پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 2211
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    رشته روانشناسی بالینی 

    چکیده :

    امروزه اختلالات خواب یکی از معضلات مهم در نقصان کارکردهای فردی و اجتماعی افراد است  و عوامل متعددی از جمله استرس روانی،اضطراب و نگرانی، نشخوار و وسواس فکری می تواند بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر بگذارد و در الگوی خواب و بیداری ایجاد اختلال کند و بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش افکار مزاحم(نشخوار فکری،نگرانی،وسواس فکری)در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب انجام شده است ،روش این پژوهش ، توصیفی – همبستگی ازنوع پیش بینی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به اختلالات خواب شهرستان تبریز بود که در        فاصله­ی زمانی  فروردین تا تیر ماه 1391  به مرکز تخصصی بیماریهای مغز، اعصاب، روان و خواب شهر تبریز مراجعه کردند و حجم جامعه فکری، نگرانی ،وسواس فکری،هم به صورت تفکیکی و هم به صورت ترکیبی قادرند کیفیت خواب را پیش بینی و تبیین کنند و همچنین این پژوهش نشان داد که وسواس فکری سهم بیشتری نسبت به نشخوار فکری و نگرانی در پیش بینی کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب نقش دارد(01/0 P<).در نتیجه  می توان با بررسی مؤلفه های افکار مزاحم در کیفیت خواب گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به اختلالات خواب برداشت.

     

    واژگان کلیدی:

     نشخوار فکری، نگرانی، وسواس فکری، کیفیت خواب، اختلالات خواب

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-  مقدمه :

    بسیاری از وجوه رفتاری و فیزیولوژیک آدمی  به طور منظم در حال تغییر است، این تغییرات از محیط درونی بدن نشأت می گیرد که به آن چرخه های زیستی می گویند. مهمترین این چرخه ها، دوره هایی هستند که هر 24 ساعت تکرار می شود و آن را ریتم سیرکادین[1] می نامند،خواب یک دوره سیر کادین و یک الگوی پیچیده زیست شناختی بوده و نه تنها موجب تجدید قوای جسمی و فیزیکی می شود بلکه باعث تجدید قوای روانی،عاطفی، یادگیری و حافظه نیز می شود.از سویی اختلال در فرایند خواب می تواند افراد را شدیدأ برانگیخته و عصبی نموده و موجب مشکلات جسمی و روانی گردد آمارها نشان می دهد که 70 درصد از مراجعین به کلینیک

    ی مرتبط شناخته شده است. اهمیت خواب در سلامتی و بیماری از زمان بقراط مورد توجه بوده است و خواب آشفته ،یک علت مهم رنج و مریض احوالی انسان در هر سنی تلقی می شود. بسیاری از بیماریها، خواب را آشفته و هوشیاری را مختل می کنند.تقریباً هر بیماری جسمی که درد یا ناراحتی قابل ملاحظه ای تولید کند و ناشی از اختلالات متابولیک باشد می تواند کمیت و کیفیت خواب را به طور منفی تحت تاثیر قرار دهد (افخم ابراهیمی، قلعه بندی، صالحی، کافیان تفتی، وکیلی،اخلاقی فارسی،1386).

     کیفیت مناسب خواب برای سلامت هر فرد الزامی است و با سلامت جسمی و روانی و همچنین کیفیت زندگی و پیشرفت و بهره وری در ارتباط است.مشکلات خواب در زنان و مردان با بالاتر رفتن سن، افزایش می یابد و در هر سنی تعداد زنان مبتلا رمانهای تخصصی چند جانبه است(کانتولا[2] ،2011).

    DSM-TV-TR[3] اختلالات خواب را به پاراسومنیاها[4] و دیس سومنیاها[5] تقسیم کرده و پاراسومنیاها رفتارهای نابهنجار در خواب یا مرحله انتقال بیداری و خواب هستند. پاراسومنیا ها پدیده ای غیر عادی و ناخوشایند هستند که ناگهان در ضمن خواب پدید آمده یا در آستانه بین خواب و بیداری روی می دهد. اکثر پاراسومنیا ها در مراحل 3و 4  خواب روی داده و لذا خوب بخاطر آورده نمی شود.دیس سومنیا ها اختلالات کمیت و زمان خواب، به پرخوابی و بی خوابی تقسیم می شود. پرخوابی ها اختلالاتی هستند که از نظر بالینی با خواب ، 1389).

    اشتغال ذهنی و الگوهای تفکر در اختلالات هیجانی و بررسی افکار مزاحم و ناخواسته و نقش آن در دوام اختلالات هیجانی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.نقش افکار مزاحم در اختلالات خواب حوزه ای است که آزمایشات بسیاری را

    ری از جمله افکار مزاحم و ناخواسته بوده که می توانند بر کمیت و کیفیت خواب تأثیر بگذارد.نشخوار فکری به عنوان اشتغال دائمی به یک اندیشه یا موضوع و تفکر درباره آن شناخته می شود.نشخوار فکری مجموعه ای از افکار منفعلانه هستند که جنبه تکراری داشته و بر علل و نتایج علائم متمرکز و مانع حل مسئله ناسازگارانه شده و به افزایش ،عزیزی مقدم،1387).

     اختلال وسواس- اجبار(OCD)[6]از انواع اختلالات اضطرابی است که مشخصه این اختلال وجود وسواس های فکری مداوم یا وسواس عملی است که به اندازه ای شدید هستند که زمان بر بوده و باعث ناراحتی مشخص یا آسیب معنی دار در زندگی فرد می شوند (کلوگ[7]، شوسلر[8]،درسلر[9] ، یاسوریرایدز[10]،استیگر[11]، 2007 ).

    وسواس ها شامل  افکار،تصاویر ذهنی و تکانه های ناخواسته و مزاحم هستند که معمولأ از جانب فرد به عنوان افکار،تصاویر و تکانه های ناسازگار،بی معنا،ناپذیرفتنی و مقاومت ناپذیر تلقی می شوند وقتی فرد دچار یک فکر وسواسی می شود

    طفه ی خیلی منفی تعریف شده است که با عدم تحمل افکار و تصاویر اجسام مرتبط است و نشان دهنده ی یک کوشش برای حل مشکلات ذهنی به عنوان موضوعی که نتیجه مهم دارد و بی نسبت به نتایج منفی دارای حساسیت بیشتری است(بورکووک[12]، شدیچ[13]، هوپلینز[14]، 1990،به نقل از  نصراله، 1389).

    نگرانی بیشتر بر روی آینده  و پیامدهای منفی  وضعیت کنونی خلق متمرکز است ،و همانند نشخوار فکری به خلق آشفته و علائمی چون خستگی و مشکلات تمرکز نسبت داده شده.و در کیفیت خواب پایین افراد مبتلا به اختلالات خواب نقش دارد(بورکووک، رای[15]، استوبر[16]،2006).

     لذا مبنی بر مبانی نواب دارد؟

    1-3- اهمیت و ضرورت :

    خواب یکی از نیازهای اساسی انسان و از عناصر مهم در چرخه های شبانه روزی است که با بازسازی قوای فیزیکی و هیجانی همراه است و از آن جا که انسان یک سوم زندگی خود را در خواب می گذراند سلامت انسان با کمیت و کیفیت خواب  در ارتباط است. محققان تاکنون دریافته اند عدم خواب منظم و صحیح می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد به گونه ای که احتمال ابتلاء به افسردگی و اضطراب افزایش یافته و توانایی مقابله با استرس های روزمره کم می شود، در چنین شرایطی فرد به آسانی برانگیخته و عصبانی می

    ند که مشکلات خواب در زنان و سنین بالای 50 سال فراوانی بیشتری داشته که این امر یک یافته ثابت در اکثر پژوهش های خواب است (افخم ابراهیمی و همکاران ،1386).

    اهمیت دو چندان خواب به دلیل تاثیر گسترده ی اختلالات چرخه خواب – بیداری بر زندگی افراد است، کیفیت زندگی و فعالیت های افراد در ساعات بیداری تا حدود زیادی تحت تاثیر کیفیت خواب افراد بوده و خواب ، پاسخ سیستم ایمنی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، از سویی عملکرد هوشی ، اختلال حافظه اختلال در قضاوت و تغییرات شخصی به دنبال مشکلات خواب بروز نموده و بسیاری از اختلالات خواب به طور غیر

    ناشی می شود و کشف این مشکلات و بهبود ی کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب از اهمیت وافری برخوردار است لذا پژوهش حاضر در راستا تعیین عوامل دخیل در آن ترسیم شده است .از سویی پیشینه پژوهش حاکی از آن است که تاکنون در زمینه نقش افکار مزاحم(نشخوار فکری،نگرانی،وسواس فکری) در

    1-4- اهداف پژوهش:

    الف) اهداف کلی:

    تعیین نقش افکار مزاحم ( نشخوار

    1- تعیین  رابطه نشخوار فکری با کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب

    2- تعیین رابطه وسواس فکری با کیفیت خواب  بیماران مبتلا به اختلالات خواب

    3- تعیین رابطه نگرانی با کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب

    4- تعیین نقش ترکیبی و تفکیکی افکار مزاحم  ( نشخوار فکری، نگرانی، وسواس فکری) در پیش بینی کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب.

     

    1-5- فرضیه ها:

    1 - بین نشخوارفکری و کیفیت

    بیماران مبتلا به اختلالات خواب رابطه وجود دارد.

    4- افکار مزاحم ( نشخوار فکری، نگرانی، وسواس فکری) بطور ترکیبی و تفکیکی نقش مؤثر در پیش بینی کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب دارد.

     

    1-6- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها:

    نشخوار فکری:

    نظری : نشخوار فکری عبارت است از ،اشتغال دائمی ذهن به یک اندیشه یا موضوع و تفکر درباره آن می باشد( خسروی و همکاران،1387).

    عملیاتی : در این پژوهش ، نشخوار فکری  نمره ای که آزمودنیها در  مقیاس نشخوار ذهنی 22 آیتمی نولن -هکسما کسب می کند.

    نگرانی:

    نظری : نگرانی به عنوان حلقه ای از عاطفه خیلی منفی تعریف شده است که با عدم تحمل افکار و تصاویر اجسام مرتبط می باشد و

    ز وسواس فکری نمره ای است که آزمودنیها  از پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی 30 آیتمی به دست می آورد.

    کیفیت خواب:

    نظری: منظور از کیفیت خواب کنش

    واب با استفاده از پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبورگ اندازه گیری شده است.

     

    اختلالات خواب:

    نظری : اختلالات خواب وضعیتی است که با مختل شدن الگو  یا رفتارهای مربوط به خواب مشخص می گردد( افخم ابراهیمی و همکاران،1386).

    عملیاتی : در این پژوهش اختلالات خواب انواعی از اختلالاتی هستند که  بر اساس راهنمایی علمی DSM-IV و توسط متخصین مربوطه در مرکز تخصصی بیماریهای مغز ، اعصاب،روان و خواب  تشخیص داده شده است.

    فصل دوم

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق

     

    2-1- مقدمه:

    این فصل شامل 3 قسمت می باشد که در بخش اول در مورد تاریخچه خواب،تعریف از خواب و اختلال خواب و همچنین طبقه بندی اختلالات خواب  ،مراحل خواب و درمان اختلالات خواب  بحث شده ،در بخش دوم در مورد مؤلفه های افکار مزاحم(نشخوار فکری،نگرانی،وسواس فکری)که در کیفیت خواب تأثیر می گذارند صحبت می شود،در بخش سوم در مورد سوابق پژوهشی مرتبط با پژوهش پرداخته می شود.

    2-2- تاریخچه خواب:

    هر انسان یک سوم زندگی خود را به خواب اختصاص میدهد و شاید همین نکته شرط لازم سرمایه گذاری وی در دو سوم دیگر باشد بر اساس یک تعریف عام ، می توان خواب را معرف زیست شناختی ترین و روانشناختی ترین حالت کنشی طبیعت انسان تلقی کرد،خوابدیده ها[17] به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی خواب ، جنبه روانی آن را تشکیل میدهند و اهمیت خواب از زاویه زیست شناختی نیز آشکار است، چرا که به منزله شرط لازم تعادل و توازن حیاتی به شمار می رود تا زمانی نه چندان دور، خواب را به عنوان حالت فعل پذیری تلقی می کردند که در تضاد با پر جنب و جوشی فعالیت حالت بیداری قرار می گرفت ، هستیم اما درک بهتر مراحل روی آورد نسبت به این قلمرو تحلیل آن، مستلزم بررسی چهار چوب تاریخی و زیست شناختی آن است(احمدی و متقدم،1361).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب

    فهرست:

    چکیده : 1

    فصل اول کلیات تحقیق

    1-1-  مقدمه : 3

    1-2- بیان مسئله: 4

    1-3- اهمیت و ضرورت : 7

    1-4- اهداف.. 10

    1-5- فرضیه ها: 10

    1-6- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها: 11

    فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه: 14

    2-2- ت.. 14

    2-3- تعریف اختلالات خواب : 15

    2-4- علائم 16

    2-5- طبقه بندی اختلالات خواب: 16

    الف)  بی خوابی اولیه : 18

    ب)  پر خوابی اولیه : 19

    ج) نارکولپسی 20

    د) اختلالات خواب «وابسته به تنفس» 20

    ج) اختلال راه رفتن در خواب : 24

    د) پاراسومیناهای نامشخص : 25

    2-6- مراحل خواب : 26

    2-6-1- مرحله اول: 27

    2-6-2- مرحله دوم: 27

    2-7- درمان اختلالات خواب: 29

    2-7-1- دارو درمانی: 29

    2-7-2- درمانهای شناختی و رفتاری: 29

    2-8-   نشخوار فکری.. 30

    2-8-1- نشخوار فکری در مقابل افکار اتوماتیک منفی. 31

    2-8-4-1- تفکر سودار منفی.. 32

    2-8-4-4- تمرکز و شناخت بهم ریخته. 33

    2-8-4-5-ارتباطات اجتماعی آسیب دیده 33

    2-8-4-6-استرس ، سازگاری هیجانی و تنش... 34

    2-8-5- تفاوتهای فردی در تمایل به نشخوار فکری.. 34

    2-8-8- نقش ساختارهای مغزی در پردازش هیجانی. 36

    2-8-9- نظریه سبکهای پاسخ. 36

    2-8-10- پیش آیندهای رشدی نشخوار فکری.. 37

    2-8-14- تمرکز فراشناختی برای درمان شناختی.. 40

    2-8-15- نظریه پیشرفت هدف ، قوانین توقف و نیمکره های مغزی.. 40

    2-9- نگرانی. 42

    2-9-1- ویژگی اصلی نگرانی. 43

    2-9-2- عوامل موثر در نگرانی. 44

    صیتی افراد نگران

    2-9-9- جدید ترین نظریه ی مکانیسم نگرانی. 50

    2-10- وسواس: 50

    2-10-1- تاریخچه مختصر: 50

    2-10-2- تعریف اختلال وسواسی –اجباری : 51

    2-10-3- فکر وسواسی : 53

    2-10-4- محتوای وسواس ها: 53

    2-10-8- مدل روان شناختی وسواس های بدون رفتار اجباری آشکار. 56

    2-10-9- ارزیابی. 56

    ................................................................................................................ 66

    فصل سوم روش شناسی

    3-1- مقدمه. 68

    3-2-  طرح پژوهش : 68

    3-3- جامعه آماری: 68

    3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 68

    3-5- روش گرد آوری اطلاعات : 69

     

    فصل چهارم یافته های پژوهش

    4-1- مقدمه: 73

    4-3- یافته های توصیفی. 75

    4-4- یافته های استنباطی: 78

     

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه: 85

    5-4- محدودیت‌های پژوهش: 90

    5-5- پیشنهادات: 91

    5-5-1- پیشنهادهای پژوهش: 91

    .............................................................................................................. 102

    چکیده انگلیسی............................................................................................. 111

     

    منبع:

    احمدی، امید؛ متقدم، علی اکبر(1361).روانشناسی خواب. مشهد: آستان قدس رضوی.

    افخم ابراهیمی، عزیزه؛ قلعه بندی، میرفرهاد؛ صالحی، منصور؛کافیان تفتی ،علیرضا؛ وکیلی، یعقوب؛ اخلاقی فارسی، الهه (1386). بررسی پارامترهای خواب وعوامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاههای منتخب بیمارستان رسول اکرم (ص). مجله دانشگاه علوم

    ی، حسن؛کمال پور، نسرین(1383). چگونه با افکار و اعمال وسواسی مقابله کنیم. فصلنامه اصول بهداشت روانی،(21)،11-1.

    تولایی، عباس؛ آثاری، شروین؛ نجفی، مصطفی؛ حبیبی، مهدی؛ قانعی، مصطفی(1383).مطالعه کیفیت خواب در جانبازان شیمیایی. مجله طب نظامی،( 4)، 249-241.

    جوان، عبدالرسول؛ محمدی، علی؛ خرامین، شیر علی؛محبی، سمانه(1386).مجله ارمغان دانش، (3)، 86-79.

    حسنعلی زاده، مهدیه(1388).مقایسه اثر بخشی دو درمان فراشناختی و دارویی در کاهش نشانه های بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    حمزه ای مقدم، اکبر(1375).مروری بر خواب و اختلالات آن، کرمان: انتشارات خواجوی کرمانی

    خسروی، معصومه؛ بهرامی، حسین علی؛عزیزی مقدم، میعاده(1387).بررسی مقایسه ای مولفه های نشخواری فکری در بیماران افسرده، وسواس-اجباری و افراد عادی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، (1)،72-65. 

    دسیلوا، پادمال؛راچمنف استانلی(1934). حقایقی درباره اختلال وسواس، مترجم؛ رضا شاپوریان (1385). تهران: رشد         

    رت اله پور افکاری، (1389).تهران: شهرآب.

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه(1387).روش تحقیق در علوم رفتاری،تهران: آگه.

    شریف زاده، سعیده(1378).بررسی اختلالات خواب و شدت آسیب زایی عوامل محیطی خواب در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه قلبی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    صاحبی، علی(1378). پدیدار شناسی نگرانی به عنوان مفهومی جدید در گستره ی پژوهشهای بالینی. مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد،(24)،  98-81.

    عباسی، شهناز(1382).وسواس ها و روش های درمانی و شناختی آن.پایان نامه کارشناسی،دانشگاه آزاد واحد ساری.

    قاسم زاده، حبیب اله؛ توکلی، سعید(1385).نظریه و درمان شناختی – رفتاری وسواس .فصلنامه  تازه های علوم شناختی،(29)،65-54

    کاپلان-سادوک (2005). دستنامه روانپزشکی بالینی، مترجم؛ محسن ارجمند(1390) تهران:ارجمند.

    کلاگری، شهره؛ افشارمقدم، فاطمه؛ آذر، ماهیار(1380).انواع احتلالات حواب در پرستاران.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان،(7)،50-46.

    منصوری، احمد؛فرنام، علیرضا؛محمودعلیلو، مجید؛بخشی پور رودسری،عباس(1389(. مقایسه نشخوار فکری در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده اختلال وسواس اجبار اختلال اضطراب فراگیرو افراد بهنجار. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار،(3)،195-189.

    مورین، چارلز(2001). روانشناسی بی خوابی. مترجمان؛علیرضا، بخشایش؛آنیتا، لشکریان (1381). یزد: دانشگاه یزد.

    معنوی، عزالدین(1381). خواب و رویا از دیدگاه پزشکی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    نجاریان، بهمن(1375). روانشناسی نگرانی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، (2)،60-52.

    نجاریان، بهمن؛ تقوایی، محمود؛شکرکن حسین(1377).ساخت و اعتباریابی مقیاس AWI برای سنجش نگرانی دانشجویان.فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا،(25)،97-83.

    حقیقی، خسرو صادق؛یزدانی، زهره؛ زحل، محمدعلی(1390).بی خوابی در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب.مجله علمی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، (4)،250-245.

    هاوتون، کیت؛ سالکوسکیس، پال م؛کرک، جوان؛ کلارک، دیوید م(1989).مترجم؛حبیب اله          قاسم زاده (1387).تهران: ،ارجمند..

    ngton,DC

    Åkerstedt T., Kecklund G., Axelsson,J.(2007). Impaired sleep after bed time stress and worries.biological psychology,76)3(,170-173.

    Åkerstedt T., Knutsson A., Westerholm P., Theorell T.,Alfredsson L.,Kecklund G., (2002). Sleep disturbances, work stress and work hours. Across-sectional study. Journal of Psychosomatic

    of insomnia in the United States: results of the 1991 National Sleep Foundation survey. I. Sleep 22(Suppl. 2), 347

    Cohen D.B.,( 1975). Eye movements during REM sleep: the influence of personality and presleep conditions. Journal of Personality and Social Psychology, (32), 1090–1093.

    Davey G.C.L.,(1994).Worry social problem solviny abilities, and social problem contidence.Behavior and therapy,(23),320-330

    Dew M. A., Hoch C. C., Buysse  D. J., Monk T. H., Begley A. E., Houck P. R.,.(2003). Healthy older adults’ sleep predicts all-cause mortality at 4 to 19 years of follow-up. Psychosomatic Medicine, (65), 63–73.

    Drake C., Richardson G., Roehrs T., Scofield H., Roth T., (2004).Vulnerability to stress-related sleep disturbance and hyperarousal. Sleep (27), 285–291.

    Dudek N.S.,Shahar G.(2011).Daily stress interacts with trait dissociation to predict sleep related experiences in young adults. Journal of Abnormal Psychology,120;(3),

    Harvey A. G. (2002). A

    A., Steiger A.(2007). Sleep onset REM periods in obsessive compulsive disorder. Psychiatry Research,152;)1(,29-35.

    Kripke D. F., Garfinkel L., Wingard D. L., Klauber M. R., & Marler M. R. (2002). Mortality associated with sleep duration and insomnia. Archives of General Psychiatry,) 59( ,131–136.

    Kuyken W.,Watkins E.,Holen E.,Cook W.,(2005).Rumination in adolscents at risk for depression.

    Lundh L. G., & Broman J. E. (2000). Insomnia as an interaction between sleepinterfering and sleep interpreting processes. Journal of Psychosomatic

    .(75).166-179.

    Martin L.L.,Tesser A.,(1996).Some Ruminative thoughts ( R.S ).

    Matthews G.,Wells A.,(1994).Attention

    -191.

    Siege G.J.,Sagratti S.,Crawford C.(1999).Effects of Rumination and initial Severity on respons to cognitive therapy for depression.

    Tallis F.,Eysenk M.W.,(1997).Aquestionnaive for the

    ( ,1293-1301.

    Tsuno N., Besset, A. & Ritchie K. (2005). Sleep and depression. Journal of Clinical Psychiatry, )66( ,1254–1268.

    Turner S.M.,Beidel D.C.,Stanley M.A.,(1992).Are obsessional thoughts and worry

    Watkins E. (2008). Constructive and unconstructive repetitive thought. Psychological Bulletin, )134( ,163-206.

    Wells A.,(1998).Relationships between worry ,obsessive-compulsive symptoms and metacognitive belifs.Behavior Research and therapy,(36),889-913

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, رساله در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش افکار مزاحم ( نشخوار فکری ، نگرانی ، وسواس فکری ) در کیفیت خواب بیماران مبتلا به اختلالات خواب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت