 14

    2-1-1-5-1 عوامل عصب رسانه ها 14

    2-1-1-5-2 عوامل روانی- اجتماعی.. 14

    2-1-1-6 وسواسهای فکری و زمینه اجتماعی.. 15

    2-1-1-7 اضطراب، افسردگی و وسواسها 16

    2-1-1-8 آسیب پذیری در برابر اختلال وسواس فکری- عملی.. 17

    2-1-1-9 نظریه های رایج در اختلال وسواس فکری- عملی.. 19

    2-1-1-10 دیدگاه روان پویشی در مورد اختلال وسواس فکری- عملی.. 20

    2-1-1-11 دیدگاه شناختی- رفتاری در مورد اختلال وسواس فکری- عملی.. 20

    2-1-1-12 نظریه زیست پزشکی درباره اختلال وسواس فکری – عملی.. 22

    2-1-1-12-1 علایم عصب شناختی.. 22

    2-1-1-12-2 نابهنجاریهای اسکن مغزی.. 23

    2-1-1-12-3 محتوای بدوی وسواس های فکری –عملی.. 24

    2-1-1-12-4 راههای پیشگیری و درمان. 24

    2-1-2 دیدگاههای نظریه پردازان در مورد دین و باورهای مذهبی.. 25

    2-1-2-1 زیگموند فروید. 29

    2-1-2-2 آلبرت الیس... 33

    2-1-2-3 وندل واترز. 34

    2-1-2-4 متخصصان دیگر سلامت روان. 35

    2-1-2-5 آرای روان شناسان موافق با دین.. 36

    2-1-2-5-1 ویلیام جیمز (1910- 1842) 36

    2-1-2-5-2 کارل گوستا و یونگ... 40

    2-1-2-6 دین و سلامت روان. 43

    2-1-2-6-1 مقابله ی دینی با تنش... 43

    2-1-2-6-2 همبستگی دین داری درون سو و برون سو با بهداشت روانی.. 44

    2-1-2-6-3 تاثیر مذهب در درمان بیماریهای روحی و روانی.. 45

    2-1-3 جهتگیری مذهبی.. 47

    2-1-4 باورهای مذهبی ناکارآمد. 50

    جهتگیری مذهبی.. 51

    2-2 پیشینه تجربی پژوهش... 53

    2-3 جمع‌بندی سوابق پژوهشی.. 57

    فصل سوم : مواد و روش‌ها یا روش‌شناسی تحقیق یا روش اجرای تحقیق

    3-1 مقدمه. 60

    3-2 جامعهی آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 60

    3-3 نحوهی اجرای تحقیق. 60

    3-4 ابزار پژوهش... 61

    3-4-1 مقیاس جهت گیری مذهب آلپورت: 61

    3-4-2 مقیاس معبد: 61

    3-5 روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 62

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق

    4-1 مقدمه. 64

    4-2 داده های توصیفی.. 64

    فرضیه های اول، دوم و سوم. 67

    فصل پنجم: بحث و تفسیر و نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

    5-1 مقدمه. 71

    5-2 فرضیه اول. 71

    5-4 فرضیه ی سوم. 74

    5-5 محدودیتهای پژوهش... 74

    5-6 پیشنهادات پژوهشی.. 75

    5-7  پیشنهادات کاربردی.. 75

    منابع فارسی.. 76

    چکیده انگلیسی.........................................................................................................................................91

     

     

     

    منبع:

    اسداللهی، قربانعلی. (1388). مقایسه روش مشاوره مذهبی با رفتاردرمانی مبتلایان به اختلال وسواس فکری - عملی با محتوای مذهبی. مجله روانشناسی و دین؛ شماره اول، ص 45- 52.

    الیس، هو مک لارن، ک. (2005). رفتار درمانی عقلانی هیجانی. ترجمه فیروزبخت، م. (1385). تهران، انتشارات خدمات فرهنگی رسا.

    آذربایجانی، مسعود و موسوی اصل، سیدمهدی. (1385). در آمدی بر روانشناسی دینی، قم، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

    آذربایجانی، مسعود. (1387). تهیه و ساخت آزمون جهتگیری مذهبی با تکیه بر اسلام ، قم، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

    بهرامی احسان، هادی و تاشک، آناهیتا. (1383). ابعاد رابطه میان جهت‌گیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهت‌گیری مذهبی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، سال 34. شماره 2، ص 31- 37.

    بهرامی احسان، هادی؛ تمنایی فر، شیماو نشریه، زینب. (1384). رابطه بین ابعاد جهت گیری مذهبی یا سلامت روانی و اختلالهای روانشناختی. روان‌شناسی و علوم تربیتی، روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). شماره 5؛ ص 35 -42.

     بهرامی چگنی، ذبیح الله. (1389). بررسی رابطه بین دینداری با اختلالات روانی دانشجویان دانشگاه آزاد خرم‌آباد. مجله روانشناسی و دین . سال سوم، شماره دوم، ص 91 102.

    بوالهری، جعفر؛ احسان منش، مجتبی و کریمی کیسمی، عیسی. (1379). بررسی رابطه بین عوامل تنش زا، میزان توکل به خدا و نشانگان استرس در دانشجویان پزشکی . فصلنامه اندیشه و رفتار، سال ششم، شماره 1؛ ص 25- 34.

    کاپلان و سادوک.(2007). خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی. (1387). جلد دوم، چاپ دهم. تهران : انتشارات ارجمند.

    دلاور، علی (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ویرایش دوم؛ تهران: انتشارات رشد. ص 116-136.

    شریفی، طیبه. (1390). بررسی رابطه نگرش دینی با سلامت عمومی، افسردگی، اضطراب و وسواس در دانش آموزان دختر دبیرستان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.

    فیضی،اسماعیل. (1379). بررسی رابطه اعتقادات مذهبی و برخی رفتارهای بیماران وسواسی. پایان نامه برای دریافت درجه دکترای پزشکی: دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران.

    گلزاری، محمد. (1379). مقیاس عمل به باورهای دینی. خلاصه مقاله همایش دین و بهداشت روان.

    محمدزاده، علی و نجفی، محمود. (1391). پیش‌بینی وسواس مرگ بر اساس سوگیرهای مذهبی: بررسی نقش جنسیت. روان‌شناسی بالینی، ش2، ص66- 71.

    مختاری، عباس؛ عباسعلی، الهیاری و رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم. (1380). رابطه جهت گیری مذهبی با میزان تنیدگی. فصلنامه روانشناسی، دوره 5، سال اول، ص 56- 67.

    نظیری، قاسم؛ دادفر، محبوبه و کریمی کیسمی، عیسی. (1388). نقش پایبندی های مذهبی، باورهای ناکارآمد مذهبی، احساس گناه و باورهای ناکارآمد شناختی در شدت علایم وسواسی- اجباری. مجله روانشناسی و دین؛ سال دوم، ص 76- 81.

    علی، محمدزاده و محمود نجفی. (1382). پیش بینی وسواس مرگ بر اساس سوگیرهای مذهبی : بررسی نقش جنسیت. روان شناسی بالینی، ش 2، ص 66 .رفیعی­هنر، حمید و بزرگی، مسعود. (1386). رابطه جهت گیری مذهبی و خود مهارگری روان شناسی ودین. ش 3. ص 32.

    شریفی، طیبه. (1381). بررسی رابطه نگرش دینی با سلامت عمومی افسردگی و اضطراب در دانشجویان .پایان­نامه کارشناسی ارشد، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی.

    شریفی­نیا، محمدحسین. (1389). الگوهای روان­درمانی یکپارچه با تأکید درمان یکپارچه توحیدی، قم، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.

    نجم عراقی، لعیا. (1379). احساس وجهت گیری مذهبی انسان سالم ازدیدگاه آلپورت،فصلنامه روان‌شناسی دین، تهران.

     

     

    منابع لاتین

    American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th Ed. Washington: Author: 396-432.

    Aardema, F., Kleijer, T.M.R., Trihey, M., O’Connor, K., & Emmelkamp, P. (2006). Inference processes, schizotypal thinking and obsessive-compulsive disorder. Psychol Rep, 99, 213-220.

    Allport, G. W. (1963). Behavioral science, religion, and mental health., Journal of Religion and Health. 2(3): 187-197.

    Allport, G. W. (1968). The person in psychology: Selected essays, Boston, MA, US: Beacon Press.

    Allport, G. W. Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology. 5(4): 432-443.(what)

    Azarbaijani, M. (2009). Religious measurent scale. Qom: Houzeh and andisheh pajoheshgah. (2): 101-109.

    Barlow, D. H., & Durand, V. M. (2007). Abnormal Psychology an integrative approach (5th Ed.), USA: Wadsworth.

    Connor, K.P., & Robillard, S. (1999). A cognitive approach to modifying primary inferences in obsessive-compulsive disorder. Journal of Cognitive Psychotherapy, 13, 1–17.

    Deacon, B.J., & Abramowitz, J.S. (2005). The Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale. Journal of Anxiety Disorders, 19(5), 573-585.

    Benneet, T. (2006). Exhibition, Difference and the Logic of Culture. in, Karp, I. & Kratz, C. (eds), Museum Frictions: Public Cultures/Global Transformations, Durham, NC: Duke University Press, pp:46-69.

    Emmons, R. A. (2000). Personality and forgiveness. In M. E. McCullough،, K. I. Pargament، & C. E. Thoresen (Eds.)، Forgiveness: Theory، research، and practice (pp. 156-175). New York: Guilford Press.

    Jacqueline, M., & Stolley, H. (1997). Coenig, Religion/ spirituality and health among elderly African American and Hispanics. Journal of psychosoc Nuroscience. 35 (11): 32-37.

    Jenilk,  M. (1998). New development in the treatment of obsessive compulsive disorder. Journal of clinical psychiatry, 55(10): 1-5.

    Julien, D., O’Connor, K., & Aardema, F. (2009). Intrusions related to obsessive-compulsive disorder: A question of content or context? Journal of Clinical Psychology, 65, 709–722.

    Koing, H.G. (2001). Religion and mental health International Review of psychiatry. 13: 46-60.

    Kaplon, HI. Sadok, BJ. (2007). Kaplan and Sadok; synopsis of psychiatry. 7th ed. Baltimore: Williams & Wilkins: 516 -712.

    Kenneth, S., & et al. (2003). Dimensions of religiosity and their relationship to lifetime Koizer Barbara et al. Fundamental of nursing 6th ed. New Jersey: tall.

    Fisher, P.L., & Wells, M.J. (2005). How effective are cognitive and behavioral treatments for obsessive compulsive disorder? A clinical significance analysis. Behaviour Research and Therapy, 43, 1543-1558.

    Greenberg, D., Witztum, E., & Pisante, J. (1987). Scrupulosity: Religious attitudes and clinical presentation. British Journal of Medical Psychology, 60, 29- 37.

    Giles, D. (2002). Advanced research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.

    Goodman, W. K., Price, L. H., Rasmussen, S. A., Mazure, C., Delgado,P., Heniger, G. R., et al. (1989). The Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale. II. Validity. Archives of General Psychiatry, 46, 1012–1016.

    Rachman, S. (1999). A cognitive theory of obsessions: Elaborations. Journal of Behavior Research and Therapy. 36: 385- 401.

    Rasmussen, S. A & Eisen, J. L. (1992). The epidemiology and differential diagnoses of obsessive compulsive disorder. Journal of Clinical Psychiatry. 53: 4-10.

    Reynolds, P.M., & Salkovskis, P.(1991). The relationship among guilt, dysphoria, anxiety and depression in a normal population: An attempted replication. Behavior Research and Therapy, 29, 259-265.

    Rachman, S. (1999). A cognitive theory of obsessions: Elaborations. Behavior Research and Therapy. 36: 385- 401.

    Rachman, S., & Hodgson, R.J. (1980). Obsessions and compulsions. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

    Rachman , S,. Hodson, R. & Marks , J. M. (1993). The treatment of obsessive-compulsive neurotics by modeling and flootding in vivo. Behavior Research and Therapy, vol. 11. 463-471.

    Niler, E. R., & Beck, S. J. (1989). The relationship among guilt, dysphonia, anxiety and obsessions in normal population. Behavior Research and Therapy, 27, 213-220.

    Salkovskis, P., & Kirks, I. (1989). Cognitive behavioral factors and the persistance of intrusive thoughts in obsessional problems. Behaviour Research and Therapy; 27: 677-84.

    Stekette, G.S., White, K., Quay, S., Dam, C.V. & Ianssens, J.M. (2004). Religion and guilt in OCD patients. Journal of Anxiety Disorders. 5: 359-367.

    Sullivan, M., & et al. (1997). Functional Status in Coronary artery disease: a one year prospective study of the role of anxiety and depression. Journal of American Medician. 103: 348-356.

    Shahbazi, A. (1998). Evaluation of relation between religious & mental health. Thesis for received MS in medical psychology from Islamic republic Azad University Branch Rode Hen.

    Tiliopoulos, N. & et al. (1967). The means and ends of religiosity: A fresh look at Gordon Allport's religious orientation dimensions. Journal of Personality and Individual Differences. 42 (8): 1609-1620.

    Ting, T. & et al. (2000). Ethnic/cultural identity salience and convict styles in four US ethnic groups. International Journal of Intercultural Relations. 24: 47- 81.

    Timothy, B., Smith. M. E., & McCullough, J. P. (2003). Religiousness and Depression. Evidence for a main Effect and the Moderating Influence of Stressful Life Events. Journal of Psychol Bulletin. 129(4): 614- 636.

    Theodore, F. Witzig, J.R. & Alecpollard, C. (2013). Obsessional beliefs, religious beliefs, and scrupulosity among fundamental Protestant Christians. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders. 21(5): 217-293.

    Taylor, S., Abramowitz, J. S., & McKay, D. (2006). Cognitive-behavioral models of obsessive- compulsive disorder. In M. M. Antony, C. Purdon, & L. Summerfeldt (Eds.), Psychological treatment of OCD: Fundamentals and beyond (pp. 9–29). Washington DC: American Psychological Association Press.

    Yossifova, M. & Morizot, J. (2009). Religion and judgment of obsessionality. Mental Health. Journal of Religion and Culture. 2: 145-151.

    Yossifova, M., & Loewenthal, K.M. (1999). Religion and judgement of obsessionality. Mental Health, Religion and Culture, 2, 145-151.

    Yaxin L. B. S. (2009). Religiosity and Chinese immigrants’ marriage. Unpublished master thesis, Louisiana state university. http://etd.lsu.edu/docs.

    Wells, A., & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective. Hove, UK: Erlbaum.

    Wells, A. (2009). Meta-cognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York: Guilford Press.

    Van Oppen, P., Arntz, A. (1994). Cognitive therapy for obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy; 32: 79-87.

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, رساله در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه باورهای ناکارآمد مذهبی و جهت‌ گیری مذهبی در افراد مبتلا به اختلال وسواس و افراد عادی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت