پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل

تعداد صفحات: 23 فرمت فایل: word کد فایل: 2560
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل

    - بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبه‏های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :

     

    مبرهن است که ضرورت گسستن از درآمدهای نفتی و رهاشدن از اتکای خیلی زیاد و محکم به درآمدهای صدور نفت خام برای ایران یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر می باشد. افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی دارای مزیت نسبی در تولید و صدور و کنار گذاشتن خام فروشی از سیاستهای اصولی و شایان توجه دولت باید قلمداد گردد.(فرساد گلستان،1380)

     امروزه توسعه صادرات یک ضرورت به شمار می آیدزیرا در آمدهای ارزی را افزایش می دهد و در نتیجه اجرای برنامه های توسعه اقتصادی را که متضمن هزینه های ارزی است، ممکن می سازد .(بی ریا، جبل عاملی ،1385)

    جهت بررسی وضعیت و امکان صدور محصولات در هر صنعت، می بایست نسبت به شناسایی عوامل موثربر صادرات محصولات آن صنعت اقدام نمود.(طاهری مقدم، 1379).در این تحقیق در پی آن هستیم تا عوامل اثرگذار بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل را شناسایی کرده تا تکیه بر آنها بتوان به صورت موثر در بازارهای هدف، حضوری موثر داشت.

    .

     

     

     

     

    د - اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد:

     

    باتوجه به سرمایه گذاری های خوبی که در زمینه صنایع دستی در استان اردبیل شده و موقعیت ممتاز این استان جهت کسب درآمدهای ارزی ،محقق لازم می داند تا با انجام این تحقیق بتواند قدمی هر چند ناچیز در زمینه تولید ، بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی برداشته و بتواند با ارائه راه حلهایی زمینه بهتر صدور اینگونه محصولات را فراهم آورد.

    موضوع بیکاری و صادرات به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه ها و تصمیم های دولت تعیین شده است، لیکن اجرایی نمودن این تصمیم نیاز به فراهم شدن زمینه هایی دارد که تامین این کاری بس دشوار است. صنایع دستی در زمره فعالیتهای مولدی است که علاوه بر تحقق اهدافی چون، تحصیل ارزش افزوده و اشتغال زایی، می تواند سهم عمده ای در صادرات غیر نفتی و ارزآوری کشور ایفا نماید.

     

     

    ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق):

     

    1-سولماز مردانه،(تحقیق و بررسی پیرامون صنایع دستی استان اردبیل و نقش آن در ایجاد اشتغال استان) پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده هنر و معماری،1381.

     

    اهدافی که در این تحقیق دنبال میشوند عبارتند از:

    بررسی و تحلیل تاثیر صنایع دستی در درآمد و اشتغال

    بررسی و توجیه سهم موثر و بالقوه صنایع دستی در ایجاد اشتغال

    بررسی عوامل موثر در بسط و گسترش صنایع دستی

    بررسی مزیتهای تطبیقی صنایع دستی در مقایسه با سایر فعالیتهای مولد اشتغال

     

    فرضیه های تحقیق مذکورعبارتند از:

    بافته های داری در ایجاد اشتغال مولد استان نقش دارند

    بافته های داری می تواند جزو صنایع دستی الویت دار و پیشنهادی برای ایجاد و گسترش در استان اردبیل باشد

    ایجاد و گسترش صنایع دستی در جلوگیری از مهاجرت روستائیان و ایجاد درآمد جنبی موثر است.

    جامعه آماری این تحقیق تمام کارگاه های صنایع دستی در استان اردبیل است که تعداد کل کارگاه ها در جامعه آماری 188 کارگاه است و روش تحقیق دراین پژوهش، توصیفی کاربردی بر اساس تحقیق میدانی می باشد.نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که سهولت دسترسی به مواد اولیه نقش بالایی در توسعه این صنعت دارد. همچنین نشان می دهد که بین رشته های مختلف صنایع دستی، بافته های داری، بیشترین سهم را در ایجاد اشتغال و جذب نیرو و در نهایت ایجاد درآمد داشته است.

     

    2-منصور سیفی آتشگاه،(بررسی عوامل موثر بر کارآیی تولید کنندگان فرش دستباف مطالعه موردی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)) پایان نامه کارشناسی ارشد،مرکز آموزش مدیریت دولتی استان اردبیل،1378.

     

    پژوهش حاضرسعی در یافتن عوامل موثر بر کارآیی تولید کنندگان فرش دستباف تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان می باشد تا از این طریق مشخص نماید که این نهاد در فرآیند تولید خود چه اقداماتی را جهت افزایش عملکرد و کارآیی تولید کنندگان فرش دستباف انجام داده و ازآن طریق موجب بهبود وضعیت اقتصادی خانواده های تحت حمایت فرشباف شده و کیفیت فرش دستباف را بالا برده است.

    فرضیه های تحقیق عبارتند از:

     

    کمیته امداد امام خمینی(ره) از طریق آموزش و نظارت کارآیی تولید کنندگان فرش دستباف را بالا برده است.

    آگاهی تولید کنندگان از ذوق و سلیقه مشتریان موجب بهبود عملکرد آنها در تولید و کاهش هزینه می گردد.

    متغیرهایی مانند ابعاد و رجشمار بافت بر درآمد تولید کنندگان فرش دستباف تاثیر معنی داری می گذارد.

    کمیته امداد امام خمینی (ره) با ارائه مواد اولیه لازم جهت تولید فرش دستباف مددجویان هزینه تولید آنها را کاهش داده است.

    روش تحقیق در این پژوهش از نوع(علی پس از وقوع ) می باشد.در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه بافندگان فرش دستباف فعال تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) اردبیل می باشد که در سال 1377 مشغول تولید فرش بوده و مجموعا" 150 خانوار را شامل می شوند.در این تحقیق گروه نمونه تعداد 110 خانوار می باشد.

    ابزار گردآوری و اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه و مصاحبه می باشد که پرسشنامه پاسخگویان حاوی 35 سوال باز و بسته و پرسشنامه بازار حاوی 8 سوال باز و بسته می باشد.نتایج کلی تحقیق نشان می دهد که بین آموزش، نظارت، آگاهی، ابعاد و رجشمار بافت و کارایی در سطح%999 رابطه معنی دار وجود دارد و بین  متغیر آگاهی و هزینه در رجشمار35-30 در سطح%95 رابطه معنی دار وجود داشته و بین آگاهی و هزینه در رجشمار 30-25 رابطه معنی داری وجود ندارد،همچنین از نظر محل تهیه مواد اولیه و هزینه در گروه پشم باف رابطه معنی داری در سطح %999 و در گروه کرک باف رابطه معنی داری در سطح %95 ما بین متغیرهای محل تهیه مواد اولیه و هزینه وجود دارد.

     

    صادرات غیر نفتی یکی از مباحث مهم اقتصادی در کشورهای دارای نفت، و به طور کلی بحثی است که در آن در مورد تنوع و گسترش صادرات در مقابل صادرات تک محصولی سخن به میان می‌آید. به عبارت دیگر، صادرات غیرنفتی، همه تولیدات غیر واحدی که درکشورهای درحال توسعه­ی دارای اقتصاد تک محصولی صورت می‌پذیرد را، در برمی‌گیرد.

    بنابراین، اتخاذ سیاستهایی جهت تنوع بخشی و گسترش صادرات غیرنفتی با از میان برداشتن موانع و نیز ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه در همه کشورهای در حال توسعه دارای اقتصاد تک محصولی، ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، خصوصا برنامه‌های سوم و چهارم، صادرات به عنوان یک عنصر موثر و کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب شده و بر آمادگی زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت به‌کارگیری استراتژی‌های صادراتی تاکید گردیده است.توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی، همچنین حفظ شرایط و ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجاد یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که به صورت قانونی غیرقابل تغییر در آید.

    تکیه بر صادرات محصولات غیر نفتی از ابعاد مختلفی دارای اهمیت می باشد اولین بعد مربوط به نقش صادرات در افزایش ظرفیت های تولیدی است.  اصولا میزان تولید بر مبنای تقاضا شکل می گیرد، تقاضا ممکن است ناشی از عوامل داخلی یا خارجی باشد، فقدان عوامل خارجی تقاضا سبب خواهد شد که تولید تنها بر مبنای عوامل داخلی تقاضا شکل گرفته و بنابراین علارغم امکان بالقوه تولید بیشتر، تولید تنها برای مصرف داخلی صورت می گیرد. اما چنانچه تقاضای خارجی و صادرات وجود داشته باشد، طبیعی است که می توان ظرفیت های بلااستفاده را به کار گرفت و اقدام به صادرات نمود. بعد دوم اهمیت، مربوط به مسئله اشتغال است. مصادیق اثرگذاری بر اشتغال را می توان در زمینه های تولید،گردآوری، بسته بندی، صدور و بازاریابی یافت.اهمیت سوم،که در شرایط فعلی بسیار مهم و حیاتی است مربوط به سهم صادرات این نوع محصولات در ایجاد درامدهای ارزی است با توجه به اینکه  در سالهای اخیر نوسانات قیمت و فروش نفت وجود داشته است، تولید و صادرات محصولات غیر نفتی از اهمیت چشمگیری بر خوردار است.(عسگری داریونی،سمیه،1384)

    بیمه های صادراتی در امر تسهیل صادرات نقش ارزنده ای دارند در معاملات صادراتی به علت کمبود اطلاعات، عدم شناخت کافی طرفین از یکدیگر به دلیل قرار گرفتن آنها در کشورها و ملیتهای متفاوت با مخاطره و ریسک به مراتب بیشتری مواجه می شوند. علاوه بر این امروزه رقم قابل ملاحظه ای از معاملات صادراتی به صورت اعتباری صورت می گیرد و تحت این شرایط اگر عدم پرداختی اتفاق افتد، وصول بدهی کاملا پیجیده، هزینه بر و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود. انواع بیمه های بازرگانی توانست مقدار زیادی از خطرات و ریسکهای فعالیتهای تجاری و صادراتی را تحت پوشش قرار دهد و از این طریق موجب گسترش و توسعه تجارت و صادرات گردید. بنابراین ضرورت وجود سازمانهای ضمانت صادرات برای تحت پوشش قرار دادن خطرات غیر بازرگانی که تحت پوشش شرکتهای بیمه عادی قرار نمی گیرند، برای اولین بار در دهه 1920در کشورهای توسعه یافته مطرح شد و این سازمانها با هدف رشد و توسعه صادرات از طریق ارئه خدمات خود ایجاد شدند سازمانهای ضمانت صادرات با تامین امنیت فعالیتهای صادراتی از طریق پوشش خطرات سیاسی-اقتصادی، تسهیل تامین مالی صادرات از طریق تضمین صادرکنندگان نزد نظام بانکی، اطلاع رسانی و شفاف سازی فعالیتهای صادراتی، ایجاد اعتماد و اطمینان در صادرکنندگان برای دریافت بهای کالاهای صادراتی و مانند آنها نقش بسیار اساسی و تعیین کننده در رشد و توسعه صادرات داشته اند. سازمانهای بیمه صادراتی در فرآیند عملیاتی خود همانند بیمه های بازرگانی از اصول و مبانی نظیر، اصل سهیم شدن در خطر، اصل گسترش خطر، اصل نفع بیمه پذیر، اصل حد اعطلای حسن نیت، اصل جبران غرامت،اصل علت غایی، اصل حق بیمه یا حق تضمین، اصل حق جانشینی، اصل انتقال قانونی بیمه و اصل پیشنهاد بیمه استفاده می نمایند و برای پوشش هزینه های خود حق بیمه یا حق تضمین دریافت می کنند.

    (احمدوند،1380)

    توسعه صادرات

    یکی از ابزارهای مهم در توسعه صادرات، تامین اطلاعات نظیر اطلاع از بازار صادرات، تحقیق بر روی بازارهای خارجی، سمینارهای بازاریابی صادرات و بولتن های خبری(خبرنامه) می باشد. برنامه هایی نظیر سمینارها، سخنرانی ها و مورد شناسی و دیگر ابزارهای ارتباطی نیز، انگیزه برای صادرات را افزایش می دهد. علاوه بر این پشتیبانی عملیاتی شامل آموزش لجستیکی(تدارکاتی) صادرات، کمک به بازاریابی، هیات های تجاری،پشتیبانی مالی، ملاقات با خریدار خارجی، تماس بر قرار کردن و کمک های نظارتی است.

    زینکو مدلی ارائه داد که نشان می دهد که چطور برنامه توسعه صادرت بر روی عملکرد صادرات شرکت اثر می گذارد. مطابق با این مدل، کمک های صادراتی فقط به صورت مستقسم بر روی عملکرد صادرات اثر می گذارد، به این برنامه ها به عنوان ابزاری برای افزایش قابلیت ها، شایستگی های مدیریتی و سازمانی توجه شده است. صلاحیت سازمانی شامل توانایی های تحقیق، آگاهی از بازار، ارتباطات، منابع انسانی و تکنولوژیکی است و صلاحیت های مدیریتی شامل آ موزش، تبلیغات بین المللی  تخصص، گرایش و تعهد بین المللی می باشد. سرینگ هوس و رسن(1990) مطرح کردند که برنامه های توسعه صادرات  اثرات غیر مستقیمی بر  روی فروش صادرات دارند. آنها به توسعه صادرات به منزله بهبود صادرات شرکت ها و در نهایت افزایش فرصت این شرکتها برای موفقیت در بازارهای بین المللی نگریستند.

    گاوسگیل(1990) متوجه شد که اهداف برنامه توسعه صادرات بر اساس بین المللی کردن شرکت ها تغییر می کنند و شرکت ها مطابق با آن بخش بندی می شوند سطح بین المللی کردن شرکت ها به عنوان عامل حیاتی در توسعه برنامه های مناسب شناسایی شده اند.(وظیفه دوست،زرین نگار،1388)

    جنبه جدید بودن و نواوری در تحقیق:

    با توجه به اینکه در مورد صنایع دستی استان  تحقیق جامعی درخصوص عوامل موثر در بازاریابی ، فروش و صادرات آن انجام نشده است این تحقیق در واقع می خواهد به صورت کلی این موضوع را در حوزه صادرات کالبد شکافی کرده اطلاعات جامعی درباره آن بدست آوردو این به نوعی بیانگر نوآوری در تحقیق می باشد.

    لینک دانلود پایان نامه این پروپوزال

  • فهرست و منابع پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    فرساد گلستان، عباس،1380،بررسی عوامل مرتبط با صادرات محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی استان آذربایجان شرقی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران

    سرمد،زهره،بازرگان،عباس،حجازی،الهه،1385، روش های تحقیق در علوم رفتاری، ،انتشارات آگاه

    ونوس،داور،ابراهیمی،عبدالحمید،روستا،احمد،1387،تحقیقات بازاریابی(نگرش کاربردی)، چاپ دوم،انتشارات سمت         

    مقیمی، سید محمد،1377، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، ،انتشارات ترمه

    حیدریان،نسیم،سیدی نجات،مژگان،جعفرزاده،زهرا،نصیری راد،بهشته،1381،صنایع دستی،ماهنامه خبری-آموزشی سازمان صنایع دستی ایران،شماره 9

    نیکی،هیس،1383،روش های پژوهش در روان شناسی،ترجمه محمد نریمانی،ناصر نورانی دگر ماندرق،چاپ اول ،انتشارات باغ رضوان

    حافظ نیا، محمد رضا،1387،مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی،چاپ چهاردهم ،انتشارات سمت

    حسینی،میرزاحسن،1387،مدیریت صادرات و واردات،چاپ دوم ،انتشارات دانشگاه پیام نور

    بی ریا،سهیلا،جبل عاملی،فرخنده،1385، عوامل موثر برصادرات پسته،زعفران،خرما درسبد کالاهای صادرات غیر نفتی(1380-1370)، نشریه اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 54

    عسگری داریونی،سمیه،1384،بررسی تاثیزگذاری راهکارهای اجرائی برنامه جامع توسعه صادرات بر بهبود و تسهیل صادرات غیر نفتی،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ،دانشگاه شهید بهشتی

    احمدوند،محمد رحیم،1380،.مبانی شکل گیری و عملکرد بیمه های صادراتی در ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی،شماره2

    وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا.(1388). بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روی صادرات شرکت ها،مجله بصیرت دانشگاه آزاد ، شماره 44

    طاهری مقدم،مهدی،1379، بررسی عوامل موثر بر افزایش صادرات کفش های ماشینی استان قم،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ،دانشگاه تهران

     

پروپوزال در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, تز دکترا در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, رساله در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, پایان نامه در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, تحقیق در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, مقاله در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پروپوزال بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات صنایع دستی استان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت