پایان نامه نور در گرافیک

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 2498
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: گرافیک
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نور در گرافیک

    چکیده

              در عصر حاضر از انوع طراحی نوری برای ایجاد روشنایی روزمره استفاده می شود که قسمتی از این طراحی نوری در اختیار طراحان گرافیک قرار گرفته است.

              امروزه نور در زمنیه ی گرافیک چنان تنوعی یافته است که کمتر کسی را می توان یافت که برای تبلیغات محیطی از نور پردازی استفاده نکرده باشد. اما طراحان زیادی هستند که تجربه و آگاهی لازم را در مورد خصوصیات و ویژگی های نور ندارند. این مسئله باعث می شود که ایده های خلاقانه آنها به هنگام استفاده و اجرا جلوه ی واقعی خود را نداشته باشد. بنابر این بهتر است که طراح قبل از شروع نور پردازی با ویژگی های و خصوصیات نور و تجهیزات آن آشنا شود  تا نور بتواند باعث خلق یک اثر هنری شده و جلوه  ی خود را به طور معجزه آسا نشان دهد.

              در این تحقیق سعی شده است که طراحان با نور پردازیها و کاربرد آنها در تبلیغات و استفاده درست از وسایل نور پردازی در جایگاه مناسب با خصوصیات خاص آن آشنا شده و در رشته ی کاری خود حضور مثبت یابند و کارهای نفس به جا گذارند.

    فصل اول 

    مقدمه

              همراه با رشد جمعیت و نوآوری های جدید در عرصه علم و صنعت، نیاز به تبلیغات روز به روز افزایش یافته است. و با وجود ظهور تکنولوژی ، قابلیت های متعددی در این زمینه به وجود آمده است.

              انسان همواره در کوشش متعادل ساختن زندگی و طبیعت از طریق خلق آثار هنری بوده است.

              موندریان می گوید : زمانیکه طبیعت و انسان به تعادل برسند هنر از بین خواهد رفت و اصولاً هر چه زمان جلوتر برود، نارسائیها و عدم تعادل اشیاء موجود در طبیعت بیشتر خواهد شد.

              این انسان است که با استفاده از اختیارات خود به طبیعت نظم و هماهنگی می دهد و در آن تنوع ، تعادل و انگیزه ایجاد می کند. مثلاً وقتی تابش یک نور یا یک رنگ انسان را متاثر می سازد احساس او را بر می انگیزد و او را دگرگون می کند. این دگرگونی هم می تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم منفی.

              او می تواند نورها و رنگهایی را انتخای کند که مطابق امیال و سلایق او باشد و بدینوسیله یک تعادل و توازن در طبیعت به وجود آورد. تا به این تعادل و توازن تضادهای منفی طبیعتی را بالان دهد تا انسان راحت زندگی کند، و در زندگی خود احساس آرامش نماید.

              فرض کنید در نور پردازی یا نقاشی فضای یک بیمارستان از یک نور یا رنگ غلط و منفی استفاده شود. طبعاً نمی توان در چنین جایی انتظار بهبودی و سلامت بیماران را داشت.

              امروز طراحان با استفاده از وسایل و طراحی نور پردازی ، آثار خود را به نتیجه مطلوب می رسانند و به آنها جلوه خاص می بخشند.

    بطور کلی نورپردازی در عصر حاضر در گرافیک محیطی از اهیمت خاص برخوردار است و شرکت های سازنده تجهیزات آن در پی رقابت با یکدیگر هستند و هر روز کالای جدیدی را به بازار عرضه می کنند، که یک طراح باید با ویژگی هر یک از اینها آشنا شود.

    در این تحقیق طراح می تواند ضمن آشنایی با جنبه های فیزیکی و روانشناختی نور، با نور پردازی متداول و تجهیزات آن آشنا شود و بادرک ضرورت یادگیری به سراغ آن برود.

     

    بیان موضوع

              نور و پرتو های آن از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار هستند. که از این ویژگی می توان در نور پردازی داخلی یا خارجی، یک ساختمان، یک خیابان یا یک شهر استفاده کرد.

    نور از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد:

    جنبه فیزیکی و جنبه روانشناختی

              در جنبه فیزیکی نور می توان با خصوصیات نور و پرتوهای آن آشنا شد و عکس العمل پرتوها را مورد بررسی قرار داد. و دانستن این موضع که نور بر خط مستقیم حرکت می کند، ویژگی مهمی است که می تواند به طراحی کمک زیادی بکند.

              و اما جنبه روانشناختی؛ نور را از نظر تاثیر آن بر روی جسم و روح انسان و اثراتی که یک نور می توان داشته باشد مورد تحقیق قرار می گیرد.

              استفاده از تکنولوژی جدید باعث رشد روز افزون کالاها و محصولات نور پردازی شده است.

              استفاده از انواع لامپ ها، پرژکتورها، فناوری جدید ودیو پروژکتورها، LED , LCD ها باعث شد در تبلیغات محیطی تحول بسیار زیادی پیش بیاید ، یک طراح گرافیک باید خصوصیات آنها را بشناسد و از آنها در جایگاه ویژه کار خود استفاده نماید.

     

    اهداف تحقیق

    هدف از ارائه این تحقیق :

    آشنایی با ویژگی های نور.

    تاثیرات روانشناختی نور بر روی انسان.

    منابع نور طبیعی و مصنوعی.

    طراحی صحیح نور پردازی در مکان های خاص.

    آشنایی با وسایل و تجهیزات نور پردازی.

    کاربرد آنها در تبلیغات محیطی.

    استفاده درست و مناسب از وسایل و تجهیزات نور پردازی در جایگاه مناسب.

    اهمیت و ضرورت  موضوع

              شناخت خصوصیا ت فیزیکی و روانشناختی نور و همچنین استفاده از تجهیزات آن در عصر حاضر از اهیمت و ضرورت خاصی برخوردار است، زیرا شناخت هر یک از این خصوصیات و استفاده صحیح و به جا باعث می شود در ارزش و کیفیت کار ما اثر گذار باشد، این مسئله باعث می شود که طراح در اجرای طراحهای خود با در نظر  گیری همه جوانب به کار خود بپردازد.

     

    تعریف اصطلاحات و واژه ها

    Dpi : تعداد نقاط جوهر بر هر اینچ

    Matrix یا ماتریس، یک شبکه ساده برای تامین شارژ پیکسل های موجود روی نمایشگر

    LCD:liquid crystal display

    LED: light emitting diodes

    DLP:digital light proeessing

    فصل دوم 

    پیشینه تحقیق

     

      نور و انواع آن

    نور منبع اصلی حجم است . به طوریکه سطوح یک بعدی را می توان بوسیله سایه روشن کردن سه بعدی کرد . حتی احجامی را که به صورت برجسته هستند برجسته تر نشان داد و به آنها حالت سه بعدی قویتری داد . به عبارت دیگر منبع اصلی تمام احجام موجود در طبیعت نور است . و حتی سطوح تک بعدی را نیز می توان به وسیله نور سه بعدی نشان داد .

     آیا می دانید نور خورشید حدود چهار هزار برابر بیشتر از نور ماه می باشد و حدود یک میلیون برابر بیشتر از نور یک ستاره ء با نور خیلی زیاد است ؟ در هنگام غروب آفتاب به علت نور کمی که در فضا وجود دارد یک غمی در انسان بوجود می آید ، انگار چیزی را از دست می دهد .

     اگر منبع نور نزدیک شئ ای قرار بگیرد سایه های عمیقی در شئ ایجاد می شود . اگر این فاصله دورتر شود آن تونالیته و ارزشهای رنگی کمتر است و حالت سایه روسنها بیشتر است.

     در کارهای گرافیکی بیشتر از دو رنگ متضاد سیاه و سفید استفاده می شود .اما اگر خواسته باشیم این تضاد را کمتر کنیم از حالتهای مختلف رنگ خاکستری استفاده می کنیم. تأثیر نور بر سطح نرم ، شفاف و براق کاملاً متفاوت است . به عنوان مثال سطوح براق نور را منعکس می کنند و سطوح خشن این حالت را ندارد . اصولاً خشونت بافتهای خشن مثل گونی ، درخشندگی را تعدیل و کاهش می دهد . در مواقعی که در یک اثر هنری کنتراسها زیاد هستند این نور و سایه یک حالت دراماتیک در آثار هنری به وجود می آورد .

    در تئوری، نور خورشید و نور لامپ الکتریکی هر دو به یک جور حرکت می کنند:  با خطوطی مستقیم و از منبع خود ساطع می شوند. اما نور طبیعی از فاصله ای بسیار دورتر از نور مصنوعی به ما می رسد. خورشید میلیون ها مایل با مدل فاصله دارد در حالیکه لامپ الکتریکی چند متر بیشتر از آن فاصله ندارد.

    با توجه به این حقیقت ما می توانیم بگوییم که:

    رشته های نور طبیعی به صورت موازی با هم حرکت می کنند.

    رشته های نور مصنوعی به صورت شعاعی حرکت می کنند.

    به همین دلیل شکل سایه ها در نور طبیعی و نور مصنوعی با هم تفاوت دارند.

     

    زاویه دید ما از مدل به ما می گوید که شکل سایه تحت تأثیر پرسپکتیو تغییر می کند. این تغییر پرسپکتیوی را پرسپکتیو سایه می نامند.

    در پایین صفحه ما می توانیم یک صحنه را از زوایای مختلفی ببینیم. ابتدا از زاویه دید بالا به مدل نگاه می کنیم، ما سایه ها را تقریباً تخت می بینیم و اینها دیگر تحت تأثیر پرسپکتیو قرار نمی گیرند .در دومی با نزدیک شدن دید به سطحی که مدل روی آن قرار دارد سایه ها کوچکتر به نظر می رسند و میل پیدا می کنند که باریک شوند زیرا به پرسپکتیو می روند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه نور در گرافیک

    فهرست:

    فهرست مطالب                                                                                                                ج

    چکیده                                                                                                                             1

    فصل اول- کلیات تحقیق

    مقدمه                                                                                                                            4

    بیان موضوع                                                                                                                     7

    اهداف تحقیق                                                                                                                   9

    اهیمت و ضرورت موضوع                                                                                                   10

    تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی                                                                                    11

    فصل دوم

    پیشینه تحقیق

    نور و انواع آن                                                                                                         13

    تاثیرات نور                                                                                                             16

    تأثیر نور بر روی جسم انسان                                                                                      18

    ارزش و زیبایی نور                                                                                                     21

    منابع روشنایی                                                                                                        24

    جنبه های فیزیکی و روانشناختی نور                                                                            28

    جهت نور                                                                                                                 31

    کیفیت نور                                                                                                              34

    کمیت نور                                                                                                              35

    فصل سوم

     

    نورپردازی                                                                                                                39

    ایجاد جلوه در اشیاء به وسیله نورپردازی                                                                       43

    متداولترین نورپردازی                                                                                               45

    نورپردازی شاعرانه                                                                                                    47

    فصل چهارم

    پروژکتور                                                                                                                 50

    LCD ها                                                                                                                52

              شناخت LCD                                                                                               55

              سیستم LCD                                                                                               57

              ساخت بزرگترین LCD انعطاف پذیر                                                                59

     

    LED ها                                                                                                                 61

              LED ها و کاربرد آن                                                                                      61

              ویژگیهای LED ها                                                                                         64

              استفاده از LEDها در تبلیغات                                                                        68

    DLP ها                                                                                                                 72

              دستگاه ویدئو پرژکتور                                                                                     72

              ساختار و سیستم دستگاه ویدئو پرژکتور                                                            73

              میزان درخشش                                                                                              75

              میزان دقت                                                                                                   76

              اندازه تصویر                                                                                                  77

              تفاوت سیستم LCD و DLP از لحاظ کیفیت و کنتراست رنگ                                      79

              جایگاه سیستم  تبلیغات                                                                                82

     

     

    فصل پنجم

    نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                                                   86

    فصل ششم

    منابع و مأخذ                                                                                                                                                90

     

    منبع:

    خوزه پارامون- ترجمه: ع، شروه. نور و سایه- انتشارات یساولی- 1383

    www.adaafzar.com

    www.alibaba.com

    www.barayand.com

    www.aruna.r

    www.daneshnameh.rosh.ir

    www.database.irandoc.ir

    www.forum.widel.com

    www.howell-lighting.com

    www.istgah.com

    www.iran-ava.com

    www.ircert.com

    www.web.info.com

    www.theledlight.com

    www.ghafaseh.com

    www.khareed.com

    www.ketabkhaneh.i8.com

    www.packplace.com

    www.presentersuniversity.com

    www.manakavirco.com

    www.wisegeak.com

     

پروپوزال در مورد پایان نامه نور در گرافیک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نور در گرافیک, تز دکترا در مورد پایان نامه نور در گرافیک, رساله در مورد پایان نامه نور در گرافیک, پایان نامه در مورد پایان نامه نور در گرافیک, تحقیق در مورد پایان نامه نور در گرافیک, مقاله در مورد پایان نامه نور در گرافیک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نور در گرافیک, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نور در گرافیک, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نور در گرافیک, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نور در گرافیک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت