پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی

تعداد صفحات: 76 فرمت فایل: word کد فایل: 2241
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی کشاورزی زراعت
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی

    مقدمه

    خیساندن بذور در آب قبل از کاشت جدید نیست. با مرور تاریخچه تحقیقات جوانه زنی مشخص می شود که کشاورزان در یونان باستان بذور کدو را برای افزایش جوانه زنی و سبز شدن قبل از کاشت برای مدتی در آب یا شیر و عسل قرار می دادند.

    ویلکینسون (1918) قرار دادن بذور تربچه، لوبیا، ذرت و کدو را در آب نیمه گرم در طول شب برای افزایش سرعت جوانه زنی سفارش کرده از 40 سال قبل پرایمینگ بذور با مواد مختلف شروع شده و این تیمار بذر برای افزایش سرعت و یکنواختی سبز شدن در تعدادی از سبزیجات، گل ها و برخی مواقع برای گیاهان زراعی مورد استفاه قرار گرفته است. افزایش کیفیت بذور اغلب فرایندی کاملاً پیچیده یا نیازمند تجهیزات ویژه ای از قبیل روش های پیشرفته برای وضعیت های کنترل حرارتی، کنترل دقیق آبگیری و معمولاً هوادهی برای جلوگیری از صدمات ناشی از جذب آب (الیس و همکاران، 1990) و استفاده از شبکه مواد جامد و کنترل جذب آب می باشد.

    در کشورهای در حال توسعه تنها در حدود 10% از نیازهای بذوری کشاورزان مطابق شرایط قانونی سیستم بذر بوده است در کشورهای در حال توسعه بیش از 80% از بذر مصرفی برای کاشت محصولات به وسیله کشاورز ذخیره می شود.

    پرایمینگ بذر تکنیکی برای پیش جوانه زنی می باشد که باعث جوانه زنی سریع، همزمان و یکنواخت بذور می گردد. پرایمینگ بذر دور کاشت تا استقرار گیاهچه را کوتاه کرده و صدمات ناشی از قرارگیری بذور در شرایط محیطی نامساعد را کاهش می دهد (کان و همکاران 1978).پرایمینگ با محدود کردن آبگیری بذر به وسیله محلول های اسمزی باعث توسعه ی فاز انتقال می گردد (هیدرکرو کوابر، 1977). در این تئوری پرایمینگ باعث از بین رفتن موانع جوانه زنی شده و جوانه زنی بذر سریعتر و همزمان صورت می گیرد (هیدکروگیبینز، 1987). این تکنیک شامل فرآیندهایی است که بذر آب جذب کرده و پس از خشک کردن بذور، آنها را برای مدت تعیین شده در محیطی با درجه حرارت خاص قرار می دهند (بردفورد، 1996).

     این تکنیک همچنین بر سبز شدن هم زمان بذور، و در نتیجه استقرار گیاهان زراعی در مزرعه تاثیرگذار است.(راش و همکاران، 1991). هریس (1999) گزارش کرد که پرایمینگ شامل کنترل جذب آب و خشک شدن مجدد بذر می باشد که باعث تغییرات بیوشیمیایی در درون بذر به هنگام جذب آب و همچنین بعد از کاشت می شود. سودمندی پرایمینگ بر روی رشد و نمو گیاهان مربوط به اثرات مستقیم و غیرمستقیم این فرایند می باشد (هریس و همکاران، 1999، 2001، 2000.).

    اثرات غیرمستقیم پرایمینگ بر روی رشد و سرعت رشد گیاهان بیش از اثرات مستقیم آن می باشد. در زمان انجام پرایمینگ، بذرها نباید در درون آب جوانه بزنند و قبل از ظهور ریشه چه باید بذور را از آب خارج کرد، اساساً بذوری که در زمان عملیات پرایمینگ جوانه زنی کرده اند، پس از خشک شدن نمی توانند سریع جوانه زده و توسعه یابند.

    هیدکر و گیبئنز (1978) اظهار داشتند که اسمو پرایمینگ بر فرایندهای مرتبط با جوانه زنی به صورت انتخابی اثر می گذارد. این محققین همچنین بیان کردند که فرآیندهای مورد بحث در رشد سلولی و طویل شدن سلولی با افزایش غلظت یا کاهش پتانسیل اسمزی محلول پرایمینگ ممکن است متوقف یا کاهش یابد. به هر حال شرایط مطلوب پرایمینگ برای بذور مختلف متفاوت است. اثرات سودمند پرایمینگ پس خشک کردن بذور نیز برای یک دوره زمانی باقی می ماند (توکئروگری، 1996). ذخیره بذور فلفل پرایم شده برای مدت یک سال تاثیر معنی داری بر سرعت و درصد جوانه زنی نداشت. اما ذخیره سازی این بذور برای مدت 2 سال یا بیشتر هر دواین پارامترهارابصورت معنی داری کاهش داد(اودلوکانتلیف؛1968).

    پرایمینگ باعث مقاومت به درجه حرارت های بالاو کاهش صدمات وارده به بذر می شود(اودل وکانتلیف1986فرنسیس1988). اساس مطالعات پرایمینگ در ارتباط با پارامترهای خاصی از تیمار بذور می باشد  (بردفورد و همکاران، 1996). برای هر توده از بذور پرایم شده براساس اهمیت آن چهار پارامتر باید تعریف شو این موارد چهارگانه عبارتنداز:

    الف) اثرات ویژه املاح

     ب) اهمیت پتانسیل اسمزی پرایمینگ

     ج) مدت زمان پرایمینگ

    د) اثر دما بر روی پرایمینگ.

     اگر چه رفتار متنوعی در بین گونه های مختلف دیده شده، اما اینکه سودمندی پرایمینگ به کدام عامل پرایمینگ (عوامل چهارگانه) وابسته است به روشنی مشخص نیست همچنین مشخص نیست که این ارتباط در ارتباط با پتانسیل اسمزی، مواد محلول یا ترکیبی از  این دو باشد (بروک لهورس 1994، هریس، 2002). در مطالعات انجام شده، بیان می شود که پتانسیل اسمزی مواد محلول اصلی ترین عامل تاثیرگذار در پرایمینگ می باشد (بوداسوراث و بیلی، 1994، بردفورد همکاران و 1996، 1999). گاورس و نئرسون (1986) اظهار داشتند که املاح حاوی نیترات از دیگر املاح معدنی بهتر می باشند. به هر حال در این مطالعه، تمام محلول های پرایمینگ پایه و اساس آن ها بر پتانسیل اسمزی استوار می باشد. در زمان پرایمینگ با املاح معدنی امکان تجمع یون و سمیت در بذور می باشد. در زمان مقایسه املاح محلول و پلی اتیلن گلیکول (PEG) پتانسیل اسمزی مهمترین عامل پرایمینگ بذر می باشد (اوسا لیوان و همکاران، 1994؛ رامپل و سودیگو، 1997).

    در تعدادی از مطالعات گزارش شده که مدت زمان پرایمینگ بر سودمندی پرایمینگ اثر کمی دارد یا اصلاً هیچ اثری ندارد. البته این مطالعات در مدت زمان های کوتاه (4تا 36 ساعت) انجام شد .

    (گاورس و نئرسون 1986).(درمان (1994 دریافت که سودمندی پرایمینگ صورت گرفته در مدت 2 تا 3 هفته بر روی جوانه زنی بذور بیش از پرایمینگ انجام شده در مدت یک هفته بوده است. کانت لیف (1994) اظهار داشت مدت زمان تیمار پرایمینگ، دما، پتانسیل آب، و محلول پرایمینگ گونه، رقم، کیفیت بذر خشک کردن پس از پرایمینگ و ذخایر بذر، عوامل موثر بر موفقیت پرایمینگ می باشد.

    به طور کلی انجام پرایمینگ با دمای پایین و دوره زمان طولانی تر سودمندی آن را بیشتر از پرایمینگ با دمای بالا و مدت کوتاه می کند (بروک لمورس و درمان، 1994). این وضعیت می تواند به علت کاهش فعالیت های فیزیولوژیکی در دمای پایین باشد. در زمان پرایمینگ و پس از آن تغییراتی در رویدادهای فیزیولوژیکی ایجاد می شود (داروین، 1957، بردفورد و همکاران، 1996، 1999).

     

    فصل اول

    1 تعریف پرایمینگ : پرایمینگ عملی است که در طی آن دانه ها در آب (هیدراسیون )ویا در محلول نمک های معدنی یا الی (اسمو پرامینگ )بطور جزئی هیدراته وسپس خشک می شود تا به رطوبت  اولیه برسند . چنین تیماری موجب بهبود وتسریع جوانه زنی دانه ها ورشد سریع آنها می گردد .( Frooqetal2006)   

    -مفهوم فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی پرایمینگ: تحقیقات نشان داده است که غلظت پروتئین ها در زمان پرایمینگ افرایش میابد ومیزان آنهاپس ار خشک شدن بذر نیز حفظ می شود (گولبروگرسیون . 1979؛هریس 1999 , 2001,2002 ).

    در زمان پرایمینگ بذر کوجه فرنگی پروتئین های محلول به میزان 140%افزایش نشان داد (کوهلتر ,1967 باکان وهمکاران 1980 ,1981 ,1992 ).( فیو وهمکاران (1998 ) گزارش کردند که افزایش میزان آمینو  اسید هادر اثر پرایمینگ شاید به علت آزاد شدن این آمینو اسید ها از ذخایر پروتئینی باشد در مطالعات نشان داده شده که سنترپروتئن ها  در زمان پرایمینگ افزایش وجوانه زنی بذور پرایم شده (کاهو,کوجه فرنگی ,فلفل ,تره فرنگی ,ذرت وگندم )بهبودمی یابد.

     (باری وهمکاران 1989 تیتووهمکاران 1990 کان و همکاران 1992 اسمیت و متیو 1998 بردفورد وهمکاران 1999). کان ( 1992 ) اظهار داشت که کمیت وکیفیت پروتیئن های سنتر شده درزمان جوانه زنی بذور پرایم وغیر پرایم متفاوت میباشد.در فرآیند پرایمینگ غلظت اسیدهای نو کلئیک افزایش می یابند ومقدار آن پس از خشک کردن بذر نیز بالا باقی می ماند (کوهلتر 1967 کولبر وگریسون 1979 باکان و همکاران 1980؛ 1981 1992 با فیو و همکاران 1988 برد فورد وهمکاران 1999 ).در افزایش محتوای اسیدهای نوکوئیک؛ افزایش  RNA  بیش ازDNA  می باشد (کولبر و همکاران 1979).در زمان پرایمینگ باعث افزایش معنی داری در محتوای DNA نمی شود ولی به هر حال در زمان جوانه زنی میزان وسرعت سنتز DNA در بذور پرایم شده بیشتر بوده است (کولبروگریسون 1979 فیو وهمکاران 1988 برد فورد وزی یان چنگ 1999 برد فورد وسونیتا 1999). به دنبال پرایمینگ بذور (کا هو؛ کوجه ؛فرنگی  ؛تره فرنگی؛گندم وذرت )سنتز RNAو DNA فزایش یافت این افزایش در موردRNA بیشتر بود (کان و همکاران 1992( .کان(1992 )بیان کرد که پرایمینگ بذر در سنتزDNA وتقسیم سلولی اثر معنی داری ندارد اما نقش آن در طویل شدن سلول های  ریشچه مهم می باشد کان و همکاران (1980؛1981 ) اظهار داشتند که افزایشRNAدر طول مدت پرایمینگ ودر ادامه جوانه زنی شاید به علت سنتز آنزیم های مرتبط با رو نویسی باشد افزایش میزانRNA به افزایش سنتز  r RNAنسبت داده شده است هر چند که میزا Srna و mRNAنیزافزایش می یابد (کولبر وگریسون 1979 ) مجددا بیان کردند که جانشینی حفاظتی ریبوزوم ها ممکن است یکی از فرآیند هایی باشد که در زمان پرایمینگ رخ می دهد در حالت نرمال بیش از (80%)RNAدرون سلول می باشد (کان و همکاران 1980 ,1981, 1992 ). مشخص شده که شماری از آنزیم ها در زمان پرایمینگ افزایش می یابد فعالیت آنزیم ها (فسفاتاز اسید ,استری) مسئول تحریک ذخایر پروتئینی وافزایش لیپیدها در زمان پرایمینگ می باشد (کان و همکاران 1980 ,1981 ). فرانسیس و کولبر (1988) گزارش داده اند  افزایش فعالیت هیدرو لیزری باعث تجزیه  اسید ها ی چرب درزمان پرایمینگ میگردد این لیپید ها مسئول دگرگونی میزان پالمتیگ؛ اولیک ولینو لئیک می باشد در زمان پرایمینگ تمامی اسید های استری غلظت شان بالا میرود ( فرانسیس و کولبر 1988 ).در کل فعالیت آنزیم ها در فاز تاخیری افزایش پیدا می کند. افزایش این آنزیم ها؛ پرو تئین ها؛ نو کلوئیک اسید ها در زمان  پرایمینگ باعث می شود که رویداد های مرتبط با جوانه زنی بطور نرمال وپی در پی صورت گیرد . 

    -اثرات آناتومیکی؛مورفولوژیکی وفرا ساختاری پرایمینگ بذر : 

    مطالعات آناتومیکی؛ مورفولوژیکی وفرا ساختاری پرایمینگ بذر اندک بوده است این مطالعات بر روی گونه های مختلف گیاهی توسط محققین صورت گرفته که این مطالعات در گیاهان هویج(ویبی 1979گری وهمکاران 1990 دایوید وویز وگزوگورزیکا1993 )؛ کرفس (واندئرتورن 1998)؛ خیار(.اواوچ وهمکاران 1996)؛ کوجه فرنگی (آرگریک وهمکاران 1989؛لی پای 1993)؛ گل کلم (جت 1994 ) ؛کاهو (گودس و همکاران 1981 ) ؛تره فرنگی وپیاز (گری وهمکاران 1990 ) بوده است تحریک مواد ذخیره ای؛ رشد جنین؛ جلوگیری از تخریب بافتها در ارتباط با مورفو لوژی خارجی بذر بوده  وافزایش اندازه بذر به علت انبساط غیر قابل برگشت پوسته  بذر در اثرپرایمینگ می باشد به هر حال پرایمینگ باعث افزایش مقاومت  غشا ها نیز می گردد. یسرا و همکاران (1988)دریافتند که پرایمینگ؛ غشاهای دی فسفوتیدیل گلیسرول ودیگر فسفو لیپید هاو استرول هارادر غشاهای جنینی ذرت افزایش میدهد همچنین پرایمینگ بذر باعث افزایش پتانسیل فسفوریلاسیون اکسیداتیو وتجمعATP می گردد. مازورا(1994) گزارش داد که پرایمینگ بذر میزانATP تجمع یافته دربادمجان ؛کلم قمری ؛ فلفل واسفناج را افزایش میدهد اسمز پرایمینگ باتاثیر بر روی غشاء سلولی بذر صدمات ناشی از آب را کاهش میدهد ؛(وود استاک وتائو 1981).تراوش محتویات سلولی بذر در زمان جذب آب به وسیله هدایت الکتریکی( (EC اندازه گیری شده که ممکن است نتیجه صدمات وارده به جنین باشد پرایمینگ این تراوشات سلولی را  کاهش میدهد(کان 1994, جت وهمکاران 1994, پرئرا  وکانت لیف 1996 ).به هر حال کاهش تراوش الکترولیت ها از بذور پرایم شده ممکن است نتیجه شستشوی بذور در محلول پرایمینگ باشد (اویانگ وهمکاران 2002).اسمو پرایمینگ اندازه ی جنین (مگیور 1993)؛ تعدادو حجم سلول (گری وهمکاران 1990)را در هویج افزایش داد. 

    در کرفس اسمو پرایمینگ؛ تقسیم سلولی؛ اندازه  سلول وطول جنین را افزایش داد (کارسن وهمکاران 1989 )اسموپرایمینگ هیدرولیز رادر فضای آندروسپرم افزایش داده واین امر باعث افزایش رشد جنین در بذور پرایم شده می گردد (برد فورد 1999 و1989 ). باانجام مطالعات بر روی هویج (مگیور 1993, دایوید وویز گرزوگوزیویسگا 1997)مشخص شد که ما تریک پرایمینگ باعث تغییرات فرا ساختاری میگردد این محقق همچنین در یافتند که بیشترین تاثیر پرایمینگ برروی محورجنین؛ تحرک اجسام پروتئینی ولیپیدی؛تجمع نشاسته در آمیلوپلاست وتکثیر یا افزایش نمو ارگانل های سلولی؛ شامل شبکه آندو پلاسمی ؛گلی اکسیزوم؛ ساختار گلزی؛ میتوکندری وهسته می باشد.

    -نحوه ی عملکردپرایمینگ :اساس موفقیت پرایمینگ بذر؛جذب آب است که در3فازجوانه زنی دانه رخ میدهد.فاز1-آبگیری است ونتیجه ی جذب سریع آب آغازین ناشی ازپتانسیل آب پایین دانه است.درطی این فازDNAومیتوکندری ها بازسازی وپروتین هابااستفاده از  mRNAموجود سنتز میشوند.

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی

    فهرست:

    مقدمه................................................................................................................................ 1

    فصل اول-کلیات

    1-تعریف پرایمینگ......................................................................................................... 6

    مفهوم فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی پرایمینگ................................................................. 6

    اثرات آناتومیکی؛ مورفولوژیکی و فرا ساختاری پرایمینگ بذر.................................. 8

    نحوه ی عملکرد پرایمینگ.............................................................................................. 9

    2-ضرورت پرایمینگ بذر............................................................................................... 10

    -ضرورت پرایمینگ بذر در مقابل تنش شوری............................................................ 14

    3- اهمیت پرایمینگ بذر................................................................................................. 17

    3-1-تاثیر بر جوانه زنی و استقرار بذر......................................................................... 17

    3-2-تاثیر پرایمینگ بذر بر افزایش محصول دانه و بیوماس....................................... 18

    3-3- تاثیر پرایمینگ بذر بر زودرسی........................................................................... 19

    3-4-تاثیر پرایمینگ بذر در بهود جوانه زنی در شرایط تنشهای محیطی.................. 20

    3-5-تاثیر پرایمینگ بذر بر بهبود کارآیی مصرف آب................................................ 21

    3-6-تاثیر پرایمینگ بذر بر کاهش خسارت ناشی از عوامل بیماری زا..................... 22

    3-6-1-نقش تغییرات بیوشیمیایی در مقاومت به بیماری ها(در بذور پرایم شده)... 22

    3-6-2-پرایمینگ بذر و اختلاف در انطباق فنولوژیکی عوامل بیماری زا................. 23

    3-6-3- پرایمینگ بذر و ایجاد مقاومت نسبی به علت بهبود شرایط اکوفیزیولوژیک       23

    3-7- تاثیر اسمو پرایمینگ بر سرعت و درصد جوانه زنی........................................ 23

    3-8- تاثیر اسمو پرایمینگ بر نسبت وزن خشک ریشچه به ساقچه R/S.................. 25

    3-9- تاثیر پرایمینگ بر طول ساقچه و ریشچه............................................................ 26

    4-پرایمینگ بذر با ریز جانداران و تاثیر آن................................................................. 28

    تعداد و درصد گره های فعال......................................................................................... 29

    وزن تر و خشک گیاه....................................................................................................... 30

    5- تاثیر دما؛ زمان و غلظت در پرایمینگ..................................................................... 31

    6- انواع پرایمینگ........................................................................................................... 32

    6-1-هیدرو و هیدرو ترمال پرایمینگ........................................................................... 33

    6-2- ماتری پرایمینگ.................................................................................................... 34

    6-3- استراتیفیکاسیون.................................................................................................... 35

    6-4-پیش جوانه زنی...................................................................................................... 36

    6-5- اسمو پرایمینگ...................................................................................................... 36

    6-6- مقاوم سازی به خشکی (Drouth Harding Priming)................................ 40

    فصل دوم – مواد و روشها

    مواد و روشها................................................................................................................... 42

    فصل سوم – نتایج و بحث

    تجمع ماده خشک (DMA)............................................................................................. 47

    سرعت رشد نسبی(RGR).............................................................................................. 48

    منابع و مآخذ.................................................................................................................... 53

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    باقری کاظم آباد ، ع .، و سرمدنیا ، غ.،1386. بررسی امکان استفاده از پلی اتیلنگلایکول 6000 جهت مطالعات خشکی در گیاه اسپرس ( OnobyrchisVicifolis Scoop ) در مرحله گیاهچه ، مجله علوم و منابع کشاورزی . 5 (1) : 9-1.

    قامی ، ف.، ملبوی ، م . ع .، قنادها ، م . ر .، یزدی صمدی ، ب .، مظفری ، ج.،و آقایی ، م.ج.، 1383. بررسی واکنش ارقام متحمل گندم ایرانی به تنش شوری در مرحله جوانه زنی و گیاهچه مجله علوم کشاورزی ایران 35(2): 453-464 .

    منابع لاتین

    Acosta-Callegos, J. A. and Adams, M. W., 1991. Plant traits and yield stability of dry bean (Phaseolus vulgaris) cultivars under drought stress. Journal of Agriculture and Science of Cambrig, 117:213-219.

    Afzal, I., Basra, S.M.A., Ahmad, R. and Tqbal, A., 2002. Effect of different seed vigour

    Ajouri,a.,Asgedom,h.and Becker,m.2004.Seed priming enhances germination and seedling growth of barley under conditions of P and Zn deficiency. Journal of Plant Nutrition and Soil Science 167: 630- 636.

    Alagawadi, R. and A.C. Gaur. 1988. Associative effect of Rhizobium and phosphate-solubilizing bacteria on the yield and nutrient uptake of chickpea. Plant and Soil, 105: 241-246.

    Armstrong, H. and McDonald, M.B.1992. Effects of osmoconditioning on water uptake and electrical conductivity in soybean seeds. Seed Sci. and Techno!., 20: 391-400

    Ashraf, M. and Farooq, M., 2005. Pre-sowing seed treatment a shotgun approach to improve germination, plant growth, and crop yield under saline and non-saline conditions. Advance Agronomy, 88: 223-271.

    Atkinson, S., G, Berta and J. E. Hooker. 1994. Impact of mycorrhizalcolonisation on root architecture, root longevity and the formation of growth regulators. In Gianinazzi S. and H. Schiiepp (Eds.), Impact of ArbuscularMycorrhizas on Sustainable Agriculture and Natural Ecosystems (pp. 47-60). Basel. Switzerland: BirkhauserVerlag.

    Basra, S. M. A., Afzal, I., Rashid, A. R. and Farooq, M., 2005. Pre-sowing seed treatment to improve germination and seedling growth in wheat (Triticumaestivum L.). CadernodePesquisa Ser. Bio., Santa Cruz de Sul, 17: 155-164.

    Basra, S.M.A., Pannu, I.A. and Afzal, I., 2003. Evaluation of seedling vigour of hydro and

    Basra, S.M.A., Zia, M.N., Mehmood, 1.,Afzal, I. and Khaliq, A. 2002. Comparison of different invigoration techniques in wheat (Tiriticumaestivum L.) seeds. Pakistan J., Arid Agric., 5: 325-329.

    Berta, G., A, Fusconi and J. E. Hooker. 2002. Arbuscularmycorrhizal modifications to plant root systems: scale, mechanisms and consequences. In Gianinazzi, S., H. Schiiepp, J. M. Barea and K. Haselvvandter (Eds.), Mycorrhiza Technology in Agriculture, from Genes to Bioproducts (pp. 71-85). Basel, Switzerland: BirkhauserVerlag.

    Bougne, S., C. Job and D. Job. 2000. Sugarbeet seed priming: seed in nutrient solution. J. Agric. Sci. 38: 458- 468.

    Bradford, K. J. 1986. Manipulation of seed water relation Via osmotic priming to improve germination under stress conditions. J. Hart. Sci., 21: 1105-1112.

    Bradford, K. J. 1995. Water relations in seed germination. In: J. Kigel and G. Galili (eds.). Seed Development and Germination, pp. 351 - 396. Marcel Dekker Inc. New York.

    Bradford, K.J. 1985. Seed priming improves germination and emergence of cantaloupe at low temperature. Holt. Sci., 20 (3): 596.

    Bradford, K.j. 1995. Water relations in seed germination. In: J. Kigel and G. Galili (eds.). Seed Development and Germination. Marcel Deklcer, New York, pp. 351- 396.

    Bray, C.M. 1995. Biochemical process during the osmopriming of seeds. In: 1. Kgel and G. Galili (eds.). Seed development and germination. New York, Marcel Dekker. pp.767-789.

    Bray, C.M., Davison, P.A., Ashraf, M. and Taylor, R.M. 1989. Biochemical events during osmopriming of leek seed. Ann. Appl. Biol., 102:185-193.

    Cano, E.A., Bolarin, M.e., Perez, A.F. and Caro, M. 1991. Effect of NaCI priming on increased salt tolerance in tomato. 1. Hort. Sci., 66(5): 621-628.

    Casenave, E. C. and Toselli, M. E., 2007. Hydropriming as a pre-treatment for cotton germination under thermal and water stress conditions. Seed Science and Technology, 35: 88-98.

    Cayuela, E., Perez. A.. Cara, M. and Bolarin, M.e. 1996. Priming of seeds with NaCI induces physiological changes in tomato plants grown under salt stress. Physiol.

    Demir Kaya, M., Okcu, G., Atak, M., Cikih, 2006. Seed treatments to overcome salt and drtjure stress and plant germination in sunflower (Helianthus annuus L.). Euronment and efficient 295.

    Demir, I. and Yanamaz, R. 1999. Development Technol., 22: 337- cucumber (Cucutnissativus L.). Acta. Hort., 492: 271

    Diaz, P., Monza, J. and Marquez, A. J., 2005. Drought and saline stress in Lotus japonicus Lotus japonicus Handbook. Springer, the Netherlands, pp: 39-50.

    Duman, I. 2006. Effects of seed priming with PEG and K3 Po4 on germination and seedling growth in Lettuce. Pakistan J. of Bio. Sci. 9 (5): 923- 928.

    Eissenstat, D.M., Whaley, E.L. and Voider, A., 1999. Recovery of citrus surface roots following prolonged exposureto dry soil. Journal Experimental Botany. 50: 1845-1854.

    enhancement techniques on hybrid maize (zea mays L.). Pak. J. Agri. Sci. 39: 109-112.

    Farooq, M., Basra, S. M. A. and Hafeez, U. R., 2006. Seed priming enhances emergence, yield and quality of direct-seeded rice. Crop Management of Physiology, 3: 42-44.

    Finnerty, T. L., J. M. Zajick., and M. A. Hussery. 1992. Use of seed priming to bypass stratification requirements of three aquilegia species. Hort. Sci. 27: 310-313.

    Ghassemi-Golezani, K., Sheikhzadeh-Mosaddegh, P. and Valizadeh, M., 2008. Effects of hydropriming duration and limited irrigation on field performance of chickpea. Research Journal of Seed Science, 1(1): 34-40.

    Gull, F.Y., 1. Hafeez, M. Saleem and K. A. Malik. 2004. Phosphorus uptake and growth promotion of chickpea by co-inoculation of mineral phosphate solubilizing bacteria and a mixed rhizobial culture. Australian Journal of Experimental Agriculture, 44: 623-628.

    Hafeez, U.R., Farooq, M., and Afzal, I., 2007. Lat Sowing of wheat by seed priming- DAWN- Business.

    Hamrouni, I., Salah, h. and Marzouk, B., 2001. Effects of water-deficit on oil of safflower aerial parts. INRST, LaboratoiredAdaptationetd'Amelioration des Plants, BP 95 2050, Hammam-Lif, Tunisia, 95: 21-52.

    Hardegree, S.P. and Emmerich, W.E. 1990. Partitioning water potential and specific salt effects on seed germination of four grasses. Ann. Bot., 66: 587-595.

    Hardegree, S.P. and Van Vactor, S.S. 2000. Germination and emergence of primed grass seeds under field and simulated-field temperature regimes. Ann. Bot., 85: 379-390

    Harris, D., A. Joshi, P.A. Khan, P. Gothkar and P.S. Sodhi. 1999. On farm seed priming in semi-arid agriculture: development and evaluation in maize, rice and chickpea in India using participatory methods. Experimental Agriculture. 35: 15-29.

    Harris, D., A. Joshi? P. A. Khan, P. Gothkar and P. S. Sodhi. 1999. On-farni seed priming in semi-arid agriculture: development and evaluation in maize, rice and chickpea in India using participatory methods. Exp. Agric. 35: 15-29.

    Harris, D., Joshi, A., Khan, P. A., Gothkar, P. and Sodhi, P. S., 1999. On-farm seed priming in semi-arid agriculture development and evaluation in maize, rice and chickpea in India using participatory methods. Experimant of Agriculture, 35: 15-29.

    Harris, D., R. S. Tripathi and A. Joshi. 2000. On-farm seed priming to improve crop establishment and yield in direct-seeded rice, in IRRI: International Workshop on Dry-seeded Rice Technology', held in Bangkok, 25-28 January 2000. International Rice Research Institute, Manila, Philippines, 164 pp.

    Harris, D.1996. The effect of manure, genotype, seed priming seed depth, and date of sowing on the emergence and early growth of Sorghum bicolor L., Moench in semi-arid Botswana. Soil Till. Res. 40: 73- 88.

    Harris, H.B., Parker, M.B. and Johnson, BJ. 1965. Influence of molybdenum on soybean seed and other factors associated with seed source on progeny response to applied molybdenum. Agro. 1., 57:397- 399

    Harris,D.,Joshi,A.,Khan,P.A.,Gothkar,P.,and Sodhi,P.S.1999.Oil-Farm Seed priming in semi- arid agriculture: development and evaluation in maize, rice and chickpea in India using participatory methods. Experimental Agriculture 35: 15

    Heydecker, VV. and P. Coolbear. 1978. Seed treatment for improved performance: Survey and attempted prognosis. Seed Sci. Technol. 5: 353-425.

    Hussain, M., Farooq, M., Basra, S. M. A. and Ahmad, N., 2006. Influence of seed priming techniques on the seedling establishment, yield and quality of hybrid sunflower. International of Agriculture and Biology, 8: 14-18.

    Jaleel, C., Gopi, R., Kishorekumar, A., Manivannan, P., Sankar, B. and Panneerselvam, R., 2008. Interactive effects of triadimefon and salt stress on antioxidative status and ajmalicine accumulation in Catharanthusroseus. Acta Physiology of Plantarum, 30(3): 287-292.

    Jones, H.G. 1992. Plants and microclimate. Can. University Press.

    Kahlon, P. S., Dhaliwal, H. S., Sharma, S. K. and Randawa, A. S., 1992. Effect pre-sowing seed soaking on yield of wheat (Triticumaestivum) under late sown irrigated conditions. Indian Journal of Agriculture Science, 62: 276-277.

    Kalpana, R. and MadhavaRao, K.V. 1997. Nucleic acid metabolism of seeds of pigeonpea (Cajanuscajan L. Millsp.) cultivars during accelerated ageing. Seed Sci. and Technol., 25: 293-301.

    Kaur, S. A., Gupte, K. and Kaur, N., 2000. Seed priming increases crop yield possibly by modulating enzymes of sucrose metabolism in chickpea. Journal of Agronomy and Crop Science, 191: 81-87.

    Kaya, M. D., Okcu, G., Atak, M. and Kolsarici, Y., 2006. Seed treatments to overcome salt and drought stress during germination in sunflower (.Helianthus annuus L.). European Journal of Agronomy, 24: 291-295.

    Khan, A., Miura, H., Prisinski, 1. andIlyas, I. 1990. Matriconditioning of seeds to improve emergence, proceedings of national symposium in stand establishment of horticultural crops, Minneapolis, MN., pp. 19-40.

    Khan,A.A. 1992. Preplant physiological seed conditioning. In: J. Janick (ed.). Horticultural Reviews 14. John Wiley and Sons, NY, pp. 131-181.

    Kibite, S. and Harker, K. N., 1991. Effects of seed hydration on agronomic performance of wheat, barley and oats in central Alberta. Canadian Journal of Plant Science, 71: 515-518.

    Kuar, S., Gupta, A. K. and Kaur, N., 2002. Effect of osmo- and hydropriming of chickpea seeds on seedling growth and carbohydrate metabolism under water deficit stress. Plant Growth Regulator, 37: 17-22.

    Lanteri, S., Nada, E., Belletti, P., Quagliotti, L. and Bino, R.J. 1996. Effects of controlled deterioration and osmocanditioning on germination and nuclear replication in seeds of pepper (Capsicum annuum L.). Ann. Bot., 77: 591-597.

    Lee, S. S. and Kim, J. H., 2000. Total sugars, alpha-amylase activity and germination after priming of normal and aged rice seeds. Korean Journal of Crop Science, 45: 108-111.

    Lee, S., Kim, J.H., Hong, S.B., Yun, S.H. and Park, E.H. 1998. Priming effect of rice seeds on seedling establishment under adverse soil conditions. Korean J. Crop Sci., 433(3): 194-198.

    Lee, T. M. and Liu, C. H., 1999. Correlation of decreases calcium contents with proline accumulation in the marine green macroalga, Ulvafasciata exposed to elevated NaCl contents in seawater. Journal of Experimantal and Botany, 50: 1855-1862.

    Livingston, N.J.E. 1990. Matric and osmotic potentials effects on seedling emergence at different temperatures. Agron. 1., 82: 995-998.

    Manivannan, P., Cheruth, A. J., Zhao, C. X., Somasundaram, R., Azooz, M. M. and Panneerselvam. R., 2008. Variations in growth and pigment composition of sunflower varieties under early season drought stress. Global Journal of Molecular Science, 3 (2): 50- 56.

    matriprimed wheat ( Triticumaestivum L.) seeds. Int. Agri. Biol. 5:121- 123.

    Maurmicale, G. and Cavallaro, V. 1996. Effect of seed osmopriming on germination of three herbage grasses at low temperatures. Seed Sci. and Techno., 24: 331-338.

    Mcdonald, M. D., 2000. Seed deterioration: physiology, repair and assessment. Seed Science and Technology, 27: 177-183.

    Mehra, R. and Raaj, R., 2002. "Mood fluctuations, projection bias, and volatility of equity prices. Journal of Economic Dynamics and Control, 26(5): 869-887.

    Musa, A. M., Harris, D., Johansen, C., and Kumar, J. 2001. Short duration chickpea to replace fallow after Aman Rice: the role of on-farm seed priming in the high Barind Tract of Bangladesh. Experimental Agriculture 37: 509- 521.

    Musa, A.M., D. Harris, C. Johansen and J. Kumar. 2001. Short duration chickpea to replace fallow after Aman rice: the role of on-farm seed priming in the High Barind Tract of Bangladesh. Experimental Agriculture, 37: 509-521.

    Mussa, A. M., C. Johansen, J. Kumar and D. Harris . 1999. Response of chickpea to seed priming in the high barind Tract of Bangladesh. International Chickpea and Pigeon pea Newslleter. 6: 20- 22. Roberts, W. O. 1973. Prevention of mineral deficiency by soaking seed in nutrient solution. J. Agric. Sci. 38: 458-468.

    Nonami, H., Tanimoto, K., Tabuchi, A., Fukwjama, T. and Hashimoto, Y. (1995) Salt stress under hydroponic conditions causes changes in cell wall extension during growth. Seed Science Research 396:91-98.

    Owen, P.L. and Pill, W.O. 1994. Germination of osmotically primed asparagus and tomato seeds after storage up to three months. 1. American Soc. Hort. Sci., 119: 636-641.

    Pardossi, A., Bagnoli, F., Malorgio C.A. and Tognoni, F. 1999. NaCI effects on celery (Apiumgraveolens L.) grown in NFT. Sci. HOI 1., 81:229-242

    Parera, c.A. and Cantliffe, DJ. 1994. Presowing seed priming. Hart. Rev., 16: 109-141.

    Passam, H.C. and Kakouriotis, D. 1994. The effect of osmoconditioning on the germination, emergence and early plant growth of cucumber under saline conditions. Sci. Hort., 57: 233-240

    Pill, W.G. Frett, J.J. and Morneau, D.C. 1991. Germination and seedling emergence of primed tomato and asparagus seeds under adverse conditions. Hort. Sci., 26: 1160-1162.

    Quarrie, S. A. and Jones, H. G., 1979. Genotypic variation in leaf water potential, stomata conductance, and abscises acid concentration in spring wheat subjected to artificial drought stress. Annual Botany, 44: 323-332.

    Rashid, A., Hollington, P.A., Harris, O. and Khan, P. 2006. On- farm seed priming for barley on normal, saline and saline-sodic soils in North West Frontier Province, Pakistan. Eur. 1. Agron., 24: 276-281.

    Rivas,M., Sundstrom, FJ. and Edwards, R.L. 1984. Germination and crop development of hot pepper after seed priming. Hort. Sci., 19: 279-281.

    Roa, G. R. and Sing, B.G. 1997. Effect of hydration-dehydration on growth and yield in soybean. 1. Oil seeds Res., 14(2): 327-329.

    Ruan, S., Xue, Q. and Tylkowska, K., 2002. Effects of seed priming on germination and health of rice (Oryza sativa L.) seeds. Seed Science and Technology, 30: 451-458.

    Sivritepe N., Sivritepe, H.G. and Eris, A. 2003. The effects of NaCI priming on salt tolerance in melon seedling grown under saline condition. Sci. Hort., 97: 229237.

    Sivritepe, H.O. and Erisa, A.M. 2000. The effects of post-storage priming treatments on viability and repair of genetic damage in pea seeds. Acta Hort., 517: 143-149.

    Sivritepe, H.O., Sivritepe, N., Eris, A. and Turhan, E. 2005. The effects of NaCI pretreatments on salt tolerance of melons grown under long-term salinity. Sci. Hort., 106: 568-581.

    Souza, M.W., Pitblade, R., Ali, A., May, P. and Bieche, Bolo 1999. Paclobutrazol in tomato (Lycopersiconesculentum) for improved tolerance to early transplanting and earlier harvest maturity. Acta Hort., 487: 139-143.

    Subedi, K.D., and Ma, B.L., 2005. Seed priming does not improven com yield in a humid temperate environment. Agron. J. 97:211-218.

    Thornton, J.M. and Powell, A.A. 1992. Short-term aerated hydration for the improvement of seed quality in Brassica oleracea. Seed Science Research, 2: 41-49.

    Trawatha, S.E., Steiner, 1.1. And Bradford, K.l. 1990. Laboratory vigor tests to predict pepper seedling field emergence performance. Crop Sci., 30:713-717.

    Weiss, E. A., 2000. Safflower. In: Oilseed Crops, Blackwell Sci. Ltd, 93-129.

    Wright, P. R., Morgan, J. M. and Jessop, R. S., 1997. Turgor maintenance by osmoregulation in Brassica napus and B.juncea under field conditions. Annual Botany, 80: 313-319.

    Zaidi, A. 1999. Synergistic interactions of nitrogen fixing microorganisms with phosphate mobilizing microorganisms. Ph.D. Thesis, Aligarh Muslim University, Aligarh.

    Zaidi, A. and M.S. Khan. 2006. Co-inoculation Effects of Phosphate Solubilizing Microorganisms and Glomusfasciculalum on Green Gram-Bradyrhizobium Symbiosis. Turkish Journal of Agriculture and Forestry. 30: 223-230.

    Zaidi, A., M.S. Khan and M. Amil. 2003. Interactive effects of rhizotrophic microorganisms on yield and nutrient uptake of chickpea (Ctcerarietinum L.). European Journal of Agronomy, 19: 15-21.

    Zhang, M., M. Nyborg and W. B. McGill .1998. Phosphorus imbibed by barley seeds: location within the seed and assimilation by seedlings. Seed Sci. Technol. 26: 325- 332.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, رساله در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, پایان نامه در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر اسموپرایمینگ بر روی رشد رویشی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت