پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 123 فرمت فایل: word کد فایل: 2332
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    همه ما می دانیم آن چه که اندازه گیری می شود، انجام می شود. با این حال بسیاری از سازمان هایی که مدیریت دانش را دنبال می کنند فرآیندی برای اندازه گیری دارایی های دانش سازمانی و یا سرمایه ی فکری ندارند. گزارشگری مالی سنتی نمی تواند ارزش واقعی شرکت را محاسبه کند وتنها به اندازه گیری ترازنامه مالی کوتاه مدت و دارایی های ملموس اکتفا می کند .

     در حقیقت سرمایه فکری یک مدل جدید کاملی را برای مشاهده ارزش واقعی سازمان ها فراهم می آورد وبا استفاده ازآن می توان ارزش آتی شرکت را نیز محاسبه کرد . به دلیل تمایل به سنجش ولحاظ کردن ارزش واقعی دارایی های نامشهود سرمایه فکری بیش از پیش نزد شرکت ها ، سهامداران (سرمایه گذاران) و سایر گروههای ذینفع افزایش یافته است . در این تحقیق کاربردی ، ابتدا براساس روش استوارت ارزش سرمایه های فکری شرکت های بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی پنج ساله محاسبه، سپس در مرحله بعد ارتباط بین ارزش سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. در تحقیق حاضر روش آماری استفاده شده به منظور تجزیه و تحلیل داده ها روش مدل تحلیل رگرسیون  می باشد .

    یافته ها حاکی از رابطه مثبت معنی دار بین سرمایه فکری وعملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران می باشد. باتوجه به این نتایج می توان بهره گیری شرکت ها، سهامداران ، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع در استفاده از این مدل رابرای کسب سود بالاتر در آینده قویا توصیه کرد.

    مقدمه:

    توسعه اطلاعات در دهه های اخیر موقعیت های جدیدی را پیش روی افراد و سازمان ها قرار داده است. ازین رو تعاملات وارتباطات در گستره جهانی توسعه یافته و تعاریف جدیدی در ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بروز نموده است. دراین میان ، سازمان های کسب وکار بیشترین تاثیر را از وضعیت جدید پذیرا شده و خواسته یا ناخواسته ، در مسیر این دگرگونی مداوم قرار گرفته ، متحول شده ، به انحلال وادغام ،یا پذیرش موقعیت های جدید روی آورده اند . متناسب با این تغییرات موقعیتی، رویکردها و ادبیات جدیدی چون : سازمان های یادگیرنده ، معماری سازمان ، سازمان مجازی و مهندسی مجدد و... بر بستر رهیافت اطلاعاتی پدیدار شده است . رهیافتی که از کد ژنتیک تا ایزومرها ، از زبان شناسی تا کامپیوتر ، و از کارکرد مغز انسان تا مدیریت سازمان های کسب و کار را ، تفسیر می کند .

    سازمان های امروزین ، بیش از نمونه های قدیمی آن ها با دیالکتیک مواجه اند : نیاز به خود مختاری (استقلال) در مقابل نیاز همزمان به ارتباطات (یکپارچگی) . پاسخ به این دیالکتیک مستلزم ایجاد فرصت یادگیری برای افراد سازمان است . چرا که از یکسو سازمان ها به ساختارهایی نیاز دارند تا خودمختاری و قابلیت حل مشکلات محلی را توسعه بخشند ، و از سوی دیگر برا دگرگونی فرهنگی ، به بهبود ارتباطات و ساختار مشارکتی تمایل دارند . با گسترش ارتباطات و عدم نیاز به جابجایی ، و تحت تاثیر پیدایش سازمان مجازی تنها عنصری که در سازمان باقی می ماند ، انسان ها یعنی افراد سازمان ها هستند . پیداست که در چنین شرایطی برای تبدیل سازمان ها به سازمان یاد گیرنده ، بایستی انسان ها تمایل به یادگیرندگی پیدا کنند . یادگیری در سازمان های جدید نیز به نوبه خود از رهیافت اطلاعاتی و از حلقه ی سایبرنتیکی فرد – سازمان – محیط – فرد ، پروی می کند و از رفتار نوآورانه، اطلاعاتی و دانشی در محیط تاثیر می پذیرد . در واقع از یکسو ، توسعه ارتباطات و تولید انبوه اطلاعات و دانش و از سوی دیگر کاهش نیم عمر رشته های گوناگون دانش بشری ، موجب شده تا اطلاعات به عنوان مهم ترین منبع سازمان ها و به عنوان مزیت رقابتی تلقی شود . همسان با سایر منابع سازمانی ، این منبع مهم نیز نیاز به مدیریت داشته و مدیریت آن در سایه فناوری محقق می شود. توجه روزافزون به دانشو اهمیت دانشگران سازمان به عنوان اصلی ترین سرمایه ی سازمان های دانشبر ، لزوم شناسایی و تشخیص دانش و اطلاعات ، و شکل گیری چارچوب هایی برای مدیریت دانش را در سازمان ها ضروری نموده است .

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه :

    بسیاری از نظریه پردازان و پژوهش گران در توصیف ویژگی های فضای اقتصادی جدید بر این باورند که شکل اقتصاد ، صورتی جهانی و همه گیر به خود گرفته و از دارایی ها ودرآمدهای نامحسوس ، پیچیده ونامشهودی شکل یافته ، که به نحوی خاص به یکدیگر و درهم تنیده شده اند. فرایندها و ابزاری که زمینه افزایش بهره وری و پیشرفت اقتصادی را فراهم می آورند . براساس این تعریف ، به وضوح روشن است که مدیریت ، برنامه ریزی و نظارت بر شناسایی ، تخصیص و سنجش دارایی های نامشهود وسرمایه فکری بنگاه ها ، شاخصی مهم در تعیین توان رقابتی بنگاه ها برای بقا و رشد در اقتصاد جدید است . بررسی روندها و آمارهای اقتصادی نیز بر صحت این گفته اذعان دارند ، چنان که بررسی های انجام گرفته از پانصد شرکت در بین سال های 1982 تا 1992 میلادی، نشان از رشد سهم ارزش دارایی های نامشهود از 38 درصد به 62 درصد در میزان ارزش بازار دارد . توجه به این موضوع در اواخر دهه ی نود میلادی ، سرمایه گذاری بر توسعه ی دارایی های نامشهود شامل : تحقیق و توسعه ، فرآیندها ونرم افزار کسب وکار ، کسب علامت های تجاری ، آموزش پرسنل و...، را به رقمی معادل یک تریلیون دلار – به تقریب برابر با کل سرمایه گذاری بخش تولید سرمایه های فیزیکی – رسانیده است . به این منظور ، برآورد و سنجش میزان تاثیر سرمایه فکری در فرآیندهای اقتصادی وضع موجود سازمان ، یکی از روش های شناخت نقاط ضعف و تعیین راهبردهای لازم برای کمک به تصمیم گیری مدیران خواهد بود . از طرف دیگر با توجه به اینکه تعیین میزان سرمایه مورد نیاز ، به عنوان یکی از اجزای اصلی فعالیت های تولیدی ، از اهمیت بسزایی برخوردار است ، می توان دریافت که شناسایی سرمایه های فکری و نامشهود موجود سازمان، در شناخت فاصله تا وضع مطلوب و تعیین نیازهای سرمایه ای و اتخاذ رویه های بهینه ، برای توسعه و رشد در آینده ی بنگاهها بسیار مهم و موثر خواهد بود .

    در فصل اول پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم و به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم. همچنین اهداف تحقیق را بیان می کنیم.

     

    چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سئوال و موضوع تحقیق بوده است در این فصل آورده شده  و در ادامه  به مدل تحلیلی و فرضیه های تحقیق نیز اشاره شده است. در پایان این فصل تعاریف واژه ها و اصطلاحات آمده است.

    2-1 بیان مسئله

    با سیر جوامع از عصر صنعتی به عصر اطلاعات اهمیت سرمایه فکری[1]  افزایش یافته است . این اهمیت را می توان برخاسته از عواملی چون انقلاب فناوری اطلاعات , اهمیت فزاینده دانش واقتصاد دانایی محور و تاثیر ابداع وخلاقیت به عنوان عنصر تعیین کننده رقابت دانست.[2] در دوره صنعتی بهای اموال ماشین آلات و تجهیزات و مواد خام به عنوان عناصر کارآمد واحد تجاری محسوب می شدند، در حالی که در عصر اطلاعات استفاده کارا از سرمایه فکری است که موفقیت یا شکست واحد تجاری را تعیین می کند . سرمایه فکری شامل آن بخش از کل سرمایه یا دارایی شرکت است که مبتنی بر دانش بوده و شرکت مالک آن به شمار می رود .

    در جوامع دانش محور کنونی بازده سرمایه های فکری  به کار گرفته شده بسیار بیش تر از بازده سرمایه های مالی به کار گرفته شده اهمیت یافته است . این به آن معنی است که در مقایسه با سرمایه های فکری، نقش و اهمیت سرمایه های مالی در تعیین قابلیت سود آوری پایدار کاهش چشمگیری یافته است .به دلیل افزایش اهمیت نسبی سرمایه های فکری (به عنوان مهم ترین بخش از سرمایه های کل شرکت) در سود آوری پایدار و مستمر وبلندمدت، اکثر شرکتها درپی یافتن جواب هایی مناسب برای این سوال هستند :

    از لحاظ آماری آیا رابطه معنی داری میان میزان سرمایه های فکری و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار وجود دارد ؟

    و آیا استفاده از این مدل می تواند منجر به کسب سود خالص بالاتر برای شرکت ها شود؟ و آیا استفاده از مدل سرمایه ی فکری می تواند به سهامداران و سرمایه گذاران جهت تصمیم گیری های آینده مورد استفاده قرار گیرد؟

    3-1 بیان ضرورت تحقیق

    بسیاری از پژوهشگران معتقدند که رشد ارزش شرکتها بیش از رشد ارزش دفتریشان می باشد . در حقیقت گزارشگری مالی سنتی نمی تواند ارزش واقعی شرکت را ماسبه کند وفقط به اندازه گیری ترازنامه مالی کوتاه مدت و دارایی های ملموس اکتفا می کند .

    بنا بر ایده اندرسون سازمانها به چهار دسته از دلایل ممکن است سرمایه فکری خود را مورد سنجش قراردهند که عبارتند از :

    1- بهبود مدیریت داخلی

    2- بهبود گزارش دهی به خارج از سازمان

    3- مبادلات این سرمایه

    4- دلایل قانونی بهبود حسابداری

    در این میان شکاف بین ارزش بازار سازمان و ارزش خالص دارائی های مشهود که در ارزش گذاری سهام ناشی از دارائی های نامشهود تلقی می شود روز  به روز بیشتر توجه سرمایه گذاران را به خود می نماید .

    زمانی که این شکاف کوچک باشد بازگشت سرمایه از طریق درآمد سازمان یا دست کم دارایی های مشهود آن به شکل منطقی قابل پیش بینی خواهد بود . اما دارایی هایی به شکل دانش و نشان تجاری بسیار بیشتر در معرض تهدید قراردارند و تحقق انها دشوارتر است .

    اگر چه ، روشهای سنتی حسابداری به طور قابل ملاحظه ای به درک ارزش کسب و کار کمک می­کنند . با این وجود در یک سازمان دانش محور که درآن داشن بخش بزرگی ارزش یک محصول و همچنین ثروت یک سازمان را تشکیل می­دهد . روشهای سنتی حسابداری که مبتنی بر دارایی­های ملموس و نیز اطلاعات مربوط به عملیات گذشته سازمان هستند . برای ارزش گذاری سرمایه فکری ، که بزرگترین و ارزشمندترین دارایی برای بسیاری از سازمانها است ، ناکافی هستند . دیدگاه اندازه گیری سرمایه فکری بر چگونگی ایجاد مکانیزم های اندازه گیری جدید برای گزارشدهی متغیرهای غیر مالی یا کیفی سرمایه فکری در کنار داده های سنتی ، کمی ،یا مالی تمرکز دارد . در مقایسه با حسابداری مالی سنتی ، اندازه گیری سرمایه فکری موضوعات مهمی شامل سرمایه انسانی ، رضایت مشتری و نواوری را در بر می گیرد . بنابراین رویکرد سرمایه فکری برای سازمانهایی که می خواهند از ارزش عملکردشان به خوبی آگاهی داشته باشند ، جامع تر است .

    تفاوت های بین این دو رویکرد معنی دار هستند : درحالیکه حسابداری مالی به گذشته گرایش دارد ، اندازه گیری سرمایه فکری آینده نگر است . اندازه گیری سرمایه فکری واقعیتهای نرم (کیفیت ها ) را در بر می­گیرد ، در حالیکه حسابداری مالی واقعیتهای سخت ( کمیت ها) را اندازه گیری می کند . اندازه گیری سرمایه فکری بر ایجاد ارزش تمرکز دارد ، در حالیکه حسابداری مالی بازدهی عملیات گذشته و جریان نقدینگی را نعکس می سازد . بتدریج مشخص شده که اندازه گیری مالی سنتی در هدایت تصمیم گیری استراتژیک ناکافی است. که آن باید با اندازه گیریی سرمایه فکری جایگیزین و یا تکمیل شود . در این صورت ، مدیران بخوبی می توانند از وضعیت موجود (نقاط قوت وضعف ) مدیریت سرمایه فکری شان مطلع شوند . به طور مشخص ، اندازه گیری سرمایه فکری در تصدیق توانایی سازمان برای تحقق اهداف استراتژیک ، نمایش تحقیق وتوسعه ، فراهم ساختن اطلاعات پشتیبانی برای بهبود پروژه ها و تایید اهمیت برنامه ها ی تحصیلی وآموزشی شان مفید است . اندازه گیری سرمایه فکری به عنوان یک روش مهم مدیریت بازاریابی و کسب وکار استراتژیک نیز ، بیش از اینکه یک ابزار ارتباط با سهامداران یا سرمایه گذاران باشد ، به عنوان یک ابزار مدیریت درون سازمانی مفید تر خواهد بود . بنابراین چون شناسایی سرمایه فکری یک مسئله استراتژیک کلیدی است ، درنتیجه در وضعیت موجودش باید بطور منظم به هیئت مدیره  گزارش داده شود . خلاصه اینکه ، اندازه گیری سرمایه فکری برای مدیریت سرمایه فکری مهم است ؛ ومدیریت مؤثر سرمایه فکری به اندازه گیری مؤثر آن بستگی دارد ، براساس گزارشات ارائه شده یک تعداد از شرکتها شروع به پیگیری ،ارزش گذاری و ایجاد ابزارهایی برای حمایت از سرمایه فکریشان کرده اند . بااین وجود اید هنوز نیمی از مدیران کسب وکارها برای کسب مزیت از این دانش آمادگی ندارند ، یک بانک فکری سوئیسی در نتیجه مطالعاتشان درباره سرمایه فکری ، دریافت که به دلیل فقدان اندازه گیری سرمایه فکری تنها 40 درصد از دانش موجود در یک سازمان در عمل مورد استفاده قرار می گیرد .

     

    4-1 چارچوب نظری تحقیق

    یکی از مشکلات اساسی سیستم های حسابداری سنتی ، عدم کفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن ارزش سرمایه های فکری در صورتهای مالی شرکتهاست . بدلیل اهمیت روز افزون سرمایه های فکری  درفرایند برتری استراتژیک شرکتها ، اکثر شرکتها در پی پاسخ گویی به چند سوال اساسی هستند . یکی از سوالات اساسی این است که آیا رابطه معنی داری میان میزا ن سرمایه های فکری محاسبه شده شرکتها و سود آنها وجود دارد ؟ 

    متغیرهای اساسی این تحقیق را سرمایه ی فکری و عملکرد مالی تشکیل می دهند.

    سرمایه ی فکری زاده عرصه علم و دانش است و شامل آن بخش از کل سرمایه یا دارایی شرکت ، که مبتنی بر دانش بوده و شرکت مالک آن به شمار می رود.

    عملکرد مالی : شاخص های سودآوری شرکت معیارهای اصلی در ارزیابی عملکرد یا مسئولیت های مدیریت شرکت هستند.

     

    Abstract:

    We all know that what is measured, will  be done.  However, many organizations that are pursuing knowledge management process haven't any process for measuring organizational knowledge assets or intellectual capital.

    Traditional financial reports can not calculate the real value of the company and only measure short-term financial balance sheet and confined to tangible assets.

     In fact, the intellectual capital will provide a new complete model for observing the real value of all organizations and can be used in calculating the future value of the company. Due to the tendency to measure the real value of Intangible assets, intellectual capital has increased with the companies, shareholders (investors), and other interest groups more than past. In this applied research, initially based on Stewart's method the value of  listed companies in Tehran Stock Exchange' intellectual capital calculated for a 5 years period then in the next step, the relationship between intellectual capital and financial performance of listed companies in Tehran Stock Exchange were evaluated. In the present study, used statistical methods to analyze data model is regression analysis.

    Results indicated a significant positive relationship between intellectual capital and financial performance of listed companies in Tehran Stock Exchange. Considering these results, can strongly advise to benefiting companies, shareholders, investors and other interest groups to use this model for earning higher profits in the future. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 4

    2-1 بیان مسئله 5

    3-1 بیان ضرورت تحقیق. 6

    4-1 چارچوب نظری تحقیق. 7

    5-1 فرضیه اصلی تحقیق : 8

    6-1 متغیرهای مورد مطالعه 8

    7-1 اهداف تحقیق. 9

    8-1-تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 9

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه 11

    2-2 اقتصاد دانشی. 11

    3-2 تعریف دانش.. 12

    4-2 پدیدار شناسی کسب و کار در اقتصاد دانش پایه 13

    5-2 اشکال جدید منابع سازمانی. 15

    6-2 دارایی های نامشهود 16

    7-2 تاریخچه ی سرمایه ی فکری. 20

    8-2 اجزاء مدل سرمایه فکری. 25

     

    9-2 تعاریف مختلف سرمایه ی فکری. 29

    1-9-2-شاخص های اندازه گیری سرمایه فکری. 32

    10-2 مدل های اندازه گیری سرمایه فکری. 38

    11-2 مدل های توصیفی سرمایه ی فکری. 39

    12-2 مدل های اندازه گیری سرمایه ی فکری و ارائه دهنده آن ها 40

    1-12-2 مدل های مبتنی بر سرمایه ی بازار. 40

    2-12-2 مدل های مستقیم سرمایه ی فکری. 41

    3-12-2 مدل های بازده دارایی ها 41

    4-12-2 مدل های کارت امتیازی. 41

    1-4-12-2 مدل مقایسه ی ارزش بازاری و ارزش دفتری (ام – بی – وی) 42

    2-4-12-2 مدل کیوی توبین. 43

    3-4-12-2 مدل عملکردی شرکت دانش پایه (نوکورپ) 44

    4-4-12-2 مدل کارگزار فناوری ( تی – بی) 46

    5-4-12-2  مدل سنجش ا رزش گذاری جامع (آی – وی – ام) 47

    6-4-12-2 مدل ا رزش افزوده اقتصادی ( ای – وی – اِی ) 48

    7-4-12-2 شاخص سرمایه ی فکری. 49

    8-4-12-2 کارت امتیازی زنجیره ارزش 50

    9-4-12-2 کارت امتیازی متوازن. 50

    10-4-12-2 رهیاب سرمایه ی فکری اسکاندیا 52

    11-4-12-2 مدل ارزش نامشهود محاسبه شده (سی – آی – وی) 53

    12-4-12-2 مدل شاخص ایجاد ارزش (وی – سی – آی) 54

    13-4-12-2 مدل طبقه بندی سرمایه ی فکری. 56

     

    13-2 طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 57

    14-2 نقاط قوت و ضعف روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 59

    15-2 استاندارد حسابداری‌ شماره‌ 6 گزارش عملکرد مالی‌ 60

    16-2 مفهوم سود از دیدگاه حسابداری. 68

    17-2 مفهوم اقتصادی سود 68

    18-2 تحقیقات  داخلی و خارجی صورت گرفته 69

    1-18-2 تحقیقات خارجی. 69

    2-18-2 تحقیقات داخلی. 71

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 73

    2-3روش تحقیق. 73

    3-3  نوع روش تحقیق : 74

    1-3-3 روش گرد آوری اطلاعات: 74

    2-3-3 ابزار گرد آوری اطلاعات : 74

    3-3-3  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 75

    4-3 قلمرو مکانی و زمانی و موضوعی. 75

    5-3 مدل تحلیلی تحقیق. 75

    6-3  جامعه ونمونه آماری. 76

    7-3  محدودیت های تحقیق. 77

    8-3 روش گرد آوری اطلاعات و داده های تحقیق : 77

    9-3 روش های آماری و تجزیه و تحلیل داده ها : 77

    10-3 همبستگی. 78

     

    11-3 ضریب تعیین. 78

    12-3  مدل رگرسیون تحقیق. 79

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها

    1-4-‏ مقدمه‏: 81

    2-4  بررسی نرمال بودن متغیر پاسخ. 81

    3-4   بررسی همبستگی بین سود خالص و ارزش دفتری. 83

    4-4  بررسی رگرسیون بین سود خالص و ارزش دفتری. 84

    5-4 رگرسیون و همبستگی به تفکیک سال. 85

    6-4 بررسی رابطه میان مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده 89

    7-4   بررسی نرمال بودن خطا 92

    8-4 جداول نهایی از آزمون های همبستگی و رگرسیون. 93

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 95

    2-5 خلاصه 95

    3-5 بیان نتایج. 96

    4-5 مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات قبلی انجام شده : 96

    5-5 پیشنهادات : 98

    1-5-5 پیشنهادت حاصل از تحقیق : 98

    2-5-5 پیشنهادت جنبی : 98

    3-5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آینده 99

    پیوستها

     

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 110

    منابع لاتین: 111

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................11

     

    جدول 1-2 تاثیر گذارترین تلاش ها در دهه هشتاد میلادی پیرامون توسعه ی سرمایه ی فکری. 21

    جدول 2-2 : تاثیر گذار ترین تلاش ها در دهه نود میلادی پیرامون توسعه ی سرمایه ی فکری. 22

    جدول 3-2 تاثیرگذارترین تلاش ها در دهه ی حاضر پیرامون توسعه ی سرمایه ی فکری 24

    جدول 4-2 تاثیرات ایجاد ارزش و از دست دادن ارزش.. 55

    جدول 5-2 طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه ی فکری 59

    جدول 1-4- ضریب همبستگی پیرسون مابین دومتغیر سرمایه فکری وسود خالص... 83

    جدول 2-4-رگرسیون به صورت کلی (پنج ساله) 84

    جدول 3-4 جدول رگرسیون مابین دو متغیر سرمایه ی فکری و سود خالص پنج ساله 84

    جدول 4-4 آزمون ضرایب جزئی رگرسیون ومقادیر آماره VIF. 85

    جدول 5- 4 آزمون ضرایب جزئی رگرسیون ومقادیر آماره VIF سال 82. 86

    جدول 6-4 همبستگی پیرسون به تفکیک سال از سال 82 تا 86. 93

    جدول 7-4 رگرسیون به تفکیک سال از سال 82 تا 86. 93

    نمودار1-2 چارچوب دارایی های دانشی از دیدگاه ماررو اسکیما 20

    نمودار2-2 مدل نوکورپ 45

    نمودار 3-2 چارچوب سرمایه ی فکری بروکینگ... 46

    نمودار 4-2 مدل سنجش ارزشگذاری جامع. 47

    نمودار 5-2 چارچوب سرمایه ی فکری در مدل شاخص سرمایه ی فکری 49

    نمودار 6-2 چارچوب مدل کارت امتیازی متوازن 51

    نمودار 7-2 چارچوب سرمایه ی فکری از دیدگاه اسکاندیا 52

    نمودار 8-2 مدل نشانگر اسکاندیا 53

    نمودار 9-2 مدل طبقه بندی سرمایه ی فکری. 56

    نمودار 1-4 نمودار هیستوگرام متغیر سود خالص... 82

    نمودار 2-4  هیستوگرام متغیر سود خالص پس از اعمال تبدیل. 82

    نمودار3-4  پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده 89

    نمودار 4-4  پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 82. 90

    نمودار5-4  پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 83. 90

    نمودار6-4  پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 84. 91

    نمودار7-4  پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 85. 91

    نمودار8-4  پراکنش مقادیر استاندارد شده در مقابل مقادیر پیش بینی شده در سال 86. 92

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    1- اصغرنژاد امیری، م. و مهرداد  مدهوشی،1387، "سنجش سرمایه ی فکری وبررسی رابطه آن با بازده مالی"، دانشگاه مازندران .

    2- انواری رستمی .ع.الف و محمدرضا رستمی ، 1382 ، "ارزیابی مدل ها و روش های سنجش وارزش گذاری سرمایه های فکری شرکت ها" ، مجله بررسی های حسابداری وحسابرسی، سال دهم ، شماره 34 ، ص  75-51 .

    3- جعفرنژاد،الف و احمد رضا قاسمی ، 1387،" ارائه مدل اکتساب فن آوری با توجه به راهبرد سرمایه های فکری (مطالعه موردی شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)"، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات ، دوره 1 ، شماره 1 ، صفحه 19 تا 36 .

    4-جعفری،  م.  و همکاران،" بازنگری مدل های  اندازه گیری سرمایه فکری "

    5- خاوندکار، ج و همکاران،1387، "سرمایه ی فکری: مدیریت توسعه، مدل های سنجش"، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران .

    6-رستمی، رضا و حسن قالیباف اصل ،" طراحی الگوی ارزیابی سرمایه فکری بنگاههای اقتصادی در اعطای تسهیلات اعتباری" ، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی توسعه نظام تامین مالی در ایران.

    7- ستایش ،م.ح.  و مصطفی کاظم نژاد،1388، "روش های اندازه گیری وگزارشگری خارجی سرمایه فکری (خرداد 88) "، مجله حسابدار ، شماره 207.

    8-شائمی برزکی ، ع، " شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری" ، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت

    9-فطرس، محمدحسن. و تورج  بیگی، 1388، "الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری بانگاهی به بخش خدمات"، مجله تدبیر ،شماره 203 .

    10- قلیچ لی، ب. و اصغر مشبکی ،1385،"نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان (مطالعه دو شرکت خودرو ساز ایرانی) "،  فصلنامه دانش مدیریت ، سال 19، شماره 75 ، صفحه 125 تا 147 .

     

     

    منابع لاتین:

     

    Anshori,M.& Iswati,S.,2007, The Influence of Intellectual Capital to Financial Performance at Insurance Companies in Jakarta Stock Exchange (JSE) , Melbourne, Australia.

    Bhasin,M., Intellectual Capital Reporting: Concepts and Key Methodologies, 2006, The ICFAI Journal of Knowledge Management
    Castilla Polo,F., Social information within the intellectual capital report, December 2008, Journal of International Management.

    Edvinsson,L., Sullivan,P., - Developing a model for managing intellectual capital, 1996, European Management Journal.

    Gowthorpe,C., Wider still and wider? A critical discussion of intellectual capital recognition, October 2009, measurement and control in a boundary theoretical context Critical Perspectives on Accounting.

    Riahi,A,2003,Intellectual Capital and Firm Performance of U.S. Multinational Firms: A Study of the Resource-Based and Stakeholder Views, University of Illinois at Chicago - Department of Accounting.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و کاربرد سرمایه فکری در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت