پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک

تعداد صفحات: 315 فرمت فایل: word کد فایل: 2468
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک

    پایان نامه تحصیلی درجه کارشناسی ارشد جغرافیا (M.A)

    چکیده :

    پژوهش حاضر با عنوان نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک از بخش مانه شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی می باشد . این دهستان در شمال شرقی دهستان واقع شده است و از شمال به بخش راز و جرگلان و دهستان شیرین سو ، از مشرق به شهرستان بجنورد ، از جنوب به دهستان حومه و شهر آشخانه و از غرب به بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان محدود است .

    طبق آمار 1385 جمعیت این دهستان 18698 نفر بوده و مساحت آن 5/14500 کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای 44 آبادی می باشد .

    بر اساس مطالعات انجام شده ، کشاورزی مهمترین بخش فعالیت های اقتصادی است و منابع درآمد بیشتر مردم ، از این طریق می باشد . بنابراین رساله حاضر به بررسی تأثیر سد در تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه مورد مطالعه پرداخته و نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تأمین آب مورد نیاز کشاورزی منطقه بر رضایت مندی مردم از زندگی در روستا ، افزایش درآمد روستاییان ، افزایش سطح زیرکشت ، تأثیر مثبت داشته و تا حدودی نیز از مهاجرت های بی رویه کاسته شده است ، اما توسعه کشاورزی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی اقتصاد جامعه روستایی باشد بلکه باید بخش های صنعت و خدمات نیز در روستاها توسعه یابد تا موجبات بهبود زندگی و رفاه اجتماعی روستاییان را فراهم آورده و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری شود .

    مقدمه :

    روستا و روستا نشینی در ایران از جایگاه و اهمیت بسیار برخوردار است . عدم توجه به این فضاهای روستایی ، بی توجهی به توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی ؛ از نظر طبیعی و نیروی انسانی پرتوان این نواحی می باشد ( مطیعی لنگرودی ، 1382 :20).

    در تاریخ گذشته سرزمین ما ، روستا به عنوان سکونتگاه اولیه بشر اینگونه تعریف گشته است :« پهنه ای جغرافیایی که معیشت اکثر سکنه آن از طریق داد و ستد متقابل انسان با عوامل تجدید پذیر طبیعی حاصل می شود». ( حسینی ابری ، 1383 :2).

    سابقه و قدمت روستا نشینی در ایران طی مطالعات و تحقیقات علمی و باستان شناسی بعمل آمده ، عمر روستانشینی را به پنج هزار سال قبل از میلاد برآورد می نماید ( هومن ، 1373 : 56) .

    بررسی علمی روستا اگرچه به عنوان زمینه تحقیقاتی از دیرباز مورد توجه بوده است ، تنها در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است ( سعیدی ، 1384 :1)

    بدون شک روستاهایی که عمده فعالیت هایشان بر امر کشاورزی متکی است ، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشور دارا می باشند ( قره نژاد ، 1369 : 54 برخی روستاها دارای کارگرد عمدتاً صنعتی ، برخی کشاورزی و در مواردی سکونتگاهی و یا اداری می باشند . نیازهای هر یک از این روستاها متفاوت و شیوه اداره امور آنها نیز مختلف است . با این همه تولید محصولات کشاورزی اساسی ترین وجه از کارکردهای اقتصادی هر روستا و یا منطقه روستایی را تشکیل می دهد ( طالب ، 1374 : 10)

    کشاورزی نخستین و قدیمی ترین فعالیت اقتصادی به شمار می رود و تاریخ شناخت آن طولانی تر از سایر رشته های اقتصادی است (صدرالاشراقی، 1365 :53).

    بدین منظور در این رساله کوشش می گردد با شناخت کامل از وضعیت روستاهای دهستان اترک و ارائه راهبردها ، گامی هرچند ناچیز به سوی توسعه روستایی با تأکید بر توسعه کشاورزی برداشته شود .

    بیان مسئله :

     

    مرحله اول هر تحقیق علمی ، انتخاب ، تحلیل و تبیین مسئله تحقیق با موضوع تحقیق است ( حافظ نیا ، 1377 :2) بیان مسئله باعث ایجاد هدف برای تحقیق می شود . در هر کار تحقیقی ، مهم است که ما به دقت بدانیم محقق چه می خواهد بکند و چه کاری

    نمی خواهد انجام دهد . برای درک محقق از مسئله تحقیق ، ضروری است که او دقیقاً معانی اصطلاح بکار برده شده در بیان مسئله و مسائل فرعی را بداند ( بیرجندی و همکار ، 1382:27) از طرفی « اولین مرحله یک تحقیق علمی احساس وجود یک مشکل است . به این معنی که پژوهشگر در کار خویش با مانع و با مشکلی روبرو گردیده است که در حل آنها ابهام دارد ( نادری و همکار ، 1379 : 51 )

    طرح مسئله تحقیق چهارچوب نظری شخص محقق است که بر مبنای پرسش آغازی صورت دقیقتری پیدا می کند و پاسخ به آن شکل می گیرد ( کیوی ، 1378 :111)

    عدم برنامه ریزی در نواحی روستایی و ضعف امکانات زیستی ، سبب مهاجرت های شدید روستا – شهری گردید و هر ساله تعداد کثیری از جمعیت روستایی ، بویژه جمعیت غیر ماهر و بدون امکانات تولیدی نواحی روستایی به سوی شهرها مهاجرت می نمایند ( مطیعی لنگرودی ، 1382: 20 ).

    اشتغال در روستاها به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه روستایی سبب جذب نیروهای کار در روستا گردیده و زمینه مهاجرت را کاهش می دهد ( رهنما ، 1375 : 20 ) بخش کشاورزی دارای توانمندی هایی است که علاوه بر قدرت جذب تولیدات و ثمرات فعالیت سایر بخش ها ، مناسب ترین و وسیع ترین زمینه های استقلال اقتصادی را فراهم می کند ( آسایش ، 1372 : 67 )

    بنابراین در تحقیق حاضر اصلی ترین سوال عبارتست از : آیا احداث سر توانسته است به توسعه کشاورزی منطقه کمک نماید ، به عبارت دیگر تأثیر سد بر شاخص اصلی توسعه یعنی کشاورزی و افزایش درآمد چگونه است ؟

    بیان مسئله :

    مرحله اول هر تحقیق علمی ، انتخاب ، تحلیل و تبیین مسئله تحقیق با موضوع تحقیق است ( حافظ نیا ، 1377: 2) .

    بیان مسئله باعث ایجاد هدف برای تحقیق می شود . در هر کار تحقیق ، مهم است که ما به دقت بدانیم محقق چه می خواهد بکند و چه کاری نمی خواهد انجام دهد . برای درک محقق از مسئله تحقیق ، ضروری است که او دقیقاً معانی اصطلاح بکار برده شده در بیان مسئله و مسائل فرعی را بداند ( بیرجندی و همکار ، 1382: 33))

    کلیه نکات ناشناخته در زندگی روزمره می تواند موضوع تحقیق باشد ، محقق می تواند هر یک از این نکات را به عنوان یک مسئله تحقیق اختیار و شروع به کار کند ( نبوی ، 1367 : 22).

     

    انتخاب موضوع تحقیق یکی از مهمترین مراحل تدوین و اجرای یک طرح تحقیق است

    ( سرمد و همکار ، 1382:27)

    از طرفی اولین مرحله یک تحقیق علمی احساس وجود یک مشکل است . به این معنی که پژوهشگر در کار خویش با مانع و و با مشکلی روبرو گردیده است که در حل آنها ابهام دارد( نادری و همکار ، 1379 : 51 )

    طرح مسئله تحقیق چهارچوب نظری شخص محقق است که بر مبنای پرسش آغازی صورت دقیقتری پیدا می کند و پاسخ به آن شکل می گیرد ( کیوی ، 1378 : 111)

    عدم برنامه ریزی در نواحی روستایی و ضعف امکانات زیستی ، سبب مهاجرت های شدید روستا – شهری گردید و هر ساله تعدادی کثیری از جمعیت روستایی ، بویژه جمعیت غیر ماهر و بدون امکانات تولیدی نواحی روستایی به سوی شهرها مهاجرت می نمایند ( مطیعی لنگرودی ، 1382 : 20).

    اشتغال در روستاها به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه روستایی سبب جذب نیروهای کار در روستا گردیده و زمینه مهاجرت را کاهش می دهد ( رهنما ، 1375 : 20) بخش کشاورزی دارای توانمندی هایی است که علاوه بر قدرت جذب تولیدات و ثمرات فعالیت سایر بخش ها  ،مناسب ترین و وسیع ترین زمینه های استقلال اقتصادی را فراهم می کند ( آسایش ، 1372 : 67 )

    بنابراین در تحقیق حاضر اصلی ترین سوال عبارتست از : آیا احداث سد توانسته است به توسعه کشاورزی منطقه کمک نماید ، به عبارت دیگر تأثیر سد بر شاخص اصلی توسعه یعنی کشاورزی و افزایش درآمد چگونه است ؟

    ادبیات تحقیق :

     

    در راه انجام هر تحقیق یکی از مهمترین مراحل ، آگاهی نسبت به پیشینه تحقیق است

    (تقدیسی زنجان ، 1379 :7) پیشینه ی تحقیق یعنی آشنایی با منابعی که قبل از تحقیق مورد نظر ، ارائه شده است که شامل کلیه کتابها ، مقالات و نوشته هایی که به نوعی به موضوع مورد بحث پرداخته است . بررسی پیشینه تحقیق ، پژوهشگر را با روش تحقیق که دیگران برای انجام دادن پژوهش مشابهی بکار گرفته اند آشنا می کند و فوراً نسبت به نقاط قوت و ضعف روش های بکار گرفته شده آشنا می کند ( سرمد و همکار ، 1382 : 68 ).

     

    بررسی سوابق و ادبیات تحقیق یکی از مهمترین وظایف محقق است ، کسب آگاهی درباره تحقیقات قبلی ، بررسی ادبیات تحقیق خوانده می شود ( حسن زاده ، 1383 : 78 ) هر تحقیق متضمن شناخت تحقیقات پیشین است . هیچ تحقیق در بدون سابقه صورت

    نمی گیرد . بنابراین هر پژوهش در تداوم پژوهش های پیشین به انجام می رسد . پس باید در هر تحقیق ، از تحقیقات پیشین در زمینه مورد نظر یاد کرد و سپس تحقیق خود را در تداوم منطقی آن جا داد . ( ساروخانی ، 1372:146) همچنین پیدا کردن ادبیات مربوطه ممکن است محقق را به جستجو برای یافته فهرستی طولانی از منابع جدید وا دارد و میزان شناخت او را در مسیر تحقیق افزایش دهد تا دامنه ی اطلاعات خود را در مورد موضوع تحقیق گسترش داده و به نتایج منطقی تری دست یابد ( اتسلندر، 1371 :25).

     

    از نظر هارینگ بررسی ادبیات تحقیق از سه نظر حائز اهمیت است : 1- مقدار کاری که قبلاً در زمینه موضوع انجام شده است 2- شناخت زمینه های قوت و ضعف متون موجود 3- روندهای مربوط به مسئله تحقیق آنطوری که در بررسی متون آشکار شده است

    ( هارینگ ، 1377 :45 ).

    در ارتباط با موضوع تحقیق یعنی احداث سد و تأثیر آن بر اراضی پایاب سد مطالعاتی انجام شده است که از آن جمله : در آرشیو وزارت نیرو شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی سوابق مطالعاتی زیادی درباره احداث سد و اثرات آن در محدوده مورد نظر وجود دارد و پایان نامه هایی نیز در رابطه با احداث سد و تأثیر آن بر توسعه روستایی به ویژه کشاورزی مورد مطالعه قرار گرفته از جمله پایان نامه ای با عنوان اثرات اجتماعی اقتصادی سد تبارک بر توسعه دهستان شیرین دره قوچان که توسط دانشجو سمیرا معتبر انجام گرفته است و پایان نامه های دیگری در ارتباط با بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی حوضه آبخیز سد شهید یعقوبی توسط محسن قنبرزاده و نقش رود خانه هیرمند در اقتصاد روستایی سیستان توسط ناهید شرفی به نگارش در آمده است ، از دیگر پایان نامه هایی که در این رابطه انجام گرفته ، نقش مدیریت منابع آب در توسعه روستایی دهستان بیوه ژن توسط هادی رضایی تهیه شده است که منابع خوبی در این زمینه می توانند باشند و در طول تحقیق از آنها استفاده شده است .

    فرضیات تحقیق :

    هر تحقیق علمی نیاز به مطرح کردن یک یا چند فرضیه دارد که به وسیله آن هدف و نتیجه تحقیق مشخص می گردد . فرضیه ی یک طرز تفکر ، حدس عاقلانه و پیش گمانی است که محقق تلاش می کند آنرا با آزمایش و تجربه علمی بسنجد ( فصلنامه دفتر روستا ، 1384 : 9) .

     

    در فرهنگ دهخدا ، فرضیه به معنای گمان و حدس ذکر شده است و شامل نظری

    می باشد که درباره یک مسئله علمی یا تحقیق با توجه به معلومات و تجارب گذشته ابراز می شود و هنوز به اثبات نرسیده باشد بدین ترتیب ، هر فرضیه پس از اثبات ، قانون علمی خواهد شد ( بهفروز ، 1378 : 103).

    فرضیه توضیحی است در باب علت بوجود آمدن مشکل یا پاسخ مسئله ای که قصد بازگشایی آن را داریم در حالی که صحت و سقم آن معلوم نیست و تا زمانی که مورد تأثیر قرار نگرفته ، نباید به عنوان قاعده پذیرفته شود ( شادمهری ، 1375 : 27)

    مهمترین خصوصیت فرضیه نشان دادن ارتباط مفاهیم ( ایده ها ) با یکدیگر است . ( بلاک لاک ، 1372 : 101 ) . در اکثر تحقیقات ، برای دستیابی به شناخت حقایق ، فرضیه ارائه می گردد . فرضیه از نظر علمی عبارتست از یک حکم یا بیان رسمی و ثبت برای پیش بینی نتیجه یک تحقیق منحصر به فرد ، یا توضیح رابطه بین دو یا چند متغیر ( سبت جان ، 1326 : 23) فرضیه می تواند از تئوری ، مشاهدات ، درک خود انسان یا از مجموع آن گرفته شود ( ایران نژاد ، 1378 : 58 ) .

    نقش فرضیه در تحقیق علمی عبارتست از پیشنهاد تبیین هایی برای برخی از واقعیت ها و هدایت پژوهشگران ( دلاور ، 1382 : 87 ) . بطور کلی « فرضیه عبارتست از حدس معقول یا گمانی مبتنی بر مدارک موجود ( شکویی ، 1264 : 86 ).

    بر مبنای تعاریف مفوق و با توجه به سوال تحقیق ، تفکر اساسی در تحقیق حاضر بر سه فرض استوار است :

    احداث سد باعث افزایش سطح زیر کشت در محدوده ی مورد مطالعه شده است .

    احداث سد باعث افزایش درآمد در بین روستاهای برخوردار از شبکه آبیاری سد شیرین دره شده است .

    اهمیت موضوع تحقیق :

    در آغاز طرح تحقیق باید تعریف روشنی از موضوع تحقیق ارائه داد و موضوع تحقیق را باید چنان مطرح کرد که به وضوح بر زمینه اجتماعی مرتبط با آن استوار باشد ( بیکر ، 1377: 100 ).

    در انتخاب موضوع تحقیق باید به اهمیت و کاربرد علمی و اولویت مسئله مورد نظر توجه داشت تا اگر واجد ارزش و اهمیت کافی نیست ، در خصوص آن انرژی و دقت و بودجه بدون جهت تلف نگردد .

    کار محقق در صورتی قابل توجه و دارای ارزش است که با صرف حداقل زمان و کمترین نیروی انسان و مالی بتواند موفق به کسب بیشترین نتیجه گردد . به این ترتیب محقق باید موضوعی را انتخاب کند که پس از پایان کار نسبت به کاری که انجام داده است و نتیجه ای که از آنها عاید او و اجتماع می گردد ، رضایت کافی داشته باشد .(آیتی ، 1373: 51).

    مسائل تحقیقاتی عموماً دارای ارزش و اهمیت محدودی در بستر زمان می باشند . برای انتخاب موضوع تحقیق ، شخص محقق باید دقت نماید ، آیا مسئله پیشنهادی او ارزش و اهمیت لازم جهت انجام تحقیق در شرایط زمان پیشنهاد ، برخوردار است یا نه ( تاجدادی ، 1369 : 50).

    نگرشی در کارکرد بخش های اقتصادی کشور حاکی از موقعیت مناسب بخش کشاورزی در اقتصاد ایران است . زیرا کشاورزی توانسته است از نظر اشتغال زایی ، تأمین درآمد و سهم آن در تولید ناخالص مالی ، تأمین نیازهای مصرفی و همچنین تأمین ارز ، موقعیت مطلوب تری را نسبت به سایر بخش های اقتصادی کسب نماید ( مطیعی لنگرودی ، 1381 : 82)

    بدون توسعه کشاورزی و روستایی ، رشد صنعتی یا موفق نخواهد شد و یا اگیر موفق شود ، چنان عدم تعادل های شدید داخلی را در اقتصاد ایجاد خواهد کرد که مشکلات فقر گسترده ، نابرابری و بیکاری قطعی تر خواهد شد ( مطیعی لنگرودی ، 1373: 78).

    در صورتی که بخواهیم روستا نیز همانند شهرها در قالب یک سرزمین به سمت توسعه گام بردارد ناگزیر به برنامه ریزی روستایی هستیم ( جهانی ، 1375: 55) . به این ترتیب ضرورت و اهمیت اجرای برنامه هایی در راستای توسعه روستا و فرهنگ روستا نشینی و همچنین توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال در روستا مبرهن بود و تحقیق در این زمینه می تواند گامی در جهت نیل به هدف که همانا توسعه کشور است باشد .

    هدف تحقیق :

     

    هر تحقیقی دارای اهداف خاصی است که این اهداف باید در طرح تحقیق انعکاس یابد

    ( ساروخانی ، 1372 : 148).

    هدف به ما می گوید چه می خواهیم و در چه مسئله ای قصد داوری و اظهار نظر داریم و در نهایت برای چه سوالاتی پاسخ تهیه نماییم ( قائمی ، 1368 : 59 ).

     

    هر تحقیقی برای دستیابی به هدف و منظور خاصی صورت می گیرد . این هدف در واقع خود را در غالب پرسش آغازین نمودار می سازد و از طریق بیان آن آشکار می شود

    ( خاکی ، 1378 : 29).

    قبل از پژوهش لازم است هدف یا هدف های تحقیق مشخص و معین شود که اولین اقدام در این راه تعریف و شناخت پژوهش و تحقیق است ( آراسته جو ، 1379 :16).

    «وقتی انسان برای بدست آوردن آب به تکنیک های جدید دست می یابد ، اثرات و تغییرات زیادی در روابط خود با محیط پدید می آورد ( پاپلی یزدی ، 1365 : 24).

    هدف اصلی این تحقیق : مطالعه و بررسی تأثیر احداث سد ، بر کشاورزی و افزایش درآمد حاصل از این طریق در منطقه مورد مطالعه می باشد .

    روش تحقیق :

    هدف از انتخاب روش تحقیق ، بهبود عملیات مربوط به تحقیق در مسائل و جریاناتی است که به گونه ای مربوط به تحقیق می شود ( ژرژ ، 1371 : 10).

     

    Abstract

     

    This recent investigation is presenting as Shirin Darah dam in agricultural developing in Atrak village from part of Maneh in Maneh and Semelghan county that the Northern Khorasan.This village is located at west north of Maneh and Semelghan county.This village has borders with the Raz and Jargalan section and Shirin Darah village from north ,Bojnord from east Hoomah village and Ashkhaneh town from south and central section of Maneh and Semelghan from west.

    According to the census in 1385, the population of this village was 18698.

    Its area is 14500.5 km2 and it has 44 villages.According to accomplished studies,the agriculture is the most important part of economy activities. The main part of their income is getting by agriculture.

    Therefore,this thesis is searching effect of dam on agriculture waters providing at this area have positive effect on peoples satisfaction from living in these villages,increasing rural incomes,increasing level of under plantation and has decreased to the extent than vast emigrations,but developing agriculture cannot sufficient alone to the economy of rural societies and service sections must be developed,to promote the level of villagers life and their social well-being and prevent their emigration to the urban centers.

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک

    فهرست:

    چکیده....................................................................................................................................... 1

    1-فصل اول – کلیات تحقیق

    مقدمه.................................................................................................................................... 2

    1-1- بیان مسئله................................................................................................................. 2

    1-2- پیشینه تحقیق............................................................................................................ 2

    1-3- فرضیات تحقیق......................................................................................................... 4

    1-4- اهمیت موضوع تحقیق................................................................................................ 5

    1-5- اهداف تحقیق............................................................................................................ 5

    1-6- روش تخقیق............................................................................................................. 7

    1-7- مشکلات................................................................................................................... 9

    منابع..................................................................................................................................... 10

    فصل دوم: مباحث نظری توسعه روستایی

    مقدمه.................................................................................................................................... 14

    2-1- تعاریف و مفاهیم روستا............................................................................................. 14

    2-2- مفاهیم و تعاریف توسعه............................................................................................. 15

    2-3- تفاوت رشد و توسعه.................................................................................................. 16

    2-4- توسعه روستایی.......................................................................................................... 17

    2-5- اهداف توسعه روستایی............................................................................................... 18

    2-6- برنامه ریزی توسعه روستایی........................................................................................ 19

    2-7- کشاورزی و ضرورت توسعه آن................................................................................. 20

    2-8- نظریه‌های توسعه روستایی........................................................................................... 21

    2-8-1- نظریه صنعتی کردن روستاها.......................................................................... 21

    2-8-2- ناحیه اگروپلیتین.......................................................................................... 22

    2-8-3- نظریه توسعه همه جانبه روستایی (مکتب رهووت)........................................... 22

    2-9- موانع توسعه روستایی................................................................................................. 23

    منابع..................................................................................................................................... 24

    فصل سوم: جغرافیای طبیعی

    مفدمه.................................................................................................................................... 29

    3-1- موقعیت و وسعت جغرافیایی مانه و سملقان..................................................................... 30

    3-1-1-موقعیت جغرفیایی، حدود و وسعت دهستان...................................................... 32

    3-2- توپوگرافی منطقه مورد مطالعه........................................................................................ 34

    3-3- زمین شناسی................................................................................................................ 36

    3-4- ژئومورفولوژی دهستان................................................................................................. 39

    3-5- آب و هوای دهستان اترک........................................................................................... 40

    3-5-1- درجه حرارت (دما)...................................................................................... 40

    3-5-2- میانگین حداقل و حداکثر دما........................................................................ 41

    3-5-3- بارندگی...................................................................................................... 45

    3-5-4- توزیع فصلی بارش........................................................................................ 47

    3-5-5- نم نسبی....................................................................................................... 49

    3-5-6- تبخیر و تعرق.............................................................................................. 50

    3-5-7- یخبندان....................................................................................................... 52

    3-6- طبقه بندی اقلیمی منطقه مورد مطالعه................................................................... 54

    3-6-1- روش دومارتن....................................................................................... 54

    3-6-2- روش آمبرژه......................................................................................... 56

    3-6-3-آمبروترمیک........................................................................................... 58

    3-6-4- هایتروگراف.......................................................................................... 60

    3-6- منابع آب.................................................................................................................... 62

    3-6-1- منابع آب‌های سطحی.................................................................................... 62

    3-6-2- منابع آب‌های زیرزمینی................................................................................ 63

    3-7- خاک‌شناسی دهستان.................................................................................................... 64

    3-8- پوشش گیاهی............................................................................................................. 66

    منابع..................................................................................................................................... 69

    فصل چهارم: ویژگی‌های جمعیتی دهستان اترک

    مقدمه.................................................................................................................................... 74

    4-1- تعداد و توزیع جمعیت.................................................................................................. 75

    4-2- تراکم جمعیت.............................................................................................................. 77

    4-2-1- تراکم نسبی................................................................................................. 77

    4-2-2- تراکم بیولوژیک.......................................................................................... 78

    4-3- ترکیب جمعیت........................................................................................................... 80

    الف- ترکیب جنسی جمعیت...................................................................................... 80

    ب- ترکیب سنی جمعیت........................................................................................... 82

    4-4- سواد............................................................................................................................ 88

    4-5- فعالیت و اشتغال جمعیت............................................................................................... 89

    4-6- حرکات جمعیت........................................................................................................... 90

    4-6-1- ولادت........................................................................................................ 90

    4-6-2- مرگ و میر................................................................................................. 91

    4-6-3- مهاجرت...................................................................................................... 94

    4-7- بررسی تحولات جمعیتی................................................................................................ 95

    الف- نرخ رشد طبیعی................................................................................................. 95

    4-8- برآورد و آینده نگری جمعیت...................................................................................... 96

    منابع........................................................................................................................................ 97

    فصل پنجم: ویژگی‌های اقتصادی دهستان اترک

    مقدمه.................................................................................................................................... 100

    5-1- کشاورزی.................................................................................................................... 100

    5-2- انواع مالکیت اراضی کشاورزی...................................................................................... 101

    5-2-1- مالکیت خصوصی............................................................................................ 102

    5-2-2- مالکیت دولتی................................................................................................ 102

    5-2-3- مالکیت وقفی................................................................................................. 102

    5-3- منابع تأمین آب کشاورزی............................................................................................ 102

    5-3-1- آب‌های سطحی............................................................................................... 103

    5-3-2- چشمه‌ها......................................................................................................... 103

    5-3-3- چاه‌ها............................................................................................................. 103

    5-4- روش‌های آبیاری......................................................................................................... 103

    الف- آبیاری کرتی....................................................................................................... 104

    ب- آبیاری نشتی.......................................................................................................... 104

    5-5- زراعت........................................................................................................................ 104

    5-5-1- گندم....................................................................................................................... 105

    5-5-2- جو................................................................................................................. 110

    5-5-3- برنج............................................................................................................... 114

    5-5-4- گیاهان صنعتی................................................................................................ 115

    5-5-4-1- پنبه..................................................................................................... 115

    5-5-4-2- چغندر قند............................................................................................ 117

    5-5-5- هندوانه..................................................................................................... 119

    5-6- درآمد حاصل از زراعت................................................................................................ 122

    5-7- باغداری....................................................................................................................... 124

    5-8- دامداری و دامپروری در دهستان اترک.......................................................................... 124

    5-9- صنعت......................................................................................................................... 129

    5-10- خدمات.............................................................................................................. 129

    منابع............................................................................................................................. 134

    فصل ششم: امکانات خدماتی دهستان اترک

    مقدمه....................................................................................................................................... 138

    6-1- امکانات آموزشی............................................................................................................. 138

    6-2- امکانات بهداشتی و درمانی................................................................................................ 139

    6-3- خدمات زیربنایی........................................................................................................ 141

    6-3-1- آب‌رسانی............................................................................................................. 141

    6-3-2- برق‌رسانی............................................................................................................. 141

    6-3-3- راه‌های ارتباطی..................................................................................................... 142

    منابع.................................................................................................................................. 147

    فصل هفتم: سد شیرین دره و نقش آن در توسعه کشاورزی دهستان اترک

    مقدمه.................................................................................................................................... 150

    7-1- تاریخچه سد شیرین دره................................................................................................. 150

    7-2- موقعیت جغرافیایی سد شیرین دره.................................................................................. 150

    7-3- سطح حوزه آبریز سد..................................................................................................... 151

    7-4- مساحت منطقه.............................................................................................................. 151

    7-5- اهداف سد.................................................................................................................... 151

    7-6- مشخصات سد و سرریز.................................................................................................. 151

    7-6-1- مشخصات مخزن....................................................................................................... 152

    7-6-2- مشخصات سیستم انحراف.................................................................................... 152

    7-6-3- احجام عمده عملیات اجرایی سد........................................................................... 152

    7-6-4- مشخصات آبگیرها.............................................................................................. 152

    7-6-5- هزینه اجرایی سد................................................................................................ 153

    7-7- نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی منطقه مورد مطالعه............................................. 155

    7-7-1- تغییر در نوع محصولات زراعی قبل و بعد از احداث سد در روستاهای نمونه............. 155

    7-7-2- تغییر در سطح زیر کشت و میزان محصولات زراعی قبل و بعد از احداث سد در روستاهای نمونه      161

    7-7-3- تغییر در وضعیت اشتغال روستائیان قبل از احداث سد............................................ 162

    7-7-4- تغییر در میزان درآمد روستائیان قبل و بعد از احداث سد در روستاهای نمونه........... 168

    7-7-5- تغییر در میزان مهاجرت روستائیان قبل و بعد از احداث سد در روستاهای نمونه........ 170

    7-7-6- تأثیر احداث سد در میزان رضایتمندی روستائیان از زندگی در روستاهای نمونه........ 171

    منابع..................................................................................................................................... 174

    فصل هشتم: یافته‌های تحقیق، آزمون فرضیه‌ها و ارائه راهبردها

    8-1- توصیف آماری یافته‌های پرسشنامه................................................................................. 176

    8-2- آزمون فرضیه‌ها............................................................................................................ 189

    8-2-1- فرضیه اول......................................................................................................... 189

    8-2-2- فرضیه دوم........................................................................................................ 190

    8-3- ارائه راهبردها............................................................................................................... 191

    منابع و مأخذ.......................................................................................................................... 195

     

    منبع:

    منابع و مأخذ:

    آدامز، ام. ای، ترویج کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، ترجمه: ایرج ملک محمدی، نشر آموزش کشاورزی، 1367.

    آراسته جو، محمد، نقد و نگارش بر فرهنگ و اصطلاحات علمی و اجتماعی، انتشارات گسترده، 1379.

    آریان پور، عباس و منوچهر، فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی، تهران، انتشارات امیر کبیر،  1378.

    آسایش حسین، اصول و روش‌های برنامه ریزی روستایی، پیام نور،1374.

    آسایش حسین، نگاهی تحلیل گرانه به عمران روستایی در ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 34، 1373.

    آسایش، حسین، استعلاجی، علیرضا، اصول و روش‌های برنامه ریزی ناحیه‌ای (مدل‌ها، روش‌ها و فنون) دانشگاه آزاد شهر ری، 1379.

    آسایش، حسین، اصول و روش‌های برنامه ریزی، پیام نور، 1381.

    آسایش، حسین، اقتصاد روستایی، پیام نور، 1374.

    آسایش، حسین، برنامه ریزی روستایی در ایران، پیام نور،1375.

    آسایش، حسین، جایگاه مطالعات روستایی در برنامه ریزی توسعه روستایی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 30، 1372

    آسایش، حسین، جغرافیای اقتصاد ایران(2) صنعت- حمل و نقل- انرژی، پیام نور، 1374.

    آسایش، حسین، کارگاه برنامه ریزی روستایی – پیام نور،1376.

    آیتی، سید باقر، روش تحقیق در جغرافیا، موسسه جغرافیایی و انتشاراتی ارشاد، 1373.

    آیتی، سید باقر، مبانی جغرافیا، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی ارشاد، 1369.

    ابراهیمی‌، محمد صادق، کلانتری، صادق، توسعه پایدار کشاورزی، ماهنامه جهاد شماره 258، 1376.

    اتسلندر، پتر، روش‌های تجربی تحقیق اجتماعی، ترجمه بیژن کاظم زاده، انتشارات آستان قدس رضوی، 1371.

    احمدی، اسماعیل، غلات، نشر دانشگاه اهواز، 1355.

    ارجمندی و مصلی نژاد، پرویز، اصول و روش‌های تحقیق، انتشارات زبان شناسان فهیم، 1382.

    از کیا، مصطفی، جامعه شناسی توسعه و توسعه نیافتگی روستایی ایران – نشر اطلاعات، 1378.

    ازکیا، مصطفی، جامعه شناسی توسعه، ناشر: تهران انتشارات کیهان، 1384.

    ازکیا، مصطفی، جامعه شناسی، موسسه نشر کلمه، چاپ اول، 1367.

    ازکیا، مصطفی، مقدمه‌ای بر جامعه شناسی توسه روستایی، انتشارات اطلاعات، 1374.

    استین، ب و آ. گودار، آب و هواشناسی – انتشارات مرید، شهرکرد، چاپ اول 1371.

    اسدیان، خدیجه، زمین شناسی برای جغرافیا، چاپ مهر قم، 1382.

    اسلامی خواه، محمد، طرح‌هادی روستای محمد آباد، 1370.

    اسماعیل نیا، توسعه اشتغال در نواحی روستایی، مجله پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 48، 1382.

    اصغری مقدم، محمد رضا، مطالعات عوامل محیطی در برنامه ریزی روستایی چاپ اول 1384.

    اکبری نعمت الله، مباحثی از توسه در ایران – نشر هشت، 1378.

    امیر بیکی، رضا، گیاهان دارویی، انتشارات فکر روز، 1374.

    امین زاده، فرخ، جمعیت شناسی عمومی‌– انتشارات دانشگاه ملی ایران، 1356.

    اهلرس، دکارت، ایران، شهر – روستا – عشایر (مجموعه مقالات)، ترجمه: عباس سعیدی، نشر منشی، تهران، چاپ اول، 1380.

    ایچز، کارل ک و استاژ جان، م، توسعه کشاورزی بین المللی، ترجمه: منوچهر فرهنگ، انتشار جهاد کشاورزی، 1380.

    ایران نژاد، مهدی، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات مدیران، 1378.

    بارو، سی. جی، توسعه پایدار، مفهوم، ارزش و عمل، ترجمه سید علی بدری، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 44،  1376.

    بایر، پیتر، اقتصاد کشورهای کم توسعه، ترجمه علی اصغر هدایتی، نشر امیر کبیر، 1354.

    بدیعی، ربیع، جغرافیای مفصل ایران، انتشارات اقبالی، ج سوم، 1363.

    بدیعی، ربیع، جغرافیایی مفصل ایران، جلد سوم،

    برنگل، ک.ج، اصول و عملیات دیم کاری، ترجمه محمد حسن ارشد محصل، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1372.

    بست، جان، شیوه‌های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه پاشا شریفی و طالقانی، انتشارات رشد، 1366.

    بشرویی، ابوالفضل، مقاله بازارکار در استان خراسان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، 1379.

    بلاک لاک، هربرت، مقدمه‌ای بر تحقیقات اجتماعی، ترجمه ابراهیم پاشا، انتشارات سمت، 1372.

    بهرامی‌، عبدالعلی، فرآیند برنامه ریزی توسعه روستایی، از مجموعه مقالات کنگره توسعه روستایی با چالش‌ها و چشم اندازهای نشر موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ اول، 1383.

    بهنیا فر، ابوالفضل، جزوه کلاسی درس مطالعات محیطی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، 1385.

    بیکر، سرنر، ال، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، انتشارات روش، 1377.

    پاپلی یزدی، محمد حسن، مهاجرت‌های روستایی در خراسان (تیپ کوهستانی و دره‌ای) فصلنامه تحقیقات جغرافیایی شماره70، 1366.

    پاپلی یزدی، محمد حسین وثوقی، فاطمه، برنامه ریزی از دیدگاه اسلام و اثرات جغرافیایی آن، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی شماره 42، 1375.

    پاپلی یزدی، محمد حسین، ابراهیمی‌، محمد امیر، نظریه‌های توسعه روستایی، نشر سمت، 1381.

    پاپلی یزدی، محمد حسین، مفهوم و دیدگاهی تازه از جغرافیا، فصل نامه جغرافیایی، شماره 1، 1365.

    پوراحمد، احمد و دیگران، نقش نواحی صنعتی در اشتغال و کاهش مهاجرت‌های روستایی، مجله پژوهش‌های جغرافیایی شماره 43-1381.

    تاجداری، پرویز، روش‌های علمی تحقیق همراه با نظریه ارزشیابی، انتشارات آنا، 1369.

    تاربوک، ادوارد. جی و لوتگن، فردریک. ک، مبانی زمین شناسی، ترجمه رسول اخروی، انتشارات مدرسه، 1374.

    تریکار، ژان، اشکال ناهمواری در نواحی خشک، ترجمه مهدی صدیقی و محسن پورکرمانی، نشر آستان قدس رضوی، 1369.

    تقدیسی زنجان، سیمین، کاربرد مدل‌ها و روش‌ها در برنامه ریزی توسعه روستایی، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، 1379.

    تقوایی، مسعود، تعیین و تحلیل سطوح برخورداری مناطق روستایی، مجله جهاد شماره 254، 1381.

    تقوی، نعمت الله، مبانی جمعیت شناسی، انتشارات نیکا، 1372.

    تقی زاده، محمود، برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی ویژه جهان سوم، نشر گسترده، 1369.

    تودارو مایکل، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، نشر بازتاب، 1362.

    تودارو، مایکل، توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، ج اول، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، 1375.

    جاسبرسینگ، اس. اس دیلون، جغرافیای کشاورزی، ترجمه سیاوش دهقانیان و دیگران، انتشارات دانشگاه فردوس مشهد 1374.

    جاسبرسینگ، جغرافیای کشاورزی، ترجمه سیاوش دهقانیان و همکاران، 1382.

    جداری عیوضی، جمشید، جغرافیای آبها – انتشارات پیام نور 1374.

    جعفر پور، ابراهیم، اقلیم شناسی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران 1371.

    جعفر پور، ابراهیم، مبانی اقلیم شناسی، پیام نور 1377

    جعفرپور، ابراهیم، آب و هوای کره زمین، انتشارات پیام نور 1381.

    جمعه پور، محمود، تحلیل رهیافت مشارکت سازمان‌های سنتی، تولید گروهی در بهره برداری بهینه از منابع آب ،خاک و توسعه روستایی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی شماره 35.

    جوان، جعفر، جغرافیای جمعیت ایران، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1380.

    جوان، جعفر، جمعیت ایران و بستر جغرافیایی آن، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1367.

    جهانی، مهدی، برنامه ریزی روستایی در ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 4، 1375.

    جهانی، مهدی، رویای توسعه، مجله علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، شماره دوم، 1381.

    چمبرز، رابرت، توسعه روستایی، اولویت بخش به فقرا، ترجمه مصطفی ازکیا، نشر دانشگاه تهران، 1376

    حاتمی‌نژاد، حسین، الگوی تغذیه و بیماری، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 9، 1367.

    حافظ نیا، محمد، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سمت 1377.

    حامد مقدم، احمد مشارکت و توسعه مشارکتی روستایی، مجموعه مقالات سمینار جامعه شناسی، ج 2، سمت، 1373.

    حامدی، اوغولبیک و علی، اشرف، وسایل ارتباط جمعی و توسعه روستایی، نشریه به دید، 1377.

    حریریان، محمود، جغرافیای اقتصادی ایران، جلد اول، منابع گیاهی، نشر دانشسرای عالی تهران، 1349.

    حسن زاده، اقبال، هوا و اقلیم شناسی، انتشارات مرید، شهر کرد، چاپ اول 1380

    حسن زاده، رمضان، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات ساوالان، 1383.

    حسنی، مهدی، روند توسعه روستایی در دهستان مود با تأکید بر بخش کشاورزی، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، 1386.

    حسین ابری، سید حسین، مدخلی بر جغرافیای روستایی ایران، نشر دانشگاه اصفهان، 1380.

    حسین زاده دلیر، کریم، برنامه ریزی ناحیه ای، نشر سمت، 1380.

    حسینی ابری، سید حسن، روستا و مفهوم واقعی آن، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 53،  1378.

    حسینی ابری، سید حسن، مدخلی بر جغرافیایی روستایی ایران، انتشارات دانشگاه اصفهان، چاپ دوم 1383.

    حسینی، حاتم، 1381، درآمدی بر جمعیت شناسی اقتصادی – اجتماعی و تنظیم خانواده، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا، همدان.

    خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی، انتشارات هدایت، 1378.

    خالدی، شهریار، جغرافیای زیستی، پیام نور.

    خانه‌های بهداشت روستاهای نمونه سال 1386.

    خدابنده، ناصر، زراعت غلات، نشر سپهر، 1362.

    خدابنده، ناصر، زراعت گیاهان صنعتی، انتشارات سپهر، 1366.

    خزائی قوژدی، علی. صنایع روستایی، تحولات و توسعه، فصلنامه روستا و توسعه، شماره 2 و 3 و 1379.

    خواجه پور، محمد رضا، اصول و مبانی زراعت، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، 1365.

    خوانساری، مسعود، مناسبترین مناطق کشت محصولات کشاورزی، وزارت کشاورزی، معاونت امور اجرایی، 1367.

    درئو، ماکس، جغرافیای انسانی، ترجمه سیروس سهامی، نشر رایزن، ج اول، 1371.

    درئو، ماکس، مبانی ژئومورفولوژی، ترجمه مقصود خیام، چاپ پنجم، انتشارات نیما

    دفتر فنی سازمان آب منطقه‌ای خراسان، 1381:11

    دفتر فنی سازمان آب منطقه‌ای خراسان، گزارش خاک شناسی، منطقه اترک، 1381.

    دلاور، علی، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، نشر رشد 1383.

    دورکمپ، جی. سی، ژئومورفولوژی و مدیریت محیط، ترجمه شاپور گودرزی نژاد، انتشارات سمت. 1377

    دهقانیان، سیاوش، اقتصاد کشاورزی، سمینار درسی دوره کارشناسی ارشد رشته جغرافیا، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، 1357.

    دیاس، هیران دی، دبلیو، دی ویکزامانایک، درسنامه برنامه ریزی توسعه روستایی، ترجمه: ناصر فرید، سلسله انتشارات روستا و توسعه وزارت جهاد سازندگی، چاپ اول 1368.

    را مشت، م. ح. جغرافیای خاک‌ها – نشر دانشگاه اصفهان، 1369

    راهنما، محمد رحیم، مقایسه طولی و عرضی وضعیت اقتصادی خراسان، مجموعه مقالات و سمینار بررسی مسائل اجتماعی استان خراسان، انتشارات دانشگاه تربیت معلم سبزوار، 1375

    رجایی عبدالحمید، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی – سمت، 1382.

    رجایی، حمید، کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین نشر قومس.

    رحمانی، اختر، مالکیت و بهره برداری زمین در ایران، انتشارات کتب ایران، 1348.

    رحمانی،‌صیف الله، بررسی تحلیل روند ظرفیت‌ها و تنگناه‌های توسعه کشاورزی در ایران، ماهنامه علمی‌جهاد، اجتماعی، اقتصادی (توسعه روستایی و ترویج کشاورزی)، 1379.

    رزاقی، ابراهیم، اقتصاد ایران، نشر نی، 1381.

    رزاقی، ابراهیم، گزیده اقتصاد ایران، نشر امیر کبیر، تهران، 1375.

    رستگاری، محمد علی، زراعت عمومی، نشر برهمند، 1375.

    رشد آموزش زمین شناسی، سال نهم، دوره جدید شماره2، 1382

    رضوانی، علی اصغر، روابط متقابل شهر و روستا، انتشارات پیام نور، چاپ اول، 1374.

    رضوانی، محمدرضا، مقدمه‌ای بر برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران – نشر قومس ص1، 1383.

    رضوی، سید حسین، فقر روستا-توسعه، جلد اول، انتشارات وزارت جهاد کشاورزی، شماره 31، 1377.

    رکن الدین افتخاری، عبد الرضا، فیروز نیا، غدیر، جایگاه روستا در فرآیند توسعه ملی از دیدگاه صاحبنظران، مؤسسه توسعه روستایی ایران، 1382.

    رکن الدین افتخاری، عبدالرضا، توسعه کشاورزی – نشر سمت، 1382.

    رهنمایی، محمد تقی، توان‌های محیطی ایران، انتشارات رودکی، 1370

    زاکس و لنگانگ، نگاهی نو به مفاهیم توسعه، ترجمه فریده فرهی، وحید بزرگی، نشر مرکز، 1377.

    زمردیان، محمد جعفر،کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی، انتشارات پیام نور، 1374.

    زنجانی، حبیب الله، جغرافیا و جمعیت شناسی – مرکز نشر دانشگاهی، 1368.

    زنجانی، حبیب الله، جمعیت و شهرنشینی در ایران، ج اول، مرکز مطالعات و تحقیقات شهربازی و معماری ایران، 1370.

    زیاری، کرامت الله، برنامه ریزی شهرها‌ی جدید، سمت، چاپ چهارم، 1383.

    ژرژ، پیر، روش تحقیق در جغرافیا، ترجمه سید حسن مطیعی لنگرودی، انتشارات آستان قدس رضوی، 1371.

    ساروخانی، باقر، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، 1372.

    سازمان آب منطقه‌ای خراسان شمالی، مطالعات توجیهی.

    سد و شبکه آبیاری شیرین دره بجنورد،شرکت سهامی‌ب منطقه‌ای خراسان شمالی، مطالعات مرحله اول شبکه آبیاری.

    سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال‌های 1365-1375.

    سرمد، زهره بازگان، عباس. حجازی، الهه. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ هفتم، انتشارات آگاه، 1382.

    سعادت لاجوردی، ناصر، دانه‌های روغنی، انتشارات دانشگاه تهران، 1359.

    سعادت، احمد، مبانی علم هواشناسی، جلد دوم، آب و هوا و انسان، 1339.

    سعیدی، عباس، مبانی جغرافیای روستایی ایران، انتشارات سمت، چاپ ششم، 1384.

    سلیمی فرد، مصطفی، اقتصاد توسعه، نشر موحد، 1382.

    سوبرامانیا، کی، هیدرولوژی مهندسی، ترجمه سید رضا‌هاشمی‌، انتشارات شعرا، 1382.

    سیدان، جواد، روش‌های طبقه بندی اقلیمی‌، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 455، 1376.

    شادمهری، ناصر، مشهدی، محمد حسن، روش تحقیق و مأخذ شناسی در علوم اجتماعی، 1375.

    شایان، حمید، بهنگام سازی سطح بندی خدمات رسانی روستایی استان خراسان، شهرستان مشهد، نشر مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان، 1382.

    شایان، سیاوش، رفیعی، منصور، شوکت و دیگران، چاپ و نشر کتابهای درسی، 1371.

    شایان، سیاوش، فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی طبیعی – انتشارت مدرسه، تهران، 1376

    شرکت  سهامی‌آب منطقه‌ای خراسان شمالی معاونت بهره برداری امور سد‌ها.

    شرکت سهامی‌آب منطقه‌ای خراسان شمالی –وزارت نیرو – مطالعات توجیهی،مجری طرح  حسین بهروان

    شرکت سهامی‌آب منطقه‌ای خراسان شمالی، 1386 وزارت نیرو، خلاصه گزارش ساختمان سد انحرافی شیرین دره بجنورد

    شرکت سهامی‌آب منطقه‌ای خراسان، وزارت نیرو، مطالعات اجتماعی ومشارکت‌های مردمی‌سد شیرین دره بجنورد جلد اول مجری طرح حسین بهروان – 1379

    شریف النسبی، مرتضی، چرخه توسعه راهنمای رشد شتابان اشنتشارات موسسه فرهنگی رسا، 1375.

    شفقی، سیروس و مدنی، حسن، زمین شناسی – انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر 1375.

    شکوئی، حسین، اندیشه‌های نو در فسلفه جغرافیا (جلد دوم) فلسفه‌های محیطی و مکتب‌های جغرافیایی نشر گیتاشناسی، 1384.

    شکویی، حسین، جغرافیای کاربردی و مکتب‌های جغرافیایی، انتشارت آستان قدس رضوی، 1364.

    شکویی، حسین، دیدگاه‌های نو در جغرافیای شهری، جلد اول، انتشارات سمت، 1383.

    شولتز، تئودور، گذراز کشاورزی سنتی، ترجمه محمود نوری نائینی، نشر نی، 1367.

    شهبازی، اسماعیل، توسعه و ترویج روستایی، انتشارات دانشگاه تهران، 1375.

    شیخی، محمد تقی، تحلیل و کاربرد جمعیت شناسی، نشر اشراقی، 1371.

    شیخی، محمد تقی، مبانی و مفاهیم جمعیت شناسی، شرکت سهامی افشار، 1377.

    شیرازیان، احمد، توسعه یکپارچه نواحی روستایی، ماهنامه مسکن و انقلاب شماره 66، 1375.

    شیعه، اسماعیل، مقدمه‌ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، 1369.

    صادقی، سلیمان، جغرافیای شهرستان بجنورد، انتشارات استان قدس رضوی 1373

    صالحی، علی اکبر، نقش آموزش عالی در ایران، فصلنامه علمی‌و پژوهشی شریف، شماره11،1374.

    صداقت، محمود، زمین شناسی برای جغرافیا، پیام نور 1376

    صداقت، محمود، منابع و مسائل آب ایران، نشر پیام نور، 1376.

    صدرالاشراقی، مهریار، اقتصاد کشاورزی و تعاون، انتشارات دانشگاه تهران 1365

    صرافی، مظفر، مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه ای، انتشارات سازمان برنامه و بودجه 1377.

    صفایی، حسین، چشم انداز چالش‌های دهه سوم توسعه روستایی، نشر جهاد، شماره 218 و 219، 1378.

    صمدی، اسماعیل، نباتات صنعتی، انتشارات اهواز، 1355.

    طالب، مهدی، طراحی برای مدیریت روستایی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 4، انتشارات آستان قدس رضوی، 1374.

    طالب، مهدی،‌عوامل مؤثر در مهاجرت روستایی در ایران، مجله رشد آموزش اجتماعی شماره2، 1368.

    طالقانی، محمود، روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، انتشارات آزمایشی متون درسی، چاپ اول، 1370.

    عالی پور، فرحناز، توسعه روستایی، محورها و لوازم ماهنامه جهاد، سال دوازدهم، شماره 151، 152 و 1371

    عبید الله خان، 1.ز.م برنامه ریزی در سطح محلی و توسعه روستایی، ترجمه عباس مخبر، وزارت برنامه و بودجه، 1365.

    عزتی، عزت الله، «ژئوپولوتیک» تهران، انتشارات سمت، 1371.

    علیجانی، بهلول، آب و هوای ایران – انتشارات پیام نور، 1374

    علیجانی، بهلول، اصول عکس‌های هوایی، انتشارات پیام نور، 1371

    علیجانی، بهلول، پژوهش میدانی در جغرافیا، پیام نور، 1379.

    علیزاده، امین و غلامعلی کمالی، فرهاد موسوی، محمد موسوی بایگی، « هوا اقلیم شناسی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد 1382

    علیزاده، امین، آبیاری در زمین‌های کوچک، جهاد دانشگاهی، مشهد، 1364.

    علیزاده، امین، آبیاری، اصول طراحی سیستم آبیاری، نشر دانشگاهی امام رضا، 1372.

    علیزاده، امین، اصول هیدرولوژی کاربردی، انتشارات آستان قدس رضوی 1379.

    عمادزاده، مصطفی، نظریه سرمایه انسانی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره2، 1369.

    غفاری، رامین، موانع و عوامل توسعه روستایی در ایران، ناشر، مسکن و انقلاب، نشریه، مسکن و انقلاب شماره 100، 1381.

    غفاری، سید رامین، تغییر کاربری اراضی در طرح‌های‌هادی روستایی فصلنامه مسکن، شماره‌های 97-95، 1380.

    فاطمه، بهفروز، فلسفه روش شناختی تحقیق علمی جغرافیا، انتشارات دانشگاه تهران، 1378.

    فرجادی، علی، مهاجرت و اشتغال در استان تهران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران، 1382.

    فرجی، عبدالرضا، جغرافیای اقتصادی ایران – کشاورزی، نشر پیام نور، 1374.

    فره نژاد، حسین، کاهش زمینه‌های مهاجرت در اثر فعالیت‌های صنعتی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، ش 16، انتشارات آستان قدس، 1369

    فرهنگ آبادی‌های شهرستان بجنورد سال‌های 1365-1375.

    فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های کشور، استان خراسان شمالی، شهرستان مانه و سملقان، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح – ناشر سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح 1384.

    فشارگی، پریدخت، مبانی آب و هواشناسی – انتشارات دانشگاه تربیت معلم، 1373.

    فشارگی، پریدخت، مبانی اقلیم شناسی، انتشارات نشر قطر 1374.

    فصل نامه دفتر روستا، انتشارات دانشگاه سپاهیان انقلاب اسلامی‌، شماره 22-23-24، 1364.

    قائمی‌، علی، روش تحقیق، انتشارات امیری، مرتضوی، 1368.

    ک. لوتگن. فردریک و ادوارد، جی تاربوک، مبانی زمین شناسی، ترجمه رسول افردی، نشر مدرسه، 1372.

    کاظمی، سید حسین، اشاره‌ای به بخش خدمات در مناطق روستایی، مجله جهاد، شماره 149، 1370.

    کاظمی‌پور، شهلا، روش‌های مقدماتی تحلیل جمعیت، انتشارات پیام نور، 1375.

    کامران، فریدون، توسعه و برنامه ریزی روستایی، انتشارات آوای نور، چاپ اول، 1384.

    کاویان، محمد رضا، میکروکلیماتولوژی (کلیماتولوژی) انتشارات سمت،1380.

    کاویانی، محمد رضا و همکار، مبانی آب و هواشناسی، انتشارات سمت (1371)

    کردوانی، پرویز، جغرافیای خاک‌ها – پیام نور، 1371.

    کردوانی، پرویز، مراتع، مسائل آب و راح حل‌های آن در ایران نشر دانشگاه تهران، 1371

    کردوانی، پرویز، منابع و مسائل آب در ایران، جلد اول، انتشارات دانشگاه تهران، 1383.

    کلارک، جان، ای، اصول و مبانی جغرافیای جمعیت، ترجمه مسعود مهدوی، نشر قوس، 1379.

    کمالی، غلامعلی، سرمای زیان بخش به کشاورزی ایران در قالب معیارهای احتمالی، فصلنمه تحقیقات جغرافیایی، شماره 64-063، 1381

    کوچکی، عوض، زراعت در مناطق خشک، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران، 1364.

    کوهن، یوهانس، سازمان‌های اجتماعی برای توسعه روستایی، جنبه‌های سازمانی و مدیریت، سلسله انتشارات روستا و توسعه، شماره 41، 1379.

    کیوی، ریمون، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین، نیک گوهر، نشر توتیا، 1378.

    گریک، دیوید، مقدمه‌ای بر جغرافیای کشاورزی، ترجمه عوضی کوچکی، نشر دانشگاه فردوسی مشهد، 1375.

    گزارش اقتصادی کشاورزی شیرین دره، 369، وضع موجود طرح توسعه شرکت سهامی‌آب منطقه‌ای خراسان، شرکت مهندسی طوس آب

    گویادا، آدام، روندهای اخیر در تجارت کشورهای در حال توسعه، ترجمه م. دی، گزیده مسائل اقتصادی اجتماعی، شماره 111 و 113، 1370.

    لانگورث، جان دبلیو، توسعه روستایی چین و مقایسه بین المللی، ترجمه مصطفی مهاجرانی – انتشارات علمی فرهنگی آموزش عالی 1379.

    لهسائی زاده، عبدالعلی، تحولات اجتماعی در روستاهای ایران، نشر نوید شیراز، 1369.

    لی دیوید، ا.ام. و چو دری. دی. پی. ماهیت مسایل و رهیافت‌های توسعه روستایی، وزارت جهاد سازندگی گزیده مقالات روستا و توسعه، مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی، شماره سوم، 1373.

    مبصر، داریوش، موج دوم، چالش‌های توسعه در صنعت نفت ایران، نشر کویر، 1381.

    مجتهد زاده، غلامجسین، مقدمه‌ای بر اصول و مبانی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، چاپ مسعود، 1368.

    محمودی، علی، کاربری اراضی و حمل و نقل شهری، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 32، 1373.

    محمودی، فرج الله، ژئوموروفولوژی ساختمانی، انتشارات پیام نور، 1371.

    مرکز آمار ایران، 1385.

    مرکز خدمات روستایی دهستان اترک.

    مزینی، منوچهر، مدیریت شهری و روستایی در ایران، نشر وزارت مسکن و شهرسازی، 1374.

    مستوفی الممالک، رضا،‌تحلیلی بر مهاجرت‌های داخلی و عواقب اقتصادی، اجتماعی آن در کشور، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره44، 1376.

    مسیرا، آر. پی، توسعه روستایی تحولات و توسعه، فصلنامه روستا و توسعه شماره 2، 1376.

    مسیرا، آر.پی، توسعه روستایی، مسائل و مشکلات، فصلنامه روستا و توسعه، شماره 1، 1366.

    مشیری، سید رحیم و مولایی مشجین، نصر الله، اقتصاد کوچ نشینان، نشر پیام نور، 1374.

    مشیری، سید رحیم، جغرافیای کوچ نشینی (مبانی و ایران)، انتشارات سمت، 1372.

    مصداقی، منصور، مراتع‌داری در ایران، نشر آستان قدس رضوی، 1377.

    مطیعی لنگرودی، حسن، برنماه ریزی روستایی با تأکید بر ایران، نشر جهاد دانشگاهی مشهد، 1382.

    مطیعی لنگرودی، حسن، جغرافیای اقتصادی ایران، کشاورزی انتشارات جهاد دانشگاهی، 1381.

    مطیعی لنگرودی، حسن، جغرافیای اقتصادی خراسان انتشارات آستان قدس رضوی، 1373.

    مطیعی لنگرودی، سید حسن، جغرافیای اقتصادی خراسان، نشر آستان قدس، 1373.

    مطیعی لنگرودی، سید حسن، طرح پژوهشی اثرات اقتصادی اجتماعی شهرک‌های صنعتی در نواحی روستایی، معاونت پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، 1380.

    معزی، اسدالله، مبانی جمعیت شناسی، انتشارات مرکز مطالعه و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، تهران: چاپ دوم، 1374.

    معین، محمد، فرهنگ فارسی، نشر امیر کبیر، 1376.

    مهدوی حاجیلویی، مسعود،‌ مبانی جغرافیای جمعیت- نشر پیام نور، 1370.

    مهدوی، مسعود «مبانی جغرافیای جمعیت» انتشارات پیام نور، 1371.

    مهدوی، مسعود، اصول و مبانی جغرافیای جمعیت، انتشارات نشر قومس، چاپ پنجم، 1381.

    مهدوی، مسعود، بررسی و شناخت جغرافیایی منابع آبی روستاهای ایران، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1372.

    مهدوی، مسعود، جغرافیای روستایی ایران، انتشارات پیام نور، 1376.

    مهدوی، مسعود، مقدمه‌ای بر جغرافیای جمعیت روستایی ایران، سمت، 1377.

    مهدوی، مهدی، جغرافیای اقتصادی ایران، نشر پیام نور، 1374.

    مهدی، مسعود، مقدمه‌ای بر جغرافیای روستایی ایران، جلد اول، چاپ اول – نشر سمت، 1377.

    مهر فرد، محمد رضا، همایش تبیین رویکردهای توسعه روستایی، پیام جهاد کشاورزی، سال اول شماره 12، 1381.

    مهراز، رحمت الله، جنبه‌هایی از توسعه‌ی اقتصادی و برنامه ریزی – انتشارات دانشگاه تهران، 1365.

    مهران، ابوالحسن، ضرورت پیوند کشاورزی و صنایع روستایی، مجله جهاد کشاورزی، شماره149، 1370.

    مهری، محمد علی، محمد حسین، کریم کشته، مجموعه مقالات سومین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، چاپ آوازه، 1379.

    مهندسی مشاور سازمان آب شرق، مطالعات بخیزداری حوزه اترک، جلد سوم ژئومورفولوژی تا 1379.

    مهندسین مشاور DHV از هلند، رهنمودهایی برای برنامه ریزی مراکز روستایی، 1371.

    میر محمدی میبری، علی محمد روش تحقیق در علوم زیستی با تأکید بر کشاورزی، نشر جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی اصفهان، 1378.

    میلر، جی، تی، زیستن در محیط زیست، ترجمه مجید مخدوم، نشر دانشگاه تهران، 1380.

    نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم، روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات بدر، 1379.

    نبوی، بهروز، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات کتابخانه فروردین، 1374.

    نجفی، مهدی، زمین شناسی عمومی‌، انتشارات خراسان، چاپ اول، 1371

    نراقی، یوسف، جامعه شناسی و توسعه، نشر و پژوهش فروزان روز، 1380.

    نظری، علی اصغر، جغرافیای جمعیت ایران، انتشارات پیام نور، 1376.

    نقشه زمین شناسی منطقه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی، 1385.

    نقشه قابلیت اراضی منطقه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی.

    نوری، سید هدایت الله، توسعه نیافتگی روستایی ایران نتیجه‌ی نگرش غیر سیستمی به روستا و کشاورزی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی تهران، چاپ اول، 1383.

    نوری، نظام الدین، جغرافیای اقتصادی، نشر دانشگاه مازندران، 1373.

    نیک خلق، علی اکبر، مبانی جمعیت شناسی، انتشارات بهینه، 1379.

    نیل سی، استاسکوف، زراعت غلات، ترجمه و تدوین محمد حسن راشد و همکاران، نشر جهاد دانشگاهی مشهد، 1376.

    وارثی، حمید رضا، سروری، زهتاب، تحلیلی بر ارتباط متقابل توسعه، مهاجرت و شهرنشینی در ایران، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، انتشارات دانشگاه فردوسی، شماره6،1385.

    وثوقی، منصور، جامعه شناسی روستایی، انتشارات کیهان، چاپ سوم، 1369.

    ودیعی، کاظم، جغرافیای کشاورزی عمومی، انتشارات دهخدا، چاپ دوم، 1350.

    ودیعی، کاظم، مقدمه‌ای بر روستانشینی ایران – انتشارات دانشگاه تهران، 1349.

    ور. جورج، دبلیو، کلوم. ج.پ، تولیدی سبزی، ترجمه مصطفی مبلی، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، 1372.

    وزیری، غلامرضا، درختکاری علمی، انتشارات کیهان، 1361.

    وقار موسوی، علی، مقدمه‌ای بر اقلیم شناسی محاسباتی، ناشر دانشگاه آزاده بجنورد با همکاری انتشارات محقق، 1381.

    ولایتی، سعد الله و توسلی، سعید، منابع و مسائل آب خراسان، انتشارات آستان قدس رضوی، 1370

    ولایتی، سعد الله، جغرافیای آبها و مدیریت منابع آب، نشر خراسان، 1374.

    ولایتی، سعد الله، حریم منابع آب، چاپ اول – انتشارات خراسان، 1371.

    ویدرز، بروس و همکار، آبیاری، طراحی و عمل، ترجمه سعدی نی‌ریز، مرکز نشر دانشگاه تهران، 1367.

    ‌هارپر، اف، مبانی تولید محصول در گیاهان زراعی، ترجمه عزت الله فرشادفر، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، 1374.

    هارینگ، لی لوید، درآمدی بر پژوهش علمی در جغرافیا، ترجمه محمد علی مولازاده، انتشارات دانشگاه شهید چمران، 1377.

    هاگ، ام. وی، تحلیلی از مسائل اساسی صنعتی کردن و توسعه روستایی، فصلنامه روستا و توسعه شماره 1، 1366.

    هجرتی، محمد حسین، جغرافیا و توسعه روستایی، نشر مرکز فرهنگی ابا، 1379.

    هومن، بهمن، بررسی مفهوم روستا و انواع آن در ایران، ماهنامه جهاد، ش 17، 1373

    هیر. ام. دیوید، جامعه و جمعیت (مقدمه‌ای بر جامعه شناسی جمعیت) ترجمه یعقوب فروتن، نشر دانشگاه مازندران، 1380.

پروپوزال در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, تز دکترا در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, رساله در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, پایان نامه در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, تحقیق در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, مقاله در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نقش سد شیرین دره در توسعه کشاورزی دهستان اترک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت