پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای

تعداد صفحات: 153 فرمت فایل: word کد فایل: 2103
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای

     پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.Sc” 

     مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی   

    چکیده: 

    در حین سیلاب های بزرگ رسوبات درشت دانه رودخانه ها که در مواقع عادی امکان حمل آنهاوجود ندارد حرکت بسمت پایین دست را آغاز می کنند . یکی از عوامل مهم این حرکت بالا بودن آبدهیرودخانه ها و سرعت جریان آنها است ، بنابراین با اندازه گیری قطر رسوبات بجای مانده در رودخانه هامیتوان حداکثر دبی رخ داده در طی سیلاب های بزرگ را تخمین زد.  

    هدف از این تحقیق ارائه روشی مناسب برای برآورد دبی جریان در طی سیلاب های گذشته با استفاده از شرایط جابجایی ذرات بسیار درشت بستر رودخانه ها در طی وقوع سیلاب از روش های هیدرولیکی است. برای انجام این تحقیق روش های مختلف تجربی و تئوری برای تعیین آستانه سرعت جریان مورد نیاز برای جابجا کردن رسوبات درشت دانه برسی شده است سپس از روش های مختلف هیدرولیکی عمق جریان برآورد میشود و از حاصلضرب این دو دبی پیک سیلاب حرکت دهنده تخته سنگ های بسیار درشت محاسبه میشود. این بررسی در ایستگاه هیدرومتری سولقان انجام گردیده است. باتوجه به قطر متوسط بزرگترین تخته سنگ های موجود رودخانه، آستانه دبی جریان در حین سیلاب های جابجا کننده آنها محاسبه گردیده و محدوده آن نیز برای روش های مختلف محاسبه شده است. 

    مقدمه:   

    یکی از مهمترین معیارهای طراحی سازههای هیدرولیکی سدها نظیر سرریزها، تعیین دبی طراحیآنها است . دبی طراحی با استفاده از محاسبات هیدرولوژیکی بدست می آید. یکی از روشهای کنترل دبیحداکثر رودخانه ها که تاکنون در آنها رخ داده است استفاده از روشهای حمل مواد بستر رودخانه هامیباشد. در واقع با استفاده از قطر و یا وزن حداکثر مواد رسوبی رودخانه ها و همچنین مشخصاتهندسی مقطع رودخانه میتوان به دبی رودخانه در هنگام حمل آن مواد پی برد و به عنوان معیاری برایکنترل حداکثر سیل محتمل[1] از آن استفاده نمود. 

    حداکثر سیلاب محتمل ، بزرگترین سیلابی را گویند که احتمال رخداد آن در یک رودخانه وجوددارد. از روشهای هیدرولوژیکی و تحلیل فراوانی وقایع میتوان مقدار آنرا محاسبه کرد. ولی همواره اینسوال وجود دارد که آیا این مقدار سیلاب محاسبه شده کوچکتر از واقعیت نمی باشد؟ 

    برای پاسخگویی به این سوال میتوان از روشهای هیدرولیکی در حرکت رسوبات بهره گرفت. قطرذرات بستر یا مورفولوژی کف رودخانه ، توان جریان و یا توان ویژه بحرانی که خود به عواملی نظیر دبیعبوری، شیب سطح آب ، تنش برشی و سطح مقطع رودخانه وابسته بوده و در این تحقیق از آنها بهرهگرفته خواهد شد.

     فصل اول

     

      کلیات

    1-1) طرح مسئله 

    جریانی با ارتفاع یا تراز نسبتا بالای رودخانه که بالاتر از حد معمول باشد و نتیجه آن هجوم آب به اراضی پست و غرقاب شدن آن ها میباشد سیلاب نام دارد، عوامل متعددی باعث افزایش دبی رودخانه میگردد که میتوان به بارش در مناطق بالادست اشاره کرد ، این بارش ها به همراه عوامل مورفولوژی رودخانه ( شکل و ساختمان رودخانه ) نظیر شیب تند رودخانه باعث ایجاد سیلاب های شدید میشود. 

    به کمک مورفولوژی رودخانه ای میتوان اطلاعاتی از شکل هندسی آبراهه ، شکل بستر و پروفیل طولی رودخانه بدست آورد ، مورفولوژی یک رودخانه تحت تاثیر عوامل متفاوتی مثل سرعت جریان و فرسایش و نحوه رسوب گذاری قرار دارد. 

    یکی از مشکلاتی که در تعیین دبی طراحی سازه های هیدرولیکی بوجود می آید قابلیت اطمینان این دبی است.  اگر بتوان با روشی نظیر روش حمل رسوبات درشت دانه بستر میزان دبی که جابجا کننده این ذرات است را بدست آورد میتوان این دبی برآورد شده را با دبی طراحی مقایسه و ارزیابی کرد.در این تحقیق روابط بیان شده برای رودخانه های سیلابی با شیب تند و بستر سنگی  صادق است. 

    رسوبات از لحاظ شکل به صورت بیضوی سه محوری هستند و از لحاظ اندازه به 6 دسته تقسیم میشوند ( جدول 3- 2) که در این تحقیق ما رسوبات درشت دانه ( بزرگتر از 10 میلیمتر ) را برسی میکنیم که شامل موارد زیر هستند.  

    الف ) تخته سنگ ها1 ، که دارای قطر متوسط بزرگتر از 256 میلیمتر هستند. 

    قلوه سنگ ها2 ، که دارای قطر متوسط بین 64 تا  256 میلیمتر هستند. 

    سنگریزه ها3 ، که دارای قطر متوسط بین 4 تا 64 میلیمتر هستند.

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    در حالت کلی سیلاب های بزرگ قادر به جابجایی تخته سنگ های بزرگ میباشند به بیان دیگر با توجه به بزرگترین تخته سنگ های موجود میتوان سیلابی که جدا کننده و جابجا کننده رسوبات بستر است را ارزیابی کنیم. 

    مشکلاتی که در برآورد این سیلاب وجود دارد عبارتند از 

    برداشت و تشخیص تخته سنگ های جابجا شده توسط سیلاب ، زیرا ممکن است بزرگترین تخته سنگ هایی که در حوضه مشاهده میشود توسط سیلاب جابجا نشده و یا بالعکس جریان سیلاب قادر به جابجایی تخته سنگ هایی بزرگتر از آنچه در دسترس جریان قرار دارد باشد.

    مشکل دیگر تعیین پارامترهای روابط است ، به عنوان مثال تعیین ضریب زبری مانینگ و یا تنش برشی بی بعد در تعیین عمق و یا ضریب دراگ و ضریب بالابرنده و ... در تعیین سرعت جریان است.  

    1-2) هدف از انجام تحقیق  

    هدف کلی این پایانامه بازسازی پالئوهیدرولوژیک بزرگترین دبی پیک سیلاب رودخانه با توجه بهمواد رسوبی بستر آن است. 

    پالئوهیدرولوژی مطالعه شواهد دبی لحظه ای آب و رسوب رودخانه برای زمان های قبل از برداشتسیستماتیک آمار مربوطه است.این بازسازی با استفاده از منابع مختلف اطلاعاتی هواشناسی و هیدرولوژینظیر روش های رادیومتری –رسوبات دریایی - برسی حلقه های رشد-آنالیز شیمیایی رسوبات-برسی گردهگل-مطالعات باستان شناسی –روش های چینه شناسی-سیمای یخچالی - ثبت وقایع تاریخی-اطلاعاتروزانه هواشناسی -درجه حرارت -بارندگی-مقاطع و شاخص های رودخانه ای انجام میگیرد . این اطلاعاتاطمینان در آنالیز فرکانس را در سیلاب های بزرگ و یا خشکسالی های شدید بالا می برد. 

    استفاده از تکنیک پالئوهیدرولوژی یک روش برای ارزیابی اثرات هیدرولوژی در یک دوره کوتاهمدت آمارهای سیتماتیک و یا تاریخی است. پالئوهیدرولوژی رودخانه ای به تعیین اندازه فرکانس هر یکاز سیلاب های دیرینه ای مربوط میشود. 

     در این تحقیق برای برآورد دبی حداکثر لحظه ای سیلاب روش مورفولوژی و هیدرولیک موردبرسی قرار میگیرد. 

    روش مورفولوژی شامل برسی تخته سنگ های بستر رودخانه با خصوصیات مقاطع رودخانه( طول و عمق ) است. 

    روش هیدرولیک شامل برسی اثرات غیرمستقیم سطوح مرتبط با سیلاب ها و خصوصیات مقاطععرضی رودخانه است.بنابراین ، روش هیدرولیکی با استفاده از نشانه های سطوح دیرینه1  و رسوبات   برجای گذاشته در سواحل رودخانه یا دیگر نشانه های حداکثر سطوح دیرینه که منطبق با ارتفاع سیلابهاست امکان پذیر میشود.  

    هدف بازسازی دبی پیک سیلاب با استفاده از سایز تخته سنگ های موجود است.راه های مختلفیبرای بازسازی سرعت متوسط سیلاب های ماکزیمم با استفاده از سایز تخته سنگ  های منتقل شده باسیلاب وجود دارد. در اینجا با استفاده از روابط تئوری و تجربی هیدرولیکی معادلات استخراج شده ،میانگین ساده حسابی از روابط تئوری و تجربی برای برآورد سرعت متوسط سیل با استفاده از سایز وشکل تخته سنگ ها استفاده شده است. عمق متوسط به عنوان متوسط حسابی از مقادیر محاسبه شدهتوسط رابطه مختلف برآورد می شود . 

    سپس برای برآورد مینیمم جریان دیرینه که قادر به انتقال تخته سنگ ها در جریان که در گذشتهسبب ته نشین آنها شده اند استفاده می شوند. 

    در بسیاری از حالات،تعیین اینکه آیا سنگ حرکت کرده ساده نیست.به علاوه اندازه گیری هایمیدانی جریان های رودخانه ای تحت شرایط جابجایی ذرات درشت بسیار نادر است،این جریان ها معمولاًبدون شاخص اندازه گیری هستند و نیازمند اندازه گیری های غیر مستقیم بعد از سیلاب هستند،با اینحال داده های میدانی گزارش شده،در نوشته جات اساس برآورد مقدار جریان رودخانه ها که برایجابجایی ذرات درشت لازم است فراهم می کند. 

    اکثر کارها روی انتقال ذرات درشت دانه روی جریان بحرانی و یا آستانه حرکت جریان متمرکزهستند و معمولاً به عنوان کمترین جریان که ذرات را به حرکت در می آید تعریف می شود(انتقال اولیه ). 

    به علاوه نوسانات لحظه ای جریان در نزدیکی ذرات،در مقابل مقادیر متوسط جریان در مقطععرضی،بسیار مهم و تعیین کننده در راه افتادن ذرات است [2]. 

     بنابراین جریان آستانه حرکت کلی و واحدی برای ذرات وارد شده وجود ندارد. 

    روشی که در اینجا تشریح میشود در حقیقیت توسعه یافته کارهای قبلی است که سرعت متوسط وعمق سیلاب  دیرینه  را  از سایز بزرگترین تخته سنگ های استخراج شده از دشت سیلابی اطراف حوضهبرآورد میکند . در اینجا معادلات و گرافها برای تخته سنگ های ته نشین شده برای برآورد مقادیر واحدی ازسرعت تاریخچه سیلاب و عمق توسعه داده شده است. هنگامی که این مقادیر با مقاطع عرضی دهانه هایرودخانه ها در نزدیکی تخته سنگ  های ته نشین شده ترکیب می شوند یک مقدار مجزا برای دبی سیلابدیرینه[1] محاسبه می شود.  

    این مقدار دبی سپس با دبی برآورد شده بوسیله متدهای معمول هیدرولیکی (نظیر متد اسلپ - اریا[2]) برسی و مقایسه شده است. 

     

    1-3)روش کار و تحقیق

    برای بدست آوردن دبی سیلاب که در بندهای بالا اشاره شد باید سرعت متوسط و عمق متوسطسیلاب را محاسبه کنیم. سرعت متوسط سیلاب ، متوسط سرعت حرکت دهنده بزرگترین ذرات بستررودخانه است که از دو روش تجربی و تئوریک بدست می آید و سازگاری مناسبی باهم دارند.عمقمتوسط سیلاب نیز از روش های مختلف محاسبه میشود و از ضرب این دو عامل به دبی در واحد عرضکانال میرسیم و اگر علاقه مند به بدست آوردن دبی سیلاب هستیم میتوان دبی در واحد عرض را درعرض مقطع رودخانه ضرب کنیم. 

    در بدست آوردن سرعت متوسط سیلاب معیار های مختلف آستانه حرکت برسی میشود و در روشهای تئوریک تعادل نیروها و لنگر ها برسی شده و سرعت بحرانی جریان سیال در آستانه حرکت رسوباتدرشت دانه بدست می آید. در روش های تجربی با استفاده از داده های میدانی که از مطالعات گستردهبدست آمده اند ملاک ارزیابی است و در نهایت فرمول های توانی که سرعت متوسط جریان سیال را کهتابعی از قطر بزرگترین ذرات جابجا شده است می دهد. هر دو روش تجربی و تئوری سازگاری بسیارخوبی با هم دارند. 

    روابط استخراج شده برای برآورد مینیمم جریان دیرینه که قادر به انتقال تخته سنگ ها دررودخانه است استفاده میشود.این جریان ها با مقادیر بدست آمده از روش های هیدرولیکی دیگر و مقادیرماکزیمم سیلاب محتمل مقایسه شده و دقت آنها بدست آمده است. 

    فصل دوم

     سوابق مطالعاتی

    2-1) تحقیقات تاریخچه سیلابهای گذشته  

    شاید اولین تلاشها برای بازسازی پالئوهیدرولیک شامل برآورد عمق و سرعت طوفان و سیل دراوایل قرن 18 بوسیله ی زمین شناسان باشد. ونباچ1 در سال 1811 سیلاب طوفانی که دارای سرعت169 تا5931 متر بر ثانیه بود را از اختلاف ارتفاع تخته سنگ های ته نشین شده در کوههای جورا2 در سوئیس را محاسبه کرد [2]. 

    تلاش های مختلفی برای تعیین سایز و مشخصات سیلابهای دوران چهارم زمین شناسی با استفادهاز فرمولهای هیدرولیکی انجام شده است. یکی از اولین آنها توسط برتز٣ در سال 1925 انجام شد. که ویدبی سیلاب اسپکین٤ در والاگپ واشنگتن را برآورد کرد. و از برآوردهای زمین شناسی عمق و ازفرمولهای شزی ( v = c RS )استفاده کرد . برتز مقدارc  را برا ی نمایش ماکزیمم مقاومت ناشی ازنامنظمی های جداره ها و از جریان های گردابی تولید شده بوسیله مسیر چرخشی در دره بود[ 2].

    همچنین     پاردی٥  در سال1942 دبی سیلاب اسپکین را با به کار گیری معادلات مانینگ و شزیبرآورد  کرد. ولی مطالعات پالئوهیدرولوژی صحیح تر و گسترده تر توسط بیکر٦ در سال 1973روی اینسیلاب قابل توجه انجام گرفت. این مطالعات در مورد سیلابهای دیرینه و تکنیک های مورد استفاده درجدول 2-1 خلاصه شده است.  

    در بعضی از تحقیقات در مورد سیلابهای دیرینه از سایز ذرات به عنوان متغیر مستقل برایمحاسبه سرعت متوسط و عمق استفاده شده است. معمولاً فرض می شود که بزرگترین ذرات موجود درذرات ته نشین شده در یک سیلاب نمایش دهنده ی ماکزیمم توانایی جریان در حین سیلاب است. با اینوجود ممکن است در حین سیلاب تخته سنگ های بزرگتر که جریان توانایی حرکت دادن آنها را دارد در دسترس نباشد، و یا عامل ته نشینی تخته سنگ ها سیلاب نباشد و دلایلی نظیر رفتینگ7 ، مسموومنت8  و یا فرسایش کناره های کانال باشد. با این حال کامبین9 و لی ابلین10 در سال 1956 با مقداربالای تئوری نشان دادند که اکثر ذرات بزرگ غیرعادی در ذرات ته نشین شده عضو نرمال ذرات تجمعیافته در چنین جریان هایی هستند. سایز ذرات مورد استفاده در محاسبات معمولاً میانگین سایز مقدارکمی از بزرگترین سنگ های جابجا شده و یا درصد بالایی از منحنی تجمعی از سایزهای ذرات است(درصد ریزتر) نظیر d90 و یا d95.

    همچنین کاستا [3] در سال 1983 تعداد نه حوضه در منطقه" کلرادو " با کانالهای با بستر سنگی باشیب تند برای تست صحت بازسازی هیدرولوژیک سیلهای ناگهانی بزرگ با استفاده از تخته سنگ هایته نشین شده را برسی کرد. نه حوضه آبریز شامل هشت حوضه کوچک بدون درجه اندازه گیری بود که دارای سایز از 6/1 تا 29 کیلومتر مربع بود. رودخانه بزرگ تامسون در دهانه تنگه(دره) تامسون 790 کیلومتر مربع را زهکشی میکند. بین سالهای 1923 و 1976 همه نه حوضه دارای حداقل یک سیلناگهانی فاجعه آمیز بوده اند که مقدار هر کدام بوسیله متد مرسوم "اسلپ-اریا"  برآورد شده است.  

    در هر حوضه آبریز تخته سنگ  های ته نشین شده در طول حداقل دو مقطع از دره اندازه گیریشد. میانگین ساده حسابی از دو رابطه تئوری و دو رابطه تجربی برای برآورد سرعت متوسط سیل بااستفاده از سایز و شکل تخته سنگ ها استفاده شده است. عمق متوسط به عنوان متوسط حسابی از چهار مقدار محاسبه شده توسط رابطه مانینگ برآورد می شود که عبارتندا ز معادله رگرسیون برای سایز تختهسنگ ها و توان واحد جریان، رابطه ی نرمی نسبی و رابطه ای که توسط شیلدز بیان شد. عرض سیلاختصاصی برای عمق متوسط برآورد شده بوسیله تکرار و با استفاده از سطح مقطع های دره بدست آمد[2]. 

    ویلیامز[4] در سال 1983 برای تعیین مینیمم توان واحد جریان ،تنش برشی بستر و سرعت متوسطجریان که توانایی جابجا کردن  قلوه سنگ ها و تخته   سنگها را که در کف رودخانه دارند را اثبات میکند.معادلات استخراج شده سپس برای برآورد مینیمم جریان دیرینه در سوئد که قادر به انتقال تختهسنگها در دو جریان که در گذشته سبب ته نشین آنها شده اند استفاده می شوند،جریان برآورد شده بامتدهای معمول هیدرولیکی مقایسه شده،همچنین جریان لبریز برای یکی از دو جریان دیرینه با استفادهاز معادلات مختلف هیدرولیکی برآورد شد[3]. 

     

    ABSTRACT

     

       During large flash floods, coarse sediments in rivers start moving downstream. This is not used to happen in normal and everyday situations. One of the most important reasons of the event is great amount of discharge and high water velocity of rivers. Therefore by measuring the size of sediments left in rivers, the velocity can be evaluated. The main purpose of the research is to introduce appropriate method to evaluate the flow discharge throughout previous floods.

     This goal is accomplished by the application of hydraulic methods and consideration of displacement of coarse sediments in rivers. Different empirical and theoretical methods have been carried out to determine the velocity at threshold conditions for initial coarse sediments motion. Flow depth have been evaluated with different methods afterwards and thus flow discharge for coarse sediments motion would be the product of the flow depth and the velocity at threshold. Data required for the research is acquired from Souleqan hydrometric station. Considering the average size of the largest boulders in basin, discharge at threshold conditions during flash floods and its range for different methods have been calculated.

  • فهرست و منابع پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای

    فهرست:

                                                                                              

      ١

    چکیده

     2

    مقدمه

      

      

     

    فصل اول : کلیات

     4

    °      1-1) طرح مسئله

     5

    °      1-2)هدف از انجام تحقیق

     7

    °      1-3)روش کار و تحقیق

    فصل دوم : 

     9

    °      2-1) تحقیقات تاریخچه سیلابهای گذشته

     11

              2-2) تعیین آستانه حرکت 

     11

              2-2-1) تعریف آستانه حرکت

     12

              2-2-2) مطالعات گذشته در مورد آستانه حرکت

     15

             2-2-3 )  روش های مختلف تعیین آستانه حرکت

     15

             2-2-3 -1) روش دبی واحد بحرانی qc

     15

             2-2-3 -2) روش تنش برشی

     18

             2-2-3 -3) روش سرعت

     19

             2-2-3 -4) توان جریان

     20

             2-2-3 -5 ) ارتباط دبی و طول انتقال رسوبات 

     22

              2-3) خلاصه ای از مطالعات لنزی  و همکارانش در مورد آستانه حرکت رسوبات

     29

              2-4 ) خلاصه ای از مطالعات لنزی  در مورد طول انتقال ذرات حین

    سیلاب

              2-5 ) خلاصه ای از مطالعات پتیت و همکارانش در سال 2005 روی توان

    واحد جریان                                                                                                                                   33                                                                                      

    فصل سوم : 

     

             خصوصیات فیزیکی آب و رسوب

     37

             3-1- خصوصیات آب

     38

             3-2- خصوصیات ذرات رسوب

     41

             بازسازی دبی پیک با استفاده از روش پالئوهیدرولوژی

     42

            3-3- بازسازی دبی پیک با استفاده از شواهد

     42

             3-3 -1- برسی نشانه های سطوح دیرینه 

     42

             3-3-2-محاسبه دبی با استفاده از شواهد سطوح دیرینه

     43

             3-3-3-  نمونه ای از بازسازی دبی پیک در انگلستان

     48

              3-4- بااستفاده از سایز تخته سنگ های ته نشین شده

     48

              3-4-1- بازسازی سرعت

     48

              3-4-1- 1- روش های تئوری

     59

              3-4-1- 2-  روش های تجربی

     63

               3-4-2- بازسازی عمق متوسط سیلاب

     67

               3-4-3-روابط تنش برشی

     71

               3-4-4-روابط توان جریان

     73

               3-5- حوضه مورد مطالعه

     73

               3-5- 1- معرفی حوضه آبریز و رودخانه کن

     74

               3-5-2- برداشت های میدانی

     

    فصل چهارم : 

     

                4 -1- سرعت متوسط جریان

     79

               4- 1 -1- تجزیه و تحلیل روابط  مختلف سرعت متوسط جریان در آستانه حرکت ذرات 

     84

               4- 1 -2- استفاده از انحراف معیار سرعت های برآورد شده برای تعیین محدوده سرعت جریان

     87

               4- 1 -3- مقایسه روابط تجربی و تئوریک سرعت متوسط جریان با استفاده از روش تفاضل نسبی 

     88

               4- 1 -4- مقایسه روابط تجربی و تئوریک سرعت متوسط جریان برای حوضه مورد مطالعه

     90

               4-2-  تجزیه و تحلیل روابط عمق جریان

     90

               4-2-1-تجزیه و تحلیل روابط  مختلف عمق متوسط  و دبی در واحد عرض جریان در آستانه حرکت ذرات

     91

               4-2-2-تعیین پارامترهای مورد استفاده در تعیین عمق

     91

              4-2-2-1- تعیین مقدار n در روابطه مانینگ

     94

              4-2-2-2- تعیین تنش برشی بدون بعد در برآورد عمق با استفاده از پارامترشیلدز 

     97

             4-2-2-3- تعیین حدود تنش برشی در برآورد عمق با استفاده از روش تنش برشی

     100

               4-2-2-4- تعیین حدود توان واحد جریان در برآورد عمق با استفاده از روش توان واحد جریان

     102

               4-2-3-مقایسه روابط مختلف برآورد عمق جریان

     103

               4-2-4-تعیین حدود عمق متوسط

     109

             4-2-4-1-  استفاده از روش تفاضل نسبی 

       4-2-4-2-   استفاده از روش کمترین مربعات برای محاسبه بهترین                                     112

    حالت

    موارد             4-2-4-3- نتایج حاصل از برسی مطالعات موردی و حذف تعدادی از                   117

     

            4-2-4- محاسبه عمق متوسط و دبی واحد جریان در حوضه کن                                        118

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                                                 

            5-1 ) نتایج حاصل از بررسی نمودارهای سرعت جریان                                                        121

            5-2 ) نتایج حاصل از بررسی نمودارهای عمق جریان                                                            122

            مطالعه5-3 ) نتایج حاصل از بررسی مطالعه موردی و حذف تعداد موارد مورد                 122

     

            5-4 ) حساسیت                                                                                                                     123

            5-5 ) پیشنهادات                                                                                                                    124

                     

    منابع و ماخذ                                                                                                                                       

    125                                                                                                                                                                                فهرست منابع فارسی

    126                                                                                                                                                                                فهرست منابع لاتین

    چکیده انگلیسی                                                                                                                               130 

      

    منبع:

    شفاعی بجستان ، محمود، 1387،" هیدرولیک انتقال رسوب " ، دانشگاه شهید چمران (اهواز)

    [21]  رضایی مقدم ، محمد حسین و رضا اسماعیلی ،1383، برسی آثار ژئومورفولوژیکی سیلاب در حوضه رئیس کلا البرز شمالی، فصلنامه مدرس، شماره 43.

    سهیل صادق براتی ، 1387، برسی تحلیلی عوامل هیدرولیکی در میزان بار بستر رودخانه کن،پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. 

    نیکوکار مسعود و بهمن عربزاده ، 1382 ،" آمار و احتمال کاربردی" ، انتشارات آزاده  

     

    Torri  and  Poesen ,1988; Incipient motion conditions for single rock fragments in simulated rill flow, Earth Surface Processes and Landforms, VOL. 13, 225-237 

     

    Costa, J.E., 1983. Paleohydraulic reconstruction of flash-flood  peaks from boulder deposits in the Colorado Front range. Geological Society of American Bulletin 94, 986– 1004.

     

    Williams, G.P., 1983. Paleohydrological methods and some examples from Swedish fluvial environments. Geografiska Annaler 65A, 227–243.

     

    Carling, P and T. Grodek, 1994,Indirect estimation ot ungauged peak discharges in a bedrock channel with reference to design discharge criteria, Hydrological Processes, 8, 497-511.

     

     

    Bradley, W. C. and Mears, A. I. 1980: Calculations of flows needed to transport coarse fraction of Boulder Creek alluvium at Boulder, Colorado. Bull. Geol. Soc. Amer. 91 (pt. 2): 1057-1090.

     

    Yang, 1996. C.T. Yang , Sediment Transport, Theory and Practice. , McGraw-Hill, New York Corresponding.

     

    Carling. P & Tinkler. K. 1998 ,Conditions for the Entrainment of Cuboid Boulders in

    Bedrock Streams: An Historical Review of Literature with Respect to Recent Investigations, Rivers Over Rock: Fluvial Processes in Bedrock Channels Geophysical Monograph 107 Copyright 1998 by the American Geophysical Union.

     

    Stelczer, K.. 1981. Bed-load transport: Littleton, Colorado. Water Resources Publications. 295 p.

     

    Bathurst. J. C, Li, R. M., and Simons, D. B.. 1979. Hydraulics ol mountain rivers: Colorado State University Experiment Station, CER78-79JCB-RML-DBS5S. 229 p.

     

    Carling PA. 1983. Threshold of coarse sediment transport in broad and narrow natural streams. Earth Surface Processes and Landforms 8:135–138.

     

    Lenzi.M, Mao.L , Comiti.F,2006: When does bedload transport begin in steep boulder-bed Streams, Hydrol. Process. 20, 3517–3533

     

    Petit F. 1994. Dimensionless critical shear stress evaluation from flume experiments using different gravel beds. Earth Surface Processes and Landforms 19: 565–576.

     

    Church M, Hassan MA. 2002. Mobility of bed material in Harris Creek. Water Resources Research 38(11): 1237. DOI: 10.1029/2001 WR000753.

     

    Petit.F., Gob.F., Houbrechts. G., Assani. A.A.,2005; Critical specific stream power in gravel-bed rivers, Geomorphology 69 , 92– 101.

     

    Jacob, N., 2003. Les valle´es en gorges de la Ce´venne vivaraise, Montagne de sable et chaˆteau d’eau. The`se de Doctorat, Univ. Paris IV Sorbonne. 460 pp.

     

    Church M, Hassan MA. 1992. Size and distance of travel of unconstrained clasts on a streambed. Water Resources Research 28: 299–303.

     

    Lenzi MA. 2004. Displacement and transport of marked pebbles, cobbles and boulders during floods in a steep mountain stream. Hydrological Processes 18(10): 1899– 1914.

     

    Ferguson RI, Bloomer DJ, Hoey TB, Werritty A. 2002. Mobility of river tracer pebbles over different timescales. Water Resources Research 18(5).

    DOI:10.1029/2001WR000254.

     

     

    Buffington JM, Montgomery DR. 1997. A systematic analysis of eight decades of incipient motion studies, with special reference to gravel-bedded rivers. Water Resources Research 33(8): 1993–2029.

     

     

    Julien, Pierre Y., 2002, Physical properties and equations in River mechanics: Cambridge University Press 2002 ,p. 9-20.

     

    Jarrett ,R.D.,1991. Paleohydrology and its Value in Analyzing Floods and Droughts. U.S. Geological Survey Water-Supply Paper 2375, p. 105-116.

     

    Helley, E. J., 1969: Field measurement of the initiation of large bed particle motion in Blue Creek near Klamath, California. U.S. Geol. Surv. Prof. Paper 562-G, 19 p.

     

    Maynord, S. T. 1995. Corps riprap design guidance for channel protection,in Rivers, Coastal and Shoreline Protection,edited by C.R Thorne,S.R Abt, F.B.J.Baends,S.T Maynord , and K.W.Pilarczyk, pp 41-52,Wiley,Chichester.

     

    ASCE,Guidelines for design of intakes for hydroelectric plants, By American Society of Civil Engineers. Committee on Hydropower Intakes ,1995,p34

     

    Strand, R. I., 1973, Sedimentation, in Design of small dams: Washington. D.C., U.S. Bureau of Reclamation, p. 767-796.

     

    Peterka, A. J., 1958: Hydraulic design of stilling basins and energyd issipators.U .S. Bur. Recl. Engrg.M onographn o. 25, 222 p.

     

     

    Fischenich.C, Seal.R1 , 2000,Boulder Clusters, USAE Research and Development Center, Environmental Laboratory, 3909 Halls Ferry Rd., Vicksburg, MS 39180

     

    Bagnold, R. A., 1980: An empirical correlation of bedload transport rates in flumes and natural rivers. Proc. R. Soc. London A 372: 453-473.

     

    Gob, F., Petit, G., Bravard, J.-P., Ozer, A., Gob, A., 2003. Lichenometric application to historical and subrecent dynamics and sediment transport of a Corsican stream (Figarella River–France). Quaternary Science Reviews 22, 2111 –2124.

     

    Petit, F., Pauquet, A., Pissart, A., 1996. Fre´quence et importance du charriage dans des rivie`res a` charge de fond graveleuse. Ge´omorphologie 2, 3– 12.

     

    Deroanne, C., 1995. Dynamique fluviale de la HoJgne. Evaluation longitudinale des caracte´ristiques se´dimentologiques dulit et des parame`tres de mobilisation de la charge de fond. Me´moire de Licence en Sciences ge´ographiques. Univ. Lie`ge. 155 pp.

     

    Perpinien, G., 1998. Dynamique fluviale de la Mehaigne: morpheme ´trie, transports en solution et suspension, mobilisation de la charge de fond. Me´moire de Licence en Sciences Ge´ographiques. Univ. Lie`ge. 128 pp.

     

    Gob, F., Houbrechts, G., Hiver, J.-M., Petit, F., 2005. River dredging, channel dynamics and bedload transport in an incised meandering river (The River Semois, Belgium). River Research and Applications.

     

     

    Cowan, W.L., 1956, Estimating hydraulic roughness coefficients:Agricultural Engineering, v. 37, no. 7, p. 473-475.

     

    Ghaffar B., Ghani A., Zakaria N., Hasan Z, Kiat C., 2004,Determination of Manning’s Flow Resistance Coefficient for Rivers in Malaysia, International Conference on Managing Rivers in the 21st Century : Issues 04-p. 104-110.

     

    Whipple, K. X ,2004, III: Flow Around Bends: Meander Evolution, 12.163 Course Notes, MIT. 

پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, رساله در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, پایان نامه در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی دبی سیلاب طراحی سازه های هیدرولیکی به کمک روابط هیدرولیکی حمل رسوبات رودخانه ای
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت