پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 102 فرمت فایل: word کد فایل: 2316
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    تامین مالی از جمله مهمترین مباحث بحث برانگیز در مدیریت مالی و حسابداری است که تحقیقات گسترده ای را در حوزه امور مالی و حسابداری موجب شده است. علیرغم گستردگی روش های تامین مالی، مدیران باید از چگونگی نحوه تامین مالی و اثر بکارگیری هر یک از آن ها بر عملکرد عملیاتی، سودآوری و بازده آتی سهام شرکت ها آگاه باشند. برهمین مبنا در این تحقیق تاثیر اهرم بدهی عملیاتی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تامین مالی، بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام در 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های1383 الی 1388 مورد بررسی قرارگرفته است. روش آماری تحقیق، توصیفی مبتنی بر تحلیل رگرسیون به روش تحلیل داده های ترکیبی می باشد. یافته ها نشان می دهد که رابطه معنادار مثبتی بین اهرم بدهی عملیاتی و اهرم بدهی قراردادی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت ها وجود دارد و اهرم کل نیز موجب تعدیل رابطه اهرم بدهی عملیاتی با بازده آتی حقوق صاحبان سهام می شود. یافته های این تحقیق علاوه بر پرکردن خلاء تحقیقاتی در این زمینه، برای مدیران و سرمایه گذاران مفید می باشد.

    واژه های کلیدی: اهرم بدهی عملیاتی، اهرم بدهی قراردادی، اهرم بدهی برآوردی، بازده آتی حقوق صاحبان سهام

    مقدمه:

    در دنیای واقعی که بنگاه ها و شرکت های اقتصادی در آن فعالیت می کنند، بهینه سازی منابع مالی از مهمترین مسائل آنهاست. بهینه سازی منابع مالی باعث حداکثرکردن بازدهی با کمترین هزینه سرمایه می شود. شرکت ها برای تامین مالی تنها از یک منبع ( سرمایه یا بدهی ) استفاده نمی کنند؛ بلکه ترکیبی از آن ها را بکار می برند. نکته مهم این است که شرکت ها در جهت دستیابی به اهداف اصلی خود، باید کدامیک از منابع مالی را انتخاب کرده و چه میزان از آن منبع را در ترکیب سرمایه خود استفاده کنند. قطعا شناسایی راه های مختلف تامین مالی و بهره گیری از ابزارهای مناسب مالی، مدیریت را در اتخاذ تصمیمات صحیح تر و کسب منافع بیشتر برای شرکت ها یاری خواهد نمود و استفاده بهینه از منابع مالی به مدیران این فرصت را خواهد داد تا ارزش کلی شرکت و ثروت صاحبان سرمایه را افزایش دهند.

    تاکنون یک الگوی مطلق جهت ساختار مطلوب سرمایه ارائه نشده، اما برای دستیابی به چنین الگویی، تحقیقات و مطالعات زیادی صورت گرفته است. حاصل این تحقیقات، ارائه واقعیت ها، تعیین یا شناخت هزینه ها و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت راه هایی است که شرکت ها بدان وسیله خود را از نظر مالی تامین می کنند. در این تحقیق سعی بر آنست که تاثیر تامین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مورد بررسی قرار گیرد تا با جمع آوری اطلاعات واقعی، مدیران مالی و همچنین سرمایه گذاران بتوانند از این نتایج استفاده کنند

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

     شرکت ها برای فراهم کردن وجوه لازم برای مخارج سرمایه ای و عملیات خود، اقدام به تامین مالی از منابع گوناگون نموده و وجوه مورد نیاز خود را تامین می کنند. تئوری مالی شرکت ها بر این فرض استوار است که هدف مدیریت حداکثر نمودن ارزش بازار یک شرکت و در نتیجه، حداکثر نمودن ثروت سهامداران است. بنابراین تصمیمات مربوط به ساختار مالی و سرمایه و همچنین تعیین و انتخاب بهترین شیوه تامین مالی از وظایف مدیران مالی بشمار می رود. تامین مالی می تواند ازطریق بدهی ها و یا انتشار سهام انجام شود. برخی نظریه ها به این موضوع پرداخته اند که چرا شرکت ها شیوه های تامین مالی خاصی را انتخاب می کنند و اینکه چطور چنین انتخاب هایی در عملکرد گذشته و آتی شرکت منعکس می شود. با این حال بررسی های فراوانی در مورد روش های مختلف تامین مالی و اثرات آن ها بر بازده و قیمت سهام و دیگر متغیرهای موجود در شرکت ها انجام شده است. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که عملکرد شرکت ها به استفاده و نوع تامین مالی برون سازمانی شرکت مرتبط است. همچنین نوع تامین مالی (از طریق سرمایه و یا بدهی) تاثیرات متفاوتی بر عملکرد شرکت ها دارد.

    در این تحقیق سعی بر آن است، تاثیر اهرم بدهی عملیاتی[1] بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام[2]  شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گیرد. یافته های این تحقیق علاوه بر پرکردن خلاء تحقیقاتی در این زمینه، اطلاعاتی مفید نیز برای مدیران و افراد ذینفع فراهم می آورد. زیرا از یک سو مدیران را در ایفای مسئولیت هایی از جمله تصمیم گیری در انتخاب شیوه تامین مالی مناسب و حداکثرسازی ارزش شرکت که هدف هر موسسه و سازمان انتفاعی است یاری می رساند و از سوی دیگر به سرمایه گذاران و سهامداران در تصمیم گیری، آگاهی و دانش  می دهد.

    در این فصل از تحقیق، محقق به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مسئله اصلی پژوهش، ضرورت انجام تحقیق، اهداف و فرضیات تحقیق و همچنین قلمرو تحقیق پرداخته و در آخر نیز تعاریف واژه ها و اصطلاحات و ساختار تحقیق را آورده است.

     

    2-1 تاریخچه مطالعاتی

    جدول شماره (1-1) برخی تحقیقات انجام شده پیرامون تامین مالی را به طور مختصرنشان می دهد.

    1 بیان مساله تحقیق

    حداکثر ساختن ثروت سهامداران، حداکثر ساختن سود، ایفای وظایف اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی از جمله هدف های مدیران و در نهایت از هدف های شرکت ها می باشد. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر اهداف فوق، شیوه های تامین مالی شرکت است.

    مدیریت مالی با تصمیم گیری درباره بدهی ها و حقوق صاحبان سهام، منابع مالی را تامین می کند و با تصمیم گیری درباره دارایی های جاری، دارایی های بلندمدت و سرمایه گذاری ها، آن ها را بکار می برد (رزاقی، 1386، 3). لذا بدهی یکی ا ز اجزای اصلی ساختار سرمایه اکثر شرکت هاست که نقش مهمی در مدیریت تامین مالی شرکت ها ایفا می کند.

    وجود بدهی در ساختار مالی شرکت ها بدلیل مزیت مالیاتی، موجب افزایش سود حسابداری و به تبع آن افزایش نرخ سود هر سهم می گردد و از سوی دیگر بدلیل وجود هزینه های بهره و احتمال عدم ایفای تعهدات در سررسید، سبب افزایش ریسک مالی و در نتیجه کاهش قیمت بازار سهام و به تبع آن کاهش بازده سهام می شود.

    تامین مالی از طریق بدهی ها دارای اشکال مختلفی است. برخی از این اشکال  عبارتند از: حساب ها و اسناد پرداختنی، هزینه های پرداختنی، انواع و اقسام وام ها و اوراق قرضه. برخی بدهی ها مانند وام بانکی و اوراق قرضه، مالی تلقی شده و برخی بدهی های دیگر مانند حساب پرداختنی، هزینه های پرداختنی و بدهی های بازنشستگی که در نتیجه معاملات با تامین کنندگان، مشتریان و کارکنان در نتیجه انجام عملیات بوجود آمده، بدهی های عملیاتی تلقی می شوند. بدیهی است که نحوه تامین مالی می تواند بر سود حسابداری و در نتیجه بر بازده مورد انتظار در بازارهای ناکارا تاثیر داشته باشد. لذا سوال اساسی تحقیق اینست که آیا تامین مالی از طریق بدهی های عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت ها تاثیر خواهد گذاشت؟

    با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش قصد دارد تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام 110 شرکت پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران را در طی سال های 1383 تا 1388 با استفاده از مدل داده های ترکیبی، مورد بررسی قرار دهد.

     

    4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

    درک و آگاهی از اثرات تامین مالی بر بازده سهام شرکت، برای مدیران و افراد ذینفع، امری ضروری به نظرمی رسد.

     زیرا از یک سو مدیران را در ایفای مسئولیت هایی از جمله تصمیم گیری در انتخاب شیوه تامین مالی مناسب و حداکثرسازی ارزش شرکت که هدف هر موسسه و سازمان انتفاعی است یاری می رساند و از سوی دیگر به سرمایه گذاران و سهامداران در تصمیم گیری، آگاهی و دانش می دهد (عرب،1386، 4).

     اکثر مدیران مالی بر این قول توافق دارند که مفهوم اهرمی از مهمترین مفاهیم مالی بوده و دارای استفاده و جایگاه ویژه ای در ساختار سرمایه[3] می باشد. شرکتی که هیچ گونه بدهی نداشته باشد یک شرکت با ساختار کاملا سرمایه ای است. اما در عالم واقعیت ما چنین شرکتی سراغ نداریم و تمام شرکت ها نسبت های مختلفی از اهرم را مورد استفاده قرار می دهند. اما سوال این است که شرکت چقدر باید از بدهی در ساختار سرمایه خود استفاده کند. آیا نرخ های مشخص برای میزان بدهی در ساختار سرمایه وجود دارد یا نه؟ ( قالیباف اصل، 1373، 9).

    مدیران شرکت ها به دنبال این هستند که چگونه تامین مالی کنند تا ارزش سهام شرکت در بازار حداکثر گردد یا به عبارت دیگر ثروت سهامداران حداکثر شود.

    در تحقیق حاضر نیز، سعی شده است با تجزیه تحلیل اهرم در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر، تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار گیرد.

     

    5-1 اهداف تحقیق

    عموما سرمایه گذاران و سهامداران، کسب سود وافزایش ثروت را هدف نهایی خود می دانند. یکی از تصمیماتی که می تواند سوددهی و ثروت سهامداران را تحت تاثیر قرار دهد، تصمیمات مربوط به انتخاب شیوه های تامین مالی است (عرب،1386، 5).

    آگاهی از تاثیرات تامین مالی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت ها، این امکان را به سرمایه گذاران خواهد داد تا عملکرد شرکت ها را در راستای حداکثرسازی ثروتشان مورد ارزیابی قرار دهند و شرکت ها نیز با انتخاب وجوه مالی مورد نیاز خود از منابع صحیح تامین مالی، هزینه سرمایه شرکت را به حداقل و بازدهی سهام را به حداکثر برسانند. هدف کلی این تحقیق عبارت است از:

    "بررسی اثراهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام" و اهداف فرعی تحقیق نیز به شرح زیر می باشند:

    - بررسی اثر اهرم بدهی های قراردادی[4] بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام.

    - بررسی اثر اهرم بدهی های برآوردی[5] بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام.

    - تحلیل این مسئله که اهرم کل و بازده جاری حقوق صاحبان سهام، موجب تعدیل رابطه بازده آتی حقوق صاحبان سهام و اهرم بدهی عملیاتی می شوند.

     

    6-1 فرضیات تحقیق

    فرضیه اصلی :

    بین اهرم بدهی عملیاتی و بازده آتی حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیات فرعی :

    1- بین اهرم بدهی های قراردادی و بازده آتی حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد.

    2- بین اهرم بدهی های برآوردی و بازده آتی حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد.

    3- بازده جاری حقوق صاحبان سهام موجب تعدیل رابطه بازده آتی حقوق صاحبان سهام و اهرم بدهی عملیاتی می شود.

    4- اهرم کل موجب تعدیل رابطه بازده آتی حقوق صاحبان سهام و اهرم بدهی عملیاتی می شود.

     

    7-1 قلمرو تحقیق

    الف- قلمرو موضوعی تحقیق: موضوع تحقیق، بررسی اثر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.

    ب- قلمرو زمانی تحقیق: با توجه به محدودیت های زمانی و دسترسی به اطلاعات مالی شرکت ها، در این تحقیق برای تایید یا رد فرضیه ها، تمامی شرکت های حائز شرایط، در فاصله سال های مالی 1383 تا 1388 مورد بررسی قرار گرفته اند.

    ج- قلمرو مکانی تحقیق: قلمرو مکانی تحقیق، مجموعه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در حال حاضر مشغول به فعالیت اند، می باشد.

     

    8-1 تعریف واژه های تخصصی تحقیق

    تامین مالی: مدیریت بر منابع سرمایه ای و کسب منابع مالی لازم برای شرکت یا موسسه جهت دستیابی به اهداف.

    تامین مالی ناشی از عملیات: تأمین مالی از طریق بدهی هایی که از عملیات و کسب و کار شرکت ایجاد می شوند را تأمین مالی ناشی از عملیات گویند. درواقع بدهی های عملیاتی در نتیجه معاملات با تأمین کنندگان، مشتریان و کارکنان در انجام عملیات بوده و بدون بهره نیز می باشند ( نیسیم و پنمن [6]  ، 2003، 531).

    بدهی های عملیاتی قراردادی: بدهی هایی که در مورد مبلغ و یا زمان تسویه آن توافق صورت گرفته و ابهامی نیز وجود ندارد. بدهی های عملیاتی قراردادی عبارتند از: حساب ها و اسناد پرداختنی تجاری، سایر حساب ها و اسنادپرداختنی و پیش دریافت ها ( نوروش،1387، 88 ).

    بدهی های عملیاتی برآوردی(ذخایر) : بدهی هایی که زمان تسویه و یا مبلغ آن نامشخص است. ذخیره هزینه های معوق، ذخیره مالیات و ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان از جمله بدهی های عملیاتی برآوردی می باشند ( همان منبع، 89-88 ).

    بازده: بازده یا پاداش سرمایه گذاری، شامل درآمد جاری مثل سود سالانه و افزایش یا کاهش ارزش دارایی است. میزان درآمد یا افزایش ارزش دارایی را با درصد بیان می کنند.

    بنابراین بازده نشان دهنده کل درآمد سالیانه است و نرخ آن بر حسب درصدی از مبلغ سرمایه گذاری بیان می شود (نامداری، 1383، 11-10).

    بازده حقوق صاحبان سهام: نشاندهنده قدرت شرکت در کسب سود از منابعی است که سهامداران در اختیار شرکت قرارداده اند. دراصل ROE نشان می دهد یک شرکت چه مقدار سود بوسیله مبالغی که سهامداران در آن شرکت سرمایه گذاری کرده اند می تواند تولید کند.

     

    فصل دوم

    مروری بر ادبیات تحقیق

    2 مقدمه

    منابع مالی عنصر حیاتی و مهمی است که هم در تأسیس و ایجاد فعالیتهای اقتصادی و هم در بهره برداری از آن ها نقش کلیدی دارد. اگر منابع مالی در اختیار نباشد هیچگونه فعالیت اقتصادی را نمی توان پایه گذاری کرد. وظیفه هر مدیر مالی، بهینه سازی حقوق صاحبان سهام به منظور حداکثر رساندن بازده سهام سهامداران است. مدیر مالی در این زمینه تصمیماتی اتخاذ می کند که شامل تصمیمات مربوط به کاربرد و تشخیص ساختار مالی و سرمایه و همچنین تعیین و انتخاب بهترین شیوه تأمین مالی برای تحصیل بیشترین بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. بنابراین مدیران مالی شرکت ها می توانند از طریق انتخاب بهترین شیوه تأمین مالی بر بازده سهام سهامداران اثر بگذارند.

     نکته مهم این است که تصمیم گیری بهینه در خصوص ساختار مالی کدام است و شرکت ها باید از چه ترکیبی در تامین مالی خود استفاده کنند. اگر شرکت تمام منابع مورد نیاز را از محل سرمایه فراهم کند، از مزایای اهرم مالی بی بهره خواهد بود و اگر از بدهی در سطح بالایی استفاده کند، ریسک ورشکستگی خود را افزایش خواهد داد. در صورت استفاده از ساختارسرمایه بهینه[7]، هزینه سرمایه[8] شرکت حداقل و بازدهی حداکثر خواهد شد. برای پرداختن به این مساله سوالات اساسی مطرح خواهد شد که عبارتند از:

    شرکت در چه فعالیت هایی باید سرمایه گذاری کند؟

    مزایا، معایب، روش و آثار استفاده از بدهی و سرمایه در وضعیت رقابتی و ارزش شرکت چیست؟

    یک شرکت در ساختار سرمایه تا چه اندازه از بدهی و تا چه اندازه از حقوق صاحبان سهام استفاده کند؟

    منابع مالی مورد نیاز را می توان به طرق مختلف شناسایی و برای بنگاه های اقتصادی استفاده کرد. سوال اساسی این است که کدامیک از منابع در مقاطع مختلف باید انتخاب شوند و شرکت ها چگونه اقدام به تامین منابع مالی نمایند تا بر سود شرکت و بازده سهامداران حداکثر تاثیر مثبت را بگذارند (خشنود، 1384، 5-4 ).

    در این فصل، شیوه های تامین مالی از طریق بدهی های عملیاتی و مالی و همچنین معایب و محاسن برخی شیوه های یاد شده بیان می گردد؛ سپس انواع بازده به اختصار تشریح می شود. در ادامه نیز نظریات و تئوری های مربوط به تامین مالی و همچنین پیشینه تحقیق مطرح می شود.

     

     2-2 بازار بورس

    بازار بورس اوراق بهادار نقش مهمی را در جذب سرمایه های اندک مردم و تأمین مالی شرکتها فراهم می آورد. از آنجا که این بازار در تخصیص منابع و سرمایه های ملی نقش سازنده ای دارد، بنابراین مطلوبیت آن در جهت توسعه اقتصادی جامعه خواهد بود. افراد سعی می کنند تا با کسب اطلاعات در شرکت های پذیرفته شده در بورس نسبت به خرید و یا فروش سهام اقدام کنند. بازارهای مالی و سرمایه ای نقدینگی بخش خصوصی را در قالب پس اندازهای کم و هدایت آن به درون بخش های تولیدی جذب می کند و همچنین قادر است بر رشد تولید ناخالص ملی و مهار تورم تأثیرگذار باشد. رسالت بازار سرمایه به عنوان بخشی از بازار مالی در انتقال وجوه از عرضه کنندگان به متقاضیان می باشد. این بازار نقش واسطه ای را به عهده دارد که طرف عرضه وجوه، فرایندی به نام سرمایه گذاری را تکمیل می کند و در طرف تقاضای آن فرایندی به نام تأمین مالی را به راه می اندازد (باقری، 1388، 3).

    در حال حاضر، بورس اوراق بهادار به عنوان تنها بازار سرمایه در ایران، نقش اساسی و مهمی در تأمین وجوه مورد نیاز شرکت ها و جذب سرمایه برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایفا می کند. از این  رو جهت افزایش آگاهی و دانش سرمایه گذاران و علاقه مندان به  سرمایه گذاری در بازار سرمایه، بررسی و تحقیقاتی پیرامون فعالیت های بورس اوراق بهادار و شرکت های پذیرفته شده در آن ضرورتی انکار ناپذیر می باشد.

    Abstract:

    One of the most important controversial subjects in finance and accounting is method of financing that caused widely research. In spite of spreading methods of financing, Managers should be aware from manner of financing and the effect of application of them on profitability of companies future stock return. Based on this research to considering the effect of operating liability leverage one of the main tools in financing on Future Return on Equity, It selected 110 companies in stock exchange of Tehran during 1383-1388. The statistical method of research is descriptive based on regression analysis on panel data analysis. The result shows that there is a positive significant relationship between operating liability leverage and contractual operating liability with Future Return on Equity. Total leverage cause adjustment of relationship between operating liability leverage and Future Return on Equity. The finding of this research fills the research gap as well as to be useful for manager and investor.                                                                                                                          

    Keywords: operating liability leverage, contractual operating liability, estimated operating liability, Future Return on Equity

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1 بیان مساله تحقیق. 6

    4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    5-1 اهداف تحقیق. 7

    6-1 فرضیات تحقیق. 8

    7-1 قلمرو تحقیق. 8

    8-1 تعریف واژه های تخصصی تحقیق. 9

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 11

    2-2 بازار بورس.. 12

    3-2 دلایل عمده تامین مالی شرکت ها 12

    4-2 روش های تامین مالی. 13

    1-4-2 تامین مالی کوتاه مدت.. 13

    2-4-2 تامین مالی بلند مدت.. 13

    5-2 تأمین مالی ناشی از بدهی های عملیاتی. 14

    1-5-2  بدهی های عملیاتی قراردادی. 15

    1-1-5-2 اعتبارات تجاری (حساب پرداختنی تجاری) 15

    1-1-1-5-2 هزینه اعتبارات تجاری. 15

    2-1-1-5-2 هزینه عدم استفاده از تخفیف.. 16

    3-1-1-5-2 تأخیر در پرداخت.. 16

    4-1-1-5-2  اعتبار تجاری به عنوان ابزاری برای تأمین مالی. 16

    2-1-5-2 اسناد پرداختنی. 17

    3-1-5-2 سایر حساب ها و اسناد پرداختنی. 17

    4-1-5-2 پیش دریافت از مشتریان. 17

    2-5-2 بدهی های عملیاتی برآوردی (ذخایر) 18

    1-2-5-2 ذخیره هزینه های معوق. 19

    2-2-5-2 ذخیره مالیات.. 19

    3-2-5-2 ذخیره  مزایای پایان خدمت کارکنان. 19

    6-2 تامین مالی ناشی از بدهی های مالی. 20

    1-6-2 بدهی های مالی کوتاه مدت.. 20

    1-1-6-2 اوراق تجاری (اوراق قراضه کوتاه مدت) 21

    1-1-1-6-2 اوراق تجاری به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی. 21

    2-1-6-2 وام های بانکی کوتاه مدت.. 22

    3-1-6-2 وثیقه قرار دادن حساب های دریافتی. 22

    4-1-6-2 وثیقه قرار دادن موجودی کالا. 23

    2-6-2 بدهی های مالی میان مدت و بلندمدت.. 23

    1-2-6-2  وام های بانکی بلندمدت.. 24

    2-2-6-2  وام های شرکت های بیمه و سایر موسسات اعتباری. 24

    3-2-6-2  تامین مالی تجهیزات.. 24

    4-2-6-2  بدهیهای رهنی. 24

    5-2-6-2 اوراق قرضه 25

    1-5-2-6-2 انواع اوراق قرضه 25

    6-2-6-2 مزایا و معایب تامین مالی از طریق بدهیهای بلندمدت.. 26

    7-2 تشریح بازده و انواع آن. 28

    1-7-2 بازده سهام 28

    2-7-2 بازده مورد انتظار یک سهم 30

    3-7-2 بازده ارزش ویژه یا حقوق صاحبان سهام 30

    4-7-2 بازده دارایی. 31

    5-7-2 بازده سرمایه گذاری. 31

    8-2 نظرات و تئوری های تامین مالی. 32

    1-8-2 نظریه سنتی. 32

    2-8-2 نظریه مودیگلیانی و میلر. 33

    3-8-2 مالیات و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34

    4-8-2 هزینه های ورشکستگی و نظریه مودیگلیانی و میلر. 34

    5-8-2 هزینه های نمایندگی. 34

    6-8-2 تئوری موازنه ایستا یا پایدار. 35

    7-8-2 نظریه عدم تقارن اطلاعات.. 36

    8-8-2 تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی ( تئوری ترجیحی) 37

    9-2 مروری مختصر بر مطالعات و تحقیقات.. 39

    1-9-2 مروری مختصر بر مطالعات خارجی. 40

    2-9-2 مروری مختصر بر مطالعات داخلی. 42

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 47

    2-3 روش تحقیق. 47

    3-3 متغیر های تحقیق. 48

    1-3-3 متغیر مستقل. 48

    2-3-3 متغیر وابسته 48

    3-3-3 متغیر کنترل. 49

    4-3 مدل مفهومی تحقیق. 50

    5-3 اهداف تحقیق. 50

    6-3 فرضیات تحقیق. 51

    7-3 جامعه آماری و نمونه تحقیق. 52

    8-3  روش گردآوری اطلاعات.. 52

    9-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها : 53

    10-3 آمار توصیفی. 53

    11-3 آزمون های رگرسیونی لازم در سه بخش زیر ارائه گردیده است: 53

    12-3 رگرسیون فرضیات تحقیق بصورت زیر می باشد: 56

    13-3  معرفی نرم افزار Eviews. 57

    14-3 انواع داده‌ها 57

    15-3 مدل داده های ترکیبی سری زمانی- مقطعی (پنل) 58

    16-3 انواع مدل های بکار رفته در داده های ترکیبی. 58

    17-3 تحلیل رگرسیون. 59

    18-3 فروض کلاسیک... 60

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 64

    2-4 آمار توصیفی. 64

    3-4 آزمون فرضیه های تحقیق. 66

    1-3-4 آزمون هم خطی بین متغیرها ونرمال بودن داده ها 66

    2-3-4 بررسی ناهمسانی واریانس.. 67

    3-3-4 بررسی خود همبستگی. 68

    4-3-4 آزمون F و آزمون هاسمن. 68

    5-3-4 تحلیل رگرسیون (فرآیند آزمون فرضیه ها) 69

    1-5-3-4 آزمون فرضیه اصلی. 71

    2-5-3-4 آزمون فرضیات فرعی. 72

    1-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی اول: 72

    2-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی دوم: 72

    3-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی سوم: 73

    4-2-5-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم: 73

    4-4معادله خروجی مدل تحقیق. 74

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 76

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 76

    1-2-5 فرضیه اصلی. 76

    2-2-5 فرضیه فرعی اول. 77

    3-2-5 فرضیه فرعی دوم 77

    4-2-5 فرضیه فرعی سوم 78

    5-2-5 فرضیه فرعی چهارم 78

    3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 78

    4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 80

    5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 80

    6-5 محدودیت های تحقیق. 80

    پیوست ها

    خروجی نرم افزار. 83

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 88

    منابع لاتین: 91

    چکیده لاتین. 93

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    احمدی، م، 1380، "ارتباط بین ساختار سرمایه و بازده شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز.

    اسکندری، ج، 1389،" میانه 2"، انتشارات کتاب فرشید، تهران، چاپ هفتم.

    اسماعیل زاده مقری، ع، 1383، "جستجوی ساختار مطلوب سرمایهگ"، سال هجدهم، شماره 160، شهریور 1383، صص: 29-26.

    ایزدی نیا، ن،و محسن رحیمی دستجردی، 1388،" تاثیر ساختار سرمایه بر نرخ بازده سهام و درآمد سهام"، مجله تحقیقات حسابداری، شماره سوم، پاییز 88.

    باقری، م، 1388، "بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، دانشکده مدیریت.

    برزگر، ق، 1389، "اصول حسابداری 1"، بهار نارنج، بابلسر، چاپ پنجم.

    بریلی، ر، و مایرز استیوارت، ترجمه و اقتباس: سعید باقرزاده، 1383، "مدیریت مالی"، جلد اول، تهران، زرین کوب.

    بست، ج، ترجمه، حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، 1372، "روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری"، ، انتشارات رشد، چاپ اول.

    9- پارکرجونز، چ، ترجمه: محمد شاه علیزاده،1380، "مدیریت سبد سهام"، انتشارات جامعه دانشگاهی ومرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول.

    10- پی نوو، ر، ترجمه :علی جهانخانی، علی پارسیان، 1386، "مدیریت مالی"، جلد دوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، تهران، چاپ یازدهم.

    11- جهانخانی، ع،و  ناصر یزدانی،1374، "بررسی تاثیر نوع صنعت، اندازه، ریسک تجاری و درجه اهرم عملیاتی شرکت ها بر میزان بکارگیری اهرم مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مطالعه مدیریت، شماره 18 و 17، صص: 186-169.

    12- خاکی، غ.ر، 1382، "روش تحقیق در مدیریت"، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم.

    13- خشنود، س، 1384، "بررسی عوامل موثر بر ساختار مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اداری.

    14- دلاور، ع، 1383، "مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی", انتشارات رشد, چاپ سوم.

    15- دلاوری، ج، 1377، "بررسی روش های تامین مالی بر روی نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    16- دهقانی فیروز آبادی، ح، 1377، "تاثیر شیوه های تامین مالی بر ارزش سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران"، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت.

    17- راعی، ر،و احمد تلنگی،1383، "مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"، انتشارات سمت.

    18- رزاقی، م، 1386، "بررسی روش های تامین مالی شرکت های صنعت خودرو پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه دکتری .

    19- شباهنگ، ر، 1375،" مدیریت مالی، جلد اول"، تهران، انتشارات سازمان حسابرسی.

    20- شیرین بخش، ش،و  زهرا خوانساری،1384، "کاربرد در اقتصادسنجی"، تهران، پژوهشکده امور اقتصادی، چاپ دوم.

    21- عبادی دولت آبادی، م، 1381، "بررسی تاثیر شیوه های تامین مالی (منابع خارجی) بر روی بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.

    22- عرب، ا، 1386، "ارتباط بین تامین مالی برون سازمانی و عملکرد عملیاتی شرکتها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور.

    23- عزتی، م، 1376، "روش پژوهش در علوم اجتماعی"، تهران، موسسه پژوهشات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.

    24- فرامرزی، ف، 1386، "بررسی رابطه بین ساختار سرمایه و سودآوری شرکت ها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.

    25- فرج پور آهنگر، م، 1388، "بررسی و مطالعه تاثیر روش های مختلف تامین مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازده سهام"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، دانشکده مدیریت.

    26- قاسمی تازه آبادی، ا،1386، "بررسی رابطه علی نرخ ارز و شاخص قیمت کل سهام در اقتصاد ایران با استفاده از سیستم معاملات همزمان و الگوی تصحیح خطا"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.

    27- قالیباف اصل، ح، 1373، "بررسی تاثیر ساختار سرمایه (اهرم مالی) بر روی ریسک سیستماتیک سهام عادی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    28- قبادی لموکی، ت، 1386، "بررسی رابطه سببی میان بازده سهام و حجم معاملات سهام در بورس، پایان نامه کارشناسی ارشد"، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، دانشکده مدیریت.

    29- کرلینجر، فرد، ان  ، ترجمه  حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند، 1374، "مبانی پژهش در علوم رفتاری"، جلد اول، ، انتشارات آوای نور، چاپ اول.

    30- مایرز، ا، ترجمه: فرهاد عبدالله زاده،1373، "معمای ساختار سرمایه"، ، تحقیقات مالی، سال اول، شماره دوم، بهار 1373، صص: 90-71.

    31- مجتهدزاده، و، دیگران، 1388، "رابطه تامین مالی و عملکرد عملیاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله تحقیقات حسابداری، شماره اول، بهار 88. 

    32- مدرس، ا، وفرهاد عبدالله زاده، 1378، "مدیریت مالی"، جلد دوم،  تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

    33- مشایخ، ش، سیده سمانه شاهرخی، 1385، "عوامل موثر بر ساختار سرمایه"، مجله حسابدار، سال بیست و یکم، شماره 176، مهر 1385، صص. 19-13.

    34- مقیمی، م،1380،" سازمان و مدیریت"، رویکرد پژوهشی، تهران، نشر ترمه.

    35- نادری، ع، ومریم سیف نراقی، 1375،" روش های پژوهش و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی"، تهران، دفتر پژوهشات و انتشارات بدر، چاپ سیزدهم.

    36- نامداری، ه، 1383، "نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر رونق و رکود بورس"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    37- نمازی، م، وجلال شیرزاد، 1384، "بررسی رابطه ساختار سرمایه با سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر (نوع صنعت)"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 42، زمستان 84، صص، 95-75.

    38- نوروش، ا،و همکاران،1387، "مروری جامع بر حسابداری مالی"، جلد اول، نگاه دانش، تهران، چاپ پنجم.

    39- وفادار، م، "بررسی اثر افزایش سرمایه بر حجم معاملات و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.

     

    منابع لاتین:

     

    1. Bhandari, L. C., (1988),"Debt / Equity Ratio and Expected Common Stock Returns", Journal of Finance, 2. Pp. 507-528

    2. Bradley, M., Jarrell, G., And Kim, H,. (1984), "On the Existence of an Optimal Capital structure: Theory and Evidence", Journal of Finance, 3. Pp. 857-878.

    3. Brad Shaw, Mark T, Richardson, Sc, TT, A, Slian, G, Richard, (2006)," The Relation Between Corporate FINANCING Activities", Analysts, Forecasts and Stock Return, Jurnal of Accounting and Economics, 42. Pp. 53-85.    

    4. Compello, M.,( 2005), "Debt financing: Does it boot or hurt firm performance in product markets? "Jornal of finantioal economics, 82(6).  Pp. 135-172.

    5. Dashpande, (1985), "Capital structure chang:  An Analysis of Investment and Financing Effects", (Debt issue, All – Equity, Event study, Leverages). Thesis of PHD. The Pensylvania University.

    6. Donaldson, F., Elvin. PeahlkJohon, (1961), "Corporation Finance Policy and management". 

    7. Driffield, N & etal, (2005), "do external funds yield Lower returns?  Recent evidence from East Asian economics", Jornal of Asian economics, 17(6). Pp. 171-188.

    8. Modigiliani., F & Miller, M.,(1958), "the Cost of Capital, Corporation Finance and the Theory of Investment", American Economic Review, Pp. 261-297.

    9. Myers, S. C., and Majluf, N. S.,(1984), "Corporate Financing and Investment Decisions When firms have information that investors Do Not Have", Jurnal of Financial Economics, 13. Pp. 187-221.

     10. Nissim, D., and Penman, S.,(2003), "Financial Statement Analysis of Leverage and How It Inform About Profitability and Price-to-Book Ratios", Review of Accounting Studies 8. Pp. 531–560.

    11. Opler, T. C., Titman, S.,(1994),"Financial Distress and corporate Performance", Journal of Finance, 3. Pp. 1015-1040.

    12. Rajan, R., and Zingales, L.,(1995), "what Do We Know about Capital structure? "Some Evidence from International Data, Journal of Finance, 5. Pp. 1421-1460.

    13. Richardson, Scott a., Sloan, (2003)," External Financing and Financing and Future Stock Returns", the Rodeneyl, White Center for Financial Research, from: www.ssrn.com/abstract=285008

    14. Ross, Stephen, A.; Westerfield, R., w. and Jaff, J. F., (1991)," Corporate Finance", Irwin. Inc, Second Edition.

    15. Singh, K., Hodder, J., (1999), "Multinational Capital structure?", Working Papers. www.ssrn.com.

    16. Todd, Smith, R., Henry Van Egtern, (2003), "Inflation, investment and economic performance: the role of internal financing", Department of Economics, University of Alberta, Edmonton, Canada, T6G2H4.

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر اهرم بدهی عملیاتی بر بازده آتی حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت