پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی

تعداد صفحات: 131 فرمت فایل: word کد فایل: 2134
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc”

    مهندسی عمران -سازه های هیدرولیکی

    چکیده: 

    در سال هی اخیر با افزایش روند رو به رشد احداث سدهای بلند و بالارفتن استاندارد ایمنی سدها علاقه عمومی مهندسین هیدرولیک نسبت به طراحی یک سیستم استهلاک انرژی اقتصادی و مطمئن در پایانه مجاری اصلی تخلیه سیلاب سدهای بلند،افزایش یافته است .استفاده از جت های پرتابی آزاد در سازه های پرتاب کننده جامی همراه با حوضچه استغراق وابسته،در صورت برقرای شرایط زمین شناسی و توپوگرافی مناسب ،مزایای اقتصادی و ایمنی قابل ملاحظه ای در مقایسه با سایر انواع سازه های استهلاک انرژی دارد.

    پیش بینی آبشستگی ناشی از سازه های هیدرولیکی یکی از مسائل مهم در علم هیدرولیک می باشد. تا کنون مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده اما با توجه به پیچیدگی این مسئله بدلیل اثر توام آب و رسوب عرصه برای مطالعات در این زمینه بسیار زیاد است. 

    در این تحقیق به بررسی پارامتر های مختلف چون دبی ، عمق  پایاب و تاثیر تک تک این پارامتر ها بر حد اکثر ابعاد حفره آبشستگی پرداخته شده است. 

    بر اساس نتایج بدست آمده : 

    با افزایش دبی مقدار حد اکثر عمق ، عرض و طول حفره آبشستگی وسایر پارامترها افزایش می یابد. 

    با افزایش عمق پایاب هرسه پارامتر طول،عرض وعمق حفره سایر پارامترهاآبشستگی کاهش پیدامی کند.

    واژه های کلیدی :جت ریزشی ، حفره آبشستگی ، ارتفاع ریزش ، عمق پایاب ، زاویه ریزش ، دبی ، آنالیز ابعادی  

     1

     

    مقدمه:  

    بحث آبشستگی  هرچند قدمتی در حدود 150 سال در علم هیدرولیک دارد  ، لیکن بدلیل پیچیدگی های خاص آن مورد توجه محققان است ، زیرا این پدیده در رودخانه ها و همچنین در اطراف سازه های هیدرولیکی اساساً ممکن است  

    به تغییرات زیادی در پیرامون آن ها منجر شود .در سال های پایانی قرن هیجدهم میلادی یک مهندس فرانسوی بنام دوبور پایه گذار آزمایش هایی شد که آن آزمایش ها نام وی را به عنوان بنیا نگذار علم رسوب و آبشستگی در تاریخ هیدرولیک ثبت کرد . فعالیت های وی منجر به نوشتن کتاب  "  اصول هیدرولیک  "  گردید که  جلد دوم این کتاب راجع  به  مسا ئل رسوب می باشد . پس از  وی مدتی این آزمایش ها به فراموشی سپرده شد . ولی باحدود دو و نیم قرن دانشمندان دیگری در این عرصه پا به میدان گذاردند ، که نتایج تحقیقات آنان اثرات اساسی بر روی هیدرولیک رسوب و آبشستگی گذارده  است .  بعضی از این آثار  هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرند : از جمله این دانشمندان می توان به شیلذر    ( 1936 ) اشاره کرد . وی نخستین فردی بود که بطور سیستما تیک آستانه حرکت یا شروع حرکت ذرات رسوبی را مورد مطالعه قرار داد .  وی با نموداری که ارائه نمود ابزاری جهت استفاده طراحان فراهم آورد تا نسبت به پایداری کا نال های خاکی و رود خانه ها  اظهار نظر نمایند . در این بخش پس از  تعریف  آبشستگی و اشاره به مراحل مختلف آن  ،  به معرفی سرریز های جامی شکل و آبشستگی های پایین دست آن ها پرداخته می شود . اهداف تحقیق حاضر نیز در انتها مشخص می شود .

    فصل اول

     

      کلیات 

    1-1- تعریف آبشستگی  

    یکی از مسائل مهم در مهندسی رودخانه مسئله آبشستگی و شستشوی بستر رودخانه می باشد .

    برای آبشستگی تعاریف زیادی ارائه شده است اما به نظر می رسد که تعریف تقریباً جامع آن چنین باشد :" آبشستگی عبارت است از حرکت ذرات جامد از محل استقرار اولیه آن ها به مکان دیگری تحت تاثیر جریان سیالی که آن را احاطه نموده است . " 

    فرآیند آبشستگی بطور عادی در کف رودخا نه ها و دیواره های آن ها اتفاق می افتد اما حا لتبسیار بحرانی آن معمولاً پس از گذشتن جریان از حول یک سازه هیدرولیکی اتفاق می افتد . 

    1-2-  مراحل مختلف آبشستگی 

    پدیده ی آبشستگی عموماً در هر کجا که افزایش سرعت روی دهد بوقوع می پیوندد ، این افزایش سرعت می تواند ناشی از کاهش سطح مقطع جریان ، افزایش دبی ،  عبوری از مقطع  ، افزایش شیب و یا کاهش زبری بستر باشد . از آن جایی که مکانیزم آبشستگی در مکان های مختلف می باشد لذا به دو دسته تقسیم بندی شده است : 

     

    – مرحله ابتدایی  

    – مرحله توسعه  

    – مرحله تثبیت  

    – مرحله تعادل  

    با وجود این که چهار مرحله فوق ارائه شده است ،  لیکن تفاوت مشخصی بین مراحل  مختلف  وجود ندارد  و  نمی توان براحتی مرز مشخصی برای مراحل فوق ارائه کرد . مرحله اول ظرفیت آبشستگی بالایی دارد و حفره ی آبشستگی در این مرحله ایجاد می شود . در مرحله دوم عمق و ابعاد حفره آبشستگی گستر ش پیدا می کند  .در مرحله سوم روند تغییرات کاهش می یابد . در این مرحله تنها دیواره ی پایین دست حفره آبشستگیدستخوش تغییرات محسوس است . نهایتاً درمرحله  چهارم  که مرحله تعادل است تنها حرکت  ذرات درون حفره صورت می گیرد  بطوری کهذرات حرکت غلطشی دارند و از درون حفره آیشستگی خارج نمی شوند . 

    1-3- سرریز های جامی شکل 

    هر چند فکر استفاده از سرریز های جامی شکل به سال های دور برمی گردد ، ولی عملی شدن آن به صورت گسترده در دهه سی قرن حاضر میلادی و به دست اداره عمران  ایلات متحده  آمریکا صورت گرفت  ،  در سال های  1953  و 1354  آزمایشات متعددی روی مدل های آزمایشگاهی صورت گرفت به طوری که بر اساس این مطالعات دامنه تغییراتابعاد جام پرتاب کننده ، عمق پایاب ، دبی عبوری ، ارتفاع ریزش و ... مورد بررسی قرار گرفت . اولین سدی که درآن  از سرریز های جامی شکل استفاده گردید سد گراندکولیدر آمریکا بود . 

    یکی از گران ترین قسمت های یک سد از  دیدگاه  اقتصا دی که گاهی هم وزن خود سد می باشد ، سرریز و حوضچه ی آرامش آن است . هرچه سیل طراحی بزرگتر باشد ، هزینه این تاسیسات نیز افزایش پیدا می کند  . از طرفی احداث نوع خاص سرریز بستگی به خصوصیات زمین شناسی و توپوگرافی و ... دارد . وجود شرایط مناسب زمین شناسی و توپوگرافی منطقه و احداث  سد با عث خواهد  شد که استفاده از  انرژی گیرنده های پرتابی از قبیل جام  پرتاب کننده که  از  نظر اقتصادی مقرون به صرفه است بلامانع باشد . 

    جام پرتابی را می توان انتهای قسمت قوس پایین دست سرریز های اوجی شکل یا انتهای سرریز های شوت احداث کرد . عبورجریان با سرعت زیاد از درون این نوع سازه باعث خواهد شدکه جریان خروجی به صورت جت پرتابی در پایین دست سازه فرود آید  . افت جریان در جام پرتاب کننده تنها به خصوصیات سازه بر نمی گردد بلکه اختلاط هوا  ،  افت شدیدی ایجاد می کند . در صورتی که سرعت جریان کم باشد جام پرتابی دو مزیت فوق را نخواهد داشت . 

     

     1-3-1- اهمیت پرتاب کننده های جامی در استهلاک انرژی درسدهای بلند  

     

      در این ضمن تاکید بر اهمیت فرایند استهلاک انرژی در سدهای بلند به بیان اهمیت پرتاب کننده جامی در مقایسه با سایر سیستم های استهلاک انرژی مجاری تخلیه سد پرداخته خواهد شد.بدین منظور به تعدادی از تقسیم بندی های موجود در این زمینه که از برخی از مراجع معتبر اخذ شده اند استناد می گردد .

     1-3-2-روش های استهلاک انرژی در سدهای بلند 

       استهلاک انرژی در سرریز ها و مجاری تخلیه سیلاب غالباً جهت حفاظت سازه و جلوگیری از بروز فرسایش به هنگام ایجاد جت های با انرژی زیاد ضروری است . در سال های اخیر با احداث  سدهای  بزرگ  و مرتفع در دره های  باریک و  بالا رفتن استاندارد ایمنی سدها ،علاقه عمومی مهندسین هیدرولیک نسبت به یک سیستم استهلاک انرژی اقتصادی و  مطمئن در پایین دست مجاری اصلی تخلیه جریان خروجی از سد افزایش یافته است . 

       به عنوان مثال در سال 1982 توسط Mermei,T.W. به 25سد از بلندترین سدهای جهان اشاره شدکه همه آنها به جز 2 عدد از آنها بعد از 1960 تکمیل شده اند . 

       در واقع توسعه ساخت سدهای بلند و سرریزهای با ظرفیت تخلیه بالا از ربع آخر قرن نوزدهم سرعت بیشتری پیدا کرد. 

        به هر حال میزان انرژی که  در پی توسعه ساخت این گونه سدهای بلند  باید مستهلک شود از  حد تصور خارج است . برای مثال حداکثر انرژی ترکیبی مستهلک شده در پایین دست سرریزهای اصلی(سرویس ) و کمکی سد تاربلا در پاکستان حدود 40000 مگاوات برآورد شده که در حدود 20 برابر ظرفیت برآورد شده تولیدی در این محل و یا کمی بیش از ظرفیت تولید 35 واحد نیروگاه هسته ای بزرگ می باشد . 

     

      با توجه به ارتفاع بلند این سدها وبار آبی قابل ملاحظه ی سرریزها ومجاری تخلیه آن ها،ایجادسرعتهای جریانی در حدود 30  تا 40  متربر ثانیه امری عادی شده اند . از آنجا که مسائلیاز قبیل کاویتاسیون ، فرسایش ، آب کنش ، و آشفتگی  همگی بر حسب توان های مختلفی از سرعت افزایش می یابند ،  بنابراین پتانسیل  بروز مشکلات بزرگ و عدیده نیز بیشتر مطرح می شوند . در بین انواع مستهلک کننده های انرژی، هیچ یک به تنهایی نمی تواند در برابر مسائل فوق ایمن باشد . مثال هایی در این خصوص قابل ذکر است ، از قبیل: 

     

    آبشستگی حوضچه استغراق سرریز اصلی سد تابلار در پاکستان  

     

    خرابی حوضچه های آرامش تونل های 3و4 سد تابالار  

     

    خرابی بلوک های پای تند آب در سد پیت در امریکا  

     

    خرابی سیستم پرتاب کننده جامی سرریز سد کارون – I (شهید عباسپور )  

     

    سیستم های استهلاک انرژی در پایین دست سازه های سرریز و مجاری تخلیه کننده جریان در سدهای بلند بسته به نوع طرح متنوع است . ذیلاً به چند نمونه از تقسیم بندی های انجام شده در این خصوص که  از مراجع مختلف اخذ شده است اشاره می شود : 

     

        1-3-3-روش های استهلاک انرژی متمرکز جریان آب 

     

        مکانیزم های استهلاک انرژی هیدرولیکی جریان، مثلا در یک حوضچه آرامش متنوع است ولی می توان آنها را به عناوین زیر تقسیم بندی نمود : 

        (الف)-  ایجاد گرادیان سرعت بالا به وسیله  ایجاد موانع  در برابر جریان ، از قبیل : انبساطناگهانی ، گلوگاه ، آستانه ابتدایی یا انتهایی ،  بلوک های پای تند آب ،  بلوک های میانی و تیرچههای آرام کننده ، ایجاد گردابه ، ایجاد سطوح زبر و دندانه ای و سیستم های ورود هوا . 

        (ب)- انبساط جریان به کمک ایجاد سطوح مشترک مغشوش بین آب و هوای اطراف آن از طریق ایجاد جت های آزاد  . 

        تقسیم بندی فوق بر مبنای رایج ترین سیستم های استهلاک انرژی صورت گرفته ودربردارنده هر دو سیستم تحت فشار و نیز مجاری رو باز می باشد . 

        از نظر شرایط انتقالی ، تقسیم بندی زیر قابل بیان است : 

    انتقال از سیستم تحت فشار به سیستم تحت فشار .

    انتقال از سیستم تحت فشار به سیستم مجرای باز .

    انتقال از سیستم مجرای باز به سیستم تحت فشار .

    انتقال از سیستم مجرای باز به سیستم مجرای باز .

     تقسیم بندی دیگر بر مبنای وقوع جت آب و هیدرولیک آن می تواند انجام شود . 

    بدیهی است که هر نوع جریان مغشوش  ورودی به یک سیستم استهلاک انرژی را می توان به صورت یک جت فرض کرد که مومنتوم آن طی یک فرآیند اختلاط از بین می رود . پس بر حسب اقسام رایج جت : جت آزاد ، جت نسبتاٌ آزاد ، جت دیواره ای ، جت تقسیم شده ، جت دوار و بر حسب محیطی که جت به آن داخل می شود ( محیط آب و محیط هوا ) ، می توان تقسیم بندی های دیگری هم قائل شد . 

    1-3-4- استهلاک انرژی به کمک پخش جت : 

    غالباً ورود هوا در شرایط معمولی منجر به استهلاک انرژی خیلی زیادی نمی شود. اما درصورتی که ورود هوا به حدی افزایش یابد که جریان آب به صورت ابری (پودری) از قطرات آبدر هوا در آید در این شرایط استهلاک انرژی کاملاً قابل ملاحظه خواهد بود . 

    این قطرات در صورتی که کوچک بوده و با سرعت زیادی نسبت به هوای اطراف در حرکت باشند،به شدت تحت تاثیر مقاومت هوا قرار خواهند گرفت .  

    در سدها سرریزهای نوع آزاد و پرش اسکی به عنوان تولید کننده پودر قطرات آب در هوا عمل می کنند اما موفقیت آن ها در استهلاک انرژی نسبی است زیرا تیغه جت خروجی غالباً ضخیم بوده و به خوبی پخش نمی شود . ضمن آن که دارای یک هسته متراکم مجازی آب می باشد .

    در این صورت توصیه می شود که برای افزایش میزان پخش جت از دندانه های پخش کننده روی تاج سد و یا قاشقک ( جام ) در پای سرریز  استفاده شود . 

     

    1-3-5- انواع  سیستم های استهلاک انرژی از دیدگاه استاندارد اداره مهندسی ارتش امریکا  : 

     

    غالباً سه نوع اصلی از مستهلک کننده های انرژی مورد استفاده قرار می گیرند : 

    حوضچه های  آرامش یا حوضچه های پرش هیدرولیکی  

    پرتاب کننده جامی با سطح استوانه ای از نوع غلتکی، ( در مواقعی که سطح پایاب بالا در دسترس باشد ) .

    . پرتاب کننده جامی: که استفاده از آن روز به روز در حال توسعه است.این سیستم ، جت آب را در فاصله قابل ملاحظه ای پایین دست پرتاب می کند ،ب نابراین از بروز آبشستگی بستر رودخانه در  نزدیکی پنجه پایین دست سد و سازه انتهایی سرریز یا تخلیه کننده ممانعت می کند. غالباً این سیستم را به خصوص در اروپا پرش اسکی می نامند . شرح کامل این سیستم در فصل بعد ارائه می شود .

    1-3-6-تقسیم بندی انواع مستهلک کننده های انرژی از دیدگاه گریشین : 

     

    مرجع 6 ، تقسیم بندی انواع مستهلک کننده های انرژی را به صورت زیر بیان می کند :  

    الف- جریان خروجی در کف  

    وقتی جت آب در خروجی از سرریز یا تخلیه کننده روی کف بستر تخلیه شود جت ممکن است لزوماً مستغرق نباشد و یا مستغرق باشد.در صورتی که از جام نیز استفاده شود امکان وقوع غلطاب هایی هم در زیر جت وجود دارد . (شکل های  aو b و c از شکل 1-1)  ب -  جریان سطحی 

    در این نوع  جریان جت وارد حجم زیادی از آب شده و پرش هیدرولیکی به وجود نمی آورد و فقط بسته به انرژی آن موجب اغتشاش در سطح و یا داخل آب می گردد . (شکلهای d و e و  fوg  از شکل 1-1) 

    جریان با جت پرتابی   

    که در آن جت در فاصله ای دورتر از جام، سازه پرش اسکی یا روزنه پرتاب می شود .(شکل h از شکل 1- 1) 

    جریان با جت ریزش آزاد 

    تفاوت این حالت با حالت قبل این است که جت حالت پرتابی نداشته و بیشتر حالت سقوط آزاد دارد .(شکل های  iوj از شکل 1- 1)  

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     

    ABSTRACT

        

      In recent years with growing the rate of contruction of high head dams ,hydraulic engineers are interested to design a more safe and economic energy dissipater at ter minal structures of dam outlets.when topographic and geologic conditions permit ,using flip buckets is one of  the  most safe and even the  most economic  alternatives for energy   dissipasion with other  usual dissipators

       The prediction of undemanding by water which is resulting from hydraulics structures is one of the important issues in science of hydraulics, Several studies have been conducted in this respect but due to complexity of this issue caused by simultaneous e1Iect of water and sediment, there are many fields for study' in this case, 

    Surveying of different parameters such 'as water fall height discharge, depth of downstream, and their effect on maximum dinmensions of cavity of undermining by water, is subject of this research. 

    According to results achieved: 

    The maximum of depth, width and length of cavil  of undermining by water and other  parameters will increase upon increasing the discharge. 

          Length, width and depth of cavity of undermining by water and other                                   parameters will decrease upon   increasing the depth of downstream.

    The  maximum of depth, length and width of cavity is measured for analysis of dimensions of cavity or undermining by water and other parameters and finally a relation according dimension analysis is submitted for calculation of the maximum dimension of cavity of 

     undermining by water. 

    Key words: fall  jet, cavity of undermining by water fall  height, depth of downstream, angle of repose, discharge and dimensions analysis  

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                                شماره صفحه

                                                                                                            

    چکیده.........................................................................................................................................................................1   مقدمه..........................................................................................................................................................................2   

    فصل اول : تعریف مسئله مورد بررسی و هدف از انجام پایان نامه                                 

    تعریف آبشستگی..........................................................................................................................................4   

    مراحل مختلف آبشستگی...........................................................................................................................4  

    1- 3-  سرریز های جامی شکل..............................................................................................................................5 

    1- 3- 1- اهمیت پرتاب کننده های جامی در استهلاک انرژی درسدهای بلند. .......................................6 

    1- 3- 2-روش های استهلاک انرژی در سدهای بلند.......................................................................................6 

    1- 3- 3- روش های استهلاک انرژی متمرکز جریان آب................................................................................7 

    1- 3- 4- استهلاک انرژی به کمک پخش جت.................................................................................................8 

    1- 3- 5- انواع  سیستم های استهلاک انرژی ازدیدگاه استاندارداداره مهندسی ارتش............................9 

    1- 3- 6- تقسیم بندی انواع مستهلک کننده های انرژی از دیدگاه گریشین..........................................10 

    1- 3- 7- تقسیم بندی اداره عمران و آبادانی ایالات متحده........................................................................11 

    1-3-8- تقسیم بندی مستهلک کننده های انرژی از دیدگاه میسون....................................................12

    1- 3- 9- محدودیت استهلاک انرژی.................................................................................................................13 

    1- 3- 10-  جمع بندی. .......................................................................................................................................15  

    1- 3- 11- مشخصه های پرتاب کننده جامی و جت خروجی از آن...........................................................16 

    1- 3- 11- 1- مقدمه.............................................................................................................................................16 

    1- 3- 11- 2- پرتاب کننده ی جامی................................................................................................................16 

    1- 3- 11- 3- جام یا قاشقک پرش اسکی........................................................................................................18 

    1- 3- 11- 4- انواع جام........................................................................................................................................18 

    1- 3- 11- 5- هندسه و خصوصیات هیدرولیکی جام....................................................................................21 

    1- 3- 11- 6- ارتفاع قرار گیری جام پرتابی نسبت به سد............................................................................21 

    1- 3- 11- 7- شعاع جام......................................................................................................................................22 

    1- 3- 11- 8- چند نکته دیگر در طراحی جام ..............................................................................................24 

    1- 4- فرسایش پایین دست سرریز های جامی شکل.....................................................................................25 

    1- 5-  هدف از انجام پایان نامه...........................................................................................................................27 

                                                                                                           

    فصل دوم : مروری بر مطالعات قبلی                                                                                

    ° 2- 1-  مقدمه. ..................................................................................................................................................29  

    ° 2- 2-  روابط مختلف برآورد حداکثر عمق آبشستگی .............................................................................30  

    فصل سوم : تحلیل ابعادی                                                                                                  

    3- 1-  مقدمه.. ..................................................................................................................................................47 

    3- 2-  روش تحقیق استفاده شده در پایان نامه.........................................................................................47 

     

    3- 3-  شناسایی عوامل موثر بر آبشستگی...................................................................................................47 

    4-  تحلیل ابعادی........................................................................................................................................49 

    فصل چهارم : طراحی وساخت مدل آزمایشگاهی وچگونگی انجام آزمایشات            

    1-  مقدمه. ...................................................................................................................................................54  

    4- 2-  تشریح مشخصات تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد آنها و نحوه اندازه گیری............................54 

    4- 2- 1- فلوم....................................................................................................................................................54 

    4- 2- 2- سرریز جامی شکل..........................................................................................................................55 

    4- 2- 3- روش اندازه گیری دبی...................................................................................................................58 

    4- 2- 4- دستگاه ژرفاسنج نقطه ای.............................................................................................................59 

    4- 2- 5- تنظیم ارتفاع سطح آب..................................................................................................................60 

    4- 2- 6- تعیین مدت زمان آزمایش............................................................................................................61 

    4- 2- 7- مخزن انجام آزمایشات...................................................................................................................62 

    4- 2- 8- مصالح مورد استفاده در آزمایش..................................................................................................63  

    4- 3-  شرایط هیدرولیکی جریان..................................................................................................................66 

    4- 4-  انجام آزمایشات.....................................................................................................................................66 

    4- 4- 1- مقدمه................................................................................................................................................66 

    4- 4- 2- تشریح آزمایشات.............................................................................................................................66 

    4- 5- 1- قطرهای مشخصه بستر..................................................................................................................69 

    4- 5- 2- پایاب..................................................................................................................................................69 

    4- 5- 3- دبی ...................................................................................................................................................69 

    4- 5- 4- زمان...................................................................................................................................................69 

    ز

                                                                                                           

    4- 5- 5- خروجی آزمایش ( ابعاد حفره آبشستگی ) ..............................................................................69 

    6- پارامترهای اندازه گیری شده و محدوده داده های برداشت شده..............................................71  فصل پنجم : تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشات

    1-  مقدمه. ...................................................................................................................................................75 

    5- 2-  روش های تجزیه و تحلیل داده های آزمایشگاهی. .....................................................................75 

    5- 3-  بررسی تغییرات پروفیل طولی حفره آبشستگی. ..........................................................................76 

    5- 3- 1- حالت نرمال. ....................................................................................................................................76 

    5- 3- 2- در حالت دندانه دار. ......................................................................................................................78 

    5- 4-  بررسی تغییرات حداکثر عمق آبشستگی.......................................................................................81 

    5- 4- 1- مقایسه نتایج مطالعات اخیر، با استفاده ی روابط ارائه شده توسط امانیان.......................86 

    5-  بررسی تغییرات حداکثر عرض حفره آبشستگی  ................................................................87  

    بررسی تغییرات عرض برآمدگی رسوبات ته نشین شده در پایین دست حفره در ......92

    بر رسی تغییرات فاصله نقطه ای که در آن حداکثر عمق آبشستگی رخ داده است تا نقطه

    شروع  پدیده آبشستگی .............................................................................................................96 

    بررسی تغییرات فاصله میان نقطه ای که در آن حداکثر عمق آبشستگی اتفاق می افتدونقطه ای که درآن حداکثرارتفاع برآمدگی آبشستگی رخ می دهد            ....................... 101

        5- 9-  تغییرات فاصله نقطه ابتدایی و نقطه انتهایی پدیده آبشستگی                 ...................106 

    10-  تجزیه و تحلیل آماری داده های آزمایشگاهی ........................................................................110 

       5-10-1-در حالت نرمال ...........................................................................................................................110 

    5- 10- 2-  در حالت دندانه دار روابط به شرح زیر می باشد  .............................................................117 

    11-  تحلیل نتایج آزمایشگاهی ............................................................................................................122 فصل ششم :نتیجه گیری وپیشنهاد مطالعات آتی 

    1- نتایج حاصل از مطالعات حاضر.......................................................................................................124 

    6- 2- ارائه پیشنهاد برای مطالعات آتی....................................................................................................127  منابع...................................................................................................................................................................128 منابع فارسی.........................................................................................................................................................129                                                                                                    

    منابع لاتین..........................................................................................................................................................130 

    چکیده انگلیسی  

     

    منبع:

     

    1-تاج کریمی درنا"تحلیل آبشستگی بستر ناشی از جت های ریزشی و کاربرد شبکه عصبی مصنوعی در آن"پایان نامه کارشناسی ارشد"دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده فنی و مهندسی 1377 

    2-آذر فرادنبه اردشیر "اثر دانه بندی مصالح بر میزان آبشستگی پایین دست سرریز های ریزشی آزاد" پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده فنی و مهندسی 1377. 

    3-شفاعی بجستان ،محمود"هیدرولیک رسوب"،انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز،1373 

    4-محبوبی ابراهیم " اثر قطر مصالح بر میزان آبشستگی ناشی از جتهای ریزشی آزاد"پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علم و صنعت ، دانشکده عمران ، 1375 

    5-نجفی جواد"آبشستگی پایین دست کالورت لوله ای"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده عمران 1375 

    6-ابریشمی جلیل "هیدرولیک کانال های باز"،انتشارات دانشگاه امام رضاعلیه السلام،1380 

    7-امانیان و ذراتی " پیش بینی آبشستگی در اثر جت های ریزشی آزاد"چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران ، 1376

    8-مهدوی زاده "بررسی زمانی آبشستگی پایین دست جت ریزشی با استفاده از مدلسازی فیزیکی"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ،دانشکده تحصیلات تکمیلی،1386

    1-Abida,H.,Townsend,R.D.”Local scour downstream of box-culvert outlets”journal of irrigation and Drainage Engineering

    Vol.117,No.3,PP.425-440,1991.

    2-Abt S.R.Kolberdanz R.L. and Mendoza C.”Unified culvert scour determination”Journal of Hydraulice Engineering , ASCE , Vol.113,No.10,PP.1363-1367,1984.

    3-Abt,S.R., Ruff,J.F.,Dohering F.K.,and Donnell, C.A.”Influence of culvert shape on outlet scour.”Journal of Hydraulic Engineering, ASCE , Vol.113,No.3,PP.393-400,1987

    4-Breusers,H.N.C.and Raudkivi,A.J,”Scouring.Hydraulic structures design manual, volume2.” BalkemaTRotterdam,1991

    5-Rajaratnam. N , Masurek, K.A.,” Erosion of a polystyrene bed by obliquely impinging circular turbulent air jets”Journal of Hydraulic

    Research , Vol.40,No.6,PP.709-716,2002 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, رساله در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی آزمایشگاهی برخی از پارامترهای هندسی هیدرولیکی بر روی حفره آبشستگی پایین دست پرتاب کننده های جامی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت