پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری

تعداد صفحات: 161 فرمت فایل: word کد فایل: 2262
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    فرایند تصمیم گیری سرمایه گذارن، تحت تاثیر ترکیبی از اطلاعات مالی و غیر مالی است، اما گزار ش هایی که مدیران در رابطه با عملکرد و نحوه فعالیت شرکت به بازار سرمایه ارایه می کنند، صرفا ابعاد مالی و مشهود قضیه را در بر می گیرد و کمتر اطلاعاتی در مورد اقلام نامشهود را در بر میگیرد، بنابراین علاوه بر اطلاعات مالی رایج، سرمایه گذاران به اطلاعات بیشتری در مورد عوامل نامشهودی که بر قیمت سهام موثر است، نیاز دارند .

    در این تحقیق سعی شده قدرت مربوط بودن اطلاعات مربوط به سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری از طریق آزمون های آماری اندازه گیری شود تا به کمک آن بتوانیم به سرمایه گذاران متغیرهایی را معرفی کنیم تا آن ها بتوانند با وارد کردن این متغیرها در مدل تصمیم خود به بازده بهتری دست یابند.

    پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های آماری به این نتیجه رسیدیم که بین سرمایه فکری و سه شاخص تاثیر گذار بر تصمیمات سرمایه گذاران یعنی متغیرهای حجم معاملات سهام ، EPS و DPS (فرضیات سوم ، چهارم و ششم ) رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان به سرمایه گذارانی که در مدل تصمیم خود از متغیرهای حجم معاملات سهام ، EPS و DPS استفاده میکنند پیشنهاد کرد که جهت بالاتر بردن بازده خود می توانند متغیر سرمایه فکری را نیز در مدل تصمیم خود وارد کنند. همچنین در این تحقیق ما به این نتیجه رسیدیم که بین سرمایه فکری و چهار شاخص دیگر تاثیر گذار بر تصمیمات سرمایه گذاران یعنی متغیرهای نوسانات قیمت سهام ، نسبت قیمت به سود ، ثبات روند EPS و ریسک هر سهم (فرضیات اول ، دوم ، پنجم و هفتم ) هیچ گونه رابطه معنی داری وجود ندارد. بنابراین سرمایه گذارانی که در مدل تصمیم خود از این چهار متغیر استفاده می کنند ، در صورت افزودن متغیر سرمایه فکری به جمع متغیرهای موجود در مدل تصمیم خود ، تغییر عمده ای را در بازده خود نخواهند دید.

    واژه گان کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی، سرمایه ساختاری، تصمیمات سرمایه گذاران

     

     

    مقدمه:

    شرایط خاص اقتصادی حاکم بر شرکت های فعال باعث گردیده تا مزیت رقابتی این شرکت ها دیگر بر پایه درایی های مشهود آنها نباشد . آن چیزی که امروزه این شرکت ها را در صحنه اقتصاد کنونی رقابت پذیر می نماید دارایی های نامشهود و به عبارتی سرمایه های  فکری آنهاست. این قبیل شرکت ها با برقراری ارتباط مناسب با مشتریان و کسب تجربه لازم در این مسیر و با اتکا به دانش ، تکنیک های سازمانی و مهارتهای تخصصی خود توانسته اند این امر را محقق سازند . امروزه سود پایدار زمانی بدست می آید که اولا سازمانها راه بدست آوردن دانش را یاد بگیرند و ثانیا این دانش را مدیریت نموده و باکمک فرایندهای موجود در مدیریت دانش به سرمایه های فکری تبدیل نمایند. زمانی که شرکت ها از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانشی حرکت می نمایند با چالش های بزرگی مانند پویایی ، عدم اطمینان و پیچیدگی روبرو می گردند. در چنین محیط کسب و کاری نیاز به آگاهی بیشتر در مورد سرمایه های فکری و کنترل آنها فزونی می یابد. اهمیت زیاد این موضوع منجر گردیده تا شرکت ها تلاش زیادتری در جهت شناسایی دارایی های نامشهود خود و از سویی مدیریت مناسب آنها نمایند

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

    1-1)مقدمه

    با وقوع انقلاب تکنولوژی و فناوری اطلاعات، از سالهای بعد از 1990، الگوی اقتصاد جهانی، تغییر اساسی کرد. در اقتصاد امروز، دانش به عنوان مهمترین سرمایه، جایگزین سرمایه مالی و فیزیکی شده است. سرمایه، در مورد مؤسسه‌ها، به هر دارایی برمی‌گردد که باعث ایجاد جریانهای نقدی آتی شود. بیشتر داراییهای شناخته شده، ماهیت مشهود و عینی دارند، بنابراین، سرمایه مشهود به داراییهای فیزیکی و مالی سازمان اشاره دارد. ارزش این داراییها به طور ادواری (توسط شرکتهای بخش عمومی) افشا می‌شود و به آسانی بر روی ترازنامه به دست آمده از ثبتهای مالی این شرکتها، یافت می‌شود. داراییهای فیزیکی، می‌تواند به معنی زمین، ماشین‌آلات، موجودی کالا، تجهیزات و.... باشد، درحالی که داراییهای مالی به حقوق صاحبان سهام، سودهای انباشته، سرمایه در گردش، پیش‌پرداخت هزینه‌ها، حسابهای دریافتنی و .... گفته می‌شود. اهمیت داراییهای نامشهود در تعیین سودهای آتی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

    امروزه از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می‌شود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‌های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازه‌گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل‌های آنها ضروری است.

    در این فصل ما به ارائه کلیاتی از قبیل تاریخچه تحقیق ، تعریف مساله ، فرضیات تحقیق ، تعریف متغیرهای موجود در تحقیق ، بیان اهداف و اهمیت و ضرورت تحقیق پرداختیم.

     

    2-1) تاریخچه مطالعاتی

    با توجه به جدید بودن موضوع تحقیق، در ایران، تحقیقی در این مورد صورت نگرفته وعمدتا تحقیق های انجام شده درباره اندازه گیری سرمایه فکری است. اما تحقیقات زیادی در مورد عوامل تاثیر گذار بر تصمیمات سرمایه گذاران و همچنین سرمایه فکری انجام شده است که از این قبیل میتوان به تحقیق:

    رضا تهرانی و قدرت ا... طالب نیا تحت عنوان ارزیابی میزان اتکاء معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات حسابداری و غیرحسابداری در تصمیمات سرمایه گذاری ، به این نتیجه رسیدند که اطلاعات غیر حسابداری مانند نوع مدیریت، مسائل سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی، حجم فروش و نوع صنعت تأثیر بیشتری از اطلاعات حسابداری، برتصمیمات سرمایه گذاران دارد و توجه به اطلاعات حسابداری در رتبه پایین تری قرار دارد.

    سولماز امام (1389) در تحقیقی تحت عنوان عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران به این نتیجه رسید که 18 عامل، عوامل سیاسی کشور، شفاف سازی اطلاعات مالی، نوع صنعت، حجم معاملات یک سهم، نسبت قیمت به سود(P/E)، نوع مالکیت شرکت ها، پیش بینی درآمد هرسهم [1] ، ثبات روند EPS، ریسک سیستماتیک ، مدیریت شرکت، سود نقدی هر سهم[2] ، نوسانات قیمت سهام، تأخیر در پرداخت سود نقدی، افزایش سرمایه توسط شرکت ها، نرخ بهره بازار و سود بانکی، نرخ تورم، شایعات منتشر شده در بورس و توصیه کارگزاران در تصمیمات سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.

    اما گارسیا و ایزابل مارتینز[3] (2007)  در اسپانیا در تحقیقی مشابه تحت عنوان استفاده از اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری به این نتیجه رسید که تحلیل گران مالی معمولا از اطلاعات بیشتری در خصوص استراتژی های شرکت، سرمایه مشتری و سرمایه سازمانی استفاده می کنند و نیاز کمتری به اطلاعات تحقیق و توسعه و نوآوری دارند.

    بومن و فرشکاف[4] (1987) در تحقیقی تحت عنوان تحلیل گران مالی چطور سرمایه گذاری می کنند به این نتیجه رسیدند که تحلیل گران معمولا از اطلاعات مالی برای رد سریع گزینه نامطلوب سرمایه گذاری استفاده می کنند.

     چانگ و میدور[5] (1984) در تحقیقی تحت عنوان اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران و گزارشات سالانه به این نتیجه رسیدند که تحلیل گران بیشتر به موقعیت رقابتی و شرکت و اهداف مدیریت توجه می کنند.

     

     

    بیتی[6] (1999)  نیز با مطلالعه روی 154 نفر از استفاده کنند گان اطلاعات حسابداری به این نتیجه رسید که کیفیت مدیریت به عنوان متغیر کلیدی تعیین کننده عملکرد شرکت است. 

    پروایز و یانگ[7] (1994)  نیز در تحقیقی تحت عنوان تجزیه تحلیل گزارشات تحلیل گران مالی بخش فروش به این نتیجه رسید که تحلیل گران از اطلاعات غیر مالی شامل ریسک شرکت، موقعیت رقابتی، کیفیت مدیریت و استراتژی بیشتر استفاده می کنند.

     آرویدسون[8] (2003) در تحقیقی تحت عنوان عرضه و تقاضای اطلاعات اقلام نامشهود، گزارش 105 تحلیل گر در کشور های شمالی قاره اروپا را مورد تجزیه تحلیل قرار داد، او از یک شاخص افشای 81 موردی که آنها را در 5 طبقه ی، سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی، سرمایه سازمانی، تحقیق و توسعه و محیطی-اجتماعی قرار داده بود، استفاده کرد. این محقق به این نتیجه رسید که تحلیل گران مالی بیشتر بر اطلاعات مربوط به تحقیق و توسعه و مشتریان متمرکز شده اند و به اطلاعات کمتری پیرامون سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی نیاز دارند.

     

    3-1) بیان مسئله

    افزایش رقابت، توسعه بخش های جدید شرکتها و پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد یک سری نارسایی هایی در مورد صورتهای مالی به شکل سنتی می شود. صورت های مالی از یک فقدان به هنگام بودن رنج می برد. بی دقتی و توانایی محدود شرکت ها جهت انتقال ریسک و سایر اطلاعات به آینده باعث ایجاد فقدان ویژگی به هنگام بودن اطلاعات می گردد. در نبود یک سیستم مناسبی که اطلاعات مربوط و قابل اتکاء را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد، اعتماد عمومی به بازار از دست می رود و بازار، کارایی خود را از دست می دهد (اما گارسیا و مارتیتنز[9] ، 2007 ، ص10) .

    یک نمونه از این نارسایی هایی که صورت های مالی ما از آن رنج می برد فقدان انعکاس سرمایه فکری در صورت های مالی است. در ایران اخیرا تحقیقات زیادی در مورد اندازه گیری سرمایه فکری به روش های گوناگون و روابط سرمایه فکری و متغیرهای مختلف انجام شده است. و هدف تمام این تحقیق ها لزوم ثبت سرمایه فکری به عنوان یک قلم دارایی نامشهود در صورت های مالی است. اما قبل از اینکه ما بخواهیم در مورد لزوم یا عدم لزوم ثبت سرمایه فکری در صورت های مالی تحقیق کنیم باید ببینیم که آیا اطلاعات مربوط به سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاران نقش دارد یا خیر، تا پس از آن بتوانیم در مورد انعکاس یا عدم انعکاس سرمایه فکری در صورت های مالی قضاوت کنیم. بنابراین پژوهش ما می تواند به عنوان یک پیش نیازی جهت تحقیقات آتی در زمینه سرمایه فکری مورد استفاده قرار گیرد.

    از آنجا که فرایند تصمیم گیری سرمایه گذارن، تحت تاثیر ترکیبی از اطلاعات مالی و غیر مالی است، اما گزار ش هایی که مدیران در رابطه با عملکرد و نحوه فعالیت شرکت به بازار سرمایه ارایه می کنند، صرفا ابعاد مالی و مشهود قضیه را در بر می گیرد و کمتر اطلاعات غیرمالی و نامشهود را در بر میگیرد، بنابراین علاوه بر اطلاعات مالی رایج، باید اطلاعات بیشتری در مورد عوامل نامشهود که بر قیمت سهام موثرند، برا ی سرمایه گذاران افشا شود .

     

    4-1) چارچوب نظری

    در سال های اخیر با پیدایش اشکال جدیدی از خدمات و ترکییب آن با فناوری اطلاعات، اهمیت منابع مجازی در کنار منابع فیزیکی برای سازمانها قابل تصور شده است. از این رو، مفهوم منبع ثروت برای جوامع یا سازمانها دچار تغییر و تحول شده و این تغییر به نوبه ی خود ، تغییر در فضای کسب و کار جوامع را سبب گردیده، زیرا متناسب با افزایش تقاضا برای منابع فیزیکی و محدودیت منابع، میزان دسترسی سازمانها نیز محدود بوده و به همین دلیل، سازمانهای مختلف به فکر جایگزینی منابع موجود با منابع جدید افتاده اند. این موضوع به مرور بر ضرورت توجه به منبع نامشهود تأکید دارد.

    در میان مفاهیم جدید مطرح شده در چند ساله اخیر ، سرمایه فکری، موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری جایگاه ویژه ای را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است و به عنوان منبعی پرارزش برای سازمانها و شاخصی در توسعه یافتگی کشورها و سرمایه ای کلیدی در رشد کارآفرینی به حساب می آید. امروزه ضرورت توسعه و مدیریت سرمایه ی فکری، به یک الزام جدی هم در سطح ملی و هم در عرصه کسب و کار تبدیل شده است. به ویژه شرایط اقتصادی جدید، کشورها را به فکر ایجاد چارچوب ها و راهکارهای جدید اقتصادی و توسعه ی ظرفیت های انسانی موجود و توسعه ی سرمایه های ارتباطاتی انداخته است و رقابت شدیدی در دست یابی به منابع و بازارهای رقابتی در این زمینه را نمایان می کند تا جایی که امروزه عرصه رقابت جهانی، بر عناصر سرمایه فکری تأکید نموده و سازمانهای بین المللی به طرح چارچوب های جهانی برای مدیریت سرمایه ی فکری می پردازند.براین اساس، سنجش سرمایه ی فکری هم در سطح کلان و هم در سطح خرد به ضرورتی غیرقابل انکار برای پذیرش و رقابت در بازارهای بین المللی و به عنوان پیش شرطی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

    5-1) فرضیات تحقیق

    فرضیات تحقیق از هفت فرضیه تشکیل شده است.

    فرضیه  اول: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و نوسانات قیمت سهام وجود دارد.

    فرضیه  دوم: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و نسبت قیمت به سود وجود دارد.

    فرضیه  سوم: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و حجم معاملات سهام وجود دارد.

    فرضیه  چهارم: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و EPS وجود دارد.

    فرضیه  پنجم: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و ثبات روند EPS وجود دارد.

    فرضیه  ششم: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و DPS وجود دارد.

    فرضیه  هفتم: ارتباط معناداری بین مؤلفه‏های سرمایه فکری و ریسک سیستماتیک وجود دارد.

     

    6-1) اهداف تحقیق

    تحقیق ما به دنبال تحقق سه هدف زیر است:

    ارزیابی میزان دخالت اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاران بورس اوراق بهادر تهران.

    رتبه بندی و تعیین اهمیت هر کدام از اجزای سرمایه فکری برای سرمایه گذاران بورس اوراق بهادر تهران.

    لزوم انعکاس یا عدم انعکاس اطلاعات مربوط به سرمایه فکری در صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران

     

    7-1) اهمیت و ضرورت تحقیق

    سازمانها به چهار دسته از دلایل ممکن است سرمایه های فکری خود را مورد سنجش قرار دهند که عبارتند از: 1- بهبود مدیریت داخلی 2- بهبود گزارشدهی به خارج سازمان 3- مبادلات این سرمایه 4- دلایل قانونی بهبود حسابداری

    در یک سازمان دانش محور، که درآن دانش بخش بزرگی از میزان و کیفیت سودآوری یک سازمان را تشکیل می دهد، روشهای سنتی حسابداری،که مبتنی بر دارائی های ملموس و نیزاطلاعات مربوط به عملیات گذشته سازمان هستند، برای ارزش گذاری سرمایه فکری، که بزرگترین وارزشمندترین دارائی برای آنها است، ناکافی هستند. بنابراین، رویکرد سرمایه فکری برای سازمانهایی که می خواهند از میزان و کیفیت سودآوری شان به خوبی آگاهی داشته باشند، جامع تراست.

    اگر بتوان مشخص کرد که سرمایه گذاران در تصمیمات سرمایه گذاری خود تا چه میزان به اطلاعات منتشره از سوی شرکت ها و سایر نهادها اتکاء می کنند، و چقدر به این اطلاعات اعتماد دارند و در تصمیمات خود بیشتر به چه نوع اطلاعاتی توجه می کنند، آن وقت می توان یک روش ثابتی را برای سازماندهی ارائه اطلاعات جهت دست یابی موثر سرمایه گذاران به اطلاعات و تصمیم گیری سریع ارائه داد و همچنین ادعا کرد که بورس تهران، چقدر به اهداف خود در زمینه ی شفاف سازی اطلاعات و ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران دست یافته است.

    پژوهش ما می تواند به عنوان یک پیش نیازی جهت تحقیقات آتی در زمینه سرمایه فکری مورد استفاده قرار گیرد لذا این تحقیق در راستای کمک به تصمیم گیری سرمایه گذاران، جهت انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران می باشد و می تواند راهنمای خوبی جهت اتخاذ تصمیمات هر چه بهتر سرمایه گذاران و محققان حوزه سرمایه فکری محسوب شود. همچنین این تحقیق باعث می شود که سیاست گذاران و مجامع تهیه و تنظیم استانداردهای حسابداری، پیشنهاداتی را جهت ارتقای سطح اقلام نامشهود در گزارشات مالی ارائه دهند.

     

    8-1) تعریف عملیاتی

    سرمایه فکری

    سرمایه فکری شامل دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه است که میتواند برای ایجاد ثروت آفرینی مورد استفاده واقع شود. سرمایه فکری عبارتست از توانایی ذهنی جمعی یا دانش کلیدی به صورت یک مجموعه است. سرمایه فکری شامل منابع نامشهود مختلفی است که برای یک سازمان دارای ارزش هستند.

    تقریبا در تمامی مدل های سنجش سرمایه فکری که تا کنون طراحی شده اند، اجزای سرمایه فکری در سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه مشتری (ارتباطی) و سرمایه سازمانی (ساختاری) تعریف شده است.  که این طبقه بندی بوسیله پالیک مطرح شده است.

     

     

    سرمایه انسانی

    سرمایه انسانی که به عنوان اولین بعد سرمایه فکری تعریف می شود عبارتست از قابلیت ها، مهارت ها و تخصص اعضای انسانی سازمان. سرمایه انسانی برخوردار از تفکر بوده و در بر گیرنده تمام تواناییها و مهارت های افرادی است که در سازمان کار می کنند.

    سرمایه انسانی ممکن است برای بعضی از شرکت ها از اهمیت بیشتری و برای شرکت های دیگری از اهمیت کمتری برخوردار باشد. بنابراین تغییرات متغیر سرمایه انسانی به طور عمده ای وابسته به نوع شرکت است.  سرمایه انسانی، بر خلاف سرمایه ساختاری در مالکیت افراد است، مگر اینکه به عنوان شکل مشهود ثبت شود و یا در ساختار و رویه های سازمانی حول یابد.

    سرمایه مشتری:

    سرمایه مشتری به عنوان دومین بعد سرمایه فکری بیانگر روابط شرکت با دنیای بیرون می باشد. راجع به این بعد در متون مختلف از اصطلاح سرمایه ارتباطی استفاده شده است. سرمایه مشتری شامل وابستگی های برون سازمانی مانند وفاداری مشتریان، حسن شهرت و روابط شرکت با تامین کنندگان منابع آن می باشد. امروزه سرمایه مشتری به عنوان یکی از اقلام دارایی های نامشهود که در افزایش ارزش شرکت ها نقش بسزایی دارد، مطرح است. دسترسی، اکتساب، حفظ و نگهداری این دارایی نامشهود با ارزش به عهده نیروی فروش شرکت است. برنامه های تشویقی شرکت نیز به طور مستقیم و مثبت بر عملکرد یک شرکت تاثیر می گذارد و باعث افزایش ارزش سهام آن می شوند. تاثیر این دارایی ها در ایجاد وفاداری در مشتریان و تقویت دارایی های نامشهود، اعمال می شود. همچنین این فعالیت ها در ایجاد وفاداری به نام تجاری نیز به کار گرفته می شود. پژوهشها نشان دادند که وفاداران به نامهای تجاری سهام آن شرکت را بیشتر خریداری می کنند و بر عکس. از طرف دیگر پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی و محیطهای رسانه ای جدید باعث نزدیک شدن هر چه بیشتر بازاریابان به مشتریان و افزایش شناخت و آگاهی آنها نسبت به مشتریانشان شده است. ارتباطات دیجیتالی با برقراری امکان تماس مداوم با مشتریان باعث افزایش وفاداری آنها به نام تجاری و جذب مشتریان جدید شده است. با در نظر گرفتن ارزش مشتری به عنوان دارایی نامشهود می توان چنین استدلال کرد که بازاریابی به صورت غیر مستقیم بر افزایش ارزش شرکت ها و در نتیجه بر قیمت سهام آنها و نهایتا بر تصمیمات سرمایه گذاران موثر است.

    در مدل پالیک فرض شده است که شرکت قصد ارتباط طولانی با مشتریان خود را دارد. بنابراین روابط با مشتریان یک بخش مهمی از مزیت رقابتی و به عنوان یک عامل تعیین کننده عملکرد شرکت است.

    سرمایه سازمانی

    یکی از طبقات معمول اقلام نامشهود سرمایه سازمانی یا ساختاری است. سرمایه سازمانی بیان کننده توانایی بهره گیری بوسیله روش های هماهنگ شده از منابع در دسترس شرکت است. ادبیات گذشته پیشنهاداتی را در  مورد، مواردی که تحت عنوان سرمایه سازمانی شناخته می شود، ارائه کرده است. فرهنگ سازمانی را می توان به عنوان یکی از اجزای سرمایه سازمانی نام برد که قوانین و مقرراتی را جهت بهبود فعالیت های کارکنان ایجاد کرده است.

    همچنین سرمایه سازمانی عبارتست از سیستم فناوری اطلاعاتی که از روشهای اجرای فعالیت شرکتها محافظت می کند و ارتباط یکپارچه ای را برای شرکت فراهم می آورد.  

    مدل پالیک به دلیل مزایایی که نسبت به سایر مدل ها دارد بعنوان مدل سنجش سرمایه فکری در این تحقیق انتخاب شده است، که مهمترین مزایای آن عبارتند از:

    1. یکی از مزایای این مدل اینست که یک مبنای استاندارد و سازگاری را از اندازه گیری فراهم می کند.در واقع روشهایی که بتوانند سرمایه فکری را بطور دقیق اندازه گیری کنند محدود می باشند.

    2. این مدل مبتنی بر هر دو جنبه، ارزیابی کارآیی و خلق ارزش از دارایی های ملموس و ناملموس در یک شرکت می باشد.

    3. کلیه داده های استفاده شده در محاسبه سرمایه فکری مبتنی بر اطلاعات استاندارد حسابداری و مالی که بطور معمول در گزارش های مالی شرکت، درج شده است، می باشند. بنابراین محاسبات مبتنی بر هدف، قابل رسیدگی، تصدیق و تایید می باشند.اغلب روشهای محاسبه سرمایه فکری، به علت اینکه در اندازه گیری ذهنی بوده و مشکلات زیادی را در جریان اندازه گیری ایجاد می کنند، مورد انتقاد قرار می گیرند.

    Abstract:

    Investment decision process, influenced by a combination of financial and non financial information. The Report of the directors of the Company's operations and performance of the capital market offer Only the financial aspect is evident in the case and Includes less information of intangible items, Thus, in addition to financial information, investors need more information about the intangible factors that affect stock prices.

    The study tried to the power relate of information relate to the intellectual capital investment decisions be measured through statistical tests, It can help investors to identify variables that they are able to enter these variables in the model to achieve better efficiency.

    After data collection and data analysis through statistical tests, we came to the conclusion that intellectual capital and the three indicators influencing investment decisions as the stock turnover variables, EPS and DPS (Assumptions third, fourth and sixth), There is a significant relationship. So can investors in their decision model use of Variable volume of stock transactions, EPS and DPS, Suggested that in order to maximize its efficiency can Intellectual capital also vary in their decision to model.

    In this study, we also realized that Between intellectual capital and four other indicators influencing investment decisions The variables, stock price fluctuations, price to earnings ratio, the stability EPS and the risk of per share (Assumptions first, second, fifth and seventh) There is no significant relationship. So investors in their decision model use of these four variables If you add a variable to the intellectual capital variables in the model decision, Not see a major change in its output  

    Key words:Intellectual capital, human capital, physical capital, corporate finance, investment decisions

    .

  • فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1)مقدمه 4

    2-1) تاریخچه مطالعاتی. 4

    3-1) بیان مسئله 6

    4-1) چارچوب نظری. 7

    5-1) فرضیات تحقیق. 8

    6-1) اهداف تحقیق. 8

    7-1) اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    8-1) تعریف عملیاتی. 9

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 15

    2-2( سرمایه های فکری. 15

    1-2-2)  تعاریف مربوط به سرمایه های فکری. 20

    2-2-2) بررسی موشکافانه علل وجود تفاوت ها در زمینه ارائه تعریفی واحد از سرمایه های فکری. 22

    3-2-2) دلایل افزایش توجه به سرمایه فکری. 22

    1-3-2-2) پدیده اقتصاد کلان. 22

    2-3-2-2) خصوصیات موجود در منابع نامشهود 23

    3-2) تاریخچه سرمایه فکری. 25

    1-3-2) بررسی اثر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و کسب مزیت رقابتی: 27

    1-1-3-2) سرمایه های فکری و عملکرد سازمانی. 27

    2-1-3-2)  نقش ماموریت در بالابردن عملکرد 29

    3-1-3-2) مزیت رقابتی. 30

    4-1-3-2) مزیت مشهود در مقابل نامشهود 31

    5-1-3-2) مدیریت دانش، ابزاری برای تبدیل سرمایه های فکری به مزیت رقابتی. 31

    6-1-3-2) ارتباط سرمایه ی فکری ، سرمایه ی اجتماعی و مزیت رقابتی. 32

    4-2) اندازه گیری سرمایه فکری. 34

    1-4-2) مدل های توصیفی سنجش سرمایه ی فکری. 35

    1-1-4-2) مدل های مبتنی بر سرمایه ی بازار. 38

    2-1-4-2) مدل های مستقیم سرمایه ی فکری. 39

    3-1-4-2) مدل بازده دارایی ها 40

    4-1-4-2) مدل های کارت امتیازی. 50

    5-1-4-2) مدل های تجسمی. 51

    2-4-2) مدل های تجویزی سنجش سرمایه ی فکری. 52

    3-4-2) مدل های سنجش دارایی های/ سرمایه های دانشی. 53

    4-4-2) ابزارهای سرمایه ی فکری. 54

    5-2) افشاء سرمایه های فکری. 54

    1-5-2) مقدمه 54

    2-5-2) افشاء سرمایه های فکری. 55

    3-5-2) تولد اولین و دومین گزارش  سرمایه های فکری در جهان. 55

    4-5-2) تئوریهای ارائه شده در ارتباط با افشاء سرمایه های فکری. 56

    5-5-2) فاکتورهای مهم در افشاء سرمایه های فکری. 58

    1-5-5-2) اندازه شرکت.. 58

    2-5-5-2) تمرکز مالکیت ها در یک نقطه 58

    3-5-5-2)  استقلال هیئت مدیره 59

    4-5-5-2) عمر شرکت.. 59

    6-5-2) خصوصیات یک بیانیه افشاء مناسب.. 59

    1-6-5-2) قابل پیشبینی کردن عملکرد 59

    2-6-5-2) قابل استفاده بودن برای تصمیم گیرندگان. 60

    3-6-5-2)  داشتن ارتباط با استانداردهای گزارش  دهی مالی موجود 60

    7-5-2)  گزارش دهی سرمایه فکری. 61

    8-5-2)  صورت وضعیت سرمایه های فکری. 62

    1-8-5-2) گزارش سرمایه فکری. 63

    2-8-5-2)گزارش جریان سرمایه فکری. 63

    3-8-5-2)گزارش یادداشت سرمایه فکری. 63

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3) مقدمه 69

    2-3)روش تحقیق. 69

    3-3) قلمرو تحقیق. 70

    1-3-3) قلمرو موضوعی. 70

    2-3-3) قلمرو مکانی. 70

    3-3-3) قلمرو زمانی. 70

    4-3) روش‏های گردآوری اطلاعات.. 71

    5-3) ابزار گردآوری اطلاعات.. 72

    6-3) مدل مفهومی تحقیق. 72

    7-3) جامعه آماری تحقیق. 73

    8-3) آزمون فرضیه‏ها 74

    9-3) روش تجزیه و تحلیل داده‏ها 75

    1-9-3) آزمون همبستگی. 75

    2-9-3( رگرسیون چندگانه 76

    3-9-3) آزمون نرمال بودن ( کولموگروف- اسمیرنوف ) 76

    4-9-3- آزمون خود همبستگی ( دوربین- واتسن ): 77

    5-9-3) چند هم‏خطی: 77

    6-9-3) بررسی نرمال بودن خطاها 78

    10-3) شیوه اندازه‏گیری متغیرهای پژوهش.. 78

    1-10-3) مولفه های سرمایه فکری. 78

    1-1-10-3) کارایی سرمایه فیزیکی : 79

    2-1-10-3) کارایی سرمایه انسانی. 79

    3-1-10-3) کارایی سرمایه ساختاری. 80

    2-10-3) شاخص های تصمیمات سرمایه گذاران: 80

    1-2-10-3) نوسانات قیمت سهام 81

    2-2-10-3) حجم معاملات سهام 81

    3-2-10-3)نسبت قیمت به سود 82

    4-2-10-3)سود هر سهم 83

    5-2-10-3)سود نقدی پرداخت شده: 84

    6-2-10-3)ریسک سیستماتیک (B): 84

    7-2-10-3)ثبات روند EPS: 85

    3-10-3) متغیرهای کنترل. 85

    1-3-10-3) اندازه شرکت.. 85

    2-3-10-3) نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام 85

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4) مقدمه‏ 88

    2-4) شاخص‏های توصیفی متغیرها 89

    3-4) روش آزمون فرضیه‏های تحقیق. 93

    1-3-4) بررسی اعتبار مدل. 93

    4-4) تجزیه‏وتحلیل فرضیه‏های تحقیق. 94

    1-4-4) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای وابسته 95

    2-4-4)آزمون فرضیه  اول. 96

    3-4-4) آزمون فرضیه دوم 101

    4-4-4) آزمون فرضیه  سوم 105

    5-4-4) آزمون فرضیه  چهارم 109

    1-5-4-4) ضرایب مقدار ویژه و شاخص وضعیت بین متغیر مؤلفه‏های سرمایه فکری و EPS . 113

    6-4-4) آزمون فرضیه  پنجم 114

    7-4-4) آزمون فرضیه  ششم 118

    8-4-4) آزمون فرضیه  هفتم 122

    9-4-4) خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 126

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5) مقدمه 129

    2-5) ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیر ها 129

    1-2-5) نتیجه فرضیه  اول. 130

    2-2-5) نتیجه فرضیه  دوم 130

    3-2-5) نتیجه فرضیه  سوم 131

    4-2-5) نتیجه فرضیه  چهارم 131

    5-2-5) نتیجه فرضیه  پنجم 132

    6-2-5) نتیجه فرضیه  ششم 133

    7-2-5) نتیجه فرضیه  هفتم 133

    3-5) نتیجه گیری کلی. 134

    4-5) پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های تحقیق. 135

    5-5) پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 135

    6-5) محدودیتها و موانع تحقیق. 136

    پیوست ها

    پیوست الف) اسامی شرکت های نمونه و میانگین سرمایه فکری محاسبه شده: 138

    پیوست ب) همبستگی و رگرسیون به تفکیک سال. 140

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 145

    منابع لاتین: 146

    چکیده انگلیسی: 148

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    امام ، س ، 1389 ،"عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران"، دانش حسابداری ،  شماره 164

    حافظ نیا ، م.ر ، 1386 ،"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، چاپ چهارم ، انتشارات سمت.

    خاکی ، غ.ر ، 1388 ،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، چاپ پنجم ، انتشارات بازتاب.

    خاوندکار ، ج ، 1388 ،"سرمایه فکری  مدیریت و مدل های سنجش"، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

    خوش طینت ، م ، 1377 ،"اثرات ارائه صورتهای مالی بر قضاوت سرمایه گذاران در تصمیمات سرمایه گذاری"، بررسی های حسابداری و حسابرسی ،  شماره 24 و 25

    طالب نیا ، ق ، 1385 ،"ارزیابی میزان اتکاء معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات حسابداری و غیر حسابداری در تصمیمات سرمایه گذاری"، تحقیقات مالی، شماره 21

    عالم تبریز ، ا ، 1388 ،"سرمایه فکری اندازه گیری  افشا  مدیریت"، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

    عبدی ، ر ، 1386 ،"بررسی سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 34.

    قلیچ لی ، ب ، 1385 ،"نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در مزیت رقابتی"، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.

    قلیچ لی ، ب ، 1388 ،"مدیریت دانش"، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    مدهوشی ، م ، 1388 "سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکتها" بررسیهای حسابداری و حسابرسی،  شماره 57

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Arvidsson, S ,( 2003) ," Demand and Supply of Information on Intangibles – The Case of Knowledge-intensive Companies. Ph.D". dissertation, University of Lund: The Institute of Economic Research.

    Garcia , E ,(2007), "The use of intellectual capital information in investment decisions An empirical study using analyst reports", The International Journal of Accounting, 42

    Nikomaram, H , (2010), "Relationship between Effect of Intellectual Capital on Performance of Value and Growth Companies Listed in Tehran Stock Exchange (TSE) ", The International Journal of Accounting.

    Bouwman, M., Frishkoff, P., & Frishkoff, P. (1987), "How do financial analysts make decisions? A process model of the investment screening decision ", Accounting, Organizations and Society, 12(1), 1−29.

    Chung, L., & Meador,W , (1984) , "The stock valuation process: The analysts' view", Financial Analysts Journal, 40(6), 41−48.

    Beattie, V. ,(1999) , "Business reporting: The inevitable change. Edinburgh" Institute of Chartered Accountants

    Scotland.Previs, G. J., Bricker, R. J., Robinson, T. R., & Young, S. J. (1994), "A content analysis of sell-side financial analyst company reports" Accounting Horizons, 8(2), 55−70.

    lev, b ,( 1999) ,"seeing is believing- a better approach to estimate knowledge capital"  ,CFO, 15:29-36

    Meritum, b ,( 2002) ,"seeing guidelines for managing and reporting on intangibles"   ,Madrid: airtel-vodafone foundation

    pulic, a ,( 2000) ,"VAIC – an accounting tool for IC managment" ,international journal of technology management, 20/5-8:702/714

    stewart, g ,( 1991) ,"intellectual capital: the new wealth of organizations " ,new York , NY: doubleday/currency

    Bontis, n ,( 1998 ) ," intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models " , management decision, Vol.36 No. 2, pp. 63-76

    Chang, L ,( 2007) ,"valuing intellectual capital and firms performance: modifying value added intellectual coefficient (vaic) in taiwan IT industry " ,unpublished doctoral dissertation, gate university , august 2007

    chen, g ,( 2004 ) ," measures intellectual capital: a new model and empirical study " , journal intellectual capital, Vol.5 No. 1, 2004 pp. 195-212

    Guthrie, j ,( 2000 ) ," intellectual capital: Australian annual reporting practices " , journal of intellectual capital, Vol.1 No. 3, 2000 , pp.241-251

    Mouritsen, j ,( 2001 ) ," reading intellectual capital statement describing and prescribing knowledge management strategies " , Vol.2 No. 4, pp.359-383

    Peppard, j ,( 2001 ) ," leveraging intellectual capital at apion " , journal of intellectual capital, Vol.2 No. 3, pp.225-235

پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, رساله در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, پایان نامه در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی میزان اتکا معامله گران بورس اوراق بهادار تهران به اطلاعات سرمایه فکری در تصمیمات سرمایه گذاری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت