پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون

تعداد صفحات: 107 فرمت فایل: word کد فایل: 2268
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    تحقیقات قبلی جریان وجوه نقد آزاد[1]  را به عنوان یکی از منابع مشکلات نمایندگی بین مدیران و سهامداران تعریف می­کند. مدیران واحدهای اقتصادی دارای جریان وجوه نقد آزاد بالا و فرصت رشد پایین اغلب تمایل دارند تا در پروژه­های اضافی و یا حتی در پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی منفی (NPV منفی) سرمایه­گذاری کنند و برای پوشش دادن اثرات سرمایه­گذاری­هایی که ثروت را بیشینه نمی­کنند از اقلام تعهدی اختیاری افزایش­دهنده سود استفاده می­کنند.

    بنابراین، هدف این تحقیق ارزیابی ارتباط ارزش عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم و اثر مشکلات نمایندگی ناشی از جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم می­باشد. برخلاف آنچه پیش­بینی شده بود و برخلاف فرضیه های مطرح شده در این تحقیق، جریان وجوه نقد آزاد به عنوان یک مشکل ناشی از تضاد منافع بین سهامداران و مدیران نتوانست بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم (در تبیین رابطه با قیمت سهام) موثر واقع شود و این ارتباط ارزشی را تعدیل نماید.

    مقدمه:

    از دیدگاه اقتصادی با فرض منطقی بودن رفتار افراد، فرض بر این است که همه در وهله اول به دنبال حداکثر کردن منافع خویش هستند. مدیران نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشند. مدیران علاقمندند در راستای حداکثر کردن منافع شخصی، رفاه اجتماعی و تثبیت موقعیت شغلی خود، تصویر مطلوبی از وضعیت مالی واحد تجاری به سهامداران و سایر افراد ذینفع ارائه نمایند.

    لیکن در برخی موارد الزاماً افزایش ثروت مدیران در راستای افزایش ثروت سایر گروه­ها از جمله سهامداران نیست. این امر عدم همسویی میان منافع مدیران و سایر گروه­های ذینفع در واحد تجاری را نشان می دهد.با در نظر گرفتن تئوری تضاد منافع میان مدیران و مالکان، مدیران واحدهای‌تجاری‌از انگیزه­های لازم برای حداکثر کردن منافع خود برخوردار می­باشند. در راستای تحلیل ارزش ایجاد شده برای سهامداران، جریان­های وجوه نقد آزاد شرکت از اهمیت خاصی برخوردار است.

    با توجه به تئوری تضاد منافع بین مدیران و مالکان، ممکن است برخی مدیران وادار شوند
    جریان­های وجوه نقد آزاد را در پروژه­های با خالص ارزش فعلی منفی سرمایه­گذاری تا در کوتاه­مدت برخی از منافع شخصی خود را تأمین نمایند.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    -1 مقدمه

    مدیران شرکت­ها نمایندگان سهامداران می­باشند، رابطه­ای مملو از منافع متضاد. تئوری نمایندگی، تحلیل­گر این قبیل تضادها، هم اکنون بخش با اهمیتی از ادبیات­های اقتصادی و مالی است. پرداخت سود سهام نقدی به سهامداران ایجادکننده تضاد اصلی بین سهامداران و مدیران است که تا کنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. پرداخت سود سهام به سهامداران، منابع تحت کنترل مدیریت را، کاهش می­دهد در نتیجه منجر به کاهش قدرت مدیران می­شود.

    جریان وجوه نقد آزاد، وجوه نقدی است که مازاد بر وجوه نقد مورد نیاز برای کلیه پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی مثبت، وجود دارد. تضاد منافع بین سهامداران و مدیران بر سر سیاست­های پرداخت سود سهام زمانی افزایش پیدا می­کند که سازمان جریانات وجوه نقد آزاد قابل توجهی ایجاد می­کند و مشکل اصلی این است که چگونه به مدیران این انگیزه داده شود تا جریان وجوه نقد آزاد را تخلیه نمایند و از سرمایه­گذاری آن در هزینه­های سرمایه پایین یا تلف کردن آن در فعالیت­های با بازده پایین جلوگیری شود (جنسن، 1986،ص 323) [2].

    در این فصل از پژوهش، ابتدا مسأله تحقیق، اهمیت و ضرورت آن مورد بحث قرار می­گیرد. سپس توضیحاتی راجع به اهداف و فرضیه های تحقیق و کاربرد نتایج آن ارائه شده و در نهایت، این فصل با شرح مختصری از روش تحقیق و تعریف واژگان عملیاتی به پایان خواهد رسید.

     

    2-1 بیان مسأله

    تحقیقات پیشین جریان وجوه نقد آزاد[3] را به عنوان یکی از عوامل مشکلات نمایندگی[4] بین مدیران و سهامداران تعریف می­کنند.

     جریان وجوه نقد آزاد همراه با فرصت­های سرمایه­گذاری پایین به عنوان یک مشکل نمایندگی اصلی مطرح می­شود که در این حالت مدیران هزینه­هایی را برای سهامداران ایجاد می­کنند که ثروت سهامداران را کاهش می­دهد.

    مدیران واحدهای اقتصادی دارای جریان وجوه نقد آزاد بالا و فرصت رشد پایین، اغلب تمایل دارند تا در پروژه­های اضافی و یا حتی در پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی منفی[5] سرمایه­گذاری کنند و برای پنهان کردن و پوشش دادن اثرات سرمایه­گذاری­هایی که ثروت سهامداران را بیشینه نمی­کنند از اقلام تعهدی اختیاری افزایش­دهنده سود استفاده می­کنند.

    جریان وجوه نقد آزاد منجر به تضاد منافع بالقوه­ای بین مدیران و سهامداران می­شود. سهامداران تمایل دارند که جریان وجوه نقد آزاد به صورت سود سهام نقدی بین آنها توزیع شود، در حالیکه مدیران تمایل دارند تا این جریان وجوه نقد مازاد را در پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی منفی سرمایه­گذاری کنند ولذا برای پنهان کردن و پوشش دادن اثرات سرمایه­گذاری­هایی که ثروت سهامداران را بیشینه نمی­کنند از اقلام تعهدی اختیاری افزایش­دهنده سود استفاده می­کنند.

    سهامداران تمایل دارند که جریان وجوه نقد آزاد به صورت سود سهام نقدی بین آنها توزیع شود، در حالیکه مدیران تمایل دارند تا این جریان وجوه نقد مازاد را در پروژه­های جدید سرمایه­گذاری کنند. ممکن است مدیران در این اندیشه به سر ببرند که پرداخت سود سهام به سهامداران، منافع تحت کنترل آنها را کاهش خواهد داد و در نتیجه موجب کاهش قدرت آنها خواهد شد.

    تمایل مدیران واحدهای اقتصادی دارای جریان وجوه نقد آزاد بالا و فرصت­های رشد کم، به سرمایه­گذاری در پروژه­های اضافی (نهایی)[6] یا حتی پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی منفی
    می­تواند از طریق ایجاد سرمایه­گذاری­هایی که ثروت سهامداران را بیشینه نمی­کند، مشکل نمایندگی را افزایش دهد. سرمایه­گذاری­هایی که ثروت سهامداران را بیشینه نمی­کند سرانجام می­تواند منجر به قیمت سهام پائین­تر و تحریک سهامداران به بر کنار کردن هیأت مدیره و مدیران ارشد گردد.

    همچنین مدیران به این دلیل که دارای انگیزه دریافت پاداش در عوض رشد واحد اقتصادی هستند، تمایل دارند تا جریان وجوه نقد آزاد خود را در پروژه­های جدید سرمایه­گذاری نمایند و رشد واحدهای اقتصادی قدرت مدیران را از طریق افزایش منابع تحت کنترل آنها افزایش می­دهد. این قبیل پروژه­ها و فعالیت­ها احتمالاً موجب خود خشنودی مدیران می­شود و نیز ممکن است مزایای نقدی با سایر جوایز شخصی را برای مدیریت فراهم آورد و این وضعیت مشکلات نمایندگی را افزایش خواهد داد.

    مشکل اصلی این است که چگونه به مدیران این انگیزه داده شود تا جریان وجوه نقد آزاد را در جهت بهینه و بیشینه نمودن ثروت سهامداران مصرف نمایند و از سرمایه­گذاری آن در پروژه­های بیهوده و تلف کردن آن در فعالیت­هایی با بازده پائین جلوگیری شود. با این حال، با اینکه سهامداران خواستار افزایش ثروت و ارزش سهام خود هستند، مدیران ممکن است تمایلات شخصی خود را ترجیح داده و به فکر استفاده از مزایای جانبی باشد (وستفالن،2002،ص12).[7] این رفتار در ادبیات تحقیق تحت عنوان ساختار امپراطوری یا مشکلات سرمایه­گذاری افراطی (بیش از حد) شناخته می­شود.

    با توجه به مسائل توضیح داده شده و با توجه به اینکه مدیران واحدهای اقتصادی دارای فرصت رشد پائین و جریان وجوه نقد آزاد بالا تمایل به سرمایه­گذاری در پروژه­های اضافی (نهایی) و حتی پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی منفی، دارند و از اقلام تعهدی اختیاری افزاینده سود استفاده می­کنند، پیش­بینی شده است که سرمایه­گذاران نسبت به مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد عکس­العمل نشان خواهند داد و این موضوع در قیمت سهام منعکس شده است (بازار کارا فرض شده است).

    در این مفهوم پیش­بینی شده است که مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد وابسته
    ارزشی[8] (مربوط ارزشی) بوده و طریقه حسابداری سودها و ارزش دفتری هر سهم مورد استفاده در تصمیم­گیری­های اقتصادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، لذا در این تحقیق به ارزیابی ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم و بررسی مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر آنها پرداخته شده است.

     

    3-1 پرسش های اصلی تحقیق:

    الف): آیا عایدی هر سهم با قیمت هر سهم رابطه دارد؟

    ب): آیا ارزش دفتری حق مالی هر سهم با قیمت هر سهم ارتباط دارد؟

    ج): آیا مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد رابطه بین عایدی هر سهم و قیمت هر سهم را ضعیف می نماید؟

    د) : آیا مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد رابطه ارزش دفتری حق مالی و قیمت هر سهم را ضعیف می نماید؟

     

    4-1 اهداف تحقیق

    با توجه به اینکه در موضوع تحقیق هدف اصلی بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد (به عنوان متغیر مستقل) بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم
    می­باشد، لذا ابتداً نیازمند بیان وجود ارتباط ارزشی بین عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم می­باشد.

    با توجه به توضیحات فوق اهداف علمی تحقیق به دو هدف اولیه و ثانویه تقسیم شده و به شرح زیر قابل ذکر است:

    الف) هدف اولیه تحقیق ارزیابی ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم می­باشد.

    ب) هدف ثانویه تحقیق عبارتست از بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم، با استفاده از مدل اولسون، می­باشد.

     

    5-1 فرضیه­های تحقیق

    با توجه به آنچه در اهداف تحقیق ذکر شده است، فرضیه­های تحقیق به دو گروه اصلی و فرعی تقسیم شده­اند:

    فرضیه اصلی اول :

    بین عایدی هر سهم و قیمت هر سهم ارتباط مثبتی وجود دارد.

    فرضیه فرعی اول:

    ارتباط بین عایدی هر سهم و قیمت هر سهم در واحدهای اقتصادی دارای مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد، ضعیف­تر است.

    فرضیه اصلی دوم:

    بین ارزش دفتری حق مالی هر سهم و قیمت هر سهم  ارتباط مثبتی وجود دارد.

    فرضیه فرعی دوم:

    ارتباط بین ارزش دفتری حق مالی هر سهم و قیمت هر سهم در واحدهای اقتصادی دارای مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد، ضعیف­تر است.

     

    6-1 قلمرو تحقیق

    قلمرو مکانی تحقیق

    قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد.

     

    قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی و دوره مطالعاتی این پژوهش در خصوص شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بین سال­های 1380 و 1386 (یک دوره هفت ساله) می­باشد.

     

    7-1  تعریف واژه­ها

    جریان وجوه نقد آزاد[9]: جریان وجوه نقد آزاد وجوه نقدی است که مازاد بر وجوه نقد مورد نیاز برای کلیه پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی مثبت، وجود دارد (جنسن، 1986،ص323) [10].

    لازم به ذکر است که جنسن جریان وجوه نقد آزاد را در تحقیقات خود، علاوه بر تعریف فوق، تحت عنوان خالص جریان نقدی تعریف نموده است که حاصل از عملیات واحد تجاری بوده و مازاد بر وجوه مورد نیاز جهت پرداخت مالیات، هزینه بهره و سود سهام می­باشد.

     

    فرصت رشد[11]:

    عبارتست از نسبت ارزش بازار سهام (قیمت سهام) به ارزش دفتری هر سهم. بالا بودن این نسبت بیانگر وجود فرصت­های رشد و بهبود برای شرکت است، در حالی که پائین بودن آن نشان­دهنده ثبات شرکت و محدود بودن فرصت­های رشد می­باشد (آیولیافؤاد رحمان و همکاران، 2009،ص80) [12].

     

    ارزش دفتری هر سهم[13]:

    ارزش هر سهم از سهام طبق دفاتر شرکت، بر مبنای بهای تمام شده تاریخی آن. این ارزش از ارزش بازار آن متمایز است. ارزش دفتر هر سهم عادی می­تواند به صورت زیر محاسبه شود:

    مجموع حقوق صاحبان سهام منهای حاصل جمع ارزش تسویه (انحلال) هر سهم ممتاز و سود معوقه سهام ممتاز، تقسیم بر مجموع تعداد سهام عادی صادره و پذیره­نویسی شده در پایان سال.

    همچنین ارزش دفتری هر سهم ممتاز نیز به صورت زیر محاسبه می­گردد:

    ارزش تسویه سهام ممتاز به اضافه سود سهام ممتاز معوقه، تقسیم بر مجموع تعداد سهام ممتاز در پایان سال (نوروش،1377،ص259)6.

     

    مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد[14]:

     با توجه به تحقیقات گذشته مبنی بر اینکه مدیران واحدهای اقتصادی دارای جریان وجوه نقد آزاد بالا و فرصت رشد کم، با احتمال بیشتری، وجوه نقد مازاد را در پروژه­های اضافی (نهایی) و یا حتی پروژه­های دارای خالص ارزش فعلی منفی سرمایه­گذاری می­کنند، لذا این چنین فرض می­شود که در واحدهای اقتصادی دارای جریان وجوه نقد آزاد بالا و فرصت رشد کم تضاد منافع بین مدیریت و سهامداران، سرمایه­گذاران و اعتباردهندگان بیشتر است (جنسن، 1986،ص323) [15].

    ارتباط ارزشی[16]:

     یک رقم حسابداری زمانی وابسته ارزشی تلقی می­گردد که دارای ارتباط پیش­بینی شده­ای با ارزش­های بازار حقوق صاحبان سهام داشته باشد. هاند[17] ذکر نموده است که زمانی صورت­های مالی وابسته ارزشی تلقی می­گردند که به قیمت، ارزش یا بازده­های حقوق صاحبان سهام وابسته باشد.

    عایدی هر سهم[18] :

    درآمدی که بابت هر سهم تحت تملک سهامدار به وی تعلق می­گیرد. در ساختار ساده سرمایه، «درآمد سهم» عبارتست از، سود ویژه منهای سود سهام ممتاز تقسیم بر مبنای میانگین موزون سهام عادی منتشر شده در دست سهامداران (سهام منتشره و بازخرید نشده). اما در ساختار پیچیده سرمایه، «درآمد هر سهم» به دو صورت «درآمد اولیه هر سهم» و «درآمد کاملاً رقیق شده هر سهم» ارائه می­گردد (نوروش،1377،ص259)4.

    ارزش دفتری حق مالی هر سهم5:

     عبارتست از نسبت حقوق صاحبان سهام به تعداد سهام منتشر شده در جریان (تعداد سهام منتشره پس از کسر تعداد سهام خزانه) (همان منبع،ص259) 6.

    بازار کارا7:

     بازار کامل فرضی که در آن سرمایه­گذاران کوچک فراوانی وجود دارند و هر کدام از آنها اطلاعات و انتظارات کسانی را از مدل اوراق بهادارند. در این بازار، هیچگونه محدودیتی برای سرمایه­گذاری و همچنین هیچگونه مالیات و هزینه معاملاتی وجود ندارد.

    تمام سرمایه­گذاران در این بازار به صورت منطقی عمل می­کنند و دیدگاه آنان نسبت به اوراق بهادار، یکسان است، همه آنها از هزینه پذیرش ریسک اجتناب می­نمایند و بازده بیشتر و ریسک کمتر را ترجیح می­دهند. بنابراین، در این بازار وجوه به مطلوب­ترین شکل بهره­وری خود اختصاص داده
    می­شوند (همان منبع،ص259)1.

     

    مدل اولسون2:

    مدل اولسون مدلی است که به طور گسترده­ای به صورت چارچوبی درباره ارزشیابی ارقام حسابداری به کار رفته است و در این پژوهش برای آزمون مربوط بودن عایدی سهام در واحدهای اقتصادی دارای مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد استفاده شده است. این مدل ارزش حقوق صاحبان سهام واحد اقتصادی را به صورت تابعی از عایدی سهام و ارزش­های دفتری سهام آن بیان می­کند. مدل قیمت به صورت زیر نوشته می­شود.

    Abstract:

    Prior research identifies free cash flow (FCF) as one source of agency problems between managers and share holders. Managers of firms with high FCF and low growth opportunity tend to invest in marginal or even negative NPV project and use income increasing discretionary accruals to camouflage the effects of non-wealth – maximizing investments. There fore, the objective of this study is to assess the value relevance of earnings and book value and the effect of agency problem caused by FCF, on the value relevance of earnings and book value. Unlike what was predicted and unlike the hypothesis in this study, free cash flow as an agency problem resulting from conflict of interest between shareholders and managers, couldn't be effective in the value relevance of earning and book value (in defining the relationship between share's price) and adjust it.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 بیان مسأله 4

    3-1 پرسش های اصلی تحقیق. 6

    4-1 اهداف تحقیق. 6

    5-1 فرضیه های تحقیق. 7

    6-1 قلمرو تحقیق. 7

    7-1  تعریف واژه ها 8

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 12

    2-2 اهداف عمده حسابداری. 13

    3-2 گزارشهای حسابداری. 14

    1-3-2 گزارشهای درون سازمانی. 14

    2-3-2 گزارشهای برونسازمانی. 14

    4-2 استفاده کنندگان گزارشهای مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 14

    1-4-2 سرمایه گذاران. 15

    2-4-2 نیازهای اطلاعاتی سرمایه گذاران (بخش عمومی و بخش خصوصی) 16

    3-4-2 سرمایهگذاران بالقوه و نیازهای اطلاعاتی آنها 17

    4-4-2 اعطاءکنندگان وام، اعتبار و سایر تسهیلات مالی و نیازهای اطلاعاتی آنها 17

    5-4-2 نیازهای اطلاعاتی فروشندگان کالاها و خدمات.. 18

    6-4-2 مشتریان. 18

    7-4-2 نیازهای اطلاعاتی مدیریت.. 18

    8-4-2 کارکنان. 19

    9-4-2 دولت و نیازهای آن. 19

    10-4-2 جامعه 19

    5-2 اهداف گزاشگری مالی. 20

    1-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت مالی و بنیه اقتصادی. 20

    2-5-2  فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری. 21

    3-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی تأمین و مصرف وجوه نقد 22

    4-5-2 فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی چگونگی ایفای مسئولیت مباشرت مدیریت و انجام تکالیف قانونی  23

    5-5-2 فراهم آوردن اطلاعات مکمل برای درک بهتر اطلاعات مالی ارائه شده و پیشبینی وضعیت آتی. 24

    6-2 مقایسۀ سهامداران (سرمایه گذاران) با گروههای ذینفع. 24

    7-2 تئوری نمایندگی. 26

    8-2- حاکمیت شرکتی راه حلی برای مشکلات ناشی از روابط نمایندگی. 30

    1-8-2 طیف تعاریف حاکمیت شرکتی. 31

    2-8-2 تعاریف حاکمیت شرکتی. 32

    3-8-2 اهداف حاکمیت شرکتی. 32

    4-8-2 طبقه بندی سیستمهای حاکمیت شرکتی. 32

    5-8-2 مکانیزم های حاکمیت شرکتی. 34

    6-8-2 ویژگی های آئیننامه نظام حاکمیت شرکتی (راهبری شرکتی) در ایران. 35

    7-8-2 ارکان نظام راهبری شرکتی. 36

    9-2 جریان وجوه نقد آزاد و مشکلات نمایندگی ناشی از آن. 37

    1-9-2تعریف جریان وجوه نقد آزاد 37

    2-9-2 محاسبه جریان وجوه نقد آزاد 38

    3-9-2 مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد 38

    4-9-2  مکانیزمهای مؤثر بر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد 40

    10-2 عایدی (سود) هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم 40

    11-2 بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم 41

    12-2 پیشینه تحقیق. 42

    1-12-2  تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 42

    2-12-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 45

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 48

    2-3 جامعه آماری و نمونه آماری. 48

    1-2-3 جامعه آماری. 48

    2-2-3 نمونه آماری تحقیق و روش نمونهگیری. 48

    3-3 ابزار گردآوری دادهها 49

    4-3 ابزار تجزیه و تحلیل. 50

    5-3 متغیر های مستقل و وابسته 50

    6-3 روش آزمون فرضیه های تحقیق. 50

    1-6-3 روش آزمون فرضیه های اصلی. 50

    2-6-3 روش آزمون فرضیه های فرعی. 51

    3-6-3 روش محاسبه جریان وجوه نقد آزاد 52

    4-6-3 روش محاسبه فرصت رشد 52

    7-3 مثال عددی برای محاسبه جریان وجوه نقد آزاد و فرصت رشد 53

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه 56

    2-4 آزمون فرضیه ها 57

    1-2-4 شاخص های توصیفی متغیرهای فرضیه های اصلی. 57

    2-2-4 آزمون فرضیه اصلی اول. 61

    3-2-4 آزمون فرضیه اصلی دوم 65

    4-2-4 جمع بندی دو مدل فرضیه های اصلی. 70

    5-2-4- شاخص های توصیفی متغیرهای فرضیه های فرعی. 71

    6-2-4 آزمون فرضیه فرعی اول. 77

    7-2-4 آزمون فرضیه فرعی دوم 80

    8-2-4 جمع بندی دو مدل فرضیه های فرعی. 80

    9-2-4- خلاصه نتایج حاصل آزمون فرضیه های اصلی و فرعی. 80

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 83

    2-5 نتایج تحقیق. 83

    1-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول. 83

    2-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی دوم 84

    3-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی اول. 84

    4-2-5 نتایج حاصل از آزمون فرضیه فرعی دوم 84

    3-5 خلاصه و نتیجه گیری کلی. 84

    4-5 پیشنهادهای تحقیق. 85

    1-4-5 پیشنهادهای حاصل از نتایج تحقیق. 85

    2-4-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی. 86

    5-5 محدودیتهای تحقیق. 87

    پیوست ها

    لیست شرکتهای عضو نمونه آماری. 89

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 91

    منابع لاتین: 92

    چکیده انگلیسی: 97

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    پورحیدری،ا. و داود همتی، 1383 ، "اثرقراردادهای بدهی، هزینه های سیاسی، طرح های پاداش و مالکیت بر مدیریت سود"، فصل نامه بررسی حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال یازدهم، شماره 36،ص 64-47.

    تهرانی، ر. و رامین حصارزاده، 1388، " تاثیر جریان­های نقدی آزاد و محدودیت در تامین مالی بر بیش­سرمایه­گذاری و کم سرمایه­گذاری"، فصلنامه تحقیقات حسابداری، سال اول، شماره سوم. ص 67-50.

    شباهنگ،ر، 1387، "تئوری حسابداری" ، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

    کمالی، ا، 1387،"تاثیر افزایش اهرم مالی، میزان جریان نقدی آزاد و رشد شرکت بر مدیریت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    مشایخی، ب و مریم صفری، 1385، "وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران"، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال سیزدهم، شماره 44، ص 35-54.

    مهرانی،س. و بهرام باقری، 1388،"بررسی اثر جریانهای نقد آزاد و سهامداران نهادی بر مدیریت سود"، تحقیقات حسابداری،شماره دوم،ص71-50.

    نوروش، ا و علی ابراهیمی کردار، 1384،"بررسی و تبیین رابطه ای ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد"، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال دوازدهم، شماره 42. ص 97-124.

    هندرکسن،ا. و مایکل ون بردا، ترجمه علی پارسائیان،1385، "تئوریهای حسابداری"، انتشارات ترمه،جلد اول و دوم.

    هیأت تدوین استانداردهای حسابداری،1386، "مبانی نظری حسابداری وگزارشگری مالی در ایران"، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.

    ولک.داد.ت، ترجمه علی پارسائیان،1377،" تئوری حسابداری"، انتشارات ترمه، جلد اول و دوم.

     

     

    منابع لاتین:

     

    Agrawal, A., Jayaraman, N., 1994. "The dividend policies of all-equity firms: a direct test of the free cash flow theory". Managerial and Decision Economics 15, 139–148.

    Barth M. E., Beaver, W. H. and Landsman, W. R. 2001, " The relevance of the  value relevance literature for financial accounting standard setting: another view". Journal of Accounting and Economics, 31, 77-104.

    Chen, S.S., Ho, K.W., 1997. "Market response to product-strategy and capital-expenditure announcements in Singapore: Investment opportunities and free cash flow". Financial. Management 26, 82-88.

    Christie, A.A., Zimmerman, J.L., 1994. "Efficient and opportunistic choices of accounting procedures: corporate control contests". The Accounting Review 69, 539–566.

    Chung KH, Pruitt SW. A simple approximation of Tobin’s q. Finance Man-age 1994;23:70 – 4.

    Chung R, Firth M, Kim JB.2002, "Institutional monitoring and opportunistic earnings management". J Corp Finance8:29– 48.

    Chung,  R., Firth, M. and J. Kim. 2002. " Institutional Ownership and Opportunistic Earnings Management". Journal Corporate Finance, Volume 8T pp:29-48.

    Chung, I.Y., Koford, K.J., Lee, I., 1993. "Stock market views of corporate multinationalism: Some evidence from announcements of international joint ventures". Quarterly Review of Economics and Finance 33, 275-293.

    Chung, R. Firth, M., and Kim, G.B. 2005. "Earnings management, Surplus Free Cash Flow, and External Monitoring". Journal of Business Research, Volume 58, Issue 6, pp: 766-776.

    Chung, R., Firth, M. and Jeong-Bon Kim .2005. "Earnings management, surplus free cash flow, and external monitoring". Journal of Business Research, 58, 766- 776.

    Coles, J.W., McWilliams, V.B. and Sen, N. 2001." An Examination of the Relationship of Governance Mechanisms to Performance", Journal of Management, 27, 23 – 50.

    Collins, D.W., Maydew, E.L. and Weiss, I.S. .1997. "Changes in the value-relevance of earnings and book values over the past forty years", Journal of Accountingand Economics, 24, 39-67.

    Comment, R., and G. Jarrell, 1991, "The relative signaling power of Dutch-auction and fixed-price self-tender o ers and open-market share repurchases", Journal of Finance,46, 1243-1271.

    Cushing, B.E., LeClere, M.J., 1992. Evidence on the determinants of inventory policy choice. The Accounting Review 67, 355–366.

    Dechow, P., Sloan, R. and Sweeney, A. 1995. "Detecting Earnings Management", Accounting Review, 70, 193 – 225.

    Dechow, P., Sloan, R., and Sweeney, A. 1996 . "Causes and Consequences of Earnings Manipulation: An Analysis of Firms Subject to Enforcement Actions by the SEC", Contemporary Accounting Research, 13, 1 – 36.

    Desai, M., F. Foley, and J. Hines, 2003, "Dividend policy inside the firm", working paper, SSRN.

    El Shamy, M.A. and Kayed, M.A. 2005. "The value relevance of earnings and book values in equity valuation: An international perspective-the case of Kuwait". International Journal of Commerce and Management, 15, 68-79.

    Francis, J. and Schipper, K. 1999. "Have financial statements lost their relevance? ". Journal of Accounting Research , 37, 319-352.

    FrancisJR, Maydew EL, Sparks HC.,1999, " The role of Big 6 auditors in the credible reporting of accruals". Auditing: J Pract Theory18:17 – 34.

    Grossman, S. J., and O. D. Hart, 1982, "Corporate financial structures and managerial incentives, " in The Economics of Information and Uncertainty, ed. by J. McCall. University of Chicago Press, Chicago.

    Gul, F.A. 2001. "Free Cash Flow, Debt Monitoring and Managers’ LIFO/FIFO Policy Choice", Journal of Corporate Finance, 13, 475 – 492.

    Gul, F.A. and Tsui, S.L. 1998. "A test of the free cash flow and debt monitoring hypothesis:  evidence  from  audit  pricing". Journal  of  Accounting  and  Economics , 24, 219-237.

    Harford, J., 1999, "Corporate Cash Reserves and Acquisitions", Journal of Finance, 54, 1969–1997.

    Hen, H., Hu, M.Y., Shieh, J.C.P., 1991. "The wealth e ect of international joint ventures: The case of US investment in China". Financial Management 20, 31-41.

    Howe, K.M., He, J., Kao, G.W., 1992. "One-time cash flow announcements and free cash flow theory: Share repurchases and special dividends". Journal of Finance 47, 1963-1975.

    Jensen M.C.  1986.  "Agency  costs  of  free cash  flow,  corporate  finance  and takeovers". American Economic

    Jensen MC.1986, "Agency costs of free cash flow, corporate finance and takeovers". Am Econ Rev;76:323 – 9.

    Jensen, M. and Meckling, W. 1976. "Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Capital Structure", Journal of Financial Economics, 3, 305 – 360.

    Jensen, M., 1986, "Agency costs of free cash flow, corporate finance and takeovers, " American Economic Review, 76, 323–329.

    Jensen, M., 1986, "Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers, " American Economic Review, 76, 323-329.

    Jensen, M., 2000, " A theory of the firm, Harvard University Press".

    Jensen, M., and W. Meckling, 1976, "Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure, " Journal of Financial Economics, 40, 1053-1070.

    Jensen, M.C. 1986 . "Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance and Takeovers", American Economic Review, 76, 323 – 329.

    Jensen, M.C., Meckling, W.H., 1976. "Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and ownership structure". Journal of Financial Economics 3, 305-360.

    Jones, S., and R, Sharma. 2001. "The Impact of Free Cash Flow, Financial Leverage and Accounting Regulation on Earnings  Management in Australia's Old and New Economics". Journal of Managerial Finance, Volume 27, Issue 12, pp: 18-39.

    Kothari,  S. and  Zimmerman, J.  1995,  "Price  and  return  models", Journal of Accounting and Economics, 20, 155-192.

    Kreps, D. 1990, " A Course in Microeconomics", Princeton University Press, Princeton, NJ.

    Lehn, K. and Poulsen, A. 1989. "Free Cash Flow and Stakeholder Gains in Going Private Transactions", The Journal of Finance, 44(3), 771 – 787.

    Lehn, K., Poulsen, A., 1989. "Free cash flow and stockholder gains in going private transactions". The  Journal of Finance, 771–787, July.

    Ohlson,  J. 1995. "Earnings,  book values, and dividends in equity valuation". Contemporary Accounting Research, 11, 2, 661-687.

    Watts, R.L. and Zimmerman, J.L. 1983. "Agency Problems, Auditing, and the Theory of the Firm: Some Evidence", Journal of Law and Economics, 26, October, 613 – 633.

    Weisbach, M.S., 1988. "Outside directors and CEO turnover". Journal of Financial Economics 20, 431–460.

    Xie, B., Davidson, W.N. and DaDalt, P.J. 2003. "Earnings Management and Corporate Governance: The Role of the Board and the Audit Committee", Journal of Corporate Finance, 9, 295 – 316.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, رساله در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر مشکلات نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد بر ارتباط ارزشی عایدی هر سهم و ارزش دفتری حق مالی هر سهم از طریق کاربرد مدل اولسون
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت