پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 2575
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی

     پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روان­شناسی بالینی

    چکیده

    این پژوهش با هدف تعیین نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش با آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی انجام گرفته است. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه بیماران کرونر قلبی مراجعه کننده به بیمارستان تخصصی قلب در استان اردبیل در سال 1393 می باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 100 بیمار از جامعه مورد مطالعه می‌باشند.روش نمونه گیری، برای جمع آوری داده ها از مقیاس آسیب پذیری روانی، مقیاس تیپ شخصیتی D و  پرسشنامه  ابعاد سرشت و منش استفاده شد. داده های پژوهش  از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل  شده است. نتایج نشان داد بین تیپ شخصیتی D و آسیب پذیری روانی در بیماران کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد. از میان ابعاد سرشت فقط آسیب پرهیزی با آسیب پذیری در بیماران کرونر قلبی رابطه مثبت معنی دار داشت از میان ابعاد منش خودر اهبردی با آسیب پذیری رابطه منفی داشت. این نتایج نشان میدهد تیپ شخصیتی D برخی از ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی افراد مبتلا به کرونر قلبی نقش دارد.

    کلمات کلیدی: تیپ شخصیتی D،ابعاد سرشت و منش،آسیب پذیری روانی،کرونر قلبی

                                    

    فصل اول

    کلیات پژوهش


     1-1 مقدمه

    سالانه 17 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری های قلبی – عروقی فوت می کنند و این بیماری ها، عامل 10 میلیون مرگ از 40 میلیون مرگی است که سالانه در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد؛ علاوه بر آن، یکی از علل عمده ناتوانی نیز می باشد (سازمان بهداشت جهانی[1]،2002؛ نقل از هاشمی،1390). در ایران نیز بیماری های قلبی – عروقی شایع ترین علل مرگ ومیر را به خود اختصاص داده است (صدربافقی، شهریاری،میر باقری، حقیقت، نماینده،1382). در مطالعه ای که در بیرجند در سال 1382، انجام شد بیماری های قلبی – عروقی با 1/24درصد موارد فوت به عنوان مهمترین علت فوت تعیین گردید. (کاظمی و شریف زاده، 1382). عوامل بسیاری در بروز بیماری های قلبی موثر می باشند.از سویی این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشند که تحقیقات بسیاری را نیز متوجه خود ساخته اند. (دنولت[2]، 2003؛ خوسفی، 2008؛ بیاضی، 2005).

    از جمله عوامل شخصیتی موثر در بروز بیماری های قلبی تیپ شخصیتی D می باشد. در این راستا تحقیقی که توسط دنولت و همکاران (2003) صورت گرفت، نشان داده شد که تیپ شخصیتی D، مستقل از عوامل دیگر، پیش بینی کننده مهمی برای بیماران عروق کرونری است. تیپ شخصیتی D که امروزه به عنوان عامل  مستقل در بروز آشفتگی های روانشناختی( ماتیاس[3]، 2010) بیماریهای قلبی (مارتین[4] و همکاران، 2003) و پیش آگهی بد در بیماران قلبی(الیزابت[5]، 2007) در نظر گرفته می شود. مفهوم تیپ شخصیتی D بیانگر تعامل صفات ویژه ای است که ممکن است روی  سلامتی اثرات زیانباری داشته باشد. تیپ شخصیتیD دارای دو مولفه است: 1- عاطفه ی منفی که به تمایل تجربه ی عواطف منفی در طول زمان و موقعیت های مختلف اشاره میکند، 2- بازداری اجتماعی که تمایل برای بازداری از بیان این هیجانات در تعامل اجتماعی است(دنولت، 2000). دنولت و همکاران (2007)  به این نتیجه رسیدند که تیپ شخصیتی D، مستقل از عوامل دیگر، پیش بینی کننده ی مهمی برای بیماران عروق کرونری است و اثرات پایدار و مهمی روی کیفیت زندگی و تندرستی این بیماران می گذارد. بیاضی و رستگاری (2005) با بررسی 60 بیمار عروق کرونری نشان دادند که این بیماران در الگوی رفتاری تیپ Dو تنش نمرات بیشتر و در سخترویی نمرات کمتری در مقایسه با گروه سالم دارند.همچنین، علاوه بر عوامل شخصیتی، عوامل روانی – اجتماعی نیز ارتباط تنگاتنگی با بیماری های قلبی عروقی دارند. از جمله این عوامل روانی – اجتماعی می توان به آسیب پذیری اشاره کرد. آسیب پذیری روانی به استعداد و آمادگی افراد در جهت ابتلا به آشفتگی های روانی نظیر اضطراب و افسردگی اطلاق می شود (سادوک و سادوک، 2007؛ ترجمه رضاعی، 1389).طی تحقیقی که (ذوقی شیشوان، 1390) به عنوان تیپ شخصیتی  Aو D در پیش بینی آسیب پذیری روانی در بیماران ایسکمیک و نارسایی های قلبی مزمن صورت گرفت، بین شخصیت تیپD  با آسیب پذیری روانی هم در بیماران ایسکیمیک و هم بیماران نارسایی های قلبی مزمن، رابطه مثبت معنی داری  بدست آمد.

    این پژوهش نیز با هدف تعیین نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی صورت گرفت.

     

     1-2 بیان مسئله

    در حال حاضر، بیماریهای قلبی – عروقی از شایعترین بیماریهای موجود در جوامع بشری محسوب می شود و تعداد این بیماران در دهه های اخیر رو به افزایش است(ابوالقاسمی،1391). بیماری عروق کرونر قلبی یکی از اختلالات قلبی – عروقی است که به دلیل ضایعه و انسداد شریانهای کرونری قلب ایجاد میشود(ابوالقاسمی،1388). دراین اختلال دیواره یک یا چند شریان کرونر قلب به دلیل رسوب موادی به نام پلاک (مواد چربی یا فیبری) به طور جزیی یا کلی مسدود و جریان خون به بخشهای مختلف قلب به صورت دایم یا موقت، متوقف می شود(بنی هاشمی،1390) امروزه بیماریهای قلبی، به ویژه CHD که طیف بالینی آن از ایسکمی خاموش (عرضه ناکافی اکسیژن به قلب) تا آنژین (درد قفسه سینه) مزمن پایدار، آنژین ناپایدار، آنفارکتوس حاد میوکارد(سکته قلبی)، کاردیومیوپاتی، ایسکمیک و مرگ ناگهانی قلبی متفاوت است( گریکس و لوسکالرو، 1384،به نقل از خوسفی و همکاران،1386) یکی از سه علت اصلی مرگ و میر در کنار سرطان و سکته مغزی در اکثر کشورهای صنعتی به شمار می روند. این بیماری ها از عوامل مربوط به رفتارها عادت و شیوه های زندگی افراد تاثیر می پذیرند. در کشورهای شرق مدیترانه و خاورمیانه از جمله کشور ایران، بیماری های قلبی یک مشکل عمده بهداشتی و اجتماعی به شمار می رود که ابعاد آن به سرعت در حال افزایش است(بنی هاشمی،1390).

    پیامدهای ناشی از بیماری های عروقی می تواند منجر به آسیب پذیری روانی آنها گردد. آسیب پذیری روانی به استعداد و آمادگی افراد در جهت ابتلاء به آشفتگی های روانی نظیر اضطراب و افسردگی اطلاق می شود. رفتارهای بهداشتی در بیماران قلبی- عروقی می تواند تحت تاثیر رفتارهای فردی مانند عادت تغذیه ای نامناسب، فقدان فعالیت جسمانی و ورزشی، استرس های جسمی، روانی، وزن، استراحت و خواب، استفاده از سیگار، مصرف نوشیدنی های الکلی و دیگر رفتارهای خطرزا باشد. عدم رعایت رفتارهای بهداشتی و ریسک فاکتورهای زیاد در این بیماران آسیب پذیری روانی آنها را افزایش می دهد(ذوقی شیشوان،1390).

    در چند سال اخیر نقش آسیب زایی این تیپ شخصیتیD  در ابعاد روانشناختی و فیزیولوژیکی مبتنی بر دو ویژگی کلی و ثابت شخصیتی مطرح شده است این ویژگیها شامل عواطف منفی و بازداری اجتماعی است منظور از عواطف منفی تمایل فرد به تجربه احساسات منفی در اوقات و موقعیتهای مختلف است افراد با نمره ی بالا در این مولفه بیشتر احساس دل گرفتگی- اضطراب- تحریک پذیری را تجربه می کند این افراد نسبت به خود دارای دیدگاه منفی هستند و بیشتر به دردسرها و گرفتاری های دنیا توجه دارند(کینگ[6]،2001) بازداری اجتماعی و تمایل فرد به اجتناب از ابراز این هیجانات منفی در تعاملات اجتماعی اشاره دارد افراد با نمرات بالا در این ویژگی هنگام تعامل با دیگران احساس بازداشته شدن، تنش و عدم امنیت می کنند (کینگ،2001).

    شیوع این تیپ شخصیتی در جمعیت بین 14 تا 5/22 درصد و در بیماران قلبی عروقی بین 26 تا 54 درصد گزارش شده است. یک مطالعه 6 تا 10 ساله در خصوص افراد مبتلا به CHD نشان می دهد، تیپ شخصت D مستقل از عوامل دیگر پیش بینی کننده ی معنی دار حوادث قلبی و غیرقلبی مثل سکته قلبی- مرگ قلبی- سرطان- علایم خستگی حیاتی و عاطفی افسرده وار است. افراد با تیپ شخصیت D غالبا مبتلا به افسردگی مزمن- خشم- بدبینی – حمایت اجتماعی ضعیف و دارای سطح پایینی از خصومت هستند به عنوان نمونه بالا بودن فشارخون با بازداری اجتماعی و پایین بودن ضربان نبض با عاطفه منفی در بین مردان گزارش شده است همین ویژگی های بدبینی، نشانگان افسردگی- عاطفه ی منفی- فقدان حمایت اجتماعی درک شده در بین بیماران کرونر قلبی با تیپ شخصیت D بیشتر از بیماران تیپ شخصیت غیر D دیده شده است(بنی هاشمی،1390).

    دیدگاه کلونینجر با تاکید بر پارامترهای زیست شناختی یک چارچوب محکمی در مورد شخصیت پدید آورده است این دیدگاه شخصیت از اجزای سرشت و منش تشکیل شده است. وی چهار بعد نوجویی- آسیب پرهیزی- پاداش وابستگی و پشتکار را برای سرشت معرفی کرد که از لحاظ زیستی صفات پایدار قابل توارث هستند که دارای اساس روانشناختی می باشد. همچنین منش که شامل دریافتهای منطقی درباره ی خود، دیگران و دنیا است، و بیشتر ویژگی هایی را در بر می گیرد که تحت تاثیر عوامل محیطی در ساختار شخصیت فرد به وجود می آید. کلونینجر برای منش سه بعد خودراهبری- خودفراروی و همکاری در نظر گرفته است، که به طور کامل توصیف کننده ی تفاوتهای فردی است(ابوالقاسمی،1388). سعید، و همکاران(2011) دریافتند که سرکوب عواطف و هیجانات در افراد با تیپ شخصیتیD آنها را در معرض خطربالای مشکلات جدی سلامتی از جمله پرفشاری خون، بیماری عروق کرونر قلبی و دیگر اختلالات ذهنی و جسمی قرار می دهد، که این موضوع ارتباط بین بعد آسیب پرهیزی سرشت، با ویژگیهایی همچون فرار و اجتناب از موقعیت های خطرزا، محتاط و منزوی را تبیین می کند(وانگ[7]،2005) در مطالعه ای که توسط محمدی وهمکاران(1392) انجام شد، مشخص شد بیماران کرونر قلب از شخصیت D بالاتری برخوردارند، اما تفاوت مورد انتظار تنها در بخش عواطف منفی است. به عبارت دیگر، بیماران کرونری، اضطراب و افسردگی، خشم و زودرنجی بیشتری دارند، از طرفی کیفیت زندگی آنها نسبت به افراد سالم پایین تر است(دنولت[8]،1998).

    کلونینجر کار خود را بر ساختار شخصیت به منظور ارایه طرحی آغاز نمود که تفاوتهای موجود را در بیماران دارای اختلال جسمانی سازی(سندرم بولکیت) تبیین می کرد(کینگ،2001)او دریافت که بیماران دارای اختلال جسمانی نشانه های شخصیت تکانشور پرخاشگری دارند در حالیکه بیماران که دارای اضطراب شناختی یا ذهنی فراگیر هستند نشانه های شخصیتی وسواسی- اجباری را نشان می دهند(دنولت،1998)مجلسی و محبی(1377) به این نتیجه رسیدند که تنش های ناشی از تیپ شخصیتی D از طریق تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی بر سلامتی اثر می گذارند. افراد دارای تنش بالا تمایل افراطی به انجام رفتارهای دارند که امکان بیمار شدن و آسیب دیدن آنها را افزایش می دهد[۶]. در تبیین این نتیجه می توان گفت که بیماران کرونر قلبی با تمایل پایدار و تجربه پایدار هیجانات منفی در موقعیت های مختلف، اضطراب و دلواپسی، هراس و تحریک پذیری بیشتری را تجربه می کنند و این حالت به نوبه ی خود فراوانی تیپ شخصیت D را در این بیماران افزایش می دهد. تیپ شخصیتی D پدید آورنده ی عامل خطر برای بیماری قلبی-عروقی می باشد که با پیش آگهی بد، به حالت تندرستی آسیب دیده و پریشانی هیجانی ارتباط دارد. نتیجه ی مطالعات دنولت و همکاران(۲۰۰۰) نیز حاکی است که تیپ شخصیت D به عنوان پیش بینی کننده ی آسیب زایی بالینی و پیامدهای روانی در بیماران قلبی تلقی می شود(کینگ،2001)تبیین دیگر که با توجه به مطالعات کلودیکا و همکاران(2004) حاصل شده است، این است که متغیرهای روانشناختی و شخصیت نیز ممکن است بیماری کرونر قلبی را از طریق مسیرهای رفتاری از جمله اخلال در عملکرد رفتار یا شکست در رفتارهای مثبت مرتبط با سلامت تحت تاثیر قرار دهد که در نتیجه عوامل روانشناختی به ویژه تیپ شخصیتیD نقش مهمی در بیماریهای کرونر قلبی داردوانگ،2005).

     با توجه به مظالب فوق، پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سئوال اساسی است: آیا تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی  نقش معنی داری دارند؟

     

    1-3-اهمیت و ضرورت مسئله

    شواهد روزافزون نشان می­دهد که تیپ شخصیت D یک عامل تعیین کننده ی مهم در پیامدهای قلبی بیماران است. بیماران قلبی با این صفات شخصیتی، در معرض خطر بیشتر مرگ و میر هستند (پدرسن و همکاران، 2004). اولین مطالعه انجام شده در سال 1998 نشان داد که تیپ شخصیت D دارای تاثیر منفی جدی بر سلامتی بیماران است و مشخص شد افزایش شش برابری خطر مرگ و میر ناشی از ابتلاء به بیماری قلبی بیشتر در بین افراد با تیپ شخصیتی D اتفاق می افتد که این میزان 74 درصد مرگ و میر را تشکیل داده است. (دنولت و همکاران، 1998).

    همچنین یافته های این مطالعه نشان داد که در مرگ و میر ناشی از علل قلبی تیپ شخصیتD با شش برابر افزایش خطر مرگ و میر  ارتباط دارد و تیپ شخصیتی D و عوامل مشتمل بر عوامل خطر زیست- پزشکی قدرت پیش­بینی مرگ و میر را به طور معنی­دار افزایش می­دهد.  نتایج مطالعه مذکور یک سال بعد نیز با افزایش حجم نمونه تا 303 بیمار قلبی مورد تایید قرار گرفت. حتی تاثیر تیپ شخصیتی D بعد از کنترل عملکرد بطن چپ بیماری عروقی، تحمل پایین ورزش و فقدان درمان ترومبولیک بعد از سکته قلبی همچنان معنی­دار باقی ماند. بنابراین نتیجه گرفته می­شود که مرگ و میر در بیماران با تیپ شخصیتی D در مقایسه با بیماران بدون تیپ شخصیتی D به طور قابل توجهی بالاتر است. در سال 2000نتایج مشابهی در مطالعه­ای شامل 319 بیمار قلبی که به منظور بررسی تاثیر تیپ شخصیتی D بر مرگ­ومیر و سکته قلبی انجام گرفت، به دست آمد (دنولت و همکاران، 2000).

     

    1-4-سوال پژوهشی

    کدام یک از متغیرهای تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش، آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی را به طور معنی داری پیش بینی می کنند؟

    -5-اهداف پژوهش

    1-5-1- هدف کلی

    تعیین ارتباط تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش با آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی

    تعیین ارتباط تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی

    1-5-2-اهداف اختصاصی

    تعیین ارتباط بین تیپ شخصیتی D و آسیب پذیری روانی ،بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین ارتباط بین بعد نوجویی و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین ارتباط بین بعد پاداش وابستگی و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین ارتباط بین بعد پشتکار و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین ارتباط بین بعد خود راهبردی و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین ارتباط بین بعد همکاری و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین ارتباط بین بعد خودفراوری و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی

    تعیین نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی

    1-6-فرضیه ها

    بین تیپ شخصیتی D و آسیب پذیری روانی ،بیماران مبتلا به کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد.

    بین بعد نوجویی و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد

    بین بعد پاداش و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد

    بین بعد پشتکار و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد

    بین بعد خودراهبردی و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد

    بین بعد همکاری و آسیب پذیری روانی بیماران مبتلا به کرونر قلبی رابطه مثبت وجود دارد

    بین بعد خود فراوری و آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی رابطه منفی وجود دارد.

    Abstract

     

    This study aimed to determine the type D personality and temperament and character dimensions with coronary heart disease was psychological vulnerability. This research is descriptive and correlational. The target population included all patients admitted to hospital for coronary artery heart is in Ardabil province in 1393. The sample consisted of 100 patients were studied community. Sampling, data collection for the psychological vulnerability of scale, scale type D personality and temperament and character dimensions questionnaire was used. Data through Pearson correlation and multiple regression analysis is analysis. The results showed that between type D personality and psychological vulnerability of coronary heart disease there is a positive relationship. The nature of the vulnerability only harm avoidance of coronary heart disease had a significant positive relationship between character of f A strategy was negatively associated with vulnerability. The results show that Type D personality predicts some aspects of temperament and character and psychological vulnerability associated with coronary artery disease.

    Keywords: personality type D, temperament and character dimensions, psychological vulnerability, Coronary Heart Disease

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     1-1 مقدمه. 2

    1-2 بیان مسئله. 4

    1-3-اهمیت و ضرورت مسئله. 7

    1-4-سوال پژوهشی. 8

    1-5-اهداف پژوهش... 8

    1-5-1- هدف کلی. 8

    1-5-2-اهداف اختصاصی. 8

    1-6-فرضیه ها 9

    1-7-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9

    1-7-1- کرونر قلبی. 9

    1-7-2- آسیب پذیری روانی. 10

    1-7-3- ابعاد سرشت و منش... 10

    1-7-4- تیپ شخصیتی D. 10

    فصل دوم

    ادبیات و مستندات، چارچوب‌ها و مبانی، سابقه و پیشینه تحقیق

    2-1- بیماری قلبی- عروقی. 13

    2-1-1-دستگاه قلبی- عروقی. 13

    2-1-2-قلب و رگهای خونی. 14

    2-1-3-فشار خون. 15

    2-1-4-اختلالات دستگاه قلبی- عروقی. 16

    2-1-5-واکنش پذیری سیستم قلبی و عروقی و بیماری.. 17

    2-1-6-عوامل خطرزای زیستی و مربوط به شیوه زندگی در بیماران قلبی. 17

    2-1-7-نارسایی احتقانی قلبی (CHF) 19

    2-1-8-بیماری ایسکمیک... 19

    2-1-9-علایم بالینی. 20

    2-1-10نقش روانشناسی در بیماری عروق کرونر قلبی. 21

    2-1-11پیش بینی و تغییر عوامل خطرساز رفتاری.. 22

    2-1-12-روانشناسی و توانبخشی مبتلایان به بیماری عروق کرونر قلبی (CHD) 22

    2-2-تیپ شخصیتی D. 23

    2-2-1-عوامل بیوشیمیایی و تیپ شخصیتی D. 24

    2-2-2-تیپ شخصیتی D و پیشگویی پیامدهای سلامتی. 24

    2-2-3-مدل هفت عاملی روانی- زیستشناختی شخصیت رابرت کلونینجر. 26

    2-2-5-ابعاد سرشت.. 30

    2-2-6-تمایز بین سرشت و منش... 33

    2-3-آسیبپرهیزی.. 36

    2-3-1-اساس روانی- زیستی آسیبپرهیزی.. 36

    2-3-2- نوجویی. 37

    2-3-3-اساس روانی- زیستی نوجویی. 38

    2-3-4-پاداش وابستگی. 39

    2-3-5-اساس روانی- زیستی پاداش وابستگی. 40

    2-3-6-پشتکار 41

    2-3-7-اساس روانی- زیستی پشتکار 42

    2-3-8-پایانه های عصب روانشناختی منش... 42

    2-3-9-خود راهبری.. 43

    2-3-10-همکاری.. 44

    2-3-11-خودفراروی.. 44

    2-4-مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور 46

    2-5-جمع بندی از پیشینه پژوهش: 51

    فصل سوم

    روش شناسی پژوهش

    3-1-روش پژوهش... 53

    3-2-جامعه آماری پژوهش... 53

    3-3-نمونه و روش نمونه گیری.. 53

    3-4-ابزار گردآوری اطلاعات.. 53

    3-4-2-مقیاس آسیب پذیری روانی. 54

    3-4-3- پرسشنامه سرشت و منش... 54

    3-5-روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 54

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق

    4-1-مقدمه. 56

    4-3-یافته های توصیفی. 58

    4-4-یافته های استنباطی. 60

    فصل پنجم

    بحث، تفسیر، نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

    5-1 مقدمه. 76

    5-2-بحث و نتیجه گیری.. 76

    5-5 محدودیتهای پژوهش... 78

    5-6 پیشنهادات پژوهشی. 78

    منابع.........................................................................................................................................................79

    چکیده انگلیسی........................................................................................................................................85

    منبع:

    ابوالقاسمی عباس ، زاهد ف ، نریمانی محمد . (1388) . بررسی ارتباط احساس  پیوستگی و تیپ شخصیت D با تندرستی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری. مجله علمی پزوهشی اصول بهداشت روانی.

    ابوالقاسمی عباس ،مریم نقی پور ، نریمانی محمد ،. روانشناسی سلامت فصلنامه علمی پژوهشی / شماره 1 – بهار 1391.

    ابوالقاسمی، عباس؛ زاهد، فاطمه، نریمانی، محمد. (1388). بررسی ارتباط احساس پیوستگی و تیپ شخصیتی D با تندرستی در افراد مبتلا به کرونر قلبی. مجله اصول بهداشت روانی، سال 11، شماره 3.

    بنی هاشمی شیشوان رضا ، عیسی زادگان علی ، نریمانی محمد ، (1390) . رابطه بین خوش بینی ، امید و بخشودگی با تیپ شخصیتی D  در میان افراد مبتلابه بیماری عروق کرونری.

    بنی هاشمی شیشوان، سیدرضا (1390) رابطه بین خوش بینی، امید و بخشودگی با تیپ شخصیتی D در میان افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، دانشکده علوم.

    دلاور، علی (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد.

    ذوقی شیشوان حمیده، ابوالقاسمی عباس ، نریمانی محمد (1390) نقش راهبردهای تنظیم هیجان و تیپ های شخصیتی  DوA در پیش بینی آسیب  پذیری روانی در بیماران ایسکمیک قلبی و نارسایی قلبی مزمن.

    ذوقی شیشوان، حمیده(1390). بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان و تیپ های شخصیتی A,D در پیش بینی آسیب پذیری روانی در بیماران ایسکیمیک قلبی و نارسایی قلبی مزمن. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل، دانشکده علوم.

    زینالپور فاطمه ،ابوالقاسمی عباس ، موسی زاده توکل ، (1390) . مقایسه سرشت و منش در بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی و افراد بهنجار.

    صدربافقی، سیدمحمود. شهریاری، وحید. میرباقری فیروزآبادی، سیدرضا. حقیقت، سیامک. حلاجیان، مهدی. نماینده سیده، مهدیه.(1382). مشخصات اپیدمیولوژیک و کلینیکی بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد در شهر یزد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ؛ شماره 82 .

    صراف زادگان توحید. (1383). طرح تحقیقاتی بررسی عوامل خطر بیمارهای قلبی عروقی در مناطق شهری اصفهان، تهران: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.

    عزیزی، فریدون. حاتمی، حسین. جانقربانی، محسن. (1380). اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع در ایران. تهران: نشر دیدآور.

    کاظمی طوبی ، شریف زاده. غلام رضا. (1382). بررسی علل مرگ و میر در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سال دهم، شماره 2 .

    مجلسی، م. محبی،ع. ۱۳۷۷. کتاب چهارم قلب. تهران، نشر ارجمند.

    محمدی جمیله، روشن رسول، جلالی محسن، رجبی محمد رضا، ثالثی محمود، (1392). مقایسه مولفه های شخصیت نوع D  و کیفیت زندگی بیماران کرونر قلب با افراد سالم، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

     

     

    Ali Malayeri N, Kaviani H, Asady SM, Farid Hosseini F. [Assessment of personality profile in borderline personality disorder based on Cloninger,s temperament and character questionnaire]. Journal of medicine college of Tehran Medical University 2008; 9: 633-8. (Persian)

    Allen MH, Chessick CA, Miklowitz DJ, Goldberg JF, Wisniewski SR, Miyahara S, et al. Contributors to suicidal ideation among bipolar patients with and without a history of suicide attempts. Suicide Life Threat Behav 2005.

    attendance . Heart , 209-294

    Azar M, Shafii Kandjani A. [Suicide]. 1st ed. Tehran: Arjmand; 2006:(Persian)

    Becerra B, Paez F, Robles Garcia R, Vela GE. [Temperament and character profile of persons with suicide attempt]. Actas Espanolas de Psiquitria 2005. (Spanish)

    Birt C, Bille-Brahe U, Cabecadas M, Chishti P, Corcoran P, Elgie R, et al. Suicide mortality in the European Union. European journal of public health 2003.

    Brezo J, Paris J, Turecki G. Personality traits as correlates of suicidal ideation, suicidal attempts and suicidal completion: A systematic review. Acta Psychiatr Scand 2006.

    Bulik CM, Sullivan PF, Joyce PR. Temperament, character and suicide attempts in anorexia nervosa, bulimia nervosa and major depression. Acta Psychiatr Scand 1999.

    Calati R, Giegling I, Rujescu D, Hartman AH, Moller HJ, Ronchi DD, et al. Temperament and character of suicide attempters. J Psychiatr Res 2008.

    Casey JE Joyce PR. Personality disorder and the temperament and character inventory in the elderly. Acta Psychiatr Scand 1999.

    Cloninger CR, Pryzbeck TR, Svrakic DM, Wetzel RD. The temperament and character inventory (TCI): A guide to its development and use. St. Louis, MO: Center for Psychobiology of Personality; 1994.

    Cloninger CR, Svrakic DM, Pryzbeck TR. A psychobiological model of temperament and character. Arch Gen Psychiatry 1993; 50: 975-89.

    Cloninger CR. Psychobiology and treatment of borderline personality disorder. Acta Neuropsychiatr 2002.

    Cloninger,C.R .(2006).Differentiating personality Deviance. Normal lity, and well-Being by theseven – factor psychobiological model : In s.strack (2Eds.), Differentiating normal and abnormal personality (pp.65-81), new York: springer publishing company.                          

    De la Rie SM, Duijens IJ, Cloninger CR. Temperament, character and personality disorders. J Pers Disord 1998.

    Denollet , J (1998).Personality Coronary heart diseae  : the type- D scaleDs-16.Medicin. 7.

    Denollet J, Conraads VM, Brutsaert DI, Clerck LD, Stevens WJ, Vrints CL. (2003). Cytokines and immune activation in systolic heart failure: The role of type-D personality. Brain Behav Immun.

    Denollet J, Holmes R, Vrints. CH, Conraads V. (2007). unfavorable out come of Heart Transplantation in Recipients with type Dpersonality. The journal of Heart and lung Transplantion.

    Denollet J, Pederson SS, Vrints CJ,& Conraads VM. (2006). Usefulness of type- D personality in predicting five- year cardiac events above and beyond concurrent symptoms of stress in patients with coronary heart disease. American Journal Cariol; 97: 970-973

    Denollet J. (1998). Personality and coronary heart disease: The type-D scale (DS16). Ann Behav Med.

    Denollet J., Vaes J., Brautsaert D.L. (2000). “Inadequate response to treatment in coronary heart disease: adverse effects of Type D personality and younger age on 5 year prognosis and quality of life”. Circulation.

    DENOLLET, J. )1998(. Personality and risk of cancer in men with coronary heart disease. Psychological Medicine.

    Elisabeth JM. (2007). Type-D personality is a stable taxonomy in post-MI patients over an18-month period. J Psychosom Res.

    Engstrom C, Brandstorm S, Sigvardsson S, Cloninger CR, Nylander Po. Bipolar disorder. III: Harm avoidance a risk factor for suicide attempts. Bipolar Disord 2004.

    Farid Hosseini F, Kaviani H, Ali Malayeri N, Mogaddas Bayat M. [Temperament and character profile in antisocial personality disorder and its compare with Iranian norms]. Journal of new findings in cognitive science 2007. (Persian)

    Farmer A, Redman K, Harris T, Webb R, Mahmood A, Sadler S, et al. The Cardiff sib-pair study: Suicidal ideation in depressed and healthy subjects and their siblings. Crisis 2001.

    Foster T, Gillespie K, McClelland R, Patterson C. Risk factors for suicide independent of DSM-III-R axis I disorder. Case control psychological autopsy study in Northern Ireland. Br J Psychiatry 1999.

    Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). "Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems". Personality and Individual Differences.

    Grzywa A, Kucmin A, Kucmin T. [Suicide problems-epidemiology, factors, motives and prevention]. Pol Merkur Lekarski 2009. (Polish)

    Hawton K, Houston K, How C, Townsend E, Harris L. Comorbidity of axis I and axis II disorders in patients who attempted suicide. Am J Psychiatry 2003.

    Jonge P, Denollet J, Van Melle J, Kuyper A, Honig A, Hschene A, et al. (2007).  Association of type-D personality and depression with somatic h ealth in myocardial infarction patients. J Psychosom Res.

    Kaviani H. [Biosocial theory of personality]. 2nd ed. Tehran: Mehr-e-Kavian; 2006. (Persian)

    Khazaii H, Parvizi A. [Studying sociodemographic factors and mental states of suicide attempters]. Behbood 2004; 3:43-51. (Persian)

    Khoosf H, Monirpoor NB, Peighambari MM. (2008). [Comparative study of personality factors, stressful life events and social support in coronary heart patient and non patient]. Contemporary psychology. (Persian).

    King , KM , et al (2001) Psychosocial companents of cardiac recovery and rehabilition

    Kudielka,B.M., Van Kane, R., Gander, M.L., Fischer, J.E (2004) The interrelationship of  psycholosocial risk factors for coronary artery  disease in a  working population. Behavior medicin, 30(1),35-4

    Martine EH, Wolfgong LJ, Jeremy C, Anderson J.(2003). Type D personality is related to cardiovascular andneuroendocrine reactivity to acute stress. J Psychosom Res.

    Matthias M.(2010).Type-D personality and depersonalization are associated with suicidal ideation in the German general population aged 35–74: Results from the Gutenberg Heart Study.

    Nock MK, Banaji MR. Prediction of suicide ideation and attempts among adolescents using a brief performance-based test. J Consult Clin Psychol 2007.

    Novakovic M, Ille T, Maric-Tiosavljevic D. Forms of parasuicide in young people in Bosnia. Psychiatr Danub 2006.

    Ong,A.D.,Bergeman,C.S,Bisconti , T.L. , et al . (2006) Psycological resilience, positive emotions, and successful adaption to stress in later lif . Journal Personallity sociopsychology.

    Sadock BJ. Sadock VA. Kaplan and Sadock’s synopsis of psychiatry behavioral science clinical psychiatry. 10th ed. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins.

    Smith AR, Witte TK, Teale NE, King SL, Bender TW, Joiner TE. Revisiting impulsivity in suicide: Implications for civil liability of third parties. Behav Sci Law 2008.

    Svrakic DM, Whitehead C, Przybeck TR, Cloninger CR. Differential diagnosis of personality disorders by the seven factor model of temperament and character. Arch Gen Psychiatry 1993; 50: 991-9.

    Szekely A, Ronai Z, Sasvari-Szekely M. [Persistence as possible psychogenetic endophenotype]. Neuropsychopharmacol Hung. (Hungarian)

    T.Saeed,G.S.k. Niazi and S.Almas.(2011) Type-D personality: a predictor of quality of life and coronary heart diseases

    van Heeringen C, Audeneart K, van Laere K, Dumont F, Slegers G, Metrens J, et al. Prefrontal 5-HT2a receptor binding index, hopelessness and personality characteristics in attempted suicide. J Affect Disord 2003.

    Wang.Hui-Xin, Murray,A.,Mittleman,K.orth- Gomer,H. (2005) In fluence of social suppprt on Progression of Coronary artery disease in women. Social science &  Medicine.

    Yen S, Shea MT, Pagano M, Sanislow CA, Grilo CM, McGlashan Th, et al. Axis I and axis II disorders as predictors of prospective suicide attempts. Findings from the collaborative longitudinal personality disorders study. J Abnorm Psychol 2003.

    Yoon HJ, Kim M, Ha JH, Chung A, Sim ME, Kim SJ, et al. Biogenetic temperament and character and attention deficit hyperactivity disorder in Korean children. Psychopathology 2006.

پروپوزال در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, رساله در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, پایان نامه در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, تحقیق در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, مقاله در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نقش تیپ شخصیتی D و ابعاد سرشت و منش در پیش بینی آسیب پذیری روانی بیماران کرونر قلبی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت