پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

تعداد صفحات: 130 فرمت فایل: word کد فایل: 2209
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

    پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد«M.A »

    گرایش: حسابداری

    چکیده

         با توجه به نقش بودجه در سازمانها و ادارات، دولتها در صدد اصلاح نظام بودجه ریزی برآمدند و در نهایت از بودجه ریزی عملیاتی استفاده نموده ولی در عمل برای پیاده سازی این سیستم بودجه بندی با موانع و مشکلاتی رو به رو گردیده‌اند. این تحقیق سعی می‌نماید در مرحله اول موانع و مشکلات موجود و تأثیر گذار بر بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد را شناسایی نموده و در مرحله بعد این موانع و مشکلات را اولویت بندی و در نهایت پیشنهاداتی را در جهت کاهش موانع پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی ارائه نماید. داده‌های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه های که بین کارمندان بانک توزیع شده، جمع‌آوری گردیده‌است. پس از آن با تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون فریدمن و کروسکال والیس فرضیات تحقیق آزمون شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مدیریتی بر مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معنادار دارد. به عبارت دیگر برای اجرای موفق بودجه بندی عملیاتی باید به عوامل مدیریتی که شامل عامل انسانی، عامل فنی و فرایندی و عامل محیطی است توجه نمود.

    پیشگفتار:

         بودجه ریزی عملیاتی نوعی سیستم برنامه ریزی، بودجه ریزی و ارزیابی که بر رابطه بودجه هزینه شده و نتایج مورد انتظار تاکید می ورزد. در چارچوب بودجه ریزی عملیاتی، بخش های مختلف اداری براساس استانداردهای مشخصی تحت عنوان شاخص های عملکرد، پاسخگو هستند و مدیران در تعیین بهترین شیوه نیل به نتایج، از اختیار عمل بیشتری برخوردارند. از طرف دیگر در چارچوب چنین شیوه ای مشارکت سیاستگذاران، مدیران و حتی شهروندان در اغلب برنامه های راهبردی، اولویت های هزینه ای و ارزیابی عملکرد، صورت می گیرد. شناسایی ارتباط میان برنامه‌ریزی راهبردی و تخصیص منابع، با توجه به افق های بلند مدت، از اهداف دیگر بودجه ریزی عملیاتی تلقی می شود.

        اندیشه ای که در ورای بودجه ریزی عملیاتی قراردارد این است که اگر سیاستگذاران، تصمیمات مالی را به گونه ای عینی و بر مبنای کارآیی و اثربخشی استوار سازند، آنگاه هم آنها و هم مردم
     می توانند درباره عملکرد دولت قضاوت روشنتری داشته باشند. در واقع بودجه ریزی عملیاتی، با مرتبط ساختن تصمیمات بودجه ای و عملکرد دولت، پاسخگویی دولت را در مقابل قانونگذاران و مردم تقویت کند.

        بطور کلی فرآیند بودجه ریزی عملیاتی در پی پاسخگویی به این پرسش هاست، جایگاه کنونی ما کجاست؟ می خواهیم کجا باشیم؟ چگونه باید به این اهداف برسیم؟ چگونه باید پیشرفت خود را بسنجیم؟

        بودجه ریزی عملیاتی از دیرباز در زمره پیشنهادات اصلاحی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده و در ایران نیز ایده عملیاتی کردن بودجه در سالهای اخیر اولین بار در بند " ب" تبصره " 23" قانون بودجه 1381 کل کشور مطرح شد براساس این بند:

    " معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کشور (موظف شده بود) در راستای اصلاح نظام بودجه نویسی نسبت به عملیاتی کردن بودجه، اصلاح نظام برآورد درآمدها و هزینه ها برای سال 1382 برای تمام دستگاههای اجرایی و شرکتها و سازمانهایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام است عمل نموده و توزیع اعتبارات مربوط به هزینه ها را براساس نیاز دستگاهها و فعالیتهایی که صورت می گیرد انجام دهد. "  این موضوع عیناً" در بند " ر " تبصره " 1" قانون بودجه سال 1382 و بند " ز" تبصره " 1" قانون بودجه 1383 تکرار شد.

        با وجود این تعاریف همچنان اجرای بودجه ریزی عملیاتی همچنان با ابهامات فراوانی همراه بوده است. این تحقیق سعی‌ می‌نماید تا موانع و مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در  بانکهای  سپه استان یزد بعنوان یکی از دستگاههای اجرایی سهیم در بودجه کل کشور را بررسی و همچنین راه حلهایی برای رفع مشکلات و تسهیل پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی در این سازمان و سایر سازمانهای دولتی مشابه ارائه نماید.

    این تحقیق از پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول مربوط به کلیات تحقیق که در این فصل مسئله تحقیق، فرضیه‌ها، جامعه آماری، محدودیتهای تحقیق و ... ارائه شده است. فصل دوم مربوط به پیشینه تحقیق که این فصل به سه بخش مجزا تقسیم شده است. بخش اول بودجه‌بندی و روشهای بودجه‌بندی، بخش دوم عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی و بخش سوم مربوط به سابقه کشورها در زمینه بودجه‌ریزی است. فصل سوم مربوط به روش تحقیق که روش آزمون فرضیه‌ها در این فصل به تفسیر ارائه گردیده است. فصل چهارم تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق، که هر کدام از فرضیه‌ها به تفکیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. و فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات مربوط به تحقیق که پیشنهادات تحقیق را به سه دسته پیشنهادات مربوط به نتیجه، پیشنهادات برای تحقیقات آتی و پیشنهادات کاربردی تقسیم‌ نموده‌ایم.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه

    استفاده از یک سیستم بودجه ریزی مناسب می تواند بسیار مؤثر باشد و بودجه ریزی عملیاتی نوعی سیستم بودجه ریزی است که بر رابطه بین هزینه های انجام شده و نتایج تأکید دارد ولی اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی همواره با مشکلاتی روبرو خواهد بود. ما در این تحقیق سعی می‌کنیم موانع و مشکلات بودجه ریزی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد را بررسی کنیم و راه‌حلهایی را برای رفع این مشکلات ارائه دهیم.

     

    1-2- بیان مسئله:

        بودجه یکی از پدیده های بسیار مهم در مدیریت امروزی است که شامل ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و مدیریتی است. مسئله اصلی در نظام بودجه ریزی کارآیی نظام مربوط می باشد. بدین معنی که براساس اطلاعات موجود برگرفته از عملکرد سیستم جاری به چگونگی کارآیی و اثربخشی سیستم پی برده شود،منابع مورد نیاز اجرای برنامه ها شناسایی شود و در نهایت معیارهای سنجش و نظارت و کنترل بدست آید.

        در کشور ما بررسی برخی شاخص های بودجه ای که نشاندهنده عدم توفیق مدیران مالی دولت در دستیابی به اهداف خود و هم چنین بی انضباطی های مالی موجب گردید که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی را بر آن دارد که اصلاح نظام بودجه ریزی را کشور از سال 1380 در دستور کار خود قرار دهد و اصلاحاتی را با هدف پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی براساس قیمت تمام شده بعنوان جایگزین بودجه ریزی سنتی در ایران آغاز کند. با این وجود به رغم این تاکیدات و تلاشهای صورت گرفته آنچه که در عمل اتفاق افتاد صرفاً به تغییر طبقه بندی اقلام درآمدی و هزینه ای خلاصه شد.

        با توجه به مطالبی که بیان گردید می توان دریافت که ضرورت توجه به موانع پیاده سازی
     بودجه ریزی عملیاتی در دستگاههای اجرایی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. و در این تحقیق به همین موضوع پرداخته شده است و بودجه بانکهای سپه استان یزد که توسط مدیران و معاونین تهیه می گردد به صورت موردی بررسی گردیده و سعی گردیده تا مهمترین عواملی که مربوط به مشکلات پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی می باشند مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند و همچنین راه کارهایی جهت کاهش موانع ارائه گردد. بنابراین سوال اصلی در این تحقیق این است که آیا عوامل مدیریتی بر مشکلات پیاده سازﻯ بودجه ریزی عملیاتی تاثیر معنادار دارد؟ و کدامیک از عوامل مدیریتی بر پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی تاثیر معنادار دارند؟ و همچنین این تحقیق درصدد است که اثبات نماید هر یک از عوامل محیطی، انسانی، و فرآیندی چه میزان تاثیر داشته و آیا عدم وجود هر کدام مانع اجرای موثر بودجه ریزی عملیاتی دربانکهای سپه استان یزد می گردد؟

     

     

    1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق:

        اداره یک واحد تجاری در شرایط اقتصادی پویای امروز و وظیفه ای پیچیده و دشوار است. مدیران حرفه ای، هر مرحله از عملیات واحد خود را از قبل به دقت طرح ریزی نموده و با اعمال روشهای کنترل از اجرای دقیق و بموقع آن اطمینان حاصل می کنند. بودجه بندی رکن اساسی فرآیند برنامه ریزی و کنترل مدیریت به شمار میرود.

        نظام بودجه ریزی مناسب موجب افزایش بهبود همآهنگی و ارتباط می گردد و چارچوبی مناسب برای کنترل، اندازه گیری و ارزیابی عملکرد پرسنل فراهم آورده و فعالیت های واحد را در جهت اهداف سازمان هدایت می کند(سعادت، 1380).

        نظام بودجه ریزی عملیاتی به دنبال ایجاد پیوند میان شاخص های عملکرد و تخصیص منابع است. اگر چه چنین پیوندهایی اغلب ضعیف هستند، ولی می تواند سیاستگذاری بودجه ای را تسهیل و نظارت قانونگذاران بر نتایج و دستاوردهای مرتبط با مخارج عمومی را افزایش دهد. همچنین با تجهیز نمودن بودجه ریزان به اطلاعات بهتر درباره نتایج هر برنامه و کل برنامه های دولت که برای نیل به اهداف مشخصی به کار می روند، توانایی آنها را در ارزیابی درخواست های مختلف بودجه ای دستگاههای اجرایی، افزایش می دهد و این کار باعث افزایش پاسخگوئی عمومی و بهبود در تخصیص منابع می گردد (سعادت، 1380).

        از طرف دیگر در چارچوب چنین شیوه ای مشارکت با سیاستگذاران، مدیران و حتی شهروندان در غالب برنامه های راهبردی ، صورت می گیرد. شناسایی ارتباط میان برنامه ریزی راهبردی و تخصیص منابع، با توجه به افق های بلند مدت از اهداف دیگر بودجه ریزی عملیاتی تلقی می شود.

        اندیشه ای که در ورای بودجه ریزی عملیاتی قراردارد این است که سیاستگذاران، تصمیمات مالی برنامه ها را به گونه ای عینی و بر مبنای کارآیی و اثر بخشی استوار سازند همچنین منابع مالی مورد نیاز برنامه ها شناسایی و معیارهای سنجش وکنترل نتیجه ها در مقایسه با برنامه را بدست آورند،در نتیجه هم آنها و هم مردم می توانند درباره عملکرد دولت قضاوت روشنتری داشته باشند. در واقع بودجه ریزی عملیاتی، با مرتبط ساختن تصمیمات بودجه ای و عملکرد دولت، پاسخگویی دولت در مقابل قانونگذاران و مردم را تقویت می کند و می توان بطور خلاصه عنوان نمود که انضباط جای هرج و مرج، مصالح عمومی جای منافع شخصی، برنامه ها جای سلیقه فردی را بگیرد (یانک، 2003).

     

    1-4-اهداف تحقیق:

        بطور کلی اهداف این تحقیق با توجه به اهمیت موضوع و بیان مسئله به شرح زیر می باشد:

    شناسایی موانع و تنگناهای موجود و تاثیرگذار بر بودجه ریزی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد.

    اولویت بندی هر یک از عوامل شناسایی شده و تأثیر در پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی .

    ارائه راهکارهای لازم جهت کاهش موانع پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد .

     

    1-5- فرضیه های تحقیق:

        با توجه به بیان مسئله و اهداف تحقیق فرضیه های زیر مطرح می گردد تا براساس آنها اطلاعات جمع آوری و نسبت به تائید یا رد فرضیه ها اقدام گردد.

        فرضیه اصلی:

    عوامل مدیریتی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

        فرضیه های فرعی:

    1- عامل انسانی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

    2- عامل فنی و فرایندی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

    3- عامل محیطی بر پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی تأثیر معناداری دارد.

     

    1-6- متغیرهای تحقیق:

        در این تحقیق " عوامل مدیریتی " با سه عامل " عامل محیطی، عامل فنی و فرآیندی و عامل انسانی" از طریق سئوالات پرسشنامه اندازه گیری می شود . همچنین" مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی" متغییر وابسته که از طریق آزمون رتبه ای طیف لیکرت اندازه گیری      می شود.

     

    1-7- روش تحقیق:

        این تحقیق در دو بخش مجزا تدوین و تنظیم شده است که بخش اول از روش مطالعات اسنادی و کتابخانه ای برای تدوین مباحث درج شده است. بخش دوم تحقیق از روش پیمایشی و همبستگی استفاده گردیده است. هم چنین تلاش شده ضمن توصیف عینی، واقعی و منظم مسائل مورد بررسی، فرضیات تحقیق از طریق آزمونهای آماری مورد سنجش قرار  دهیم.

     

     

    1-8- ابزار گردآوری داده های تحقیق:

        با توجه به اینکه این پژوهش به بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانکهای سپه استان یزد می پردازد لذا مهمترین ابزار جمع آوری اطلاعات عبارتند از:

    1) منابع کتابخانه ای:

         در این تحقیق برای تدوین مبانی نظری و بخشهای تئوری از کتب و نشریات و مقالات فارسی و خارجی موجود در سایت اینترنتی و همچنینی کتابخانه سازمان راهبردهای مدیریت و برنامه‌ریزی دفتر پژوهش مجلس استفاده گردیده است.

    پرسشنامه :

         از طریق پرسشنامه هایی که به این منظور تهیه شده است و در اختیار مدیران و معاونین و کارشناسان بانکهای سپه استان یزد قرار گرفته است.

     

    1-9- جامعه آماری و نمونه گیری:

        جامعه آماری کلیه مدیران و معاونین بانکهای سپه استان یزد می باشند که به نوعی با بودجه سازمان سروکار داشته اند. در این تحقیق از کل جامعه آماری که 70  نفر از خبرگان (مدیران و معاونین و کارشناسان) هستند نمونه‌گیری کرده و حجم نمونه به دست آمده 59 نفر است.

     

    1-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها:

        به منظور بررسی آماری و تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از روش آمار توصیفی (اعلام فراوانی، درصد فراوانی نسبی)، استفاده گردیده و همچنین برای تائید یا رد فرضیه‌ها از آزمون فریدمن و برای آزمون رابطه بین تجربه،تحصیلات و رشته با عوامل مدیریتی نیز از آزمون کروسکال والیس استفاده شده است و در پردازش اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS  بهره گرفته شده است.

     

    1-11- قلمرو تحقیق:

        با توجه به موضوع پژوهش قلمرو تحقیق بشرح زیر می باشد:

        قلمرو موضوعی: بودجه (به ویژه بودجه ریزی عملیاتی)

        قلمرو سازمانی: بانکهای سپه استان یزد

        قلمرو زمانی: 1386

     

    1-12- تعاریف عملیاتی واژه ها:

    بودجه بندی عملیاتی:

        عبارتست از برنامه سالانه به همراه بودجه سالانه که رابطه میان میزان وجوه تخصص یافته ها به هر برنامه و نتایج به دست آمده از آن برنامه را نشان می دهد (پناهی، 1384).

    مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی:

        عوامل یا دلایلی است که باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردند.

     

    عوامل محیطی:

        در این تحقیق اشاره به عواملی نظیر عوامل سیاسی، پشتیبانی دولت از بودجه با ایجاد الزامات قانونی و پاسخگویی سازمانها در مقابل جامعه دارد که بعلت متغیر بودن شرایط سیاسی و فقدان پشتیبانی دولت از بودجه با ایجاد الزامات قانونی و همچنین فقدان پاسخگویی سازمانها در مقابل جامعه باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (پناهی، 1384).

    - عوامل سیاسی:

        به عواملی از قبیل نوع نظام و شرایط سیاسی، عدم توافق و هماهنگی قوه مقننه با قوه مجریه اطلاق می شود که متغیر بودن شرایط سیاسی و توافق و هماهنگی قوه مقننه با قوه مجریه باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (پناهی، 1384).

    - پشتیبانی دولت از بودجه با ایجاد الزامات قانونی در بودجه:

        ساده سازی هر چه بیشتر رویه های قانونی و حذف مقررات دست و پاگیر باعث اجرای موفق بودجه‌ریزی عملیاتی می‌گردد. بنابراین قوانین و مقررات دست و پاگیر باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (مزیدی، 1385).

    - پاسخگویی سازمانها در مقابل جامعه:

        الزام سازمان به پاسخگویی به منظور ارائه دلایل منطقی در مورد اعمالی که انجام داده است. فقدان پاسخگویی سازمانها در مقابل جامعه باعث عدم اجرای صحیح بندی عملیاتی می گردد (باباجانی، 1382).

     

    عوامل فنی و فرآیندی:

         در این تحقیق اشاره به عواملی نظیر برنامه ریزی استراتژیک، تعیین شاخص در بودجه، اعتبار شاخص در بودجه بندی و تغییر متناسب سیستم حسابداری و گزارشگری دارد. فقدان این عوامل باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد.

    - برنامه ریزی استراتژیک:

         فرآیندی است که در جهت تجهیز منابع انسانی و وحدت بخشیدن به تلاشهای آنان برای نیل به اهداف و رسالتهای بلند مدت با توجه به به امکانات و محدودیتهای درونی و بیرونی. فقدان برنامه ریزی استراتژیک باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (قاسمی، 1382).

    - تعیین شاخص در بودجه:

         مجموعه ای از استانداردها و راهبردها یا مقیاسها است که عملکرد بوسیله آنها بصورت واضح و رضایت بخشی معنی می شود. فقدان شاخصها در بودجه بندی باعث عدم اجرای صحیح بودجه‌بندی عملیاتی می گردد (پناهی، 1384).

    - اعتبار شاخص در بودجه:

        شاخصی که مفهوم یا ساختار را می سنجد و مقیاس درستی برای آنچه که جهت سنجش مورد نظر قرار می گیرد. فقدان اعتبار شاخصها در بودجه بندی باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (پناهی، 1384).

    - تغییر متناسب سیستم حسابداری و گزارشگری

        استفاده از سیستم حسابداری براساس قیمت تمام شده و کاربرد ثبت حسابداری تعهدی به منظور تعیین هزینه های واقعی برنامه و فعالیتها. فقدان تغییر سیستم حسابداری براساس قیمت تمام شده و ثبت حسابداری تعهدی باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (مزیدی، 1385).

     

    عوامل انسانی:

    -آموزش:

        تعداد ساعتهای آموزش هر فرد در سال می باشد که نبود آموزش باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (سعادت، 1380).

    - شرایط احراز مشاغل:

        تعیین خصوصیات تجربیات و مهارتهایی که متصدی شغل باید داشته باشد. که فقدان شرایط احراز مشاغل به لحاظ تجربی و تحصیلی باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (سعادت، 1380).

    - نظام تشویق و تنبیه:

        ابزارهای مهمی که مدیران می توانند با استفاده از آن، انگیزش کارکنان را به سمت اهداف سازمان هدایت کنند. نبود نظام های تشویق و تنبیه برای انگیزش کارکنان باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (پناهی، 1384).

    - نظام حقوق و مزایای مناسب:

        تناسب حقوق و مزایا با هزینه زندگی و نوع حجم کار می باشد. بعلت عدم تناسب حقوق و مزایا با هزینه زندگی و نوع حجم کار باعث عدم اجرای صحیح بودجه بندی عملیاتی می گردد (سعادت، 1380).

    Abstract:

    According to the role of organizations and adminstrations,the governments had in mind to reform budgeting system and finally, they have used performance budgeting.But for implementing this budgeting system, they have fased many problems and obstacles practically .In this research, we have tried to recognize the problems and obstacles which are available and have an effect on performance budgeting and prioritized these problems and obstacles and finally, offered some suggestions to reduce the obstacles in implementing the performance budgeting. For doing this work, used the questionnare and we have given it to the bank's employees. To do this,we have used a questionnaire which has been distributed between the bank's employees.After that,we have tested the research's hypothesises by analyzing the information of Friedman and Kruskal – Wallis tests.The result showed that the management factors have a meaningful effect on the problems of implementing the performance budgeting.In the  other word, For the successful implementing of performance budgeting,we must consider to the management factors including the human factor,technical and process factor and environmental factor.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب

    فهرست:

    پیشگفتار.......................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول:کلیات تحقیق.......................................................................................................................................... 3

          1-1 مقدمه .......................................................................................................................................................... 4

          1-2. بیان مسئله................................................................................................................................................. 4

          1-3.ضروریت و اهمیت تحقیق........................................................................................................................ 6

          1-4.اهداف تحقیق.............................................................................................................................................. 7         

          1-5.فرضیه های تحقیق.................................................................................................................................... 7

          1-6.متغیرهای تحقیق........................................................................................................................................ 8

          1-7.روش تحقیق................................................................................................................................................ 8

          1-8.ابزار گردآوری داده های تحقیق............................................................................................................. 9

          1-9.جامعه آماری و نمونه گیری.................................................................................................................... 9

          1-10.روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................................... 9

          1-11.قلمرو تحقیق............................................................................................................................................. 10

          1-12.تعاریف عملیاتی....................................................................................................................................... 10

          1-13.محدودیتهای تحقیق............................................................................................................................... 14

          1-14.جمع‌بندی و نتیجه‌گیری....................................................................................................................... 14

       

    فصل دوم:پیشینه تحقیق..................................................................................................... 15

    2-1 مقدمه .................................................................................................................................................................... 16

          2-2.بودجه بندی و انواع روشهای بودجه بندی......................................................................................... 17

          2-2-1-تعاریف بودجه....................................................................................................................................... 17

          2-2-2-مقاصد بودجه بندی............................................................................................................................ 18

          2-2-3-وظایف بودجه بندی............................................................................................................................ 18       

          2-2-4-روشهای بودجه بندی......................................................................................................................... 19

          2-2-5-اساس بودجه بندی عملیاتی ........................................................................................................... 24

          2-2-6-تفاوت بین بودجه برنامه ای و عملیاتی.......................................................................................... 25

          2-2-7-معایب و مزایای روش بودجه عملیاتی و سنتی ......................................................................... 25

          2-3. عوامل بودجه بندی.................................................................................................................................. 26

          2-3-1-عوامل محیطی...................................................................................................................................... 27

         2-3-2-عوامل فنی-فرایندی............................................................................................................................. 31

          2-3-3-عوامل انسانی........................................................................................................................................ 37

          2-4.مبانی نظری بودجه عملیاتی................................................................................................................... 42

          2-4-1-طرز تنظیم بودجه عملیاتی.............................................................................................................. 42

          2-4-2-چرا بودجه عملیاتی............................................................................................................................. 44

          2-4-3-بازدهی بودجه بندی عملیاتی........................................................................................................... 45

          2-4-4-تجربه برخی از کشورها در اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی .............................................. 46

          2-4-4-1-کانادا................................................................................................................................................... 46

          2-4-4-2-انگلیس.............................................................................................................................................. 48

          2-4-4-3-امریکا................................................................................................................................................. 50

          2-4-4-4-ایرلند................................................................................................................................................. 54

          2-4-4-5  هلند.................................................................................................................................................. 56

          2-4-5-مزایای بودجه بندی عملیاتی............................................................................................................ 57

          2-4-6-بودجه بندی عملیاتی در بنگاههای فدرال.................................................................................... 58

          2-4-7-تجربیات بودجه بندی عملیاتی در کالیفرنیا................................................................................. 60

          2-4-8-تحقیقات انجام شده در ایران وخارج ............................................................................................ 60

          2-5 نتایج و جمع‌بندی  ..................................................................................................................................  70

     

    فصل سوم: روش تحقیق....................................................................................................... 73

         3-1.مقدمه.............................................................................................................................................................. 74

          3-2.روش تحقیق................................................................................................................................................ 74

          3-3.اهداف تحقیق.............................................................................................................................................. 75

          3-4.فرضیه های تحقیق.................................................................................................................................... 75

          3-5.متغیرهای تحقیق....................................................................................................................................... 76

          3-6.جامعه آماری................................................................................................................................................ 77

          3-7. نمونه‌گیری.................................................................................................................................................. 77

          3-8.روش گردآوری اطلاعات........................................................................................................................... 79

          3-9.روایی.............................................................................................................................................................. 80

          3-10.پایایی.......................................................................................................................................................... 81       

          3-11- روش آزمون فرضیه ها........................................................................................................................ 82

          3-12 خلاصه و جمع‌بندی ............................................................................................................................. 85

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................... 87

            4-1 مقدمه ....................................................................................................................................................... 87

          4-2.نتایج توصیفی سؤالات عمومی پرسشنامه........................................................................................... 87

          4-3-نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه اصلی......................................................................................... 91

          4-4- نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی اول............................................................................... 92

          4-5-نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی دوم................................................................................ 95

          4-6- نتایج تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه فرعی سوم............................................................................. 98

          4-7 نتیجه فصل.................................................................................................................................................. 105

    فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات................................................................................. 106

        .....................................................................................................................................................................................  5-1.نتیجه گیری کلی    107

        .....................................................................................................................................................................................  5-2.پیشنهادها   109

    منبع:

    منابع فارسی:

    1 متزبوری، ح. ، 1375، حسابداری صنعتی ، مؤسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی ، ج دوم ، ص142.

    2 سجادی نژاد، ح. ، 1379، حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت، نشر پیشبرد، ص166.

    3 عالی‌ور، ح. ، 1381، حسابداری مالی، مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی، ص143.

    4 پناهی، ع. ، 1384، بودجه ریزی عملیاتی، ص13.

    5 حافظ نیا ، م. ، 1384،  مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، سمت ، ص155.

    6 انصاری، ش. ، 1384، بودجه ریزی دولتی در ایران با تأکید بر بودجه عملیاتی، انتشارات ترمه.

    7 فرزیب, ع. ، 1384، نظام نوین بودجه ریزی در ایران، کارآفرینان فرهنگ و هنر.

    8 انواری، ح. ، رستمی، ر. ، 1382، ارزیابی مدلها و روشهای سنجش و ارزشهای        سرمایه های فکری شرکتها ، بررسی های حسابداری و حسابرسی.

    9 سعیدی، ر. ، مزیدی، ع. ، 1385،  بودجه ریزی عملیاتی ( مبانی ، مفاهیم و التزامات قانونی)، انتشارات فرهنگ.

    XVI

     

    10 باباجانی، ج. ، 1382، تحلیل نظری پیرامون سیستم نظارت مالی کشور از منظر پاسخگوی،  انتشارات دانشگاه تهران، ص 4.

     

     

    11 قاسمی، ع. ، 1385، بودجه سال 85 و تحولی به نام بودجه ریزی عملیاتی ، انتشارات ماهنامه نفت، ص 3.

    12 پناهی، ع. ، قاسمی، م. ، 1384، بودجه بندی عملیاتی الزامات و موانع آن در ایران، مرکز پژوهشهای مجلس.

    13 جلال آبادی، ا. ، سید نورانی، م. ، صانعی، م. ، 1381، تأثیر اصلاح طبقه بندی اقلام بودجه کشور بر بودجه بندی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، ص 14.

    14 اسعدی، م. ، ابراهیمی، م. ، باباشاهی، ج. ، 1386، شناسایی موانع استقرار بودجه عملیاتی در گمرک جمهوری اسلامی ایران براساس مدل شه. کنفرانس بودجه ریزی عملیاتی

    15 سپهردوست، ح. ، ذکوری، و. ، 1386، بررسی موانع اجرایی بودجه ریزی عملیاتی، کنفرانس بودجه‌ریزی عملیاتی، ص 16.

    16 قاسمی، ب. ، 1382، مدیریت استراتژیک، انتشارات توحید، ص 46.

    17 شیروانی ، م. ، 1377، بررسی تأثیر مشارکت در بودجه بندی بر عملکرد مدیریت در صنعت نفت ایران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    18 محمدی، ا. ، 1381، بررسی موانع بودجه بندی استان ایلام و ارائه راهکار مناسب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    19 سعادت، م. ، 1380، بودجه و بودجه ریزی، انتشارات وحدت.

    20 وزیری، م. ، 1382، بررسی سیستم بودجه بندی فعلی سازمان توانیر و ارائه یک مدل مناسب بودجه بندی عملیاتی برای آن، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تهران.

    XVII

     

     

     

    منابع انگلیسی:

    1- Chod O., Consul T. , 2004, Budget Needs Assessment, Journal of Monetotry Economics, P.25

    2- Mark B., 2003, Performance – Based Bused Budgeting Beyond Rohetoric ,World Bank, p.14

    3- Marc R., Jim B., 2005, Does Performonce Budgeting Work, Accountiny review, p.18-22.

    4- Robert, m., Francois m. , 2001, Examining the Prospects for Performance Budgeting in the Federal Goveernment, Journal Management.

    5- Tyrone, M., 2004, Output Based Badgeting the Managment of Performance, IMF.

    6- Gack d., 2003, Performance Budgeting Managing the Reform process , p.10-14.

    7- Gack d., 2003, From Program to Performance Budgeting the Challenge for Emerging Morket Economies, Accounting and Business research, P.25-28

    8- Brech, M., 1995, The Principle and Practice of Manoyment , IMF.

    9- Hogh w., 1987, Budgeing and the Manerial Process,Gao, P2.

    10- Frank. J., 2004, Application of Budgeting Methods , Accountiny review.

    11- Francio.y. , 2005, Planing , Prograning and Budgeting System, Sons.

    12- Kahneman, T. , 2005, Comprace Budyet Country Exprence, Gao.

    13- Laverne, M., 2005, An Examination and Analysis of the Application of Performance Based Budgeting Systems in California Urban Transit Agencies, OCED, p:21-26.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, رساله در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, مقاله در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مشکلات پیاده سازی بودجه بندی عملیاتی در بانک های سپه استان یزد و ارائه راهکار مناسب
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت