پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران

تعداد صفحات: 146 فرمت فایل: word کد فایل: 260
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران

    اشتیاق شغلی به­ عنوان حالت ذهنی مثبت و خوشایند مرتبط با کار تعریف می­شود که شامل سه بعد قدرت، تعهد و جذب می باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه ابعاد شخصیت هگزاکو (HEXACO) با اشتیاق شغلی و جهت­گیری هدف در بین دبیران می­باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه دبیران مقطع دبیرستان استان اردبیل که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تدریس هستند. نمونه شامل 280 نفر (142 نفر زن و 138 نفر مرد) می­باشد که از طریق نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه ابعاد شخصیت هگزاکو (60 آیتمی)، پرسشنامه اشتیاق شغلی (17 آیتمی) و پرسشنامه جهت­گیری هدف معلم (16 آیتمی). داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین ابعاد صداقت-تواضع، برون­گرایی، توافق پذیری، باوجدان بودن و گشودگی به تجربه و اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. بعد تهییج پذیری با اشتیاق شغلی رابطه معناداری نشان نداد. همچنین ابعاد صداقت-تواضع، برون­گرایی و گشودگی به تجربه با جهت­گیری هدف رابطه مثبت و معناداری داشتند ولی ابعاد تهییج پذیری، توافق پذیری و باوجدان بودن با جهت­گیری هدف رابطه معناداری نشان نداد. نتایج رگرسیون نشان داد که اشتیاق شغلی و جهت­گیری هدف از روی ابعاد شخصیت هگزاکو قابل پیش بینی است. به طوری­که می­توان گفت که به ترتیب سهم متغیرهای برون­گرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن در پیش بینی اشتیاق شغلی و سهم متغیرهای صداقت-تواضع، برون­گراییبه ترتیب در پیش بینی جهت­گیری هدف معنادار است. رابطه مثبت و معناداری بین اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف یافته شد. نتایج نشان داد که اشتیاق شغلی در میان زنان بیشتر از مردان است اما از نظر جهت­گیری هدف تفاوتی میان دو جنس مشاهده نشد. بنابراین این پژوهش نشان داد که بین ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف رابطه معناداری وجود دارد.

    مقدمه

       سازمان­ها امروزه نیاز به کارکنانی با انرژی و مشتاق دارند. کسانی که نسبت به شغلشان اشتیاق و علاقه زیادی دارند. بطور کلی، کارکنان مشتاق به طور کامل مجذوب شغل­شان می­شوند و تکالیف شغلی­شان را به طرز مطلوبی به انجام می­رسانند (باکر و لیتر، 2010). در طی سال­های اخیر، مطالعه و تحقیق در زمینه روانشناسی مثبت یک رویکرد بدیع را برای بسیاری از روانشناسان اجتماعی پدید آورده است. این رویکرد بر مطالعه علمی تجربیات مثبت، شادی و بهزیستی روانشناختی و منابع انسانی مثبت به جای تأکید بر نشانه­های اندوه و مفاهیم منفی، تمرکز دارد (سلیگمن[1]، 2003).به دلیل اثرات برجسته تجربیات مثبت بر افزایش بهره وری و روحیه نیروی کار پدیده­ها و مفاهیم مثبت در زمینه کاری، شایسته توجه قابل ملاحظه­ای هستند.

       یکی از مهمترین سازمان­ها در هر کشوری، سازمان آموزش و پرورش است. مهمترین عامل پیشرفت نظام تعلیم و تربیت یک جامعه وجود معلمان با انگیزه و اثربخش می­باشد. معلمانی که به عنوان اصلی­ترین عنصر فرایند یاددهی­-­یادگیری می­توانند با داشتن سطح بالایی از انگیزه و روحیه، اثربخشی نظام آموزشی یک کشور را تضمین نمایند. اما براساس واقعیات موجود گاهی بین انتظارات جامعه و نظام تعلیم و تربیت معلمان، از یک سو و تأمین نیازها و خواسته­های آنان از سوی دیگر نوعی عدم تعادل به چشم می­خورد. این عدم موازنه و شکاف موجود می­تواند بروی نگرش معلمان نسبت به شغل­شان اثر بگذارد.شناخت ویژگی­های شخصیتی معلمان که بر عملکرد آنان در محیط آموزشی اثر می­گذارد و نگرش آنها را نسبت به شغل­شان را تحت تأثیر قرار می­دهد (سمیع زاده، 1377). از طرف دیگر هدف پیشرفت بصورت گسترده به عنوان سازه­ای مهم در رفتار فرد در موقعیت­های آموزشی تشخیص داده می­شود (دوویک، 1986؛ نیکولز، 1984؛ به نقل از الیوت و گیبل، 2001).بر همین اساس بسیاری از نظریه پردازان انگیزش معتقد هستند که ویژگی­های شخصیتی و منبع منشی (پیش آماد­گی­ها) منبع مهمی است که انگیزه افراد در رفتار، عملکرد و یادگیری را تحت تأثیر قرار می­دهد (زویگ و وبستر[2]، 2004). فضای آموزشی معلمانی را می­طلبد که انگیزه دهند و به حرکت درآورند، تحول بخشند و نیز خود متحول گردند، راه بنمایند و تسهیل یادگیری کنند و لذا خود باید انگیزه داشته باشند. انگیزه عامل حرکت، علاقه و تقویت کننده­­ی آن است. انتخاب معلمانی باانگیزه و مؤثر که بتوانند جوانان آینده را پرورش دهند و برای آینده­ای بهتر مجهز نمایند از اهداف عالی آموزش و پرورش در هر جامعه است. بنابراین میزان علاقه و رضایت به شغل معلمی از جمله عواملی است که نقش مهمی در کارایی آنها خواهد داشت (فامیل رشتی،1372). بنابراین این پژوهش سعی بر این دارد که به بررسی ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران بپردازد.

     

    1-2 بیان مسأله

       امروزه جهان در آستانه قرن بیست و یکم با تحولات عظیم و پی در پی روبرو است. تحولاتی که دانش­ها و نیازمندی­های جدیدی می­آفریند، نیازهایی که از یک طرف به رفاه بیشتر جوامع کمک می­کند و از طرف دیگر بر مشکلات آن می­افزاید.این تحولات روز­به­روز بار و مسئولیت نهادها و سازمان­های اجتماعی را سنگین­تر می­کند.از جمله نهادهایی که ارتباط مستقیم با این تحولات دارد و لزوماً باید با این تحولات هماهنگ شود،"آموزش و پرورش" است.آموزش و پرورش مهمترین نهاد اجتماعی برآمده از متن جامعه و در عین حال سازنده و تکامل دهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری کاملاً محسوس است. از میان سازمان­های گوناگونی که در آموزش و پرورش به طور رسمی فعال هستند، مدرسه­ها عموماً و دوره متوسطه خصوصاً، به عنوان یک سازمان اجتماعی حساس نقش مهمی در تحقق هدف­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عهده دارند و لازمه تحقق این هدف­ها، ایجاد و تقویت محیط­های جذاب و داشتن مدیران و کارکنان راضی و خشنود است(کابلی،1379).

       رفتار کارکنان سازمان در بعد فردی متأثر از عوامل چهارگانه نگرش،شخصیت،ادراک و یادگیری است(رابینز،2005).از این رو آگاهی از نگرش­های کارکنان در زمینه کار و سازمان برای مدیران و کارمندان ضروری است(فرهنگی و حسین زاده،1384). بیشتر پژوهش­هایی که اخیراً درحیطه­ی رفتار به عمل آمده است ناظر برنگرش­های شغلی افراد درسازمان­های کاری مربوط به خودشان است.درمیان این نگرش­ها واژه دلبستگی کاری یااشتیاق شغلی[3] مدت زیادی نیست که وارد رفتارسازمانی شده است وتعریفی که می­توان ازآن ارائه داد این است که اشتیاق شغلی(شغل را معرف خود دانستن) به درجه یا میزانی اطلاق می­شود که شخص شغلش را معرف خود وکار یا عملکردش را موجب سربلندی وکسب حیثیت واعتبارش می­داند(رابینز،1377).

    اشتیاق شغلی به عنوان یک مفهوم شغلی نتیجه تمایل اخیر به روانشناسی مثبت­نگر برروی نیروهای انسانی، عملکرد بهینه وتجارب مثبت در کار توجه می­کند(شوفلی وباکر[4]،2004). براساس این جنبش نه تنها نتایج منفی ازقبیل فرسودگی، بدکاری وضعف بلکه پدیده­های مثبت درمحیط کار شایستگی توجه وبررسی را دارند (باغبان سیچانی،پورعباس و عابدی، 1386).

       شوفلی وهمکاران (2002)اشتیاق شغلی رابه عنوان یک حالت راضی کننده ومثبت مرتبط با کار دانسته­اند که با انرژی، فداکاری وشیفتگی حرفه­ای مشخص می­شود. برخلاف کسانی که ازفرسودگی شغلی رنجمی­برند، کارمندان دارای اشتیاق شغلی احساس قدرت وخود را برای برآورده کردن مسئولیت­های شغلی شان توانمند می­بینند. به عبارت دیگر دراشتیاق شغلی احساس رضایت­­مندی وجود داردوبرخلاف آن درفرسودگی شغلی فرد احساس خلاء وبی معنی بودن زندگی می­کند. اشتیاق شغلی چیزی بیش ازیک وضعیت هیجانی گذراوخاص می­باشد و به یک حالت پایای سرایت کننده وهیجانی شناختی اشاره دارد که برروی موضوع واقعه یا رفتارخاص متمرکز می­شود ازطرف دیگر اشتیاق شغلی راکه یک حالت ذهنی و عاطفی[5]کارمند می­باشد،نباید بایک ویژگی شخصیتی که یک خصلت پایدار می­باشد وحکایت ازواکنش ویژه شخصی دارد، اشتباه شود. انرژی حرفه­ای به سطح بالایی از انرژی وانعطاف­پذیری ذهنی درحین کارکردن ومیل به تلاش زیاد درکار و پایداری دروضعیت­های دشوار اشاره دارد. بنابراین یک کارمند که احساس می­کند انرژی حرفه­ای زیادی دارد شدیداً به کارش راغب است و درزمان مواجهه با مشکلات وسختی­های کارپایداری زیادی دارد. این بعد اشتیاق رابه عنوان یک بعد انگیزشی درنظر گرفته­اند و به نظر می­رسد که انرژی حرفه­ای شباهت منطقی بیشتری با انگیزه درونی دارد(شوفلی و باکر،2004).

       بعد دوم اشتیاق شغلی با درگیری ذهنی کامل درکارمشخص می­شود به تجربه یک احساس مهم بودن رغبت، شهود، افتخار وچالش درکاراشاره دارد. این بعداشتیاق شغلی، تا حدودی شباهت­هایی با مفهوم سنتی درگیری شغلی[6] یا تعهد شغلی دارد که به عنوان ارتباط روانی کارمند با شغلش وانجام وظایف مرتبط با آن، تعریف شده است(شوفلی وباکر، 2004).

       بعدسوم اشتیاق شغلی یعنی شیفتگی حرفه ای به تمرکز کامل وغرق شدن درکاراشاره دارد، به طوری که زمان درحین کار برفرد خیلی سریع می­گذرد وبرای فرد سخت است که ازکارش جداشود (شوفلی وباکر، 2004).

       صرف نظر از دیدگاه­ها و تعاریف مختلفی که در مورد اشتیاق شغلی وجود دارد عوامل متعددی نیز می­تواند با اشتیاق شغلی ارتباط داشته باشدکه می­توان به عوامل جهت­گیری هدف[7] و شخصیت اشاره کرد.

       نظریه جهت­گیری هدف پیشرفت[8]،یکی از جدیدترین رویکرد­هایی است که در سه دهه­ی اخیر به حیطه­ی روانشناسی انگیزش وارد شده است.این نظریه عمدتاً حاصل تلاش روانشناسانی است که در حیطه­های انگیزش،رشد،روانشناسی تربیتی و روانشناسی اجتماعی فعالیت می­کنند.در واقع جهت­گیری هدف بیانگر الگوی منسجمی از باورهای فرد است که سبب می­شود تا فرد به روش­های مختلف به موقعیت­ها گرایش پیدا کند و در آن زمینه به فعالیت بپردازد و در نهایت پاسخی را ارائه دهد(آمز[9]،1992).

     

    [1]-Scligman

    [2]-Zeweig &Webester

    [3]-work engagement

    [4]-Schaufeli & Baker

    [5]-affective

    [6]-job involvement

    [7]-Goal orientation

    [8]-Achievement goal orientation

    [9]-Ames

  • فهرست و منابع پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران

    فهرست:

    فصل اول مقدمات و کلیات

    1-1 مقدمه........................................................................................................................................................ 2

    1-2 بیان مسئله............................................................................................................................................... 4

    1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ....................................................................................................... 12

    1-4 فرضیه­های پژوهش ............................................................................................................................... 13

    1-5 سؤالات پژوهش...................................................................................................................................... 14

    1-6 اهداف پژوهش......................................................................................................................................... 14

    1-7 تعریف مفهومی متغیرها........................................................................................................................ 15

    فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1 مبانی نظری............................................................................................................................................. 18

    2-1-1 مبانی نظریشخصیت........................................................................................................................ 18

    2-1-1-1 تعریف شخصیت......................................................................................................................... 18

    2-1-1-2 نظریه پنج عاملی....................................................................................................................... 18

    2-1-1-2-1 برون گرایی............................................................................................................................ 22

    2-1-1-2-2 توافق پذیری......................................................................................................................... 22

    2-1-1-2-3 روان رنجوری......................................................................................................................... 22

    2-1-1-2-4 باوجدان بودن (وظیفه شناسی)....................................................................................... 23

    2-1-1-2-5 گشودگی به تجربه............................................................................................................... 23

    2-1-1-3 نظریه 6 عاملی شخصیت........................................................................................................ 24

    2-1-1-4 یافته­های تجربی از مطالعات واژگانی ساختار شخصیت.................................................. 25

    2-1-1-5 ابعاد 6 عامل شخصیت HEXACO و مقیاس­های آن............................................... 25

    2-1-1-5-1 صداقت-تواضع و مقیاس­های آن..................................................................................... 25

    2-1-1-5-2 تهییج پذیری و مقیاس­های آن........................................................................................ 26

    2-1-1-5-3 برون­گرایی و مقیاس­های آن............................................................................................. 28

    2-1-1-5-4 توافق پذیری و مقیاس های آن....................................................................................... 29

    2-1-1-5-5 باوجدان بودن و مقیاس­های آن....................................................................................... 30

    2-1-1-5-6 گشودگی به تجربه و مقیاس های آن............................................................................. 31

    2-1-1-6 رابطه های مورد انتظار با سایر متغیرها............................................................................... 32

    2-1-1-6-1 برون گرایی، باوجدان بودن و گشودگی به تجربه....................................................... 32

    2-1-1-6-2 تهییج پذیری و توافق پذیری........................................................................................... 33

    2-1-1-6-3 صداقت-تواضع..................................................................................................................... 33

    2-1-1-6-4 تفاوت­های جنسیتی............................................................................................................ 33

    2-1-1-7 پایه های تجربی مدل HEXACO................................................................................... 34

    2-1-1-8 پایه های نظری........................................................................................................................... 34

    2-1-1-9 اعتبار افزایشی ساختار HEXACO نسبت به BF وFFM.................................... 35

    2-1-1-10 مطالعات مرتبط با هگزاکو.................................................................................................... 36

    2-1-1-10-1 گرایشات فوبیک............................................................................................................... 36

    2-1-1-10-2 هگزاکو، هیجان خواهی و خطرجویی......................................................................... 37

    2-1-1-10-3 هگزاکو، نوع دوستی و جناح چپی.............................................................................. 37

    2-1-2 اشتیاق شغلی: مفهوم روانشناختی نو ظهور ........................................................................... 38

    2-1-2-1 نظریه های اشتیاق شغلی........................................................................................................ 39

    2-1-2-1-1 نظریه کان.............................................................................................................................. 39

    2-1-2-1-1-1 ابعاد اشتیاق از نظر کان............................................................................................... 40

    2-1-2 نظریه شوفلی.................................................................................................................................... 41

    2-1-2-2 اشتیاق شغلی و دیگر متغیرها............................................................................................... 46

    2-1-2-2-1 اشتیاق و فرسودگی شغلی................................................................................................ 46

    2-1-2-2-2 مدل منابع و تقاضاهای شغلی............................................................................................ 47

    2-1-2-2-3 چهارچوب فرضی................................................................................................................. 49

    2-1-2-2-4 اشتیاق و اعتیاد به کار (پرکاری)..................................................................................... 51

    2-1-2-2-5 اشتیاق و شخصیت ............................................................................................................ 52

    2-1-2-2-6 روابط با ویژگی­های اجتماعی-جمعیت شناسی.......................................................... 53

    2-1-3 جهت گیری هدف........................................................................................................................... 54

    2-1-3-1 نظریه های جهت گیری هدف................................................................................................ 54

    2-1-3-2 جهت گیری هدف و دیگر متغیرها....................................................................................... 57

    2-1-3-2-1 جهت گیری هدف و آگاهی فراشناختی........................................................................ 57

    2-1-3-2-2 جهت گیری هدف و پیشرفت تحصیلی......................................................................... 58

    2-1-3-2-3 جهت گیری هدف و ادراک ساختار کلاس................................................................... 60

    2-1-3-3 جهت گیری هدف آموزش...................................................................................................... 60

    2-2 پیشینه پژوهش...................................................................................................................................... 63

    2-2-1 پیشینه داخلی................................................................................................................................... 63

    2-2-2 پیشینه خارجی................................................................................................................................. 67

    فصل سوم : مواد و روش­ها

    3-1 نوع پژوهش.............................................................................................................................................. 78

    3-2 جامعه آماری و گروههای نمونه، روش نمونه گیری...................................................................... 78

    3-3 ابزارهای پژوهش..................................................................................................................................... 78

    3-3-1 پرسشنامه ابعاد شخصیت هگزاکو................................................................................................. 79

    3-3-2پرسشنامه اشتیاق شغلی.................................................................................................................. 80

    3-3-3 پرسشنامه جهت گیری هدف........................................................................................................ 81

    3-4 روش اجرای پژوهش.............................................................................................................................. 82

    3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری................................................................................................................ 82

    فصل چهارم: یافته ها

    4-1 داده­های توصیفی.................................................................................................................................... 84

    4-2 تحلیل داده ها.......................................................................................................................................... 86

    4-3 جمع بندی............................................................................................................................................... 95

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1 بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................................. 97

    5-2 محدودیت ­های پژوهش........................................................................................................................ 111

    5-3 پیشنهاد هایی برای پژوهش های آینده............................................................................................ 111

    5-4 پیشنهادات کاربردی............................................................................................................................... 111

     

    فهرست منابع

    منابع فارسی.................................................................................................................................................... 112

    منابع انگلیسی................................................................................................................................................. 115

     

    پیوست

     

    ضمیمه الف.................................................................................................................................................................

    ضمیمه ب...................................................................................................................................................................

    ضمیمه ج....................................................................................................................................................................

     

     

    .

    منبع:

    احمدی، پ؛ طهاماسبی، ر؛  باباشاهی، ج؛ فتاحی، م. 1389. نقش عوامل شخصیتی در شکل گیری اعتیاد به کار. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3. ص 46- 65.

    امیرنژاد،ق ؛ و محسن نسب،م.1386.بررسی رابطه شخصیت ورضایت شغلی(نظریه جان هالند) دبیران شهرستان بهبهان.

    باغبان سیچانی، ا. ؛ پورعباس، ع . ؛ و عابدی، م. 1386. اشتیاق شغلی یک مفهوم جدید درمشاوره شغلی. مجموعه مقالات هفته پژوهش.

    پالاهنگ، ح. 1387. هنجاریابی آزمون 6 عاملی شخصیت برای دانشجویان ایرانی و بررسی کارایی تشخیص و غربالگری عامل هیجان­پذیری آزمون در مراکز مشاوره دانشجویی. پایان نامه دکتری رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه اصفهان.

    پورعباس، ع. 1387. اثربخشی شرکت در کارگاه­های خودکارآمدی حرفه­ای بر اشتیاق شغلی کارمندان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه اصفهان.

    تقی پور، آ. 1389. طراحی و آزمودن الگویی از رابطه بین فرهنگ سازمانی و برخی از پیامدهای سازمانی. هشتمین کنفرانس بین­المللی مدیریت.

    حسینی، ف. و لطیفیان، م. 1388. پیش بینی جهت­گیری هدف با استفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. مطالعات روانشناختی، دوره 5، شماره 1. ص 73-94.

    خرمایی، ف. 1385. بررسی مدل علی ویژگی­های شخصیتی، جهت­گیری انگیزشی، و سبک­های شناختی، پایان­نامه دکتری، شیراز، دانشگاه شیراز.

    رابینز، ا. 1377. رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه­ها،کاربردها(ترجمه ی علی پارسائیان وسید محمد اعرابی). دفتر پژوهش های فرهنگی. جلد اول.

    رضویه، ا؛ معین،ل؛ و بهلولی اصل، ف. 1389. نقش ویژگی­های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان متاهل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر شیراز. فصلنامه علمی-­پژوهشی زن و جامعه، سال اول، شماره چهارم، ص 1-18.

    زادیونسی، ص. 1389. ارتباط پنج عامل بزرگ شخصیتی با اشتیاق شغلی و سلامت روانی دبیران. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی.

    سمیع زاده، ح.، 1377، بررسی رابطه نوع شخصیت و ویژگی های فردی دبیران مدارس متوسطه شهر کرمان با رضایت شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه باهنر کرمان.

    شجاعی فرد، ح. ، 1379. رابطه رضایت شغلی مدیران دانشکده ها با تعهد سازمانی آنان در دانشگاه فردوسی مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.

    شولتز،د.،شولتز ،س.،1385. نظریه­های شخصیت (چاپ نهم)ترجمه:سیدیحیی سید محمدی.تهران: نشر ویرایش.

    عباسی، د.، 1377. بررسی عوامل موثر برتعهد شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    فامیل رشتی، م. 1372. بررسی رابطه بین نگرش دانشجو-معلمان نسبت به شغل معلمی با ویژگی­های شخصیتی آن­ها در مراکز تربیت معلم دخترانه و پسرانه شهرستان همدان در سال تحصیلی 72-71. کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه تربیت معلم.

    فرهنگی، ع.ا و حسین زاده، ع. 1384. دیدگاه­های نوین درباره تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره 157، ص 21-16.

    فیست، ج و جی. فیست، گ. 1388. نظریه­های شخصیت (ترجمه یحیی سید محمدی)، تهران: انتشارات روان، چاپ پنجم، ص12.

    کابلی، م.ز. 1379. ارتباط بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی دیران تربیت بدنی آموزش و پرورش کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

    نریمانی، م ؛ خان­بابازاده، م و فرزانه، س. 1386، بررسی ویژگی های شخصیتی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه های اردبیل، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،شماره 1،ص77-83.

    نظرپور صمصامی، پ. 1385.رابطه ویژگی های شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، و متوسطه در شهرستان مسجد سلیمان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی. شماره 10 و 11.ص121-146.

    نوری، ا؛ عریضی، ح؛ زارع، ر؛ بابامیری، م. 1389. ارتباط مؤلفه­های اشتیاق شغلی با ابعاد تعهد سازمانی. فصلنامه تازه­های روانشناسی صنعتی و سازمانی، سال اول، شماره 5. ص 15-9

    هاشمی، ل؛ لطیفیان، م. 1388. بررسی رابطه بین کمال گرایی و جهت گزینی هدف در میان دانش آموزان پیش دانشگاهی دولتی (با گرایش­های علوم تجربی و ریاضی). مطالعات روانشناختی، دوره 5، شماره 3. ص 1-13.

     

     

    منابع انگلیسی:

     

    Acuna, S.T., Gomez, M., & Juristo, N. 2009. How do personality, team processes and task characteristics relate to job satisfaction and software quality?. Information and Software Technology. 51:627-639.

    Ames, C. 1992.Classrooms: Goal structures and student motivation. journal of Educational Psychology. 84: 261-271.

    Ashton, M.C., & Lee, K. 2004. Psychometric   properties   of   the   HEXACO Personality  Inventory Multivariate Behavioral Research. 39:329-358.

    Ashton, M.C & Lee K. 2001. A theoretical basis for the major dimensions of personality. European journal of personality. 15: 327-353.

    Ashton, M.C & Lee, K. 2009. emprical theorical and practical advantages of the HEXACO model of personality structure.

    Ashton, M. C., & Lee, K. 2009. The HEXACO-60: A short measure of the majordimensions of personality. Journal of Personality Assessment. 91: 340–345.

    Ashton, M. C., Lee, K., Perugini, M., Szarota, P., de Vries, R. E., Di Blas, L., et al. 2004.A six-factor structure of personality-descriptive adjectives: Solutions from psycholexical studies in seven languages. Journal of Personality and Social Psychology. 86: 356–366.

    Ashton, M. C., Lee, K.,& Son, C. 2000. Honesty as sixth factor of personality: correlations with Machiavellianism, primary psychopathy, and social androitness. European journal of personality. 14: 359-368.

    Ashton, M. C., Lee, K., Vernon, P. A., & Jang. K. L. 2000. Fluid intelligence, crystallized intelligence, and the openness/intellect factor. Journal of Research in Personality. 34: 198-207.

     Ashton M.C., Lee, K., Visser, B. & pozzeboen, J. 2008.phobic tendency  whitin the five factor model and HEXACO model of personality structure. Journal of Research in  Personality. 42: 734-746.

    Avolio, B.J., gardner, W.L., Walumbwa, F.O., Luthans F. & May D.R. 2004. Unlocking the mask: a look at the process bywhich authentic leader impact follower attiudes and behaviors. Leadership Quarterly. 15: 801-823.

    Bakker, A. B., & Leiter, M. P. (Eds.). 2010. Work engagement: A handbook of essential theory and research. NewYork: Psychology Press.

    Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. 2000. Burnout contagion processes amongteachers. Journal of Applied Social Psychology. 30: 2289–2308.

    Bakker, A ., & Schaufeli, W. 2004. Job demands, job resources, and their relation-ship with burnout and engagement: a multi-sample study. Journal of Organi-zational Behavior. 25: 293-315

    Bipp, T., Steinmayr, R., & Spinath, B., 2008. Personality and Individual Differences 44.1454-1464.

    Bourdage. J. S., Lee, K., Ashton, M. C. and Perry,A. 2007. Big Five and HEXACO model personality correlatesof sexuality. Personality and Individual Differences. 43: 1506–1516.

    Braten, I., & Stromso O. H. 2001. Epistomological belief and implicittheoriesof intelligenceaspredictorsofachievement goals.Contemporary Educational psychology. 29: 374-388.

    Brock,L., Nishida, T, Chiang, S., Grimm, K., & Rimm-Kaufman, S. (2008). Children’s Perceptions of the Classroom Environment and Social andAcodemic Performance, Journal of School Psychology. 46: 129-149.

    Burke, J. R., and El-Kot, G. 2010. Work engagement Among Managers and Professionals in Egypt. African Journal of Economics and Management Studies. 1: 42-60.

    Burke, R, Matthiesen, s and Pallesen, s, 2006. “Personality correlates of work holism” Personality and Individual Differences. 40–1233.

    Butler, R. 2000. What learners want to know: the role of achievement goalsin shaping information seeking, learning, and interest. InJ. M. Harackiewicz, & C. Sansone (Eds.), Intrinsic and extrinsic motiva-tion:Thesearch for optimal motivation and performance. 161-194.San Diego, CA: Academic.

    Butler, R. 2007. Teacher achievement goal orientations and associations with teacher, help seeking: examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology. 99: 241-252.

    Butler, R., & Shibaz,L. 2008. Achievement goals for teaching as predictors of students, perception of instructional practices and students, help seeking and cheating.Learning and Instruction. 18: 453-467.

    Bulter, R., Retelsdorf, J., Streblow, L., & Schiefele, U.2010.Teacher goal orientations for teaching: Associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout. Learning and Instruction. 20: 30-46.

    Church, M. A., Elliot, A. J., & Gable, S. L. 2001. Perceptions of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes.  Journal of Educational Psychology. 93: 43–54.

    Chirumbolo, A. & Leone L. 2010. Personality and politics: The role of the HEXACO model of personality in predicting ideology and voting. Personality and Individual Differences. 49: 43–48

    8.Chu Chen, y. 2005. Study of  the relationship of personality traits and job satisfaction, among professional sales representatives in the pharmacecutical industry in Taiwan.

    Csikszentmihalyi, M. 1990. Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper & Row.

    Daft, R.L.2000. Management the Dryden press, 5th edition.

    De Jesus, S. N., & Lens, W. 2005. An integrated model for the study ofteacher motivation. Applied Psychology: An International Review. 54: 119-134.

    Day,E.A, Radosevich, D. J & Chasteen, C. S. 2003. Construct and Criterionrelated validity of fourcommonly used goal orientationinstruments,Contemporary Educational Psychology. 28: 434-464.

    Demerouti, E., Bakker, A ., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. 2001. The job demandse resources model of burnout. Journal of Applied Psychology. 86: 499 -512 .

    Elliot, A. 1999. Approach and avoidance motivation and achievementgoals, Educational Psychology. 34: 169-189.

    Elliot, A., &McGregor, H . 2001. 2*2 achievement goals framework .journal of personality and Social Psychology.80(3):501-519.

    Elliot. A.J., & Thrash, T.M. 2001.AG and hierarchical model of a motivation. Educational Psychology Review. 13:139-156.

    Elliot, A. J., & Thrash, T. M. 2002. Approach-avoidance motivation in personality: Approach and avoidance temperaments and goals. Journal of Personality and Social Psychology. 82: 804–818.

    Giallonardo, L.M., Wong, C.A,. Iwasiw, C.L. 2010. Authentic leadership of preceptors: predictor of new graduate nurses/ work engagement and job satisfaction.Journal of Nursing Management. 18: 933-1003.

    Goldberg, L. R. 2001. Analyses of Digman’s child-personality data: Derivation of Big-Five factor scores fromeach of six samples. Journal of Personality. 69: 709-743.

    Gonza´lez-Roma´, V., Schaufeli, W.B., Bakker, A.B. and Lloret, S. 2006. “Burnout and work engagement: independent factors or opposite poles?”, Journal of Vocational Behavior. 62: 165-74.

    Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L. & Akey, K. L. 2004. Predicting high  school  students’ cognitive  engagement  and  achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology. 29: 462-482.

    Gutman, L.M. 2006. How Student and Parent Goal Orientations and Classroom Goal Structures Influence the Math Achievement of African Americans During the High School Transition.Contemporary Educational Psychology. 31: 44–63.

    Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. 2006. Burnout and work engagement among teachers.Journal of School Psychology. 43: 495–513.

    Halbesleben, J. R. B. 2008. “A meta- analysis of  work engagement: Relationships with burnout, demands, resources and consequences” In A. Bakker & M. P. Leiter (Eds.). Work engagement: Recent developments intheory and research. London: Rutledge.

    Hardré,  P.  L.,  Crowson,  H.  M.,  Debacker,  T.  K., &  White,  D.  2007.  Predicting  the  academic  motivation of rural high school students. The Journal of Experimental Education. 75 (4): 247-269.

    Hilbig, B. E., & Zettler, I. 2009. Pillars of cooperation: Honesty–Humility, socialvalue orientations, and economic behavior. Journal of Research in Personality. 43: 516–519.

    Hunter, Schneider. 1998. The relationship of personality and job setting to job satisfaction. United states international university .P 118.

    Hyun, J. K,. Kang,. H. Sh., and Nancy, Swanger. 2009. Burnout and engagement: A comparative analysis using the Big Five personality dimensions International Journal of Hospitality Management, Volume 28, (1): 96-104.

    Judge,T.A & Ilis, R.2002. Relationship of personality to performancemotivation: a meta- analysis, Journal of Applied Psychology. 87: 797-807.

    Kaplan, A., Martin, L. & Maehr, 2007. The contiributions and prospects of goal orientation theory. Educaional Psychology Review.19: 141-184.

    Kaplan, A., & Middleton, M.JJ. 2002.

    Karatepe, O., Olugbad,  O. 2009.  The  effect of job  and  personal resources on hotel employees work engagement. International Journal of Hospitality Management. 28: 504-512.

    Kim, H.J., Shin, K.H., Umbreit, w. 2007.Hotel job burnout ;the role of personalitycharacteristics.International Journal of Hospitaliy Management. 421_434.

    Kahn, W.A,1990.Psychological condition of personal engagement and disengage-ment at work. Academy of management journal 33(4):692-724.

    Kristof-Brown, A. L., Zimmerman, R. D., & Johnson, E. C. 2005. Consequences ofindividuals’ fit at work: A meta-analysis of person-job, person-organization,person-group, and person-supervisor fit. Personnel Psychology. 58: 281–342.

    Langelaan, S., Bakker, A.B., Schaufeli, W.B., Van Rhenen, W. and Van Doornen, L.J.P. 2006, “Do burned-out and work-engaged employees differinthe functioning of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis?”, Scandinavian Journal of Work, Environment, and Health, Vol. 32: 339-348.

    Lawson, L. 1999. Determinants ofgoalorientation, Paper presented at theannual meeting of the academy of management, Chicago, I., L.

    .Lee , K., & C.Ashton ,M. 2005. Personality traits beyond the big five: Are they within the HEXACO space?.Journal of personality.1437-1462.

    Lee, K., Ashton, M. C., & de Vries, R. E. 2005. Predicting workplace delinquency andintegrity with the HEXACO and Five Factor models of personality structure. Human Performance. 18: 179–197.

    Liem, A.D., Lau, s., & Nie, Y. 2008. The role of self - efficacy, task value, and achievement goals  in  predicting  learning  strategies,  task  disengagement, peer relationship, and achievement outcom. Contemporary Educational Psychology. 33:486-512.

    Linsay,J. E & Scott, W. D. 2005. Dysphoria and self esteemfollowing anachievement and personality style:theories of vulnerability.CognitiveTherapy and Research. 29: 769-785.

    Luthans, F., A.o, B.J. 2003. Authentic leadership: a positive developmental approach. In positive Organizational scholarship (K.S.Cameron, J.E. Dotton & R.E. Quinn eds). 241-261, Barrett- Koehler, SanFrancisco, CA.

    Marcus, B., Lee, K., & Ashton, M. C. 2007. Personality dimensions explainingrelationships between integrity tests and counterproductive behavior: Big Five,or one in addition? Personnel Psychology. 60: 1–34.

    May, D.R., Gilson, R.L. & Harter, L.M. 2004. The psychological conditions of meaningfulness, safety and availability and the engagement of the human spirit at work. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 77,1137.

    Miller, J. D., Gaughn, E. T., Payor, L. R., Kamen, C. & Campbell, W. K. 2009. Is research using the narcisstic personality inventory relevant for understand narcisstic personality disorder? Journal of Research in Personality. 43: 482-488.

    Johnson M. K., Rowatt, W. C, &Petrini,L., 2011. A new trait on the market: Honesty–Humility as a unique predictorof job performance ratings. Personality and Individual Differences. 50: 857–862

    Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. 2001. Job burnout. Annual Review of Psychology. 52: 397–422.

    Meece, J.L., Anderman, L.H., & Anderman, Y.H.  2006. Classroom Goal Structure, Student Motivation, And Academic Achievement. Annu. Rev. Psychol. 57: 487–503.

    Pastor, A.D., Barron, E.K., Miller, B. j., & Davis .L.S. 2006.A latent profile analysis of college students achievement goal orientation. Contemporary Psychology. 32: 8-47.

    Patrick, H. and Ryan, A. 2008. What do Students Think about When Evalueting Their Classropoms Mastery Goal Structures? The Journal of Experimental Education. 77: 99-123.

    Pelletier, L. G., Se´guin-Le´vesque, C., & Legault, L. 2002. Pressure fromabove and pressure from below as determinants of teachers’ motivationand teaching behaviors. Journal of Educational Psychology. 94: 186-196.

    Parker, P., Martin, A., Colmar, S., &Liem, G. 2012. Teachers’ workplace well-bei ng: Exploring a process model of goal orientationcoping beh avior, engagement, and burnout. Teaching and Teacher Education. 28: 503-513.

    Radosevich, D.J., Vaidyanathan, V.T., Yeo, S., & Radosevich, D.M. 2004. Relating Goal Orientation to Self-regulating Processes: A Longitudinal Field Test. Contemporary Educational Psychology. 29: 207-229.

    Robins, s.p. 2005. Organizational Behavior, 11th end. New York: prentice-Hall.

    Renner, Deborah. 2004.Relationships between personality type and job satisfaction in professional academic advisors, Arizona state university, P 175.

    Retelsdorf, J., Butler, R., Streblow, L., & Schiefele, U. 2010. Teachers ’ goal orientations for teaching: associations with instructional practices, interest in teaching, and burnout. Learning and Instruction. 20 (1): 30-46.

    Reinout E. Vries, A. D., and Feij, J. 2009. Sensation seeking, risk taking, and the HEXACO model of personality. Personality and Individual Differences. 47: 536–540.

    Roth, G., Assor, A., Kanat-Maymon, Y. & Kaplan, H. 2007. Autonomousmotivation for teaching: how self-determined teaching may lead to self determined learning. Journal of Educational Psychology. 99: 761-774.

    Schaufeli W.B.&Bakker A.B. 2003. Utrecht Work Engagement Scale Prelominary manual. Utrecht University, Utrecht. available at: www.schaufeli.com

    Schaufeli ,W.B. & Bakker .A.B. 2004.Job demands, job resources and their relationship with burnout and engagement: A multi-smple study. Journal of Organizational behavior. 25: 293-315.

    Schaufeli ,W.B. & Bakker .A.B. 2006. The Measurement of Work Engagement with a Short Questionnaire A cross-national study. Educational and Psychology Measurement. 66: 701-71

    Schaufeli, W.B.,Bakker , Arnold . Van der Heijden, Frank, Prins, Jelle, 2009. Workaholism, burnout and well-being among junior doctors: themediating role of role conflict. Work and Stress. 23: 155-172.

    Schaufeli, W., & Salanova, M. 2007. Work engagement: An emerging psychological concept and its implications for organizations. In S. W. Gilliland, D. D. Steiner, & D. P. Skarlicki (Eds.), Research in social issues in management (Volume 5): Managing social and ethical issues in organizations.135–177. Greenwich, CT: Information Age Publishers.

    Schaufeli, W.B., Salanova, M., Gonza´lez-Roma´, V. and Bakker, A.B. 2002. “The measurement of engagement and burnout and: a confirmative analytic approach”, Journal of Happiness Studies. 3: 71-92.

    Schaufeli, W.B., Taris, T.W. and Van Rhenen, W. 2007. Workaholism, burnout and engagement: one of a kind or three different kinds of employee well-being?”, Applied Psychology: An International Review .

    Sligman, M. 2003. Positive Psychology Fundemental Assumption, the Psychology, 16: 126-128

    Shirom, A. 2003. “Feeling vigorous at work? The construct of vigor and the study of positive affect in organizations”, in Ganster, D. and Perrewe, P.L. (Eds), Research in Organizational Stress and Well-being , JAI Press, Greenwich, CT. 135-65.

    Steenland, K., Johonson , J. G., & Nowlin, S. 1997. A follow-up study of  job strain and heart disease among males in the NHANESI population. American Journal of Industrial Medicine. 31: 256-260.

    Steinmayr, R.,Bipp, T., & Spinath, B. 2011. Learning and Individual Differences 21: 196-200.

    Swider,B.W.,Zimmerman,R.D.2010.Born to burnout :A meta – analytic path model of personality ,job burnout ,and work outcomes.Journal of vocational behavior. 5: 1-20.

    Tabachnick, S., Miller, R. & Relyea, G. 2008. The Relationships among Students Future-oriented Goals and Subgoals’ Percieved Task Insrumentality and Task-oriented Self-regulation Strategies in a Academic Environment. Journal of Educational Psychology. 100: 629-642.

    Tanaka, A., Takehara, T. & Yamauchi, H. 2006. Achievement goals in apresentation task: Performance expectancy, achievement goals, stateanxiety, and task performance. Learning and Individual Differences. 16: 93-99.

    Tanoff , & Gregg, F. 1999. Job satisfaction and personality . The utility of five factor  Model of personality,university of OREGON.

    Turner, J., Midgley, C., Meyer, D., Gheen, M & Kang, Y. 2002. The Classroom Environment and Student Reports of Avoidance Strategies in Matematics: A Multimethod Study, Journal of Educational Psychology. 94: 88-106.

    Urdan, T. & Schoenfelder, E. 2006. Classroom  Effects on Student Motivation: Goal Structures, Social Relationships and Competence Beliefs, Journal of School Psychology. 44: 331-349.

    Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., & Lens, W., 2008. Explaining the relationships between job characteristics, burnout, and engagement: The role of basic psychological need satisfaction. Work & Stress. 22: 277-294.

    Vandenberghe, R., & Huberman, A. M. (Eds.). 2006. Understanding andpreventing teacher burnout: A sourcebook of international research andpractice. New York: Cambridge University Press.

    Wang, M., & Erdheim, J. 2007. Does the five-factor model of personality relate to goal orientation? Personality and Individual Differences 43: 1493-1505.

    Walumbwa, F.O., Avolio, B.J., Gardner, W.L., Wernsing, T.S. & Peterson, S.J. 2008a. Authentic leadership: development and validation of a theory- based measure. Journal of Manegment. 34: 89-126.

    Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. 2008a. Motivation for teaching.Learning and Instruction. 18: 405-407.

    Wolters, J. 2004. Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Students’ Motivation, Cognition, and Achievement.  Journal of Educational Psychology. 96: 236–250.

    Xanthopoulou, D., Bakker, A . B., Demerouti, E., & Schaufeli, W. B. 2007. The role of personal resources in the job demandse resources model. International Journal of Stress Management, 14: 121-141.

    Young, M.R. 2005. The Motivational Effects of the Classroom Environment in Facilitating Self-regulated Learning. Journal of Marketing Education. 27(1): 25-40.

    Zettler, I., & Hilbig, B. E. 2010. Attitudes of the selfless: Explaining political orientation with altruism. Personality and Individual Differences.(48): 338–342.

    Zweig, D. & Webester, J. 2004.What are we measuring? An examination of the relationships between the big-five personality traits, goal orientation, performance intentions. Personality and Individual Differences. 36: 1693-1708.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, تز دکترا در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, رساله در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, پایان نامه در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, تحقیق در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, مقاله در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط ابعاد شخصیتی هگزاکو با اشتیاق شغلی و جهت گیری هدف در دبیران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت