پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

تعداد صفحات: 126 فرمت فایل: word کد فایل: 2482
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

     

     

    فصل اول

    مقدمه

     

    در پایان سدۀ هجدهم و آغاز سدۀ نوزدهم، جشن ماتم زای تنبیه به رغم چند نمایش بزرگ رو به خاموشی گذارد. دو فرآیند در این دگرگونی با هم در آمیختند که نه ترتیب زمانی و نه علت وجودی یکسانی داشتند. یکی محو شدن نمایش تنبیه بود. مراسم تنبیه رو به افول نهاد و فقط به یک روش جدید آیین دادرسی یا اداری و اجرایی تبدیل شد. اعتراف به جرم در ملأ عام باراول در سال 1791 در فرانسه لغو شده بود. پس از یک دوره کوتاه احیا، دوباره در 1830 لغو شد(فوکو،1950). تغییر جوامع، مواجهه با چالش های مختلف باعث شکل گیری روابط بین فردی جدید شده است. بعضی از این روابط به پیشرفت و حل چالشها کمک کرده و بعضی نیز بقای جوامع را با وضعیت بغرنجی مواجه ساخته است. این روابط در بین گروه ها، طبقات و نهادهای مختلف بسیار مشاهده می شود تا آنجا که می توان یکی از شاخص های تمایز بین گروه ها را وجود روابط بین فردی و اجتماعی متفاوت از یکدیگر دانست. دانشجویان،‌ دانش آموزان، نظامیان، سیاست مداران، صنعت گران و کارگران هر کدام نقش ها، روابط و رفتارهای ویژه خود را دارند. در این جهان یکی گروه های اجتماعی که هر چند رفتارها و روابط آنها برای ارزیابی وضعیت جامعه مهم است ولی متاسفانه جایگاه آنها در کل اجتماع و نیز کیفیت تعامل آنها با سایر بخش ها و افراد به سلامت و تعالی اجتماع صدمه می زند و به همین دلیل بایستی مدتی را در حبس گذرانده و از حقوق خود محروم شوند زندانیان می باشند (فرجاد، 1378).

    برخورد سایر افراد و گروه ها با این طبقه اجتماعی در طول تاریخ و در فرهنگ های مختلف به شکل های گوناگون همچون شکنجه، تنبیه، طرد و مراقبت، محبت و درمان بود که واقعیت مشترک در همه آنها این است که نمی توان وجود آنها را نادیده گرفت و در قبال آنها اقدامی انجام نداد. با این حال متاسفانه هنوز هم تعدادی از افراد و نهادهای جامعه این واقعیت را نپذیرفته اند و تصور می کنند بهترین کار آن است که زندانیان و بزهکاران را همواره در حبس نگه داشت و هرگز اجازه بیرون آمدن دوباره را به آنها نداد(سابو و هاونس[1]، 2000). بنابراین وجود افرادی به نام مجرم، محکوم یا زندانی به عنوان یک گروه آسیب شناختی که نیازمند دریافت خدمات ویژه ای هستند ایجاب می کند که دست اندرکاران امر سلامت جامعه با دقت و عینیت بیشتری به آنها توجه کرده و با بررسی علل و پیامدهای ایجاد جرم، راههای اصلاح و درمان زندانیان را یافته و در جهت بازتوانی آنها اقدام نمایند.(یاقوتی ، 1388).

    رابطه بزهکاری و وضعیت درمانی افراد از ابتدا مورد توجه روانشناسان بوده است. مکاتب مختلف روان شناسی هر کدام با توجه به نگرشی که به مسائل روانی- رفتاری دارند بزهکاری را به گونه ای تبیین می کنند. اختلالات ژنتیکی، ویژگیهای بدنی، یادگیری و تقلید از والدین، تمایلات غریزی، خشم سرکوب شده، سریه دیگر و وجدان اخلاقی ضعیف، همانند سازی با دوستان، مشکل هویت یابی، باورهای غیرمنطقی، عزت نفس پایین، خودکنترلی و خود کارآمدی و سازگاری فردی و اجتماعی از جمله عواملی هستند که نشانه های آنها در بزهکاران و زندانیان دیده شده است. البته در مورد زندانیان ممکن است به روشنی نتوان رابطه علت و معلولی بین مشکلات روانشناختی با حبس را پیدا کرد. اگر چه وجود آسیب هایی مانند اسکیزوفرنیا، افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیت در بین زندانیان شایع است ولی به عقیده بعضی از صاحب نظران احتمال دارد این اختلالات معلول محیط پرفشار زندان باشد و نمی توان مطمئن بود که این افراد هنگام ورود به زندان همین مشکلات را داشته اند(دادستان،1382).

    آنچه در این میان روشن و مورد قبول تمام متخصصین می باشد، این است که رابطه ای انکار ناپذیر بین جرم و وضعیت روانی افراد وجود دارد. یکی از روشهایی که روی خودکارآمدی، فراشناخت و سازگاری زندانیان می تواند اثر گذار باشد گروه درمانی آن هم به شیوه شناختی است که در سالهای اخیر ارائه شده است و بیشتر به عنوان درمانی برای اختلالات افسردگی، اضطراب، خشم انجام گرفته و در این پژوهش بر روی خودکارآمدی، فراشناخت و سازگاری اجتماعی مورد آزمون قرار می گیرد.

     

    بیان مسئله

    زندان به عنوان یک نهاد اجتماعی، یا هدفهای تربیتی و بازپروری برای آن دسته از افرادی که در سازگاری خود با محیط دچار لغزش شده اند، در میان پژوهشگران و برنامه ریزان از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است (نجفی توانا، 1375؛ محمدی کاجی؛ 1375) در سده های گذشته نظریه پردازان امور قضا بیشتر با دیده تنبیه یا قصاص با بزهکار روبرو می شدند، از همین رو جنبه تربیتی زندان تحت الشعاع جنبه تنبیهی آن قرار می گرفت (کی نیا، 1374). در دهه های اخیر تاثیر یافته های پژوهشی روانشناختی بر تدوین نظریه های مربوط به جرم و جنایت، این نگرش را دگرگون کرده است. تا آنجا که در تنظیم برنامه های زندان اهداف بازپروری و اصلاح رفتار مورد توجه قرار می گیرد. چگونگی تاثیر ساختار فیزیکی و اجتماعی زندان بر سلامت روانی زندانیان نیز توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. طول مدت اقامت در زندان، نوع خدمات روانپزشکی و روانشناسی دریافت شده،‌ وضعیت زندگی آنها پیش از ارتکاب جرم، محل زندگی آنها پیش از بازداشت، شغل، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات و سعی آنها در ارتباط با نوع اختلال های روانی، جزو پدیده های موثر در سلامت روانی بزهکاران دانسته شده است (فرجاد، 1371) با نگاهی به بررسیهای انجام شده می توان دریافت که بسیاری از زندانیان بیش از سایر افراد به خدمات درمانی و روانپزشکی نیاز دارند (فرانکل، 1357). از این رو توجه به مشکلات آنها دارای اهمیت ویژه است. بدیهی است اگر انگیزه ها و افکار خود آیند ارتکاب جرم در جامعه روشن گردد و این انگیزه ها و افکار خود آیند در ارتباط با پیشینه زندگی و ویژگیهای فردی بزهکاران بررسی شود یافته های پژوهشی در برنامه ریزی های پیشگیرانه ارتکاب جرم موثر خواهد بود. از جمله راهکارها در درمان اینگونه بیماران، تغییر در بینش نگرش و شناخت آنها از طریق تحصیل علم و روش های آموزش است.شناخت درمانی بر این عقیده استوار است که اختلالات هیجانی را می توان به وسیله شناسایی افکار غلط، غیر منطقی و منفی که مسبب و تداوم بخش هیجانهای منفی هستند و همچنین به وسیله تغییر دادن آنها درمان کرد (فری،1384) بک به ما آموخت که تفکر می تواند از سه جنبه مختلف نادرست باشد: ساختار تفکر، محتوای تفکر و فرآیند تفکر، در بخش ساختاری نظریه بک، دو نوع تفکر قرار می گیرند: افکار خود آیند و باورهای اصلی (طرمواره ها). محتوای افکار خودآیند و طرمداره های می تواند در سه حوزۀ، ناسازگاری ایجاد کنند که به عنوان مثلث شناختی (تفکر منفی نسبت خود، دنیا و آینده) شناخته می شوند. فرآیند تفکر می تواند به چند شیوه مختلف باشد دو نمونه عبارتند از : دو وجهی سازی و شخصی سازی. اسلاموسکی ودان (1996) سازگاری و مهارت اجتماعی را فرایندی می دانند که افراد را قادر می سازند تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کنند، رفتار خود را کنترل کنند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم نمایند(هومن و خدایاری فرد ،1385).ایواتا و همکاران (2000) در مروری جامع عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی را به شش دسته عمده تقسیم می کنند که هر یک از آنها به عوامل جزئی تری تقسیم شده اند.سازگاری و در رأس آن سازگاری اجتماعی یک مفهوم نسبی است و تحت تأثیر فرهنگ ها و اعتقادات از جامعه ای به جامعه دیگر فرق می کند. در شکل گیری سازگاری اجتماعی عواملی چون شیوه های تربیتی، عوامل آموزشگاهی، ارزش ها و اعتقادات حاکم، گروه همسالان، خانواده و آموزش و پرورش موثر است. در این پژوهش از مطالب مبتنی بر نظریات مکتب کنش متقابل نمادی و به ویژه از مدل سازگاری اجتماعی بل استفاده شده است (احمد آذین،1390).

    بندورا در کتاب پایه های اندیشه و رفتار اجتماعی بیان می کنند که انسانها دارای یک سیستم «خود»اند که در کنترل اندیشه ها، احساس ها و کنش هایشان موثر است این سیستم شامل مجموعه ای از ساختارهای شناختی است که تا حدودی باعث ثبات در رفتارهایشان می شود. اجزاء سیستم خود عبارتند از خود منسجمی، خودگرانی، خودکارآمدی؛ بندورا رفتار و انگیزش انسان را پیامد باورهایی می داند که انسانها از خود دارند که سازه های کلیدی در کارکرد و کنترل شخصی است. بر پایه نظریه اجتماعی- شناختی بندورا 1986 «خود» بخش میانجی دانش و کنش است. خوداندیشی فرد را قادر می سازد به چگونگی تأثیر محیط و اعمال دیگران بر روی خود بپردازد. از نظر بندورا مهمترین مکانیزم خود اندیشی، خودکارآمدی است. یعنی میزان توانایی فرد برای اعمال کنترل بر عملکرد خود و تاثیرات محیط است. به بیان دیگر بندورا بر ادراک فرد از خودکارآمدی به عنوان میانجی شناختی تاکید می کند. افرادی که باور دارند می توانند بوسیله اعمالشان به نتایج دلخواه برسند در مواجهه با مشکلات احساس صلاحیت بیشتری می کنند همچنین افرادی که دارای شایستگی و صلاحیت بالا در انجام یک تکلیف هستند اما باور پائین نسبت به قابلیت هایشان دارند به انسجام تکلیف کمتر تلاش می کنند (مهاجری، 1389).

    خودکارآمدی یعنی اینکه فرد چگونه شیوه های مورد نیاز برای رسیدن به موقعیت های مورد انتظار را سازمان می دهد و آنها را اجرا می کند (بندورا،1980) اینکه ما معیارهای رفتارمان را تا چه اندازه درست برآورد کرده باشیم احساس کارآیی شخصی ما را تعیین می کند (سهرابی،1390).

    اصطلاح فراشناخت به دانش ما دربارۀ فرآیندهای شناختی خود و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به اهداف یادگیری گفته می شود بایلر و اسنرمن، 1933 به نقل از زوهر، 1991). دانش فراشناختی ما را یاری می دهد تا به هنگام یادگیری و دانستن، پیشرفت خود را بر مطالبی که خوانده ایم بسنجیم. تا کنون سه طبقه یا مقوله در دانش فراشناختی مشخص شده اند:

    الف- اطلاع فرد از نظام شناختی خود

    ب- اطلاع فرد از تکلیف

    ج- اطلاع خود از راهبرد.

    از آنجایی که بازبینی فرآیند درونداد برای خود تنظیمی فرد و سیستم کنترلی اوست هر گونه نادرستی یا تحریف در بازبینی می تواند در ایجاد اختلال عملکرد روانشناختی سهیم باشد (حسنعلی زاده،1388).

    فلاول(1998)به نقل از امینی(1385) فراشناخت را به عنوان آگاهی از اینکه فرد چگونه یاد می گیرد،‌ آگاهی از چگونگی استفاده از اطلاعات موجود برای رسیدن به یک هدف، توانایی قضاوت دربارۀ فرآیندهای شناختی در یک تکلیف خاص، آگاهی از اینکه به راهبردهایی برای چه هدفهایی مورد استفاده قرار دهد، ارزیابی پیشرفت خود در حین عملکرد و بعد از اتمام عملکرد تعریف کرده است (همتی،1389).

    با توجه به مباحث فوق این سوال مطرح است که آیا گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی و خود کارآمدی و فراشناختی زندانیان تاثیر دارد ؟

     

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    از زمانیکه در روی کره خاکی بشر زندگی اجتماعی و گروهی را آغاز نمود همزمان با این زندگی جمعی مشکلی را پیش روی خود دید و آن بر هم خوردن نظم اجتماعی توسط گروهی بود که مایل و راغب به پیروی از قوانین و مقررات اجتماعی نبودند که خود زمینه ساز بسیاری از معضلات اجتماعی گردیده و نهایتاً لزوم ایجاد زندانها را ضرورت بخشید.تأثیر آموزش (و درمان) و اهمیت آن به حدی است که خداوند با آموختن اسماء به آدم او را لایق سجده و تعظیم و تکریم از طرف فرشتگان نمود و لباس ناظر دانش و آگاهی به آدمی شخصیت انسانی داد و خواندن اولین کله وحی دستوری بر پیامبر الهی بود و کتاب اولین و آخرین معجزه جاوید خدایی بود و هستی محقق و مسجل نشد مگر بر فکر و تدبیر به دانش و آگاهی و پیامبران نیامدند مگر برای بر چیدن بساط جهل و نادانی. خدا خالق همه چیز و علم لایق همه چیز است تنها چیزی که باعث اختلاف، بروز و ارتقا زندگی و تمدن گشته است علم و آموزش است وگرنه تابش خورشید و ایام فصول و تولد و مرگ سالهاست که به صورت یکنواخت تکرار می شود. این علم و دانش است که از بشر غار نشین دیروز انسان متمدن امروز را به وجود آورده است این دانش و آگاهی را خداوند همچون اصل در فطرت انسانی نهاده است. برای اینکه مجرمین مرتکب جرم یا گناه نشوند باید جرم را بشناسند و برای شناختن به دانش و برای لقاء و دوام دانش به آموزش نیازمندند آموزش امری پیشگیرانه است در مواقعی که شناخت آنها معیوب باشد ابتدا باید شناخت آنها مورد درمان قرار گیرد زمانی که شناخت آنها صحیح باشد می توان از آنها انتظار کسب دانش و نشستن در جلسات آموزش داشت وگرنه کسی که از درس و مدرسه تنفر دارد و فکر می کند ثروت بهتر از علم است آموزش هیچ تاثیری ندارد، و به همین دلیل این افراد هنگامی که در جامعه هستند بیشتر از سایر افرادی که شناخت سالم دارند در معرض مشکلات اجتماعی، نگرشی، قانونی و ... قرار می گیرند و این مشکلات برخورد کارآمدی، سازگاری اجتماعی، فراشناخت و دیگر موضوعات بالینی اثر منفی می گذارند و زندگی شخصی و اشخاص را به چالش می کشانند و برخی بیمارستانی و برخی زندانی می شوند.

    دانش و شناخت مسئولیت را به بار می آورد و خود به خود درمانگر، زندانی، محقق با فهمیدن این مطالب این مسئولیت را دارد که در جهت وضع آن اقداماتی انجام دهند درست به مانند آن که دنیایی ما عین کشتی است و ما سرنشینان آن هستیم همه ما نسبت به سلامت کشتی تعهد داریم و چه مسئولیت سنگینی است که کوه ها از قبول آن امتناع کردند به فرض اینکه در کشتی همه عاقل و سالم باشند وجود یک نفر جاهل و بیمار احتمال سرنگونی کشتی را دارد. وظیفه یک باغبان همچون یک پزشک در آب دادن به گلها حق تقدم با گلهای پژمرده همچون بیماران است. در مورد روانشناسان بالینی نیز حق تقدم کمک به بیماران روانشناختی و زندانیان است .فلذا ضروری به نظر میرسد تا تاثیر روشهای درمانی موثر در این تحقیق اثربخشی گروه درمانی شناختی بر روی سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    لینک دانلود پروپوزال این پایان نامه

  • فهرست و منابع پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Derya Atik, A.C., Ahmet, A. (2010). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2377–2382.

    Bandura A,1997. Self efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman; 1997.

    Bandura A. Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. 1st Edition, Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1986

    Bronstein, P., Fitzgerald, M., Briones, M., & Pieniadz, J.(1993). Family Emotional Expressiveness as a predictor of early adolescent social and Psychological adjustment. Journal of Early Adolescence, 13(4), 448-471.

    Weissman, M.M.(1975). The assessment of Social adjustment. A Review of Techniques In ARC Gen Psychiatry, 32, 125-136.

    Biederman, J., Faraone, S., Barth, R.P., Chen, W.J.(1993). Social adjustment inventory for childern and adolescents. Journal of American Academic Child and Adolescence Psychiatry, 32(5), 1059-1065.

    Maccoby, E. E., & Martin, B. (1983). Socialization in the context of the family: Parent – child interaction. In E. M. Hetherington (ed.), P. H., Mussen (weries ed.), Handbook of child Psychology, 4. Socializtion, Personality and social development. NewYork: Wiley.

    Arnett, J.J.(1995). Broad and Narrow Socialization. Journal of Marriage & the Family, 57, 617-628.

    Deborah, Y., Turner, A., & Romano, M.(1993). Children of Chronic Pain Patients: risk factor for a maladjustment. Pain, 52, 311-317.

    Taylor, D., Lettia, A., & Shelley, T. (1991). Social Psychology. Seven Edition, V. S. A: Prentice, Hall International, Inc

    Steinberg, L.(1992). Authorizative Parenting and adolescent adjustment across varied ecological Niches. Based in Part on a paper present at Biannal metting of the S. Washington, D.C. Press.

    Ansbacher, H.L.,& Ansbacher, R.R.(1956). The individual Psychology of Alfred Adler. New York: Basic Books.

    Erikson, E.H.(1975). Life history and the historical moment. New York: W.W Norton. Fukuyama, M.A, & Seving, T.D.(1999). Integrating Spirituality Into Multicultural Counseling. London: Sage Publications.

    Kerns, K.A., & Stevens, A.C.(1996). Parent-child attachment in late adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 25(3), 322-325.

    Brabender V.A, Fallon A.E., Smolar I.A. (2004). Essential of Group Therapy. New Jersey: John Wiley & Sons.

    A. Ehlers, David M. Clark, Ann Hackmann, Freda McManus, Melanie Fennell, Cognitive therapy for post-traumatic stress disorder: development and evaluation ,Behaviour Research and Therapy, Volume 43, Issue 4, April 2005, Pages 413-43a1.

    C. Vasile, Ana-Maria Marhan, Fl. Mihaela Singer, D. Stoicescu , Academic self-efficacy and cognitive load in students , Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 12, 2011, Pages 478-482

    E. Hedman, E. Andersson, B. Ljótsson, G. Andersson, C. Rück, Nils Lindefors, Cost-effectiveness of Internet-based cognitive behavior therapy vs. cognitive behavioral group therapy for social anxiety disorder: Results from a randomized controlled trial , Behaviour Research and Therapy, Volume 49, Issue 11, November 2011, Pages 729-736

    M. Alilo Majid, S. Vosoughi Ilkhchi, H. Poursharifi, The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Self-Efficacy and Assertiveness Among Anxious Female Students of High Schools , Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 30, 2011, Pages 2586-2591

    U. Stangier, T. Heidenreich, M. Peitz, W. Lauterbach, D.M. Clark , Cognitive therapy for social phobia: individual versus group treatment , Behaviour Research and Therapy, Volume 41, Issue 9, September 2003, Pages 991-1007.

    Beck, A.T, Rush, A.J., Shaw, B.F., & Emery, G.(1979).Cognitive therapy of depression. New York: Guilford.

    Bower, G.H.(1981).Mood and memory. American Psychologist, 36,129-148.

    Bower, G.H.(1992). How might emotions affect learning? In S.A. Christianson (Eds.), The handbook of emotion and memory: Research and theory. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

    Brown, A.L., Bransford, J.D., Ferrara, R.A., & Campione, J.C.(1983).Leaming, remembering, and understanding. In J.H. Flavell & E.M. Markman (Eds.), Handbook of child psychology, cognitive development (Vol. 3., pp.77-166). New York: John Wiley & Sons.

    Clore, G.L., & Parrott, W.G.(1994).Cognitive feelings and metacognitive judgements.European Journal of Social Psychology, 24,101-115.

    Flavell, J.H.(1979).Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34,906-911.

    Metcalfe, J., & Shimamura, A.P.(Eds.),(1994). Metacognition: Knowing about knowing. Cambridge, MA: The MIT Press.

    Moses, L.J., & Baird, J.A.(2002).Metacognition. In R.A. Wilson & F.C. Keil (Eds.), The MIT encyclopedia of the cognitive sciences. Cambridge, MA: MIT Press.

    Nelson, T.O., & Narens, L.(1990).Metamemory: A theoretical framework and new findings. In G.H. Bower (Eds.), The psychology of learning and motivation (pp. 125-173). New York: Academic Press.

    Nelson, T.O., Kruglanski, A.W., & Jost, T.J.(1998). Knowing thyself and others: Progress in metacognitive social psychology. In V.Y. Yzerbyt G. Lories & B. Dardenne (Eds.), Metacognition: Cognitive and social dimensions. London: Sage.

    Reynolds, M., & Wells, A.(2000).The Thought Control Questionnaire-psyhcnometric properties in a clinical sample, and relationships with PTSD and depression. Psychological Medicine, 30,1065.

    Schwarz, N., & Clore, G.L.(1983). Mood, misattribution and judgements of well-being : Informative and directive functions of affective states.Journal of Personality and Social Psychology, 45, 513-523

    Simon, H.A.(1967).Motivational and emotional controls of cognition. Psycological Review,74, 29-39. Teasdale, J.D., & Barnard, P.J.(1993). Affect, cognition and change: Remodelling depressive thought. Hove: Lawrence Erlbaum Associates.

    Wells, A.(2001).Panic disorder in association with relaxation-induced-anxiety:An attentional training approach to treatment.Behavior Therapy, 21, 273-280.

    Wells, A., & Davies, M.I.(1999). The thought control questionnaire: A measure of individual differences in the control of unwanted thoughts.Behaviour Research and Therapy,32, 871-878.

    Wells, A., & Matthews, G.(1994).Attention and emotion, A clinical perspective. Hove: Erlbaum.

    Williams, J.M.G., Watts, F.N., Macleod, C., & Mathews, A.(1988).Cognitive psychology and emotional disorders. Chichester: John Wiley & Sons.

    Bandura A(1982). Self-efficacy mechanism in human agency. Am Psychol;37:122-47.

    Bandura A(1989). Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Develop Psychol; 25: 729 35

    Bandura A(1995). Changing Societies. 1st Edition, Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

    Bandura A(1994). Regulative function of perceived self-efficacy. 1st ed. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1994.

    Bandura A(1977). Social Learning Theory. 1st Edition, Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1977.

    Holahan, C.K.,& Jolahan, C. J. (1987). Life stress, hassles, and self-efficacy in aging: An application and extention. Journal of Applid Social Psychology,17, 574-592.

    Sadok , B.G and SadokV.A (2003) comprehensive textbook of psychiatry, seventh edition. Lippincot Williams and wilkins , u.s.a.

    Sabo. Alex N , havens leston (2000) . The real gruid to psychotherapy practice, Harvard university press.

    اسدی نوقابی، احمدعلی؛ روان‌پرستاری(بهداشت روان 2)، تهران، نشر و تبلیغ بشری(با همکاری نشر تحفه )، 1384، چاپ پنجم، ص 60.

    تاد، جودیت؛ اصول روان‌شناسی بالینی و مشاوره، مهرداد فیروزبخت، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا، 1379، چاپ اول، ص 467.

    اتکینسون، ریتال‌ال و دیگران؛ زمینه روان‌شناسی هیلگارد، حسن رفیعی و دیگران، تهران، نشر ارجمند، 1384، چاپ ششم، جلد دوم، ص 201.

    شارف، ریچارد اس؛ نظریه‌های روان‌درمانی و مشاوره، مهرداد فیروزبخت، تهران، خدمات فرهنگی رسا، 1386، چاپ سوم، ص 46.

    گلدر، مایکل گراهام؛ درسنامه فشرده روان‌پزشکی آکسفورد، مهدی نادری‌فر و دیگران، تهران، نشر طبیب، 1381، چاپ اول، ص 265.

    شفیع آبادی، عبدالله؛ پویایی گروه و مشاوره گروهی، تهران، رشد، 1381، چاپ ششم، ص 56 و 57.

    کارور، چارلز، اس . شی یر، مایکل ،اف . ( 1375 ). نظریه های شخصیت . ترجمه احمد رضوانی ، مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی .

    ماسن ، پاول ، هنری ؛ کیگان ، جروم ؛ هوستون ، آلتاکارول و کانجر، جین وی . ( 1370 ). رشد و شخصیت کودک .ترجمه مهشید یاسایی، تهران : نشر مرکز.

    خدایاری فرد، محمد؛ نصف ت، مرتضی ؛ غباری بناب ، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن ؛ بهپژوه ، احمد ( 1381). عوامل مرتبط با سازگاری اجتماعی فرزندان جانباز و غیرجانباز شهر تهران . گزارش نهایی طرح پژوهشی زیر نظر بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی .

    فروم, اریک. ( 1361 ). بحران روان کاوی ترجمه تبریزی, تهران: انتشارات مروارید.

    منصور، محمود و دادستان ، پریرخ ( 1369 ). روان شناسی ژنتیک . ج 2 ، تهران : دریا.

    منصور، محمود ( 1371 ). احساس کهتری .ت هران : دانشگاه تهران .

    شیلینگ ، لودییس . نظریه های مشاوره .ت رجمه خدیجه آرین ، 1372 ، تهرا ن. انتشارات اطلاعات .

    پروین ، لارنس . ای . ( 1372 ). روان شناسی شخصیت. ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران : رسا(1374).

    شولتس ، دوان. ( 1364 ). روان شناسی کمال . ترجمه گیتی خوشدل ، تهران : نشرنو.

    پیاژه ، ژان. ( 1369 ). تربیت به کجا ره می سپارد.ت رجمه منصور و دادستان، تهران : انتشارات دانشگاه تهران .

    اتکینسون، ریتال ال، اتکینسون، ریچارد اس و همکاران(1370)، زمینه روانشناسی هیلیگارد متن کامل، مترجمان محمدنقی براهنی و دیگران، تهران، رشد، 1385.

    فری، مایکل(1997)؛ مترجمین:محمدی، مسعود؛ فرنلم، رابرت؛ راهنمای عملی شناخت درمانی گروهی، تهران، رشد،1384

    همتی، ملیحه(1389)، بررسب نقش هوش هیجانی باورهای فراشناختی و سرسختی روانشناختی در تبیین اضطراب امتحان دانشجویان ،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اردبیل.

    ابوالقاسمی، عباس، نریمانی، محمد(1385)، آزمون های روانشناختی، اردبیل، انتشارات باغ رضوان.

    فتحی آشتیانی، علی، داستانی، محبوبه (1377)، آزمون های روانشناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان، تهران، بعثت، 1389.

    نریمانی، محمد، احدی، بتول(1389)، آزمون های شخصیت، نشر محقق اردبیلی، 1389.

    دلاور، علی(1388)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش، ویرایش چهارم.

    سهرابی، زهرا(1390)، بررسی اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی بر کیفیت زندگی و خودکارامدی دختران دارای پرخوری روانی،،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اردبیل.

    حسنعلی زاده، مهدیه(1388)، مقایسه اثربخشی دو روش درمانی فراشناختی  و دارویی در کاهش نشانه های بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی ،پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اردبیل

    فرجاد، محمدحسین(1371)،روانشناسی و جامعه شناسی جنایی، تهران:نشر همراه.

    چراغی، فاطمه، حسنی، پرخیده، ریاضی، هدیه، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دوره نوزدهم، شماره 1، بهار و تابستان 1390،  40-35.

    شریفی نیا، محمد حسین؛ افروز، غلامرضا؛ رسول زاده طباطبایی، سید کاظم(1386)، مقایسه اثر بخشی دو روش درمانی یکپارچه درمانی و شناخت درمانی در کاهش رفتار مجرمانه زندانیان، روانشناسی و علوم تربیتی، پاییز 1386، 72-41.

    عطاری، یوسفعلی(١٣٨٤) بررسی تاثیر اموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری فردی اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم ، سال دوازدهم ، شماره ٢ ، 46-25.

    کهریزی، احسان؛ آقایوسفی، علیرضا؛ میرهاشمی، مالک(1390)، تاثیر گروه درمانی شناختی در کاهش افسردگی زندانیان، اندیشه و رفتار، زمستان 1390، شماره 6 ، 30-21.

    خدایاری فرد ،محمد؛ رحیمی نژاد، عباس؛ هومن ، حیدرعلی؛ غباری بناب ، باقر(1385)،بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد، موسسه رئانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 1385 .

    خدایاری فرد، محمد ؛ عابدینی، یاسمین(1387)، اثر بخشی مداخلات شناختی رفتاری بر سلامت روانشناختی زندانیان، مجله علوم رفتاری ،دوره دوم،شماره4، زمستان 1387، 290-283.

    خدایاری فرد، محمد و همکاران(1389)،اثر بخشی روان درمانی شناختی- رفتاری گروهی و فردی مبتنی بر آموزه های دینی بر ناسازگاریهای روان شناختی زندانیان در زندان رجایی شهر، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره سوم، شماره چهارم، زمستان 1388 ،67-55.

    خلعتبری، جواد؛ قربان، شهره؛ شیرودی ،معصومه؛ بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه ی شناختی-رفتاری بر میزان خودکارآمدی بیماران وابسته به مواد، مجله دانشکده پزشکی اصفهان ، سال بیست و نهم، شماره164 هفته چهارم دی ماه1390؛صص 2094-2100

    کیامرثی ،آذر؛ آریاپوران ،سعید و نگراوی ،فرشته(1390) . رابطه اختلالات شخصیت با علایم روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. یافته هاى نو در روان شناسى سال ششم. شماره 18 . بهار 1390؛صفحات مقاله: 103- 117

    بیگى، پروین( 1390 ). بررسى اثر بخشى دو روش آموزشى شناختى- رفتارى و مهارتهاى تنظیم هیجان بر خودکارآمدى و سازگارى تحصیلى دانش آموزان داراى اضطراب امتحان، پایان نامه کارشناسى ارشد، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلى.

    صفاری ،علی؛ اکبری ،جهاندار و آریاپوران ، سعید(1390). بررسی مقایسه ای فراشناخت و تحمل ابهام زندانیان با سابقه و بی سابقه با غیر زندانیان. مجله تحقیقات حقوقی ، زمستان 1390; -(56):153-187.

    حسن آبادی ، حسین(1385) . بررسی میزان اثربخشی گروه درمانی معنوی–مذهبی درافزایش عزت نفس زندانیان مرد زندان مرکزی مشهد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی.

    کاظمینی، تکتم ؛ قنبر یهاشم آبادی، بهرامعلی؛ مدرس غروی، مرتضی و اسماعیلی زاده ،مسعود (1390). اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری در کاهش خشم و پرخاشگری رانندگی، مجله روان شناسی بالینی - سال سوم، شماره 2 (پیاپی 10 )، تابستان 1390.

    خادمی، علی و اکبر سیف ،علی (1390). بررسی تأثیر آموزش مؤلف ههای فراشناختی در کاهش رفتارهای ضد اجتماعی جوانان، زندان مرکزی ارومیه   تحقیقات علوم رفتاری / دوره 9 / شماره1390 / 186

    سلگی ، زهرا ؛ هاشمیان ،کیانوش و  سعیدی پور،بهمن (1386) بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی در کاهش افسردگی بیماران مرد HIVمثبت ، مطالعات روان شناختی دوره 3 شماره 4زمستان 1386.

    مسیبی چناربن، حسین؛ اسماعیلی، معصومه؛ فلسفی نژاد، محمدرضا. ( 1389 ). بررسی اثربخشی درمان شناختی بر فن خودگویی در کاهش میزان هراس اجتماعی و تصحیح تعابیر مربوط به خود و دیگران. مطالعات تربیتی و روان شناسی، دوره 11.   1389 87 -102

    آقایی ، اصغر و  نیک بار ، حمید رضا (1385).مقایسه سه روش دارو درمانی ، شناخت درمانی و رفتار درمانی در کاهش افسردگی نوجوانان. دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد خوراسگان، شماره 29- پاییز 1385، صص 80-69.

    حمیدپور، حسن ؛ صاحبی، علی؛ طباطبایی، سید محمود (1384)مقایسه کارایی و اثربخشی شناخت درمانی بک با شناخت درمانی تیزدل در درمان افسرده خویی، اندیشه و رفتار، سال یازدهم، شماره 2، 163-150.

    شریفی نیا ، محمدحسین (1387)، بررسی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدیدر کاهش بزهکاری زندانیان  ، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روان شناسی سال ۱، ش ۲، بهار و تابستان ۱۳۸۷صفحات ۳۰.

    طاهری، افسانه ؛جمشیدی فر ، زهرا(1386)،اثربخشی گروه درمانی شناختی بر کاهش نشانگان افسردگی،  روان شناسی کاربردی دوره ی اول، شماره ی 3 بهار  1386.

    حسینی ، سعیده السادات (1384)، بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی در کاهش افسردگی و افزایش سلامت روان بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز تحت پوشش انجمن MS ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی.

    خدایاریفرد ، محمد ؛ یونسی ، سید جلال ؛ اکبری ، سعید ؛ علی نقی ، فقیهی ؛ بهپژوه ، احمد (1388).اثر بخشی روان درمانی شناختی- رفتاری گروهی و فردی مبتنی بر آموزه های دینی برناسازگاریهای روان شناختی زندانیان در زندان رجایی شهر، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره سوم، شماره چهارم، زمستان 1388.

    اسدی ،مسعود؛  علی محمد ، نظری (1390)، بررسی تأثیر گروه درمانی شناختی برکاهش افسردگی دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود ، فصلنامه دانش و تندرستی، دوره 6، شماره 1، بهار 1390 .

    ترکی ،یوسف ؛ حاجی کاظمی، افتخار السادات ؛ باستانی ، فرید ؛ حقانی ،حمید (1390)،خودکارآمدی عمومی ساکنین سرای سالمندی ، نشریه مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشریه پرستاری ایران) ، دوره ۲۴ ، شماره ۷۳ ، دی ماه 1390  ، 62-55.

    محمودی  ، قهرمان ؛ غفارزاده ، عماد ؛ حیدری ، جبار ؛ عظیمی ، حمیده (1384)،بررسی تاثیر شناخت درمانی گروهی بر اجتماع هراسی ، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، سال پانزدهم شماره 46 فصل بهار سال 1384.

    درتاج، فریبرز ؛ شکیبا، منصور ؛ شکیبا ، جواد (1390)، تاثیر گروه درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی افراد وابسته به سوء مصرف کراک در شهرستان زاهدان ، دانشگاه زاهدان.

    بیابانگرد ،اسماعیل (1381)، تحلیلی بر فراشناخت و شناخت درمانی ،  تازههای علوم شناختی، سال 4، شمارۀ 4،1381.

    مسعودنیا، ابراهیم (1386)، خودکارآمدی ادرا کشده و راهبردهای مقابل های در موقعیت های استر سزا ، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 4 ، زمستان 1386 ، 405 -415.

    شریفی نیا محمدحسین,افروز غلامعلی,رسول زاده طباطبایی سیدکاظم (1386)،.مقایسه اثربخشی دو روش درمان یکپارچه توحیدی و شناخت درمانی، در کاهش رفتار مجرمانه زندانیان ، روانشناسی و علوم تربیتی پاییز 1386; 37(3):41-72.

    ابوالقاسمی عباس,غلامی حسین,نریمانی محمد,گنجی مسعود(1387)، مقایسه تاثیر دو روش شناخت درمانی تیزدل و بک در کاهش نشانه های افسردگی و اصلاح باورهای فراشناختی در بیماران افسرده خو ،پژوهشهای روان شناختی تابستان 1387; 11(1-2 (پیاپی 21)):11-26.

    کاملی ، زهرا ؛ قنبری هاشم آبادی ، بهرامعلی ؛ آقا محمدیان شعرباف ، حمید ( 1390 ). بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی متمرکز بر طرحواره برتعدیل طرحواره های ناسازگار اولیه در دختران نوجوان بی سرپرست و بد سرپرست. پژوهش های روا نشناسی بالینی و مشاوره ، 83 – 98.

    صادقی ، سپیده؛  قادری ،زهرا ؛ جاهدی ،سهیلا (1390)، اثر بخشی گشتالت درمانی و شناخت درمانی بر بهبود کیفیت زندگی جانبازان ، ارمغان دانش، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ،دوره ۱۶ ، شماره ۶، بهمن و اسفند ۱۳۹۰ (شماره پی در پی ۶۶.

     کمرزرین حمید*,زارع حسین,بروکی میلان حسن (1391)، اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر افزایش خودکارآمدی و بهبود علائم اعتیاد در بیماران وابسته به مواد ، تهران اعتیاد پژوهی تابستان 1391; 6(22):75-85.

    نریمانی ، محمد؛ ابوالقاسمی ،عباس و ملکشاهی فر، معصومه (1388)  پیش بینی اختلالهای شخصیت پارانویید ، ضداجتماعی و وسواسی بر اساس باور های فراشناختی  و حل مساله اجتماعی ، مجله روانشناسی 52، سال سیزدهم، شماره 4، زمستان 1388.

    یاقوتی، حسن (1389)،بررسی تاثیر روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد در افزایش عزت نفس و سازگاری زندانیان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اردبیل.

    احد عظیمی (1390)، اثر بخشی درمان شناختی رفتاری در پیشگیری از عود اعتیاد ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اردبیل.

    مهدی وظیفه (1390)، نقش راهبردهای کنترل فکر و باورهای فراشناختی در بهداشت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اردبیل.

    مهاجری، عظیم (1389)، اثر بخشی گروه خودیاری بر خودکارآمدی و سلامت روانی در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اردبیل.

    مهدی،کی نیا(1374)،روانشناسی جنایی،تهران:انتشارات رشد.

    فرجاد، محمدحسین(1371)،روانشناسی و جامعه شناسی جنایی ،تهران : نشر همراه.

    فرانکل،ویکتور امیل(1357)،روانشناسی زندانیان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    نجفی توانا، علی(1375)،بررسی حقوقی مبحث زندانیان، ماهنامه اصلاح و تربیت، سال دوم، شماره15،12-7.

    آذین ، احمد ؛ موسوی ، سید محمود (1390)، بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان فریدونشهر(سال 1388) ، جامعه شناسی کاربردی ، سال بیست و دوم-شماره پیاپی41 -شماره اول – بهار 1390 .

    آناستازی، آن ( 1379 ). روان آزمایی، ترجمه محمد نقی براهنی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    احمدیان، حمزه ( 1384 ). بررسی رابطه ابعاد شخصیت و منزل ت های هویتی من ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

    زاهد ، عادل ؛رجبی ، سعید ؛ امیدی ،مسعود(1391). مقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری ، مجله ناتوانی های یادگیری ، دوره 1، شماره 2، 62-43 ، بهار 1391 .

    منصف ، گیتونی (1993)، ناسازگاری کودکان و نوجوانان ، ترجمه: زهرا بازرگان (1382)، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    رضاپور ، ر (1379)، بررسی رفتار سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان پاکدشت، معاونت برنامه ریزی نیروی انسانس و آموزش عمومی.

    سلطانی نژاد ، ز (1383)، بررسی رابطه بین سازگاری و سلامت عمومی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا(س) ، تهران.

    قمری گیوی ، حسین ؛ محمودی ، هیوا (1390)، مشاوره و رواندرمانی(نظریه ها و فنون)، اردبیل: محقق اردبیلی، 1390.

    فوکو ، میشل (1950)، مراقبت و تنبیه تولد زندان ، ترجمه : نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران : نشر نی ،1378

    دادستان ، پریرخ (1382)، روانشناسی جنایی ، تهرا: انتشارات سمت.

    فرجاد ، محمدحسین (1378)، روانشناسی و جامعه شناسی جنایی ، تهران: نشر همرا.

    سیف ، علی اکبر.( 1387 ).روشهای یادگیری و مطالعه . تهران : نشر دوران .

     سیف ، علی اکبر.( 1388 ).روانشناسی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش ). تهران :انتشارات آگاه

    بهرامی، هادی(1378)،بررسی اختلالهای روانی نزد زندانیان مرد و مقایسه آن با افراد عادی، اندیشه و رفتار، سال پنجم، شماره 1و2 ، 44-37

    اسلامی نسب، علی ( 1373 ). روانشناسی سازگار . ی تهران، چاپ و نشر بنیاد.

پروپوزال در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, رساله در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی گروه درمانی شناختی بر سازگاری اجتماعی ، خودکارآمدی و فراشناخت در بین زندانیان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت