پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد

تعداد صفحات: 253 فرمت فایل: word کد فایل: 2082
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران – سازه های هیدرولیکی 

    چکیده

    در حال حاضر تعداد زیادی سکوی دریایی درنقاط مختلف نصب و در حال بهره برداری می باشد . بنابر این بالقوه درمعرض خطر بارهای حدی شدید مانند زلزله قرار دارند . لذا لازم است که این سکوها در مقابل این بارهای حدی شدید مورد تجزیه و تحلیل قرارگیرند . و در صورت عدم توانایی لازم ، با تمهیداتی از بروز آسیب جدی در آنها جلوگیری شود . اطلاعات موجود در آیین نامه ها درمورد تعیین میزان بار زلزله درحالت حدی و شدید محدود است . نظریه قابلیت اعتماد شاخه ای از تئوری عمومی احتمالات است که طی ٣٠ سال اخیر به تدریج جای خود را در علوم مهندسی باز کرده است . این نظریه دارای اصولی منطقی است که با احتساب و تجزیه و تحلیل و عدم قطعیتهایی ناشی از طبیعت آماری مسائل مهندسی به کمک روشهای ریاضی ، امکان ارزیابی ایمنی واقعی یک سیستم را فراهم می سازد . در فرآیند طراحی ، تئوری قابلیت اعتماد این اجازه را به ما می دهد که بتوانیم ملاحظات ایمنی و عملکرد سازه فراساحلی جاکت را به صورت کمی وارد تصمیمات طراحی کنیم . تئوری قابلیت اعتماد در صنعت سکوهای فراساحلی موضوعی نوین می باشد .

    درتحقیق حاضر علاوه بر کنترل مدل سکوی فراساحلی جاکت ( Jacket ) و ارزیابی رفتار سازه ای آن و آماده سازی مدل جهت بررسی رفتار دینامیکی غیر خطی بوسیله تحلیل ثقلی خطی ، تحلیل مودال ، تحلیل استاتیکی غیر خطی ( Pushover ) ، با اعمال ١٣٠ شتاب نگاشت زلزله همپایه شده به شتابهای 0.3g ، 0.65g و 1g و انجام آنالیز تاریخچه زمانی (time history ) ، به بررسی و تحلیل و ارزیابی نتایج بر روی اعضای حساسترو مهمتر سکو پرداخته و رفتار دینامیکی اعضا را مورد ارزیابی قرار می دهیم . مهمترین اعضای سکو ، مهمترین شتاب نگاشت ها و مهمترین عامل مخرب در شتاب نگاشت ها ، نحوه پلاستیک شدن و گسیختگی اعضا ، جمع آوری نتایج با توجه به قابلیت اعتماد از نتایج این تحقیق می باشد.بدین ترتیب می توان رفتار سکوی فراساحلی جاکت را در زلزله های شدید پیش بینی کرد و در مرحله طراحی برای نقاط حساس و مهم سکو که بیشترین اثر تخریب د رآنها رخ می دهد تمهیداتی لحاظ نمود .

    مقدمه :

    طراحی و ساخت سکوهای نفتی در کشور ما ایران که در منطقه خاور میانه واقع بوده و یک کشور نفت خیز می باشدحائز اهمیت بوده و از آنجائی که ایران جزء مناطق زلزله خیز جهان است بارهای حدی شدید نیز درطراحی وساخت سکوها باید مد نظر قرارگیرد . بررسی و تجزیه و تحلیل سکوهای نفتی تحت بارهای حدی شدید مانند زلزله با در نظرگرفتن اصول ارزیابی قابلیت اعتماد موضوعی نو بوده که در این زمینه باید پژوهشها و تحقیقات بی شماری به عمل آید . قابلیت اعتماد احتمال عملکرد با کفایت یک سیستم ، تحت شرایط کاری از پیش تعیین شده و برای مدت زمان معین است یا به عبارت دیگر نوعی احتمال است که بین عملکرد سیستم و آنچه در عمل از آن انتظار می رود ارتباط برقرار می کند . برای بررسی قابلیت اعتماد لازم است ابتدا مرزبندی روشنی بین ضوابط خرابی و سلامت طرح صورت گیرد ، سپس یک مدل قطعی که متغیر های اصلی را به ضوابط خرابی مربوط می کند انتخاب شود . با تشخیص عدم قطعیت در متغیر اصلی ، توابع توزیع احتمال و گشتاورهای آماری متغیرهای اصلی را می توان بدست آورد و بدین ترتیب قابلیت اعتماد سیستم را ارزیابی کرد . اولین روش ارزیابی قابلیت اعتماد یک سیستم بدین گونه است که یک مقدار مشخصه از پارامتر غیر قطعی ( معمولا میانگین ) مورد استفاده قرار می گیرد . در روش دوم دو مقدار مشخصه از پارامتر غیر قطعی که معمولا میانگین و واریانس می باشد مد نظر قرار می گیرد البته اثر همبستگی آنها نیز قابل استفاده است . در سومین روش احتمال خرابی به عنوان مقیاس مورد استفاده است . روش چهارم روشی است که انتظارات ما را از یک سازه با مقیاس قابل قبول ، تحت شرایط احتمالی و بر طبق اصول اقتصاد مهندسی از نظر هزینه و سودمندی در ساخت و نگهداری ، پیامدهای خرابی و غیره مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و برای سازه هایی که از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردارند استفاده می شود . در این رساله از روش سوم و چهارم استفاده شده است . از آنجایی که ساخت و نگهداری سکوهای نفتی جزء پروژه های ملی و پرهزینه کشور می باشد و با توجه به شرایط زمین لرزه ای کشور ایران و نوین بودن مبحث قابلیت اعتماد بر آنیم ، با تحقیقات و پژوهشهای بیشتر در جهت پیشبرد منافع ملی گام نهیم .

     

    انگیزه و پیشینه

    1

    ١-١- انگیزه

    بررسی سکوی فراساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید جهت تجدید نظر در طراحی ها و بهینه کردن طراحی به لحاظ ساز ه ای واقتصادی نقش موثر و مفیدی داراست . تشخیص اعضای بحرانی تر در سکوهای فراساحلی جهت بررسی رفتارسازه و پیش بینی تمهیدات طراحی  بدین روش است که ابتدا از طریق انجام تحلیهای ثقلی خطی ، آنالیز مودال ، تحلیل استاتیکی غیر خطی رفتار سازه بررسی شده و به شناسایی و نسبت به افزایش بار عکس العمل بیشتر و سریعتری دارند مشخص شده و در نهایت با آنالیز تایخچه زمانی رفتار دینامیکی غیر خطی اعضای بحرانی بررسی شود . از آنجائیکه هر آنالیز تاریخچه زمانی بسته به نوع شتاب نگاشت ، زمان زیاد ( حدود ٨ الی و ساعت ٩ برای شتاب نگاشت زلزله رودبار ) و حجم زیادی لازم دارد . تمرکز بر روی المانهای بحرانی تر امری معقول و منطقی است . درطراحی سکوحالت بهره برداری سکو لحاظ میشود ولی در این رساله آنچه مد نظر است بررسی رفتار حدی سکو می باشد تا بدین وسیله نقاط ضعف طراحی مشخص شده و در طراحی نواحی حساستر و مهمتر سکو مورد توجه و بررسی بیشتری قرار گیرد . در سکوی فراساحلی جاکت اعضا به اشکال مختلفی مانند پایه ها که به صورت مورب هستند وتیرها و بادبندهای قائم مورب و بادبندهای افقی مورب وجود دارند . بررسی اینکه کدامیک از این اعضا درچه ناحیه ای از سکو تحت اثر زلزله در سطوح مختلف شتاب نرمالایز شده از 0.3g تا 1g عکس العمل بیشتری از خود بروز می دهند و اینکه کدامیک از اعضا تحت چه شتابی به مرحله گسیختگی می رسند به صورت آماری بر روی ١٣٠ آنالیز تاریخچه زمانی مورد بررسی قرار گرفته و بدین ترتیب می توان رفتار سازه سکو را در زلزله های بعدی پیش بینی کرد . احتمال خرابی اعضاء ودرصد پلاستیک نشدن اعضا و ... از نتایج ١٣٠ آنالیز تاریخچه زمانی است و در نهایت با در نظر گرفتن اصول ارزیابی قابلیت اعتماد به ارائه نتایج پرداخته شده است .

    ١-٢- پیشینه :

    ١-٢-١- مفاهیم مربوط به تحلیل و طراحی سازه های دریایی

    ١-٢-١-١- تئوری قابلیت اعتماد سازه ها

    نظریه قابلیت اعتماد ، شاخه ای از تئوری عمومی احتمالات است که طی ٣٠ سال اخیر به تدریج جای خود را در علوم مهندسی باز کرده است . این نظریه دارای چهارچوبی منطقی است که با احتساب و تجزیه و تحلیل عدم

    قطعیتهای ناشی از طبیعت آماری مسائل مهندسی به کمک روشهای ریاضی ، امکان ارزیابی ایمنی واقعی یک سیستم را فراهم می سازد .[٢]

    در فرآیند طراحی ، تئوری قابلیت اعتماد این اجازه را به ما می دهد تا ملاحظات ایمنی و عملکرد سازه را به صورت کمی وارد تصمیمات طراحی کنیم . اگر قبلاً در طرح سازه ها رفتار اعضاء سازه مد نظر قرار می گرفت ، اکنون به کمک این تئوری می توان اثر متقابل اعضاء را در سیستم سازه ای مورد توجه قرا داد . [٢]

    ١-٢-١-١-١- تئوری قابلیت اعتماد

    انسان در درون خویش و در پیرامون خود همواره در جستجوی کسب ایمنی و اطمینان بوده است . ایمنی قبل از آنکه شاخصی برای چیزهایی که با آن سروکار داریم باشد ، احساسی درونی در خود ماست . به عبارت دیگر قابلیت اعتماد مرحله ای از شناخت ما نسبت به چیزهاست و در ماهیت آن چیزهای تغییری بوجود نمی آورد .

    در کار مهندسی ، علیرغم استفاده فراوان از مدلهای ساده شده و مفاهیم تقریبی ، تمایل زیادی است که نتایج به دست آمده به عنوان دستاوردهای قطعی و دقیق علمی مطرح شوند . همین تمایل تاریخی به قطعی انگاشتن نتیجه گیریها و از طرف دیگر دل نگرانی از تقریبها و عدم قطعیتهای که مهندس عیناً به آنها سرو کار دارد و عملاً نمی تواند آنها را نادیده انگارد ، موجب به کارگیری مفهوم ضرایب اطمینان شده است . نسبت مقدار قابل حصول یک کمیت ( ظرفیت

    ) به مقدار محاسبه شده ویا در بعضی موارد اندازه گیری شده همان کمیت ( نیاز ) را { ضریب اطمینان } نامیده اند .

    هر چه این ضرایب بزرگتر باشد با آسایش خاطر بیشتری می توان قضاوت کرد که مقدار کمیت مورد نظر از حد تعیین شده برای آن تجاوز نخواهد کرد .

    چنانچه مقدار قابل حصول یا ظرفیت با C (Capacity  ) و مقدار محاسبه شده یا نیاز با D (Demand  ) نمایش

    داده شود ، ضریب اطمینان ازرابطه زیر به دست می آید :

     FS =  C . D

     یکی از زمینه های رایج استفاده از ضرایب اطمینان در مهندسی سازه ، مورد تنشهای داخلی یک عضو سازه ای است

    . فرض می شود با دستیابی به ضرایب اطمینانی که به مقدار کافی از واحد بیشتر باشند ، می توان احتمال تجاوز تنشهای واقعی از تنشهای محاسبه شده و احتمال وقوع خرابی را در تنشهای پائین تر از تنش مجاز منتفی ساخت . در محاسبات بدون ضریب اطمینان ، همواره احتمال آن وجود دارد که به علت فرضیاتی که در مدل کردن و محاسبه بکار گرفته شده است ، یا بارهایی که احیاناً به حساب نیامده اند ، تنشهای واقعی از مقادیر محاسبه شده بیشتر شوند ، یا به علت ناسالم بودن مصالح یا عواملی که در انتخاب تنش مجاز مدِّ نظر نبوده اند ، تنش مجاز واقعی از مقدار انتخاب شده کمتر باشد .

    این مطلب مبین آن است که ضریب اطمینان ، عدم قطعیت موجود در بار یا مقاومت را در نظر نمی گیرد . این مسئله بخصوص در جاهای که ماهیت بارهای محیطی و یا مقاومت اجزای سازه بخوبی مشخص نیستند ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است . . چه بسا با وجود کوچک بودن ضریب اطمینان ، احتمال خرابی در حد قابل قبولی باقی بماند . تنها حکم کلی که می توان صادر کرد این است که ضریب اطمینان به هر طریق که به دست آمده باشد ، کاهش آن باعث افزایش احتمال خرابی می شود . با تحلیل احتمال خرابی به روشی که قبلاً ذکر شده و امکان خطرهای حساب شده در بسیاری از کارهای مهندسی خصوصاً آنها که جنبه موقت دارتد ، یک بررسی اقتصادی ممکن است استفاده از ضرایب احتمالات کوچکتر از واحد را توجیه کند.

    شاخه ای از تئوری احتمالات ، به نام نظریه قابلیت اعتماد ( Reliability theory of ) چهارچوبی متین و منطقی برای به حساب آوردن موارد عدم قطعیت در ظرفیت و نیاز در اختیار می گذارد . نظریه قابلیت اعتماد همچنین چشم انداز اختیار روشی سیستماتیک را در انتخاب ضریب اطمینان مناسب ، برای دسته ای از موارد استفاده خاص به وجود می آورد .

    در تعبیر کلی ، قابلیت اعتماد ، مقیاسی است که با آن می توان توانایی هر قسمت و یا کل یک وسیله مصنوع و یا سیستم را برای کار کردن بدون از کار افتادن ، تحت شرایطی که برای آن در نظر گرفته شده است ، با این مقیاس سنجید .

    یکی از بهترین تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد از طرف موسسه های ملی هوا فضای آمریکا  ( NASA ) داده شده چنین است : ( قابلیت اعتماد ، احتمال عملکرد با کفایت یک سیستم ، تحت شرایط کاری از پیش تعیین شده و برای مدت زمان معین است .

    تعریف فوق مشخص می کند که قابلیت اعتماد همیشه معرف نوعی احتمال است که به ارزیابی بین عملکرد سیستم ، با آنچه در عمل از آن انتظار می رود می پردازد . می توان گفت هر مصنوع که با این مقیاس ایمنی قابل ارزیابی باشد ، خوب شاخته شده است . [٢,١١]

    ١-٢-١-٢- تئوری قابلیت اعتماددر صنعت فراساحل

    قابلیت اعتماد تفسیرهای متفاوتی در صنعت فراساحل دارد .

     برای مثال مولفه های قابلیت ( تعداد شکست های هر سال ) به صورت کاتالوگهایی در چندین مرکزاطلاعاتی موجود است .

    روش های بررسی ر یسک (HAZID,HAZOP,EMEA,etc )که به صورت شکست های پتانسیلی به نظر می ر سند ، برخواسته از حوادث اولیه و نتایج آنها است . آنالیز قابلیت اعتماد سازه ای ، ( SRA) دارای یک چهارچوب احتمالاتی ،کمیتی برای ارزیابی احتمال شکست سازه سالم است . برای مثال ریسک در سازمان بین الملل دریایی

    IMO براساس روش توصیه شده به وسیله فرم های بررسی امنیتی ( FSAS) شامل ٥ مرحله است :

    ١) آسیب و آسیب شناسی          ٢ ) آنالیز ریسک     ٣ ) شناسایی مراحل کنترل ریسک

    ٤ ) سود و زیان بررسی آیتمهای کنترل ریسک ٥ ) توصیه های تصمیم گیرنده ها هنگام اجرای FSA برای کشتی و سازه های فراساحل ارائه آنالیز قابلیت اعتماد سازه ای در بررسی ریسک ( مرحله ٢ ) و بررسی سود _ زیان سودمند است ( مرحله ٤ ).

     مسیرهای شکست  و مسیرهای بحرانی مولفه های سازه ای هستند که براساس SRA به عنوان ورودی قابل استفاده برای ( مرحله ٣ تا ٥ ) است بررسی های SRA  بااساس ساده شده در چندین کار برد ارائه شده است مانند درجه بندی طراحی فاکتورهای بار و مقاومت (LRFD) .

     نتایج SRA به عنوان بخشی از مراحل که اغلب به بررسی های قابلیت اعتماد بر می گردد بدست آمد ه است .

    اندیشه قابلیت اعتماد اغلب سوالهای بیشتری در میان تجربیات مهندسی پیرامون صحت و اعتبار نتایج SRA مطرح می کند . نتایج انحراف بین نتایج بدست آمده از تجربیات LRFD و آن دسته از تجربیات موجود ممکن است موضوعی باشد که نیازمند ملاحظات جدی است و اغلب ترسیمی از کاربرد روش های براساس قابلیت اعتماد را به تصویر می کشد . 

     

    Abstract

     

    Offshore structures, particularly oil and gas platforms, are among vital structures all over the world,

    and many of them have are located in seismic regions. Regarding the adverse effects of damage to

    these structures subjected to earthquake it is important that their seismic design is performed by very

    high reliability.  It is believed that the most reliable kind of analysis for seismic design is Nonlinear

    Time History Analyses (NLTHA).  In this paper an offshore platform of jacket type with the height

    of 304 feet, having a deck of 96 feet by 94 feet, and weighing 290 million pounds has been studied.

    2

    The material of the jacket structure is high-strength steel with modulus of elasticity of 2.37E8 lb.ft,

    and its members are all of tubular section.  At first, some Push-Over Analyses (POA) have been

    preformed to recognize the more critical members of the jacket, based on the range of their plastic

    deformations.  Then NLTHA have been performed by using the 3-components accelerograms of 100

    earthquakes, covering a wide range of frequency content, all normalized to the same Peak Ground

    Acceleration (PGA) level.  Three values of 0.3g, 0.65g, and 1.0g have been used for the PGA level

    to find of the effect of earthquake intensity on the behavior of the jacket structure.  In NLTHA the

    stress and strain values, particularly plastic strains in critical members, identified by POA, have been

    of the main concern.  To decrease the volume of NLTHA output the stress and strain values at only

    four locations in the section of critical members (say at 0, 90, 180, and 270 degrees in the tubular

    section) have been calculated.  The variations of maximum stress and strain values in critical

    member versus different features of the input earthquakes have been studied to find out which

    feature, including frequency content, spectral intensity, duration, energy, and so on, has the

    dominant effect.  Based on the numerical results it can be said that none of the earthquake

    characteristics alone, can be the dominant factor.  Instead, a combined factor in which various

    features are taken into account can be suggested.  Finally, regarding that different structural

    members of the jacket have different effects on the stability of the platform, an importance factor has

    been considered for each critical member based on its location and orientation in the structure, and

    then the reliability of the whole structure has been obtained by combining the reliability of the

    critical members, each having its specific importance factor. 

  • فهرست و منابع پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                           شماره صفحه

    فصل اول

    انگیزه و پیشینه                                                                                     1

     ١-١- انگیزه                                                                                                         2

     ١-٢- پیشینه                                                                                                       2

     ١-٢-١- مفاهیم مربوط به تحلیل و طراحی سازه های دریایی                                          2

     ١-٢-١-١- تئوری قابلیت اعتماد سازه ها                                                                        2

     ١-٢-١-١-١- تئوری قابلیت اعتماد                                                                                3

     ١-٢-١-٢- تئوری قابلیت اعتماد در صنعت فراساحل                                           5

     ١-٢-١-٣- روش تحلیل قابلیت اعتمادفراساحلی                                                             7

     ١-٢-١-٤- معیارهای پذیرش                                                                      9

     ١-٢-١-٤-١-کنترل های آیین نامه ای                                                            9

     ١-٢-١-٤-١-١- روش تنشهای مجاز                                                                         10

     ١-٢-١-٤ -١-٢- روش حالات حدی                                                                           10

     ١-٢-٢- بارهای وارد بر سکوهای دریائی                                                                    11

     ١-٢-٢-١- بارهای مرده یا دائمی                                                                              11

     ١-٢-٢-٢- بارهای زنده یا عملیاتی                                                                           11

     ١-٢-٢-٣- بارهای محیطی                                                                                      11

     ١-٢-٢-٣-١- نیروی باد                                                                                                11

     ١-٢-٢-٣-٢- نیروی موج                                                                                              12

     ١-٢-٢-٣-٣- نیروی جریان                                                                                           13

     ١-٢-٢-٤- بارهای ساخت و نصب                                                                             13

     ١-٢-٢-٥- بارهای تصادفی

     

    ١-٢-٣- سکوهای دریایی و بار دینامیکی زلزله                                                           14

     ١-٢-٣-١-تحلیل دینامیکی غیر خطی سازه های ساحلی چاکت تحت اثر زلزله با استفاده ازالمانهای

     14

     نواری

     ١-٢-٣-٢- اثر فشار هیدرودینامیکی ناشی از زلزله بر روی سازه های دریایی متقارن           15

     ١-٢-٣-٣- مهندسی زلزله برای سازه های فراساحل                                                   16

     ١-٢-٣-٣-١- خطرات لرزه ای وکدهای طراحی                                                              17

     ١-٢-٣-٣-٢-تحلیل لرزه ای تاسیسات ساحلی                                                                17

     ١-٢-٣-٣-٣-پاسخ خاک محلی                                                                                     18

     ١-٢-٣-٢-پاسخ لرزه ا ی سازه های فرا ساحلی در دریاها به صورت اتفاقی                        19

     ١-٢-٣-٢-١- معادلات جابجایی                                                                                     22

     ١-٢-٣-٢-٢-پاسخ دینامیکی برای موجهای تصادفی دریا و زلزله                                       25

     ١-٢-٤- سکوی جاکت (Jacket platform )                                                                    31

    فصل دوم

    معرفی سکوی مورد مطالعه                                                                         33

     ٢-١- معرفی سکوومشخصات آن                                                                             34

     ٢-٢- نقشه های سازه اعضای سکو                                                                           36

    فصل سوم

    معرفی نرم افزار استفاده شده ومدلسازی انجام شده                                             47

     ٣-١- المان ١٨١ SHELL                                                                                       49

    ٣-٢- المان PIPE20                                                                                                   52

     ٣-٣- المان Mass21                                                                                              55

    فصل چهارم

    تحلیلهای انجام شده و نتایج حاصله                                                               56

     ٤-١- تحلیل ثقلی خطی (Static)                                                                            57

     ٤-٢ - تحلیل مودال (Modal)                                                                                 66

     

    ٤-٣- تحلیل استاتیکی غیر خطی (Pushover )                                                        80

     ٤-٤- تحلیل تاریخچه زمانی (timehistory )                                                             89

    فصل پنجم

    بررسی نتایج                                                                                         92

     ٥-١- درصدپلاستیک شدن اعضای سکوی فراساحلی جاکت تحت شتاب نگاشت های همپایه شده به 0.3g ،

     93

     0.65g و 1g در ١٣٠تحلیل تاریخچه زمانی

     ٥-٢- درصدگسیختگی اعضای سکوی فراساحلی جاکت تحت شتاب نگاشتهای همپایه شده به 0.3g ، 0.65g

     93

    و1g در١٣٠تحلیل تاریخچه زمانی

     ٥-٣- تعدادموقعیتهای پلاستیک شدن اعضای سکوی جاکت درشتاب نگاشتهای همپایه شده به 0.3g، 0.65g و

     114

     1g در١٣٠ تحلیل تاریخچه زمانی

     ٥-٤- تعدادموقعیتهای گسیخته شده اعضای سکوی جاکت درشتاب نگاشتهای همپایه شده به 0.3g، 0.65g و

     114

     1g در١٣٠تحلیل تاریخچه زمانی

    ٥-٥- ترکیب وزنی اهمیت اعضای سکوی فراساحلی جاکت                                             135

     ٥-٦- سطح خسارت محتمل هرعضو سکوی فراساحلی جاکت بر این مبنا که عضو به طورکامل پلاستیک شود ١٣٧

     ٥-٧- سطح خسارت محتمل هرعضو سکوی فراساحلی جاکت بر این مبنا که عضو به طور کامل گسیخته شود  ١٣٧

     ٥-٨- احتمال شکست ( Probability of failure )                                                    149

    ٥-٩- بررسی رفتار شتاب نگاشتها با درنظرگرفتن نتایج شکست وگسیختگی در سه شتاب 0.3g ، 0.65g و1g    ١٥٠

     ٥-١٠- بحرانی ترین شتاب نگاشت                                                                         155

     ٥-١١- مهمترین دلیل شکست                                                                               156

     ٥-١٢- معرفی پارامترهای مرتبط باقابلیت اعتماد طراحی لرزه ای سکوی جاکت          174

    فصل ششم

    جمع آوری و نتیجه گیری                                                                         175

     ٦-١- خلاصه کار انجام شده                                                                                   176

     ٦-١- نتیجه گیری نهایی                                                                                       176

     ٦-٣- پیشنهاداتی برای پروژه های آتی                                                                    177

     

    پیوست : جداول ( ٤-٤-٢ )، ( ٤-٤-٢ )و ( ٤-٤-٢ )                                              178

    منابع و ماخذ                                                                                        246

    فهرست منابع فارسی                                                                               246

    فهرست منابع لاتین                                                                                246

    سایتهای اطلاع رسانی                                                                              250

    چکیده انگلیسی                                                                                     251

     

    منبع:

    - دکتر کبیر صادقی ،کتاب مهندسی سواحل ،بنادر وسازه های دریایی .،١٣٨٠

    ٢-کاوه ،علی و کلات جاری ، وحیدرضا،نظریه قابلیت اعتماد و کاربرد آن در مهندسی سازه

    ٣- زین الدینی ، مصطفی ، طراحی و اجرای سکوهای ثابت نفتی پروژه اروپائی آموزش دانشگاهی طراحی فولاد

    ٤- اجزای محدود Ansys ، جاهد مطلق ،حمیدرضا ،انتشارات دانشگاه تهران

    ٥- دینامیک سازه ها ، خسرو برگی ، انتشارات دانشگاه تهران

    ٦- دینامیک سازه ها ، chopra

    ٧- مجیدی ،آرش ، تحلیل ظرفیت باربری نهائی سکو های دریائی به روش pushover ، پایان نامه کارشناسی ارشد

    ٨- دکتر حسن علیجانی مقدم ، مهندسی زلزله

    فهرست منابع لاتین

    9-Behrouz Asgarian, KNT University of Technology, Tehran, IRAN . Ali Akbar Aghakouchack,

    Tarbiat Modares University, Tehran, IRAN .Nonlinear Dynamic Analysis of Jaket Type Offshore

    Structures Subjected to Earthquake Using Fiber Elements ".13 WCEE: 13th World Conference on

    Earthquake Engineering Conference  Proceedings. 2004

     

    10-A .Olufsen, B.J.Leira, and  T. Moan , Member,ASCE .(2005). "Uncertainity and reliability of

    jacket platform"journal of structural engineering , vol . 118 , no .10 ,octobr1999

     

    11-R.G.Bea,Fellow,    ASCE    .(1999)."RELIABILITY    BASED    EARTHQUAKE    DESIGN

    GUIDELINES FOR MARINE STRUCTURES " JURNAL OF WATERWAY, COASTAL , AND

    OCEAN ENGINEERING .

     

    12-Asgarian, B; Ajamy, A . " Nonlinear Dynamic Behavior of Offshore Structures, Using

    Incremental Dynamic Analysis "  100th Anniversary Earthquake Conference. 2006

     

    13-Wang, Shuguang; Liu, Weiqing; Wang, Wenbin; Wang, Rengui ." Design method for energy-

    dissipated vibration-reduction of large  offshore platform structures ". Tumu Gongcheng Xuebao

    (China Civil Engineering Journal). Vol. 38, no. 12, pp. 65-69. Dec. 2005

     

    14- Finagenov, O M; Glagovsky, V B ." Assessment of Reliability of Offshore Marine Hydraulic

    Structures under Seismic Impacts " . ISOPE-2005: Fifteenth (2005) International Offshore and

    Offshore And  Polar Engineering Conference. Vol. 1-4. 2005

     

    15- Wu, Song C.; Tung, C. C." Random response of offshore structures to wave and current forces

    "University of North Carolina Sea Grant Program, North Carolina State University, 1975. 116

    pages pp.

    246

     

     

    16-Kawano, Kenji; Venkataramana, Katta ."  Dynamic response and reliability analysis of large

    offshore Structures " . Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering. Vol. 168, no. 1-

    4, pp. 255-272. 6 Jan. 1999

     

    17- Bea, Robert . " Background for the proposed International Standards Organization

     reliability based seismic design guidelines for offshore platforms " .  Proceedings of Earthquake

    Criteria Workshop: Recent Developments in  Seismic Hazard and Risk Assessments for Port,

    Harbor, and Offshore   Structures; pp. 40-67. 1997

     

    18-Hernandez Villanueva, A.; Valle Molina, O. L." Vibration measurement in offshore structures "

    . Eleventh World Conference on Earthquake Engineering [Proceedings][computer file]; 1996

     

    19-Shiraishi, S.; Ueda, S.; Uwabe, T. " On the load factors of seismic loads for the port and

    offshore  structures by limit state design method " Structural Safety & Reliability: Proceedings of

    ICOSSAR '93, the  6th International Conference on Structural Safety and Reliability,  Innsbruck,

    Austria, 9-13 August 1993; pp. 2225-2231. 1994

     

    20-Bea, Robert G." Response of offshore structures subjected to earthquakes ." . 1993. 12 leaves

    pp.

     

    21-Bea, R. G."Seismic design and requalification methodologies for offshore    platforms " .

    Proceedings of the International Workshop on Seismic Design and   Reassessment of Offshore

    Structures; pp. 27-58. 1993

     

    22-Bannon, H.; Penzien, J. "  Structural performance " Proceedings of the International Workshop

    on Seismic Design and  Reassessment of Offshore Structures; pp. 166-172. 1993

    23-Bea, R. G." Earthquake geotechnology in offshore structures " Second International Conference

    on Recent Advances in Geotechnical  Earthquake Engineering and Soil Dynamics [proceedings],

    March   11-15,   1991; pp. 2423-2431. 1992

    24-Nadim, Farrokh ."  Earthquake engineering for offshore structures " Earthquake Resistant

    Construction and Design: Proceedings of the International Conference

    on Earthquake Resistant Construction and . Design, Berlin, 13-16 June 1989; pp. 587-590. 1991

    25-Sun, K.; Nogami, T. " Earthquake induced hydrodynamic pressure on axisymmetric offshore

    structures " . Earthquake Engineering & Structural Dynamics. Vol. 20, no. 5, pp.  429-440. May

    1991

    26-Yamada, Y.; et al."    Seismic response of offshore structures in random seas "

    Earthquake Engineering & Structural Dynamics. Vol. 18, no. 7, pp.  65-981. Oct. 1989

    27- Holm, Carl A.; Bjerager, Peter; Madsen, Henrik O. " Long-term system reliability of offshore

    jacket structures " Reliability and Optimization of Structural Systems '88: Proceedings Of   the 2nd

    IFIP WG 7.5 Conference; pp. 421-432. 1989

    28- Mason, A. B.; Beck, J. L.; Chen, J." Modal parameter identification of an offshore platform

    from  Earthquake  response records " Structures Congress '89: Seismic engineering: research and

    practice;    pp. 217-226. 1989 "

    29-Venkataramana, K.; et al."   Seismic response of offshore structures in random seas

    "Proceedings, Ninth World Conference on Earthquake Engineering; pp. 433-438. 1989

    30-Turner, R. C.; et al." The virtual distortion method applied to the reliability analysis Of

    offshore structures " . Reliability and Optimization of Structural Systems '88: Proceedings Of  the

    2nd IFIP WG 7.5 Conference; pp. 337-356. 1989

    31-Chen, R.; Cao, G. " An approximate method for evaluating the response of offshore structures

    to earthquake " Earthquake Engineering and Engineering Vibration. Vol. 7, no. 3, pp.  84-92. 1987

    32- Bea, Robert G. " Recent advances in earthquake-resistant design of offshore

    Structures " . Continuing Education in Engineering, University Extension, and the

    College of Engineering, University of California, Berkeley, 1987. 1 v.  (various pagings) pp.

    33-Coutinho, A. L. G. A.; et al." The application of the Lanczos mode superposition method in

    dynamic analysis of offshore structures " Computers & Structures. Vol. 25, no. 4, pp. 615-625.

    1987

    34-Akkas, N.; Asik, M. S."  Dynamic analysis of framed off-shore structures "  Proceedings of the

    8th European Conference on Earthquake  Engineering;pp. 6.9.41-48. 1986

    35-Ragab, A.; Fu, C. C. " Nonlinear free vibration of fixed off-shore framed structures "Computers

    & Structures. Vol. 21, no. 6, pp. 1373-1378. 1985

    36-Ovunc, B. A. "Soil-structure interaction and effect of axial force on the dynamics  of offshore

    structures "  Computers & Structures. Vol. 21, no. 4, pp. 629-637. 1985

    37-Adelson, B.L.; Steinmetz, R.L. " Earthquake Ductility Study for Offshore Structures " .Journal

    of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering. Vol. 110,  no. 4, pp. 393-412. Nov. 1984

    38-API Recommended Practice 2A-WSD(RP 2A-WSD),2000

    39-Irick, Jack T.; Steinmetz, Ray L. "   Design of offshore structures ":  Earthquake Engineering

    Research Institute , 1984. 1 v. (various    pagings) pp.

    40-Anagnostopoulos, S. A." Wave and earthquake response of offshore structures: evaluation of

    modal solutions" . Journal of the Structural Division, ASCE. Vol. 108, no. ST10, pp.   2175-2191.

    Oct. 1982

     

    41-Furnes, O.; Loset, O."  Shell  structures in offshore platforms: design and application

    Engineering Structures". Vol. 3, no. 3, pp. 140-152. July 1981

     

    42-Standing, R. G." Wave loading on offshore structures : a review" National Maritime Institute,

    1981. 114, [24] leaves pp.

     

    43-Zayas, V. A.; Mahin, S. A.; Popov, E. P." Cyclic inelastic behavior of steel offshore structures

    Berkeley" Earthquake Engineering Research Center, University of

     California, 1980. 339 pages pp.

     

    44-Smith, I. M.; Molenkamp, F. "Dynamic displacements of offshore structures due to low

    frequency sinusoidal loading "Geotechnique. Vol. XXX, no. 2, pp. 179-205. June 1980

     

    45-Hamamoto, T.; Tanaka, Y. " Dynamics of fixed offshore cylindrical shell structures, Part I: free

    vibration analysis in water "Transactions of the Architectural Institute of Japan , no. 291, pp.

    129-141. May 1980

     

    46- Yang, J. C. S.; et al. " Damping of an offshore platform model by random DEC method "

    Dynamic Response of Structures: Experimentation, Observation,Prediction and Control; pp. 819-

    832. 1980

     

    47- Vugts, J. H.; Hayes, D. J. " Dynamic analysis of fixed offshore structures: a review of some

    basic aspects of the problem " Engineering Structures. Vol. 1, no. 3, pp. 114-120. Apr. 1979

     

    48-Warburton, G. B.; Hutton, S. G. " Dynamic interaction for idealized off-shore structures "

    Earthquake Engineering and Structural Dynamics. Vol. 6, no. 6, pp.557-567. Nov.-Dec. 1978

     

    49- Wiggins, R. A.; Sweet, J.; Frazier, G. A." Seismic risk for offshore structures "

    Offshore Technology Conference--1978, Proceedings of Tenth Annual; pp. 529-533. 1978

     

    50 - Cornell, C. A.; Vanmarcke, E. H."  Seismic risk analysis for offshore structures "

    AU: Author Proceedings, 1975 Offshore Technology Conference; pp. 145-151. 1975

     

    51- Aghakouchak, A. A., Ghafooripour Amin, “Structural Damage Detection of Offshore

    Platforms Using Dynamic Residual Method with Partial Stationary concept For Ambient

    Vibration Tests”Proceedings of 6th Int. Conf. on Coasts, Ports & Marine Structures

    (ICOPMAS 2004),Tehran, Iran, 2004.

    52 - Ghafooripour, A.;Aghakouchak A. A,“Evaluation of Dynamic Behavior of an Offshore

    Structure Using Nonstationary Spectral Analysis with Bessel-Kaiser window function”,

    Proceeding of 4th International on Seismology and Earthquake Engineering(SEE4), Tehran,

    May,2003.

    53 -  Simonian Wahak, Ghafooripour Amin, “A method for Nonlinear Dynamic Analysis of Pile-

    Soil-Water Interaction in marine structures”, Proceeding of 3rd Int. Conf. On Coasts, Ports &

    Marine Structures (ICOPMAS   98),Tehran, Iran, Dec. 1998

    54- Simonian Wahak, Ghafooripour Amin, “Dynamic Analysis of Pile-Soil-Water Interaction of

    steel offshore structures due to effects of earthquake and sea waves”, Journal of faculty of

    engineering, Tabriz University, No. 16, Winter 1996 (In persian).

    55- Simonian Wahak, Ghafooripour Amin, “Application of Dynamic Analysis of Pile-Soil-Water

    Interaction for Jetties”, Journal of International Institute of earthquake engineering and

    seismology (IIEES), No. 4, fall 1996 (In persian).

     

    ٥٦ - سایتهای اطلاع رسانی

    1-http:..peer.berkeley.edu.smcat. 

پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , رساله در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , پایان نامه در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , مقاله در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه سکوی فرا ساحلی جاکت تحت اثر بارهای دینامیکی شدید با درنظرگرفتن اصول قابلیت اعتماد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت