پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping

تعداد صفحات: 206 فرمت فایل: word کد فایل: 2156
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.SC"

    مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی

    چکیده

    با توجه به اهمیت موضوع در این پایاننامه تلاش شده تا با بررسی شکست هیدرولیکی سدهای خاکی ، ناشی از تغییرات فشار مخزن ، یکی از عوامل مهم شکست که عبارت ازفرسایش درونی و بطبع آن رگاب است بطور دقیقتری مورد تحقیق قرار گیرد.

    بنابراین در فصول جداگانه نسبت به بررسی عوامل کاهنده و افزاینده  وقوع پدیده رگاب از جمله زه آب ، روشهای کنترل تراوش ، خاکهای واگرا و نقش فیلتر اشاره شده است . همچنین آماری از سدهای خراب شده در دنیا ارائه داده ایم و از مجموع تحقیقات به عمل آمده درطی پروژه نتایجی حاصل گردیده که مراعات آنها در جهت افزایش ایمنی سدهای خاکی در مقابل این پدیده (رگاب ) توصیه شده است .

    در نهایت از بررسیهای صورت گرفته در سد علویان مراغه ، با جمع آوری آمار، مقادیر ارتفاع آب مخزن و دبی نشت ، در زمانهای مختلف دوره آبگیری و تجزیه و تحلیل آنها ، روابطی بین ارتفاع آب مخزن سد و دبی تراوش یافته در بازه های مختلف ارتفاعی آب مخزن نتایجی بدست آمده است که از آن ، راهکارهای مناسب برای نگهداری بهتر در مقابل خطرات ناپایداری حاصل شده  و ارتفاع مناسب آب مخزن از لحاظ بهره برداری و با هدف کنترل شکست و تامین ایمنی سدها ارائه شده است .

     

    مقدمه

    مدرنیته که آمد روابط میان انسان و طبیعت را که همزیستی مسالمت آمیز داشتند دگرگون کرد، نظام طبیعت ، مشیت الهی بود، انسان تغییر در آن را بر عهده خود نمی دانست و آن را همانگونه که بود می پذیرفت . هر جا که آبی روان بود کشت و کاری بود و هر جا که نبود دست به دعا، کشت دیم خود را حواله آسمان می کرد اما انسان مدرن به دنبال تسلط بر طبیعت بود، می خواست امواج خروشان رودها را مهار کند، و آنگونه که خود می خواهد از آن سود برد. سدسازی یک پدیده مدرن است . عظمت یک سد به خوبی اشتهای سیری ناپذیر انسان مدرن به تسلط بر طبیعت را نشان میدهد. انسان طبیعت را سازگار با ذائقه خود می خواهد و بدین خاطر در آن دست می برد. مسیر رودها را تغییر می دهد، آنان را همچون یأجوج و مأجوج پشت دیوار ستبری محبوس می کند، دریاچه ها را خشک می کند و کویرها را به دشت خرم مبدل می سازد، ما از دو هزار سال پیش سدساز بوده ایم از آن زمان تا اوایل قرن بیستم میلادی بلندترین سدهای قوی جهان ، ایزد خواست فارس ، کبار قم ، کریت طبس و ...  در ایران ساخته شده اند. کریت طبس با ارتفاع ۶۰ متر بیش از ۵۰۰ سال بلندترین سد جهان بود و از شاهکارهای مهندسی ، که حتی زلزله طبس هم به آن آسیب نزد. با این حساب از نقشه ژنوم مدرنیته لااقل یک ژن آن از دیرباز نصیب ، ایرانیان شده بود. و ما طبیعت را مهار می کردیم و می خواستیم بر آن مسلط شویم و سدهای خاکی به عنوان نمادی از تبلور این تسلط بر هیمنه طبیعت بود و به عنوان جزئی از بخش های حیاتی یک جامعه مدرن معرفی می گردید و از نظر اقتصادی اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت بسیار بود. وابستگی مستقیم بخشهای مختلف حیات و زوایای نیازمندیهای بشری نقش سدسازی در توسعه را قابل توجه تر و پر رنگ می نمود و از سوی دیگر هزینه های هنگفت ساخت سدهای خاکی مجریان و طراحان این سازه را بر این می داشت که شناختی جامع و کامل از عوامل تأثیرگذار بر پایائی و ایمنی و حتی عوامل مخرب آن داشته باشند و این چنین آگاهی و شناختی ، بررسی های دقیق و زیادی را می طلبید با همه بررسی ها و تحقیقات و تدابیر انجام گرفته که برای مقابله با تخریب سدها انجام گرفته متأسفانه تاکنون تعداد زیادی از سدهای خاکی دنیا تخریب و باعث وارد آمدن خسارات مالی و جانی بسیاری گردیده که از نمونه های بارز آن سد خاکی تیتان در ایالت آیداهو امریکا در سال ۱۹۷۶ می باشد براساس بررسی های انجام گرفته در خصوص علل تخریب سدهای خاکی در یکصد سال گذشته عوامل مؤثر در این تخریب ها به ترتیب اهمیت دسته بندی شده اند.

     

    ‐ سرزیر آب از روی بدنه سد    (Overtoping)           %۳۰

    ‐ آثار ناشی از نشت و فرسایش درونی                      %۲۵

    ‐ لغزش شیب ها                                                  %۱۵

    ‐ نشت از مجاری انتقال آب                                      %۱۳

    ‐ خسارت ناشی از تخریب پوشش شیب                       %۵

    ‐ نشت پی                                                            %۷

    ‐ ضعف کارهای ساختمانی و سایر عوامل                         ۵%

    با جمع بندی اجمالی از موارد فوق علل تخریب سدهای خاکی را می توان در سه گروه عمده زیر خلاصه نمود.

    الف ) تخریب هیدرولیکی

    ب ) تخریب حاصل از نشت آب

    ج ) تخریب ساختمانی

    با عنایت به گسترده بودن بحث های مربوط به عوامل تخریب سدهای خاکی ، این پایاننامه تنها به بررسی و مطالعه یکی از عوامل تخریب که تخریب ناشی از نشت آب بر اثر فرسایش درونی یا پدیده Piping

    (رگاب ) پرداخته است و سعی شده است که پاره ای از اطلاعات لازم برای بهره برداری مناسب از این سدهای خاکی ارائه گردد و با معرفی عوامل متأثر کننده پدیده Piping ، پدیده مذکور را بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار داده و بطور موردی روی سد علویان تجزیه و تحلیل کنیم .

     

    ساختمان پایان نامه ( Thesis organization)

    این پایاننامه با ارائه چکیده از موضوع و مقدمه در مورد پایاننامه شروع گردیده است .

    در بخش اول به بررسی زه آب در سدهای خاکی و روشهای مقابله با آن می پردازیم .

    در بخش دوم روشهای جلوگیری از نشت آب از بدنه و پی سدها بررسی می گردد.

    در بخش سوم به معرفی پدیده piping یا فرسایش درونی و عوامل و علل ایجاد کننده این پدیده پرداخت می گردد.

    بخش چهارم بررسی فیلتر که یکی از عوامل بازدارنده و کاهنده درصد وقوع piping است ،آشنا شده و روشهای آزمایشگاهی شناسایی مصالح فیلتر با استفاده از یک مقاله ارائه خواهد شد.

    بخش پنجم خاکهای واگرا و روشهای شناسائی این خاکها و ارتباط این خاکها با پدیده piping پرداخته خواهد شد.

    در بخش ششم به مرور تاریخی بر سدهای خراب شده و بررسی آماری پدیده piping در دنیا خواهد پرداخت

    در بخش هفتم به تجزیه وتحلیل سد علویان مراغه می پردازیم ، و دبی نشتی و ارتفاع مخزن و رابطه بین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم .

    و نهایتاً در فصل هشتم به نتیجه گیری و ارائه توصیه های لازم برای بهره برداری بهینه سد و پایداری و دور نگه داشتن سد از خطراتی مثل رگاب می پردازیم .

    اهداف پژوهش (Research objectives)

    ١‐ آشنایی با پدیده piping و عوامل ایجاد کننده piping در سدهای خاکی و میزان مشارکت آن در تخریب سدهای خاکی .

    ٢‐ شناسائی روشهای مقابله و یا کنترل پدیده piping یا فرسایش درونی

    ٣‐ ارائه توصیه های مناسب جهت ایمنی و پایائی مطلوب پروژه های سدسازی برای طراحان و مجریان

    ٤‐ بررسی سد علویان و بدست آوردن شرایط مناسب برای بهره برداری بهینه از سد و کنترل پایداری آن در مقابل رگاب

     

    پیشینه تحقیق :

    تابحال چندین مطالعه آماری توسط سازمانهای بین المللی مرتبط با سد سازی صورت گرفته است که یکی از جامع ترین و جدیدترین این مطالعات برای سدهای خاکی ، پروژه تهیه بانک اطلاعات خرابی سدهای خاکی

    (١ ERDATA) می باشد و نتایج این مطالعه توسط (٢٠٠٠ ، FOSTER et al) ارائه شده است .

    بانک اطلاعات خرابی سدهای خاکی (١ ERDATA) بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده توسط کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ (ICOLD)، دفتر عمران آمریکا (USBR)، انجمن ژئوتکنیک نروژ (NGI)، مشارکت هیدرولیکی بریتانیا کلمبیا (BCHYDRO) و اطلاعات ارائه شده در نشریات علمی دنیا تأسیس گردیده و طی آن اطلاعات ۱۱۱۹۲ سدخاکی و سنگریزه ای ساخته شده در دنیا تحلیل شده است .

    در مورد مسئله رگاب (piping) در سال ۱۹۶۵ وود و ایکیسان ( WOOD AND AITCHISON )

    پدیده رگاب را در سدهای خاکی کوتاه ، با در نظر گرفتن اثرنوع خاک ، نسبت جذب سدیم ، میزان املاح آب

    موجود در خاک و انجام دادن آزمایشهای بروی نمونه هایی از خاکهای سدهای تخریب شده بر اثر این پدیده مورد بررسی قرار دادند.

    در سال ۱۹۶۹  اینگل و ایکیسان ( INGLHE AND AITCHISON) نتایج بررسی خود را در زمینه نحوه تاثیر شیمی آب و خاک در پدیده واگرائی و همچنین تاثیر درزها و ترکها در آب شستگی های داخلی و پدیده رگاب ارائه نموده اند که شامل مراحل زیر بوده اند.

    •  جمع آوری جزیئات مربوط به آب شستگی ها و پدیده رگاب

    •  نمونه گیری از خاکهایی که در ساختمان سدهای مورد نظر ، از آنها استفاده شده بود

    •  انجام دادن آزمایشهای فیزیکی و شیمیایی برروی نمونه ها و تحلیل نتایج

    علاوه بر این آزمایشهای دیگری نیز روی نمونه های از خاکهای تعداد دیگری از سدها انجام شدکه می توان آنها را به دو گروه تقسیم بندی کرد.

    الف ) سدهای که بر اثر پدیده رگاب تخریب شده و یا آسیب دیده بودند.

    ب ) سدهای ساخته شده از انواع مختلف خاکهای رس که پدیده رگاب در آنها مشاهده نشده بود هدف از آزمایشهای گروه دوم بدست آوردن معیارهایی برای شناسائی رسهای مقاوم فرسایش آب بودند.

     

    در خلال دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ پژوهشهای که عموما در استرالیا برروی علل تخریب سدهای خاکی کوتاه انجام پذیرفت به شناخت بهتر رس که به سهولت شسته می شوند منجر گردید.

    درطول سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۱ شرارد و چند تن از محققان دیگر ، تحقیقات انجام شده در استرالیا را  با دامنه گسترده تری در امریکا ادامه دادند و اثر پدیده رگاب را در سه گروه اصلی از سازه های خاکی ساخته شده از خاک رس بررسی نمودند . ۱‐ یک سد خاکی با طول زیاد در ونزوئلا ۲‐ تعدادی از سدهای خاکی در اکلاهما ۳‐ تعدادی از سدهای مشابه در می سی سی پی

    همچنین هارزا  ایمنی سازه های آبی را در مقابل پدیده رگاب مورد بررسی  قرار داده و مطابق تحقیق وی اطمینان در مقابل رگاب بصورت Iexit .Icr  =FS  تعریف گردید.

    لین هم ایمنی سدها را در مقابل پدیده رگاب بررسی و یک روش تجربی برای حل مسئله پیشنهاد نمود که بنام فاصله خزش وزن دار که بر بنای کوچک ترین  مسیر جریان محاسبه می شود معروف می باشد.

    همچنین ترزاقی نیز تعدادی آزمایش بر روی مدل یک ردیف از سپری انجام داد و دریافت  که گسیختگی در اثر رگاب  در طولی برابر2.d در مسیری اتفاق می افتد و هار نیز با بررسی موضوع رگاب ضریب اطمینان ۴ تا ۵ را برای ́D=D برای ایمن ساختن ساختمان پیشنهاد نمود.

    هم اکنون نیز موضوع کنترل رگاب در طراحی سدهای خاکی در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در طراحی مد نظر قرار دارد که در اغلب پروژه های سدهای خاکی که در سالهای اخیر اجرا شده اند یا در حال اجرا هستند این مطلب قابل مشاهده می باشد.

    Summery

    Due to extreme importance of this matter, we have tried to analyze one of the major

    factors in breaking down of hydraulic earth dams in more details.

     This factor is internal erosion and drainage piping , due to constant change of

    pressure behind dam reservoir.

    In coming chapters we will discuss different factors in changing water pressure of

    reservoirs, such as Drainage, Water infusion, different type of soil strata such as

    dispersive soil, and importance of filters and ETC.

    We will also present some static about broken dams around world and reason behind

    their destruction.

    With logical deduction of all gathered materials, we have come to some very

    important result in preventing damage to dams and increasing safety level of dams

    against gradual progressive drainage piping.

    Our main focus was on ALAVIAN dam in Maraqe. With analyzing all data of amount

    of water in different time of year in reservoir, we have come with some innovative

    ways to prevent gradual drainage piping. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping

    فهرست:

    عنوان                                                                                                                         صفحه

    چکیده ...................................................................................................................................................١٣

    مقدمه ....................................................................................................................................................١٤

    ساختار پایاننامه .....................................................................................................................................١٦

    اهداف پژوهش .....................................................................................................................................۱۷

    پیشینه تحقیق .......................................................................................................................................۱۸

     

    فصل اول : بررسی و مطالعه زه آب در سدهای خاکی و روشهای مقابله با آن

    ١‐١‐ تعریف ......................................................................................................................................٢١

    ١‐٢‐ حرکت آب در خاک و قوانین حاکم برآن ...................................................................................٢١

    ١‐٣‐ تعیین ضریب نفوذپذیری ..........................................................................................................٢٧

    ١‐٤‐ روشهای رسم شبکه جریان ........................................................................................................٢٧

    ١‐٤‐١‐ روش مشاهده مستقیم در محیط خاکی مدل ...........................................................................٢٧

    ١‐٤‐٢‐ روش مدل الکتریکی یا تکنیک کاغذ هادی ............................................................................٢٧

    ١‐٤‐٣‐ روش سعی و خطا...................................................................................................................٢٨

    ١‐٤‐٤‐ روش محاسبات عددی ...........................................................................................................٢٨

    ١‐٤‐٥‐ روش حل ریاضی معادله لاپلاس .............................................................................................٢٩

    ١‐٥‐ موارد استفاده از شبکه جریان .....................................................................................................٢٩

    ١‐٥‐١‐ تعیین فشار آب در هر نقطه از محیط ....................................................................................٢٩

    ١‐٥‐٣‐ تعیین سرعت جریان و نقاط بحرانی در محیط متخلخل .........................................................٣١

    ١‐٦‐ شرایط اساسی شبکه جریان .......................................................................................................٣١

    ١‐٦‐١‐ انواع شبکه های جریان .........................................................................................................٣٢

    ١‐٧‐ جریان در سدهای خاکی محیط همگن و همروند ........................................................................٣٢

     

    ١‐٧‐١‐ تعریف محیط همگن .............................................................................................................٣٢

    ١‐٧‐٢‐ تعریف محیط همروند (ایزوتروپ ) .......................................................................................٣٣

    ١‐٧‐٣‐ سدهای خاکی همگن .............................................................................................................٣٣

    ١‐٧‐٤‐ شکل عمومی اولین خط جریان در سدهای خاکی همگن ........................................................٣٤

    ١‐٨‐ جریان در سدهای خاکی محیط غیر همگن و همروند .................................................................٣٥

    ١‐٨‐١‐ تعریف محیط همگن .............................................................................................................٣٥

    ١‐٨‐٢‐ سدهای خاکی منطقه بندی شده ( غیر همگن ).......................................................................٣٥

    ١‐٨‐٢‐١‐ سدهای خاکی با هسته مرکزی قائم ...................................................................................٣٥

    ١‐٨‐٢‐٢‐ سدهای خاکی غیر همگن با هسته شیبدار..........................................................................٣٦

    ١‐٨‐٣‐ نشت آب در سدهای خاکی غیر همگن ..................................................................................٣٨

    ١‐٨‐٤‐ ضریب نفوذپذیری معادل ......................................................................................................٣٩

    ١‐٨‐٥‐ انکسار خطوط جریان هم پتانسیل ..........................................................................................٣٩

    ١‐٨‐٦‐ اهمیت استفاده از زهکش در سدهای خاکی غیرهمگن ...........................................................٣٩

    ١‐٩‐ جریان در محیط متخلخل ناهمروند.............................................................................................٤٢

    ١‐٩‐١‐ مقدمه ....................................................................................................................................٤٢

    ١‐٩‐٢‐ رسم شبکه جریان در محیط متخلخل ناهمروند ......................................................................٤٢

    ١‐٩‐٣‐ شالوده سدهای خاکی .............................................................................................................٤٣

    فصل دوم : روشهای کنترل تراوش

    ٢‐١‐ مقدمه ........................................................................................................................................٤٥

    ٢‐٢‐ روشهای کنترل تراوش در سدهای خاکی ...................................................................................٤٥

    ٢‐٢‐١‐ روشهای کنترل تراوش بوسیله درونگاه دشتن آب از محل ...................................................٤٦

     

    ٢‐٢‐١‐١‐ پرده های نفوذ ناپذیر .......................................................................................................٤٨

    ٢‐٢‐١‐٢‐ جداکننده های نازک (Thin cut off).......................................................................................٥١

    ٢‐٢‐١‐٣‐ لایه نفوذ ناپذیری در بالادست ..........................................................................................٥٣

    ٢‐٢‐١‐٤‐ غشاهای نازک شیبدار ......................................................................................................٥٤

    ٢‐٢‐٢‐ روشهای مهار تراوش به کمک زهکش ..................................................................................٥٥

    ٢‐٢‐٢‐١‐ ناحیه بندی سد .................................................................................................................٥٥

    ٢‐٢‐٢‐٢‐ زهکشی طولی ..................................................................................................................٥٨

    ٢‐٢‐٢‐٣‐ زهکشهای دودکشی .........................................................................................................٥٨

    ٢‐٢‐٢‐٤‐ زهکشهای نیمه نفوذی ......................................................................................................٥٩

    ٢‐٢‐٢‐٥‐ چاههای فشارشکن ............................................................................................................٥٩

    فصل سوم : رگاب Piping

    ٣‐١‐ مقدمه ........................................................................................................................................٦١

    ٣‐٢‐ تعریف پدیده رگاب piping ..........................................................................................................٦١

    ٣‐٣‐ عوامل موثر در ایجاد رگاب یا فرسایش درونی ..........................................................................٦٢

    ٣‐٤‐ نشت آب و عوامل تاثیرگذار در نشت .......................................................................................٦٣

    ٣‐٤‐١‐ ایجاد فرسایش داخلی piping ...................................................................................................٦٣

    ٣‐٤‐٢‐ شروع فرسایش پیش رونده از سطح پائین دست و ریزش بدنه sloughing .................................٦٣

    ٣‐٥‐ مواردی که بخاطر نشت آب ایجاد می شوند ................................................................................٦٤

    ٣‐٦‐ مقاومت سدخاکی و فنداسیون در برابر رگاب یا piping.................................................................٦٦

    ٣‐٧‐ شیوه های مختلف بروز فرسایش  درونی در سدهای و توصیه های لازم و ضروری برای مقاله با

    فرسایش درونی ...................................................................................................................................٦٩

     

    ٣‐٨‐ رگاب و شکست هیدرولیکی .......................................................................................................٧٢

    ٣‐٩‐ سد بتن و بررسی روند خرابی این سد ........................................................................................٧٢

    فصل چهارم : فیلتر و طرح کنترل آب شکستگی

    ٤‐١‐ مقدمه ........................................................................................................................................٨١

    ٤‐٢‐ نواحی حساس به آب شکستگی در سدهای خاکی ......................................................................٨١

    ٤‐٣‐ معیارهای طرح فیلتر ..................................................................................................................٨٢

    ٤‐٤‐ ضخامت لایه فیلتر ......................................................................................................................٨٣

    ٤‐٥‐ محل های نصب فیلتر در سدهای خاکی .....................................................................................٨٣

    ٤‐٦‐ مشخصات مصالح فیلتر و روش فیلتر گذاری ..............................................................................٨٤

    ٤‐٧‐ تحقیقات آزمایشگاهی بر روی فیلتر سدهای خاکی ....................................................................٨٥

    ٤‐٧‐١‐ مشخصات دستگاه و روش آزمایش ......................................................................................٨٦

    ٤‐٧‐٢‐ عملکرد فیلتر موفق ...............................................................................................................٨٨

    ٤‐٧‐٣‐ طبقه بندی خاکها در آزمایش فیلتر بدون فرسایش ...............................................................٨٩

    ٤‐٧‐٤‐ شرایط آزمایش فیلتر بدون فرسایش ....................................................................................٩٠

    ٤‐٧‐٥‐ مشخصات خاک مبنا و فیلتر مورد آزمایش ...........................................................................٩٠

    ٤‐٧‐٦‐ آزمایش با ترکهای بیشتر در خاک مبنا .................................................................................٩٣

    ٤‐٧‐٧‐ تعیین D15 مجاز طراحی به طور غیر مستقیم .........................................................................٩٤

    ٤‐٧‐٨‐ نتیجه گیری ..........................................................................................................................٩٥

    فصل پنجم : خاکهای واگرا

    ٥‐١ مقدمه ..........................................................................................................................................٩٧

    ٥‐٢‐ پدیده واگرائی و مکانیزم و عمل و وقوع واگرایی .......................................................................٩٨

     

    ٥‐٣‐ مسائل ناشی از خاکهای واگرا......................................................................................................١٠٠

    ٥‐٤‐ عوامل موثر در پدیده واگرایی ...................................................................................................١٠٣

    ٥‐٤‐١‐ نوع و غلظت نمک های محلول در آب منفدی .......................................................................١٠٣

    ٥‐٤‐٢‐ خصوصیات شیمیایی آب درتماس خاک ................................................................................١٠٤

    ٥‐٤‐٣‐ ترگ خوردگی ......................................................................................................................١٠٥

    ٥‐٤‐٤‐ کانی های تشکیل دهنده خاک رس .......................................................................................١٠٥

    ٥‐٤‐٤‐ میزان تراکم و درصد رطوبت ................................................................................................١٠٦

    ٥‐٤‐٦‐ حدود اتربرگ .......................................................................................................................١٠٦

    ٥‐٤‐٧‐ درصد رس ............................................................................................................................١٠٧

    ٥‐٥‐ روشهای شناسایی خکهای واگرا .................................................................................................١٠٨

    ٥‐٥‐١‐  شناسایی خاکهای واگرا در بررسی های محلی یا مقدماتی صحرائی ........................................١٠٨

    ٥‐٥‐٢‐ آزمایشهای متدالو در شناسایی خاکهای واگرا .......................................................................١٠٩

    ٥‐٦‐ ملاحظات طراحی در مواجهه با خاکهای واگرا .............................................................................١١١

    ٥‐٧‐ بهبود اصلاح خاک با افزودن مواد شیمیایی .................................................................................١١١

    ٥‐٧‐١‐ افزودن آهک به خاک واگرا ..................................................................................................١١٢

    ٥‐٧‐٢‐ افزودن سولفات آلومینیم به خاک واگرا ................................................................................١١٣

    ٥‐٧‐٣‐ افزودن ژیپس (سنگ گچ آبدار) به آب مخزن سد ................................................................١١٤

    ٥‐٨‐ روشهای مقابله با مشکلات ناشی از پدیده واگرایی در سدهای خاکی .........................................١١٥

    ٥‐٨‐١‐ استفاده از فیلترهای مانع فرسایش برای هسته واگرا .............................................................١١٥

    ٥‐٨‐٢‐ آماده سازی پی در سدهای خاکی ..........................................................................................١١٨

    ٥‐٨‐٣‐ جلوگیری از ترک خوردگی ..................................................................................................١٢٠

     

    ٥‐٨‐٥‐ استفاده از خاکهای غیر واگرا در مقاطع بحرانی .....................................................................١٢٢

    فصل ششم : مطالعه آماری پیرامون خرابی سدهای خاکی

    ٦‐١‐ مقدمه ........................................................................................................................................١٢٤

    ٦‐٢‐ سدهای اوکلاهما و می سی سی پی .............................................................................................١٣٠

    ٦‐٣‐ سد ویستر .................................................................................................................................١٣٠

    ٦‐٤‐ سد هیته جوت ...........................................................................................................................١٣١

    ٦‐٥‐ سد استکتون کریک ..................................................................................................................١٣٢

    ٦‐٦‐ سد بالدرهر ................................................................................................................................١٣٣

    ٦‐٧‐ سد تتن .......................................................................................................................................١٣٣

    ٦‐٨‐ سد .Y.C.U ......................................................................................................................................١٣٤

    ٦‐٩‐ سدهای ایرانی ...........................................................................................................................١٣٥

    ٦‐١٠‐ جمع بندی مطالب و نتایج و توصیه های فنی و اجرایی لازم ......................................................١٣٦

    فصل هفتم : بررسی سد علویان مراغه

    ٧‐١‐ مقدمه ........................................................................................................................................١٣٩

    ٧‐٢‐ تاریخچه و موقعیت جغرافیایی سد علویان .................................................................................١٣٩

    ٧‐٢‐١‐ تاریخچه مطالعاتی و اجرای سد علویان و اهداف آن .............................................................١٤٠

    ٧‐٣‐ مشخصات اصلی سد و پی ..........................................................................................................١٤٠

    ٧‐٣‐١‐ هندسه ومشخصات سد .........................................................................................................١٤٠

    ٧‐٣‐٢‐ اجزای تشکیل دهنده بدنه سد ...............................................................................................١٤١

    ٧‐٤‐ زمین شناسی ‐ ژئوتکنیک ...........................................................................................................١٤٣

    ٧‐٤‐١‐ زمین شناسی ..........................................................................................................................١٤٣

     

    ٧‐٥‐ هیدرو ژئولوژی ..........................................................................................................................١٤٤

    ٧‐٦‐ مشخصات ژئوتکنیک ساختگاه سد ............................................................................................١٤٤

    ٧‐٦‐١‐ مشخصات ژئوتکنیکی مصالح تشکیل دهنده اجزای سد .........................................................١٤٥

    ٧‐٧‐ آبگیری مخزن و دبی نشتی سد ..................................................................................................١٤٦

    ٧‐٨‐ نشت آب ....................................................................................................................................١٤٧

    ٧‐٨‐١‐ دستگاههای اندازه گیری نشت آب ........................................................................................١٤٧

    ٧‐٨‐٢‐ فرم اندازه گیری ....................................................................................................................١٤٨

    ٧‐٨‐٣‐ تواتر اندازه گیری ..................................................................................................................١٤٨

    ٧‐٨‐٤‐ تحلیل داده ها........................................................................................................................١٤٩

    ٧‐٩‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سالهای مختلف ...............................١٥٠

    ٧‐٩‐١‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٧٦ .....................................١٥٠

    ٧‐٩‐٢‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٧٧ .....................................١٥٢

    ٧‐٩‐٣‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٧٨ .....................................١٥٤

    ٧‐٩‐٤‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٧٩ .....................................١٥٦

    ٧‐٩‐٥‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٨٠ .....................................١٥٨

    ٧‐٩‐٦‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٨٢ .....................................١٦٠

    ٧‐٩‐٧‐ بررسی تراز مخزن و میزان دبی نشتی با ارتفاع مخزن برای سال ٨٣ .....................................١٦٢

    ٧‐١٠‐ تعیین رابطه تراز مخزن با دبی نشتی ........................................................................................١٦٤

    ٧‐١٠‐١‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٧٦ بصورت صعودی .............................................١٦٤

    ٧‐١٠‐٢‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٧٧ بصورت صعودی .............................................١٦٧

    ٧‐١٠‐٣‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٧٨ بصورت صعودی .............................................١٦

     

    ٧‐١٠‐٤‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٧٩ بصورت صعودی .............................................١٧١

    ٧‐١٠‐٥‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٨٠ بصورت صعودی .............................................١٧٣

    ٧‐١٠‐٦‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٨٢ بصورت صعودی .............................................١٧٥

    ٧‐١٠‐٧‐ رابطه تراز مخزن با دبی نشتی برای سال ٨٣ بصورت صعودی .............................................١٧٧

    ٧‐١٠‐٨‐ نتیجه گیری ........................................................................................................................١٧٩

    ٧‐١١‐ نسبت میزان نشت با طول عمر سد...........................................................................................١٨٠

    ٧‐١١‐١‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٠٥......................................................................................١٨٠

    ٧‐١١‐٢‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥١٠......................................................................................١٨١

    ٧‐١١‐٣‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥١٥......................................................................................١٨٢

    ٧‐١١‐٤‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٢٠......................................................................................١٨٣

    ٧‐١١‐٥‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٢٥......................................................................................١٨٤

    ٧‐١١‐٦‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٣٠......................................................................................١٨٥

    ٧‐١١‐٧‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٣٥......................................................................................١٨٦

    ٧‐١١‐٨‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٤٠......................................................................................١٨٧

    ٧‐١١‐٩‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٤٥......................................................................................١٨٨

    ٧‐١١‐١٠‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٥٠ ...................................................................................١٨٩

    ٧‐١١‐١١‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٥٥ ...................................................................................١٩٠

    ٧‐١١‐١٢‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٦٠ ...................................................................................١٩١

    ٧‐١١‐١٣‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٦٥ ...................................................................................١٩٢

    ٧‐١١‐١٤‐ مقایسه مقدار نشت در تراز ١٥٦٨ ...................................................................................١٩٣

    ٧‐١١‐١٥‐ نتیجه گیری ......................................................................................................................١٩٤

    13

    فصل هشتم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    ٨‐١‐ نتیجه گیری ...............................................................................................................................١٩٦

    ٨‐٢‐ پیشنهادات ................................................................................................................................١٩٧

    ٨‐٣‐ پیوست ......................................................................................................................................١٩٨

    فهرست منابع فارسی ............................................................................................................................٢٠٣

    فهرست منابع غیر فارسی .....................................................................................................................٢٠٤

     

    منبع:

    ) حسنی ، ن ، اردکانی ، ر ، وزین رام ، ف ، ١٣٨٢ ، کنترل پایداری سدهای بتنی ، دانشکده صنعت آب و برق (شهید عباسپور).

    ٢) قنبری ، ع ، ١٣٨٣ ، مطالعه آزمایشگاهی پدیده شکست هیدرولیکی در هسته سدهای خاکی ، رساله دکتری ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران .

    ٤) کاخی ، م ،  ١٣٨٢ ، بررسی فرسایش تماسی در اثر حرکت موازی جریانهای افقی آبهای زیرزمینی بین لایه های آبرفتی ، نشریه دانشکده مهندسی فردوسی مشهد.

    ٥) طباطبائی   ،١٣٧٩  ، بررسی نظری و مطالعه آزمایشگاهی نقش فیلتر در سدهای خاکی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    ٦) غلامی ،   ١٣٨١، بررسی و مطالعه پدیده های تراوش و شکست هیدرولیکی در پی سدهای خاکی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    ٧) وفائیان ، کتاب سدهای خاکی .

    ٨) غلامی باویل علیائی ، تحلیل عددی اندرکنش شستشو و شکست آبی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    فهرست منابع غیر فارسی                                                Main

     References

    9) Jansen, R, B. 1980. Dams and Public Safety. Water and Power Resource Service,

    Denver, CO. (USGPO).

    10) Leadabrand, R. 1964. “The Day the Dam Broke”. Am. For. 70(February): 30-33,

    65-66.

    11) Leps, T.M. , 1988. “The Walter Bouldin Dam Failure.” In Jansen, R. B(ed.),

    Advanced Dam Engineering, pp. 53-59. Van Nostrand Reinhold, New York.

    12) Sherard , J. L. Etal, (1984), “Basic Properties of Sand and Gravel Filters”, Jr.

    Geotech. Engg. ASCE, Vol. 110. 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, رساله در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر تغییرات فشار مخزن در ایجاد نشت و وقوع پدیده رگاب Piping
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت