پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 152 فرمت فایل: word کد فایل: 2296
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    در این مطالعه رابطه بین تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته در صنایع مواد غذایی و دارویی بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش شامل 44شرکت در طی دوره زمانی 1380تا1387می باشد.رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات با استفاده از تلفیق داده های مقطعی و زمانی می باشد.در این تحقیق از روش رگرسیون حداقل مربعات ادغام شده(پانل دیتا)استفاده شده است.تمر کز مالکیت با استفاده از درصد مالکیت سهامداران عمده بالای5درصد،عملکرد با استفاده از معیارهای نسبت بازده داراییها[1]،نسبت بازده حقوق صاحبان سهام[2]، نسبت Qتوبین[3] وسیاست تقسیم سود با استفاده از نسبت سود تقسیمی) سود تقسیمی هر سهم/ سود هر سهم)[4]سنجیده شده است.نتایج نشان می دهد که در سطح 95%بین تمر کز مالکیت و دو معیار عملکرد یعنی نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت Qتوبین رابطه معناداری وجود دارد.بطوریکه تمر کز مالکیت 2درصد از تغییرات نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، و4/2درصداز تغییرات نسبت Qتوبین را تفسیر می کند.یعنی هر چه تمرکز مالکیت بیشتر باشدکنترل بیشتری بر مدیران اعمال شده و عملکرد شرکت افزایش می یابد.البته این رابطه معنادار بین تمرکز مالکیت و معیار ارزیابی عملکرد نسبت بازده داراییها صدق نمی کند.همچنین بین معیارهای ارزیابی عملکرد و نسبت سود تقسیمی رابطه ای معنادار مشاهده شد که 9/12درصد،21درصد و 9/21درصد،از تغییرات نسبت سود تقسیمی به ترتیب توسط معیارهای ارزیابی عملکرد نسبت بازده داراییها،نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت Qتوبین تفسیر می شود.به این معنا که بهبود عملکرد می تواند افزایش سود تقسیمی را به دنبال داشته باشد.در عین حال از نظر آماری رابطه ای معناداربین تمر کز مالکیت (سهامداران عمده)و سیاست سود تقسیمی مشاهده نشده است.

     

    مقدمه:

    تشکیل شرکت بامسولیت  محدود و گشودن مالکیت شرکت برای عموم، بر روش اداره شرکت ها، تأثیر قابل ملاحظه ای گذاشت. سیستم بازار به گونه ای سازماندهی گردید که مالکان شرکت ها، اداره شرکت را به مدیران شرکت تفویض کنند. جدائی « مالکیت» از «مدیریت» منجر به عمومیت مسئله نمایندگی گردید. در این مسئله تضاد بین به حداکثر رساندن منافع کارگماران و کارگزاران، مفروض است. حل مشکل نمایندگی تا حدودی اطمینان خاطر سهامداران را فراهم می کند که مدیران در تلاشند تا ثروت آنان را به حداکثر برسانند. برای حصول اطمینان از ایفای مسئولیت پاسخ گویی بنگاههای اقتصادی در مقابل عموم و افراد ذینفع بایدنظارت  و مراقبت کافی به عمل آید. در روابط نمایندگی،هدف مالکان حداکثر سازی ثروت است ولذا به منظور دستیابی به این هدف بر کار نماینده نظارت می کنند و عملکرداو را مورد ارزیابی قرار می دهد.در این صورت سوال مطرح این است که:آیا متفاوت بودن ساختار مالکیت شرکتها بر عملکرد و سیاست تقسیم سود تاثیر دارد؟یعنی اگر مالکان شرکت را گروههایی مختلف،ماننددولت، موسسات مالی، بانکهاوشرکتهای دیگر تشکیل دهند،عملکردوسیاست تقسیم سودآنهاچگونه خواهد بود؟ووجود کدامیک از ترکیب های متفاوت مالکیت،در بهبود عملکرد و سیاست تقسیم سود موثرتراست ؟ با دستیابی به جواب این سوال می توان به منظور بهبودعملکرد شرکت وسیاست تقسیم سود مشخض اقدامات مناسب تری رابه عمل آوردو تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران نیز به منظوردستیابی به عملکرد وسیاست تقسیم سود بهینه برای واحد اقتصادی،به ترکیب مالکان شرکتها توجه خواهند کرد.    

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1 مقدمه

    بسیاری از اقتصادانان معتقدند که شرکتهای بزرگ کارآمدتر،موثرترو با صرفه ترین نوع بنگاههایی اقتصادی اند.همین دلیل سبب شده است که توجه اقتصادانان به شرکت،حوزه فعالیت آن و موضوعات مربوط به آن معطوف شود.

    گروه بزرگی از نظریه پردازن اقتصاد مالی،به شرکت از زاویه رابطه نمایندگی می نگرند.رابطه نمایندگی قراردادی است که بر اساس آن صاحب کار یا مالک نماینده یا عامل را از جانب خود منصوب و اختیار تصمیم گیری را به او تفویض می کند.

    در روابط نمایندگی،هدف مالکان حداکثر سازی ثروت است ولذا به منظور دستیابی به این هدف بر کار نماینده نظارت می کنند و عملکرداو را مورد ارزیابی قرار می دهد.در این صورت سوال مطرح این است که:آیا متفاوت بودن ساختار مالکیت شرکتها بر عملکرد و سیاست تقسیم سود تاثیر دارد؟یعنی اگر مالکان شرکت را گروههایی مختلف،ماننددولت، موسسات مالی، بانکهاوشرکتهای دیگر تشکیل دهند،عملکردوسیاست تقسیم سودآنهاچگونه خواهد بود؟ووجود کدامیک از ترکیب های متفاوت مالکیت،در بهبود عملکرد و سیاست تقسیم سود موثرتراست ؟ با دستیابی به جواب این سوال می توان به منظور بهبودعملکرد شرکت وسیاست تقسیم سود مشخض اقدامات مناسب تری رابه عمل آوردو تصمیم گیرندگان و سرمایه گذاران نیز به منظوردستیابی به عملکرد وسیاست تقسیم سود بهینه برای واحد اقتصادی،به ترکیب مالکان شرکتها توجه خواهند کرد.      

    دراین فصل پس از بیان مسئله تحقیق، تاریخچه موضوع تحقیق را مورد بررسی قرار می دهیم و به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم، همچنین اهداف تحقیق را در قالب اهداف کلی و ویژه بیان       می کنیم. چارچوب نظری تحقیق که بنیان اصلی طرح سوال و موضوع تحقیق بوده است در این فصل آورده شده و در ادامه به مدل تحلیلی و فرضیه هایی تحقیق نیز اشاره شده است در پایان این فصل متغیرهای عملیاتی تحقیق و تعاریف واژه ها و اصطلاحات خواهدآمد.

    2-1 بیان مسئله

    با بزرگتر شدن شرکت ها، مالکان اداره شرکت را به مدیران تفویض نموده اند با کم شدن اختیار حاکمیت مستقیم مالکان بر شرکت، کنترل به گروههایی دیگری سپرده می شود که هیأت مدیره و مدیران را تشکیل می دهد، جدایی مالکیت از مدیریت منجر به عمومیت «مسئله نمایندگی» گردید. [5] مسائل نمایندگی نیز ناشی از مجزا سازی مالکیت از کنترل است فرض تئوری نمایندگی بر این است که بین منافع سهامداران و مدیریت یک تعارض بالقوه وجود دارد و مدیران به دنبال کسب حداکثر منافع خود از سهامداران شرکت هستند که این منافع ممکن است در تضاد با منافع سهامداران باشد. طبق تعریف جنسن و مک لینگ[6] ، رابطه نمایندگی به عنوان تعاملی بین یک یا چند سهامدار یا چند سهامدار با مالک و یا یک یا چند نماینده است که نماینده از طرف سهامدار مسئولیت انجام یک سری خدمات را عهده دار می شود، لذا تعیین ساختار مالکیت و ترکیب سهامداران شرکت، یک ابزار کنترل، و اعمال حکمرانی در شرکت هاست این بعد از حاکمیت در قالب ابعاد مختلف تعیین کننده نوع مالکیت شرکت  نظیر توزیع مالکیت، تمرکز مالکیت وجود سهامداران جزء اقلیت و عمده در ترکیب مالکیت شرکت و درصد مالکیت آنها قابل بررسی است.

    نیاز به حاکمیت شرکتی ناشی از تضاد منافعی است که بین مشارکت کنندگان در شرکت وجود دارد این تضاد منافع اغلب با مسئله نمایندگی در ارتباط است این تضاد منافع همراه  با عدم امکان انعقاد یک قرار داد صریح و شفاف بین مدیران و سهامداران منجر به مسائل لاینحل در باب نمایندگی می شود که بر ارزش شرکت تأثیرگذاراست، نظام حاکمیت شرکتی به منظور کاهش هزینه های نمایندگی از طریق نظارت بر عملکرد و محدود کردن رفتار فرصت طلبانه (سودجویانه) مدیران طراحی شده است.

    زمانی که سهامداران عمده دارای کنترل مطلق بر اداره امور شرکت باشند که این خود ناشی ازتمرکز مالکیت است، هزینه نمایندگی و کنترلی کاهش می‌یابد در عین حال توان کنترل و نظارت سهامداران به مراتب خیلی کم می‌شود تا جائیکه آنها تأثیری در منافع خود نخواهند داشت لذا با توجه به غالب بودن ترکیب مالکیتی از نوع سهامداران عمده در ساختارهای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، این پرسش مطرح است که آیا افزایش تعداد سهامداران عمده و اعمال کنترل مطلق از سوی آنان تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت ها خواهد داشت یا خیر؟ (احمدوند، 1385،ص11)3.

    کسب حق مالکیت به وسیله مدیران و نظارت به وسیله سهامداران بزرگ، دو راهی است که به شکل بالقوه می تواند مشکلات نمایندگی را کاهش و ارزش موسسه را افزایش دهد.

    حق مالکیت اساسی به وسیله مدیران، منافع آنها را با منافع سایر سهامداران هم راستا می کند، بطوریکه مدیریت محرکی برای دنبال کردن فعالیت های حداکثر کننده ارزش دارد. وجود سهامداران عمده و یا موسسات سهامدار نیز می تواند میزان نظارت را افزایش یا آنها را بهبود بخشد. و بنابراین به عملکرد بهتر موسسه منجر می شود (کاننس و همکاران،2002،ص58)[7].پرداخت سود سهام ممکن است به کاهش هزینه نمایندگی و تضاد منافع کمک کند زیرا سود سهام نقدی:

    مدیریت را مجبور به ایجاد وجوه نقد کافی برای پرداخت سود سهام می‌کند.

    مدیریت را وادار می سازد برای تأمین مالی پروژه های خود به بازار سرمایه مراجعه و طبعاً اطلاعات بیشتری را در اختیار بازار قرار دهد.

    باعث کاهش جریان وجود نقد مازاد و هدر رفتن آن نشود(لاپورتا،2000،ص33)[8].

    اگر اطلاعات لازم در مورد رفتار مدیر و یا وضعیت بنگاه، توسط یکی ازسهامداران جمع آوری شود و آن سهامدار از فرصت طلبی مدیر جلوگیری کند، منافع حاصل از کنترل مدیر برای کلیه سهامداران تحقق می یابد، جمع آوری اطلاعات و نظارت بر رفتار مدیر مستلزم صرف وقت و هزینه است هر قدر سهم یک سهامدار از شرکت کمتر باشد، منافع حاصل از نظارت بر رفتار مدیر کمتر خواهد بود بنابراین تمرکز در سهام، نظارت بیشتر بر رفتار مدیر و کاهش فرصت طلبی رابه همراه خواهد داشت.

    یافته ها نشان می دهند که گروههایی مالک به یک شکل و میزان از قدرت و هم سویی در اثرگذاری بر عملکرد برخوردار نیستند (مظلومی، 1382،ص16)3. جنسن (1989-1986) استدلال نموده است که پراکندگی مالکیت منجر به ناکارآیی عمده در شرکتهای آمریکایی شده است، در ایران رابطه ای معنادار مثبت میان تمرکز در مالکیت و کارآیی وجوددارد.

    کارآیی شرکتهای فاقد مالک عمده، حتی از شرکتهای دولتی نیز کمتر است عملکرد شرکتهای خانوادگی تفاوت چندانی با شرکت های دولتی ندارد. و در نهایت ساختار نامتمرکز مالکیت درایران به بدتر شدن عملکرد می انجامد(میدری،1381،ص7)4.

    یکی از مهم ترین اهداف بنگاه هایی اقتصادی، کسب انتفاع و افزایش ثروت صاحبان سهام (مالکان) در دراز مدت است. سهامداران، اعتبار دهندگان و دیگر گروههایی مرتبط با بنگاه هایی اقتصادی به منظور اخذ تصمیمات منطقی نیازمند اطلاعات قابل اتکاء و مربوط در خصوص عملکرد آنها و   مدیران شان می‌باشند.

     با توجه به اینکه سهامداران و اعتبار دهندگان منابع مالی محدود خود را به بنگاههایی اقتصادی تخصیص می دهند، ارزیابی عملکرد، فرآیند رسمی فراهم آوردن اطلاعات در مورد نتایج کار است این امر سبب شناسایی نقاط قوت سازمان و بزرگ جلوه دادن آن به منظور خلق ارزشهای بیشتر و در واقع عملکرد مطلوب ترمی شود چرا که با تجزیه و تحلیل فعالیتهای گذشته بنگاه، نگاهی به آینده دارد تا به پیشینه کردن ارزشها کمک کند (عزیززاده،1388،ص 44).1

    موضوع سیاست تقسیم سود همواره به عنوان یکی از بحث انگیزه ترین مباحث علم مالیه مطرح بوده به طوری که علاقه اقتصاددانان قرن حاضر بیش از پنج دهه اخیر را به خود معطوف کرده و موضوع الگوهای نظری جامع  و بررسی های تجربی بوده است (رهنما رودپشتی و دیگران، 1385، ص276)2.

     تقسیم سود از دو جنبه بسیار مهم در خور بحث است: از یک طرف عاملی اثرگذار بر سرمایه گذاری های پیش روی شرکتها است و موجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع مالی خارجی می شود و از سوی دیگر، بسیاری از سهامداران خواهان تقسیم سود نقدی هستند. از این رو، سهامداران با هدف حداکثر کردن ثروت همواره باید بین علایق مختلف خود و فرصت های سودآور سرمایه گذاری تعادل برقرار کند. بنابراین تصمیم های تقسیم سود که از سوی مدیران گرفته می شود، بسیار حساس و دارای اهمیت است (کرمی واسکندر،1388،ص53)3.

    سیاست های سود سهام در کشورها و محیط های مختلف متفاوت است (لاپورتا، 2000،ص1)4 .این امر از عوامل متعددی از جمله محدودیت های قانونی5 و محرک مالیاتی6 وضعیت نقدینگی شرکت، ثبات در سودآوری شرکت و ... ریشه می گیرد. چرخه عمر محصول،  نیاز سهامداران و حفظ ساختار سرمایه نیز از موارد موثر برسیاست تقسیم سود می باشد (ساربانها،1382،ص17)7.

    ترجیحات  سهامداران نیز از جمله مواردی است که سیاست تقسیم سود هر شرکت به آن همبستگی دارد.

    در مورد چگونگی تقسیم سود، نظریه های مختلف مطرح شده است. این نظریه ها را
    می توان در 4 دسته زیر طبقه بندی کرد (تهرانی،1387،ص452)8:

    تئوری نامربوط بودن

    تئوری اولویت مالیاتی

    تئوری پرنده در دست[9]

    تئوری مرحله ی رشد

    سیاست تقسیم سود اصولاً انتخاب این موضوع است که ارزش چگونه منتقل گردد. هر شرکت که بطور جاری سود سهام پرداخت نکند آن را دوباره در شرکت سرمایه گذاری می کند تا ایجاد منفعت کند. به این طریق آنها توانایی شرکت را برای پرداخت سود سهام در آینده افزایش می دهند. هیأت مدیره تصمیم می گیرد که کدام سیاست تقسیم سود، به بهترین نحوه به سهامداران عادی شرکت خدمت       می کند. آیا تقسیم سود الان باید صورت بگیرد یا سود ایجاد شده برای منافع آتی سهامداران عادی دوباره در شرکت سرمایه‌گذاری شود؟ اگر سود سهام الان پرداخته شود چه میزان باید پرداخت کنیم؟

     

    3-1 تاریخچه موضوع تحقیق

    فارینها (2002) رابط بین مالکیت مدیریت و پرداخت سود را بررسی کردند و دریافتند در زیر سطح 30 درصد مالکیت مدیریت، ارتباط مستقیمی بین نسبت مالکیت و سطوح پرداختهای سود وجود دارد اما در بالای آن سطح، ارتباط معکوس است بطوریکه هر چه نسبت مالکیت مدیران در شرکت بیشتر باشد سود کمتری پرداخت می شود(فارینها،2002،ص1173)[10].

    شورت و همکاران (2002)[11] در تحقیقی با عنوان «ارتباط بین سیاست سود سهام و مالکیت نهادی از چهار مدل سود سهام برای بررسی این ارتباط استفاده کردند شواهد حاکی از وجود ارتباط مثبت معناداری بین این دو متغیر در هر چهار مدل استفاده شده بود.

     میتون (2004)[12] حاکمیت شرکتی و سیاست تقسیم سود را در بازارهای نوظهور بررسی کردند و دریافتند شرکت هایی که حاکمیت قوی تر دارند، سودآورتر هستند.

    آنلین چن و همکاران ،2005،در مطالعه ای که روی 133 شرکت فعال در بورس تایوان در فاصله  سال های 1999 – 1995 در کشور تایوان انجام داد با تمرکز بر ساختار مالکیت و مدیریتی دریافتند ، که رابطه بین نوع مالکیت حقوقی و عملکرد بازده سهام شرکت ها ، یک رابطه مثبت و معناداری است(چن و همکاران،2005،ص45) [13].

    هارارداوانگوین ،2005، در مقاله ای  ارتباط بین تمرکز مالکان نهادی و سیاست سود سهام را در ژاپن بررسی کردند شواهد حاکی از ارتباط منفی معنادار بین تمرکز مالکیت وسود سهام پرداختی بود (هاراردا و انگوین،2005،ص25-20) [14].

    براک سیفرت (2006) در مطالعه ای که روی کشورهای آلمان، انگلستان، ایالات متحده و ژاپن انجام عملکرد شرکت، رابطه معناداری دارد و نیز مدیران موظف بر عملکرد شرکت تاثیر مثبتی دارند (سیفرت، 2006، ص58،59) [15].

    عبدالسلام و همکاران (2007)[16] در تحقیقی پیرامون ارتباط ساختار مالکیت با سیاست های سود سهام در یک بازار نوظهور نشان دادند که ارتباط مستقیمی بین مالکیت نهادی و تقسیم های سود سهام و نسبت پرداخت سودسهام وجود دارد

    کاپوپولس و لازاری تو (2007) تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت را با استفاده از اطلاعات 175 شرکت یونانی مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسیدند که ساختار مالکیت متمرکز به گونه مثبت با سودآوری بالا شرکت ارتباط دارد و برای کسب سودآوری بالاتر به مالکیت با پراکندگی کمتر نیاز دارد(کاپوپولس و لازاری تو،2007،ص141) [17].

    ترانک و هیتی ،2007،دریافتند که سهامداران (عمده،نهادی ،داخلی و خارجی )تمایلات متفاوتی در ارتباط با سود سهام دارند(ترانک و هیتی،2007،ص667) [18].

    چن و همکاران ،2007، در تحقیقی پیرامون ارتباط بین تمرکز مالکیت و سیاست سود سهام در هونگ کونگ،رابطه معناداری بین تمر کز مالکیت و سود دریافتنی نیافتند(چن و همکاران،2007،ص431) [19].     

    کوکی و گیوانی ،2009، در مقاله ای با عنوان «ساختار مالکیت و سود سهام» به تجزیه و تحلیل تاثیر مالکیت سهامداران برسیاست سود سهام ،‌در شرکت های تونسی پرداختند. شواهد حاصل نشان می دهد که بین مالکیت نهادی و سطح سود سهام توزیع شده، ارتباط معناداری منفی وجود دارد(کوکی و گیوانی،2009،ص162) [20].

    احمدوند،1385، تاثیرمالکیت بر عملکرد  شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی کرد.

    Abstract:

     

    In this study the relations among ownership concentration, company’s performance and dividend policy in food and drugs companies accepted in Tehran Stock Exchange were studied. The population included 44 companies studied in the period between 2001 to 2008 with a cross-sectional data integration hypotheses testing perspective. Integrated least squares regression (panel data) was used for data analysis.

    Ownership concentration, performance and dividend policy were evaluated using ownership percentage (owners of over 5% of shares), ROA, ROE and Q-TOBIN and DPS/EPS respectively. The results showed a significant correlation ship between ownership centralization and two performance criteria of ROE and Q-TOBIN at 95% level of significance. Ownership concentration caused 2% of ROE changes and 2.4% of Q-TOBIN changes. In other words, the more ownership concentration the more shall be the control over directors and the better shall be the corporate performance. But the relationship was not true about ownership concentration and ROA criteria. Furthermore, performance criteria and dividend showed significant correlations with percentages of 12.9%, 21% and 21.9% in dividend changes in ROA, ROE and Q-TOBIN. In other words, improved performance could increase dividend. No significant correlation was discovered between ownership concentration (major shareholders) and dividend policy

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 بیان مسئله 5

    3-1 تاریخچه موضوع تحقیق. 8

    4-1اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق. 10

    5-1 اهداف تحقیق. 11

    6-1 چارچوب نظری تحقیق. 12

    7-1 فرضیه های تحقیق. 13

    8-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات.. 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه 16

    2-2تئوری نمایندگی. 17

    3-2مجزا سازی مالکیت از مدیریت.. 18

    4-2عوامل تأثیر گذار بر تعیین نوع مالکیت شرکت.. 20

    5-2انواع مالکیت در شرکت های سهامی عام 21

    6-2سهامدار عمده در نگاه نظام حاکمیت شرکتی. 23

    7-2رویکردهای متفاوت در تحقیق ها 25

    8-2ارزیابی عملکرد 27

    9-2طبقه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد 28

    1-9-2معیارهای درونی ارزیابی عملکرد 29

    2-9-2معیارهای خارجی ارزیابی عملکرد 31

    10-2تقسیم سود: 32

    11-2اهداف سیاست تقسیم سود 33

    12-2سیاست تقسیم سود: 34

    1-12-2تقسیم سود ثابت و معین بین سهام داران: 35

    2-12-2سیاست پرداخت منظم همراه با مبلغ اضافی: 36

    3-12-2تقسیم درصد ثابتی از سود(سیاست تقسیم سود متغیر): 36

    13-2توجیه ثبات سود سهام 37

    14-2عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود: 38

    15-2تئوری مرتبط با سیاست تقسیم سود 39

    16-2تفاوت سود تقسیمی در بین کشورها: 45

    17-2سود تقسیمی جهت کاهش منافع: 46

    18-2پیشینه تحقیق. 47

    1-18-2تحقیقات انجام شده در سایر کشورها 47

    2-18-2تحقیقات انجام شده در ایران: 63

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 77

    2-3 روش تحقیق. 77

    3-3 جامعه مطالعاتی. 78

    4-3  مدل تحلیلی تحقیق و شیوه اندازه گیری. 79

    5-3 قلمرو تحقیق. 80

    6-3 فرضیه های تحقیق. 80

    1-6-3 - فرضیه اول. 81

    2-6-3- فرضیه دوم 81

    3-6-3- فرضیه سوم 81

    7-3 متغیرهای عملیاتی تحقیق. 81

    8-3 روش  وابزار گرد آوری اطلاعات.. 82

    9-3روش تجزیه و تحلیل داده ها: 82

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 86

    2-4 شاخص توصیفی متغیرها : 86

    3-4آزمون نرمالیتی. 88

    4-4 برازش الگوی مناسب : 89

    5-4 بررسی رابطه با استفاده از تحلیل پانلی. 93

    6-4تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق: 93

    7-4بررسی اعتبار مدل. 112

    8-4نتجیه گیری کلی تحقیق. 113

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 117

    2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 117

    3-5 نتیجه گیری : 121

    4-5 پیشنهادها 122

    1-4-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 123

    2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 123

    5-5محدویت های تحقیق. 124

    پیوست ها

    پیوست الف :جامعه مطالعاتی تحقیق. 126

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 133

    منابع لاتین: 136

    فهرست اینترنتی. 139

    چکیده انگلیسی: 140

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    احمدوند،ژ.، 1385،"بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، صفحه،11،24،28،34.

    آذر، ع. ومحمود مؤمنی، 1385"آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران،صفحۀ 209،201.

    انصاری،ع. ومنصور کریمی، 1388،"بررسی توان معیارهای داخلی ارزیابی عملکردمدیریت در تبیین ارزش ایجاد شده برای سهامداران"،مجله تحقیقات حسابداری،شماره اول،صفحه،117،113.

    بابایی،م. وارژنگ  احمدوند.، 1387،"بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،مجله تحقیقات مالی ، شماره 26،صفحه47،45.

    پورحیدری،ا.و مسعود خاکساری.، 1387،"بررسی عوامل تعیین کننده خط مشی تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،مجله توسعه و سرمایه،سال اول شماره 2،صفحه،183،190.

    تهرانی،ر.، 1387،"مدیریت مالی"،انتشارات نگاه دانش،چاپ چهارم،صفحه456،452.

    جهانخانی،ع. وعلی پارساییان، 1386،"مدیریت مالی"،انتشارات سمت،جلد اول،تهران ،صفحه، 39.

    چالاکی،پ.، 1382"اثر سود حسابداری و جریانات نقدی عملیاتی بر تقسیم سود نقدی در شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس،صفحه52.

    حافظ نیا،م.، 1381"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"،انتشارت سمت ،صفحه24.

    حساس یگانه،ی.، 1384"فلسفه حسابرسی"،انتشارات شرکت علمی و فرهنگی،چاب اول،صفحه106،105

    خاکی،غ.، 1387،"روش تحقیق با رویکردی به پایانامه نویسی" ،انتشارات بازتاب،چاپ چهارم،تهران،صفحه305،303.

    خالقی مقدم،ح.و فرید برزیده، 1382،"ارتباط بین رویکردهای مختلف در اندازه گیری عملکرد مالی شرکت ها"،فصلنامه مطالعات حسابداری ،شماره2،دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی،صفحه35.

    خورشیدی ،ق ،1381، "مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"،صفحۀ،254 .

    دلاور،ع.، 1374، "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"،انتشارات رشد، تهران،صفحه،98.

    رحمان سرشت،ح. ورحیم مظلومی.، 1384،"رابطه عملکرد مدیریتی سرمایه گذاران با سهم مالکیت این نهادها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران".مطالعات مدیریت شماره 47،صحفه،160،135.

    رهنمای رودپشتی،ف و همکاران.، 1385،"مدیریت مالی راهبردی(ارزش آفرینی)،انتشارات کساکاوش،صفحه538،547،274،267.

    ساربانها،م.، 1382، "اثرسود تقسیمی بر قیمت سهام شرکتها،" فصلنامه مطالعات حسابداری ،شماره2،دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی،صفحه،17 .

    شباهنگ،ر. ،1374، "مدیریت مالی"، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی ،سازمان حسابرسی ،چاپ پانزدهم ،صفحه264،259.

    شریعت پناهی،س، م ،1385"اثر نوع مالکیت بر عملکرد مدیران شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"،پایانامه دکتری،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تهران صفحه،36،40،44،46.

    عزیززاده،ط.،1388،"بررسی نقش معیارهای سنجش عملکرددر ایجاد ارزش برای شرکت"،مجله حسابدار،شماره208،صفحه،45،44.

    قالیباف اصل،ح. وفریبرز رضایی، 1386،"بررسی ترکیب هیات مدیره بر عملکرد شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"،مجله تحقیقات مالی،شماره23،صفحه،35،34.

    قنبری،ف.، 1386،"بررسی تاثیر مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا، صفحه 42.

    کرمی،غ .و هانیه اسکندر،1388،"ترکیب سهامداران و سیاست تقسیم سود"،مجله حسابدار،شماره207،صفحه،53،56.

    ماه آور پور،ر.، 1386،"بررسی اثرات تمرکز مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا تهران،صفحه،1،63،90.

    مشایخ،ش .ومشهید اسماعیلی.، 1385،"بررسی رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه های راهبری در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران"،مجله بررس های حسابداری و حسابرسی،شماره45،صفحه،25،44.

    مظلومی،ن.، 1382،"رابطه عملکرد مدیریتی سرمایه گذاران با سهم مالکیت این نهادها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایانامه دکترا،دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبای تهران، صفحه،16،22،23،27،32،39،40،43.

    مهدوی،ا، واحمد میدری،احمد،1384،"ساختار مالکیت و کارایی شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران"،مجله تحقیقات اقتصادی،شماره71،123،128،129.

    مهرانی ،س. وعلی تالانه.، 1377،"تقسیم سود شرکت ها"،مجله حسابدار شماره 125،صحفه9.

    مهرانی،ک.، 1383،"چارچوبی برای تجزیه و تحلیل سیاست های تقسیم سود "،مجله حسابدار،سال شانزدهم،شماره 144 ، صفحه ،44 .

    مومنی، م.، 1386، "تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS"، انتشارات کتاب نو، تهران.

    میدری،ا.، 1381"سازگاری انواع حکمرانی شرکتی با اقتصاد ایران"،پایانامه دکترا،دانشگاه اقتصاد دانشگاه تهران ، صفحه ،7،11،36.

    نمازی،م .وامیر کرمانی،1387،"تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،مجله بررس های حسابداری و حسابرسی،شماره53،صفحه،86 .

    نوروش،ا. وقاسم ابراهیمی کردلر.، 1384،"بررسی و تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد".بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره42،صفحه،97،124.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Abdelsarm,O.,El-masry,A.and,sabri,2008,"Board composition ,ownershipe structure and dividend policesin an Emerging market further Evidence from case 50 Managerial Finance,NO.12,PP,953-964

    Aydin, N.,Sayim, and Yalama,A., 2007,."Foregn Ownership and firm Performance:Evidance from Turkey."International Research Journal of Finance and Economics.Issue 11,pp,103-111.

    Baba Naohiko, 2008, "Increased presence of foreign investors and dividend policy of Japnese".www.elserier.com

    BakerH.,Kent, D., Saadi,S. ,"Impact of Financial and multinational operations on manger perceptions of dividend",Global Finance Journal, www.elsevier.com

    Belk. ,1976, "Distribution of Incomes of Corporations Among DividendsRetained Earnings and Taxes, " American Economic Review,  Vol.46, pp. 97-113.

    chapelle,A., 2004,."Blok investments and the race corporate control in     Belgium",universite Liber de Bruxelles,Belgim.

    Chen,A. & Lanfeng Kao, 2005."The conflict between agency theory and corporate on managerial Ownership: the evidence from Taiwan IPO performance".International Journal of business,10.

    Farinha.J,Divided policy,2003," Corporat Governance and the Mansgerial Entrenchment Hypothesis:An Emprical Analysis".Journal of Business Finance & Accounting,30.1173-1209.

    Gutierrez Luis,H., Carlos Pombo, 2008 "Corporate ownerShip and control contestability inemerging markets : the case of Colombia ".Journal  of  Economics and BuSiness

    Harada,Kimie and Nguyen,2005," Pascal Ownership concentration Agancy Conflicts and Dividend policy in Japan".Working paper,NSW2052.

    Jain,Ravi, 2007,"Institutional and Investor Preferences for Dividends and share Repurchases",Journal of Economices and Business,59,406-426

    Jayesh,Kumar.,2004."Does Ownership Structure influence firm value?Evidance from Institute of  Development Research India.

    Jensen,Michael,C. and William Meckling,1976. "Theory of the Firm:Managerial Behavior.Agency Cocts, and  Ownership Structure".Journal of Financial Economics 3,pp.305-360

    Kapopoulous,p. and S.Lazaretou ,2007."Corporate Ownership  Structure and Firm Performanc:Evidance from Greek Firms".Corporate Gorermance :An International Review.Vol.15,no.2,pp141-158.

    kouki,Mondher and Guizani,2009,"Moncef,coroorate Governance and Dividend policy in Poland",Warsaw school of Economics,World Economy Research Institue. Al.Niepodlegosic,162,02-554 Warsaw,Poland

    Laporta.L..LO pez-de-silanes,F..shleifer,2000,A.."vishny,R..,Agency problems and dividend policies Around the world",Journal of Finance,55,1-33.

    Mueller,E.and A.spitz,2006,."Managerial Ownership and company performance in German small and Medium-sized private Enterprises."German Economic Review.Issue 2,pp.2-18.

    Navissi,Farshid.and Naiker,vic,2006,"Instiutional Ownership and corporate value",Managerial Finance,vol.32 no.3,2006,pp.247-256.

    ParigiBruno,Loriana Pelizzon,2008, " DiverSification and ownership concentration", Journal of Banking & Finance, www.elserier.com

    seifert, B., Gonence, H. and Wright,W., 2002,"the international evidence on performance and Equity Ownership by Insiders,Blockholders and  Institue",old Dominion University,pp.58-59.

    shahira,Abdel Shahid(Junary,2003,"DOES Ownership structure affect firm value Evidence from the Egyption stock market",cario & Alexandaria stock exchanges. www.elserier.com

    Short,Helen,Zang,Hao and Keasey,2002,Kevin,The Link Between Dividend Policy and Institutional Ownership,Jounal of Corporate Finance,8:105,122.

    Truog, Thanh and Heaney,2007, Richard, Largest Shareholder and dividend  Policy Around the world, The Quarterly Review of Economices  and Finance,47:667-687

    Tsaia,H.and Z.Gu,2007,."The Relationship Between Instituticnal Ownership and Casiono Firm performance."Hospitality Management Vol.26,pp.517-530.

    Zhilan chan, Yan leung chang, Aris stouraitis,Anti W.S wong, 23 march 2005, "Ownership concentration,firm performance and dividend policy in Honkong".

    Zhilan Chen, Yan-Leung Cheung,2005, "Aris Stouraitis, Anita W.S. Wong,Ownership Concentration, Firm Performance and Dividend policy in Hong Kong,Prcific-Basin Finance Journal, 13:431-449

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست اینترنتی

    1.www. Irbourse. Com()

    2. www.elserier.com

     

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در صنایع مواد غذایی و صنایع دارویی بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت