پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 103 فرمت فایل: word کد فایل: 2287
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    در این تحقیق به بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. پدیده تغییر حسابرسان مانند تیغ دو لبه ای است که هم می تواند جهت اصلی بازار ارائه خدمات حرفه ای را سامان بخشد و هم می تواند فلسفه وجود حسابرسی را متزلزل کند. تغییرات حسابرس مستقل وبازرس قانونی می تواند به دلایل مانند محتوای گزارش حسابرس مستقل، کیفیت حسابرسی، حق الزحمه حسابرسی وتغییر در اعضائ هیات مدیره باشد. با این وجود استفاده کنندگان ازصورتهای مالی باید آگاه باشند که تغییر حسابرس می تواند پی آمد متغیرهای غیر از آنچه در این تحقیق مورد بررسی وآزمون قرار گرفته باشد. در بازار سرمایه نیز این پدیده هم توانایی ارسال علائم خوش بینانه و اصلاح جریان سرمایه به شکل کارا و اثر بخش را دارد و هم می تواند منجر به تخصیص غیر بهینه منابع گردد. استفاده مفید و موثر از این پدیده در جهت افزایش کارایی و اثر بخشی بازار سرمایه مستلزم شناسایی ابعاد وجودی آن و اتخاذ تمهیدات مناسب و اقتضایی در رابطه با تکرار این پدیده است.

     در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مالی شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارا تهران در چهار  مقطع زمانی (86، 85، 84، 83) با استفاده از مدل‌های رگرسیون لوجستیک تک متغیره بر مبنای داده‌های مقطعی به بررسی و آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده است. جهت ارائه مدل بهینه از رگرسیون لوجستیک چند گانه بهره گرفته شده  جهت آزمون فرضیه های تحقیق در هر مقطع زمانی از آزمون والد و جهت به دست آوردن مدل بهینه از آزمون خی 2 استفاده شده است.از آماره R2 جهت بررسی میزان تغییرات متغیر وابسته که ناشی از تغییرات متغیرهای توضیحی است بهره گرفته شده است.

    یافته­های تحقیق نشان می دهد که تغییر در اعضاء هیات مدیره در تمامی سالهای مورد مطالعه تحقیق(86- 83 ) وحق الزحمه حسابرسی در مقطع زمانی1383 بر تغییرحسابرسان مستقل تاثیر مثبت داشته است.  ولی تاثیر سایر متغیر ها در طی سالها مورد مطالعه مورد تایید قرار نگرفته است.

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    در دوره ای که اطلاعات مربوط و بهنگام در جهت اتخاذ تصمیمات اقتصادی حائز اهمیت است و طیف گسترده استفاده کننده گان صورت های مالی به دنبال اطلاعات قابل اتکاء، معتبر و به موقع می باشند. حسابرسان نقش حیاتی در تعیین میزان اعتبار اطلاعات ایفا می کنند. حسابرسی از جمله ارکان اساسی فرآیند پاسخ گویی است و ازآنجا که پاسخ گویی مستلزم وجود اطلاعات معتبر و قابل اتکاء است از این رو بررسی آن توسط شخصی مستقل از تهیه کنندگان آن انجام می شود. و از سویی دیگر این شخص نباید در هیچ شرایطی تحت تاثیر یا نفوذ دیگران واقع شود. این مفاهیم را می­توان در تعریف حسابرسی و مقررات مندرج در آیین رفتار حرفه ای ملاحظه نمود(یگانه،1384، ص93).

     حسابرسی فرآیندی است منظم وبا قاعده (سیستماتیک) جهت جمع آوری و ارزیابی بی طرفانه شواهد درباره ادعای مربوط به فعالیت و منابع اقتصادی به منظور تعیین درجه انطباق این ادعا ها با معیار های از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به افراد ذی نفع(نیکخواه آزاد،1379 ، ص17).

     یک گزارش حسابرسی عاری از هرگونه جانبداری و کاملا بی طرفانه به تصمیم سازی و ایجاد بازاری کارا کمک شایانی می نماید چنانچه حسابرس بدون توجیه­های مناسب تغییر یابد، آنگاه بر استقلال حسابرس که مهم­ترین رکن از ارکان حسابرسی و تابعی از توازن سالم قدرت بین موسسه حسابرسی و صاحبکار، تاثیر گذاراست.  بنابراین آشنایی با مفهوم استقلال حسابرسان و عوامل تاثیر گذار برآن اهمیت فراوانی دارد. از بین رفتن سنگ زیر بنای هر حرفه باعث رکود و از بین رفتن آن حرفه می شود(رجبی، 1386 ،ص55 َ).

     تغییر حسابرسان شرکت اغلب باعث می شود قابلیت اتکاء سرمایه گذارن به صورت های مالی کاهش یابد به خصوص اگر تغییر حسابرس با بار معنایی منفی اخبار ناخوشایند همراه باشد. کاهش اعتماد استفاده کنندگان از صورت های مالی نه تنها منجر به ناکامی به از دستیابی به اهداف حسابرسی می شود بلکه منجر به کاهش فرآیند حسابرسی در ابعاد کلان خواهد شد(ناپ و الیکایی[1]،1988،ص81).

     

    2-1 . اهمیت و ضرورت تحقیق

    شناسایی عوامل موثر بر تغییر حسابرسان اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که نخست، شناسایی این عوامل منجر به اتخاذ تصمیم صحیح در رابطه با کیفیت میزان افشاء یا اعلام موارد مربوط به تغییر حسابرس به بازار یا مراجع قانونی می شود؛ دوم، درک بیش‌تر از پدیده تغییر حسابرسان منجر به تقویت اعتبار فرآیند حسابرسی می شود؛ و نهایتاً از این اطلاعات می توان برای ایجاد یک مدل در رابطه با تغییر حسابرسان در جوامع مختلف استفاده کرد.

    3-1. بیان مسئله و تعریف موضوع تحقیق

    نقش اصلی حسابرس مستقل اعتماد بخشیدن و اعتبار بخشی به صورت های مالی است. صورت های مالی مرکز ثقل و محور گزارش ها و اطلاعات مالی است.صورت های مالی ابزار پاسخ گویی و تصمیم گیری شناخته می شود.این صورت ها زمانی در تصمیم گیری و پاسخ گویی مفید واقع می شود که قابل اعتماد، شفاف و دارای کیفیت مناسب باشد. طبعاً اطلاعات مالی با کیفیت مطلوب در تصمیم گیری ها و تخصیص بهینه منابع و کارآرایی بازار اثر مثبت دارد که خود رشد،توسعه و رفاه اجتماعی را به دنبال دارد.از این بابت است که مطالعه پدیده تغییر حسابرسان از لحاظ آثاری که می تواند بر کیفیت کار حسابرسی یا افکار عمومی استفاده کنندگان داشته باشد حائز اهمیت است

    (یگانه،1384، ص97). پدیده تغییرحسابرسان در سالهای اخیر توجهات بسیاری از جانب محافل دانشگاهی و فعالان حرفه ای را به خود جلب نموده است. این بحث کاربردهای بسیاری برای درک وضعیت بازار برای خدمات حسابرسی و میزان رقابت در حرفه حسابرسی دارد. الزامات افشاء و عکس العمل های بازار درباره تغییر حسابرسان با هدف دلسرد کردن مدیریت صاحبکار برای اخذ گزارش های حسابرسی مطلوب یا مجوز استفاده از روشهای خاص حسابداری ایجاد شده اند. این الزامات افشاء با این هدف صورت می گیرند که حسابرسان بتوانند با استقلال بیشتری مواضعی اتخاذ کنند که لزوماً منطبق بر ترجیحات صاحبکاران نیست(رجبی،1384،ص61)

    3 - 1  اهداف پژوهش

    از آنجا که استقلال مهمترین رکن یک حسابرس مستقل می باشد تغییر حسابرس بدون توجیهات مناسب باعث خدشه دار شدن این رکن از ارکان حسابرس مستقل می گردد. هدف این پژوهش علاوه بر شناخت عوامل مذکور کمک به مراجع ذیصلاح در تدوین قوانین و مقررات بخصوص به جامعه حسابداران رسمی در تعیین آئین رفتار حرفه ای و سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان متولی بازار سرمایه می باشد. .

    4-1. فرضیات تحقیق

    فرضیه اول: بین تغییرحسابرسا ن  وبازرس قانونی و محتوای گزارش حسابرسی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین تغییر حسابرسان و بازرس قانونی وکیفیت حسابرسی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

    فرضیه سوم: بین تغییر حسابرسان وبازرس قانونی و حق الزحمه حسابرسی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

    فرضیه چهارم: بین تغییر حسابرسان وبازرس قانونی و تغییر مدیریت شرکت رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

    5- 1 روش تحقیق

    جهت انجام تحقیق لازم ابتدا با استفاده از روش کتابخانه ای و متون مرتبط مبانی نظری مرتبط با موضوع تحقیق از منابع داخلی و خارجی استخراج و تدوین شده است.سپس با استفاده از بانک های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار اقدام به جمع آوری داده های مورد نیاز می نماید.

    6-1. چارچوب نظری تحقیق

    در این تحقیق مبانی نظری و فرضیه­های تحقیق شامل دلایل تغییر حسابرسان  را از دیدگاه  عوامل مرتبط با ویژگی های حسابرس که شامل  اظهار نظر حسابرس، کیفیت کار حسابرس و حق الزحمه حسابرس و هم از دیدگاه عوامل مرتبط با ویژگیهای شرکت مانند تغییر مدیریت شرکت مورد بررسی قرار می گیرد .بعد از اثبات و یا رد فرضیه های تحقیق عواملی که دارای اهمیت بیشتر در تغییر حسابرس دارند با شناسابی این عوامل زمینه تقویت فرآیند حسابرسی و اعتلای حرفه حسابرسی و استقلال حسابرسان را فرهم می آورد.  تشریح تمام این ارتباطات واستدلال های منطقی  مبنای فرضیه های تحقیق  به تفضیل در فصل دوم آورده خواهد شد.

    7-1 متغیرهای پژوهش

    در این پژوهش تغییرحسابرسان به عنوان متغییر وابسته ومحتوای گزارش حسابرسی، کیفیت حسابرسی ،حق الزحمه حسابرسی وتغییرمدیریت بعنوان متغیر مستقل حسابرس در کنار پنج عامل کنترلی اهرم مالی، اندازه شرکت، سودآوری، بحران مالی و پیچیدگی نشان داده شده است..

    8-1 .مدل تحلیلی تحقیق

    مدل ها در فایل اصلی قابل مشاهده است

    متغیر وابسته:

    متغیر وابسته(AC )که تغییرحسابرسان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. 

    متغیر مستقل:

    1) محتوای گزارش حسابرس(AR):صدور گزارش مشروط یا مردود  حسابرسان باعث تغییر حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکتها شده است . بندهای شرط گزارش حسابرسی بر روی قیمت سهام اثر منفی دارد بنابراین احتمال این که شرکت هایی که گزارش مشروط دریافت می کنند حسابرسان خود را تغییر دهند، زیاد است (دی انجلو1981 )

    2)کیفیت موسسه حسابرسی((QA:کیفیت حسابرسی باعث تغییر حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکتها شده است. عدم رضایت از خدمات حسابرسی یکی از دلایل تغییر حسابرسان است. مدیریت به دلائل گوناگون اقدام به تغییر حسابرس می کند همچون نائل شدن به سطر بالاتری از خدمات حسابرسی چنانچه هدف مدیریت از درخواست،سطح بالاتر خدمات حسابرسی باشد نتیجتاباعث کیفیت بهتر اطلاعات مندرج در صورت های مالی باشد.

    3)حق الزحمه حسابرسی((Fee: حق الزحمه موسسات حسابرسی باعث تغییر حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکتها شده است. بنابر منطق اقتصادی وبرای سطح معینی از کیفیت خدمات حسابرسی، شرکت ها به دنبال جلب همکاری حسابرسانی هستند که حداقل هزینه حسابرسی را به آنها تحمیل نمایند.

    4) تغییر در مدیریت شرکت((CM: تغییردر اعضاء هیات مدیره باعث تغییر حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکتها شده است. نتایج تحقیقات نشان دهنده وجود یک رابطه مثبت بین تغییر مدیریت شرکت و تغییر حسابرسان می باشد، زیرا تغییر مدیران می تواند به دلیل عدم رضایت از حسابرس قبلی یا عدم توافق با حق الزحمه حسابرسان باشد و منجر به انتخاب حسابرسان جدید شود.

    متغیر کنترلی:  

    در این تحقیق اهرم مالی، اندازه، سودآوری، بحران مالی وپیچیدگی شرکت کنترل شده است که به صورت زیر محاسبه می گردد:

     

     Abstract:

    This study examines the association between effects of change in managing director/chief executive officer; audit opinion; audit fee; quality audit together with five control variables (company size; profit; leverage; financial distress; and subsidiary) on auditor switching. Based on a sample of 147 TSE listed companies between  1382 to 1386 by logitic regression model base on crassactional sample data, Research Findings in generally level in crassactional sample data show the positive impact between change managing director/chief executive officer and audit fee on auditor switching. But this impact with other indexes (quality audit and audit opinion) is not proved.

     

     

    Keywords: auditor switching; audit opinion;quality audit ; audit fee; managing change

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

    چکیده. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق. 2

    1-1 مقدمه. 3

    2-1 . اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

    3-1. بیان مسئله و تعریف موضوع تحقیق.. 4

    3 - 1  اهداف پژوهش... 5

    4-1. فرضیات تحقیق.. 5

    5- 1 روش تحقیق.. 5

    6-1. چارچوب نظری تحقیق.. 5

    7-1 متغیرهای پژوهش... 6

    8-1 .مدل تحلیلی تحقیق.. 6

    9-1. قلمرو مکانی تحقیق.. 8

    10-1. قلمرو زمانی تحقیق.. 8

    11-1. قلمرو موضوعی تحقیق.. 8

    12-1. تعاریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی.. 8

    فصل دوم: مروری برادبیات تحقیق. 10

    بخش اول: ویژگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. 11

    1-2 مقدمه. 11

    2-2 ساختار حقوقی و مالی شرکت های بورسی.. 12

    1-2-2 مجامع شرکت سهامی.. 13

    1-1-2-2 مجمع عمومی عادی.. 13

    2-1-2-2 مجمع عمومی فوق العاده. 14

    2-2-2 افزایش سرمایه شرکت ها 15

    1-2-2-2 افزایش سرمایه از محل آورده نقدی.. 15

    2-2-2-2 افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده. 15

    3-2-2-2 افزایش سرمایه از محل سود انباشته. 15

    4-2-2-2 افزایش سرمایه از محل اندوخته. 15

    3-2-2 سود سهام شرکت ها 16

    1-3-2-2 سود هر سهم. 16

    2-3-2-2 تعدیل سود هر سهم. 16

    بخش دوم:نقش های حسابرسان وبازرس قانونی.. 16

    3-2 تعریف حسابرس وبازس قانونی.. 16

    4-2 وظایف حسابرس وبازرس قانونی.. 17

    5-2 وجه اشتراک حسابرس وبازرس قانونی.. 17

    6-2 ویژگیهای حسابرس وبازرس قانونی.. 18

    1-6-2 ویژگیهای فردی حسابرس... 18

    1-1-6-2 استقلال. 18

    1-1-1-6-2 تعاریف و تفاسیری درباره استقلال از منظر چارچوب‌های قانونی.. 20

    2-1-6-2 صلاحیت حرفه‌ای. 24

    3-1-6-2 صلاحیت اخلاقی و سایر ویژگیهای شخصی.. 24

    2-6-2 ویژگیهای ساختاری حسابرس... 24

    3-6-2  عوامل تهدید کننده استقلال حسابرس... 25

    4-6-2  حفاظت از استقلال حسابرس... 25

    1-4-6-2 حاکمیت شرکتی: 26

    1-1-4-6-2 کمیته های حسابرسی.. 27

    7-2 نیاز به خدمات اطمینان بخش از نگاه نظریه پردازان.. 29

    8-2 عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی از دیدگاه مفاهیم بنیادی حسابرسی.. 31

    1-8-2تضاد منافع.. 31

    2-8-2 پیامدهای اقتصادی با اهمیت... 31

    3-8-2 پیچیدگی.. 31

    4-8-2 عدم دسترسی مستقیم. 32

    9-2 رابطه نمایندگی.. 32

    10-2  انتظارات منطقی و عقلایی.. 33

    11- 2  فرضیه مباشرت (نظارت) 33

    12- 2  فرضیه اطلاعات... 34

    13- 2  ارزش اطلاعات... 34

    14- 2  بحث کالای عمومی.. 35

    15- 2  بیمه سیاسی.. 36

    16-2  فرضیات بدیهی توجیه کننده حسابرسی.. 36

    17-2  فرضیات بدیهی توجیه کننده رفتاری حسابرسی.. 37

    18-2  نقش عام اجتماعی واقتصادی حسابرسی.. 37

    19- 2  نقش خاص اجتماعی حسابرسی.. 38

    1-19-2 نقش حسابرسان در ارتباط بازار سرمایه. 39

    2-19-2 نقش حسابرسان در ارتباط با مودیان مالیاتی و حسابرسی.. 39

    بخش سوم :دلایل تغییرات حسابرسان مستقل وبازرس قانونی.. 40

    20-  2 پدیده تغییر حسابرسان. 40

    21- 2  دلایل تغییر حسابرسان براساس تحقیقات انجام یافته. 42

    1-21- 2  اظهار نظر حسابرس... 42

    2-21- 2 کیفیت حسابرسی.. 43

    4-21-2 کاهش حق الزحمه حسابرسی.. 44

    3-21- 2 تغییر مدیریت... 44

    5-21-2  اهرم مالی.. 45

    6-21-2پیچیدگی واحد مورد رسیدگی.. 45

    7-21-2وضعیت مالی مورد رسیدگی.. 45

    8-21- 2 فعالیت تامین مالی.. 46

    9-21- 2   ادغام. 46

    10-21-2 مشکلات کنترل داخلی.. 47

    22-2 تغییرات ادواری حسابرس... 47

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق. 49

    1-3  مقدمه. 50

    2-3 اهداف تحقیق.. 50

    3-3  فرضیه های تحقیق.. 50

    4-3 روش تحقیق.. 52

    5-3  جامعه آماری.. 52

    6-3  نمونه آماری.. 52

    7-3  روش جمعآوری اطلاعات... 54

    8-3 مدل مفهومی تحقیق.. 58

    9- 3 روش آزمون فرضیه ها 58

    1-9-3  آزمون  خی دو. 59

    2-9-3 آزمون والد.. 60

    3-9-3  ضریب تعیین.. 61

    4-9-3 مدل تحلیلی آماری.. 61

    10-3  طبقه بندی، تشخیص و نحوی محاسبه متغیرهای عملیاتی تحقیق.. 62

    1-10-3  متغیر مستقل : 62

    2-10-3  متغیر وابسته(AC) 62

    3-10-3  متغیر کنترلی.. 62

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق. 64

    1-4 مقدمه. 65

    2-4 یافته های تحقیق.. 66

    1-2-4 آمارتوصیفی.. 66

    2-2-4 آمار استنباطی.. 67

    1-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها در سال 83. 67

    1-1-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها با استفاده از رگرسیون لوجستیک تک  متغیره. 68

    2-1-2-2-4 ارائه مدل چند متغیره بهینه. 69

    3-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها در سال 84. 70

    1-3-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها با استفاده از رگرسیون لوجستیک تک  متغیره. 70

    2-3-2-2-4 ارائه مدل چند متغیره بهینه. 72

    4-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها در سال 85. 72

    1-4-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها با استفاده از رگرسیون لوجستیک تک  متغیره. 72

    2-4-2-2-4 ارائه مدل چند متغیره بهینه. 74

    5-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها در سال 86. 75

    1-5-2-2-4 نتایج آزمون فرضیه ها با استفاده از رگرسیون لوجستیک تک  متغیره. 75

    2-5-2-2-4 ارائه مدل چند متغیره بهینه. 77

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 78

    1-5 مقدمه. 79

    2-5 خلاصه موضوع و روش تحقیق.. 80

    3-5 خلاصه یافته های تحقیق.. 81

    1-3-5  نتیجه آزمون فرضیات  تحقیق.. 81

    4-5 بررسی تطبیقی یافتهها 82

    6-5 محدودیتها 85

    7-5 پیشنهادها 85

    2-7-5 پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 86

    پیوست ها 87

    منابع و مآخذ.. 90

    Abstract: 94

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    1-بولو ،قاسم(1387)کمیته های حسابرسی رویه های خوب برای تحقق انتظارات بازار"انتشارات سازمان بورس

    2- حساس یگانه، یحیی، (1384)"فلسفه حسابرسی"انتشارات علمی و فرهنگی

    3- جامعه حسابداران رسمی ایران(1383 ) "مجموعه قوانین ومقررات حسابدارن رسمی ایران "

    4-رجبی ، روح الله(1384 ) "چالش های تعویض حسابرسی "مجله حسابدار رسمی ایران شماره 8و9 صفحه63-53- 

    5  -رهبری خرازی،مهسا(1385)"اصول حاکمیت شرکتی"اتتشارات سازمان بورس

    6- زارعی مروج، کمال "بررسی عوامل تاثیر گذار بر تغییر حسابرسان "پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مدرس

    7-ساجدی، ولی "جایگاه حقوقی جامعه حسابداران رسمی ایران "حسابدار رسمی (1387 ) شماره یکم

    8- ساجدی، ولی(1386)"تخصص بازرس شرکت های سهامی"نشریه حسابرس،شماره 32،صفحه86-82

    9- سازمان بورس اوراق بهادار(1386)"مجموعه مقالات بورس اوراق بهادار"

    10-سکاران ،اوما، روش تحقیق در مدیریت ،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ،1381

    عظیمی، سعید(1385)"انتخاب حسابرس و بازرس قانونی"حسابدار شماره 131-11

    21-کرامتی ،محمد علی،1379" نقش حسابداران رسمی در جامعه متحول ایران" بررسی های حسابداری و حسابرسی دانشگاه تهران،شماره6،صفحه49-46

    13- کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی (1386 )"استاندارد های حسابرسی "سازمان حسابرسی

    14-منصور،جهانگیر،1387"قانون تجارت"انتشارات دیدار،صفحه58

    15-مومنی،منصور،"تحلیل های آماری با استفاده ازspss"انشارات کتاب نو،صفحه 158-156

    مهربانی، حسین،1386"مفاهیم مختلف استقلال حسابرس"پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران-16

    17- نیکجواه آزاد، علی، (1379)"بیانیه مفاهیم بنیادی حسابرسی"سازمان حسابرسی ،

    18-والاس، واندای(1381 )  "نقش اقتصادی حسابرسی دربازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت"  ترجمه حامی امیر اصلانی، سازمان حسابرسی،صفحه112-28

    منابع انگلیسی:

     

    1- Alan Gregory and Paul collier” Audit Fee and Auditor Change redution"Journal of Businesr Finance tY Accounting, 23 (l), January 1996, pp: 306-686

     

    2. Beattie, V. and Fearnley, S. 1995. "The important of audit firm characteristics and the drives of auditor change in UK listed companies". Accounting  and business Research. 25 (autumn): 227 – 239.

                                       

    3. Beattie, V. and Fearnley, S. 1998: "Auditor change and tendering": UK interview evidence. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 11 (Number1): 72 – 98

     

    4. Chow, C. W. and Rice, S. J. 1982. "Qualified audit opinions and auditor switching". Accounting Review, 57 (April): 326 – 335.

     

    5. DeAngelo, L. E. 1981. "Auditor size and audit quality" Journal of Accounting and Economics, 3 (December): 183 – 199.

     

    6. Chow, C and Rice “Qulified Audit opinion and Auditor switching” (1982). Accounting Review

     

    7- Francis J.R and E.Rwilson. (1998(“Auditor change :A Joint of the Theories to agency cost and  Auditor differen tiatin”.Accounting  Review ,pp:663-682

     

    8. Francis, J. R. and Wilson, E. R. 1988. "Auditor changes": a joint test of theories relating to agency costs and auditor differentiation. Accounting Review, 63 (October): 663 – 682.

     

    9-Jennifer Blouin; Barbara Murray Grein; Brian R Rountree "An Analysis of Forced Auditor Change: The Case of Former Arthur Andersen Clients" The Accounting Review; May 2007; 82, 3; ABI/INFORM Global

     

    10- Joe¨l Branson, Diane Brees ch” Referral as a determining factor for changing auditors in the Belgian auditing market: An empirical study” The International Journal of Accounting39 (2004) pp: 307– 326

     

    11- Josianne Magri and Peter J. Baldac chino” Factors contributing to auditor-change decisions in Malta” Managerial Auditing JournalVol. 19 No. 7, 2004pp. 956-968

     

    12. Johnson, W. B. and Lys, T. 1990. "The market for audit services: evidence from voluntary auditor changes". Journal of Accounting and Economics. 12 (January): 281- 308

    13. Knapp, M.& Elikai, F. 1988. "Auditor changes": a note on the policy implications of recent analytical & Empirical. Journal of

     

    14-Krishnan , 1994."Auditor Switching and  Conservatism".The Accounting Review69(January):200-215

     

    15- Mohammad  Hudaie and Cooke” The Impact of Managing Director Changes and Financial Distress on Audit Qualification and Auditor Switching” Journal of Business Finance&Accounting, 32(9) & (10), November/December 2005, 306-686

     

    16-Mark Grothe; Thomas R Weirich” Analyzing Auditor Changes” The CPA Journal; Dec 2007; 77, 12; ABI/INFORM Global

     

    17-Palmrose.(1986)"Audit fees and Auditor Size".Journal of accounting research(Spring):97-110

     

    18- Nieves Gómez-Aguilar and Emiliano Ruiz-Barbadillo.” Do Spanish Firms Change Auditor toAvoid a Qualified Audit Report? International Journal of Auditing. Int. J. Audit. 7: 37– (2003)

     

    19. Williams, D.d, 1988."The potential determints Of Auditor Change". Journal Of Business Finance And Accounting, 15 (Summer) : 243-261

     

    20- Woo, E. and Chye Koh, H. 2001,"Factors Associated With Auditor Changes": A Singapore Study. Accounting and Business Research Vol 31. No. 2.pp.133-144, 2001

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دلایل تغییرات حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت